Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Raporty
  • Publikacje
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Raporty
  • Publikacje
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
mar 24
Bezpieczeństwo, Publikacje, Rosja, Ukraina

Cztery tygodnie walki o Ukrainę. Scenariusze dalszego rozwoju wojny w obliczu rosyjskiej taktyki spalonej ziemi

24 marca, 2022

Podsumowanie czterech tygodni wojny w Ukrainie

Miesiąc bohaterskiej obrony Ukrainy udowodnił brak możliwości realizacji pierwotnego celu politycznego inwazji rosyjskiej. Szybkie złamanie oporu Ukraińców przy jednoczesnym przejęciu władzy w Kijowie i osadzeniu prorosyjskiego rządu, marionetkowo realizującego dyktat Kremla, stało się niemożliwe do osiągnięcia poprzez użycie ponad stu tysięcy sił rosyjskich. Brak efektywności strategii rosyjskiej, łączącej masowe uderzenie z wielu kierunków siłami pancernymi i zmechanizowanymi, punktowe niszczenie najistotniejszych obiektów i infrastruktury atakami lotniczymi i rakietowymi oraz zastosowanie sił specjalnych w celach dywersyjnych, uwidocznił się już w pierwszych dwóch tygodniach walk. Obecna sytuacja wskazuje na spełnienie się scenariusza najbardziej prawdopodobnego rozwoju konfliktu, omówionego w poprzedniej analizie.  

Morale Ukraińców nie maleją, pomimo wzmożonych, zbrodniczych ataków na obiekty i ludność cywilną. Prezydent Wołodymyr Żelenski oraz Premier Denys Szmyhal skutecznie koordynują wysiłek obronny i efektywnie zabiegają o niezbędne do jego utrzymania wsparcie finansowe, materiałowe, logistyczne i sprzętowe. Coraz większe oddziały zagranicznych wolontariuszy przyłączają się do walki po stronie ukraińskiej, a w miastach zajętych przez siły rosyjskie nieuzbrojone społeczeństwo ukraińskie wychodzi naprzeciw agresorowi, urządzając masowe protesty. Federacja rosyjska jest świadoma konieczności dokonania zmiany taktyki walki w Ukrainie wskutek nieefektywności dotychczasowych działań. Pomimo braku możliwości zrealizowania celu politycznego inwazji w Ukrainie, Rosjanie mogą przynajmniej częściowo osiągnąć cele strategiczne, wynikające z prowadzenia polityki odzyskania strefy wpływów utraconej w wyniku rozpadu ZSRR. Należą do nich w szczególności:

  • demilitaryzacja możliwie największej powierzchni Ukrainy, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów graniczących z Federacją Rosyjską;
  • poszerzenie strefy wpływów rosyjskich w zakresie uniemożliwiającym akcesję Ukrainy do struktur UE lub NATO;
  • umocnienie przewagi militarnej Rosji w basenie Morza Czarnego.

Pomimo zaangażowania dodatkowych sił zbrojnych oraz pozyskania zagranicznych ochotników, siły zbrojne Rosji nie są w stanie przełamać impasu i przejąć inicjatywy na wielu frontach walki

Nieefektywność początkowej taktyki inwazji na Ukrainę a taktyka spalonej ziemi

Mając świadomość braku możliwości osiągnięcia celu politycznego wojny w Ukrainie, Federacja Rosyjska będzie dążyć do zastosowania taktyki walki zwiększającej prawdopodobieństwo osiągnięcia strategicznych korzyści bez względu na wynik wojny. Ukraińscy decydenci wyciągnęli daleko idące wnioski z 2014 r., w którym podobnie zastosowana taktyka umożliwiła Rosjanom dokonanie aneksji Półwyspu Krymskiego. Rosjanie najprawdopodobniej zdecydują się na realizację taktyki spalonej ziemi, polegającej na niszczeniu terytorium, na którym prowadzona jest wojna do stopnia uniemożliwiającego wykorzystanie istniejącej infrastruktury, potencjalnych źródeł zaopatrzenia, istotnego utrudnienia w operowaniu siłami zbrojnymi czy uniemożliwieniu ponownego wykorzystania danego obszaru do osadnictwa i rozwoju bez poniesienia bardzo wysokich inwestycji. Pomimo zaangażowania dodatkowych sił zbrojnych oraz pozyskania zagranicznych ochotników, siły zbrojne Rosji nie są w stanie przełamać impasu i przejąć inicjatywy na wielu frontach walki. Wojska Federacji Rosyjskiej tracą coraz więcej zaawansowanego technicznie, drogiego czy też ciężkiego sprzętu, funkcjonując równocześnie w oparciu o niewydolne zabezpieczenie materiałowe i logistyczne. Coraz większe straty wśród żołnierzy rosyjskich nasilają dezercję. Federacja Rosyjska jest jednakże państwem dysponującym potencjałem zbrojnym wielokrotnie przewyższającym potencjał militarny Ukrainy, przez co jest zdolna do prowadzenia wyniszczającej wojny za pomocą taktyki spalonej ziemi. W odniesieniu do wyżej określonych celów polityki mocarstwowej Federacji Rosyjskiej należy stwierdzić, że stosowanie taktyki spalonej ziemi umożliwia przynajmniej częściową ich realizację, z efektem uzależnionym od scenariusza rozwoju wojny w Ukrainie.

Scenariusze dalszego rozwoju wojny w Ukrainie

Niniejsza analiza została oparta przede wszystkim na pracach naukowych, poświęconych geopolityce, a także na opracowaniach eksperckich, analizujących wojnę w Ukrainie. Możliwe są cztery scenariusze dalszego rozwoju konfliktu w Ukrainie.

W scenariuszu najbardziej prawdopodobnym wojna w Ukrainie nie zostanie zakończona w ciągu najbliższych kilku tygodni. Podjęcie taktyki spalonej ziemi przez Federację Rosyjską zostanie ograniczone do tego terytorium ukraińskiego, które graniczący z Rosją oraz położonego u wybrzeży Morza Czarnego. Mając świadomość braku możliwości zwycięstwa w wojnie, Rosjanie zdecydują się na częściową realizację celów strategicznych poprzez dokonywanie istotnych, wielkopowierzchniowych zniszczeń na możliwie największym obszarze Wschodniej Ukrainy. Prowadzone działania zbrojne nie pozwolą na przejęcie inicjatywy którejkolwiek ze stron, a wielokrotne zajmowanie i odbijanie terenów zurbanizowanych przez walczące siły doprowadzi do migracji w skali wielokrotnie większej od prognozowanych na początku konfliktu. Pomimo punktowych uderzeń na linie zaopatrzeniowe, wsparcie i zaopatrzenie z państw Zachodnich będzie skuteczne docierać do frontów walki. Działania zbrojne zakończą się w momencie, w którym Federacja Rosyjska wyczerpie możliwości dalszej walki przy założeniu realizacji taktyki spalonej ziemi na satysfakcjonującym Rosjan obszarze terytoriów ukraińskich.

Rzeczpospolita Polska, jako państwo frontowe NATO oraz graniczne UE, powinna kontynuować podejmowanie coraz silniej skoordynowanych centralnie wysiłków na rzecz wspierania Ukrainy w walce przeciwko rosyjskiej agresji

W scenariuszu pozytywnym dla Ukrainy, dynamika działań zbrojnych Federacji Rosyjskiej osłabnie z uwagi na katastrofalne w skutkach braki logistyczne i materiałowe. Odwilż wynikająca z nadchodzącego ocieplenia wiosennego znacznie utrudni operowanie rosyjskimi siłami pancernymi i zmechanizowanymi. Ukraińcy przełamią front na nielicznych odcinkach, zadając ciężkie straty i spychając wyczerpane siły rosyjskie w kierunkach, z których rozpoczęły inwazję. Rosja ograniczy realizację taktyki spalonej ziemi do aktualnie kontrolowanych terytoriów, stanowiących wąski pas ziemi pogranicza ukraińsko-rosyjskiego i nadbrzeża oraz zostanie zmuszona do podjęcia rozmów negocjacyjnych pomimo niesatysfakcjonującego zakresu realizacji celów strategicznych. Rosjanie nie będą w stanie istotnie zaburzyć coraz zasobniejszego wsparcia finansowego, materiałowego, sprzętowego oraz żywności i innych niezbędnych produktówzarówno umożliwiających przetrwanie ludności cywilnej w miejscach powiązanych walką zbrojną, jak i podnosząc zdolności operacyjne Ukraińców. Jednakże, brak zaangażowania się innych państw w konflikt zbrojny spowoduje, że maksymalnie korzystne negocjacje pokojowe osiągną status quo.

W scenariuszu negatywnym dla Ukrainy Federacja Rosyjska połączy taktykę spalonej ziemi ze skutecznym manewrem, w którym dokonuje odcięcia linii zaopatrzeniowych nowym frontem walk na terytorium między kontrolowanym przez Rosjan Naddniestrzem, a północne granice z Białorusią. Rosjanie zdecydują się skierować do walki znacznie większy potencjał niż przygotowany do inwazji, co będzie skutkowało wielkopowierzchniowymi zniszczeniami, wykraczającymi poza obszar Ukrainy Wschodniej. Tragiczna sytuacja milionów Ukraińców mieszkających na wschód od Dniepru spowoduje falę migracji o niespotykanej skali. W obliczu wyczerpania wielotygodniową wojną, rosnącymi stratami, brakiem zaopatrzenia i ryzykiem przegrania wojny, siły ukraińskie ewakuują rząd z Kijowa w stronę granicy z Unią Europejską, ryzykując okrążeniem w wyniku zmasowanego ataku mającego na celu przebicie się przez nowoutworzony front. Odniesienie pyrrusowego zwycięstwa w wojnie w Ukrainie może okazać się katastrofalne dla integralności terytorialnej Ukrainy, ponieważ najbardziej satysfakcjonującym sposobem realizacji celów strategicznych Federacji Rosyjskiej będzie dokonanie zaboru Wschodniej i Południowej Ukrainy, tworzącej kilkusetkilometrowy pas zniszczeń i odcinający Ukrainę całkowicie lub niemal całkowicie od dostępu do Morza Czarnego.

W scenariuszu niespodziankowym Federacja Rosyjska w obliczu braku możliwości osiągnięcia celów strategicznych oraz zwycięstwa w wojnie, zdecyduje się na ograniczone uderzenie broną masowego rażenia. Bez względu na formę uderzenia, ukraińskie terytoria skażone promieniowaniem, czynnikiem biologicznym lub substancjami chemicznymi staną się niemożliwie do zamieszkania lub zagospodarowania przez dziesiątki kolejnych lat. Działanie to spotka się z jeszcze ostrzejszą reakcją społeczności międzynarodowej, niewykluczającą zbrojnej interwencji w celu wymuszenia pokoju. Ukraina, zdewastowana wojną, stanie się głównym źródłem migracji do państw Zachodu. Najprawdopodobniej zintensyfikowane zostaną działania na rzecz integracji ze strukturami UE a Ukraina będzie mogła liczyć na znacznie większe wsparcie ze strony NATO.

Wnioski i rekomendacje dla Polski

Rzeczpospolita Polska, jako państwo frontowe NATO oraz graniczne UE, powinna kontynuować podejmowanie coraz silniej skoordynowanych centralnie wysiłków na rzecz wspierania Ukrainy w walce przeciwko rosyjskiej agresji. W geostrategicznym interesie Polski jest osłabienie rosyjskiego ośrodka siły w stopniu uniemożliwiającym realizację polityki odzyskiwania utraconej rozpadem ZSRR strefy wpływów w Europie. Ponadto wysokie prawdopodobieństwo zastosowania taktyki spalonej ziemi związane jest z nasileniem migracji do poziomu znacznie przewyższającego obecne prognozy. Pomimo bezprecedensowego i dostrzeganego globalnie wysiłku oddolnego na rzecz niesienia pomocy humanitarnej, gwałtowne zwiększenie dynamiki uchodźstwa może doprowadzić do wyczerpania się zdolności stabilizacji sytuacji ukraińskich uchodźców w Polsce. Równolegle do zagrożeń związanych z możliwością przeniknięcia w tłumie setek tysięcy uchodźców rosyjskich agentów wpływu, należy mieć na uwadze możliwość rozwoju antagonizmów polsko-ukraińskich, wpisujących się w strategiczne cele Rosjan. Równolegle, Rzeczpospolita powinna celować w pozyskanie możliwie największych środków finansowych z funduszów Unii Europejskiej, co pozwoli na złagodzenie obciążenia w szczególności służby zdrowia czy systemu edukacji. Unia Europejska powinna dążyć do możliwie najszybszego przyjęcia Ukrainy do wspólnoty europejskiej, powołując wielomiliardowy fundusz, celujący w odbudowę Ukrainy przy jednoczesnym zacieśnieniu współpracy gospodarczej. Sojusz Północnoatlantycki powinien rozważyć zwiększenie roli państw Wschodniej Flanki w rozwoju potencjału militarnego Ukrainy, w szczególności poprzez zwiększenie kontyngentu sił zbrojnych państw sojuszniczych, organizujących wspólne manewry i doskonaląc potencjał obronny zarówno sojuszu, jak i państwa walczącego z jednym z głównych zagrożeń bezpieczeństwa państw NATO.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

Źródło zdjęcia głównego: @ZelenskyyUa | Twitter.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

Related Posts

See All Publications
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Wywiad

Niekończąca się pandemia, wiszący konflikt o Tajwan i rywalizacja z USA. Czy Chiny mają czas na Europę? [dr Michał Bogusz]

Poniższy wywiad jest fragmentem publikacji Instytutu Nowej Europy – Rok obaw i nadziei. Co czeka Europę w 2023? [Raport] Szansa czy zagrożenie? To dylemat…
  • Michał Banasiak
  • 20 marca, 2023
  • Bezpieczeństwo, NATO, Publikacje, Ukraina

Od specjalnej operacji wojskowej do wojny totalnej z NATO. Jak stworzyć nową żelazną kurtynę i uniknąć katastrofy

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Włodzimierz Lenin stwierdził, że w historii ludzkości zdarzają…
  • Jakub Knopp
  • 16 marca, 2023
  • Azja, Bezpieczeństwo, Energetyka, Publikacje

Kryzys energetyczny w państwach Azji Centralnej

Artykuł w skrócie: Sektory energetyczne państw Azji Centralnej opierają się głównie na infrastrukturze z czasów Związku Radzieckiego.Kryzys energetyczny w Azji…
  • Krystian Pachucki-Włosek
  • 14 marca, 2023
See All Publications

Comments are closed.

Aleksy Borówka. Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co tydzień będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Niekończąca się pandemia, wiszący konflikt o Tajwan i rywalizacja z USA. Czy Chiny mają czas na Europę? [dr Michał Bogusz]
    przez Michał Banasiak
    20 marca, 2023
  • Od specjalnej operacji wojskowej do wojny totalnej z NATO. Jak stworzyć nową żelazną kurtynę i uniknąć katastrofy
    przez Jakub Knopp
    16 marca, 2023
  • Kryzys energetyczny w państwach Azji Centralnej
    przez Krystian Pachucki-Włosek
    14 marca, 2023
  • 20 lat rządów i… koniec? Co w 2023 roku czeka Turcję Erdoğana?
    przez Michał Banasiak
    13 marca, 2023
  • Syria. Państwo w ruinie
    przez Grzegorz Kordylas
    9 marca, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • Home
  • Ukraine
  • Publications
  • Reports
  • Programmes
  • People
  • Contact

Funded by the National Liberty Institute – Center for Civil Society
Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030

© 2019-2022 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas