Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
paź 30
Afganistan, Afryka i Bliski Wschód, Analiza, Geopolityka, Irak, Iran, ISIS, Izrael, Publikacje, Syria, Terroryzm, Turcja, USA, Wybory

Jak wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych wpłyną na bezpieczeństwo na Bliskim Wschodzie?

30 października, 2020

Analiza w skrócie:

Jak wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych wpłyną na bezpieczeństwo na Bliskim Wschodzie? (pdf)Pobierz

– Wyniki wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych zadecydują m.in. o przyszłości amerykańskich sojuszy, rozmieszczeniu wojsk USA i rozwoju konfliktów na Bliskim Wschodzie .

– Zarówno Donald Trump jak i Joe Biden odcisnęli swoje piętno w procesie kształtowania polityki bezpieczeństwa Bliskiego Wschodu.

– Kandydaci różnią się poglądami dotyczącymi umowy nuklearnej z Iranem oraz kontynuacji sojuszu z Arabią Saudyjską, natomiast zgadzają się co do kwestii wspierania Izraela i zmniejszenia liczby wojsk amerykańskich w Afganistanie, Syrii i Iraku.

Aktualna kampania prezydencka, w której biorą udział Donald Trump i Joe Biden, jest zdominowana problemami wewnętrznymi USA. Pandemia koronawirusa, jej negatywny wpływ na gospodarkę i zamieszki na ulicach to główne wyzwania, z którymi muszą się zmierzyć kandydaci na urząd prezydenta. Co warto podkreślić, od wyniku wyborów w Stanach Zjednoczonych będą zależeć nie tylko losy USA, lecz także w dużym stopniu porządek i bezpieczeństwo na Bliskim Wschodzie.

Umowa nuklearna z Iranem

Biden i Trump zgodnie uznają Iran za poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa USA i ich sojuszników w regionie Bliskiego Wschodu. Polityka kandydatów względem Iranu różni się, co wynika z odmiennego doświadczenia zgromadzonego przez obu polityków. Podczas prezydentury Baracka Obamy Stany Zjednoczone, wraz z resztą członków Rady Bezpieczeństwa ONZ, podpisały porozumienie nuklearne z Iranem, który zgodził się na ograniczenie rozwoju swojej działalności nuklearnej i zezwolił na międzynarodowe inspekcje ekspertów w zamian za zastopowanie wyniszczających irańską gospodarkę sankcji. Umowa była swego rodzaju gwarancją kontroli nad Teheranem w kwestii rozwoju przez reżim Ajatollahaów broni nuklearnej. Dzięki zniesieniu sankcji Iran odzyskał dostęp do ponad $100 miliardów zamrożonych środków finansowych i mógł wrócić do międzynarodowego handlu ropą naftową na giełdach światowych[1]. Z jednej strony podpisanie tzw. Nuclear Deal było wtedy postrzegane jako „historyczna umowa, która uniemożliwi Iranowi nabycie broni jądrowej[2]” oraz duży sukces administracji Obamy, której Joe Bidenem był przecież kluczową postacią. Z drugiej zaś, rozkwit irańskiej gospodarki pozwolił jednak Teheranowi na zwiększenie finansowania jego zagranicznych sojuszników, w szczególności zaś reżimu Bashar’a al-Assada w Syrii.

Polityka USA wobec Iranu zmieniła się diametralnie w 2017 roku, gdy urząd prezydenta objął Donald Trump. Porozumienie nuklearne zostało przez niego nazwane „najgorszą umową w historii Stanów Zjednoczonych[3]”, nie było więc wielkim zaskoczeniem gdy Trump wycofał się z jego postanowień i zastosował wobec Iranu tzw. sankcje wtórne. Nie uderzyły one bezpośrednio w Iran, lecz w banki i firmy międzynarodowe, które handlują irańską ropą, co w praktyce postawiło wiele krajów przed ultimatum: handel ropą z Iranem lub interesy ze Stanami Zjednoczonymi. Władze Teheranu zdecydowały się odstąpić od umowy i zapowiedziały kontynuację programu wzbogacania uranu, co z kolei wywołało międzynarodowe poruszenie i obawy przed rozwojem irańskiej broni atomowej.

Realną groźbą bezpośredniej wojny Teheranu z Waszyngtonem było zlikwidowanie irańskiego Generała Qassim’a Suleimni’ego 3 stycznia 2020 roku. Suleimani kierował elitarną jednostką irańskich sił specjalnych al-Quds, która – wyposażając szyickie milicje w broń i zapewniając ich członkom trening – przyczyniła się do śmierci setek amerykańskich żołnierzy.

Donald Trump postrzega Iran jako duże zagrożenie w regionie i będzie podejmował działania w celu dalszego osłabienia irańskiej gospodarki. Zneutralizowanie irańskiego generała Suleimani’ego spowodowało czasowe rozmieszczenie większej liczby wojsk w regionie. Amerykański prezydent będzie kontynuował prowadzenie polityki zgodnie z koncepcją „America First” (zakłada ona stawianie amerykańskiego dobra i interesów ponad wszystko inne). Kierując się tą myślą, Trump będzie kontynuował sprowadzanie amerykańskich wojsk do kraju i stawiał na presję ekonomiczną wobec osłabionej pandemią COVID-19 i sankcjami gospodarką Iranu. Jednakże, administracja Trumpa wraz z sojusznikami dalej będzie ściśle monitorować działania Iranu i ich sojuszników w regionie oraz reagować w zależności od rozwoju sytuacji.

Natomiast były wiceprezydent Joe Biden wyraził chęć ponownego dołączenia Stanów Zjednoczonych do Nuclear Deal. Biden obiecuje nowe podejście do rozmów z Iranem i prowadzenie twardszych negocjacji dyplomatycznych, które w założeniu miałyby zmusić Teheran do przestrzegania zasad umowy. Sankcje miałyby zostać zniesione tylko w przypadku potwierdzenia przez międzynarodowych i niezależnych ekspertów przestrzegania przez Iran wynegocjowanych ns nowo warunków umowy. Co prawda Biden nie zakłada stacjonowania dużych jednostek wojskowych przy granicy z Iranem, jadnak wspomniał on o stosowaniu precyzyjnych ataków amerykańskich wojsk specjalnych, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Większy brat: amerykańskie wsparcie dla Izraela

Niezaprzeczalnie, obecny okres jest jednym z najlepszych w historii relacji obu krajów. Prezydent Trump oraz premier Izraela Benjamin Netanyahu utrzymują bliskie relacje i zapewniają sobie wzajemne poparcie w polityce wewnętrznej i międzynarodowej. Przeniesienie ambasady do Jerozolimy w 2018 roku, uznanie wzgórz Golan jako część Izraela i ogromne umowy na sprzedaż broni to tylko niektóre efekty współpracy między administracjami Trump’a i Netanyahu. Utworzenie planu pokojowego oraz udział w doprowadzeniu Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA), Bahrajnu i Izraela do podpisania umowy to początek dłuższego planu administracji Trumpa, który ma na celu m.in. utworzenie trwałego sojuszu USA z państwami Zatoki Perskiej w walce z irańskimi wpływami w regionie. Trump i Netanyahu będą nadal kontynuowali dyplomatyczne działania w regionie zachęcając państwa Zatoki do współpracy w celu osłabienia irańskiej gospodarki. Kooperacja ZEA, Bahrajnu i Izraela w tym zakresie pozwoli Trump’owi wycofać większość amerykańskich wojsk z Bliskiego Wschodu i przekazać część odpowiedzialności za tonowanie irańskich ambicji wyżej wymienionym krajom.

W przypadku wygranej, Joe Biden będzie kontynuować wsparcie militarne i dyplomatyczne dla Izraela. Biden jest zwolennikiem rozwiązania dwupaństwowego i do jego realizacji będzie dążyć, natomiast jest przeciwny idei aneksji Zachodniego Brzegu przez wojska izraelskie. Rozwiązanie dwupaństwowe to jedno z proponowanych rozwiązań konfliktu palestyńsko-izraelskiego, które zakłada, że terytorium powinno być podzielone pomiędzy dwie grupy etniczne: Żydów oraz Palestyńczyków. Postawienie na Izrael jako najważniejszego sojusznika w regionie może owocować kolejnymi umowami na sprzedaż broni przez Stany Zjednoczone, dalszym zacieśnieniem relacji, oraz zwiększoną liczbą wspólnych ćwiczeń wojskowych. Sztab Bidena obiecał zablokowanie działań Organizacji Narodów Zjednoczonych skierowanych przeciwko Izraelowi[4]. Ambasador Stanów USA w Izraelu, David Friedman ostrzegł, że zmiana prezydentury w Stanach Zjednoczonych może zaburzyć sprawnie funkcjonującą politykę przeciwko Iranowi. Friedman uważa, że powrót do umowy nuklearnej z Iranem, zwolennikiem czego jest Biden, będzie niekorzystny dla całego regionu, w szczególności zaś Izraela, Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Bahrajnu, Kataru i Kuwejtu[5].

Sprawa palestyńska

Wielu kandydatów na urząd prezydenta w nowoczesnej historii Stanów Zjednoczonych obiecywało rozwiązanie „sprawy palestyńskiej”. Obecne działania Izraela i państw Zatoki Perskiej odwróciły uwagę od Palestyńczyków i ich narastających problemów. Palestyńskie władze mocno skrytykowały pozycję sąsiadów w regionie i nazwały ich działania wbiciem „noża w plecy.” Niezależnie od wyniku wyborów, Turcja i Iran mogą starać się wykorzystać obecną sytuację na swoją korzyść podgrzewając Palestyńską niechęć do arabskich reżimów, które porozumiały się z Izraelem.

Dla Trumpa, mimo że amerykańskie interesy są zawsze na pierwszym miejscu, bezpieczeństwo Izraela i sojuszników w regionie jest szczególnie ważne. Jako doświadczony przedsiębiorca liczy on na umowy handlowe i surowcowe z państwami Zatoki, zaś problem palestyński jest dla niego kwestią raczej drugorzędną. „Plan Pokojowy dla Bliskiego Wschodu” Trumpa został skrytykowany za raczej jednostronne podejście do konfliktu. Aż 94% Palestyńczyków nie zgodziło się z proponowanym planem, nic powinno być więc zaskoczeniem, że został on odrzucony przez władze Autonomii Palestyńskiej. Na podjętą decyzję wpłynęło również wcześniejsze uznanie przez Trumpa Jerozolimy za stolicę Izraela i przeniesienia tam amerykańskiej ambasady. Brak konkretnego porozumienia oraz chęci dialogu może wywołać poważne konsekwencje w regionie. Palestyńskie organizacje zbrojne, na czele z Hamasem, mogą szukać międzynarodowej atencji i posunąć się do przeprowadzenia ataków terrorystycznych na terenie Izraela by zwrócić uwagę innych państw na swój problem.

Prezydentura Joe Bidena również nie wróży Palestyńczykom wymarzonej przyszłości. Powrót do „ery Obamy” po wybraniu Bidena oznacza zbrojny i dyplomatyczny parasol ochronny rozłożony nad Izraelem. Dodatkowo, Biden obiecał przekazać Izraelowi ponad 38 miliardów dolarów pomocy w postaci sprzętu wojskowego w następnej dekadzie[6]. To oznacza porażkę Palestyńczyków w walce o „równe szanse” i klęskę w osiągnięciu ich celów politycznych. Biden naraził się Turcji, czyli krajowi, który utrzymuje z Autonomią Palestyńską bliskie relacje. Były wiceprezydent wypowiadając się o polityce wewnętrznej Turcji rozgniewał członków partii rządzącej AKP (Partia Sprawiedliwości i Rozwoju). Wezwanie Turcji do zaprzestania prowokowania Grecji na Morzu Śródziemnym i krytykę w sprawie meczetu Hagia Sofia (Biden wezwał prezydenta Erdoğana do cofnięcia decyzji o przekształceniu świątyni Hagia Sofia w meczet i ponownego otwarcia jej jako muzeum, przy zapewnieniu równego dostępu dla wszystkich zwiedzających) tureckie media opisują jako amerykański interwencjonizm znany z czasów prezydentury Obamy. Konflikt Bidena z Turcją może mocno wpłynąć na bezpieczeństwo na Bliskim Wschodzie, szczególnie Syrii oraz Libii, a także współpracę wojskową w ramach sojuszu NATO.

Powrót do domu

Administracja Donalda Trumpa kontynuowała odziedziczone po poprzedniej administracji zaangażowanie w konflikt zbrojny na terenach Syrii i Iraku, co przyczyniło się do nałożenia sankcji ekonomicznych na reżim Bashar’a al-Assad’a. Ponieważ gospodarka Syrii w znacznym stopniu uzależniona jest od Iranu, na przyszłość dyktatury al-Assad’a znaczny wpływ mieć będzie wynik amerykańskich wyborów prezydenckich.

Donald Trump podczas walki o fotel prezydenta Stanów Zjednoczonych wypowiadał się krytycznie o amerykańskich interwencjach wojskowych w Libii i Iraku, które rozpoczęły się za prezydentury Georga W. Busha oraz były kontynuowane za rządów Obamy i Bidena. Jego zdaniem jest to główny powód trwających do dziś konfliktów w regionie. Obecny prezydent po ogłoszeniu pokonania tzw. Państwa Islamskiego obiecał zredukowanie liczby wojsk amerykańskich na tym obszarze. Trump będzie starał się zminimalizować liczbę amerykańskiego wojska na terenach Syrii i Iraku, pozostawiając tam jedynie siły specjalne i wojsko które będzie strzegło amerykańskich interesów naftowych. Jak wspomniano wyżej, Trump prawdopodobnie będzię działał na rzecz osłabienia irańskiej gospodarki, co wpłynie finansowo i gospodarczo na Syrię Assada, który z kolei może zostać zmuszony do szukania międzynarodowej pomocy i dialogu, zamiast ciągle trwać w oparciu o pomoc Iranu.

Demokrata Joe Biden w razie wygranej będzie starał się zniwelować skutki wojen w Syrii i Iraku, które pogłębiły zagrożenie dla bezpieczeństwa i stabilności państw w regionie. Amerykańska interwencja wojskowa w 2014 roku rozpoczęłą niekończącą się wojnę domową w Syrii i umożliwiła rozwój organizacji terrorystycznych (m.in. ISIS). Biden skupi się na planie powrotu amerykańskich wojsk do domu. Wojska regularne armii Stanów Zjednoczonych mają być zastąpione małymi, szybkimi i skutecznymi oddziałami wojsk specjalnych, których głównym celem będzie walka z terroryzmem. Biden po przenegocjowaniu umowy nuklearnej z Iranem może zgodzić się na zniesienie niektórych sankcji i powrót Iranu na światowy rynek. Oznaczałoby to złapanie wiatru w żagle przez syryjską gospodarkę, osłabienie efektywności amerykańskich sankcji nałożonych na syryjski reżim, oraz tym samym przyczynienie się do umocnienia władzy Bashar’a al-Assad’a.

Bush zaczął, Obama próbował, Trump ma szansę zakończyć

Podczas obecnego kryzysu wewnętrznego w Stanach Zjednoczonych, kandydaci rzadko poruszają temat najdłuższej wojny w historii USA, czyli konfliktu zbrojnego w Afganistanie. Jest to temat szczególnie drażliwy dla amerykańskich liderów, którzy od wielu kadencji szukają skutecznego i bezpiecznego rozwiązania tej kwestii. Rozmowy pokojowe między Talibami a rządem afgańskim w stolicy Kataru dały nadzieję na rozładowanie konfliktu w następnych kilku latach, lecz do tego czasu Stany Zjednoczone muszą prowadzić rozważne działania dyplomatyczne by nie zmarnować szansy na zażegnanie trwającej ponad 20 lat wojny.

Trump zakłada sprowadzenie stacjonujących w Afganistanie wojsk amerykańskich z powrotem do kraju. Umowa podpisana z talibami w lutym 2020r. po 18 latach wojny dała nadzieję na osiągnięcie pokojowego rozwiązania. Bezpieczeństwo w Afganistanie zależy od tego, czy obie strony będą się wywiązywać z dotrzymania postanowień.

Trump’owi udało się zrobić coś, co Biden chciał osiągnąć kilka lat temu. W 2009 roku wiceprezydent sprzeciwił się wysyłaniu tysięcy dodatkowych żołnierzy do Afganistanu i wnioskował o wysłanie tam małych grup antyterrorystycznych, składających się z sił specjalnych, które miałyby zwalczać wpływy al-Kaidy w regionie. Można więc wnioskować, że w razie wygranej Biden skupi się na ściągnięciu dużej liczby wojsk Stanów Zjednoczonych do kraju.

Kandydaci natomiast mają różne zdanie na temat umowy pokojowej z talibami. Biden krytykował rozmowy pokojowe, sam nie przedstawiając szczegółów ich modyfikacji. Wiadome jest jednak, że chce on wprowadzić program „counterterrorism plus”. Dotyczy on całego Bliskiego Wschodu i polega na użyciu, w razie potrzeby, małych grup sił specjalnych i agresywnych nalotów powietrznych. Biden również nie jest zainteresowany kolejną próbą pomocy w budowaniu struktur Afganistanu i będzie skupiał się jedynie na interesach Stanów Zjednoczonych[7].

Strategiczny sojusz z Arabią Saudyjską

Arabia Saudyjska, obok Izraela, to największy sojusznik Stanów Zjednoczonych w regionie. Ogromne umowy komercyjne oraz handel bronią z Królestwem dostarczają USA miliony dolarów rocznie. Następca saudyjskiego tronu Mohammed Bin Salman może liczyć na wsparcie Prezydenta Trump’a. Sprzedaż broni ze Stanów Zjednoczonych opiewa na sumę ok. 250 milionów dolarów z dużym potencjałem na wzrost. W przypadku swojego zwycięstwa Trump planuje zintensyfikować handel uzbrojeniem i ćwiczenia wojskowe z Arabią Saudyjską.

Trump nie pozwoli Kongresowi na nałożenie sankcji przeciwko Arabii Saudyjskiej, które miałyby być odpowiedzią na łamania praw człowieka przez Królestwo[8]. Saudyjsko-amerykański sojusz gra też strategicznie bardzo ważną rolę przeciwko irańskim wpływom w regionie. Wybrany na drugą kadencję Trump prawdopodobnie nadal będzie wspierał prowadzoną przez Saudyjczyków wojnę w Jemenie i używał prezydenckiego prawa weta w razie sprzeciwu Kongresu.

Osią podziału między kandydatami w obecnych wyborach są kontrowersyjne szczegóły zabójstwa dziennikarza Jamala Khashoggiego. Joe Biden wydał oficjalny komunikat w rocznicę niewyjaśnionego zabójstwa Khashoggiego, w którym opisał swój plan względem Królestwa. Ma on zamiar zacząć od ponownej oceny stosunków z Arabią Saudyjską i zakończyć wsparcie dla Saudów w wojnie w Jemenie. Jego zdaniem administracja Trumpa sprzedaje amerykańskie wartości za ropę i kontrakty na eksport uzbrojenia[9]. Były wiceprezydent zapowiada zerwanie umowy na sprzedaż broni z Rijadem, istnieje jednak możliwość, że może być to tylko obietnica wyborcza. Całkowite odcięcie się od saudyjskich pieniędzy wydaje się nierealne gdyż dotknięta wirusem amerykańska gospodarka nie może sobie w najbliższym czasie na to pozwolić. Arabia Saudyjska to bardzo poważny sojusznik Stanów w regionie, działający przeciwko irańskiemu reżimowi.

Wnioski:

Można postawić tezę, że bezpieczeństwo Bliskiego Wschodu jest poniekąd w rękach amerykańskich wyborców. To oni zadecydują o przyszłości i roli USA na Bliskim Wschodzie. To, co będzie miało szczególny wpływ na bezpieczeństwo regionu to różne podejście kandydatów do tematu przyszłości umowy nuklearnej z Iranem. Wsparcie dla Izraela pozostanie niezmienne niezależnie kto wygra, a zostawieni sami sobie Palestyńczycy wspierani przez Turcję i Iran mogą szukać zbrojnej odpowiedzi w celu wyrażenia swojej frustracji i bezsilności. Od umowy nuklearnej z Iranem będzie również zależała przyszłość Syrii. Natomiast obaj kandydaci zapowiedzieli, że chcą by większość amerykańskich żołnierzy stacjonujących na Bliskim Wschodzie. Donald Trump liczy nazwiększenie eksportu broni i kontynuację sojuszu z Arabią Saudyjską. Wiceprezydent Biden, krytycznie patrząc na sojusz z Królestwem wyraził chęć pociągnięcia jego władz do odpowiedzialności za śmierć dziennikarza Jamala Khashoggiego i zaprzestania udzielania poparcia Saudom w ich konflikcie zbrojnym z Jemenem.

Rekomendacje dla Polski i NATO

– Polska może wykorzystać amerykańską mediację w prowadzonych rozmowach między Izraelem a państwami Zatoki Perskiej do wzmocnienia handlu z krajami regionu, oraz polepszenia stosunków z Izraelem. Konflikty dyplomatyczne między państwami arabskimi a Izraelem oraz konieczność zajęcia pozycji dyplomatycznej sprawiały, że decyzje, które popierały retorykę Izraela (takie jak na przykład zorganizowanie konferencji dot. Bliskiego Wschodu w Warszawie) osłabiały pozycję Polski jako partnera krajów arabskich. Po rozpoczęciu rozmów pokojowych przez Stany Zjednoczone między Izraelem a państwami Zatoki Perskiej, Polska ma szansę na pogłębienie stosunków zarówno gospodarczych jaki i handlowych z obiema stronami dotychczasowego sporu. Otwarcie nowych drzwi dla polskiej gospodarki jest bardzo ważne, szczególnie podczas kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19.

– Wyniki wyborów prezydenckich będą miały wpływ na stosunki amerykańsko-europejskie, w szczególności sojusz wojskowy NATO. Donald Trump z pewnością będzie kontynuował swoją politykę „pay for your share”, która nakazuje wszystkim członkom Paktu wydawać przynajmniej 2% PKB na budżet obronny do 2024. roku. Polska przeznaczy na obronę w 2020 roku ponad 49 mld zł[10] (2,1 proc. PKB) i powinna prowadzić działania dyplomatyczne na rzecz zwiększenia wydatków na zbrojenia pozostałych członków Sojuszu. Wpłynie to pozytywnie na kolektywne poczucie bezpieczeństwa członków Sojuszu, w tym Polski.

– Niezależnie od wyniku wyborów państwa członkowskie NATO powinny być przygotowane na bliską współpracę ze Stanami Zjednoczonymi w celu koordynacji działań wojsk NATO na Bliskim Wschodzie.

Ponad 15,000 żołnierzy z 38 krajów bierze udział w misji „Resolute Support” w Afganistanie[11].  Misja ma na celu trening oraz doradztwo afgańskim siłom bezpieczeństwa oraz wspieranie demokracji i procesu pokojowego. Większość niż połowę (8,000) stanowi personel wojskowy Stanów Zjednoczonych[12]. Państwa NATO powinny być gotowe na wycofanie się dużej liczby amerykańskiego personelu z Afganistanu i utworzyć wspólny plan razem z administracją zwycięskiego kandydata, który pozwoli na kontrolowany i bezpieczny przebieg powrotu wojsk sojuszniczych z Afganistanu i przekazanie władzy demokratycznie wybranemu afgańskiemu rządowi. Należy wziąć pod uwagę, że mimo rozmów pokojowych, Afgańczycy nadal cierpią z powodu wielu ataków terrorystycznych, dlatego ścisła współpraca z nowo wybranym prezydentem Stanów Zjednoczonych jest istotna zarówno dla wprowadzenia pokoju w tym kraju i bezpieczeństwa stacjonującego tam personelu NATO.

Źródła:

Al Jazeera, A Biden presidency would not be good news for Palestine.Dostępne na: https://bit.ly/3lu1pNk

Al Jazeera, Are the US and Iran on the path to war?Dostępne na: https://bit.ly/2SH4QEg

Al Jazeera, Taliban says ready for talks next month if prisoner swap complete. Dostępne na: https://bit.ly/2Gwnc8x

Al Jazeera, Understanding the Iran deal: What, why and the next steps. Dostępne na: https://bit.ly/30Nt04o

Anadolu Agency, Biden falsely blames Turkey for 'provocative actions’. Dostępne na: https://bit.ly/2GIy7vE

Axios, Biden, troop levels and the 9/11 legacy. Dostępne na: https://bit.ly/3jIrxne

BBC News, Iran nuclear deal: Key details. Dostępne na: https://bbc.in/2GELxce

BBC, Afghan conflict: US and Taliban sign deal to end 18-year war. Dostępne na: https://bbc.in/3nuse5T

BBC, Revolutionary Guard Corps: Iran hits back at US terrorist claim.Dostępne na: https://bbc.in/3lu1rEW

CNN, How Trump and Biden differ in policy stands towards Saudi Arabia? Dostępne na: https://bit.ly/3dnZs2t

CNN, Middle East agreements brokered by Trump present opportunity for Biden if he wins election Dostępne na: https://cnn.it/3nyXdxB

Financial Times, Afghanistan Papers’ shed light on Biden’s role in America’s longest war. Dostępne na: https://on.ft.com/3nxTlgE

Forbes, We’re Number One: U.S. Dominates Global Arms Trade — Again. Dostępne na: https://bit.ly/2SEj7Bp

Foreign Policy, The U.S. Election Will Determine Assad’s Future. Dostępne na: https://bit.ly/2SECzht

Fox News, Tom Del Beccaro: Trump, Biden and the Middle East – Why 2020 election matters more than ever. Dostępne na: https://fxn.ws/3iH1CuL

Forsal.pl, Polska wyda na obronę w 2020 roku ponad 49 mld zł. To 2,1 proc. PKB. Dostępne na: https://forsal.pl/artykuly/1449068,polska-wyda-na-obrone-w-2020-roku-ponad-49-mld-zl-to-21-proc-pkb.html

InTheseTimes, Biden Promises a Return to the Obama Era. That’s Bad News for Palestinians. Doestępne na: https://bit.ly/2Fhy5uc

Israel Policy Forum, THE PALESTINIAN PUBLIC’S PUSHBACK TO THE PEACE TO PROSPERITY PLAN. Dostępne na: https://bit.ly/3nz4fmg

Los Angeles Times, Biden won’t return U.S. Embassy to Tel Aviv, but can he undo other Trump moves in Mideast conflict?Dostępne na: https://lat.ms/3dep1Tb

Middle East Eye, Trump’s debate failure against Biden is a savage blow to MBS, Putin and Johnson. Dostępne na:https://bit.ly/2SEuw4j

Middle East Policy Council, U.S. Presidential Politics and the Israeli/Palestinian Conflict. Dostępne na: https://bit.ly/3nHWAlI

Radio Free Europe, It’s Time To Talk About The Iran Nuclear Deal. Dostępne na:https://www.rferl.org/a/iran-nuclear-deal-trump-renegotiate-worst-deal-in-history/28273337.html

Reuters, The foreign policy issues that divide Trump and Biden. Dostępne na: https://reut.rs/3jPVRN2

The Guardian, No deal: why Trump’s plan for Palestine will only create more conflict. Dostępne na: https://bit.ly/3nxrMnt

The Guardian, The epic failure of our age: how the west let down Syria. Dostępne na: https://bit.ly/3jKF3qr

The Guardian, Trump’s Middle East peace plan: key points at a glance. Dostępne na: https://bit.ly/33I0gvw

The Middle East Eye, Trump talks Israel-UAE deal, Biden’s Middle East record at last night of Republican convention. Dostępne na: https://bit.ly/3iIBcc8

The New Arab, Regardless of who wins in November, the US is likely to stay in Afghanistan. Dostępne na: https://bit.ly/3iKXCJK

The Times of Israel, Envoy Friedman: If Biden wins, it will be bad for Israel and Gulf on Iran. Dostępne na: https://bit.ly/30Q2Yxc

The Times of Israel, US envoy Friedman:If Biden wins, it will be bad for Israel and Gulf on Iran. Dostępne na: https://bit.ly/36NsRS4

The Wall Street Journal, U.S. Lays Out Demands for New Iran Deal. Dostępne na: https://on.wsj.com/2FevsJv

The Wall Street Journal, Where Trump and Biden Stand on Foreign Policy. Dostępne na: https://on.wsj.com/33H2OtR

The Week, US set to pull out of Afghanistan regardless of the election result. Dostępne na: https://bit.ly/3jOy0gw

The White House, The Historic Deal that Will Prevent Iran from Acquiring a Nuclear Weapon. Available at: https://bit.ly/34HHSSK

Trybuna, Bliski Wschód za daleki dla Polski. Dostępne na: https://trybuna.info/bez-kategorii/bliski-wschod-za-daleki-dla-polski/


[1] BBC News, Iran nuclear deal: Key details. Dostępne na: https://bbc.in/2GELxce

[2] The White House, The Historic Deal that Will Prevent Iran from Acquiring a Nuclear Weapon. Dostępnena: https://bit.ly/34HHSSK

[3]Radio Free Europe, It’s Time To Talk About The Iran Nuclear Deal. Dostępne na:https://www.rferl.org/a/iran-nuclear-deal-trump-renegotiate-worst-deal-in-history/28273337.html

[4]InTheseTimes, Biden Promises a Return to the Obama Era. That’s Bad News for Palestinians.Doestępnena: https://bit.ly/2Fhy5uc

[5] The Times of Israel, US envoy Friedman: If Biden wins, it will be bad for Israel and Gulf on Iran.Dostępnena: https://bit.ly/36NsRS4

[6]InTheseTimes, Biden Promises a Return to the Obama Era. That’s Bad News for Palestinians.Dostępnena: https://bit.ly/30NR9YG

[7] The New Arab, Regardless of who wins in November, the US is likely to stay in Afghanistan. Dostępnena: https://bit.ly/3iKXCJK

[8] Forbes, We’re Number One: U.S. Dominates Global Arms Trade — Again. Dostępnena: https://bit.ly/2SEj7Bp

[9] CNN, How Trump and Biden differ in policy stands towards Saudi Arabia? Dostępne na: https://bit.ly/3dnZs2t

[10]Forsal.pl, Polska wyda na obronę w 2020 roku ponad 49 mld zł. To 2,1 proc. PKB.Dostępne na: https://forsal.pl/artykuly/1449068,polska-wyda-na-obrone-w-2020-roku-ponad-49-mld-zl-to-21-proc-pkb.html

[11] NATO, ‘Resolute Support Mission (RSM): Key Facts and Figures’ (Afghanistan, Resolute Support Mission, 2020) p.2

[12] Ibid.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Jakub Klepek Jakub Klepek. Analityk ds. ekstremizmu i OSINT. Absolwent MA Government na Uniwersytecie Reichmana, Izrael. Absolwent InterPol i Intelligence Studies na Uniwersytecie Aberystwyth, UK. Były stażysta w NATO LANDCOM w Izmirze, The International Counter-Terrorism Institute (ICT) oraz Counterterrorism Group (CTG). Jego zainteresowania badawcze to kontrterroryzm, P/CVE, bezpieczeństwo międzynarodowe, a także Bliski Wschód - w szczególności Izrael i Turcja.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Publikacje, Rosja

Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025

Autorzy: Ksawery Stawiński, Adam Jankowski 08.05.25 Umowa Surowcowa Ósmego maja ukraiński parlament ratyfikował tak zwany Mineral Deal. Oficjalna, mniej dźwięczna,…
  • Adam Jankowski
  • 15 czerwca, 2025
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Unia Europejska

PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025

Autorzy: Mikołaj Woźniak, Konrad Falkowski. Wsparcie merytoryczne: Łukasz Kobierski 9.05. Słowacko-chińskie rozmowy w Moskwie Na tle uroczystości związanych z obchodami…
  • Mikołaj Woźniak
  • 15 czerwca, 2025
  • Analiza, Nowe technologie, Publikacje

Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej

W XXI wieku bardziej niż kiedykolwiek rywalizacja państw przeniosła się do sfery technologii. W związku z tym od kilkunastu lat…
  • dr Tomasz Pawłuszko
  • 8 czerwca, 2025
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Jakub Klepek Jakub Klepek. Analityk ds. ekstremizmu i OSINT. Absolwent MA Government na Uniwersytecie Reichmana, Izrael. Absolwent InterPol i Intelligence Studies na Uniwersytecie Aberystwyth, UK. Były stażysta w NATO LANDCOM w Izmirze, The International Counter-Terrorism Institute (ICT) oraz Counterterrorism Group (CTG). Jego zainteresowania badawcze to kontrterroryzm, P/CVE, bezpieczeństwo międzynarodowe, a także Bliski Wschód - w szczególności Izrael i Turcja.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025
    przez Adam Jankowski
    15 czerwca, 2025
  • PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025
    przez Mikołaj Woźniak
    15 czerwca, 2025
  • Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej
    przez dr Tomasz Pawłuszko
    8 czerwca, 2025

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2024 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas