Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Publikacje
  • Raporty
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Publikacje
  • Raporty
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
lip 28

Kryzys społeczny Libanu jako efekt wewnętrznych wieloletnich eskalacji

  • 28 lipca, 2021
  • Patrycja Głogowska
  • Afryka i Bliski Wschód, Liban, Polityka wewnętrzna, Pomoc humanitarna, Prawa człowieka, Publikacje
Kryzys społeczny Libanu jako efekt wewnętrznych wieloletnich eskalacjiPobierz

Artykuł w skrócie:

– Obecna sytuacja wewnętrzna Libanu to efekt wieloletnich kryzysów politycznych oraz wystąpień ludności przeciwko władzy. 

– Współczesny kryzys wpływa na wzrost cen produktów w Libanie, prowadząc do coraz większej pauperyzacji społeczeństwa. 

– Bez pomocy od zagranicznych donatorów sytuacja w kraju będzie się stale pogarszać. 

Kryzys społeczny, z jakim przyszło się zmagać mieszkańcom Libanu w drugiej dekadzie XXI wieku, jest pokłosiem szeregu, przede wszystkim, wydarzeń wewnętrznych, które dotknęły ten kraj. Libańczycy zmagają się z całym spektrum problemów od zakończenia wojny domowej w 1990 roku. Od tego czasu nastąpiła stagnacja na stanowiskach politycznych, umożliwiając szerzący się nepotyzm oraz wieloletnie rządy poszczególnych polityków Nabih Berri sprawuje funkcję przewodniczącego parlamentu od 1990 roku (sic!)). Wiek XXI charakteryzuje się również częstymi zrywami ludności skierowanymi przeciwko rządzącym. W tym okresie przez Liban przetoczyły się cztery rewolucje: rewolucja cedrowa 2005, arabska wiosna 2011, rewolucja śmieciowa 2015, oraz rewolucja październikowa 2019. Żadna z nich nie przyniosła wymarzonych dla demonstrujących rezultatów, a jedynie pogarszała sytuację w kraju. 

Obecny kryzy wewnętrzny Libanu charakteryzuje się ogromnymi problemami finansowymi tego kraju, zarówno na poziomie niewypłacalności państwa, jak i coraz większej pauperyzacji społeczeństwa. Asumptem do wybuchu rewolucji październikowej 2019 roku była próba nałożenia przez rząd Saada Haririego kolejnego podatku, tym razem od połączeń głosowych przez aplikacje Messenger i WhatsApp. Dało to impuls dla społeczeństwa, które masowo wyszło na ulice Libanu, wysuwając całą listę postulatów, w tym zmianę systemu politycznego, uregulowanie kwestii związanych z funkcjonowaniem Specjalnego Trybunału dla Libanu, a także kwestii uchodźców syryjskich, degradacji środowiska i ocieplenia klimatu, praw kobiet i dzieci, oraz kwestii ekonomicznych, które zaczęły popychać zwykłych Libańczyków w kierunku ubóstwa. 

Kolejne miesiące doprowadziły do dalszego pogorszenia sytuacji ekonomicznej w kraju. Masowe demonstracje doprowadziły do upadku rządu Saada Haririego 29 października 2019. Podstawowym postulatem demonstrujących było odejście od władzy osób skostniałych na stanowiskach jak Nabih Berri, Michael Aoun, Walid Jumblatt, Saad Hariri, czyli osób powiązanych z reżimem od zakończenia wojny domowej. Protestujący domagali się zniesienia systemu konfesyjnego oraz wprowadzenia do władz osób niepowiązanych z dawnym reżimem. Demonstracje zostały przerwane wraz z wybuchem światowej pandemii Covid-19. Dla Libanu w kontekście kryzysu ekonomicznego było to znaczące wydarzenie, ponieważ stało się jedną z przyczyn pauperyzacji społeczeństwa. Wprowadzane lockdowny oraz zatrzymanie światowej mobilności miało wpływ na sytuację ekonomiczną oraz ograniczenie dochodów generowanych z turystyki i handlu. Trzecim znaczącym wydarzeniem, które negatywnie wpłynęło na sytuację Libanu pod koniec drugiej dekady XXI wieku, był wybuch saletry amonowej w porcie w Bejrucie 4 sierpnia 2020 roku. Powyższe wydarzenia wpłynęły negatywnie na sytuację ekonomiczną tego kraju. Według najnowszego Lebanon Economic Monitor (LEM), wydanego przez Bank Światowy, kryzys gospodarczy i finansowy prawdopodobnie znajdzie się w pierwszej dziesiątce, a być może w pierwszej trójce najpoważniejszych epizodów kryzysowych na świecie od połowy XIX wieku[1]. PKB Libanu gwałtownie spadło z blisko 55 mld USD w 2018 r. do szacowanych 33 mld USD w 2020 r., podczas gdy PKB na mieszkańca spadł o około 40 procent w ujęciu dolarowym[2]. Wpływ na ceny doprowadził do gwałtownego wzrostu inflacji. Dodatkowym problemem dla mieszkańców Libanu jest dewaluacja waluty. Opisywane wydarzenia doprowadziły do spadku wartości liry libańskiej w stosunku do dolara. Od 1997 roku ten kurs był stały, a obie waluty były w powszechnym obrocie w kraju. Do tej pory rachunki w restauracjach czy sklepach podawane są w obu walutach w przeliczeniu 1 dolar = 1 500 funtów libańskich. Niemniej, ten odnośnik nie odpowiada już sytuacji w kraju. Brak dolara spowodował ogromny wzrost ceny tej waluty na czarnym rynku. W lipcu 2021 można było otrzymać 21 500 funtów libańskich[3] za dolara, przy oficjalnym kursie 1 500 LBP. Nawet kurs bankowy dla samych Libańczyków jest bardzo niekorzystny. W oddziale można wymienić dolary na funty libańskie po kursie 3 900[4]. Liban, którego waluta załamała się w wyniku głębokiego kryzysu finansowego, uruchamia program pozyskiwania dolarów za pośrednictwem banków po kursie zbliżonym do tego, jaki oferują nieoficjalni dealerzy. Niemniej, ten kurs bankowy jest i tak niższy od kursu na czarnym rynku. Warto tutaj zaznaczyć, że są dni w Libanie, kiedy mieszkańcy nie mogą wybrać pieniędzy z bankomatów, gdyż w oddziałach nie ma gotówki . Takie sytuacje pojawiają się chociażby w drugim największym mieście Libanu – Trypolisie. Problemem jest również ilość jaką mogą wybrać Libańczycy z konta – władze określają wysokość kwot, które dziennie i miesięcznie mogą być pobrane przez  posiadaczy kont. 

M. Hussein, Infographic: How much do basic necessities cost in Lebanon?, 2021[dostęp: 8.06.2021] https://www.aljazeera.com/news/2021/4/12/infographic-how-much-do-everyday-items-costs-in-lebanon

Inflacja waluty przyczynia się do wzrostu cen towarów. Ceny produktów, kompatybilnie ze spadkiem wartości lity libańskiej, drożeją, pogłębiając tym samym problemy ekonomiczne mieszkańców Libanu. Ceny poszczególnych produktów, co można zauważyć na poniższej grafice, wzrosły kilkukrotnie, a obecna sytuacja nie wskazuje na możliwość poprawy. Z dnia na dzień cena waluty na czarnym rynku wzrasta, a produkty regularnie drożeją. 

M.  Hussein, Infographic: How much do basic necessities cost in Lebanon?, 2021 [dostęp: 8.06.2021] https://www.aljazeera.com/news/2021/4/12/infographic-how-much-do-everyday-items-costs-in-lebanon
M. Hussein, Infographic: How much do basic necessities cost in Lebanon?, 2021 [dostęp: 8.06.2021] https://www.aljazeera.com/news/2021/4/12/infographic-how-much-do-everyday-items-costs-in-lebanon

Istotnym problemem jest również wzrastające bezrobocie. Jedynie wśród kobiet, od rozpoczęcia kryzysu gospodarczego, stopa bezrobocia wzrosła z 14,3% do 26% (wrzesień 2020)[5]. Ogółem, stopa bezrobocia w Libanie w maju 2021 roku osiągnęła 35%[6].Pauperyzacja społeczeństwa jest najbardziej zauważalna pośród najbiedniejszych, niemniej obecna sytuacja uderza również w bogatsze grupy społeczne. Nie tyle jest to spowodowane obniżeniem poziomu życia, ale wieloma utrudnieniami, z którymi musi się mierzyć społeczność w Libanie. Wraz z pogłębiającym się kryzysem i wzrostem cen mieszkańcy tego kraju cierpią z powodu zaburzeń w dostawie prądu. W muzułmańskich częściach Trypolisu prąd jest dostarczany jedynie przez 2 godziny dziennie. Brak prądu jest również skorelowany z problemami z dostępem do wody. Dostęp do niej jest zapewniony tylko w okresie, kiedy jest elektryczność. Kolejną istotną kwestią, z którą obecnie borykają się Libańczycy, jest brak paliwa na stajach benzynowych. Nieuregulowanie przez rządzących rachunku za dostarczenie paliwa, spowodowało braki tego produktu w kraju. Obecnie większość stacji jest zamknięta, jedynie niektóre wciąż funkcjonują. Doprowadziło to do kilometrowych kolejek i coraz większych obaw wśród społeczeństwa o przyszłość. 

Zaistniałe problemy ekonomiczne oddziałują nie tylko na Libańczyków, ale również na uchodźców, którzy stanowią ¼ społeczeństwa. Wojna domowa w Syrii doprowadziła do masowego napływu Syryjczyków do Libanu, którzy osiedlając się w kraju ościennym liczyli na szybkie zakończenie konfliktu i powrót do domu. Ich pobyt w kraju docelowym się jednak przedłużył. Liban nie jest sygnatariuszem konwencji o uchodźcach, stąd status prawny Syryjczyków pozostaje nieuregulowany. Powoduje to kolejne problemy nie tylko dla samych uchodźców, ale również dla kraju. Pogłębiający się kryzys czyni ich jeszcze większymi pariasami. Brak legalnego statusu (który jest obwarowany kosztami) uniemożliwia im podjęcie legalnej pracy. Jest to powodem jeszcze większego bezrobocia wśród mieszkańców Libanu, a tym samym finansową niemożnością zapewnienia sobie bezpieczeństwa mieszkaniowego czy żywnościowego. 

Podsumowanie

Liban zmaga się z wieloma problemami, które są wynikiem egzogenicznych uwarunkowań, do których zalicza się pandemia Covid-19, wojna zastępcza w Syrii, oraz endogenicznych, związanych z permanentnym impasem politycznym, kryzysem społecznym oraz trudnościami ekonomicznymi. W obliczu kolosalnych wyzwań, ciągła bezczynność polityczna i brak w pełni funkcjonującego organu wykonawczego zagrażają już i tak fatalnym warunkom społeczno-gospodarczym oraz kruchemu pokojowi społecznemu, a na horyzoncie nie widać wyraźnego punktu zwrotnego[7]. Konsekwencją powyższych problemów są liczne kryzysy społeczne, z którymi zmagają się mieszkańcy Libanu, takie jak brak stałego dostępu do wody i prądu, ubóstwo, bezrobocie, dewaluacja waluty, wzrost cen, brak paliwa na stacjach benzynowych, zanieczyszczenie środowiska, czy impas polityczny. Niemniej, pogarszająca się wewnętrznie sytuacja Libanu jest problemem nie tyle krajowym, co i globalnym. Pauperyzacja społeczeństwa będzie prowadzić do migracji ekonomicznych, mimo iż wielu młodych obywateli zapewnia, że wyjeżdżać z kraju nie chce. Dla obywateli problemem jest system konfesyjny oraz obecna elita rządzących, a rozwiązaniem przez nich proponowanym jest zmiana starego establishmentu na nowy. Libańczycy czekają na kolejne wybory, wierząc, że one wyzwolą cykl zmian na lepsze. 


[1] Lebanon Sinking into One of the Most Severe Global Crises Episodes, amidst Deliberate Inaction, 2021, [dostęp: 8.06.2021], https://www.worldbank.org/en/news/press-release/2021/05/01/lebanon-sinking-into-one-of-the-most-severe-global-crises-episodes?s=07&fbclid=IwAR3H2GeIQzJF7dOE7qjbsm0qJuVaFJqf9UM87xu-S09Q2Wvq5mgiRVzelVQ.

[2] Lebanon Sinking into One of the Most Severe Global Crises Episodes, amidst Deliberate Inaction, 2021, [dostęp: 8.06.2021], https://www.worldbank.org/en/news/press-release/2021/05/01/lebanon-sinking-into-one-of-the-most-severe-global-crises-episodes?s=07&fbclid=IwAR3H2GeIQzJF7dOE7qjbsm0qJuVaFJqf9UM87xu-S09Q2Wvq5mgiRVzelVQ.

[3] Badania własne prowadzone w Trypolisie. 

[4] Dla posiadaczy konta w dolarach. 

[5] From where I stand: “I learned to acknowledge that even though I made a mistake, this does not define me.”, [dostęp: 7.06.2021], https://arabstates.unwomen.org/en/news/stories/2021/06/from-where-i-stand-i-learned-to-acknowledge-that-even-though-i-made-a-mistake?s=07&fbclid=IwAR13ZbPwjlTrhEMfki_uggcIeZzkoerJV4XY9L2d0qkKqXbcQ9Wr7y0GZBY

[6] Unemployment on the rise in Lebanon, 2021, [dostęp: 8.06.2021], https://www.lbcgroup.tv/news/d/news-bulletin-reports/588882/Lebanon-news-lbci/en?fbclid=IwAR3Egz5HR71l_iWb3WpwsaZoloIfxw7H-3tljN9QBZ52YIO8zL5JVwWecC8. 

[7] Lebanon Sinking into One of the Most Severe Global Crises Episodes, amidst Deliberate Inaction, 2021, [dostęp: 8.06.2021], https://www.worldbank.org/en/news/press-release/2021/05/01/lebanon-sinking-into-one-of-the-most-severe-global-crises-episodes?s=07&fbclid=IwAR3H2GeIQzJF7dOE7qjbsm0qJuVaFJqf9UM87xu-S09Q2Wvq5mgiRVzelVQ.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

About The Author

Patrycja Głogowska. Od 2018 roku studentka studiów doktoranckich na Uniwersytecie Wrocławskim na Wydziale Nauk Społecznych. W trakcie przygotowywania dysertacji o polityce uchodźczej Libanu. W 2020 roku ukończyła Studium Polityki Zagranicznej w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych, gdzie dwa lata wcześniej odbywała staż. Laureatka stypendium ministra w latach 2017/2018 oraz licznych stypendiów rektora na uniwersytecie. Laureatka programu Top Minds oraz Jurorka w programie The Innovation in politisc awards.

Comments are closed.

Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

Kamil Opara

Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego na kierunkach prawo oraz stosunki międzynarodowe (specjalizacja: bezpieczeństwo i studia strategiczne). Ukończył także School of Law and Economy of China UW, gdzie obecnie pracuje jako zastępca kierownika. Zainteresowania badawcze koncentruje wokół polityki zagranicznej i wewnętrznej, prawa oraz cyberbezpieczeństwa Chin.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Kamil Opara

University of Warsaw graduate (law and international relations; specialization: Security and Strategic Studies); he graduated also from the School of Law and Economy of China in which he currently works as a Deputy Head. His fields of research include Chinese domestic and foreign policy, law and cybersecurity.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co tydzień będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Przegląd UE-Chiny (15.07-31.07) 6 sierpnia, 2022
  • Podzielona rajska wyspa. Czy Cypr jest skazany na wieczny podział? 4 sierpnia, 2022
  • Wizyta Nancy Pelosi na Tajwanie i jej reperkusje 4 sierpnia, 2022
  • Stosunki Serbia-Kosowo: Internetowa eskalacja napięć 3 sierpnia, 2022
  • Jak Chiny patrzą na świat? – rozmowa z Kevinem Ruddem – Asia Society Switzerland, 02.06.2022 roku 3 sierpnia, 2022

Kategorie

Tagi

Afryka Azja Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Białoruś Bliski Wschód Chiny Czechy Donald Trump dyplomacja Edukacja Europa Europa Wschodnia Francja gospodarka Indo-Pacyfik Infografika Joe Biden konflikt Koronawirus kryzys Kryzys humanitarny Kryzys migracyjny NATO ONZ Polityka międzynarodowa polityka zagraniczna Polska Prawa człowieka Półwysep Bałkański Rosja sport terroryzm Trójmorze Turcja Ukraina Unia Europejska USA uzbrojenie wizyty zagraniczne Wołodymyr Zełenski wybory Xi Jinping zbrodnia wojenna zmiany klimatu

© 2019-2020 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas