Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
paź 09
Analiza, Belgia, Demokracja, Koronawirus, Polityka wewnętrzna, Publikacje, Unia Europejska

Belgia wychodzi z kryzysu: „Vivaldi” na trudne czasy

9 października, 2020

Analiza w skrócie:

Belgia wychodzi z kryzysu: „Vivaldi” na trudne czasy.Pobierz

– Po ponad 600 dniach negocjacji Królestwo Belgii doczekało się nowego rządu, który został zaprzysiężony 1 października 2020 roku

– W skład nowej koalicji rządzącej wchodzi siedem partii: Open Vlaamse Liberalen en Democraten (Open VLD), Mouvement Réformateur (MR), Groen, Ecolo, Parti Socialiste (PS), Socialistische Partij Anders (sp.a) oraz Christen-Democratisch en Vlaams (CD&V)

– Nowym premierem został Alexander De Croo, dotychczasowy minister finansów oraz przewodniczący flamandzkiej partii Open VLD

– Nowy rząd Królestwa Belgii składa się z 15 ministrów oraz 5 sekretarzy stanu. Został utworzony z pełnym poszanowaniem zasady parytetu, a w jego skład wchodzi pierwsza w Europie osoba transpłciowa

– W opozycji znajduje się największa belgijska partia N-VA, a wspiera ją trzecia co do wielkości skrajnie prawicowa VlaamsBelang (VB), oraz skrajnie lewicowa Parti du Travail de Belgique (PTB)

Odejście Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA) z koalicji rządzącej w grudniu 2018 roku spowodowało najdłuższy kryzys w historii belgijskiego parlamentaryzmu. Po ponad 600 dniach negocjacji Królestwo Belgii doczekało się nowego rządu, który został zaprzysiężony 1 października 2020 roku. „Vivaldi”, czyli nazwa nowo uformowanej koalicji rządzącej, pochodzi od autora koncertu skrzypcowego „Cztery pory roku”, którego tytuł obrazuje kompozycję aktualnego rządu, składającego się z 4 rodzin politycznych – liberałów, socjalistów, zielonych oraz chadeków. Taki układ przekłada się na siedem partii – Open Vlaamse Liberalen en Democraten (Open VLD), Mouvement Réformateur (MR), Groen, Ecolo, Parti Socialiste (PS), Socialistische Partij Anders (sp.a) oraz Christen-Democratisch en Vlaams (CD&V). Na czele rządu stanął Alexander De Croo, dotychczasowy minister finansów oraz przewodniczący flamandzkiej partii Open VLD.

Układanka ministerialna

Do ostatnich chwil wielką niewiadomą była kwestia obsadzenia stanowiska premiera nowego rządu. Walka toczyła się pomiędzy dwoma kandydatami – Paulem Magnettem oraz Alexanderem De Croo. Za pierwszym z kandydatów przemawiał mandat polityczny, gdyż przewodzi on największej partii wchodzącej w skład koalicji rządzącej. Niemniej jednak ordynacja proporcjonalna oraz złożoność państwa federalnego sprawiły, że za bezpieczniejszy wybór uznano przywództwo Alexandra De Croo.

Jednym z głównych powodów takiego obrotu spraw jest brak większości rządowej we flamandzkiej grupie językowej w Parlamencie Federalnym Belgii. Nominacja przewodniczącego partii Open VLD na stanowisko pierwszego ministra jest próbą zrównoważenia sił politycznych pomiędzy północą a południem kraju. Ważnym czynnikiem wpływającym również na obsadzenie stanowisk ministerialnych są sojusze regionalne. Niektóre partie znajdują się w opozycji na poziomie federalnym, pomimo iż w rządach regionalnych tworzą koalicję. Przykładem obrazującym taki stan rzeczy jest opozycyjna partia N-VA, która współtworzy flamandzki rząd regionalny razem z CD&V oraz Open VLD, należącymi do nowo powołanego rządu federalnego.

Oddanie funkcji premiera przez Paula Magnetta było ruchem strategicznym, który pozwolił socjalistom uzyskać stanowisko ministerialne w postaci połączonego Ministerstwa Zdrowia i Spraw Społecznych, kluczowego w czasach pandemii COVID-19. Wpływ na taką decyzję miała również zdecydowana postawa prezydenta MR, który od dłuższego czasu, otwarcie przeciwstawiał się kandydaturze Paula Magnetta, grożąc zerwaniem dotychczasowych porozumień.

Alexander De Croo i jego rząd

Alexander De Croo, pomimo początkowej niechęci do polityki, poszedł w ślady swojego ojca Hermna de Croo, który jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych flamandzkich polityków. Alexander rozpoczął poważną karierę polityczną w 2009 roku, gdy wybrano go na prezydenta Open VLD. Następnie został senatorem (2010 – 2012), uczestnicząc równocześnie w negocjacjach szóstej reformy państwa. W 2012 roku otrzymał zadanie kierowania Ministerstwem ds. Emerytur, które zamienił dwa lata później na resort ds. współpracy rozwojowej. Po odejściu z rządu partii N-VA w 2018 roku otrzymał funkcję ministra finansów. Doświadczenie zdobyte na tym kluczowym stanowisku pozwoliło odkryć jego potencjał polityczny, co poskutkowało wyborem na stanowisko premiera. Co warte wspomnienia, jego polityczna historia zawiera również trudniejsze momenty. Mało kto pamięta, że spowodował on jeden z poważniejszych belgijskich kryzysów politycznych w 2010 roku, zrywając ciężko wypracowane negocjacje dotyczące okręgu Bruxelles-Hal-Vilvorde[1]. Konsekwencją tej decyzji był utrata 1/3 głosów w kolejnych wyborach na rzecz N-VA.

Nowy rząd Królestwa Belgii składa się z 15 ministrów oraz 5 sekretarzy stanu. Został utworzony z pełnym poszanowaniem zasady parytetu, a w jego skład wchodzi pierwsza w Europie osoba transpłciowa. Stanowiska ministerialne zostały podzielone w następujący sposób:

– Partia PS otrzymała Ministerstwa Pracy, Obrony, Ekonomii oraz Transformacji. Jej członkowie będą również zarządzać polityką naukową, Krajowym Planem Inwestycji Strategicznych oraz Ministerstwem Emerytur i Integracji Społecznej.

– Flamandzcy socjaliści uzyskali wspomniane już Ministerstwo Zdrowia i Spraw Społecznych, a także resort współpracy rozwojowej.

– Open VLD wynegocjowała Ministerstwo Sprawiedliwości oraz stanowisko sekretarza stanu ds. budżetu i konsumpcji.

– Walońscy liberałowie otrzymali Ministerstwo Spraw Zagranicznych, które zostało przejęte przez dotychczasową premier rządu tymczasowego Sophie Wilmès. MR uzyskał również resort małych i średnich przedsiębiorstw, rolnictwa i spraw instytucjonalnych. Dużym zaskoczeniem jest powołanie Mathieu Michela, brata byłego premiera Belgii oraz aktualnego przewodniczącego Rady Europejskiej, na stanowisko sekretarza stanu ds. cyfryzacji

– Ecolo otrzymało resort mobilności oraz Ministerstwo Środowiska, Klimatu i Zielonego Ładu. Z tej partii wywodzi się również obecny sekretarz stanu ds. równości płci i różnorodności.

– Groen wynegocjowało Ministerstwo Energii oraz Spółek Państwa i Funkcji Publicznych.

– Największym zaskoczeniem jest partia CD&V, której, pomimo słabnącej pozycji na belgijskiej scenie politycznej, udało się uzyskać Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych oraz stanowisko sekretarza stanu ds. migracji i azylu.

Plan na niepewne czasy

Porozumienie rządowe zostało zdominowane przez aktualny kryzys pandemiczny. Nadrzędnym celem negocjacji było nakreślenie planu odbudowy ekonomicznej oraz jak największe wsparcie sektorów medycznych i farmaceutycznych.

Koordynację polityki sanitarnej na szczeblu federalnymi i regionalnym, ma zapewnić nowo powołany komisarz ds. koronawirusa. Rząd planuje również obniżenie o 25% nierówności w opiece zdrowotnej do 2030 roku. Zwrócono też większą uwagę na kondycję zdrowia psychicznego obywateli, które w ostatnim czasie pogorszyło się w znacznym stopniu. Zapowiedziano również nową umowę z sektorem farmaceutycznym, który ma wzmocnić belgijską autonomiczność sanitarną.

Kolejnym punktem, który pojawił się w rządowym porozumieniu, jest podwyżka emerytury minimalnej, która pod koniec kadencji ma wynieść 1500 euro. Powrócono również do pomysłu reformy fiskalnej mającej na celu uproszczenie dotychczasowego systemu podatkowego oraz powiększenie podstawy opodatkowania. Zaproponowano również „koronapodatek”, który ma zostać nałożony na najbogatszych obywateli Belgii. Wpływy z niego będą przeznaczone na potrzeby związane z pandemią. Jest to alternatywna forma zapowiadanego podatku od zysków kapitałowych, który nie został zaakceptowany przez koalicję. Według rządowych planów wszystkie zmiany regulacji fiskalnych mają się zakończyć w 2023 roku.

Największą kością niezgody, która przedłużała negocjacje pomiędzy siedmioma partiami, były kwestie budżetowe. Nocne uzgodnienia pozwoliły ustalić długo wyczekiwany kompromis. Najważniejszym założeniem jest plan zmniejszenia deficytu o 1,4% PKB do 2025 roku. Ogłoszono również 5 miliardów euro na tak zwaną nową politykę, której największa część – 3,2 miliarda euro – zostanie przeznaczona na środki strukturalne. Pozostałe fundusze zostały przyznane na inwestycje publiczne oraz środki prowizoryczne.

W związku z kryzysem ekonomicznym przygotowano plan odbudowy, którego głównym punktem jest stworzenie większej liczby miejsc pracy. Do 2030 roku stopa zatrudnienia miałaby wzrosnąć do 80% (aktualnie wynosi 70,4%). Zaplanowano również zwiększenie współczynnika wypłacalności, uchylając niektórym firmom podatek od zysków na lata 2022 – 2024. Przedstawiono także projekt wzrostu inwestycji publicznych, który ma osiągnąć 4% w 2030 roku. Głównymi ich beneficjentami mają być m.in. sektor cyfrowy, zdrowotny, edukacyjny oraz energetyczny. Rząd będzie nadzorował inwestycje prywatne poprzez Federalną Spółkę ds. Inwestycji, której przyznano odpowiednie fundusze na ten cel.

W kwestiach środowiskowych „Vivaldi” wyraził chęć zamknięcia elektrowni jądrowych oraz znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku. Umowa jednak przewiduje ocenę sytuacji energetycznej w 2021 roku, co daje możliwość wydłużenia ostatecznego terminu. W kwestiach mobilności podjęto decyzję stanowiącą o tym, że firmowe samochody będą musiały być neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2026 roku.

Ważną kwestią rządowego porozumienia jest opracowanie kolejnej reformy instytucjonalnej, która może mieć ogromny wpływ na przyszły kształt Królestwa Belgii. Powołano dwóch przedstawicieli, zarówno z flamandzkiej, jak i walońskiej części kraju, którzy będą odpowiedzialni za przygotowanie projektu nowej struktury państwa.

Belgijska opozycja

Nowoutworzony rząd będzie musiał stawić czoła bardzo silnym przeciwnikom na krajowej scenie politycznej, mimo iż dysponuje większością parlamentarną. W opozycji znajduje się największa belgijska partia N-VA, a wspiera ją trzecia co do wielkości skrajnie prawicowa Vlaams Belang (VB), oraz skrajnie lewicowa Partidu Travail de Belgique (PTB), którą reprezentuje 18 posłów. Prezydent N-VA Bart de Wever, dotknięty niepowodzeniem własnego projektu rządowego, otwarcie zakomunikował w jednym z wywiadów, „chęć zniszczenia rządu Vivaldi[2]”. Według niego koalicja rządząca nie otrzymała mandatu demokratycznego, gdyż nie posiada większości głosów po stronie flamandzkiej. Nacjonaliści zarzucają również brak pomysłu na reorganizację dotychczasowej struktury państwa oraz oczekują zmiany ordynacji wyborczej na większościową.

 Krytyczni w stosunku do nowego rządu są również członkowie PTB. Zarzucają rządowi Alexandra De Croo brak obniżenia wieku emerytalnego do 65 lat oraz brak podatku dla osób najbogatszych. Według Raula Hedebouw – szefa grupy PTB w parlamencie federalnym, nowa koalicja rządząca jest kontynuacją polityki liberalnej Charlesa Michela, premiera poprzedniego rządu.

Niemniej jednak Belgia może liczyć również na bardziej konstruktywną opozycję, która ma nadzieję na merytoryczną dyskusję o przyszłości tego kraju. W jej skład wchodzą dwie najmniejsze partie parlamentarne – Démocrate Fédéraliste Indépendant (DéFI) oraz Centre Démocrate Humaniste (cdH).

Wnioski

Uformowanie koalicji rządowej po tak długim czasie to dobra wiadomość dla belgijskiego społeczeństwa. Niemniej jednak nie oznacza to końca dotychczasowych problemów. Konflikt wewnątrzkrajowy nasiliła pandemia COVID-19, która przysporzyła Belgom dodatkowych kłopotów. Największa partia polityczna – N-VA – będzie starać się jak najszybciej doprowadzić do destabilizacji utworzonego rządu. Jej głównym celem jest siódma reforma państwa, która miałaby na celu zwiększyć autonomiczność regionu flamandzkiego, co nieubłaganie prowadzi w stronę belgijskiej konfederacji. Rosnące w siłę skrajne partie – VB oraz PTB – nie są również dobrą wróżbą dla przyszłości Królestwa Belgii. Czynnikiem, który ma znaczący wpływ na niestabilność rządu, jest również jego wielkość. Aktualną koalicję tworzy siedem partii, co w znacznym stopniu zwiększa ryzyko potencjalnego konfliktu. Sytuację potęguje brak większości po stronie flamandzkiej oraz bardzo silna opozycja. Odczuwalny jest również brak zaufania wśród poszczególnych partii politycznych, które narastało w ciągu wielomiesięcznych negocjacji. Zmiany koalicjantów i negocjatorów oraz publiczne oskarżenia sprawiły, że pomimo kompromisu sytuacja cały czas jest napięta, szczególnie pomiędzy PS oraz MR.

Niezależnie od ogłoszonego porozumienia, istnieje jeszcze wiele kwestii spornych, które nie doczekały się jednomyślnego konsensusu. Jednym z głównych powodów napięć międzypartyjnych są kwestie budżetowe, które pomimo teoretycznej ugody zawierają dużo niejasności, co w przyszłości może okazać się „bombą z opóźnionym zapłonem”. Istotnym aspektem jest również przygotowywana reforma państwa, która z pewnością będzie powodowała dużo konfliktów nie tylko na poziomie federalnym, ale również regionalnym. Warto wspomnieć, że przeprowadzenie takiej reformy wiąże się z aprobatą tekstu przez 2/3 parlamentu. Taki projekt będzie musiał być również zatwierdzony przez największą partię opozycyjną N-VA, więc należy się spodziewać długich i wymagających negocjacji. Niemniej jednak strach przed przyspieszonymi wyborami powstrzymuje działania sabotażowe ze strony partii koalicyjnych oraz opozycyjnych, gdyż dotychczasowe sondaże wskazują na znaczną utratę poparcia na rzecz skrajnych ugrupowań. Te wszystkie uwarunkowania sprawiają, że rząd Alexandra De Croo czeka bardzo trudna kadencja, która może zaważyć o kształcie przeszłego Królestwa Belgii.


[1] Sprawa Bruxelles-Hal-Vilvorde była jednym z głównych konfliktów społecznych w najnowszej historii Belgii. Konsekwencją tego sporu był upadek rządu federalnego Leterme II w 2010 r. Partia Open VLD wycofała się z rządu, uzasadniając to niemożnością doprowadzenia do pomyślnego zakończenia negocjacji w sprawie podziału okręgu wyborczego pomiędzy Brukselę a Flandrię, prowokując tym samym wcześniejsze wybory w 2010 r.

[2] https://www.lecho.be/economie-politique/belgique/federal/la-flandre-ne-craint-plus-tant-d-etre-minorisee/10255303.html

Bibliografia:

https://plus.lesoir.be/328599/article/2020-09-30/un-gouvernement-par-defaut-avec-une-responsabilite-historique

https://www.lalibre.be/belgique/politique-belge/du-sprint-final-aux-larmes-de-magnette-les-coulisses-de-la-formation-federale-vivaldi-5f74d765d8ad586219c6b576

https://www.lalibre.be/belgique/politique-belge/du-sprint-final-aux-larmes-de-magnette-les-coulisses-de-la-formation-federale-vivaldi-5f74d765d8ad586219c6b576

https://plus.lesoir.be/328537/article/2020-09-30/les-defis-du-nouveau-gouvernement-laccord-decrypte-par-le-soir

https://plus.lesoir.be/328917/article/2020-10-01/gouvernement-federal-des-jeunes-des-femmes-des-neophytes-un-casting-insolite

https://plus.lesoir.be/328723/article/2020-10-01/la-grosse-boulette-de-bouchez-denis-ducarme-ministre-durant-deux-heures

https://plus.lesoir.be/328688/article/2020-10-01/le-gouvernement-vivaldi-vu-de-letranger-la-derniere-farce-federale-belge

https://plus.lesoir.be/328657/article/2020-09-30/pension-minimum-de-1500-euros-deja-des-divergences-au-sein-des-partis-de-la

https://plus.lesoir.be/328853/article/2020-10-01/gouvernement-vivaldi-la-pension-minimum-de-1580-euros-bruts-equivaut-1450-euros

https://plus.lesoir.be/328840/article/2020-10-01/composition-de-la-vivaldi-le-gouvernement-de-toutes-les-premieres

https://plus.lesoir.be/328882/article/2020-10-01/notre-sondage-le-gouvernement-vivaldi-na-pas-la-confiance-des-belges

https://plus.lesoir.be/328688/article/2020-10-01/le-gouvernement-vivaldi-vu-de-letranger-la-derniere-farce-federale-belge

https://www.lecho.be/economie-politique/belgique/federal/theo-francken-n-va-notre-opposition-sera-correcte-mais-dure/10255451.html

https://www.lecho.be/economie-politique/belgique/federal/quels-seront-les-ministres-du-gouvernement-de-croo/10255117.html

https://www.lalibre.be/belgique/politique-belge/quels-seront-les-ministres-du-gouvernement-de-croo-les-premiers-noms-sont-tombes-5f74b52d9978e2322f35a521

https://www.lalibre.be/belgique/politique-belge/les-partis-flamands-raflent-les-plus-importants-portefeuilles-ministeriels-5f74ff46d8ad586219c92039

https://www.lalibre.be/belgique/politique-belge/paul-magnette-l-open-bar-de-la-suedoise-c-est-fini-le-ps-est-de-retour-5f74f3119978e2322f35a550

https://plus.lesoir.be/328436/article/2020-09-30/les-trois-raisons-pour-lesquelles-paul-magnette-nest-pas-premier-ministre

https://www.lalibre.be/belgique/politique-belge/alexander-de-croo-un-homme-gentil-qui-devra-apprendre-a-se-faire-respecter-5f74cfadd8ad586219c63917

https://plus.lesoir.be/328423/article/2020-09-30/le-premier-ministre-alexander-de-croo-lhomme-qui-debranche-la-prise

https://plus.lesoir.be/328617/article/2020-09-30/laccord-de-gouvernement-vivaldi-valide-lors-de-tous-les-congres-de-participation

https://www.rtl.be/info/belgique/politique/gouvernement-vivaldi-qu-en-pense-l-opposition–1248088.aspx

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Kamil Dąbrówka Kamil Dąbrówka Student stosunków międzynarodowych na belgijskim Université catholique de Louvain (UCLouvain). Członek delegacji uniwersyteckiej Simulation du Parlement Européen Canada-Quebec-Europe (SPECQUE). Uczestnik projektu Paderewski Academy. Doświadczenie zdobywał m.in. w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych, Centrum Inicjatyw Międzynarodowych oraz w Forum Obywatelskiego Rozwoju. Zainteresowania badawcze: polityka wewnętrzna i zagraniczna Francji oraz Belgii, Unia Europejska, geopolityka, międzynarodowe stosunki gospodarcze.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Kosmos, Polska, Publikacje

Misja IGNIS i #AstroSlawosz. Podsumowanie.

Krzysztof Karwowski, Julia Lasiota, Ksawery Stawiński Cały zespół Instytutu Nowej Europy gratuluje polskiemu astronaucie historycznego dla Polski osiągnięcia oraz życzy…
  • Krzysztof Karwowski
  • 15 lipca, 2025
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Ukraina, Wojsko i armia

Gamefіkacja wojny po ukraіńsku. System e-punktów „Bonus” od środka

Analiza w skrócie: – Ukraina wprowadza do wojny cyfrową gamefikację: system „Bonus” premiuje operatorów dronów za niszczenie rosyjskich celów. Zebrane…
  • Veronika Barankevych
  • 12 lipca, 2025
  • Publikacje, Rosja

Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – czerwiec 2025

Autorzy: Ksawery Stawiński, Adam Jankowski 01.06. „Okazuje się, że nie mamy wystarczająco ziemniaków” – Putin W ostatnich tygodniach The Moscow…
  • Ksawery Stawiński
  • 12 lipca, 2025
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Kamil Dąbrówka Kamil Dąbrówka Student stosunków międzynarodowych na belgijskim Université catholique de Louvain (UCLouvain). Członek delegacji uniwersyteckiej Simulation du Parlement Européen Canada-Quebec-Europe (SPECQUE). Uczestnik projektu Paderewski Academy. Doświadczenie zdobywał m.in. w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych, Centrum Inicjatyw Międzynarodowych oraz w Forum Obywatelskiego Rozwoju. Zainteresowania badawcze: polityka wewnętrzna i zagraniczna Francji oraz Belgii, Unia Europejska, geopolityka, międzynarodowe stosunki gospodarcze.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Misja IGNIS i #AstroSlawosz. Podsumowanie.
    przez Krzysztof Karwowski
    15 lipca, 2025
  • Gamefіkacja wojny po ukraіńsku. System e-punktów „Bonus” od środka
    przez Veronika Barankevych
    12 lipca, 2025
  • Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – czerwiec 2025
    przez Ksawery Stawiński
    12 lipca, 2025

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2024 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas