Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
kw. 26
Analiza, Azerbejdżan, Gospodarka, Niemcy, Polityka międzynarodowa, Publikacje

Gospodarka – wiodący czynnik w relacjach Niemiec z Azerbejdżanem

26 kwietnia, 2021
Gospodarka – wiodący czynnik w relacjach Niemiec z AzerbejdżanemPobierz

Artykuł w skrócie

– Stosunki między Niemcami i Azerbejdżanem są kształtowane głównie poprzez projekty gospodarcze.

– Bilateralne relacje pomiędzy tymi dwoma państwami są realizowane między innymi w energetyce, ochronie środowiska, transporcie, rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i handlu.

– Aktywność niemiecka w Azerbejdżanie jest jednym z przykładów prowadzonej przez Berlin dyplomacji ekonomicznej.

Wstęp

Gospodarcze stosunki Niemiec i Azerbejdżanu realizowane są w dużej mierze poprzez zapewnienie dostaw ropy naftowej i gazu ziemnego do RFN. Jednakże w rozwoju obustronnych relacji coraz większe znaczenie ma niemiecka pomoc rozwojowa w Azerbejdżanie, która ma umożliwić transformację tamtejszej gospodarki w odpowiedzi na współczesne wyzwania. Działania te mają z jednej strony umożliwić zwiększenie rozwoju społeczno-ekonomicznego Azerbejdżanu. Z drugiej strony natomiast, aktywność gospodarcza RFN w państwie azerskim ma umożliwić ekspansję niemieckich przedsiębiorstw w tym kraju i wzrost znaczenia gospodarczego Niemiec w innych częściach świata (Bliski Wschód, Azja Południowo-Wschodnia).

Energetyka

Ropa naftowa

W 2019 roku Azerbejdżan był ósmym największym eksporterem ropy naftowej do Niemiec (za Rosją, Wielką Brytanią, Libią, Norwegią, Nigerią, Holandią i Stanami Zjednoczonymi). Wartość wyeksportowanego surowca w 2019 roku wyniosła 928 mln dol. (3.15% całkowitej wartości importu ropy do Niemiec)[1]. W tym czasie RFN była czwartym największym importerem azerbejdżańskiej ropy (z udziałem 6.25%), po Włoszech (36.6%), Izraelu (8.95%) i Indiach (6.35%)[2].

Południowy Korytarz Gazowy (Southern Gas Corridor)

Niemcy popierają realizację Południowego Korytarza Gazowego (Southern Gas Corridor, SGC[3]). Od 31 grudnia, przez ten korytarz energetyczny po raz pierwszy zaczął być dostarczany gaz z regionu kaspijskiego (konkretnie z Azerbejdżanu) do państw UE (Grecji, Bułgarii i Włoch)[4]. Surowiec ten trafia do Europy przez Gazociąg Transadriatycki (Trans Adriatic Pipeline, TAP), który umożliwia na obecny moment transport 10 mld m3 gazu rocznie z azerbejdżańskich złóż zlokalizowanych na polu Shah Deniz. W kolejnych etapach rozbudowy korytarza gazowego może on podwoić swoją przepustowość do 20 mld m3 gazu rocznie. Transport gazu z Azerbejdżanu do Europy wiedzie przez Gruzję (Gazociąg Południowokaukaski, biegnący drogą Baku-Tbilisi-Erzurum) i Turcję (Gazociąg Transanatolijski, TANAP)[5].

Poparcie strony niemieckiej dla korytarza gazowego łączącego Azerbejdżan z Europą wynika z zainteresowania Niemiec dywersyfikacją źródeł dostaw energii. Obecnie RFN importuje 31,5% gazu z Rosji, który transportowany jest przez Ukrainę. Konieczność poszukiwania alternatywnych źródeł dostaw surowców energetycznych potwierdzają między innymi deklaracje niemieckich decydentów politycznych. Według ambasadora Niemiec w Azerbejdżanie, Baku jest gwarantem bezpieczeństwa energetycznego w Europie[6]. Ponadto, według sekretarza stanu w niemieckim Ministerstwie Gospodarki i Energii, Thomasa Bareissa, transport gazu z Azerbejdżanu na kontynent europejski umożliwi zaspokojenie regularnie rosnącego w tej części świata zapotrzebowania na surowce energetyczne, również w Niemczech[7]. Dostawy „błękitnego paliwa” z obszaru nadkaspijskiego poprzez Południowy Korytarz Gazowy miałby trafiać do południowej części Niemiec[8], po podłączeniu Europy Zachodniej do tej infrastruktury energetycznej[9]. Co więcej, w związku z wycofywaniem energetyki jądrowej w Niemczech, dotychczasowa produkcja energii atomowej w RFN zostanie częściowo zastąpiona wytwarzaniem energii z gazu ziemnego[10].

Dostawa gazu z Azerbejdżanu do Niemiec jest o tyle prawdopodobna, iż już w 2013 roku, niemiecka spółka energetyczna Uniper i azerbejdżański koncern naftowo-gazowy SOCAR zawarły długoterminową umowę na dostawy gazu. Na mocy tej umowy, przez Południowy Korytarz Gazowy biegnący od Azerbejdżanu[11] do 2045 roku do Europy ma przepływać rocznie nawet do 1.5 mld m3 gazu ziemnego.

Współpraca głównych koncernów energetycznych obu państw

Od 2016 roku, niemiecki koncern energetyczny Uniper i azerbejdżańska spółka państwowa SOCAR ściśle ze sobą współpracują. Kooperacja ta dotyczy realizacji projektów energetycznych, które mają przyczyniać się do poprawy efektywności eksploatacji ropy i gazu w Azerbejdżanie. Celem partnerstwa obu koncernów jest również zwiększenie wydajności wykorzystania energii w procesach produkcyjnych oraz jednocześnie obniżenie emisji gazów cieplarnianych na terenie Azerbejdżanu i ochrona zasobów naturalnych tego państwa. W 2016 roku spółki Uniper i Socar utworzyły spółkę joint venture, która ma realizować wyżej wymienione cele. Współpraca koncernów opiera się również na realizacji przedsięwzięć z zakresu zarządzania energią, technologii, szkolenia z zarządzania i promowania społecznej odpowiedzialności biznesu[12]. Jednym z konkretnych działań zrealizowanych przez oba koncerny energetyczne jest modernizacja fabryki Azerikimya PU. Przebudowa tego zakładu produkcyjnego służyć ma poprawie wydajności urządzeń produkcyjnych, a tym samym wzrostowi produkcji etylenu ze 100-150 do 192 tys. ton i propylenu – z 50-55 do 187 tys. ton rocznie[13].

Infrastruktura krytyczna

Azerbejdżan po upadku ZSRR i uzyskaniu niepodległości w 1991 roku nie miał możliwości, aby zapewnić wystarczającą ilość energii elektrycznej na potrzeby całego kraju. W zapewnienie odpowiedniej ilości prądu elektrycznego w Azerbejdżanie zaangażowany jest niemiecki bank państwowy KfW Development Bank. Działania tej instytucji finansowej do tej pory skupiały się na finansowaniu przedsięwzięć inwestycyjnych odnośnie dostarczania i dystrybucji energii, które znacząco przyczyniły się do ustabilizowania dostaw energii w Azerbejdżanie[14].

Środowisko

Azerbejdżan zmaga się również z przestarzałym, a przez to niewydajnym, systemem wodociągowym i kanalizacyjnym. Do problemów funkcjonowania usług wodno-kanalizacyjnych w tym państwie należą dostępność bieżącej wody (od 2 do 6 godzin dziennie) i odprowadzanie ścieków z powierzchni ziemi. Oprócz tego zdarza się, iż ścieki przedostają się do gruntu poprzez nieszczelne rury i zanieczyszczają wody gruntowe, które wykorzystywane są do nawadniania pól, bez ich wcześniejszego uzdatniania. Bank KfW podejmuje rozmaite inicjatywy na rzecz poprawy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej w azerbejdżańskich miastach. Beneficjentami pomocy tej instytucji finansowej są między innymi takie miasta jak Gandża czy Sheki. Te ośrodki miejskie objęte są jednym z projektów realizowanych w tym celu przez KfW – Water supply and waste water disposal in Ganja and Sheki, na zlecenie Federalnego Ministerstwa Współpracy Gospodarczej i Rozwoju[15]. Wartość projektu ma wynieść ponad 400 mln euro. Środki mają zostać przeznaczone na wymianę rur, odnowienie instalacji służących pozyskiwaniu wody z bezpiecznych źródeł, jak również budowę nowych sieci wodociągowych i oczyszczalni ścieków. Omawiana inicjatywa służyć ma zapewnieniu mieszkańcom Gandży i Sheki stałego dostępu do odpowiedniej jakości wody pitnej i oczyszczanie ścieków miejskich zgodnie ze standardami unijnymi. Tym samym projekt ma przyczynić się do poprawy stanu zdrowia tamtejszej ludności, stanu środowiska i zarządzania regionalnymi zasobami wodnymi[16]. 

Transport i łączność

Aktywność Niemiec na terytorium Azerbejdżanu przejawia się również poprzez podejmowanie działań na rzecz rozwoju połączeń kolejowych. 4 marca 2021 roku odbyło się spotkanie ambasadora Niemiec Wolfganga Maniga z szefem kolei Azerbejdżanu Javidem Gurbanovem. Podczas spotkania obie strony podkreśliły konieczność rozwoju Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ–Południe (International North–South Transport Corridor, INSTC)[17], którego trasa ma biec z Rosji (od Sankt-Petersburga i Moskwę), Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Iran, Morze Arabskie i Indie[18]. Ten ciąg komunikacyjny ma odgrywać istotną rolę w rozwoju Azerbejdżanu i innych państw regionu, przez który ma przechodzić omawiany szlak transportowy. Realizacja tego korytarza komunikacyjnego ma przyczynić się również do wzmocnienia stosunków gospodarczych z innymi państwami[19]. Oprócz tego, uruchomienie tej drogi transportowej umożliwi dostarczanie towarów z Europy przez obszar kaspijski i bliskowschodni, omijając przeciążony Kanał Sueski[20].

Niemiecki przewodnik kolejowy Deutsche Bahn (DB) planuje wykorzystać szlak transportowy INSTC do przewozu towarów z Europy do Iranu przez Azerbejdżan. Według przedstawicieli DB, Korytarz ten ma jednocześnie umożliwić szybszą i wydajniejszą wymianę handlową między Europą a Azją Południowo-Wschodnią[21]. Przedstawiciele niemieckiego przedsiębiorstwa kolejowego już w 2016 roku uczestniczyli w spotkaniu z szefami wiodących firm kolejowych z Iranu, Azerbejdżanu i Gruzji. Ustalono, iż Deutsche Bahn wyśle swój pierwszy kontener do Iranu pod koniec listopada 2016 roku, przez Azerbejdżan[22]. 

Dotychczas, bilateralna (niemiecko-azerbejdżańska) współpraca w sektorze kolejowym była realizowana przez Azerbaijan Railways CJS State Company (azerbejdżańską spółkę odpowiedzialną za przewozy kolejowe) i niemiecką firmę Siemens. Niemieckie przedsiębiorstwo angażowało się do tej pory w różne przedsięwzięcia na rzecz rozwoju kolei azerbejdżańskich. Siemens brał udział między innymi w instalacji systemu łączności światłowodowej na 600-kilometrowym odcinku na trasie Baku-Boyuk-Kesik w latach 2001-2003[23].

Sektor MŚP i zrównoważony rozwój

Z inicjatywy niemieckiego Banku Rozwoju KfW i azerbejdżańskiego rządu, utworzono Fundusz Niemiecko-Azerbejdżański. Ten zasób finansowy zapewnia refinansowanie lokalnych banków udzielających preferencyjnych kredytów dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wsparcia na rzecz firm w Azerbejdżanie udziela również Access Bank of Azerbaijan (ABA), którego współzałożycielem jest między innymi niemiecki KfW. Przez początkowy okres swojej działalności, ABA zajmowała się głównie udzielaniem pożyczek dla MŚP. Jednak obecnie jest jednym z najważniejszych banków w Azerbejdżanie[24].

Ekspansję firm z Niemiec w Azerbejdżanie wspiera Niemiecko-Azerbejdżańska Izba Handlowa (AHK Azerbaijan), która jest oficjalnym przedstawicielem gospodarki RFN w tym południowokaukaskim państwie (i jednocześnie największym europejskim stowarzyszeniem działającym w Azerbejdżanie). Instytucja ta zajmuje się świadczeniem usług informacyjnych – głównie o aktualnej sytuacji ekonomicznej i możliwości prowadzenia działalności gospodarczej w Azerbejdżanie. AHK wspiera także interesy rynkowe firm niemieckich poprzez doradztwo biznesowe, pozyskiwanie partnerów do współpracy (zarówno lokalnych, państwowych, jak i międzynarodowych) oraz organizację obecności firmy w Azerbejdżanie. Izba odpowiedzialna jest również za realizację wyjazdów służbowych (także na zasadzie wymiany) i organizowanie imprez branżowych[25]. AHK współpracuje również z innymi organizacjami. Partnerstwo to dotyczy głównie przygotowywania wspólnych raportów na temat otoczenia biznesowego w Azerbejdżanie. Przykładem takiej kooperacji jest analiza opracowana przez AHK i KPMG, odnosząca się do warunków prowadzenia firmy w tym państwie (Foreign business in Azerbaijan Report 2020). Dokument ten uwzględnia obecne reformy gospodarcze w Azerbejdżanie, czy wpływ pandemii COVID-19 na klimat inwestycyjny w tym kraju[26].

Inną z wiodących organizacji wspierających rozwój przedsiębiorczości w Azerbejdżanie jest Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ). Firma ta współpracuje z wieloma podmiotami na świecie. Współpraca ta ma przyczyniać się do wspierania realizacji polityki zagranicznej Niemiec odnośnie międzynarodowej kooperacji na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Jednocześnie działalność GIZ w Azerbejdżanie skupia się na realizacji celów zrównoważonego rozwoju w ramach Agendy ONZ 2030[27]. Jednym z projektów realizowanych przez niemiecką organizację jest inicjatywa wspierająca rozwój prywatnego sektora, kształcenia technicznego i szkolenia zawodowego (Private Sector Development and Technical Vocational Education and Training, South Caucasus) w latach 2017-2023[28]. Przedsięwzięcie zostało zlecone przez Federalne Ministerstwo Współpracy Gospodarczej i Rozwoju Niemiec, a finansowane jest ze środków unijnych. Do tej pory w wyniku realizacji programu, odnotowano poprawę wymiany odnośnie kształcenia i przygotowania zawodowego między organami publicznymi i sektorem prywatnym[29].

Podsumowanie

Polityka Niemiec w stosunku do Azerbejdżanu jest ściśle powiązana z dyplomacją ekonomiczną Berlina na świecie, która ma wspierać ekspansję niemieckich przedsiębiorstw na rynkach globalnych. W realizację niemieckiej dyplomacji gospodarczej w Azerbejdżanie zaangażowany jest szereg podmiotów – zarówno państwowe koncerny energetyczne (Uniper) banki państwowe (kfW, ABA), bilateralna izba gospodarcza, czy prywatne podmioty (Siemens, GIZ).

Jednym z dwóch głównych filarów współpracy niemiecko-azerbejdżańskiej, jest dostarczanie surowców energetycznych z Azerbejdżanu do RFN. Niemcy są jednym z wiodących kierunków transportu ropy naftowej dla Baku. Oba państwa podejmują działania na rzecz przesyłania gazu ziemnego z regionu kaspijskiego do Republiki Federalnej Niemiec. Prawdopodobne jest, iż wraz z rozbudową Południowego Korytarza Gazowego, strona niemiecka będzie odbierać azerbejdżański gaz. Eksportowane „błękitne paliwo” z Azerbejdżanu może częściowo umożliwić realizację transformacji energetycznej Niemiec, polegającej na odejściu od energii atomowej.

Drugim istotnym aspektem aktywności Niemiec w Azerbejdżanie jest pomoc rozwojowa na rzecz południowokaukaskiego partnera. Działania pomocowe RFN koncentrują się na zapewnieniu podstawowych usług wodno-kanalizacyjnych, ochronie środowiska, czy rozwoju przedsiębiorczości wśród obywateli Azerbejdżanu. Tym samym Niemcy przyczyniają się do zapewniania zrównoważonego rozwoju w tym państwie kaukaskim. Dążenie do odpowiedzialnego rozwoju jest o tyle istotne w Azerbejdżanie, iż funkcjonowanie gospodarki tego kraju jest silnie uzależnione od sprzedaży ropy naftowej i gazu ziemnego, a ceny surowców energetycznych ulegają częstym zmianom. Ponadto, działania Niemiec pozwalają na modernizację przestarzałej infrastruktury azerbejdżańskiej oraz zwiększenie pozycji międzynarodowej Azerbejdżanu jako istotnego eksportera surowców naturalnych i państwa atrakcyjnego dla inwestorów zagranicznych.

Udział Niemiec w unowocześnianiu państwa azerbejdżańskiego przyczynia się również do wzmacniania pozycji RFN. Poprzez aktywność gospodarczą w Azerbejdżanie, strona niemiecka postrzegana jest coraz bardziej jako znaczący gracz w innych państwach azjatyckich. Azerbejdżan jest „platformą” umożliwiającą rozwój stosunków Niemiec z pozostałymi państwami regionu. Jednym z takich krajów jest Iran, który wspólnie z Niemcami, Azerbejdżanem i innymi państwami tranzytowymi, przez które wiedzie Międzynarodowy Szlak INSTC, dąży do urzeczywistnienia tej drogi transportowej.

Rekomendacje dla Polski

W kształtowaniu efektywnej dyplomacji ekonomicznej przez Polskę wobec Kaukazu Południowego, polskie podmioty (państwowe i prywatne) powinny w dużo większym stopniu angażować się na rzecz rozwoju relacji Polski z państwami tego regionu. Zaangażowanie państwowych instytucji powinno być w większym stopniu ukierunkowane na promocję narzędzi wspierających wejście na zagraniczne rynki. W szczególności istotne jest zapewnienie dokładnych informacji o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej w danym kraju i specyfice poszczególnych rynków. Należy uświadamiać potencjalnych inwestorów z Polski, iż warto rozszerzać działalność na państwa kaukaskie. Gruzja, Armenia i Azerbejdżan to kraje, które cały czas potrzebują większych inwestycji, zwłaszcza tych służących poprawie stanu infrastruktury krytycznej i wsparciu inwestowania w nowe sektory gospodarki. Warto zachęcać polskie firmy do realizacji inwestycji w perspektywiczne branże – np. turystyczną w Gruzji czy rynek nieruchomości w Azerbejdżanie. Dyplomacja ekonomiczna Polski powinna również przyczyniać się do zmniejszenia niepewności polskich inwestorów co do wkraczania na rynki kaukaskie. Warto uświadamiać również historię wieloletnich kontaktów Polski i Armenii, w szczególności handlowych.

Polsce zależy na rozwoju Inicjatywy Trójmorza, mającej na celu zwiększenie konkurencyjności gospodarczej Europy Środkowo-Wschodniej. Przy czym państwa Kaukazu Południowego wyrażają zainteresowanie współpracą trójmorską. Wzrost aktywności polskiej w krajach południowokaukaskich umożliwi ściślejszą integrację gospodarczą państw będących w oddziaływaniu dawnego bloku sowieckiego. Bliższa współpraca Europy Środkowej i Kaukazu wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarczy obu regionów, między innymi poprzez powstanie wspólnych projektów infrastrukturalnych (takich jak Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy).

Zaangażowanie Polski w Armenii, Gruzji i Azerbejdżanie powinno koncentrować się na zwiększeniu pomocy rozwojowej w tych państwach. Strona polska powinna wspierać te kraje w reformowaniu ich prawa gospodarczego, również wykorzystując w tym celu instrumenty unijne (między innymi Partnerstwo Wschodnie).


[1] Germany (DEU) Exports, Imports, and Trade Partners <https://oec.world/en/profile/country/deu?subnatTradeValueSelector=tradeScale0&subnationalFlowSelector=flow1&tradeFlowSelectorComparision=flow1 Cite> [dostęp 12 Marzec 2021].

[2] „Azerbaijan”. <https://oec.world/en/profile/country/aze?depthSelector1=HS4Depth> [dostęp 13 Marzec 2021].

[3] „Germany Interested In Expansion Of Bilateral Relations With Azerbaijan”. 2019. <https://www.strategeast.org/germany-interested-in-expansion-of-bilateral-relations-with-azerbaijan/> [dostęp 9 Marzec 2021].

[4] Istrate, Dominik. 2019. „Germany Praises Southern Gas Corridor’S Role In Diversifying European Energy Imports”. <https://emerging-europe.com/news/germany-praises-southern-gas-corridors-role-in-diversifying-european-energy-imports/> [dostęp 9 Marzec 2021].

[5] Marszałkowski, Mariusz. 2021. „Europa Rozpoczęła Odbierać Gaz Z Nowego Źródła”. <https://biznesalert.pl/europa-gaz-azerbejdzan-rosja-turcja-tanap-energetyka/> [dostęp 14 Marzec 2021].

[6] „Germany Interested In Expansion Of Bilateral Relations With Azerbaijan”. 2019. <https://www.strategeast.org/germany-interested-in-expansion-of-bilateral-relations-with-azerbaijan/> [dostęp 11 Marzec 2021].

[7] Karimli, Ilham. 2019. „German Government Says Azerbaijan Plays Critical Role In European Energy Security”. <https://caspiannews.com/news-detail/german-government-says-azerbaijan-plays-critical-role-in-european-energy-security-2019-10-10-44/> [dostęp 11 Marzec 2021].

[8] Meister, Dr. Stefan, and Marcel Viëtor. 2011. „Südlicher Gaskorridor Und Südkaukasus”. <https://dgap.org/de/forschung/publikationen/suedlicher-gaskorridor-und-suedkaukasus> [dostęp 11 Marzec 2021].

[9] Lenzen, Rainer. 2018. „Die Energiesicherheit Der Bundesrepublik Deutschland Eine Analyse Der Abhängigkeit Von Russischem Gas Und Der Relativen Verfügbarkeit Von Alternativen”, 29. <https://ib.uni-koeln.de/sites/jaeger/publikationen/aipa/AIPA_2018_1.pdf> [dostęp 11 Marzec 2021].

[10] Meister, Dr. Stefan, and Marcel Viëtor. 2011. „Südlicher Gaskorridor Und Südkaukasus”. <https://dgap.org/de/forschung/publikationen/suedlicher-gaskorridor-und-suedkaukasus> [dostęp 11 Marzec 2021].

[11] Şengül, Ebru. 2018. „SOCAR, Uniper To Partner In Energy Efficiency Projects”. <https://www.aa.com.tr/en/energy/invesments/socar-uniper-to-partner-in-energy-efficiency-projects/21377> [dostęp 11 Marzec 2021].

[12] „Uniper And SOCAR Join Together To Increase Energy Efficiency In Azerbaijan”. 2018. <https://www.uniper.energy/news/uniper-and-socar-join-together-to-increase-energy-efficiency-in-azerbaijan> [dostęp 11 Marzec 2021].

[13] Mammadova, Leman. 2019. „SOCAR-Uniper JV Inks Contract To Construct New Unit At Azerikimya”. <https://www.azernews.az/business/157307.html> [dostęp 11 Marzec 2021].

[14] „Azerbaijan”. 2021. <https://www.kfw-entwicklungsbank.de/International-financing/KfW-Development-Bank/Local-presence/Europe/Azerbaijan/> [dostęp 11 Marzec 2021].

[15] „Project Information”. 2016, 1. <https://www.kfw-entwicklungsbank.de/PDF/Entwicklungsfinanzierung/L%C3%A4nder-und-Programme/Europa/Projekt-Aserbaidschan-2014-Wasserversorgung-Ganja-und-Sheki-en.pdf> [dostęp 12 Marzec 2021].

[16] „Project Information”. 2016, 2. <https://www.kfw-entwicklungsbank.de/PDF/Entwicklungsfinanzierung/L%C3%A4nder-und-Programme/Europa/Projekt-Aserbaidschan-2014-Wasserversorgung-Ganja-und-Sheki-en.pdf> [dostęp 12 Marzec 2021].

[17] Lmahamad, Ayya. 2021. „Germany Eyes Investing On Azerbaijan’S Railway Projects”. <https://www.kfw-entwicklungsbank.de/PDF/Entwicklungsfinanzierung/L%C3%A4nder-und-Programme/Europa/Projekt-Aserbaidschan-2014-Wasserversorgung-Ganja-und-Sheki-en.pdf> [dostęp 11 Marzec 2021].

[18] 2019. „International North-South Transport Corridor Set To Expand Capacity”. <https://www.onthemosway.eu/international-north-south-transport-corridor-set-to-expand-capacity/?cn-reloaded=1> [dostęp 14 Marzec 2021].

[19] Lmahamad, Ayya. 2021. „Germany Eyes Investing On Azerbaijan’S Railway Projects”. <https://www.kfw-entwicklungsbank.de/PDF/Entwicklungsfinanzierung/L%C3%A4nder-und-Programme/Europa/Projekt-Aserbaidschan-2014-Wasserversorgung-Ganja-und-Sheki-en.pdf> [dostęp 11 Marzec 2021].

[20] „German Railway Operator Says Keen To Contribute To NSTC”. 2016. <http://kayhan.ir/en/news/32642/german-railway-operator-says-keen-to-contribute-to-nstc> [dostęp 14 Marzec 2021]

[21] „Deutsche Bahn To Use The International North-South Transport Corridor For Transportation Of Good”. 2016. <https://shandaconsult.com/deutsche-bahn-use-international-north-south-transport-corridor-transportation-goods> [dostęp 13 Marzec 2021]

[22] „Deutsche Bahn To Use The International North-South Transport Corridor For Transportation Of Good”. 2016. <https://shandaconsult.com/deutsche-bahn-use-international-north-south-transport-corridor-transportation-goods> [dostęp 13 Marzec 2021]

[23] „Relationship Between “Azerbaijan Railways” Closed Joint Stock Company And Siemens Company Of Germany Extended”. 2016. <https://ady.az/en/news/read/1443/43> [dostęp 11 Marzec 2021]

[24] „Azerbaijan”. 2021. <https://www.kfw-entwicklungsbank.de/International-financing/KfW-Development-Bank/Local-presence/Europe/Azerbaijan/> [dostęp 13 Marzec 2021].

[25] „About Us – AHK Aserbaidschan”. 2021. <https://www.aserbaidschan.ahk.de/en/about-us> [dostęp 14 Marzec 2021].

[26] „Foreign Business In Azerbaijan Business Climate Survey 2020”. 2020. <https://home.kpmg/az/en/home/insights/2020/12/business-climate-survey-2020.html> [dostęp 13 Marzec 2021].

[27] „Partnerships”. 2021. <https://www.giz.de/en/aboutgiz/strategic_alliances_and_partnerships.html> [dostęp 13 Marzec 2021].

[28] „Private Sector Development And Technical Vocational Education And Training, South Caucasus”. 2021. <https://www.giz.de/en/worldwide/20324.html> [dostęp 13 Marzec 2021].

[29] „Private Sector Development And Technical Vocational Education And Training, South Caucasus”. 2021. <https://www.giz.de/en/worldwide/20324.html> [dostęp 13 Marzec 2021].

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Piotr Wójcik Piotr Wójcik. Absolwent studiów magisterskich na kierunku Stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Warszawskim. Brał udział w licznych projektach ponadnarodowych. Jego zainteresowania badawcze skupiają się wokół procesów międzynarodowych w Europie Środkowo-Wschodniej. W szczególności interesuje go Inicjatywa Trójmorza. Pisał pracę magisterską i analizy dotyczące tego formatu regionalnego w EŚW dla różnych organizacji. Również fascynują go takie tematy badawcze jak współpraca międzynarodowa na Kaukazie Południowym oraz zaangażowanie podmiotów trzecich w tym regionie, i także na obszarze środkowoeuropejskim.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Indo-Pacyfik, Publikacje, USA

Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Na początku marca bieżącego roku, po 18 miesiącach…
  • Jakub Knopp
  • 25 maja, 2023
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Wojsko i armia, Wywiad

Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]

Leon Komornicki – generał dywizji Wojska Polskiego w stanie spoczynku, były zastępca szefa Sztabu Generalnego WP. Od 1991 prezes Fundacji…
  • Aleksy Borówka
  • 23 maja, 2023
  • Media, Polityka międzynarodowa, Publikacje, Trójmorze

Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!

Miło nam ogłosić, że tworzymy w INE Program Trójmorze, którego dyrektorem został dr Tomasz Pawłuszko! Jednocześnie mamy przyjemność uruchomić nabór…
  • Zespół INE
  • 20 maja, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Piotr Wójcik Piotr Wójcik. Absolwent studiów magisterskich na kierunku Stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Warszawskim. Brał udział w licznych projektach ponadnarodowych. Jego zainteresowania badawcze skupiają się wokół procesów międzynarodowych w Europie Środkowo-Wschodniej. W szczególności interesuje go Inicjatywa Trójmorza. Pisał pracę magisterską i analizy dotyczące tego formatu regionalnego w EŚW dla różnych organizacji. Również fascynują go takie tematy badawcze jak współpraca międzynarodowa na Kaukazie Południowym oraz zaangażowanie podmiotów trzecich w tym regionie, i także na obszarze środkowoeuropejskim.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku
    przez Jakub Knopp
    25 maja, 2023
  • Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]
    przez Aleksy Borówka
    23 maja, 2023
  • Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!
    przez Zespół INE
    20 maja, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas