Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Raporty
  • Publikacje
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Raporty
  • Publikacje
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
sie 26
Bałkany, Polityka międzynarodowa, Publikacje, Trójmorze

Bałkany Zachodnie jako obszar synergii projektów transportowych Trójmorza oraz Inicjatywy Pasa i Szlaku

26 sierpnia, 2022

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy.

Inicjatywa Trójmorza (Three Seas Initiative, 3SI) często rozpatrywana jest w ramach współpracy infrastrukturalnej między państwami uczestniczącymi. Należy jednak szerzej spojrzeć na ten format, gdyż część projektów 3SI skierowana jest zarówno na kraje uczestniczące, jak również państwa trzecie, przede wszystkim regionu zachodnio-bałkańskiego. W tym aspekcie należy w szczególności zwrócić uwagę na inwestycje komunikacyjne łączące obszar Trójmorza z Bałkanami Zachodnimi.

Z drugiej strony, Chiny w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku (Belt and Road Initiative, BRI) planują budowę Lądowo-Morskiego Korytarza, który ma skomunikować Grecję w porcie Pireus, Macedonię Północną, Serbię i Węgry w Budapeszcie.

Trójmorze i Nowy Jedwabny Szlak traktowane są jako konkurencyjne wobec siebie inicjatywy, również w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie państwa regionu różnie postrzegają oba formaty. Państwa trójmorskie i zachodnio-bałkańskie różnią się między sobą choćby nastawieniem co do współpracy z Państwem Środka. Podczas gdy Węgry i Serbia mocno inwestują w rozwój relacji gospodarczych z Chinami, to kraje bałtyckie, Rumunia i Czarnogóra w coraz większym stopniu obawiają się większego zaangażowania chińskiego w wymiarze infrastrukturalnym. W związku z ostatnią eskalacją wojny w Ukrainie, która miała miejsce 24 lutego bieżącego roku, nastąpił wzrost niechęci części państw EŚW wobec Pekinu i ograniczanie z nim kooperacji. Strona chińska postrzegana jest bowiem jako cichy sojusznik Federacji Rosyjskiej w wojnie z Ukrainą i mocno zacieśnia relacje dwustronne z Moskwą. Jednakże nowopowstałe ciągi drogowe i kolejowe – zarówno w ramach 3SI, jak i BRI na Bałkanach Zachodnich – mogą się uzupełniać i stanowić dodatkowy impuls rozwoju dla krajów środkowoeuropejskich i Państwa Środka. Synergia tych inwestycji komunikacyjnych może też wpłynąć na zacieśnienie współpracy Bałkanów Zachodnich z Trójmorzem.

Komplementarność projektów 3SI i BRI

Kolej

Synergię przedsięwzięć transportu szynowego obu formatów na Bałkanach Zachodnich można zaobserwować na przykładzie planowanej i realizowanej linii kolejowej łączącej Budapeszt z Belgradem. W tym aspekcie, warto odnotować, iż połączenie między stolicami Węgier i Serbii jest obecnie najważniejszą inwestycją infrastrukturalną Chin w Europie Środkowej. Stanowi ona również część Lądowo-Morskiego Korytarza Transportowego – priorytetowego projektu komunikacyjnego dla Chin w Europie w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku.

Linia kolejowa między Budapesztem a Belgradem jest także częścią jednego z najważniejszych projektów Trójmorza w tym aspekcie, jakim jest Bursztynowy Korytarz Kolejowy. Ma on łączyć główne ośrodki miejskie w Polsce, na Słowacji, Węgrzech i Słowenii. Do tej pory nie włączono Serbii oficjalnie do tego projektu. Jednak w 2021 roku, po trzech latach od wpisania tego korytarza do sztandarowych inwestycji trójmorskich, państwo to formalnie zostało partnerem tego przedsięwzięcia Inicjatywy.

Inwestycja ta wpisuje się w ramach ponadregionalnych połączeń transportowych. Rozpatrywany szlak stanowi część europejskiego korytarza kolejowego RFC10, którego trasa ciągnie się od Alp do Bułgarii przez Bałkany Zachodnie, w szczególności przez Serbię. Modernizacja szlaku kolejowego na odcinku Belgrad-Budapeszt pobudzi gospodarki Serbii i Węgier, w związku ze zwiększonym ruchem pasażerskim i towarowym w tych krajach. Jest to tym bardziej możliwe, iż realizacja tej inwestycji (wraz z innymi odcinkami Lądowo-Morskiego Korytarza) umożliwi dostawy towarów przez Europę Południowo-Wschodnią na krótszej trasie. Powstanie odcinków torowych w ramach tego korytarza, w tym kolei między Budapesztem a Belgradem, zapewni połączenie z Rail Baltica, komunikującą ze sobą Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. Z tego względu, na powstaniu wspólnych inwestycji 3SI i BRI na Bałkanach skorzystałyby też północne kraje Trójmorza, które uzyskałyby dodatkowe możliwości handlu z Azją.

Modernizacja szlaku kolejowego na odcinku Belgrad-Budapeszt pobudzi gospodarki Serbii i Węgier, w związku ze zwiększonym ruchem pasażerskim i towarowym w tych krajach.

Drogi

Uzupełnianie się inwestycji drogowych BRI i 3SI na Bałkanach Zachodnich należy dostrzec w przypadku łączenia się Korytarza Lądowo-Morskiego z paneuropejskimi korytarzami transportowymi. Część trasy drogowej Korytarza promowanego przez Państwo Środka – od Salonik przez Skopje do Budapesztu – stanowi część transeuropejskiego ciągu komunikacyjnego nr 10, ciągnącego się od Salzburga do Salonik, między innymi przez Skopje. W tym mieście droga ta łączy się z trasą paneuropejską nr 8, która przebiega od wybrzeża Albanii, przez Macedonię Północną i Bułgarię. Część tego transeuropejskiego szlaku (nr 8) – na wschód od Skopje – stanowi wpisana jako projekt trójmorski Autostrada Czarnomorska, przebiegająca równoleżnikowo przez Bułgarię.

W stolicy Macedonii Północnej krzyżuje się także drogowa część Korytarza w ramach BRI, z posiadającą status nieaktywny w ramach Trójmorza – Trasą E65 Północ-Południe Europy, która wiedzie w kierunku zachodnim do innych krajów bałkańskich i dalej na północ do Szwecji.

Należy również wspomnieć, iż pomimo braku bezpośredniego połączenia drogowej części Korytarza Lądowo-Morskiego i drogi Via Carpatia w Serbii i Macedonii Północnej, istotne ośrodki miejskie na Bałkanach Zachodnich położone są w stosunkowo bliskiej odległości od poszczególnych odcinków Via Carpatia w Rumunii, Bułgarii i Grecji. Zarówno Serbia i Macedonia Północna, jak i pozostałe kraje zachodnio-bałkańskie, zainteresowane są włączeniem się we współpracę transportową w ramach rozwoju tej międzynarodowej trasy.

Około 60% towarów trafiających z Chin do Unii Europejskiej realizowanych jest drogą morską

Lepsze skomunikowanie dróg kołowych i kolejowych na Bałkanach Zachodnich z trasami w innych częściach Europy, zapewni również szybszy transport towarów z innych regionów świata, w tym Dalekiego Wschodu. Powstanie nowych ciągów drogowych i kolejowych na obszarze zachodnio-bałkańskim (zespolonych z innymi drogami w Europie i portami morskimi) w większym stopniu uwolni potencjał komunikacyjny tego regionu. Około 60% towarów trafiających z Chin do Unii Europejskiej realizowanych jest drogą morską, co zwiększy znaczenie portów w Europie Południowo-Wschodniej (między innymi w Pireusie) i Bałkanów Zachodnich jako obszaru tranzytowego. Powstanie i synchronizacja takich połączeń jak Korytarz Bursztynowy czy Via Carpatia z Korytarzem Lądowo-Morskim, odciążą przeciążone do tej pory drogi transportowe, w szczególności te przebiegające przez Kanał Sueski. Ponadto, wybudowane na Bałkanach Zachodnich szlaki stwarzają szansę na stabilniejszy transport ładunków do innych części Europy, niż ma to miejsce w przypadku innych tranzytowych regionów tego kontynentu i rejonów znajdujących się w jej bliskim sąsiedztwie. Dotyczy to przede wszystkim Ukrainy i Kaukazu Południowego, które zmagają się z eskalacją regionalnych konfliktów zbrojnych.

Bariery przy realizacji wspólnych inwestycji transportowych 3SI i BRI

O ile budowa całego Bursztynowego Korytarza Kolejowego jest bliska ukończeniu, tak pozostałe inwestycje Trójmorza, które się uzupełniają z Inicjatywą Pasa i Szlaku na Bałkanach Zachodnich, są na obecny moment dopiero na etapie rejestracji. Dotyczy to w szczególności Trasy E65 – priorytetowej drogi łączącej państwa trójmorskie z zachodnio-bałkańskimi – przy budowie której nie uwzględniono do tej pory między innymi harmonogramu, źródeł finansowania i szacunkowego budżetu całego projektu.

Świadczyć to może o braku lub niewielkim zainteresowaniu państw potencjalnie włączonych w ten projekt lub determinacji tylko części z nich do ukończenia jego budowy. Kluczową barierą w realizacji tego przedsięwzięcia wydaje się być niewystarczająca wielkość środków finansowych. Państw Bałkanów Zachodnich nie stać na sfinansowanie tych projektów, ze względu na ich niski poziom rozwoju gospodarczego. Ponadto, środki pochodzące z budżetów państw trójmorskich wraz z innymi źródłami finansowania, nie są w stanie w dużej mierze pokryć potrzebnych wydatków.

Przedsięwzięcia Trójmorza omawiane w niniejszym artykule wspierane są przez Unię Europejską. Wsparcie to realizowane jest poprzez takie instrumenty, jak między innymi: Ramy Inwestycyjne dla Bałkanów Zachodnich (WBIF), Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) i Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T). W ciągu ostatnich dwóch lat od wybuchu pandemii COVID-19, UE ogłosiła Plan gospodarczo-inwestycyjny dla Bałkanów Zachodnich na lata 2021-2027. W ramach tej inicjatywy przeznaczonych ma zostać łącznie prawie 30 mld euro z funduszy europejskich i gwarancji inwestycyjnych na rozwój infrastrukturalny, który ma być wspierany poprzez dotychczasowe i nowowprowadzone instrumenty i strategie wsparcia, w tym Bramę na Świat. Jednakże państwa zachodnio-bałkańskie w większym stopniu koncentrują się na współpracy infrastrukturalnej z Chinami. O ile wsparcie na rozwój infrastruktury z Unii i innych instytucji zachodnich powiązane jest z żądaniami przeprowadzenia ambitnych reform politycznych i gospodarczych, tak korzystanie z pożyczek chińskich nie wiąże się z takimi ograniczeniami.

Dotychczasowa aktywność Chin na obszarze zachodnio-bałkańskim wiąże się też z pewnymi zagrożeniami dla gospodarek tego regionu. W przeciwieństwie do funduszy zachodnich instytucji, chińskie wsparcie finansowe zezwala na zlecanie zamówień publicznych podmiotom politycznie powiązanym z władzami krajowymi i samorządowymi.

To z kolei przekłada się na wzrost i tak wysokiego poziomu korupcji oraz pogłębienie innych problemów gospodarczych w państwach zachodnio-bałkańskich. Taki przebieg zdarzeń miał miejsce w ostatnich latach między innymi w Czarnogórze, przy budowie autostrady łączącej Bar z Boljare, gdzie panująca wysoka korupcja doprowadziła do konieczności poniesienia dodatkowych nakładów finansowych na tę inwestycję i znaczącego zadłużenia tego państwa.

Realizacja wspólnych projektów w ramach TSI i BRI wymaga większego zaangażowania państw Trójmorza, Bałkanów Zachodnich i Chin. Jednak obserwując poziom współpracy między poszczególnymi krajami szeroko rozumianej EŚW od eskalacji konfliktu w Ukrainie, wzrósł on lub zmalał w zależności od polityk i stanowisk poszczególnych krajów co do tego sporu (w tym Państwa Środka). Z jednej strony można było zaobserwować zacieśnienie relacji (również w aspekcie infrastrukturalnym) między Polską a odpowiednio: krajami nadbałtyckimi, Czechami, Słowacją i Rumunią oraz Węgrami a Serbią. Z drugiej natomiast ochłodziły się stosunki między stroną węgierską a pozostałymi członkami Grupy Wyszehradzkiej. Ostatni przytoczony przykład odgrywa szczególnie duże znaczenie dla realizacji komplementarnych połączeń obu uwzględnianych inicjatyw infrastrukturalnych. Gdyby w dalszym ciągu pogłębiały się różnice między państwami wyszehradzkimi co do inwazji Rosji na Ukrainę i poparcia Chin dla rosyjskich działań w tej kwestii, plany rozwoju Bursztynowego Korytarza Kolejowego (i innych ewentualnych inwestycji wpisujących się w synergię TSI i BRI łączących kraje V4) mogą utkwić w miejscu. W przypadku realizacji tego scenariusza, państwa środkowoeuropejskie odnotowałyby ograniczone korzyści wynikające z potencjalnego ukończenia rozpatrywanych projektów transportowych. Bowiem planowane połączenia komunikacyjne łączące Polskę, Czechy, Słowację i Węgry stanowią fundament wspólnych przedsięwzięć TSI i BRI, usprawniając transport z Bliskiego i Dalekiego Wschodu do Skandynawii przez Europę Środkową.

Podsumowanie

Bałkany Zachodnie są obszarem, w którym łączy się szereg połączeń transportowych Inicjatywy Trójmorza oraz Pasa i Szlaku. Potencjalnie, w interesie krajów zachodnio-bałkańskich, południowych i północnych państw trójmorskich oraz Chin, leży rozwój komplementarnych projektów komunikacyjnych 3SI i BRI na Bałkanach Zachodnich. Niemniej jednak, eskalacja konfliktu w Ukrainie od przełomu lutego i marca tego roku odegrała fundamentalne znaczenie na stosunki między niektórymi państwami EŚW i w związku z tym, na ich potencjalne zaangażowanie w rozwój rozpatrywanej współpracy. Następujące osłabienie relacji między niektórymi krajami regionu może poważnie wpłynąć na zahamowanie realizacji komplementarnych połączeń TSI i BRI, w szczególności między państwami Grupy Wyszehradzkiej.

W obecnej sytuacji wydaje się, iż rozwojem wspólnych projektów obu formatów infrastrukturalnych najbardziej powinna być zainteresowana Macedonia Północna, która przy ewentualnym ukończeniu uwzględnionych inwestycji, stanie się hubem transportowym TSI i BRI na Bałkanach Zachodnich (ze względu na połączenie Skopje z transeuropejskimi korytarzami transportowymi nr. 8 i 10, Trasą E65 i Autostradą Czarnomorską).

Rozwój kooperacji w ramach komplementarnych przedsięwzięć 3SI i BRI będzie w największym stopniu niepokoić państwa bałtyckie, które zaniepokojone są wzrostem pozycji Chin, traktowane przez nie jako zagrożenie dla ich bezpieczeństwa. Warto zwrócić uwagę na to, iż obecnie kraje te ograniczają stosunki z Chinami, czego przykładem jest opuszczenie formatu 16+1 w maju przez Litwę, a później Łotwę i Estonię w sierpniu bieżącego roku.

Państwa trójmorskie powinny szerzej włączyć się we współpracę transportową z regionem zachodnio-bałkańskim. W tym kontekście, należy ożywić bilateralne (między państwami Trójmorza i Bałkanów Zachodnich) i multilateralne relacje gospodarcze poprzez obecnie funkcjonujące formaty, takie jak między innymi Grupa Wyszehradzka, Wspólnota Transportowa i Proces Berliński. Niezbędne również jest utworzenie nowego formatu współpracy między 3SI a obszarem zachodnio-bałkańskim. Podejmowane działania w ramach wspomnianych zrzeszeń powinny być ze sobą zsynchronizowane.

Inwestycje te wspierane są także przez Unię Europejską poprzez rozmaite strategie i instrumenty. W celu efektywnej współpracy komunikacyjnej, w realizację trójmorskich przedsięwzięć angażujących kraje Bałkanów Zachodnich, warto włączyć instrumenty unijne dedykowane temu regionowi, między innymi WBIF, IAP i TEN-T. W ramach Trójmorza należy też włączyć odcinki transgraniczne do priorytetowych projektów komunikacyjnych tej formy kooperacji, które łączyłyby poszczególne kraje zachodnio-bałkańskie z trójmorskimi, miedzy innymi Skopje-Deve Bair, Belgrad-Vršac i Nis-Gradina, których budowa wspierana jest przez wspomniane instrumenty UE. Dzięki realizacji tych szlaków, Bałkany Zachodnie będą połączone z trasą Via Carpatia, będącą kręgosłupem transportowym Trójmorza.

W artykule skupiono się na niektórych przykładach wspólnych inwestycji transportowych 3SI i BRI. Jednakże w przyszłości należy również dążyć do realizacji innych planowanych szlaków na Bałkanach Zachodnich, których połączenie z omówionymi projektami tym bardziej zapewni synergię między obiema inicjatywami oraz wzmocni współpracę w ramach tych formatów, między innymi do budowy autostrady łączącej Bar z Belgradem.

Przy budowie nowych, komplementarnych połączeń 3SI i BRI na Bałkanach Zachodnich, należy też wykorzystać takie unijne inicjatywy, jak Brama na świat i Strategię UE skierowaną na łączenie tych dwóch kontynentów (EU Strategy on Connecting Europe and Asia). Realizacja tych szlaków transportowych poprzez rekomendowane i wymienione strategie oraz instrumenty przyczyni się do zwiększenia wydajności dotychczasowej współpracy transportowej. Kooperacja realizowana w opisany sposób opierałaby się na wspólnych zasadach i standardach. Ponadto, taka współpraca znacząco ograniczy ryzyka związane z realizacją międzynarodowych projektów komunikacyjnych na Bałkanach Zachodnich.

Archiwum: Pixabay/Creative Commons


  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

Related Posts

See All Publications
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Wywiad

Niekończąca się pandemia, wiszący konflikt o Tajwan i rywalizacja z USA. Czy Chiny mają czas na Europę? [dr Michał Bogusz]

Poniższy wywiad jest fragmentem publikacji Instytutu Nowej Europy – Rok obaw i nadziei. Co czeka Europę w 2023? [Raport] Szansa czy zagrożenie? To dylemat…
  • Michał Banasiak
  • 20 marca, 2023
  • Bezpieczeństwo, NATO, Publikacje, Ukraina

Od specjalnej operacji wojskowej do wojny totalnej z NATO. Jak stworzyć nową żelazną kurtynę i uniknąć katastrofy

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Włodzimierz Lenin stwierdził, że w historii ludzkości zdarzają…
  • Jakub Knopp
  • 16 marca, 2023
  • Azja, Bezpieczeństwo, Energetyka, Publikacje

Kryzys energetyczny w państwach Azji Centralnej

Artykuł w skrócie: Sektory energetyczne państw Azji Centralnej opierają się głównie na infrastrukturze z czasów Związku Radzieckiego.Kryzys energetyczny w Azji…
  • Krystian Pachucki-Włosek
  • 14 marca, 2023
See All Publications

Comments are closed.

Piotr Wójcik. Absolwent studiów magisterskich na kierunku Stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Warszawskim. Brał udział w licznych projektach ponadnarodowych. Jego zainteresowania badawcze skupiają się wokół procesów międzynarodowych w Europie Środkowo-Wschodniej. W szczególności interesuje go Inicjatywa Trójmorza. Pisał pracę magisterską i analizy dotyczące tego formatu regionalnego w EŚW dla różnych organizacji. Również fascynują go takie tematy badawcze jak współpraca międzynarodowa na Kaukazie Południowym oraz zaangażowanie podmiotów trzecich w tym regionie, i także na obszarze środkowoeuropejskim.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co tydzień będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Niekończąca się pandemia, wiszący konflikt o Tajwan i rywalizacja z USA. Czy Chiny mają czas na Europę? [dr Michał Bogusz]
    przez Michał Banasiak
    20 marca, 2023
  • Od specjalnej operacji wojskowej do wojny totalnej z NATO. Jak stworzyć nową żelazną kurtynę i uniknąć katastrofy
    przez Jakub Knopp
    16 marca, 2023
  • Kryzys energetyczny w państwach Azji Centralnej
    przez Krystian Pachucki-Włosek
    14 marca, 2023
  • 20 lat rządów i… koniec? Co w 2023 roku czeka Turcję Erdoğana?
    przez Michał Banasiak
    13 marca, 2023
  • Syria. Państwo w ruinie
    przez Grzegorz Kordylas
    9 marca, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • Home
  • Ukraine
  • Publications
  • Reports
  • Programmes
  • People
  • Contact

Funded by the National Liberty Institute – Center for Civil Society
Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030

© 2019-2022 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas