Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
maj 26
Analiza, Bałkany, Europa, Kosowo, Publikacje, Rosja, Serbia

Bałkańska beczka prochu

26 maja, 2022

Ponad 30 lat po wybuchu wojny w Jugosławii i 23 lata po nalotach NATO na Jugosławię na Bałkanach ponownie się tli. Tym razem ogniskami zapalnymi są Kosowo i Republika Serbska. Tak jak w przypadku poprzednich konfliktów, teraz również do zaognienia nastrojów i ich wyciszenia mogą się przyczynić wielcy światowi gracze. Najbardziej aktywni w regionie są Rosja i Niemcy. Powstaje pytanie: czy Moskwa za pomocą Bałkanów chce odwrócić uwagę od wojny w Ukrainie, czy też poprzez wojnę w Ukrainie próbuje odwrócić uwagę od swojego zaangażowania na Bałkanach? Faktem jest, że i bez rosyjskich prób interwencji sytuacja od dawna była niepokojąca.

Federacja Bośniacko-Chorwacka oraz Republika Serbska

Wojna w Bośni i Hercegowinie (BiH), która wybuchła w 1992 r. wraz z wystąpieniem Bośni z Jugosławii poprzez ogłoszenie jej niepodległości, była najbardziej krwawym konfliktem na Bałkanach. Przyczyniło się do tego także to, co przez lata było wielkim bogactwem i atutem Bośni i Hercegowiny: jej różnorodność religijna, etniczna i kulturowa. Islam, prawosławie i katolicyzm, bośniaccy muzułmanie (będący etnicznie w dużej mierze Słowianami, który podczas kilkuwiekowej okupacji tureckiej przeszli na islam), Serbowie i Chorwaci, cywilizacja łacińska, bizantyjska, osmańska – wszystko to nie tylko tworzyło fascynującą mozaikę, ale także powodowało konflikty.

Już w czasie II wojny światowej dochodziło do walk między Serbami (większość z nich działała w komunistycznej antyfaszystowskiej partyzantce Tity), Chorwatami (często sympatyzującymi z profaszystowskimi ustaszami), a muzułmanami (także w dużej mierze współpracującymi z ustaszami). Pomimo to po zakończeniu wojny i powstaniu socjalistycznej Jugosławii to właśnie w BiH było najwięcej małżeństw mieszanych. To właśnie ten czynnik sprawił, że wojna z 1992 r. była tak okrutna. Całkowity bilans ofiar śmiertelnych wyniósł kilkaset tysięcy, kilka razy więcej osób było rannych. Ponad 80 000 kobiet zostało zgwałconych.

Wojnę zakończyło podpisane w 1995 r. przez prezydentów trzech państw – BiH (Alija Izetbegović), Chorwacji (Franjo Tuđman) i Serbii (Slobodan Milošević) – porozumienie pokojowe w Dayton. W jego efekcie powstało państwo złożone z dwóch części BiH: Federacji Bośniacko-Chorwackiej oraz Republiki Serbskiej (RS).

Federacją rządzi prezydium złożone z przedstawicieli wszystkich trzech narodowości, którzy rotacyjnie przejmują przewodnictwo. W rządzie funkcjonują także parytety etniczne (najwięcej ministrów mają kolejno: muzułmanie, Chorwaci i Serbowie). Oprócz tego powołano funkcję Wysokiego przedstawiciela dla Bośni i Hercegowiny, który jest de facto nieformalnym gubernatorem kraju. Obecnie urząd ten pełni niemiecki polityk, Christian Schmitdt. Za utrzymanie porządku i pokoju w Federacji Bośniacko-Chorwackiej odpowiadają przede wszystkim siły międzynarodowe w ramach operacji EUFOR ALTHEA. Sama konstrukcja polityczna jest już zatem problematyczna. Do napięć dochodziło od początku powołania Federacji.

Krajem, który wykazuje teraz największą aktywność na Bałkanach, są Niemcy. W ostatnich tygodniach zarówno do Sarajewa, jak i Belgradu kilkukrotnie podróżowali niemieccy politycy

Od lat jest także problem z Republiką Serbską, która ustawicznie domaga się większej niezależności. Od 2008 r., powołując się na precedens Kosowa, Republika nalega na całkowitą secesję od BiH. Wieloletni przywódca Milorad Dodik co jakiś czas mówił o połączeniu z Serbią, jednak po pierwsze byłoby to niemożliwe ze względów geograficznych – chyba że na zasadzie enklawy – po drugie nie ma takiej woli ze strony samej Serbii. Ekonomicznie sytuacja w Belgradzie jest jeszcze trudniejsza, niż w BiH; szara strefa również jest bardziej rozwinięta. Pomimo braku oficjalnego sygnału ze strony Belgradu RS znowu zaczęła deklarować chęć usamodzielnienia. Kilka miesięcy temu miejscowi Serbowie opowiedzieli się za wycofaniem swoich przedstawicieli z organów sądowniczych i prokuratorskich, wojskowych oraz wywiadowczych, co jest poważnym krokiem do stworzenia własnego systemu lub wręcz gabinetu cieni. Nie jest to bez związku z aktywnością rosyjskich dyplomatów i polityków, którzy oficjalnie zachęcają do tego lokalnych działaczy. W dodatku niedawno Moskwa zadeklarowała brak zaufania do Christiana Schmidta i podważyła sposób jego nominacji, a tym samym jego legalność. Jeszcze bardziej niepokojące są słowa Aleksandra Dugina, że za kilka tygodni, miesięcy Rosja przedstawi plan dotyczący Serbii. Tym bardziej że często słowa Dugina są zapowiedzią późniejszych decyzji politycznych Kremla.

Ale problemem jest także Federacja. Nie tylko Serbowie, ale i Chorwaci skarżą się na rosnące wpływy muzułmańskie i mówią wręcz o poczuciu zagrożenia. Tym bardziej, że od zakończenia wojny nieprzerwanie trwa proces islamizacji. Podczas wojny to kraje muzułmańskie wpierały Bośniaków i w ramach rewanżu po wojnie już zaczęły budować swoje wpływy. Widocznym przejawem jest wzmożone wznoszenie meczetów i szkół koranicznych. Co bardziej niepokojące, w BiH dominuje skrajny islam, czyli wahabizm. Od zakończenia wojny – jak niedawno poinformował miejscowy biskup – liczba katolików w BiH zmniejszyła się o połowę. W tej sytuacji miejscowi Chorwaci zaczęli współpracować doraźnie z Serbami. Co istotne, także i część Chorwatów chce dla siebie autonomii i wyodrębnienia z Federacji, czemu kibicuje część prawicowych polityków w Chorwacji. Jednym z głównych postulatów bośniackich Chorwatów jest reforma prawa wyborczego, zmierzająca do stworzenia osobnego okręgu wyborczego. Byłby to poważny krok w stronę wyodrębnienia się chorwackiego entitetu.

W dodatku na terytorium BiH bardzo aktywnie angażuje się Turcja, a także Arabia Saudyjska, co niepokoi mieszkańców niemuzułmańskich

Na to wszystko nakłada się także niezadowolenie społeczne – element łączący te trzy grupy etniczne. Ponadto większość obywateli jest rozczarowana klasą polityczną, oskarżaną o korupcję i nepotyzm. Szalę goryczy przepełnia wysokie bezrobocie, zwłaszcza wśród młodych ludzi. I wreszcie, jeszcze jedna tendencja, tym razem ze strony przedstawicieli bośniackich mieszkańców, to centralizacja systemu, czyli odejście od koncepcji etnicznego trójpodziału władzy na rzecz jednego, silniejszego rządu i parlamentu, który siłą rzeczy byłby zdominowany przez bośniackich muzułmanów. Ta wizja bardzo niepokoi i Serbów, i Chorwatów.

W dodatku na terytorium BiH bardzo aktywnie angażuje się Turcja, a także Arabia Saudyjska, co niepokoi mieszkańców niemuzułmańskich. Powagę sytuacji zaczyna dostrzegać UE na tyle, że w połowie lutego 2022 r. EUFOR, czyli unijna misja pokojowa, zdecydowała o wysłaniu do Sarajewa kilku kompanii zbrojnych. Krajem, który wykazuje teraz największą aktywność na Bałkanach, są Niemcy. W ostatnich tygodniach zarówno do Sarajewa, jak i Belgradu kilkukrotnie podróżowali niemieccy politycy, w tym minister obrony, minister spraw zagranicznych oraz kanclerz. Zainteresowanie Berlina Bałkanami nie jest niczym nowym, ani zaskakującym. Po trzech dekadach powraca temat walki o strefę wpływów. Niemcy tak wtedy, jak i teraz są jednym z głównych graczy.

Reasumując, w Bośni i Hercegowinie mamy do czynienia z jednej strony z tendencjami separatystycznymi wśród Chorwatów i – zwłaszcza – Serbów, a z drugiej z tendencjami centralistycznymi wśród Bośniaków, co grozi potencjalnym konfliktem.

Kosowo

Kosowo jest drugim punktem zapalnym. Tu sytuacja jest niestabilna od lat 90. XX w. W 1999 r. pod naciskiem Amerykanów NATO zdecydowało o nalotach na Serbię i Czarnogórę. Decyzja o bombardowaniu suwerennego kraju, niezagrażającego bezpośrednio żadnemu z krajów członkowskich Paktu, podjęta z naruszeniem wszelkich procedur, wbrew rezolucji ONZ i niezgodnie z prawem międzynarodowym, była jednym z największych błędów w historii Sojuszu. Konsekwencją bezpośrednią było otwarcie drogi do niezależności Kosowa, którą to Kosowo proklamowało w 2008 r. Był to niebezpieczny precedens w prawie międzynarodowym. Nieliczni analitycy, w tym autorka analizy, już wtedy przestrzegali, że Rosja wykorzysta ten precedens wobec Gruzji i Ukrainy, i powołując się na casus Kosowa, będzie chciała niezależności dla separatystycznych regionów tych krajów. Na to nie trzeba było długo czekać.

Rosja wywołała konsternację wśród Serbów, porównując separatystyczne republiki na terenie Donbasu do sytuacji w Kosowie

Latem 2008 r. po wojnie w Gruzji Rosja uznała niepodległość Osetii i Abchazji, w 2014 r. Krymu, a w 2022 r. – Doniecka. I choć Rosja i tak zawsze niezależnie robi to, co chce, w tym przypadku mogła się powołać na prawo międzynarodowe. Konsekwencją pośrednią decyzji o nalotach było odsunięcie Serbii od wspólnoty transatlantyckiej, zarówno w sensie politycznym, jak i mentalnym. Serbowie do dziś nie mogą wybaczyć NATO bombardowań, tą samą kartą nieprzerwanie gra Rosja. Gdyby nie doszło do nalotów i gdyby nie uznano Kosowa, Serbia mogłaby być już w stopniu zaawansowanym prowadzić negocjacje o członkostwo w UE i NATO. Tak się nie stało, wobec czego Belgrad zacieśnił relacje z Moskwą, pielęgnującą przez całe lata wizerunek jedynego przyjaciela Serbii na arenie międzynarodowej i kraju, który jako jeden z niewielu sprzeciwiał się tak nalotom, jak i niezależności Kosowa. W Kosowie od zakończenia wojny stacjonują siły międzynarodowe. Już po nalotach doszło do czystek etnicznych dokonywanych na Serbach i Romach oraz systemowego niszczenia śladów obecności serbskich klasztorów (często średniowiecznych) i świeckich zabytków.

Pomysł na rozwiązanie konfliktu w Kosowie?

Kraj de facto jest podzielony na część północną, zamieszkaną przez Serbów, i południową, albańską część. Jednym z pomysłów na rozwiązanie patowej sytuacji byłaby wymiana terytorialna – Serbia otrzymałaby północne Kosowo, a w zamian południowa część Serbii, region Preszewa i Bujanowca, przeszłoby do władz Kosowa. Pomysł z jednej strony dobry, bo pokrywający się z granicami etnicznymi, ale z drugiej ryzykowny, bo – zwłaszcza na Bałkanach – każda dyskusja o zmianie granic grozi potencjalnym konfliktem, wręcz wybuchem wojny.

W ubiegłym roku Serbów oburzyła decyzja władz Kosowa o zakazie wjazdu na terytorium pojazdów o serbskich tablicach rejestracyjnych. Niedługo później oliwy do ognia dolał sposób organizowania wyborów. Do tej pory praktykowane było, że Serbowie mieszkający w Kosowie głosowali w wyborach ogłaszanych w Serbii i wówczas głosy oddawali w specjalnie zorganizowanych i nadzorowanych przez OBWE punktach na terenie Kosowa. Teraz jednak premier Kosowa Albin Kurti sprzeciwił się temu, co zaowocowało wzrostem napięcia. Znamienne, to nowy rząd Kosowa w ciągu ostatnich miesięcy generuje napięcie i prowadzi kurs do tego stopnia konfrontacyjny, że Unia Europejska i Stany Zjednoczone również wyrażają swoje niezadowolenie. Kanclerz Scholz spotkał się w Berlinie na początku maja 2022 r. i z premierem Kosowa, i prezydentem Serbii.

Ostatnie tygodnie to także w Kosowie czas zwiększonej aktywności tak rosyjskiej, jak i niemieckiej. Rosja wywołała konsternację wśród Serbów, porównując separatystyczne republiki na terenie Donbasu do sytuacji w Kosowie i, powołując się na casus Kosowa, żądając uznania ich niepodległości przez społeczność międzynarodową. Zaskoczenie Serbów może dziwić, bo przecież już w 2008 r. było jasne, że Rosja będzie się posiłkować tym przypadkiem. Teraz jednak Belgrad uznał to za brak lojalności, tym bardziej dotkliwy, że przecież Rosja – powołując się na swoją bardziej wydumaną niż prawdziwą pomoc dla Serbii w 1999 i 2008 r. – domaga się teraz od Serbii lojalności, polegającej na niedołączaniu do sankcji nakładanych na Moskwę w związku z wojną w Ukrainie.

Wnioski

W przypadku Kosowa sytuacja jest co najmniej równie napięta, jak w Bośni i Hercegowinie. Z jednej strony mamy do czynienia z coraz bardziej konfrontacyjnymi decyzjami i wypowiedziami polityków z Prisztiny – dodatkowym czynnikiem zapalnym są coraz częstsze deklaracje polityków z Kosowa i z Albanii o tym, że mogłoby dojść do połączenia tych dwóch państw (co wpisuje się w starą koncepcję powstania Wielkiej Albanii) – a z drugiej z zaczepnymi wypowiedziami polityków z Belgradu. Nie można zapomnieć również o tym, że w samym Kosowie i przy jego granicy z Serbią regularnie dochodzi do zamieszek. W Kosowie, podobnie jak w BiH, istnieją silne wpływy radykalnego islamu, co oznacza, że poza Niemcami, USA i Rosją są tam także aktywni inni wielcy gracze międzynarodowi.

Dlaczego Rosja jest zaangażowana w regionie bałkańskim? Z dwóch względów: żeby odzyskać dawną strefę wpływów, oraz żeby odwrócić uwagę od wojny w Ukrainie. Potencjalny wybuch wojny w byłej Jugosławii sprawiłby, że temat Ukrainy zejdzie na drugi plan. Tym bardziej, że i tak już niedługo przyjdzie znudzenie tą kwestią. Co więcej, Rosja ponownie – bo jak w przypadku Syrii – będzie chciała się przedstawić w roli mediatora. Gwoli uczciwości trzeba jednak przyznać, że Rosja nie tyle generuje nowe konflikty, co wykorzystuje te już istniejące. Sytuacja w Republice Serbskiej i Kosowie byłaby równie niebezpieczna bez rosyjskiej ingerencji.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Dominika Ćosić Dominika Ćosić. Korespondentka TVP w Brukseli, wcześniej (od 2005) korespondentka w Brukseli tygodnika "Wprost" i "Dziennika Gazety Prawnej". Specjalizuje się także w tematyce bałkańskiej. Autorka m.in "Balkan Express", "Od horyzontu do przewodnictwa" i "Uśmiech Dalidy". Absolwentka slawistyki na UJ.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Publikacje, Rosja

Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025

Autorzy: Ksawery Stawiński, Adam Jankowski 08.05.25 Umowa Surowcowa Ósmego maja ukraiński parlament ratyfikował tak zwany Mineral Deal. Oficjalna, mniej dźwięczna,…
  • Adam Jankowski
  • 15 czerwca, 2025
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Unia Europejska

PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025

Autorzy: Mikołaj Woźniak, Konrad Falkowski. Wsparcie merytoryczne: Łukasz Kobierski 9.05. Słowacko-chińskie rozmowy w Moskwie Na tle uroczystości związanych z obchodami…
  • Mikołaj Woźniak
  • 15 czerwca, 2025
  • Analiza, Nowe technologie, Publikacje

Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej

W XXI wieku bardziej niż kiedykolwiek rywalizacja państw przeniosła się do sfery technologii. W związku z tym od kilkunastu lat…
  • dr Tomasz Pawłuszko
  • 8 czerwca, 2025
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Dominika Ćosić Dominika Ćosić. Korespondentka TVP w Brukseli, wcześniej (od 2005) korespondentka w Brukseli tygodnika "Wprost" i "Dziennika Gazety Prawnej". Specjalizuje się także w tematyce bałkańskiej. Autorka m.in "Balkan Express", "Od horyzontu do przewodnictwa" i "Uśmiech Dalidy". Absolwentka slawistyki na UJ.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025
    przez Adam Jankowski
    15 czerwca, 2025
  • PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025
    przez Mikołaj Woźniak
    15 czerwca, 2025
  • Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej
    przez dr Tomasz Pawłuszko
    8 czerwca, 2025

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2024 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas