Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
lip 03
Afryka i Bliski Wschód, Analiza, Publikacje, Rosja

Bliski Wschód w nowej koncepcji polityki zagranicznej Rosji

3 lipca, 2019
Artykuł dostępny również w formacie PDFPobierz

Prezydent Federacji Rosyjskiej Władimir Putin wraz z końcem listopada podpisał nową koncepcję polityki zagranicznej Federacji Rosyjskiej 1 . W porównaniu do poprzedniej koncepcji z 2013 r. bardziej skupia się przeciwdziałaniu zagrożeniom oraz kwestiach dotyczących bezpieczeństwa. Dokument wskazuje na zmniejszającą się rolę Zachodu. Negatywnie postrzega rozszerzenie NATO, przenoszenie infrastruktury wojskowej Sojuszu bliżej granic Rosji i eskalację operacji wojskowych organizacji. Z dokumentu przebrzmiewa konstatacja, że ład światowy jest w stanie chaosu, tworzy się na nowo, przemieszczając się kierunku Azji, a Rosja jest kluczowym graczem, który ten ład może ustabilizować z pomocą Zachodu (głównie USA) lub Azji (głównie Chin). W dokumencie Rosja określana jest jako,,najbardziej wpływowe centrum współczesnego świata”.

Rosja potwierdza wspieranie polityki umacniania pokoju międzynarodowego, globalnego bezpieczeństwa i stabilności w celu promowania sprawiedliwego i demokratycznego systemu międzynarodowego opartego na rozwiązywaniu problemów międzynarodowych, na zasadzie prawa międzynarodowego, przede wszystkim Karcie Narodów Zjednoczonych. Co ciekawe rosyjska koncepcja bardzo często odwołuje się do poszanowania powyższych wartości, kreując się na państwo praworządne i dążące do pokojowego rozstrzygania sporów. Po wydarzeniach na Krymie i wschodzie Ukrainy należy je uznać jedynie za propagandowy slogan, w który wierzy chyba tylko społeczeństwo rosyjskie oraz sojusznicy Moskwy.

W nowej Koncepcji kwestie dotyczące Bliskiego Wschodu wymieniane są dopiero jako przedostatnie (przed Ameryką Łacińską), po sprawach dotyczących Stanów Zjednoczonych, Arktyki, państwach regionu Azji Południowo-Wschodniej. Nie oznacza to jednak o mniejszej wadze tego regionu dla Rosji.

Sześć obszernych punktów  (92-97)  dotyczy  Bliskiego  Wschodu.  Pierwszy  z  nich  mówi  o dalszym   wspieraniu   sytuacji   na   Bliskim   Wschodzie   i   Afryce   Północnej,   walce    z terroryzmem, współpracy dyplomatycznej w oparciu o szacunek dla suwerenności, integralności  terytorialnej  i  decydowaniu  o  swoim  losie  państw  regionu  bez  integracji   z zewnątrz. Dodatkowo jako stały członek Rady Bezpieczeństwa ONZ i Kwartetu madryckiego (zwanym także Kwartetem bliskowschodnim), będzie dążyła do rozwiązania konfliktu arabsko-izraelskiego. Ta ostatnia kwestia może być, kolejnym obok problemu syryjskiego, miejscem spotkań i pertraktacji USA i Rosji, tym bardziej, że Trump zapowiedział rozwiązanie tego palącego konfliktu.

Kolejne dwa punkt dotyczą Syrii i Iranu. Potwierdzają w nim swoją przychylność, co do

,,jedności, niezależności i integralności terytorialnej Syryjskiej Republiki Arabskiej jako świeckiego, demokratycznego  i  pluralistycznego  państwa” gdzie  wszystkie  grupy etniczne i religijne ,,będą żyć w pokoju i bezpieczeństwie oraz mają równe prawa i szanse”. Moskwa utrzymuje więc, wspieraną przez Putina, koncepcję przyszłości Syrii, w której Assad i jego reżim, dalej gra pierwsze skrzypce w całej Syrii (choć nie można wykluczyć federalizacji Syrii na warunkach Kremla).

Jeśli chodzi o Iran, Rosja potwierdza dalszy ,,wszechstronny rozwój współpracy z Islamską Republiką Iranu”, oraz dalsze uregulowanie kwestii irańskiego programu nuklearnego na podstawie rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2231 z dnia 20 lipca 2015 r. Wyżej wskazana ,,wszechstronność współpracy” oznacza w prawdopodobnie wspólne lub co najmniej sojusznicze działania w Syrii, sprzedaż broni do Iranu oraz zwiększenie wymiany gospodarczej. Iran po unormowaniu sprawy programu nuklearnego stał się chłonnym rynkiem dla innych gospodarek, co jest też szansą dla Rosji, będącej w stagnacji z powodu m.in. sankcji Zachodu.

Moskwa stara  się zwiększyć oddziaływanie na region MENA3 za pośrednictwem instytucji    z tego regionu kontynuując ,,dialog strategiczny” z Radą Współpracy Zatoki Perskiej oraz wykorzystując uczestnictwo w randze obserwatora Organizacja Współpracy Islamskiej.

Punkt 97 dotyczył Afganistanu. Niestabilność oraz opuszczanie kontyngentów wojskowych państw Zachodu z tego państwa stanowi ,,poważne zagrożenie” dla bezpieczeństwa Rosji oraz członków Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP). Moskwa razem z Afganistanem, zainteresowanymi państwami oraz organizacjami zarówno międzynarodowymi i regionalnymi (m.in. ONZ, WNP, OUBZ5, SOW6), ma dążyć do rozwiązania problemów tego kraju. Fakt zwrócenia uwagi przez Rosję w oddzielnym punkcie, także na Afganistan pokazuje, że Moskwa chętnie widziałaby to państwo w swojej strefie wpływów. Co należy uznać na znaczące, Koncepcja nie wskazuje wprost, na żadne z państw Afryki Północnej. Może to znaczyć, że dla Rosji wydają się należeć one do strefy Zachodu, ale biorąc pod uwagę dynamikę tego regionu i słabość państw UE jak i UE jako organizacji, w przyszłości mogą one wrócić do agendy Kremla (zwłaszcza Egipt i Libia).

Region MENA pojawił się także w innych częściach koncepcji w kontekście terroryzmu. Punkt 14 i 15 dokumentu wskazują, że najbardziej niebezpiecznym dla współczesnego świata jest większe zagrożenie międzynarodowym terroryzmem i rozprzestrzenianie się ekstremistycznych ideologii, głównie na Bliskim Wschodzie i Afryce Północnej. ,,Jakościowo nowy charakter globalnego zagrożenia terroryzmu”, którego emanacją jest powstanie m.in. Państwa Islamskiego, podniósł poziom przemocy na bezprecedensowy poziom. Odpowiedzią zdaniem Moskwy powinno być utworzenie szerokiej koalicji międzynarodowej przeciwko terroryzmowi, opartej na solidnych podstawach prawnych i systematycznej współpracy między państwami. Powyższe stwierdzenia powtórzone zostały w punkcie 33 mówiącym, że

,,Rosja uważa walkę z międzynarodowym terroryzmem za główny cel państwa oraz główny priorytet w dziedzinie bezpieczeństwa międzynarodowego”.

W rozdziale dotyczącym wzmocnienia bezpieczeństwa międzynarodowego pojawił się zapis mówiący o poparciu tworzenia stref wolnych od broni jądrowej i innych rodzajów broni masowego rażenia, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie. Ten punkt należy uznać za bardziej pragmatyczny w polityce zagranicznej Rosji, należącej do jednego z mocarstw atomowych, które nie chcą się dzielić, tą zmieniającą warunki gry bronią.

Moskwa w nowej koncepcji wyolbrzymia swoją moc sprawczą na świecie, nie wspominając  o swoich problemach gospodarczych. W rzeczywistości braki kapitałowe Federacji Rosyjskiej nie pozwalają jej na stanie się atrakcyjnym partnerem dla innych państw, zwłaszcza dla w większości  biednego   i   zniszczonego   wojnami   regionu   MENA.   Rosja   podtrzymuje   w dokumencie znaczenie Syrii i Iranu w polityce zagranicznej Kremla. Oba państwa pozwalają Kremlowi na podtrzymanie ,,mocarstwowości” Rosji na Bliskim Wschodzie. Terroryzm uważany jest za największe zagrożenie dla państwa. Wskazywanie na ten aspekt, może być w sensie sposobem, na dalszą legitymizację przez społeczeństwo rosyjskie, użycia sił zbrojnych Rosji w Syrii i innych miejscach na świecie, gdzie istnieje problem terroryzmu. Po drugie, walka z terroryzmem jest szansą na pokazanie siły armii rosyjskiej, jako jednego z nielicznych sprawnie działających komponentów Federacji Rosyjskiej. Koncepcja ma pokazać szeroko rozumianemu Zachodowi oraz Chinom, że bez Rosji nie da się doprowadzić do rozwiązania palących problemów Bliskiego Wschodu jak i całego świata.

Tekst został opracowany w styczniu 2017 roku. 

Autor: Łukasz Kobierski

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Łukasz Kobierski Łukasz Kobierski. Wiceprezes Zarządu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Praktykant m.in. w Departamencie Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego MON oraz Departamencie Analiz Strategicznych BBN. Dyrektor Programu Indo-Pacyfik. Kontakt: lukasz.kobierski@ine.org.pl/ https://twitter.com/LukasKobierski

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Bez kategorii, Indo-Pacyfik, Publikacje

Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Na początku marca bieżącego roku, po 18 miesiącach…
  • Jakub Knopp
  • 25 maja, 2023
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Wojsko i armia, Wywiad

Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]

Leon Komornicki – generał dywizji Wojska Polskiego w stanie spoczynku, były zastępca szefa Sztabu Generalnego WP. Od 1991 prezes Fundacji…
  • Aleksy Borówka
  • 23 maja, 2023
  • Media, Publikacje, Trójmorze

Program Trójmorze w INE – rekrutujemy!

Miło nam ogłosić, że tworzymy w INE Program Trójmorze, którego dyrektorem został dr Tomasz Pawłuszko! Jednocześnie mamy przyjemność uruchomić nabór…
  • Zespół INE
  • 20 maja, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Łukasz Kobierski Łukasz Kobierski. Wiceprezes Zarządu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Praktykant m.in. w Departamencie Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego MON oraz Departamencie Analiz Strategicznych BBN. Dyrektor Programu Indo-Pacyfik. Kontakt: lukasz.kobierski@ine.org.pl/ https://twitter.com/LukasKobierski
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku
    przez Jakub Knopp
    25 maja, 2023
  • Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]
    przez Aleksy Borówka
    23 maja, 2023
  • Program Trójmorze w INE – rekrutujemy!
    przez Zespół INE
    20 maja, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas