We wrześniu 2020 roku Międzynarodowy Fundusz Walutowy (IMF) wydał rekomendacje i zalecenia mówiące, że inwestycje infrastrukturalne mogą stymulować wzrost gospodarczy oraz ograniczać straty spowodowane epidemią COVID-19. Opublikowany Raport IMF (wydawany co dwa lata) postrzega je jako dźwignię wychodzenia z kryzysu na obszarach Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej oraz jako sposób redukcji spadku PKB. IMF rekomenduje aby wykorzystać czas pandemii do realizowania projektów infrastrukturalnych w krajach naszego regionu w celu zniwelowania zapóźnienia w obszarze infrastruktury względem Europy Zachodniej[1].
Zalecenia IMF są zbieżne z Krajowym Planem Odbudowy (KPO), który wynika z Europejskiego Instrumentu Odbudowy (Recovery and Resilience Facility – RRF[2]).
IMF oraz Unia Europejska sugerują aby inwestycje dotyczyły m.in. infrastruktury transportowej (autostrady, drogi szybkiego ruchu, trasy kolejowe) i w coraz większym stopniu infrastruktury energetycznej. Już w 2017 r. Unia Europejska przyjęła propozycję Komisji Europejskiej przewidującą inwestycje w kwocie 444 mln euro w 18 projektów infrastrukturalnych w sektorze energetycznym. 263 mln euro z tej kwoty zostały przeznaczone na 10 projektów w Europie Środkowo-Wschodniej.[3]
Wzrost znaczenia sektora energetycznego przyciągnął zainteresowanie zagranicznego kapitału, m.in. amerykańskiego. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w budżecie unijnym – w 2019 roku suma przeznaczona przez Komisję Europejską wyniosła 800 mln euro na nowe przedsięwzięcia energetyczne w regionie środkowo-wschodniej Europy.[4].
Portal Infracompass (powstały z inicjatywy krajów G20) uznaje Polskę w swoim zestawieniu (InfraCompass 2020) za kraj atrakcyjny inwestycyjnie. Nasze zalety to m.in. stabilność finansowa, zabezpieczenia na wypadek niewypłacalności oraz przejrzyste ramy partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Wśród rzeczy do poprawy wskazuje się brak zintegrowanego w jednym dokumencie planu rozbudowy infrastruktury, długi proces rejestracji nieruchomości (powyżej średniej krajów o wysokich dochodach) oraz niską wartość sfinalizowanych umów PPP. W ocenie dostępu do infrastruktury transportowej najgorzej wypadła kolej[5], najlepiej zaś transport lotniczy.[6] Raport zaleca, by podnosić atrakcyjność inwestycyjną Polski poprzez zmniejszenie kosztów działalności gospodarczej i poprawę procesów rejestracji majątku.
Comments are closed.