Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
maj 22
Europa, NATO, Publikacje, Wojsko i armia

Dlaczego Zachód obawia się sekretarza generalnego NATO z Europy Środkowo-Wschodniej?

22 maja, 2024

Analiza w skrócie:

  • 1 października 2024 roku kończy się urzędowanie obecnego sekretarza generalnego NATO Jensa Stoltenberga, który stanowisko to piastuje od 2014 roku, co śmiało można uznać za koniec pewnej epoki.
  • Bardzo prawdopodobnym następcą Stoltenberga jest premier Holandii Mark Rutte, który posiada poparcie czterech czołowych państw Sojuszu, tj. USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji.
  • Pomimo pewnych wad Rutte wydaje się być dla Zachodu idealnym kandydatem, który będzie w stanie sprostać coraz to nowym wyzwaniom.
  • Niemniej jednak słychać coraz wyraźniej głosy polityków z Europy Środkowo-Wschodniej, którzy uważają, że nastała najwyższa pora na to, aby to oni przejęli stery Sojuszu Północnoatlantyckiego, gdyż w obliczu nieustającego niebezpieczeństwa z Rosji oni najlepiej je rozumieją.
  • Zachód jednak obawia się przedstawicieli ze wschodniej flanki, gdyż w ich mniemaniu są oni zbyt drapieżni w swoim podejściu do Rosji, co mogłoby spowodować dalsze pogłębianie napięć europejsko-rosyjskich, dlatego też nie należy się spodziewać nikogo innego niż tylko czwartego już Holendra jako lidera Sojuszu.

Zasadniczym pytaniem jest to, dlaczego Zachód obawia się sekretarza generalnego NATO z krajów Europy Środkowo-Wschodniej, a nie czy się tego boi, ponieważ fakt istnienia takiego lęku jest niezaprzeczalny. Z tego powodu tak silnie promowany jest na najwyższe stanowisko w Sojuszu holenderski premier Mark Rutte, a jego zwycięstwo jest niemalże pewne, pomimo iż w grze jeszcze do niedawna było dwóch reprezentantów Europy Środkowo-Wschodniej: premierka Estonii Kaja Kallas, która zrezygnowała już z tej rywalizacji, oraz wciąż walczący prezydent Rumunii Klaus Iohannis.

Koniec pewnej epoki

1 października 2024 roku końca dobiega kadencja obecnego sekretarza generalnego NATO Jensa Stoltenberga, który piastuje to najwyższe stanowisko już 10 lat, bo po raz pierwszy został mianowany 28 marca 2014 roku[1], czyli niecały miesiąc po aneksji Krymu przez Federację Rosyjską. Już wtedy Stoltenberg nie urzędował w łatwych czasach, lecz jego zdaniem, bazując na wypowiedzi z 2015 roku, nie istniało faktyczne zagrożenie dla państw Sojuszu Północnoatlantyckiego. Miał on wypowiedzieć następujące słowa: „Uważam, że nie widzimy bezpośredniego zagrożenia dla żadnego państwa NATO ze wschodu. Naszym celem jest nadal współpraca z Rosją… To służy NATO i służy Rosji”[2]. Nie ma sensu rozliczać go teraz z tych słów z dzisiejszej perspektywy, bo to po prostu popadanie w błąd prezentyzmu, który nie wnosi niczego nowego do dyskusji. Niemniej jednak z roku na rok sytuacja wcale się nie poprawiała, czego kulminacją była pełnoskalowa agresja Rosji na Ukrainę 24 lutego 2022 roku. Kadencja Stoltenberga była przedłużana 4-krotnie: w 2017[3], 2019[4], 2022[5] oraz 2023. Decyzja o ostatnim przedłużeniu padła podczas natowskiego szczytu w Wilnie 4 lipca ubiegłego roku[6]. Wszystko wskazuje na to, że wraz z początkiem października nie będziemy świadkami piątej prolongacji.

Odejście Stoltenberga ze stanowiska „szefa” NATO nie można postrzegać inaczej niż zakończenie pewnej epoki, gdyż 10 lat rządów jednej osoby – co by nie mówić, osoby, która w znakomity sposób wypełniała swoje obowiązki – naznaczone agresywną polityką Rosji w regionie wypaliły piętno, które wpływa na postrzeganie przyszłości całego sojuszu, jak i przyszłego sekretarza generalnego. Nowa osoba na tym stanowisku nie będzie mieć łatwych chwil w pracy – Europa stoi na krawędzi ryzyka wybuchu wojny z Rosją, co tym bardziej potęguje pogarszająca się sytuacja wojsk ukraińskich na froncie[7].

Europejscy politycy coraz głośniej mówią o mrocznej ewentualności rozpoczęcia takiego konfliktu: prezydent Francji Emmanuel Macron wprost mówił o możliwości wysłania wojsk na Ukrainę[8], natomiast premier Polski Donald Tusk powiedział: „Nie chcę nikogo straszyć, ale wojna nie jest już pojęciem z przeszłości”[9].

Pogłębiająca się świadomość, że wojna Europy, czy będąc dokładniejszym – Zachodu, z Rosją nie jest jedynie abstrakcyjną wizją, powoduje, że od nowego lidera NATO będzie wymagać się odpowiedniego podejścia oraz działań. Przymiotnik „odpowiedni” jest w tym miejscu kluczowy i zarazem determinujący myślenie „starych członków”, tj. tych, którzy zostali przyłączeni przed 1999 roku i jednocześnie nie mają „wschodniego” rodowodu, ponieważ państwa po zachodniej stronie dawnej żelaznej kurtyny w odmienny sposób postrzegają niebezpieczeństwo nadciągające z Rosji niż ich „młodsi” partnerzy w Sojuszu. Ta sytuacja nie tyle co stwarza różnicę w percepcji Federacji Rosyjskiej jako zagrożenia, bo tutaj jest zgoda, lecz różnica ta dotyczy kwestii intensywności tego niebezpieczeństwa.

Mark Rutte i poparcie „starych”

            Dlatego też państwa, które w ramach Sojuszu funkcjonują o wiele dłużej, za następcę Stoltenberga przyjmują holenderskiego premiera Marka Ruttego. Już w lutym obecnego roku posiadał 2/3 poparcia wśród państw członkowskich[10], w tym aprobatę tzw. trzonu NATO, tj. Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji oraz Niemiec, co de facto już z góry przesądza o jego zwycięstwie w wyścigu o najwyższe stanowisko Sojuszu. Administracja Joe Bidana w następujący sposób wypowiedziała się na temat Ruttego: „Premier Rutte głęboko rozumie znaczenie sojuszu, jest naturalnym przywódcą i krasomówcą, a jego przywództwo dobrze służyłoby Sojuszowi w tym krytycznym momencie”[11]. Co więcej sam prezydent USA mocno popiera kandydaturę Holendra na sekretarza generalnego. Zdaniem autorów z „Politico”, wyraźnie opowiedzenie się Bidena po stronie Ruttego „prawdopodobnie przekona więcej sojuszników do przyjęcia nominacji Rutte po miesiącach zmagań o to stanowisko między nim a kilkoma innymi europejskimi przywódcami”[12], którymi na tamten czas na przykład byli były minister obrony Wielkiej Brytanii Ben Wallace,, łotewski minister spraw zagranicznych Krišjānis Kariņš, premierka Estonii Kaja Kallas czy prezydent Rumunii Klaus Iohannis, który pozostał jedyny w grze obok Marka Ruttego.

            Czytając tekst Timo S. Kostera[13], byłego holenderskiego dyplomaty ze stażem również w strukturach NATO, dla Atlantic Council, można było odnieść wrażenie, że napisał on swojego rodzaju laurkę dla Ruttego, jednocześnie wskazując na możliwe argumenty przeciwko jego kandydaturze. Koster w następujący sposób opisał Holendra:

„Choć niekoniecznie jest to przywódca-wizjoner, zna wszystkich, jest postrzegany na scenie światowej jako doświadczony polityk, potrafiący zawierać pragmatyczne porozumienia i byłby w stanie utrzymać razem Sojusz trzydziestu dwóch narodów o różnych priorytetach”.

Dlatego też wyraźnie określił go jako „front-runnera”. Tak więc premier Holandii został przedstawiony jako sprawny polityk, dyplomata i negocjator, który potrafi niejednokrotnie uratować sytuację czy też użyć dosadniejszej narracji bądź przekazu w swoich słowach, mówiąc chociażby 17 lutego 2024 roku (w ramach tegorocznej Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa), by europejscy liderzy obronności „przestali jęczeć, zrzędzić i biadolić na Trumpa”, tylko skupili się na ulepszaniu i zwiększaniu europejskiego potencjału militarnego i wspieraniu Ukrainy[14], co niejako było odpowiedzią na niepokojące zapowiedzi Donalda Trumpa dotyczące „zachęcania” Putina do atakowania państw Sojuszu, które nie spełniają wymogu przekazywania 2% PKB na zbrojenia[15].

            I właśnie ta kwestia została Ruttemu wytknięta, ponieważ może ona rzutować na jego pozycję. Słaby wynik Holandii, jeśli chodzi o wypełnianie obowiązku przekazywania 2% PKB na obronność spośród państw członkowskich NATO, był faktem, z którym niełatwo było dyskutować – wskazują na to zebrane dane, według których w perspektywie lat 2014-2023 Holandia ani razu nie przekroczyła wymaganego progu, osiągając w 2023 roku wartość 1,7% PKB[16]. Jedynym plusem tej sytuacji jest to, że Holandia sukcesywnie starała się zwiększać swoje wydatki od 2014 roku, a głównym motorem napędowym tego zabiegu był wybuch wojny na Ukrainie w 2022 roku. Słabe wyniki Holandii zostały podniesione przez niektórych amerykańskich prawodawców. Przykładowo republikański senator Dan Sullivan stanowczo stwierdził, że właśnie przez to Rutte „powinien zostać jednoznacznie zdyskwalifikowany”[17]. Niemniej jednak zapowiedzi i prognozy Holendrów podkreślają, że od 2024 roku Holandia będzie wywiązywać się z tego warunku: za obecny rok ma przekazać 2,15% PKB na obronność, a trend ma się utrzymywać zgodnie ze standardami natowskimi[18].

            Drugim przywołanym przez Kostera z kolei argumentem przeciwko Ruttemu jest jego pochodzenie, co brzmi dość kuriozalnie, ale kwestia ta polega na tym, że byłby to już czwarty Holender piastujący stanowisko sekretarza generalnego NATO. I prawdę mówiąc, nie ma w tym nic złego. Bardziej sprawa tutaj dotyczy tego, że Rutte byłby kolejnym – mówiąc w uproszczeniu – zachodnim Europejczykiem, który przewodziłby Sojuszowi. Ten „zarzut” wybrzmiał głównie ze strony kandydatów z Europy Środkowo-Wschodniej, którzy w obliczu bezpośredniego zagrożenia ze strony Rosji chcą zwrócić uwagę na fakt, że NATO to nie tylko USA i państwa Europy Zachodniej. W tym celu coraz donośniej zabierają głos w sprawie „równego traktowania” na natowskim forum, a ta równość miałaby się tyczyć nie tylko geografii, ale również płci[19].

Drapieżni „nowi” ze Wschodu

            W grudniu 2023 roku Robert Pszczel z Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego popełnił tekst[20], w którym podał pięć argumentów, dlaczego nastał czas na lidera NATO wywodzącego się z Europy Środkowo-Wschodniej. Mianowicie stwierdził on, że po pierwsze „jest to kwestia międzynarodowej uczciwości i sprawiedliwości”, po drugie „takie posunięcie rozwiązałoby bolesny problem niedostatecznej reprezentacji”, po trzecie „kraje Europy Środkowo-Wschodniej zasługują na szczególną uwagę, ponieważ zdarza się, że zachowują godną pochwały lojalność wobec organizacji”, po czwarte „wielu polityków […] z państw EŚW wielokrotnie udowodniło, że ma rację”, i po piąte „to dobry znak, że niektórzy potencjalni kandydaci z regionu EŚW odważnie wystąpili, wyrażając publicznie swoje zainteresowanie tą pracą”. W podobnym tonie wypowiedziała się w lutym bieżącego roku w swoim artykule dla Carnegie Europe Judy Dempsey, irlandzka dziennikarka i badaczka. Również podjęła dość nierówną walkę o prawa środkowo-wschodnich Europejczyków do swojego „szefa” NATO, pisząc, że przeszłość państw wschodniej flanki „ostro kontrastuje z przeszłością Europejczyków z Zachodu. Dzięki temu, że byli okupowani, że ich suwerenność została stłumiona, a ich historia została podporządkowana sowieckiej narracji, instynktownie rozumieją, dlaczego NATO musi w dalszym ciągu dostosowywać się w erze postzimnowojennej”[21].

Słowa zarówno Pszczela, jak i Dempsey są bardzo trafne i ważne, ponieważ nakreślają problem, do którego tolerancja zaczyna się coraz szybciej kończyć. Widać to było zwłaszcza, gdy swoje zainteresowanie stania się generalnym sekretarzem Sojuszu wystosowała estońska premierka Kaja Kallas w listopadzie zeszłego roku[22]. Z kolei 12 marca oficjalnie do rywalizacji dołączył prezydent Rumunii Klaus Iohannis[23] i został on na chwilę obecną jedynym konkurentem dla Ruttego, gdyż Kallas postanowiła zrezygnować i poprzeć ostatecznie właśnie Holendra[24].

Poza tym środkowo-wschodni Europejczycy mają większe doświadczenie i inny pogląd na kwestie związane z Rosją, szczególnie przedstawiciele państw bałtyckich będących niegdyś integralną częścią dawnego Związku Radzieckiego. Nie można też zapominać, że pozostałe kraje takie jak Polska, Rumunia, Czechy – ogólnie kraje będące w przeszłości częścią bloku wschodniego – także postrzegają Rosję – niektóre bardziej, niektóre mniej – jako egzystencjalne zagrożenie i rywala, ponieważ własna historia tak je ukształtowała. Dlatego też zazwyczaj trudno jest środkowo-wschodnim Europejczykom postrzegać Rosję w kategoriach partnerskich, tak jak to miało miejsce jeszcze jakiś czas temu przez państwa zza Odrą. Tym samym jednak bezustanna nieufność czy też wrogość, szczególnie Bałtów, do Rosji budziła wśród państw Zachodu swojego rodzaju wrażenie wyolbrzymiania i nadinterpretacji problemu.  Jak się okazało, już w 2022 roku na łamach „Politico” Stuart Lau napisał tekst pod tytułem „‘We told you so!’ How the West didn’t listen to the countries that know Russia best”, czyli „ » Mówiliśmy wam! «. Jak Zachód nie słuchał krajów, które najlepiej znają Rosję”, w którym wyjaśniał, jak Zachód zignorował zidentyfikowane przez środkowo-wschodnie państwa NATO zagrożenie ze strony Federacji Rosyjskiej[25].

I mimo to iż Europa Śodkowo-Wschodnia posiada o wiele głębsze zrozumienie co do Rosji i jej motywów, to Zachód obawia się powierzenia stanowiska generalnego sekretarza NATO komuś z tego regionu. Dlaczego? Ponieważ ich wrodzona niechęć do Federacji Rosyjskiej może zamykać ewentualne drogi do układów czy porozumień.

Nie chodzi tu o to, że Zachód chce się układać z Rosją, lecz o to, że na wschodniej flance kumuluje się zbyt duży ładunek emocjonalny w stosunku do Kremla oraz w pewnym stopniu zachodni partnerzy boją się tego, że zbyt drapieżne podejście na przykład Kaji Kallas, o której mówiono, że „je Rosjan na śniadanie”[26], co może przynieść niepożądane konsekwencje i tylko pogłębienie napięć na linii Europa-Rosja.

To jest właśnie główny lęk Zachodu przed natowskim liderem z Europy Środkowo-Wschodniej. Uproszczając, można również podpiąć pod niego prezydenta Rumunii, który może i tak drapieżny jak Kallas nie jest, ale również ma środkowo-wschodni rodowód, przez który zostaje on wepchnięty do jednej szufladki. Na uboczu tej argumentacji można jeszcze dodać spostrzeżenie Fransa Timmermansa, byłego członka Komisji Europejskiej, który mówiąc o estońskiej liderce, stwierdził, że „to bardzo interesująca osoba, która w inspirujący sposób przewodzi Estonii. Ale jest także premierem kraju graniczącego z Rosją”[27] i to właśnie ta bliskość w pewnym stopniu również ją dyskwalifikuje. Idąc tym tropem – równie dobrze wyklucza ona Iohannisa, którego kraj także znajduje się w bezpośredniej bliskości z Federacją Rosyjską. A idąc jeszcze dalej – wszystkie państwa ze wschodniej flanki…

Najwidoczniej jeszcze nie czas

            Zwycięstwo Marka Ruttego, pomimo obecności Klausa Iohannisa jako drugiej opcji oraz braku poparcia ze strony Węgier[28], jest niemalże pewne i wątpliwym wydaje się być, aby do lipcowego szczytu w Waszyngtonie coś mogło obrócić szale zwycięstwa. Panujący na Zachodzie lęk przed kimś z Europy Środkowo-Wschodniej na najwyższym stanowisku w Sojuszu nie pozwoli wygrać prezydentowi Rumunii ani nikomu innego z tego regionu. Mimo iż wszystko wskazywało na to, że to najlepszy moment na danie szansy „nowym”, okazuje się jednak, że to jeszcze nie ten czas, że natowski Wschód musi jeszcze swoje odczekać. Lecz można by powiedzieć, że to nic straconego. Środkowo-wschodni politycy powinni dążyć do poprawy swojej sytuacji poprzez prowadzenie odpowiedniej narracji, która jednak będzie w sporej mierze uzależniona od sytuacji na Ukrainie. Powinni także ubiegać się o stanowiska mniejszej rangi, ale wciąż istotne, jak na przykład zastępca sekretarza generalnego NATO, którym od 2019 roku jest rumuński polityk Mircea Geoană[29]. Innym przykładem może być chociażby aktualny prezydent Czech Petr Pavel, który w latach 2015-2018 był szefem Komitetu Wojskowego NATO[30] – warto dodać, że był on pierwszym szefem tego organu Sojuszu wywodzącym się z dawnego bloku wschodniego.

Nadchodząca kadencja nowego sekretarza generalnego NATO będzie nie tylko trudna z powodu panującej napiętej atmosfery międzynarodowej, ale będzie również swoistym wyznacznikiem tego, czy zachodni liderzy będą potrafili odnaleźć się w panującej rzeczywistości. Jeśli nie, wtedy nadejdzie najwyższa pora na członków Sojuszu ze środkowo-wschodniej Europy, co finalnie powinno zakończyć podział na „starych” i „nowych”.


[1] Appointment of Secretary General designate, North Atlantic Treaty Organization, 28.03.2014, https://www.nato.int/cps/en/natolive/news_108390.htm [dostęp: 14.04.2024].

[2] Russia not an immediate threat to NATO states, Stoltenberg says, Reuters, 4.06.2015, https://www.reuters.com/article/idUSKBN0OK0OH/ [dostęp: 14.04.2024].

[3] R. Emmott, NATO chief Stoltenberg wins extended term to late 2020, Reuters, 12.12.2017, https://www.reuters.com/article/us-nato-stoltenberg-idUSKBN1E62EV/ [dostęp: 14.04.2024].

[4] D. M. Herszenhorn, NATO allies extend Stoltenberg’s term as secretary-general, „Politico”, 28.03.2019, https://www.politico.eu/article/nato-allies-extend-stoltenbergs-term-as-secretary-general/ [dostęp: 14.04.2024].

[5] D. M. Herszenhorn, NATO chief Stoltenberg to stay for one more year, “Politico”, 24.03.2022, https://www.politico.eu/article/nato-chief-stoltenberg-stay-one-year/ [dostęp: 14.04.2024].

[6] North Atlantic Council extends mandate of the NATO Secretary General, North Atlantic Council, 4.07.2023, https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_216761.htm [dostęp: 14.04.2024].

[7] I. Khurshudyan, With no way out of a worsening war, Zelensky’s options look bad or worse, “The Washington Post”, 6.04.2024, https://www.washingtonpost.com/world/2024/04/06/ukraine-war-zelensky-options/ [dostęp: 14.04.2024].

[8] S. Corbet, Putting Western troops on the ground in Ukraine is not ‘ruled out’ in the future, French leader says, Associated Press News, 27.02.2024, https://apnews.com/article/paris-conference-support-ukraine-zelenskyy-c458a1df3f9a7626128cdeb84050d469 [dostęp: 14.04.2024].

[9] C. Chiappa, War looms for Europe, warns Poland’s Donald Tusk, “Politico”, 29.03.2024, https://www.politico.eu/article/polish-prime-minister-donald-tusk-warns-europe-pre-war-era/ [dostęp: 14.04.2024].

[10] S. Lau, Mark Rutte in pole position to be next NATO boss, “Politico”, 21.02.2024, https://www.politico.eu/article/mark-rutte-pole-position-next-nato-boss/ [dostęp: 14.04.2024].

[11] A. Gray, W. James, Dutch PM Rutte in strong position to lead NATO with US, UK, French and German backing, Reuters, 22.02.2024, https://www.reuters.com/world/uk-backs-dutch-pm-rutte-become-next-nato-chief-2024-02-22/ [dostęp: 14.04.2024].

[12] A. Ward, P. McLeary, S. Lau, Biden paves way for Mark Rutte to lead NATO — and confront Putin, 21.02.2024, https://www.politico.com/news/2024/02/21/biden-backs-dutch-pm-mark-rutte-for-top-nato-job-00142554 [dostęp: 14.04.2024].

[13] T. S. Koster, What kind of leader is required for the future of the NATO Alliance?, Atlantic Council, 7.03.2024, https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/what-kind-of-leader-is-required-for-the-future-of-the-nato-alliance/ [dostęp: 14.04.2024].

[14] A. Brzozowski, Let’s mind our own defence, not who sits in the White House, Dutch PM Rutte tells Europe, Euractiv, 18.02.2024, https://www.euractiv.com/section/defence-and-security/interview/lets-mind-our-own-defence-not-who-sits-in-the-white-house-dutch-pm-rutte-tells-europe/ [dostęp: 14.04.2024].

[15] E. Helmore, Trump says he would encourage Russia to attack Nato allies who pay too little, “The Guardian”, 11.02.2024, https://www.theguardian.com/us-news/2024/feb/11/donald-trump-says-he-would-encourage-russia-to-attack-nato-countries-who-dont-pay-bills [dostęp: 14.04.2024].

[16] Defence Expenditure of NATO Countries (2014-2023), North Atlantic Treaty Organization, 7.07.2023, https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/2023/7/pdf/230707-def-exp-2023-en.pdf [dostęp: 14.04.2024].

[17] S. Lau, J. Gould, A. Ward, NATO front-runner Mark Rutte faces flak over low Dutch defense spending, “Politico”, 22.11.2023, https://www.politico.eu/article/nato-mark-rutte-low-dutch-defense-spending/ [dostęp: 14.04.2024].

[18] Netherlands pushing billions into NATO defense spending standard, Ukraine support, “NL Times”, 12.04.2024, https://nltimes.nl/2024/04/12/netherlands-pushing-billions-nato-defense-spending-standard-ukraine-support [dostęp: 14.04.2024].

[19] S. Lau, B. Moens, In race for top EU, NATO jobs, Eastern Europe asks: ‘Are we equals or not?’, “Politico”, https://www.politico.eu/article/nato-eastern-european-union-rutte-secretary-general-commission-russia-ukraine-war-defense/ [dostęp: 14.04.2024].

[20] R. Pszczel, The Search For NATO’s New Secretary General – Time For A Candidate From Central Eastern Europe?, Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego, 13.12.2023,  https://pulaski.pl/the-search-for-natos-new-secretary-general-time-for-a-candidate-from-central-eastern-europe/ [dostęp: 14.04.2024].

[21] J. Dempsey, NATO’s New Boss Should Come From the Eastern Flank, Carnegie Europe, 22.02.2024, https://carnegieeurope.eu/strategiceurope/91730 [dostęp: 14.04.2024].

[22] E. Bazail-Eimil, Estonian PM Kaja Kallas open to being next NATO chief, “Politico”, 14.11.2023, https://www.politico.com/news/2023/11/14/estonian-pm-kaja-kallas-open-nato-chief-00127094 [dostęp: 14.04.2024].

[23] S. McGrath, A. Alexandru, Romania’s president announces his bid to become the NATO military alliance’s next leader, Associated Press News, 12.03.2024, https://apnews.com/article/nato-romania-president-secretary-general-5df8307092d57ac988d440360fb68d9f [dostęp: 14.04.2024].

[24] L. Kayali, Estonia’s Kaja Kallas backs Mark Rutte for NATO top job, “Politico”, 2.04.2024, https://www.politico.eu/article/estonia-prime-minister-kaja-kallas-backs-mark-rutte-nato-top-job/ [dostęp: 14.04.2024].

[25] S. Lau, ‘We told you so!’ How the West didn’t listen to the countries that know Russia best, “Politico”, 9.03.2022, https://www.politico.eu/article/western-europe-listen-to-the-baltic-countries-that-know-russia-best-ukraine-poland/ [dostęp: 14.04.2024].

[26] C. Chiappa, Kaja Kallas: I don’t eat Russians for breakfast … rather muesli, yogurt and blueberries, “Politico”, 5.03.2024, https://www.politico.eu/article/estonia-kaja-kallas-i-dont-eat-russians-for-breakfast-rather-muesli-yogurt-blueberries/ [dostęp: 14.04.2024].

[27] Estse premier Kaja Kallas concurrent voor Mark Rutte bij opvolging NAVO-topman Stoltenberg, WNL.tv, 15.11.2023, https://wnl.tv/2023/11/15/estse-premier-kaja-kallas-concurrent-voor-mark-rutte-bij-opvolging-navo-topman-stoltenberg/ [dostęp: 14.04.2024].

[28] Hungary cannot support Mark Rutte for NATO chief, minister says, Reuters, 5.03.2024, https://www.reuters.com/world/europe/hungary-cannot-support-mark-rutte-nato-chief-minister-says-2024-03-05/ [dostęp: 14.04.2024].

[29] NATO Secretary General appoints Mircea Geoana as next Deputy Secretary General, North Atlantic Treaty Organization, 17.07.2019, https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_167938.htm [dostęp: 14.04.2024].

[30] General Petr Pavel ends his tenure as Chairman of the NATO Military Committee, North Atlantic Treaty Organization, 29.06.2018, https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_156414.htm?selectedLocale=en [dostęp: 14.04.2024].

Photo: Canva

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Mikołaj Woźniak Mikołaj Woźniak. Absolwent stosunków międzynarodowych II stopnia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół polityki zagranicznej współczesnych mocarstw, ich wpływu na obecne stosunki międzynarodowe oraz rozwoju systemu międzynarodowego po zakończeniu zimnej wojny.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Nowe technologie, Publikacje

Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej

W XXI wieku bardziej niż kiedykolwiek rywalizacja państw przeniosła się do sfery technologii. W związku z tym od kilkunastu lat…
  • dr Tomasz Pawłuszko
  • 8 czerwca, 2025
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Rosja

Komentarz: Wyciek dokumentów z rosyjskiego MON i jego znaczenie dla bezpieczeństwa strategicznego

Komentarz w skrócie: ·   Ponad 2 miliony dokumentów z rosyjskiego MON zostało ujawnionych przez dziennikarzy śledczych - w tym…
  • Veronika Barankevych
  • 8 czerwca, 2025
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Kosmos, Polska, Publikacje

Polski przemysł kosmiczny w świetle potrzeb Wojska Polskiego

Znaczenie posiadania autonomicznych zdolności kosmicznych zostało podkreślone przez niedawny spór Elona Muska z polskim ministrem spraw zagranicznych. Najbogatszy człowiek świata…
  • Ksawery Stawiński
  • 3 czerwca, 2025
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Mikołaj Woźniak Mikołaj Woźniak. Absolwent stosunków międzynarodowych II stopnia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół polityki zagranicznej współczesnych mocarstw, ich wpływu na obecne stosunki międzynarodowe oraz rozwoju systemu międzynarodowego po zakończeniu zimnej wojny.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej
    przez dr Tomasz Pawłuszko
    8 czerwca, 2025
  • Komentarz: Wyciek dokumentów z rosyjskiego MON i jego znaczenie dla bezpieczeństwa strategicznego
    przez Veronika Barankevych
    8 czerwca, 2025
  • Polski przemysł kosmiczny w świetle potrzeb Wojska Polskiego
    przez Ksawery Stawiński
    3 czerwca, 2025

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2024 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas