Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
gru 20
Publikacje, Wizja Nowej Europy, Wywiad

EUROPA A CHINY – Radosław Pyffel | Wizja Nowej Europy

20 grudnia, 2019

Regularnie kursujące pociągi z chińskimi towarami, Huawei robiący podchody pod budowę sieci 5G i plany powstania Nowych Jedwabnych Szlaków – o tym, że Chińczycy już są w Europie i że mają plany rozgościć się w niej na dłużej, chyba już nikogo nie trzeba przekonywać. Jakie to plany? Jak wpłyną na przyszłość Unii Europejskiej? Czego możemy nauczyć się od Chińczyków? Na  te  i  więcej pytań odpowiada Radosław Pyffel, pełnomocnik Zarządu PKP Cargo ds. rynków wschodnich oraz kierownik studiów biznes chiński w  Akademii Leona Koźmińskiego.

Michał Banasiak: Profesor Bogdan Góralczyk, sinolog, twierdzi że Chiny są  dla  Europy szansą, zagrożeniem, wyzwaniem i  problemem. W  jakiej kolejności ułożyłby pan te pojęcia?

Radosław Pyffel: Przede wszystkim to wyzwanie. A z tego jak Europa sobie z  tym  wyzwaniem poradzi, wyniknie albo  zagrożenie, albo  problem, albo  szansa. Poza  tym  to  też  zależy od  konkretnego kraju, bo  w  kontekście Chin trudno mówić o  jednej Europie czy  nawet jednej Unii. Już są  kraje, które w  tych relacjach wychodzą na  swoje, ale  wiele państw będzie mogło sporo stracić. Istotne też  jak mierzymy sukcesy w  kontaktach z  Chinami i  czy  istnieje jakiś jeden obiektywny miernik takiego sukcesu. Patrzymy na wolumen kontraktów? Na bilans handlowy? Na  liczbę inwestycji? A  może na  to, na  ile udało nam się skłonić Chiny do  zaakceptowania lub  wzięcia pod  uwagę naszych rozwiązań, polityk społecznych, czy  nawet stylów życia? Różne mogą być oczekiwania różnych krajów europejskich, co  nie  zmienia jednak faktu, iż  Chiny są  dla  Europy bardzo ważnym egzaminem. Jeśli go nie  zda, będzie powoli marginalizowana. Nie  tylko  w  relacji do  Chin – będzie maleć w  obliczu całego świata pozaeuropejskiego.

Jak wobec tego widzi pan pozycję Europy za 15-20 lat?

Uczciwie będzie przyznać iż  nie  jestem specjalistą od  polityki europejskiej, a  większość z  ostatnich 20 lat spędziłem poza Europą. I jeśli mam prognozować z tej perspektywy, czyli osoby, która obserwowała nasz kontynent przez  ostatnie 20 lat z  pewnego dystansu, to  sądzę, że  Europa będzie zmierzać w  kierunku powstania twardego jądra Unii Europejskiej, ale nawet tworzące je  kraje nie  będą w  stanie dotrzymać kroku Stanom Zjednoczonym i Azji. Jeśli mam ekstrapolować na  podstawie obecnych trendów, to  świat będzie się stawał coraz bardziej amerykańsko-azjatycki. Zamiast trzech wierzchołków, będą dwa. Europę, bardziej niż ład światowy, będzie zajmować ład wewnętrzny. Do  tego powoli będą zyskiwać na znaczeniu inne kraje i regiony, np. Indie czy  ASEAN. Pozycja jaką Europejczycy mieli w XX wieku wydaję się więc być nie do utrzymania.

W  scenariuszu, w  którym Europa nie  jest zdolna rozdawać kart w światowej grze, staje się ona polem amerykańsko-chińskiej rozgrywki?

Trudno zastosować w  stosunku do  Europy pojęcie swing state, ale można powiedzieć, że stanie się takim swing area. Będzie języczkiem u  wagi. A  w  zasadzie już  jest, co  widać przy okazji 5G. W  wielu sprawach kraje Unii Europejskiej ustaliły wspólną agendę z Chinami. Nie jest to korzystne dla Polski, bo ład jaki obserwowaliśmy przez ostatnich trzydzieści lat znika. Istnieje spore ryzyko, że  na  stałe zniknie konsensus transatlantycki, który zapewnił nam dobrobyt i stabilność. A to może oznaczać wybór zerojedynkowy między Brukselą a  Waszyngtonem. Wygląda na to, że w takim wypadku wybierzemy Stany.

Nie ma wspólnej unijnej strategii wobec Waszyngtonu, nie  inaczej jest względem Pekinu. Lista obecności na  tegorocznym Forum Pasa i  Szlaki wskazuje, że część krajów już zawiązuje bliskie relacje z Chinami, ale  niektóre wciąż zachowują dystans i  tylko  się przyglądają. Liderzy próbują wyczuć kierunek wiatru i odpowiednio ustawić żagle?

Pamiętajmy, że  Unia jest unią kilku obszarów: mamy twarde jądro na  Zachodzie, jest Południe, są  nowe, postkomunistyczne państwa – jak Polska, są też kraje skandynawskie. Dlatego trudno wypracować jedną strategię dla  wszystkich. Każdy mówi o  jednolitym stanowisku, a w praktyce bywa różnie. Gdyby zsumować potencjał ekonomiczny krajów europejskich, to byłoby to  supermocarstwo większe niż  Chiny czy  Stany Zjednoczone. Ale  w  Europie nie  ma  jednego ośrodka decyzyjnego. I  nic nie  wskazuje na  to, żeby miało się to  zmienić. Świat pozaeuropejski, a  zwłaszcza Chiny, ustalają agendę z  poszczególnymi krajami i  mają tym łatwiej, im bardziej Unia jest rozdrobniona.

Można oskarżać Chińczyków o  próby dezintegracji Unii?

Chiny, podobnie jak USA, nie  mają obowiązku doprowadzenia do  integracji europejskiej. To  leży w  interesie Europejczyków. Ale  do  tego trzeba chęci i  umiejętności wyeliminowania wewnątrzunijnych sprzeczności.

Niektórzy liderzy europejscy z nadzieją patrzą na Pekin i  oferowane przezeń błyskotki w  postaci Funduszu Inwestycyjnego dla  Europy Środkowej czy  Nowej Jedwabnego Szlaku. Nie  jest to  krótkowzroczność, która może dać szybkie korzyści, ale na dłuższą metę będzie zagrożeniem?

Chiny w ramach różnych formatów przedstawiają różne, często kuszące propozycje. Oczywiście najbardziej atrakcyjne są one dla samych Chin, ale będą też pokusą dla państw z Europy. To oznacza, że jedność europejska zostanie poddana próbie. Można się zastanawiać czy Fundusz jej nie rozbija, ale tak samo można podejść do  chińskich kontraktów dla  Airbusa. Albo pożyczek dla  krajów południowej Europy. Reakcją mogłyby być próby odgórnego limitowania czy zakazywania danych działań Pekinu, ale nie przewiduję takiego scenariusza. Integracja europejska nie jest na tyle głęboka.

Jak wobec tej niespójnej, podzielonej Unii będzie zachowywał się Pekin?

Chińska retoryka będzie bardzo pokojowa. Możemy spodziewać się haseł o  harmonijnej współpracy, nowym pokojowym ładzie światowym, utrzymaniu jedności europejskiej i sytuacji win-win. Ale w praktyce, jak już wspomnieliśmy, skończy się na ustalaniu agendy z  każdym z  osobna. Kraje Europy się różnią, dlatego inne będzie podejście Chin do Niemiec czy Francji, inne do Bułgarii, Rumunii i Grecji, a jeszcze inne do Włoch, czyli pierwszego kraju z  G7, który poprosił Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych o finansowanie.

Chiny będą traktować kraje europejskie jak partnerów czy jak klientów?

Relacje będą różne na  różnych płaszczyznach. W  kwestiach ekologicznych Europa może być partnerem. Podobnie w 5G. Ale na przykład jeśli chodzi o Afrykę, Niemcy i Francja mogą stanowić konkurencję. Na  tym  polu te  kraje rzuciły Chinom wyzwanie i  mają pewne pomysły i projekty. To pokazuje, że będą różne agendy i  poszczególne kraje będą w  konkretnych tematach skłaniać się ku  Chinom albo  ku  Stanom. A  może twarde jądro Unii będzie starało się zachować balans między Waszyngtonem i  Pekinem? Przy aprobacie lub sprzeciwie innych krajów.

Jeśli będzie sprzeciw, to  mniejsze kraje mogą być szantażowane przez  Brukselę? Te kraje staną przed dylematem: Bruksela czy Pekin? Albo Bruksela czy Waszyngton?

Zakładając, że  silniejsze kraje Unii uzyskają dużą przewagę, rzeczywiście mogą podjąć próbę dyscyplinowania. Są tacy, którzy upatrują w tym szansy dla Europy. Uważają, że narzucona dyscyplina da efekt w  postaci głębszej integracji i  wspólnego głosu. Ale  równie dobrze może to  być zagrożenie, bo  taki szantaż nie każdemu się spodoba. Wtedy zyskać może dawny koncept “Europy ojczyzn”, według którego każdy decyduje za  siebie. Tyle, że  taka koncepcja, daję małe szanse podjęcie globalnej rywalizacji z  Chinami. Ten  dylemat między krępującą dyscypliną, a  prowadzącą do  rozdrobnienia swobodą, pokazuję przed jak wielkim wyzwaniem stoi Europa.

Wiele zapadających w  Europie decyzji wskazuje, że  tutejsi liderzy dopiero uczą się kontaktów i  rozmawiania z  Chinami. Daje to  Chinom przewagę już na starcie?

Chiny to kraj z pamięcią instytucjonalną. My w Polsce, w  dalszym ciągu traktujemy je  jako państwo postkomunistyczne, maoistyczne. A oni wszystko czym teraz grają już kiedyś stosowali. Trenowali to przez kilka tysięcy lat. Wszystkie strategie są  zapisane w  klasycznych chińskich dziełach. Na  studiach biznesu chińskiego w  Akademii Leona Koźmińskiego w  Warszawie, rozpisujemy te  strategie, ilustrujemy współczesnymi przykładami i  nazywamy chińskimi słowami, tłumacząc na polski.

Skoro stosowanie sprawdzonych praktyk przynosi tak dobre efekty,to pewnie warto by z tej “chińskiej lekcji” skorzystać. Jakie wnioski powinniśmy wyciągnąć?

Chiny realizują jedną, klarowną wizję. Jest to możliwe, bo mają scentralizowany system podejmowania decyzji. W  czasach postmodernistycznego rozdrobnienia ich  władza jest skupiona. Ma jedną, spójną politykę i  zdolność wprowadzania jej  w  życie. Nie  ma  grup interesów – jest jedna, wspólna polityka. W  Polsce na  przykład nie  ma  jednego ośrodka decyzyjnego. A tym bardziej w Europie. Druga sprawa to  kadry. W  krajach europejskich, demokratycznych, elity wywodzą się nierzadko z  showbiznesu. W  Chinach kadry się kształtuje. Niektórzy powiedzą, że  to  indoktrynacja, ale  z  perspektywy Chin to  dbałość o  wykształcenie i  przygotowywanie ludzi do  objęcia władzy. Również praktyczne, bo  taki Xi Jinping zanim zaczął rządzić państwem, zarządzał dwiema prowincjami wielkości krajów europejskich. Potem zasiadał w  Stałym Komitecie Biura Politycznego Chińskiej Partii Komunistycznej, był szefem Komitetu Organizacyjnego Igrzysk Olimpijskich w  Pekinie w  2008 roku. Na  niższych i  wyższych szczeblach zarządzał w  sumie kilkadziesiąt lat, zanim zaczął sprawować najważniejszy urząd w państwie. Żeby doprowadzić do  zmiany, nie  trzeba czekać na  wybitne jednostki. Trzeba prowadzić dalekowzroczną i efektywną politykę. A żeby prowadzić taką w  stosunku do  Chin, trzeba te  Chiny rozumieć. Do  tego z  kolei niezbędne są  kadry, które mają odpowiednią wiedzę i rozumieją otaczający nas świat.

Czy w takim razie Europa jest gotowa na zwiększającą się obecność i rosnącą pozycję Chin?

Na pewno gotowi są Niemcy. I to na zarówno na wariant powstania twardego jądra Unii, które narzuci dyscyplinę innym krajom, jak i  na  działanie w  pojedynkę. Sądzę, że  dobrze to  rozpracowali i  widać, że  mają pomysł. Nieźle radzi sobie Francja, wypracowaną agendę mają Włosi i  Skandynawowie. Mocno próbują Węgrzy, ale ich działania polegają na zapowiadaniu otwartości i  zgadzaniu się na  wszystko. Póki co  nie  przynosi to efektów. Wiele do  zaoferowania Chinom na  Wielka Brytania. Studiuje tam kilkadziesiąt tysięcy Chińczyków, którzy w przyszłości będą tworzyć chińskie elity. Także część krajów na pewno dobrze sobie poradzi. Polska? Mamy tę przewagę, że  niezależnie od  podejmowanych przez  nas  wysiłków jesteśmy dla  Chin na  tyle ważnym krajem, położnym w  tak kluczowym miejscu i mającym na tyle dużą przestrzeń do rozwoju, że mamy bardzo wiele furtek, które jeszcze przez jakiś czas pozostaną otwarte.


Powyższy wywiad jest fragmentem publikacji Instytut Nowej Europy – Wizja Nowej Europy do pobrania tutaj.

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Michał Banasiak Michał Banasiak. Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej. michal.banasiak@ine.org.pl https://twitter.com/BanasiakMich

Comments are closed.

Michał Banasiak Michał Banasiak. Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej. michal.banasiak@ine.org.pl https://twitter.com/BanasiakMich
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku
    przez Jakub Knopp
    25 maja, 2023
  • Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]
    przez Aleksy Borówka
    23 maja, 2023
  • Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!
    przez Zespół INE
    20 maja, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas