Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
mar 09
Analiza, Energetyka, Publikacje, Rosja, Turcja

Czy Turcja utrzyma blokadę cieśnin dla rosyjskiej floty? Niepokoje Ankary i kurdyjskie gazowe remedium

9 marca, 2022

Od redakcji: tekst opracowano 28.02.2022.

Autorzy: Piotr Sosnowski, Ranj Nawzad

26 lutego na skutek nadinterpretacji Twitta prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego [1] media obiegła seria doniesień o decyzji w sprawie zamknięcia cieśniny Bosfor dla rosyjskich okrętów. Jeszcze tego samego dnia zostały one zdementowane przez Turecki MSZ. Jednak już dzień później turecki minister spraw zagranicznych Mevlüt Çavuşoğlu w rozmowie z CNN Turk przyznał, że sytuacja na Ukrainie „przekształciła się w wojnę” i zapowiedział pełne i przejrzyste wdrożenie zapisów konwencji z Montreux [2], [3]. Dopiero po 8 latach od nieuzasadnionej inwazji rosyjskich „zielonych ludzików” i aneksji Krymu oraz w 4. dniu nowej rosyjskiej ofensywy, Turcja oficjalnie przyznała, że Rosja prowadzi wojnę przeciwko Ukrainie.

Opieszałość Ankary co do nazwania wojny po imieniu oraz wahanie w kwestii wykorzystania zapisów konwencji z Montreux ma swoje źródło w specyficznych (jak na kraj NATO) relacjach z Rosją. Turcja sama określa swoją politykę „balansowaniem między wschodem i zachodem”. Na jednej szali leżą gwarancje bezpieczeństwa i inne korzyści wynikające z członkostwa Ankary w NATO, a na drugiej transakcyjna relacja z Rosją, umożliwiająca obu stronom realizację ich geopolitycznych ambicji. Obie strony łączy też umiejętność poruszania się w „szarej strefie” prawa międzynarodowego (np. de facto turecka okupacja Afrin, ataki bombowe na Sindżar, rajdy wymierzone w PKK na terytorium Iraku). Łączy je też retoryka oparta na post-imperialnych resentymentach oraz syndrom oblężonej twierdzy.

Ankarę i Moskwę łączą silne więzy polityczne i gospodarcze: setki tureckich firm działają w Rosji, a rosyjscy turyści wydają miliony na tureckie wakacje; pełna wzlotów i upadków współpraca w Syrii; zakup przez Turcję rosyjskich systemów antyrakietowych S-400 oraz budowa elektrowni atomowej przez rosyjski Rosatom. Ukoronowaniem współpracy jest gazociąg Turecki Potok (TurkStream, Türk Akımı, Турецкий поток), który uzależnia od rosyjskiego gazu nie tylko Turcję, ale też kraje południowej Europy. Na tej samej szali co tureckie sny o potędze leży też poważne ograniczenie tureckiej polityki, które ujawnia się w sytuacjach wymagających solidarności wszystkich członków NATO.

Jeśli turecka implementacja zapisów konwencji z Montreux okaże się dotkliwa dla rosyjskiej floty, to Ankara może spodziewać się rewanżu ze strony Moskwy. Raczej nie będzie on dotyczył zerwania współpracy w kwestiach takich jak budowa elektrowni atomowej czy kontrowersyjny zakup rosyjskiego systemu S-400 (co w sumie mogłoby się okazać korzystne dla Ankary). Nie zanosi się też, by doszło do zerwania lub poważnego ograniczenia współpracy wojskowej obu państw w Syrii, co byłoby równie lub nawet bardziej niekorzystne dla Rosji.

Turecki słaby punkt

Najważniejszą piętą achillesową tureckiej gospodarki jest uzależnienie od zewnętrznych źródeł węglowodorów. 19 stycznia br. odnotowano rekordowe zużycie gazu, które osiągnęło 288 milionów m3. Według prognoz, zużycie w całym 2022 r. ma wynieść 60 miliardów m3. W 2020 roku udział rosyjskiego gazu w tureckim imporcie stanowił 33.6%. [4, s. 9]. W ostatnich miesiącach wagę tureckiego problemu obnażył Iran, który zaspokaja 11% tureckiego zapotrzebowania. Teheran od grudnia 2021 roku ograniczał przesył gazu do Turcji, informując o „awarii technicznej”, która była tłumaczona koniecznością zaspokojenia wewnętrznego popytu [5] lub wyciekiem gazu po stronie tureckiej [6].  25 stycznia Teheran odciął dostawy gazu do Turcji, zwiększając tym samym jej uzależnienie od rosyjskiego surowca. W konsekwencji Ankara poleciła elektrowniom gazowym zmniejszenie zużycia gazu o o 40% oraz nałożyła znaczne ograniczenia zużycia gazu i energii dla przemysłu [7].

Styczeń był też miesiącem wzrostu cen gazu (średnio o 25% dla gospodarstw domowych i 50% dla przemysłu), z tego powodu 26 stycznia prezydent Turcji zadeklarował pakiet rządowych subwencji dla wybranych użytkowników indywidualnych, a także ściślejszą kontrolę ilości energii zużywanej przez przemysł [8]. BOTAS, turecki monopolista na rynku węglowodorów, musiał uzupełniać braki poprzez importowanie LNG. Ze względu na tragicznie niską cenę liry operacji towarzyszył jednak subsydiowany zakup walut realizowany przez turecki Bank Centralny, wsparty budżetem „Tureckiego Funduszu Majątkowego” (Türkiye Varlık Fonu). Tylko w grudniu 2021 BOTAS musiał otrzymać 4,4 miliarda dolarów rządowej pożyczki i wiele wskazuje na to, że równie wysokie transze otrzymał też w styczniu i lutym 2022 [9]. Rezultatem niedoboru gazu i niskiej ceny liry są nie tylko znacznie wyższe rachunki za prąd i gaz, ale również dalszy wzrost cen niemal wszystkich produktów (potęgowany przez inflację) oraz drenaż tureckich rezerw finansowych oraz niepokoje społeczne [10]–[12].

W konsekwencji kwestia dywersyfikacji dostaw gazu stała się dla Ankary priorytetowa. 2 lutego prezydent Turcji spotkał się w tej sprawie z prezydentem irackiego Regionu Kurdystanu, Nechirvanem Barzanim  [13], [14]. Był to dobry kierunek, zwłaszcza biorąc pod uwagę późniejsze wydarzenia, jak i deklaracja Niemiec dotyczącą zamknięcia Nord Stream 2, czy też plany UE dotyczące uniezależnienia się od rosyjskiego surowca. Pod znakiem zapytania może stanąć dalsza eksploatacja gazociągu Turecki Potok zwłaszcza w kontekście ewentualnych sankcji na rosyjskie węglowodory.

Kurdyjski gaz?

Iracki Kurdystan posiada udokumentowane rezerwy wynoszące około 45 mld baryłek ropy (10. co do wielkości na świecie) i 25 bn m3 udokumentowanych zasobów gazu (198 m3 spodziewanych) [15]. Kurdyjskie surowce wydobywają światowi giganci jak amerykańskie EXXON Mobile i Chevron; norweskie DNO (Det Norske Oljeselskap AS); rosyjski Rosneft i Gazprom oraz wiele mniejszych prywatnych (np. Genel Energy) i powiązanych z państwami spółek (np. Turkish Energy Company).

Poważną przeszkodą dla zagranicznych inwestycji w tym sektorze jest głęboki spór między Regionalnym Rządem Kurdystanu a irackim Rządem Centralnym. Oprócz spornych terytoriów, obie strony dzieli różnica w interpretacji zapisów irackiej konstytucji z 2005 roku dotyczących prawomocności umów dotyczących węglowodorów, jakie samodzielnie zawiera Kurdyjski Rząd Regionalny. Nieformalnie Bagdad obawia się ekonomicznej niezależności irackiego Kurdystanu, która miałaby zwiększyć szanse powodzenia ewentualnej secesji. Mimo że władze w Bagdadzie konsekwentnie informowały o nielegalności umów zawieranych przez iracki Kurdystan, dopiero 15 lutego br. iracki Sąd Najwyższy orzekł, że kurdyjska ustawa dotycząca ropy i gazu z 2007 roku jest niezgodna z iracką konstytucją [16]. Kontekstu dla tej sytuacji nadaje fakt, że znaczna część sił politycznych i militarnych Iraku znajduje się pod silnym wpływem Iranu [17], a w opozycji do nich stoi dziś koalicja partii kurdyjskich, sunnickich i szyickich.

Bez wątpienia decyzja irackiego sądu wpłynie negatywnie na zagraniczne inwestycje w kurdyjskie węglowodory. Koincydencja czasowa z irańskim odcięciem gazu może skłaniać do wniosków, że nie jest to wyłącznie element rywalizacji Teheranu z Ankarą. Trudno zatem dziwić się spekulacjom, że Teheran mógł zostać poproszony lub zainspirowany do takich działań przez Moskwę. Tym sposobem Rosja miałaby zmniejszyć dotkliwość przewidywanych tureckich sankcji, wprowadzanych pod presją Ukrainy, UE i NATO, oraz zmniejszyć ryzyko zaangażowania Turcji w pomoc Ukrainie.

Rekomendacje

Zachodni sojusznicy Turcji powinni mediować w kurdyjsko-irackim sporze. Irak jest państwem zależnym od zewnętrznej pomocy rozwojowej i kredytów, co może mieć pozytywne przełożenie na tempo negocjacji. Od ich sukcesu zależy nie tylko dobrobyt i stabilność Iraku, ale może to również otworzyć Turcji i UE możliwość zastąpienia rosyjskich węglowodorów iracko-kurdyjskimi. Ankara zyska większą swobodę w relacjach z Rosją, co może pozwolić jej na powrót na prozachodni kurs. Powinno temu towarzyszyć większe zaangażowanie UE na Bliskim Wschodzie, szczególnie w Iraku i Syrii. Ankara nie powinna odczuć, że samodzielnie ponosi koszty gwarancji bezpieczeństwa w regionie. Jednocześnie zaangażowanie UE mogłoby ograniczyć stosowanie przez Turcję metod interwencji na terytoriach Iraku i Syrii, które temu bezpieczeństwu zagrażają. Ofiarą podobnych metod w 2014 roku padła Ukraina i są one dziś obiektem zdecydowanej krytyki społeczności międzynarodowej. 


[1]     Володимир Зеленський, @ZelenskyyUa, 26 luty 2022. https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1497564078897774598 (dostęp 28 luty 2022).

[2]     „Turkey to implement pact limiting Russian warships to Black Sea | Reuters”. https://www.reuters.com/world/middle-east/turkey-implement-international-pact-access-shipping-straits-due-ukraine-war-2022-02-27/ (dostęp 28 lutego 2022).

[3]     „Son dakika! Bakan Çavuşoğlu’ndan Montrö açıklaması”, Milliyet. https://www.milliyet.com.tr/siyaset/son-dakika-bakan-cavusoglundan-cnn-turkte-aciklamalar-6709147 (dostęp 28 lutego 2022).

[4]     „TURKISH NATURAL GAS MARKET REPORT 2020”, REPUBLIC OF TURKEY ENERGY MARKET REGULATORY AUTHORITY  Strategy Development Department, Ankara, 2021. https://www.epdk.gov.tr/Detay/DownloadDocument?id=p4NeVKIOLdE= (dostęp 23 lutego 2022).

[5]     „İran, Türkiye’ye gaz akışını kesti; BOTAŞ sanayide günlük çekişi sınırladı!”, birgun.net. https://www.birgun.net/haber/iran-turkiye-ye-gaz-akisini-kesti-botas-sanayide-gunluk-cekisi-sinirladi-373950 (dostęp 23 lutego 2022).

[6]     Reuters, „İran’dan Türkiye’ye Doğalgaz Akışı Yeniden Başladı”, Amerika’nin Sesi | Voice of America – Turkish. https://www.amerikaninsesi.com/a/irandan-turkiyeye-dogalgaz-akisi-yeniden-basladi/6407134.html (dostęp 23 lutego 2022).

[7]     „Turkish industry copes with abrupt cut of gas flow from Iran”, Arab News, 24 styczeń 2022. https://arab.news/m2zja (dostęp 21 lutego 2022).

[8]     „Erdogan Says Full Iran-Turkey Gas Flow to Return in 10-15 Days”, Asharq AL-awsat. https://english.aawsat.com/home/article/3439191/erdogan-says-full-iran-turkey-gas-flow-return-10-15-days (dostęp 23 lutego 2022).

[9]     „Turkey’s Gas Import Bill Catapults Budget Deficit to Record”, Bloomberg.com, 17 styczeń 2022. (dostęp 23 lutego 2022). https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-17/turkey-s-gas-import-bill-catapults-budget-deficit-to-record.

[10]   D. Senkaya i D. Butler, „Voices of discontent spread in Turkey as energy prices surge”, Reuters, 8 luty 2022 (dostęp 23 lutego 2022). https://www.reuters.com/markets/commodities/voices-discontent-spread-turkey-energy-prices-surge-2022-02-08/.

[11]   „Popular anger simmers in Turkey over ballooning electricity bills – Al-Monitor: The Pulse of the Middle East”. https://www.al-monitor.com/originals/2022/02/popular-anger-simmers-turkey-over-ballooning-electricity-bills (dostęp 23 luty 2022).

[12]   C. Gall, „‘We Have All Gone Into Debt’: Soaring Bills Deepen Crisis for Turks”, The New York Times, 19 luty 2022 (dostęp 23 lutego 2022). https://www.nytimes.com/2022/02/19/world/europe/turkey-inflation-economy-erdogan.html.

[13]   „Presidency Of The Republic Of Turkey : President Erdoğan receives IKRG President Barzani”. https://www.tccb.gov.tr/en/news/542/135579/president-erdogan-receives-ikrg-president-barzani (dostęp 23 lutego 2022).

[14]   „President Nechirvan Barzani meets with President Recep Tayyip Erdoğan of Turkey”, Presidency of the Kurdistan Region of Iraq, 2 luty 2022. https://presidency.gov.krd/en/the-president-of-the-kurdistan-region-meets-with-the-president-of-the-republic-of-turkey/ (dostęp 23 lutego 2022).

[15]   D. Zamel i F. Amereller, „The Oil and Gas Law Review: Iraqi Kurdistan”, The Law Reviews, (dostęp 28 lutego 2022). https://thelawreviews.co.uk/title/the-oil-and-gas-law-review/iraqi-kurdistan.

[16]   „قرار المحكمة الاتحادية العليا حول قانون النفط والغاز في اقليم كردستان – YouTube”. https://www.youtube.com/watch?v=1yOdfvsr4vA&t (dostęp 23 lutego 2022).

[17]   Newlines Institute, „A Thousand Hezbollahs: Iraq’s Emerging Militia State”, 2021. https://newlinesinstitute.org/iraq/a-thousand-hezbollahs-iraqs-emerging-militia-state/.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Piotr Sosnowski Piotr Sosnowski. Doktorant na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwent Akademii Obrony Narodowej. Studiował też na Uniwersytecie Bundeswehry im. Helmuta Schmidta w Hamburgu oraz w Instytucie Studiów nad Bezpieczeństwem Narodowym Uniwersytetu w Tel Awiwie. Doświadczenie dydaktyczne zdobywał na Akademii Sztuki Wojennej oraz na Uniwersytecie EGE w Izmirze. Doświadczenie praktyczne m. in. w Ministerstwie Obrony Narodowej oraz prowadząc badania terenowe w irackim Kurdystanie. Autor publikacji naukowych w obszarze studiów kurdyjskich i nauk o bezpieczeństwie.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Europa, Publikacje, Unia Europejska

Raport Parlamentu Europejskiego o obcych ingerencjach w procesy demokratyczne

Europarlamentarzyści wzywają do skoordynowanych działań w zakresie przeciwdziałania obcym wpływom. Ostrzegają przed wzmożoną aktywnością o charakterze dezinformacyjnym przed wyborami do…
  • Ewelina Załuska
  • 7 czerwca, 2023
  • Analiza, Chiny, Filipiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, USA

Prezydent Marcos Jr. – pomiędzy Chinami a Stanami Zjednoczonymi

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Zdaje się, że Filipiny za czasów prezydenta Ferdinanda…
  • Mikołaj Woźniak
  • 6 czerwca, 2023
  • Analiza, Indo-Pacyfik, Publikacje, USA

Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Na początku marca bieżącego roku, po 18 miesiącach…
  • Jakub Knopp
  • 25 maja, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Piotr Sosnowski Piotr Sosnowski. Doktorant na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwent Akademii Obrony Narodowej. Studiował też na Uniwersytecie Bundeswehry im. Helmuta Schmidta w Hamburgu oraz w Instytucie Studiów nad Bezpieczeństwem Narodowym Uniwersytetu w Tel Awiwie. Doświadczenie dydaktyczne zdobywał na Akademii Sztuki Wojennej oraz na Uniwersytecie EGE w Izmirze. Doświadczenie praktyczne m. in. w Ministerstwie Obrony Narodowej oraz prowadząc badania terenowe w irackim Kurdystanie. Autor publikacji naukowych w obszarze studiów kurdyjskich i nauk o bezpieczeństwie.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Raport Parlamentu Europejskiego o obcych ingerencjach w procesy demokratyczne
    przez Ewelina Załuska
    7 czerwca, 2023
  • Prezydent Marcos Jr. – pomiędzy Chinami a Stanami Zjednoczonymi
    przez Mikołaj Woźniak
    6 czerwca, 2023
  • Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku
    przez Jakub Knopp
    25 maja, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas