Notatka w skrócie:
– Cyfrowy Jedwabny Szlak obejmuje szeroką gamę technologii cyfrowych, fizycznych i platformowych, oraz usług;
– większość z badanych państw ma silne powiązania z USA w zakresie obronności i przemysłu; nie wszystkie jednak podjęły działania w celu uniknięcia ryzyka integracji chińskiej technologii z ich krajowymi systemami cyfrowymi;
– analizowane kraje znalazły się w środku rywalizacji technologicznej pomiędzy USA a Chinami;
– chińskie przedsiębiorstwa wykazały zdolność realizowania elastycznych strategii.
W trakcie zorganizowanej 14 czerwca 2021 r. przez brytyjski instytut badawczy International Institute for Strategic Studies (IISS) dyskusji online dotyczącej raportu „Chiński Cyfrowy Jedwabny Szlak: integracja z krajową infrastrukturą IT i szersze implikacje dla zachodnich przemysłów obronnych” przedstawione zostały wnioski z analizy sytuacji w pięciu krajach: Indonezji, Korei Południowej, Izraela, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Polski.
Indonezja i Korea Południowa
Alexander Neill, dyrektor wykonawczy Alexander Neill Consulting, rozpoczął dyskusję od przedstawienia sytuacji w Indonezji oraz Korei Południowej. Jak wskazał, sektor bezpieczeństwa cyfrowego w Indonezji jest w początkowej fazie swojego istnienia, natomiast sieć koreańska jest bardzo zaawansowana. Jednocześnie Korea posiada dobrze rozwinięty sektor cyberbezpieczeństwa.
Chińska technologia jest bardzo rozpowszechniona w obu państwach. Zarówno w Indonezji, jak i Korei Południowej Chińczycy prowadzą inwestycje, stosując strategie długoterminowe. Giganci technologiczni z Państwa Środka, oprócz budowania infrastruktury technicznej, otwierają również centra szkoleniowe.
Chiny w zasadzie od podstaw zbudowały krytyczną infrastrukturę cyfrową Indonezji. Kierownictwo chińskich firm cieszy się bardzo bliskimi relacjami z kluczowymi postaciami rządu indonezyjskiego. Huawei jest obecny we wszystkich obszarach infrastruktury cyfrowej tego kraju. Potencjalne przyszłe napięcia między Indonezją a Chinami, skutkujące przyjęciem przez Pekin agresywnej strategii, stanowić mogą poważne zagrożenie dla cyberbezpieczeństwa państwa.
Mimo że Republika Korei jest potężnym eksporterem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ang. information and communication technologies, ICT), nie jest jednak w tym zakresie samowystarczalna. Chiny są ważnym dostawcą dla koreańskiej bazy produkcyjnej. Z drugiej strony Stany Zjednoczone wywierają presję na rząd koreański w celu otrzymania gwarancji, że chińska działalność nie stwarza zagrożenia dla sił amerykańskich stacjonujących w bazach na terytorium Korei. Rząd w Seulu spotkał się z żądaniem władz USA wyrwania się z dotychczasowego łańcucha dostaw ICT i unikania obecności Huawei w sieciach 5G.
Izrael i Zjednoczone Emiraty Arabskie
Jak stwierdziły Camille Lons i Nawafel Shebab, współpracowniczki naukowe w biurze IISS-Middle East w Bahrajnie, to właśnie Izrael i Zjednoczone Emiraty Arabskie stanowiły najciekawsze przypadki na Bliskim Wschodzie w kwestii chińskiego Cyfrowego Jedwabnego Szlaku, ponieważ mają najbardziej zaawansowane powiązania technologiczne z Chinami i jednocześnie bardzo ściśle współpracują w zakresie bezpieczeństwa z USA.
Izrael posiada najbardziej zaawansowany ekosystem ICT w regionie. Możliwość włączenia chińskiego systemu 5G nie była brana pod uwagę przez władze w Tel Awiwie ze względu na świadomość potencjalnego zagrożenia dla Izraela oraz zaniepokojenie ze strony USA. Bardziej widoczne są natomiast chińskie inwestycje w izraelskie start-upy i firmy umożliwiające transfer technologiczny z Izraela do Chin. Mimo że dają one izraelskim firmom dostęp do kolosalnego chińskiego rynku, lokalne start-upy i inni izraelscy przedsiębiorcy preferują współpracę z zachodnimi partnerami.
Zjednoczone Emiraty Arabskie nie są producentem technologicznym, jednak obecnie bardzo silna jest polityczna wola cyfryzacji ich gospodarki i masowych inwestycji w nowe technologie. Poziom współpracy służb bezpieczeństwa Emiratów z chińskimi firmami technologicznymi jest wysoki, ponieważ Abu Zabi dąży do zacieśniania kooperacji w zakresie badań i rozwoju, technologii bezpieczeństwa i kontroli obywateli. Partnerstwo ZEA z Chinami nie powinno być jednak przeceniane. Z powodu rosnącej presji USA firmy telekomunikacyjne z Zatoki Perskiej podjęły wiele wysiłków, aby uniknąć uzależnienia od chińskiego Huawei.
Polska
Scott Malcomson, dyrektor ds. projektów specjalnych w Strategic Insight Group wskazał, że chińscy giganci technologiczni pojawili się w Polsce w połowie pierwszej dekady XXI w. z dużą kampanią reklamowo-wizerunkową. Przyniosła ona początkowo bardzo dobre rezultaty. Chiński rząd utworzył przy polskich uczelniach szereg Instytutów Konfucjusza, a Warszawa stała się regionalną siedzibą Huawei. W 2019 r. były chiński urzędnik państwowy, który pracował dla Huawei oraz były polski urzędnik ds. bezpieczeństwa zostali oskarżeni o szpiegostwo. W tym okresie Polska dokonała zmiany podejścia do chińskiej obecności technologicznej na naszym rynku i perspektyw jej rozwoju.
Wnioski
Dyskusję podsumowała Meia Nouwens, Senior Fellow ds. chińskiej polityki obronnej i modernizacji wojskowej w IISS. Wymieniła ona główne zjawiska, jakie zaobserwowano podczas badań. Zarówno Inicjatywa Pasa i Szlaku, jak i Cyfrowy Jedwabny Szlak opierają się na wcześniejszych inwestycjach infrastrukturalnych w krajach docelowych. Cyfrowy Jedwabny Szlak obejmuje szeroką gamę technologii cyfrowych, zarówno fizycznych, jak i platformowych, oraz usług. W sytuacji gdy rodzimy rynek jest nasycony, chińscy potentaci technologiczni stanęli przed koniecznością zdobycia nowych chłonnych rynków zagranicznych. Wszystkie omawiane kraje były przykładem masowej sprzedaży w nich chińskich telefonów komórkowych i smartfonów, a także udziału Chińczyków w czwartej rewolucji przemysłowej. Kraje te stoją przed koniecznością rozwoju infrastruktury sieci teleinformatycznej. Widoczne jest zaangażowanie oraz współpraca między chińskimi i lokalnymi firmami technologicznymi, start-upami, instytucjami rządowymi, akademickimi i badawczymi. Polska, Korea i Izrael były ponadto źródłem pozyskiwania talentów w dziedzinie innowacji technologicznych.
Wszystkie badane państwa znalazły się w środku rywalizacji technologicznej USA-Chiny. Efektem był zwiększony wysiłek rządu USA, aby wpłynąć na krajowe decyzje o zakazie lub ograniczeniu chińskiej technologii, w tym 5G. Jednak odpowiedzi na starania Amerykanów były różne. Badanie wykazało również umiejętność chińskich firm przystosowania się do zmian i stosowania elastycznej strategii. Angażowały się one w projekty filantropijne, aby utrzymać pozytywny wizerunek w oczach rządów i opinii publicznej. Prawie wszystkie kraje mają silne powiązania polityczne w zakresie obronności i przemysłu z USA, jednak niewiele rządów podjęło rzeczywiste wysiłki w celu złagodzenia potencjalnego ryzyka integracji chińskiej technologii z ich krajowymi ekosystemami cyfrowymi.
JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!
Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.
Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:
95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.
Comments are closed.