Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Raporty
  • Publikacje
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Raporty
  • Publikacje
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
paź 26
Azja, Chiny, Demografia, Edukacja, Pandemia, Publikacje, Społeczeństwo

Chińska prywatna edukacja przedszkolna pod ciężarem COVID-19?

26 października, 2021
Chińska prywatna edukacja przedszkolna pod ciężarem COVID-19?Pobierz

Artykuł w skrócie:

– Demograficzna nierówność Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL) i coraz bardziej dynamiczny styl życia jej obywateli, silnie wpływają na oczekiwania stawiane dzieciom rozwijającym się w Państwie Środka;

– dążenie za potrzebą wykształcenia dzieci ponad poziom, doprowadziło do boomu rynku edukacyjnego ChRL, a tym samym, powstania licznych placówek o charakterze prywatnym nie tylko na poziomie szkolnym czy akademickim;

– popularna stała również prywatna edukacja przedszkolna, której rozwój w ostatnim czasie zahamowała nie tylko pandemia COVID-19, ale także polityka władz w Pekinie. 

Ostatnie dekady przyspieszonego rozwoju gospodarczego Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL) pokazały, że rosnącym wymaganiom pędzącego rynku podlegają nie tylko dorośli. Sposób życia pełnoletnich pośrednio wymusza przystosowanie do niego dzieci, które w niedalekiej przyszłości będą konfrontowane ze wciąż rosnącym rynkiem konsumpcyjnym. Ponadto będą one odpowiedzialne również za walkę z problemami wynikającymi z pogłębiających się nierówności demograficznych. Problem populacyjny ChRL jest wieloaspektowy. Jedną z najistotniejszych jego przyczyn jest prowadzona przez przeszło 30 lat polityka jednego dziecka (计划生育政策). W jej wyniku, Chińczycy, będący dziś w wieku produkcyjnym, pozostają w znacznej mniejszości wobec liczby dzieci i osób w wieku emerytalnym[1].

Rosnące przyzwyczajenia konsumenckie i zachwiana demografia wpłynęły na znaczne rozwinięcie rynku edukacyjnego Państwa Środka. I tak w 2018 roku, według iimedia, chiński rynek przedszkolny osiągnął 230 miliardów RMB[2]. Ponadto modnym stało się prowadzenie dzieci na zajęcia dodatkowe. Te związane z pogłębianiem materiału szkolnego, ale również z graniem na instrumentach czy nauką języków obcych, które natomiast wpłynęły na upowszechnienie powstawania instytucji o charakterze prywatnym. Według ResearchInChina, firmy konsultingowej z Pekinu, w latach 2003-2015 liczba przedszkoli prywatnych niemal potroiła się (z 55 000 do 143 000), podczas gdy w tym samym okresie otwarto zaledwie 15 000 publicznych przedszkoli. Było to związane również z faktem, że w tamtym czasie rząd zaoferował niewielkie wsparcie dla publicznej edukacji wczesnoszkolnej[3]. Natomiast jeśli chodzi o najnowsze dane, agencja Xinhua podała, że obecnie w Chinach istnieje ponad 290 000 przedszkoli, w tym 20 proc. przedszkoli prywatnych[4]. Mimo znacznego wzrostu ogólnej liczby przedszkoli, tym razem liczba tych prywatnych trzykrotnie zmalała.

Przyjęło się, że dzieci, które uczęszczały do renomowanego przedszkola, łatwiej znajdą także miejsce w dobrej szkole podstawowej. W konsekwencji, pomimo wyższych opłat za przedszkola prywatne, często bardzo trudno jest o wolne miejsce. Zdarza się również, że przeprowadzane są egzaminy wstępne dla dzieci, podczas których sprawdzane są umiejętności takie jak koordynacja, rozwój werbalny, liczenie czy rozpoznawanie kształtów[5].

System szkolnictwa w ChRL i działanie instytucji prywatnych

Edukacja w Chinach działa w tzw. systemie K-12, gdzie K oznacza kindergarten (ang. przedszkole), w którym dzieci przebywają zazwyczaj ok. 3 lata, a liczba 12 kolejno – 6 lat szkoły podstawowej, 3 lata szkoły średniej (2. stopnia) oraz 3 lata liceum.

Przedszkola zaczęły być niezwykle powszechne w latach 90. XX wieku, a ujednolicenie ich programu nauczania zaowocowało wyrównaniem poziomu rozwoju dzieci w całym kraju. Od tamtej pory nauczane przedmioty obejmują język obcy, arytmetykę, nauki społeczne, muzykę, plastykę i wychowanie fizyczne. Rozwijająca się polityką przedszkolna poczyniła znaczne postępy. W 2019 roku istniało 281 174 przedszkoli, do których uczęszczało 47 138 810 dzieci[6].

Wyróżnia się dwa typy przedszkoli publicznych w Chinach. Rolę w ich dywersyfikacji odgrywają organizatorzy i fundatorzy. Pierwszy typ to tworzone przez rząd przedszkola publiczne, które pozyskują środki od rządu i są nadzorowane przez samorządy. Drugi typ natomiast to samofinansujące się przedszkola, które zbierają fundusze jako przedsiębiorstwa i są zarządzane przez lokalny wydział edukacji. Te dwa rodzaje przedszkoli są tańsze. Zmniejszając obciążenie finansowe rodzin czyni się je dostępniejszymi i powszechniejszymi w Chinach.

W przeciwieństwie do przedszkoli publicznych, prywatne przedszkola dążą przede wszystkim do osiągnięcia zysku. Można potraktować je jako uzupełnienie przedszkoli publicznych, gdyż umożliwiają one podjęcie edukacji o wiele mniejszej liczbie uczniów. Dzieli się je również dwa typy: zwykłe i high-key. Zwykłe prywatne przedszkola mają na celu rozwiązanie problemów związanych z trudnościami przy zapisaniu dziecka do przedszkola publicznego. Jednak drugi rodzaj to przedszkola ekskluzywne, o wysokim standardzie, zatrudniające zazwyczaj nauczycieli z zagranicy, pozwalające na tworzenie dwujęzycznego środowiska od wczesnego dzieciństwa. Prywatne przedszkola i szkoły oferują prowadzenie zajęć w językach obcych oraz inne dodatkowe benefity. Takie miejsca, mimo wysokich cen czesnych (osiągających czasem nawet 200 000 RMB za rok), coraz częściej przyciągają uwagę rodziców zaniepokojonych o przyszłość pociech. Zasadniczo każda instytucja edukacyjna, która nie jest finansowana przez państwo, uznawana jest za prywatną. Schemat ten obejmuje szkoły i przedszkola, w których zajęcia odbywają się w języku angielskim, lub w których język angielski jest nauczany jako język obcy[7]. Inwestując w swój rozwój, instytucje korzystają ze zwiększonej cyfryzacji, wykorzystują Internet do zarządzania i ulepszania interakcji między dziećmi, rodzicami i nauczycielami. Rodzice mogą korzystać z platform przedszkoli, aby uzyskać aktualne informacje, a dzieci z interaktywnych gier pomagających im uczyć się przez zabawę. Jednocześnie, aplikacje te pomagają rodzicom w kontrolowaniu treści, jakich ich dzieci uczą się podczas zajęć.

W ostatnim czasie, mimo wzrostu w ostatnich latach powstawania placówek prywatnych, ich właściciele mogą zacząć napotykać trudności w dostępie do środków pieniężnych generowanych przez ich szkoły. Jeśli nowo planowane przepisy zakażą transakcji z podmiotami powiązanymi z kształceniem obowiązkowym, a kontrola prywatnych szkół odbywać będzie w ramach struktur jednostek o zmiennym odsetku (VIE), wpływ na ich finanse będzie zależał od ekspozycji na obowiązkową, publiczną edukację i wdrożonych od września 2021 r. zasad[8]. Ponadto od czasu do czasu prywatne placówki poddawane są społecznej presji i wynikające w ich budynkach skandale głośno komentowane są w publicznych mediach.

Wpływ pandemii

Globalnym problemem jeśli chodzi o jakikolwiek poziom edukacji, stała się pandemia COVID-19. Tak jak uczniowie szkół średnich, po przeszło roku zaznajomienia z nowym systemem nauczania, mogą samodzielnie uczestniczyć w zajęciach zdalnych w okresie kwarantanny, rodzicom młodszych jest niezwykle trudno kontrolować edukację zdalną, zwłaszcza w przedszkolu. Głównymi problemami związanymi z aplikacjami do nauczania online jest brak możliwości całkowitego nadzoru. Rodzice zajęci własnymi obowiązkami zawodowymi nie zawsze mają możliwość sprawdzenia, co ich dziecko robi podczas zajęć. Ponadto niewłaściwe otoczenie i odmienna atmosfera zniechęcają dzieci do nauki, a to, że nauczyciele nie są całkowicie wykwalifikowani do nauczania online, tylko potęguje problem. Ponieważ wdrożenie nowego systemu i adaptacja do odmiennych warunków, zwłaszcza u dzieci, wymaga czasu, przedszkola w Chinach konfrontują się z obawami rodziców, związanymi ze zmniejszeniem zaufania do szkół czy możliwość powrotu do nauczania osobiście, gdyby sytuacja pandemiczna się poprawiła.

Wyzwaniem stał się również kryzys gospodarczy. Zamknięcie niektórych branż i zwolnienie obrotów na rynku, a w efekcie niższe zarobki sprawiły, że wielu rodziców zrezygnowało z posyłania dzieci do przedszkoli prywatnych. Oficjalne dane pokazały, że w 2020 roku zamknięto ponad 5 200 przedszkoli, czyli ponad 3 procent całości. Według Ministerstwa Edukacji był to pierwszy od dekady spadek liczby prywatnych chińskich przedszkoli. Ministerstwo poinformowało także, że był to jednocześnie pierwszy od dekady spadek całkowitej liczby szkół prywatnych (od przedszkoli po uniwersytety). Prywatne przedszkola, które stanowią 57 proc. wszystkich przedszkoli w Chinach, w 2020 roku przyjęły o 850 000 mniej dzieci niż w roku 2019. Był to spadek o 9,4 proc.[9]

Spadek ten może równać się także z malejącą w ostatnich latach dzietnością. Mimo rezygnacji w 2015 roku z prowadzenia polityki jednego dziecka, a także wprowadzonej pod koniec maja 2021 roku kolejnej zmiany, zezwalającej na posiadanie trójki dzieci, delikatny wzrost w liczbie urodzin zauważalny był jedynie w 2016 roku. Od tamtej pory tendencja ta ponownie stała się spadkową. Liczba dzieci zapisanych do przedszkoli wzrosła o 158 700 w 2017 roku (wynik wzrostu demograficznego z 2016 roku), ale liczba ta spadła do rekordowo niskiego poziomu w 2019 r.[10].

Nowy rok szkolny

W odpowiedzi na rosnący w ostatnich czasach trend posyłania dzieci do placówek prywatnych ostro zareagowała Komunistyczna Partia Chin (KPCh), wprowadzając z trzydziestym pierwszym sierpnia br. politykę podwójnej redukcji (双减)[11]. Plan dotyczy szeregu obostrzeń w sprawie inspekcji pracy oświaty i ponoszenia odpowiedzialności, mających na celu zapewnienie, że krajowe przepisy, regulacje i wytyczne mogą być właściwie wdrażane u podstaw. Stwierdzono, że samorządy lokalne, szkoły i inne placówki oświatowe, a także związani z nimi pracownicy, ponoszą odpowiedzialność za działania utrudniające rozwój edukacji. Mimo że wiele nowych restrykcji odnosi się do edukacji per se, niektóre z nich wymierzone są bezpośrednio w placówki prywatne. Niedostosowanie się do warunków bądź niespełnianie nakazów zawartych w dotychczasowych postanowieniach związanych z prowadzeniem prywatnych jednostek edukacyjnych będzie groziło grzywną, nakazem wstrzymania rekrutacji oraz cofnięciem im zezwoleń i licencji na prowadzenie działalności. Odkąd rząd centralny oficjalnie ogłosił wspomnianą politykę, władze lokalne kilku prowincji (m.in. Shanxi i Hunan), nakazały prywatnym firmom zawieszenie lekcji i korepetycji online oraz offline dla dzieci od przedszkola do 9 klasy[12].

Jednocześnie z rosnącymi wymaganiami wobec placówek prywatnych, rząd wystosował benefity dla nauczycieli i wychowawców ośrodków publicznych. W wielu prowincjach odbyły się już rozmowy mające na celu zwiększenie wynagrodzeń pracownikom publicznej oświaty[13].

Podsumowanie

Publiczna edukacja wczesnoszkolna w Chinach spotyka się obecnie z wieloma problemami. Złożoność oczekiwań stawianych przez rodziców oraz organy rządzące w połączeniu ze spadkiem demograficznym i skutkami gospodarczo-społecznymi pandemii COVID-19 sprawiły, że wiele przedszkoli prywatnych zostało zmuszonych do zamknięcia się. Te, którym udało się przetrwać do obecnego stanu pandemii, napotykają trudności związane z finansowaniem, zagrożonym polityką rządu skierowaną przede wszystkim ku polepszeniu sytuacji instytucji publicznych – tańszych, dostępniejszych i zapewniających podstawowe elementy kształcenia wczesnoszkolnego.

Jednak należy zastanowić się, czy inter-pandemiczne ratowanie publicznych placówek oświaty musi stać w sprzeczności z pomocą ośrodkom prywatnym. Za wprowadzoną z początkiem września polityką podwójnej redukcji może stać ogólna kontynuacja nacjonalizowania jednostek prywatnych, a co za tym idzie – wzmożona kontrola treści procesów edukacyjnych Państwa Środka. Po rezygnacji z przeprowadzania egzaminów międzynarodowych z języka angielskiego, wdrażanej stopniowo reformie podręczników, przyszedł również czas na wzmożoną kontrolę ośrodków finansowanych prywatnie. 


[1] P. Paszak, Kryzys demograficzny w Chinach, Instytut Nowej Europy, https://ine.org.pl/kryzys-demograficzny-w-chinach/, dostęp: 18.10.2021.

[2] The Kindergarten and Preschool Market in China: How much Chinese parents pay for early education, DaxueConsulting, https://daxueconsulting.com/preschool-in-china/, dostęp: 18.10.2021.

[3] Private kindergartens are a booming business in China, SupChina, https://supchina.com/2017/04/14/private-kindergartens-booming-business-china/, dostęp: 18.10.2021.

[4] China has nearly 300,000 kindergartens, Xinhua, http://www.news.cn/english/2021-08/27/c_1310152739.htm, dostęp: 18.10.2021.

[5] China Preprimary Primary Education, Education State University, https://education.stateuniversity.com/pages/272/China-PREPRIMARY-PRIMARY-EDUCATION.html, dostęp: 18.10.2021.

[6] Pre-school Education in China, China Education Center, https://www.chinaeducenter.com/en/cedu/preedu.php, dostęp: 18.10.2021.

[7] Teaching in China: Public Vs Private Schools, China by Teaching, https://chinabyteaching.com/teaching-in-china-public-vs-private-schools/, dostęp: 18.10.2021.

[8] China’s New Rules Raise Risks for Private K-12 Education Companies, FitchRatings, https://www.fitchratings.com/research/infrastructure-project-finance/chinas-new-rules-raise-risks-for-private-k-12-education-companies-17-06-2021, dostęp: 18.10.2021.

[9] Over 5,200 private Chinese kindergartens went out of business in 2020, South China Morning Post, https://www.scmp.com/news/people-culture/social-welfare/article/3147161/over-5200-private-chinese-kindergartens-went-out,  dostęp: 18.10.2021.

[10] Chinese kindergarten enrollment hits record low in recent four years, Global Times, https://www.globaltimes.cn/content/1140357.shtml, dostęp: 18.10.2021.

[11] 推动“双减”政策全面落地, 中华人民共和国中央人民政府, http://www.gov.cn/xinwen/2021-08/31/content_5634281.htm, dostęp: 18.10.2021.

[12] China’s harsh education crackdown sends parents and businesses scrambling, CNBC, https://www.cnbc.com/2021/08/05/chinas-harsh-education-crackdown-sends-parents-businesses-scrambling.html, dostęp: 18.10.2021.

[13] Teachers’ salary levels adjusted, The State Council of the People’s Republic of China, http://english.www.gov.cn/statecouncil/ministries/202109/02/content_WS61300f84c6d0df57f98df822.html, dostęp: 18.10.2021.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

Related Posts

See All Publications
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Wywiad

Niekończąca się pandemia, wiszący konflikt o Tajwan i rywalizacja z USA. Czy Chiny mają czas na Europę? [dr Michał Bogusz]

Poniższy wywiad jest fragmentem publikacji Instytutu Nowej Europy – Rok obaw i nadziei. Co czeka Europę w 2023? [Raport] Szansa czy zagrożenie? To dylemat…
  • Michał Banasiak
  • 20 marca, 2023
  • Bezpieczeństwo, NATO, Publikacje, Ukraina

Od specjalnej operacji wojskowej do wojny totalnej z NATO. Jak stworzyć nową żelazną kurtynę i uniknąć katastrofy

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Włodzimierz Lenin stwierdził, że w historii ludzkości zdarzają…
  • Jakub Knopp
  • 16 marca, 2023
  • Azja, Bezpieczeństwo, Energetyka, Publikacje

Kryzys energetyczny w państwach Azji Centralnej

Artykuł w skrócie: Sektory energetyczne państw Azji Centralnej opierają się głównie na infrastrukturze z czasów Związku Radzieckiego.Kryzys energetyczny w Azji…
  • Krystian Pachucki-Włosek
  • 14 marca, 2023
See All Publications

Comments are closed.

Sandra Krawczyszyn. Absolwentka sinologii Uniwersytetu Wrocławskiego, obecnie studentka Contemporary China Studies na Renmin University of China. Jej zainteresowania naukowe to społeczeństwo Chin i jego przemiany w kontekście kobiet i dzieci oraz wpływ tychże zmian na formowanie tendencji we współczesnej twórczości fotograficznej Państwa Środka. Prywatnie autorka Jadeitowego Podcastu i miłośniczka kawy.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co tydzień będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Niekończąca się pandemia, wiszący konflikt o Tajwan i rywalizacja z USA. Czy Chiny mają czas na Europę? [dr Michał Bogusz]
    przez Michał Banasiak
    20 marca, 2023
  • Od specjalnej operacji wojskowej do wojny totalnej z NATO. Jak stworzyć nową żelazną kurtynę i uniknąć katastrofy
    przez Jakub Knopp
    16 marca, 2023
  • Kryzys energetyczny w państwach Azji Centralnej
    przez Krystian Pachucki-Włosek
    14 marca, 2023
  • 20 lat rządów i… koniec? Co w 2023 roku czeka Turcję Erdoğana?
    przez Michał Banasiak
    13 marca, 2023
  • Syria. Państwo w ruinie
    przez Grzegorz Kordylas
    9 marca, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • Home
  • Ukraine
  • Publications
  • Reports
  • Programmes
  • People
  • Contact

Funded by the National Liberty Institute – Center for Civil Society
Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030

© 2019-2022 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas