Autorami poniższego wpisu są Łukasz Kobierski, Paweł Paszak, Patryk Szczotka i Maria Nowakowska.
23 grudnia
Odbyła się rozmowa telefoniczna pomiędzy Sekretarzem Stanu USA Antonym Blinkenem a ministrem spraw zagranicznych Chińskiej Republiki Ludowej Wang Yi. Omawiali oni m.in. potrzebę utrzymania otwartych linii komunikacyjnych i odpowiedzialnego zarządzania stosunkami USA-ChRL. Podczas rozmowy Wang Yi powiedział, że Stany Zjednoczone muszą zaprzestać „starej rutyny jednostronnego zastraszania”.
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/202212/t20221224_10994771.html
https://www.globaltimes.cn/page/202212/1282510.shtml
16 grudnia
USA uruchomiły nowe Biuro Koordynacji Chin (China House), które będzie koordynowało politykę związaną z Pekinem.
https://www.state.gov/secretary-blinken-launches-the-office-of-china-coordination/
https://edition.cnn.com/2022/12/16/politics/china-house-state-department/index.html
12 grudnia
Chiny złożyły skargę do Światowej Organizacji Handlu (WTO) przeciwko Stanom Zjednoczonym w związku z kontrolą eksportu półprzewodników i innych powiązanych technologii.
https://www.wto.org/english/news_e/news22_e/ds615rfc_15dec22_e.htm
https://www.cnbc.com/2022/12/13/china-brings-wto-case-against-us-chip-export-restrictions.html
https://www.bbc.com/news/business-63995570
11 grudnia
Chiński wiceminister spraw zagranicznych Xie Feng spotkał się z Danielem Kritenbrinkiem zastępcą sekretarza stanu USA ds. Azji Wschodniej i Pacyfiku. Przedstawiciele obu państw rozmawiali o kwestiach związanych z Tajwanem oraz o wzmocnieniu wszechstronnej i dogłębnej komunikacji państw.
https://www.aa.com.tr/en/politics/chinese-us-officials-hold-2-days-of-talks/2761723
29 listopada
Ambasador USA w Chinach Nicholas Burns opowiedział o stosunkach chińsko-amerykańskich. Na początku ambasador odniósł się do protestów, które wybuchły w Chinach, mówiąc, że Chińczycy jak wszyscy ludzie mają prawo do wyrażania swoich poglądów. W kontekście stosunków chińsko-amerykańskich powiedział m.in., że relacje z tym krajem są bardzo ważne i żywotne. Wspomniał także, że ze względu na różnice strukturalne, filozoficzne, ideologiczne i dotyczące bezpieczeństwa narodowego pomiędzy jego krajem a Chinami zakłada się, że konkurencyjna strona relacji będzie obecna przez dłuższy czas.
https://globalaffairs.org/events/us-ambassador-china-nicholas-burns-china-us-relations
29 listopada
Departament Obrony USA opublikował raport Aktywnościw dziedzinie wojskowości i bezpieczeństwa dotyczących Chińskiej Republiki Ludowej (Military and Security Developments Involving the People’s Republic of China). Ponadto władze chińskie stwierdziły, że okręt marynarki wojennej USA naruszył suwerenność Chin, żeglując po obszarze od dawna uważanym za wody międzynarodowe.
20 listopada
przywódcy obrony USA i Chin wzięli udział w pięciodniowym spotkaniu Ministrów Obrony Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) w Kambodży. Problemy, które zostały omówione podczas spotkania dotyczyły m.in. Rosji, Korei Północnej oraz Tajwanu.
https://www.reuters.com/world/china/china-says-open-meeting-with-us-defence-secretary-2022-11-20/
https://www.voanews.com/a/chinese-us-officials-to-attend-southeast-asia-defense-meeting/6843165.html
14 listopada
Miało miejsce spotkanie Joe Bidena z Xi Jinpinga na Bali w Indonezji tuż przed szczytem G20, gdzie obaj przywódcy wyrazili chęć złagodzenia napięć pomiędzy krajami.
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/202211/t20221114_10974686.html
https://www.bbc.com/news/world-asia-63628454
7 listopada
Według opublikowanych tego dnia chińskich danych celnych, chiński eksport do USA spadł w październiku już trzeci miesiąc z rzędu.
31 października
Chiński minister spraw zagranicznych Wang Yi powiedział, że Stany Zjednoczone powinny przestać powstrzymywać i tłumić Chiny, a w rozmowie z sekretarzem stanu USA Antonym Blinkenem wspomniał, że kontrole eksportowe, które Waszyngton nałożył na Chiny poważnie naruszyły ich uzasadnione prawa i muszą zostać naprawione.
27 października
Departament Obrony Stanów Zjednoczonych opublikował nową strategię obrony narodowej, w której jednym z priorytetów jest obrona ojczyzny przed narastającym zagrożeniem ze strony Chin.
26 października
Blinken, Sekretarz Stanu USA na zorganizowanym dla Bloomberg News wydarzeniu powiedział, że Chiny nie akceptują już trwającego od czterech dekad porozumienia między Waszyngtonem i Pekinem w sprawie zajmowania się kwestiami związanymi ze statusem Tajwanu. Dodał także, że wszelkie zakłócenia w Tajwanie i jego gospodarce powinny dotyczyć całego świata.
24 października
Prokuratorzy federalni USA wystosowali akt oskarżenia wobec dwóch chińskich oficerów wywiadu, którzy podjęli próbę przekupstwa funkcjonariusza organów ścigania USA ws. śledztwa dot. Huawei.
19 października
Według agencji Bloomberg, akcje chińskich spółek notowanych na amerykańskich giełdach spadły do najniższego poziomu od ponad dziewięciu lat.
19 października
Szef operacji morskich USA, admirał Mike Gilday powiedział, że potencjalna inwazja Chińskiej Republiki Ludowej na Tajwan może wydarzyć się w 2022 lub 2023 roku.
18 października
Chiny pierwszy raz od dekad utraciły w 2021 roku pozycje lidera jako państwa z największą ilością studentów zagranicznych uczących się na amerykańskich uczelniach. Pierwsze miejsce zajęły Indie.
12 października
W opublikowanej przez administrację Joe Bidena Strategii Bezpieczeństwa Narodowego, Chińska Republika Ludowa została określona jako główny rywal Stanów Zjednoczonych, który czynnie obala globalny porządek ustanowiony po II Wojnie Światowej. Według dokumentu, rywalizacja USA z ChRL będzie przebiegała na wielu płaszczyznach – od militarnej, po gospodarcza i technologiczną.
Sekretarz Stanu USA Antony Blinken powiedział, że Chińska Republika Ludowa będzie chciała przejąć Tajwan znacznie wcześniej, niż sądziła to administracja Białego Domu.
9 października
Senat Stanów Zjednoczonych opublikował raport, w którym opisano zagrożenie chińskiego wywiadu dla bezpieczeństwa USA.
7 października
Administracja Białego Domu zapowiedziała ograniczenia sprzedaży technologii półprzewodnikowej do Chińskiej Republiki Ludowej. Mają one polegać na utracie obywatelstwa amerykańskiego przez te osoby, które pracują w ChRL w przemyśle mikrochipów.
7 października
Administracja Joe Bidena opublikowała Narodową Strategię Stanów Zjednoczonych dla Regionu Arktyki, która zakłada regionalną rywalizację o wpływy i surowce z Federacją Rosyjską oraz Chińską Republiką Ludową.
5 października
Dowódca Floty Pacyfiku Stanów Zjednoczonych admirał Samuel Paparo powiedział, że armia USA posiada zdolności do przełamania blokady morskiej, którą Chińska Republika Ludowa mogłaby nałożyć na Tajwan w przypadku konfliktu.
27 września
U wybrzeży Alaski dostrzeżono obecność okrętów wojennych należących do Chińskiej Republiki Ludowej oraz Federacji Rosyjskiej.
https://news.sky.com/story/chinese-and-russian-warships-ships-spotted-off-alaskan-island-12706095
23 września
Przy okazji 77. Zgromadzenia Ogólnego ONZ, doszło do spotkania Ministra Spraw Zagranicznych Chińskiej Republiki Ludowej Wanga Yi z Sekretarzem Stanu USA Antonym Blinkenem. Politycy rozmawiali m.in. o relacjach między Pekinem a Waszyngtonem, czy napięciach w Cieśninie Tajwańskiej.
16 września
Generał USA Anthony Cotton na jednej z komisji senackich dot. obrony powiedział, że co prawda broń nuklearna Stanów Zjednoczonych może pomóc uchronić Tajwan przed inwazją ChRL, jednak z drugiej strony może mieć negatywny wpływ na przyspieszenie chińskiego programu jądrowego.
https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/09/15/china-nuclear-weapons/
15 września
Komisja Senatu USA ds. polityki zagranicznej przyjęła projekt Taiwan Relations Act, który zakłada intensyfikację relacji Waszyngtonu z Taipej, jak również 4,5 miliarda USD pomocy finansowej dla Republiki Chińskiej, przeznaczoną na „kwestie bezpieczeństwa”.
https://en.mofa.gov.tw/News_Content.aspx?n=1328&s=98602
14 września
Tajwan podjął ok. 60 międzynarodowych parlamentarzystów na imprezie w Waszyngtonie promującej stworzenie listy sankcji na ChRL na wypadek agresji na Tajwan.
3 września
Chiński think-tank South China Sea Strategic Situation ProbingInitiative opublikował dane, według których aktywność amerykańskich samolotów bojowych nad Morzem Południowochińskim zmalała między sierpniem a lipcem o ok. 30%.
30 sierpnia
Administracja Bidena oświadczyła, że planuje zwrócić się do Kongresu USA o zatwierdzenie szacowanej na 1,1 mld dolarów sprzedaży broni na Tajwan.
26 sierpnia
Chińska Republika Ludowa rozpoczęła ćwiczenia morskie w pobliżu Tajwanu po tym, jak podczas wizyty w Tajpej sematorka USA Marsha Blackburn wyraziła poparcie dla niepodległości Tajwanu.
15 sierpnia
Na Tajwan przybyła delegacja polityków USA, której przewodził senator Ed Markey z Partii Demokratycznej. Wizyta spotkała się z krytyką ze strony Pekinu.
https://edition.cnn.com/2022/08/14/politics/congressional-delegation-taiwan/index.html
13 sierpnia
Stany Zjednoczone zapowiedziały intensyfikację tranzytu powietrznego i morskiego przez Cieśninę Tajwańską, co ma odzwierciedlać wolność żeglugi na terenie spornym między ChRL a Tajwanem.
10 sierpnia
Chińska Republika Ludowa zakończyła ćwiczenia powietrzno-morskie wokół Tajwanu, które były konsekwencją niedawnej wizyty Przewodniczącej Izby Reprezentantów USA Nancy Pelosi w Republice Chińskiej.Dowództwo Teatru Wschodniego Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej uznało, że zadania wojskowe zostały zakończone sukcesem.
4 sierpnia
Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza rozpoczęła ćwiczenia powietrzno-morskie wokół Tajwanu, co jest konsekwencją niedawnej wizyty Przewodniczącej Izby Reprezentantów USA Nancy Pelosi w Republice Chińskiej.
https://www.washingtonpost.com/world/2022/08/04/taiwan-china-military-exercises-pelosi/
2 sierpnia
Przewodnicząca Izby Reprezentantów USA Nancy Pelosi rozpoczęła dwudniową wizytę na Tajwanie, co było pierwszą wizytą tak wysoko postawionego urzędnika Stanów Zjednoczonych od ponad dwóch dekad.
https://www.speaker.gov/newsroom/8222-2
28 lipca
Doszło do rozmowy telefonicznej pomiędzy prezydentem USA Joe Bidenem a Przewodniczącym ChRL Xi Jinpingiem, którym głównym tematem była kwestia statusu Tajwanu.
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjdt_665385/wshd_665389/202207/t20220729_10729593.html
26 lipca
W raporcie sporządzonym na zlecenie Senatorów USA z Partii Republikańskiej wykazano, że ChRL wykradała dane FED, m.in. poprzez budowę sieci informatorów, którzy mieli być przekupywani bądź zastraszani przez Pekin.
20 lipca
Najwyższy rangą dowódca armii Stanów Zjednoczonych, przewodniczący Połączonych Sztabów gen. Mark Milley zarządził, aby przeprowadzono gruntowny przegląd interakcji wojskowych między USA z ChRL z ostatnich 5 lat, w związku z coraz bardziej asertywną postawą Pekinu w regionie Indo-Pacyfiku.
https://edition.cnn.com/2022/07/18/politics/milley-china-military-review/index.html
15 lipca
Stany Zjednoczone zatwierdziły pakiet pomocy wojskowej dla Tajwanu o wartości 108 mln USD.
https://english.president.gov.tw/NEWS/6284
11 lipca
Dyrektor FBI Cristopher Wray oznajmił, że chińskie działania szpiegowskie są jednym z największych zagrożeń dla bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych oraz ich sojuszników.
https://www.ft.com/content/283a306e-94d2-421b-9241-644296d9bf7d
9 lipca
Podczas konsultacji państw formatu G20, który odbył się na szczeblu ministrów spraw zagranicznych na Bali, doszło do spotkania Sekretarza Stanu USA Anthonego Blinkena z Ministrem Spraw Zagranicznych ChRL Wang Xi. Głównym tematem rozmowy były wzajemne stosunki, status Tajwanu, konflikt rosyjsko-ukraiński, czy sytuacja na Półwyspie Koreańskim.
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjdt_665385/wshd_665389/202207/t20220709_10718037.html
7 lipca
Podczas konsultacji państw formatu G20, który odbył się na szczeblu ministrów spraw zagranicznych na Bali, Minister Spraw Zagranicznych ChRL Wang Yi wyraził tzw. „Trzy Obawy” dot. sytuacji na Ukrainie. Skrytykował on działania USA i innych państw Zachodu, oskarżając je o „tworzenie nowej zimnej wojny”, nakładanie „nielegalnych” sankcji utrudniających handel Chin z innymi państwami, czy budowanie narracji porównującej kwestię ukraińską do tajwańskiej.
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjdt_665385/wshd_665389/202207/t20220708_10717331.html
Przewodniczący Połączonych Sztabów Armii Stanów Zjednoczonych gen. Mark Milley rozmawiał z chińskim generałem Li Zuochengiem, który ostrzegał go przed potencjalnymi prowokacjami ze strony USA oraz zdecydowaną odpowiedzą Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej w razie takiego działania.
https://www.reuters.com/world/us/top-us-general-speaks-with-chinese-counterpart-2022-07-07/
5 lipca
Departament Stanu USA zwrócił się do holenderskiej firmy ASML Holing NV z żądaniem, by ta zaprzestała sprzedaży Chinom sprzętu do produkcji układów scalonych. ASML Holing NV już wcześniej ograniczyła na wniosek Waszyngtonu eksport chipów do ChRL.
29 czerwca
Departament Handlu USA nałożył restrykcje handlowe na pięć chińskich firm, które naruszały sankcje nałożone na rosyjski sektor przemysłu obronnego.
Państwa NATO ogłosiły nową Koncepcję Strategiczną, w której Chiny zostały określone jako „systemowe wyzwanie” dla bezpieczeństwa regionu atlantyckiego.
https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/2022/6/pdf/290622-strategic-concept.pdf
24 czerwca
Australia, Japonia, Nowa Zelandia, Wielka Brytania oraz Stany Zjednoczone uruchomiły inicjatywę Partners in the Blue Pacific (PBP), która jest odpowiedzą na coraz większe zaangażowanie Chin w regionie oraz ma polegać m.in. na koordynacji politycznych działań tych państw wobec wyspiarskich państw Pacyfiku.
21 czerwca
Amerykański urząd celny rozpoczął implementację przepisów związanych z ustawą o zapobieganiu pracy przymusowej Ujgurów, która ma zabraniać importu tych produktów z chińskiej prowincji Xinjiang, które zostały wytworzone przy udziale pracy przymusowej.
https://www.state.gov/implementation-of-the-uyghur-forced-labor-prevention-act/
16 czerwca
Senatorowie USA przedstawili projekt ustawy, który zwiększałby zakres pomocy militarnej dla Tajwanu, a także dokonywałby zmian w dotychczasowych przepisach, które regulują powiązania z Tajpej na podstawie powiązań Waszyngtonu z Pekinem.
13 czerwca
W Luksemburgu doszło do spotkania doradcy ds. Bezpieczeństwa Narodowego USA Jake Sullivana z członkiem Biura Politycznego Komunistycznej Partii Chin Yangiem Jiechi. Rozmowa dotyczyła przede wszystkim relacji bilateralnych.
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjdt_665385/wshd_665389/202206/t20220614_10702808.html
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2022/06/13/readout-of-national-security-advisor-jake-sullivans-meeting-with-politburo-member-yang-jiechi-3/
10 czerwca
W Singapurze doszło do spotkania Sekretarza Obrony USA Lloyda Austina z Ministrem Obrony Narodowej ChRL, gen. Wei Fenghe. Poza stosunkami bilateralnymi, rozmowy dotyczyły m.in. Tajwanu oraz Ukrainy.
2 czerwca
Przy okazji 50-lecia Stowarzyszenia Kontroli Zbrojeń, Departament Stanu USA wydał oświadczenie, w którym oskarżył Chiny o brak przejrzystości w zbrojeniach oraz zwiększanie arsenału nuklearnego, który może za niedługo być większy niż ilość głowic posiadana przez Francję oraz Wielką Brytanię.
Departament Stanu USA opublikował raport dot. wolności religijnej w Chinach za rok 2021, w którym stwierdzono szereg naruszeń wolności wyznania na terenie Chińskiej Republiki Ludowej, m.in. w Tybecie czy Xinjiangu.
https://www.state.gov/reports/2021-report-on-international-religious-freedom/china/
31 maja
Według prezydent Tajwanu Tsai Ing-wen, Gwardia Narodowa USA zamierza podjąć współpracę z tajwańskim wojskiem.
Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza ogłosiła przeprowadzenie tzw. „patroli gotowości” na wodach i przestrzeni powietrznej wokół Tajwanu na wypadek ogłoszenia niepodległości przez wyspę lub interwencji „sił zewnętrznych”.
26 maja
Sekretarz Stanu USA Antony Blinken przedstawił strategię Stanów Zjednoczonych ws. „pokonania Chin w następnej dekadzie”. Strategia polega m.in. na współpracy z sojusznikami, rozwoju infrastruktury krytycznej oraz rozwoju nowych łańcuchów dostaw, niezależnych od Pekinu. Nie zakłada natomiast tzw. decouplingu, który był promowany przez poprzednią administrację i polegał na sukcesywnym wyłączaniu gospodarki chińskiej z procesów globalizacyjnych i gospodarki światowej.
24 maja
W Tokio doszło do spotkania formatu Quad na szczeblu przywódców państw. Liderzy Australii, Indii, Japonii oraz USA zapowiedzieli intensyfikację współpracy m.in. w kwestii relacji państw formatu z wyspiarskimi krajami Pacyfiku, budowania łańcuchów dostaw półprzewodników, bezpiecznego wdrażania sieci 5G, implementacji rozwiązań w zakresie cyberodporności oraz technologii przyszłości. Mimo, iż we wspólnym oświadczeniu Chiny nie zostały wymienione, to większość decyzji podjętych na szczycie była wymierzona w interesy Pekinu w regionie Indo-Pacyfiku.
23 maja
Prezydent USA Joe Biden oznajmił, że Stany Zjednoczone odpowiedzą militarnie w przypadku chińskiej inwazji na Tajwan. Prezydent USA Joe Biden zainaugurował w Tokio nową inicjatywę Indo-Pacific Economic Framework (IPEF), która ma za zadanie pogłębiać współpracę gospodarczą między jej uczestnikami. Poza państwami Quad, do IPEF dołączyło 7 państw ASEAN (Indonezja, Malezja, Filipiny, Singapur, Brunei, Wietnam, Tajlandia). Nie zaproszono Chin oraz państw uważanych na prochińskie, tj. Birmy, Laosu oraz Kambodży.
22 maja
Minister Spraw Zagranicznych Chin Wang Yi odniósł się negatywnie do strategii USA w regionie Indo-Pacyfiku, która według niego „gra kartą Tajwanu i Morza Południowochińskiego”, i ma na celu spowodować napięcia między państwami, które pozwolą utrzymać hegemonię USA.
18 maja
Doradca ds. Bezpieczeństwa Narodowego USA Jake Sullivan rozmawiał telefonicznie z członkiem Biura Politycznego Komunistycznej Partii Chin Yangiem Jiechi. Tematem spotkania była inwazja Rosji na Ukrainę, stosunki USA-Chiny, jak również kwestie bezpieczeństwa w regionie Indo-Pacyfiku.
12 maja
Na pustyni Takla Makan doszło do ćwiczeń Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, które według zachodnich zdjęć satelitarnych skupiały się na zwiększaniu zdolności chińskiej armii do rażenia celów na Tajwanie oraz amerykańskiej wyspie Guam.
7 maja
Wiceminister Spraw Zagranicznych Chińskiej Republiki Ludowej Le Yucheng oznajmił, że Pekin „nie przestraszy się” amerykańskich sankcji, które USA mogłyby nałożyć na Chiny w związku z działaniami ChRL wokół Tajwanu.
4 maja
Według doniesień medialnych, na przełomie lutego i marca w Chinach przeprowadzono testy, mające badać wpływ potencjalnych sankcji USA i pozostałych państw Zachodu na ChRL. Miałyby one być podobne do tych nałożonych na Rosję po inwazji na Ukrainę.
2 maja
Departament Stanu USA opublikował notkę, w której zarzuca Chińskiej Republice Ludowej i Komunistycznej Partii Chin powielanie propagandy Rosji ws. wojny w Ukrainie, m.in. poprzez podawanie do informacji publicznej niezweryfikowanych newsów, cenzurowanie zachodnich doniesień, czy przedstawianie USA oraz NATO jako podżegaczy konfliktu.
29 kwietnia
Szef Marynarki Wojennej USA adm. Michael Gilday określił wzrost Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej jako „fenomenalny” oraz wymagający odpowiedniej reakcji Ze Strony Stanów Zjednoczonych.
27 kwietnia
Izba Reprezentantów USA wyraziła swoje poparcie ws. statusu obserwatora dla Tajwanu w Światowej Organizacji Zdrowia, który ten posiadał w latach 2009-2017.
22 kwietnia
Koordynator ds. Indo-Pacyfiku w Radzie Bezpieczeństwa Narodowego USA Kurt Campbell podczas swojej wizyty na Wyspach Salomona powiedział, że Stany Zjednoczone zastrzegają sobie prawo do odpowiedzi w wypadku, jeśli Chiny zaczną utrzymywać obecność wojskową na Wyspach Salomona.
21 kwietnia
Podczas przemówienia z okazji otwarcia Forum Boao 2022, przewodniczący ChRL Xi Jinping ostrzegł USA przed ‘myśleniem zimnowojennym’ oraz stwierdził, że tzw. decoupling jest niewykonalny. Odniósł się tym samym do strategii Stanów Zjednoczonych, mającej na celu stopniowe odłączanie i omijanie Chin w globalnym łańcuchu dostaw dla kluczowych produkcji i technologii.
20 kwietnia
Sekretarz obrony USA Lloyd Austin, rozmawiał z ministrem obrony Chin Wei Fenghe. Była to ich pierwsza rozmowa od początku prezydentury Bidena, czyli 15-stu miesięcy.
15 kwietnia
Grupa amerykańskich senatorów z partii Demokratycznej oraz Republikańskiej przyleciała do Tajwanu i spotkała się z prezydent Tsai Ing-wen.
14 kwietnia
Rzecznik ministerstwa handlu ChRL Shu Jueting podczas konferencji prasowej powiedział, że USA powinny jak najszybciej znieść cła na chińskie towary oraz przestać dyskryminować chińskie firmy.
12 kwietnia
Chińska strategia „zero covid”, która skutkowała m.in. całkowitą izolacją mieszkańców 26-milionowego Szanghaju, skłoniła Departament Stanu USA do wezwania części pracowników amerykańskich, aby opuścili miasto.
6 kwietnia
Departament Stanu USA zatwierdził pakiet wsparcia dla Tajwanu, obejmujący szkolenie oraz pociski obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Patriot o wartości 95 mln USD. USA, Wielka Brytania oraz Australia ogłosiły chęć opracowywania pocisków hipersonicznych w ramach formatu AUKUS.
5 kwietnia
Prezydent USA Joe Biden, premier Wielkiej Brytanii Boris Johnson oraz premier Australii Scott Morrison dokonali przeglądu postępów ws. współpracy w ramach AUKUS. Podkreślono zaangażowanie AUKUS w dwóch głównych wymiarach: budowie okrętów podwodnych o napędzie atomowym dla Australii oraz współpracy technologicznej między partnerami w zakresie przemysłu zbrojeniowego.
2 kwietnia
Dyrektor Generalny Departamentu Protokołu Chińskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Hong Lew przyjął listy uwierzytelniające, złożone przez nowego ambasadora USA w Chinach, Nicholasa Burnsa.
28 marca
Prezydent USA Joe Biden zaproponował budżet w wysokości 5,8 bln USD. Podczas jego prezentacji, prezydent Biden podkreślał rosnącą konkurencyjność ze strony Rosji i Chin, co wymaga zwiększenia nakładów na obronność, w tym rozwój technologii kosmicznej, zwiększania zdolności cyber oraz rozwijania planu budowy pocisków hipersonicznych.
25-26 marca
W Sydney doszło do dwudniowego spotkania przedstawicieli państw grupy Quad w formacie Quad Senior Cyber Group, podczas którego doszło do ustanowienia planu współpracy w dziedzinie cyberbezpieczeństwa między państwami Quad i ich partnerami w regionie Indo-Pacyfiku.
24 marca
Wirtualne spotkanie prezydenta USA Joe Bidena z przywódcą ChRL Xi Jinpingiem. Głównym tematem spotkania była agresja Rosji przeciwko Ukrainie oraz wymiana stanowisk w tym aspekcie. Prezydent Biden przestrzegał Przewodniczącego Xi przed ewentualną pomocą dla Rosji.
17 marca
Doszło do rozmowy telefonicznej prezydenta USA Joe Bidena z przywódcą ChRL Xi Jinpingiem, podczas której Waszyngton ostrzegł Pekin przed ewentualnym dozbrajaniem Rosji w obliczu inwazji na Ukrainę. Prezydent Biden zadeklarował, że takie działanie spotkałoby się z odpowiedzią ze strony państw Zachodu.
14 marca
Doradca ds. Bezpieczeństwa Narodowego USA Jake Sullivan spotkał się w Rzymie z członkiem Biura Politycznego Komunistycznej Partii Chin Yangiem Jiechi. Tematem spotkania była inwazja Rosji na Ukrainę, jak również szereg kwestii w stosunkach na linii Waszyngton-Pekin. Podczas spotkania podkreślono potrzebę utrzymania otwartych linii komunikacyjnych między USA a ChRL.
11 marca
Premier ChRL Li Keqiang zasugerował, że w obliczu coraz bardziej napiętych stosunków na linii Pekin-Waszyngton, oba kraje powinny zintensyfikować i poprawić kanały komunikacji między sobą, co pozwoli uniknąć konfliktów oraz umożliwi wzajemne zrozumienie.
7-8 marca
Doszło do konsultacji dot. regionu Indo-Pacyfiku między USA a Wielką Brytanią. Waszyngton reprezentował Koordynator ds. Indo-Pacyfiku w Radzie Bezpieczeństwa Narodowego Kurt Campbell, z kolei Londyn Doradca ds. Bezpieczeństwa Narodowego David Quarrey. Obie strony omówiły współpracę w ranach AUKUS, jak również wskazały, że relacje z Chinami mają charakter „systemowej rywalizacji”.
4 marca
Doradca Departamentu Stanu USA Derek Chollet powiedział, że jeśli Chiny postanowią obejść sankcje nałożone na Rosję w wyniku agresji na Ukrainę, to z pewnością poniosą konsekwencje. Chollet jednocześnie zaznaczył, że łączny udział w globalnym PKB państw, które zdecydowały się nałożyć sankcje na Rosję, wynosi około 50%, podczas gdy chińskie PKB stanowi zaledwie 15%.
3 marca
Doszło do wirtualnego szczytu przywódców państw formatu Quad. Tematem spotkania była inwazja Rosji na Ukrainę oraz kwestie bezpieczeństwa w regionie Indo-Pacyfiku. W spotkaniu wzięli udział premier Indii Narendra Modi, premier Australii Scott Morrison, prezydent USA Joe Biden, premier Japonii Fumio Kishida.
1 marca
Podczas wygłaszania State of the Union Adress, prezydent USA Joe Biden zapowiedział, że USA zwyciężą rywalizację ekonomiczną z Chinami, która będzie miała miejsce w XXI wieku. Jednym ze środków do tego celu mają być wg. Bidena inwestycje w amerykańską infrastrukturę.
22 lutego
Prezydent USA Joe Biden ogłasza plan inwestycji w wytwarzanie i przetwarzanie pierwiastków ziem rzadkich, m.in. litu i kobaltu, co jest pokłosiem zeszłorocznego Rozporządzenia Wykonawczego nr 14017, wskazującego na zbytnie uzależnienie USA w zakresie pierwiastków ziem rzadkich od innych państw, w tym Chin.
17 lutego
Asystent Sekretarza Stanu USA ds. Azji Wschodniej Daniel Kritenbrink stwierdził, że USA nie mają zamiaru współpracować z Chinami ws. gospodarczych w regionie Indo-Pacyfiku, zamiast tego Waszyngton będzie się skupiał na rozwoju relacji z państwami podzielającymi wizję wolnego i otwartego regionu, pozbawionego przymusu.
15 lutego
Działające przy Kongresie USA Governmental Accountability Office (GAO) opublikowało dla Departamentu Obrony raport „Challenges Facing DOD in Strategic Competition with China”, w którym opisane są zagrożenia wynikające z rywalizacji amerykańsko-chińskiej, jak również zalecenia, które Departament Obrony powinien podjąć w siłach morskich, powietrznych, przestrzeni kosmicznej oraz cyberprzestrzeni.
https://www.gao.gov/products/gao-22-105448
11 lutego
Biały Dom opublikował oświadczenie ws. strategii USA w regionie Indo-Pacyfiku, w którym rywalizacja i konkurencja z Chinami zostały wymieniony obok pandemii oraz zmian klimatycznych jako jedno z największych wyzwań, z którymi musi się zmierzyć Waszyngton. Strategia rywalizacji na linii Waszyngton-Pekin zakłada dalsze wzmacnianie relację z sojusznikami USA w regionie.
8 lutego
Według raportu Chada Bowna z Peterson Institute for International Economics, Chiny nie wypełnyły zobowiązań wynikających z dwuletniej umowy handlowej ‘Phase 1’, która zobowiązywała Pekin do dodatkowego zakupu amerykańskich towarów i usług o wartości 200 mld USD, w celu zmniejszenia deficytu handlowego USA.
https://www.piie.com/sites/default/files/documents/bown-china-us-exports-trade-deal-2022-02.pdf
5 lutego
Chiński BeiDou oraz rosyjski GLONASS podpisały porozumienie, które zakłada koordynację swoich systemów nawigacji satelitarnych, bo pozwoli im na rywalizację z amerykańskim GPS-em.
4 lutego
Przy okazji inauguracji XXIV Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pekinie, doszło do spotkania prezydenta Rosji Władimira Putina z Przywódcą ChRL Xi Jinpingiem. Obaj przywódcy podkreślili wspólne, krytyczne stanowisko względem NATO i formatu AUKUS. Ponadto prezydent Putin potwierdził uznanie dla chińskich działań wobec Tajwanu, a Przewodniczący Xi – dla rosyjskich roszczeń wobec Ukrainy. Obie strony wydały wspólne oświadczenie ws. ich postrzegania demokracji, rozwoju oraz bezpieczeństwa międzynarodowego. Ceremonia otwarcia Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pekinie spotkała się z politycznym bojkotem niektórych państw, w tym USA, Indii, Australii, Japonii, Nowej Zelandii, Kanady oraz znacznej części państw europejskich.
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/202202/t20220204_10638923.html
1 lutego
Zastępca przedstawiciela USA ds. handlu Sarah Bianchi powiedziała, że Chiny nie wypełniły swoich zobowiązań wynikających z dwuletniej umowy handlowej ‘Phase 1’, która wygasła z końcem 2021 roku. Według Bianchi, działania Pekinu mogą negatywnie wpłynąć na przyszłe relacje handlowe Chin z USA.
31 stycznia
Dyrektor FBI Christopher Wray określił kradzież amerykańskich technologii i własności intelektualnej przez Chiny jako jedno z największych zagrożeń dla USA oraz zapowiedział, że walka z chińskim wywiadem posiada w służbach federalnych najwyższy priorytet. Według Wraya, średnio co 12 godzin ktoś w USA otrzymuje zarzuty szpiegostwa na rzecz Chin.
27 stycznia
Podczas rozmowy telefonicznej Sekretarza Stanu USA Anthonego Blinkena z Ministrem Spraw Zagranicznych ChRL Wang Yi został umówiony temat kryzysu rosyjsko-ukraińskiego. Minister Wang Yi zarzucił USA ingerowanie w wewnętrzne sprawy Chin w związku z bojkotem Igrzysk Olimpijskich oraz podnoszeniem kwestii tajwańskiej.
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/202201/t20220127_10635268.html
https://www.state.gov/secretary-blinkens-call-with-prc-state-councilor-and-foreign-minister-wang/
W wywiadzie dla amerykańskiego radia NPR Morning Editor, ambasador Chin w USA Qin Gang ostrzegł, że dążenia niepodległościowe Tajwanu oraz wsparcie Waszyngtonu dla działań Tajpej mogą doprowadzić do bezpośredniego starcia na linii USA-Chiny.
http://www.china-embassy.org/eng/dshd/202201/t20220129_10636444.htm
20 stycznia
Siły powietrzne oraz morskie Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej usiłowały ostrzec i zawrócić amerykański okręt USS Benfold po tym, jak wpłynął on na wody obok Wysp Paracelskich, do których prawo obok Chin rości sobie Wietnam oraz Tajwan. Według Pekinu, amerykański okręt naruszył wody terytorialne Chińskiej Republiki Ludowej. Strona amerykańska zaprzeczyła doniesieniom o ostrzeganiu.
14 stycznia
Generalna Administracja Celna Chin podała, że nadwyżka ChRL w handlu z USA wyniosła 39,23 mln USD w grudniu 2021 i 396,58 mld USD w całym 2021 roku.
https://www.reuters.com/business/chinas-2021-trade-surplus-with-us-39658-bln-2022-01-14/
12 stycznia
Departament Stanu USA opublikował badania Limits in the Seas, które skupiały się na badaniu terytorialnych roszczeń chińskich w ramach tzw. „Linii Dziewięciu Kresek” na Morzu Południowochińskim. Badania opierały się na analizie Departamentu Stanu z 2014 roku, Arbitrażu na Morzu Południowochińskim z lipca 2016 roku oraz Konwencji o Prawie Morza z 1982 roku i ich wynik odrzuca roszczenia ChRL.
https://www.state.gov/study-on-the-peoples-republic-of-chinas-south-china-sea-maritime-claims/
7 stycznia
Doszło do wirtualnego spotkania japońsko-amerykańskiego Komitetu Konsultacyjnego ds. Bezpieczeństwa z udziałem Sekretarza Stanu USA Antoniego Blinkena, Sekretarza Obrony USA Lloyda Austina, Ministra Spraw Zagranicznych Japonii Hayashiego Yoshimasy oraz Ministra Obrony Japonii Kishiego Nobuo. Strony potępiły we wspólnym oświadczeniu działania Chińskie na Morzu Wschodniochińskim i Morzu Południowochińskim, jak również zobowiązały się ma solidarne przeciwstawianie się polityce Pekinu w regionie.
https://www.mofa.go.jp/na/st/page4e_001197.html
5 stycznia
Podczas konferencji prasowej w Waszyngtonie, Sekretarz Stanu USA Anthony Blinken oraz MSZ Niemiec Annalena Baerbock skrytykowały politykę gospodarczą Pekinu wobec Wilna, która polega na dyskryminowaniu litewskich produktów, odkąd Litwa zdecydowała się na otwarcie przedstawicielstwa tajwańskiego ze słowem „Tajwan” w nazwie.
Amerykańska przedstawiciel ds. handlu Katherine Tai podczas spotkania z MSZ Litwy Gabrieliusem Landsbergisem powedziała, że Rada Handlu i Technologii USA-UE może stać się platformą rozwiązywania sporów dyplomatycznych i gospodarczych, podając przy tym przykład Wilna.
4 stycznia
Wysoki rangą urzędnik ds. kontroli zbrojeń w Chinach Fu Cong zapowiedział, że Pekin zamierza zwiększać i modernizować swój arsenał nuklearny. Jednocześnie wezwał Rosję i USA do ograniczenia swoich arsenałów.
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjbxw/202201/t20220105_10478993.html
Mocarstwa nuklearne „P5” (USA, Chiny, Rosja, Francja, Wielka Brytania) zobowiązały się do użycia broni jądrowej wyłącznie w celach obronnych.
Foto: Karolina Grabowska: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/flaga-usa-biznes-rynek-4386371/
Comments are closed.