Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
wrz 06
Analiza, Europa, Publikacje, Rosja, Ukraina, Unia Europejska

Kwestia wiz dla Rosjan podzieliła Europę

6 września, 2022

Tocząca się od wielu tygodni dyskusja o zakazie wydawania wiz Schengen dla obywateli rosyjskich podzieliła członków Unii Europejskiej. W środę (31.08) ministrowie spraw zagranicznych państw UE podczas nieformalnego szczytu w Pradze osiągnęli porozumienie w sprawie zawieszenia umowy o ułatwieniach wizowych, zawartą w 2007 roku przez Unię Europejską i Federację Rosyjską. Decyzja ta jest kompromisem pomiędzy zwolennikami całkowitego zakazu wydawania wiz turystycznych, a tymi, którzy nie chcieli wprowadzić ograniczeń.

Umowa z 2007 roku zakłada ułatwienia proceduralne i finansowe związane z podróżami i pobytem do 90 dni dla obywateli państw UE i Rosji. Stąd też zawieszenie porozumienia wizowego ma doprowadzić do spadku liczby wiz turystycznych wydawanych obywatelom Rosji. Będą one także droższe – opłata wizowa zostanie podwyższona z 35 do 80 euro. Proces starania się o wizę wydłuży się i stanie się bardziej złożony. Należy jednak zaznaczyć, że decyzja w tej sprawie została podjęta na nieformalnym spotkaniu i nie ma mocy wiążącej, stąd też na oficjalne regulacje należy zaczekać jeszcze co najmniej kilka tygodni.

Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę 24 lutego wprowadzono zakaz lotów z Rosji do UE. Wtedy też nastąpił znaczny wzrost wjazdów na teren UE drogą lądową, czyli przez kraje graniczące z Rosją – Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę. Szczególnie w okresie wakacyjnym zjawisko to nasiliło się. Z danych opublikowanych przez Frontex wynika, że od 24 lutego właśnie przez lądowe przejścia graniczne do Unii Europejskiej wjechało prawie milion rosyjskich obywateli. Najwięcej przez Finlandię i Estonię – było to odpowiednio 329 tys. i prawie 282 tys. osób. To duże obciążenie dla nich – nie mogą dokładnie sprawdzić pochodzenia wszystkich. Norwegia, która nie należy do UE, ale należy do strefy Schengen, odnotowała przyjazd ponad 8 tys. Rosjan. Co więcej, Rosjanie w celach przyjazdu do państw UE zaczęli także podróżować przez Turcję i Armenię, które nie zakazały lotów z i do Rosji. 

Po 24 lutym zawieszono unijno-rosyjskie porozumienie z 2007 roku w części dotyczącej urzędników państwowych i biznesmenów. Teraz ograniczenia będą dotyczyć także wiz turystycznych. Zgodnie ze słowami Josepa Borrella państwa UE graniczące bezpośrednio z Rosją będą mogły na poziomie krajowym podjąć kroki w celu wprowadzenia dalszego ograniczenia w ruchu granicznym. Muszą to robić jednak zgodnie z kodeksem granicznym Schengen, a to oznacza między innymi, że będą one musiały honorować wizy wydane przez innych członków UE. Jednakże są pewne możliwości, które umożliwiłyby ominięcie tych przepisów (o tym niżej).

Zanim jednak ministrowie spraw zagranicznych państw UE przyjęli kompromisowe stanowisko, pomiędzy poszczególnymi członkami Unii doszło do fundamentalnych rozbieżności związanych z kwestią wiz dla Rosjan.

Niewykluczone, że temat ten niedługo ponownie wróci do głównego nurtu debat wewnętrznych UE. Co więcej, państwa prezentujące bardziej radykalną postawę i tak będą próbowały samodzielnie lub w mniejszej grupie bardziej ograniczyć wjazdy Rosjan do strefy Schengen. Dlatego też należy zaprezentować główne pomysły poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej. Możne je podzielić na dwie główne grupy.

Pierwsza grupa państw, to te sprzeciwiające się całkowitemu zakazowi wydawania wiz turystycznych dla Rosjan. Przedstawiają one różną argumentację – od powodów stricte wewnętrznych po hasła o dawaniu szansy tym Rosjanom, którzy nie popierają wojny i działań Władimira Putina.

Węgry od początku rosyjskiej inwazji niejednokrotnie hamowały proces wdrażania sankcji nakładanych na Federację Rosyjską, a nawet prezentowały stanowiska, które mogą zostać odebrane jako jawne sabotowanie działań UE i NATO. W przypadku wiz także są niechętne wprowadzaniu ograniczeń dla Rosjan. Państwa jak Francja, Niemcy, Portugalia, Hiszpania, Austria czy Belgia uważają, że wprowadzenie całkowitego zakazu wydawania wiz turystycznych to forma kary zbiorowej, która nie jest dopuszczalna. W połowie sierpnia kanclerz Niemiec Olaf Scholz zapytany o możliwość zakazu wydawania wiz turystycznych dla Rosjan oznajmił, że inwazja na Ukrainę „nie jest wojną Rosjan, jest wojną Putina”. Państwa z pierwszej grupy wyrażają także obawy, że zamknęłoby to drogi ucieczki dla Rosjan zagrożonych reżimem Putina, którzy potrzebują azylu czy niesłusznie uderzyłoby to w rosyjską opozycję. Jednakże należy tutaj zaznaczyć, że zakaz wydawania wiz turystycznych nie oznacza odebrania możliwości ubiegania się o azyl, zarówno na przejściach granicznych państw UE, jak i w ich placówkach dyplomatycznych na terenie Rosji.

Swobodny przepływ ludzi był jednym z głównych elementów unijnego modelu integracji. To podejście, które stopniowo ułatwiało podróżowanie między państwami Unii, doprowadziło do powstania strefy Schengen, która umożliwia ludziom przemieszczanie się bez kontroli granicznych między jej członkami. Ułatwione podróże i mobilność odgrywają również kluczową rolę w polityce zagranicznej UE. Możliwość podróżowania do państw UE jest nie tylko pożądana przez obywateli państw nieunijnych, ale jest to również kanał, za pośrednictwem którego UE może rozszerzać i zabezpieczać swoją strefę wpływów poprzez zachęcanie do naśladowania i kopiowania wzorców. Dlatego też przeciwnicy zakazu wydawania wiz przedstawiają narrację, iż umożliwienie wjazdów do UE pozwala pokazać zwykłym Rosjanom prawdę o wojnie i inwazji na Ukrainę, jak również mogą oni zobaczyć jak wyglądają wolne i demokratyczne państwa. Dzięki temu mają być potem oni chętni do wprowadzania zmian we własnym kraju oraz potępienia agresywnej i imperialnej polityki Putina.

Wśród przeciwników zakazu wydawania wiz turystycznych znalazły się także Grecja i Cypr, które to już kilkanaście dni temu oznajmiły swój sprzeciw. Oba państwa kierują się głównie kwestią własnych zysków. Jedna czwarta wszystkich turystów na Cyprze pochodzi z Rosji. Północna Grecja jest również popularnym celem podróży dla obywateli Rosji. Stąd też wprowadzenie całkowitego zakazu wydawania wiz turystycznych miałoby realny wpływ na przychody Grecji i Cypru. Państwem chętnie odwiedzanym przez rosyjskich turystów jest także Bułgaria – ich liczba tylko w pierwszych pięciu miesiącach 2022 roku wzrosła czterokrotnie w stosunku do roku ubiegłego. Bułgarskie władze, choć sprzeciwiają się całkowitemu zakazowi wydawania wiz dla Rosjan, stoją na stanowisku, że pewne ograniczenia można i należy wprowadzić, stąd też poparły zawieszenie unijno-rosyjskiej umowy z 2007 roku.

Druga grupa państw, to te, które postulowały całkowity zakaz wydawania wiz turystycznych dla obywateli Rosji.

O podobne rozwiązanie apelowali przedstawiciele ukraińskich władz, w tym między innymi prezydent Wołodymyr Zełenski czy minister spraw zagranicznych Dmytro Kułeba. Do tej grupy państw należą Estonia, Łotwa, Litwa, Polska, Finlandia, Czechy, które najmocniej lobbowały za wprowadzeniem zakazu. Wspierane są one przez Szwecję, Danię, Holandię, Rumunię, Słowację, a także Norwegię, która nie należy do UE, ale należy do strefy Schengen. Pojawiły się pomiędzy nimi pewne, aczkolwiek nieznaczące różnice w podejściu – część z nich stoi na stanowisku, że należy nie tylko zawiesić wydawanie nowych wiz Rosjanom, ale także anulować wszystkie obecnie ważne wizy, a tych jest łącznie 12 milionów, zgodnie ze słowami ministra spraw zagranicznych Łotwy.

Jak zauważyła premier Estonii Kaja Kallas – wiza do UE to przywilej, a nie prawo. Rosjanie w zdecydowanej większości popierają inwazję na Ukrainę, tym samym ponoszą częściowo odpowiedzialność za tę wojnę.

Dlatego też wycofanie zbiorowych przywilejów jest całkowicie rozsądną reakcją. Zwolennicy całkowitego zakazu wydawania wiz turystycznych dla obywateli Rosji przypominają także, że już w kwietniu Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO) zawiesiła Rosję, wyjaśniając, iż „turystyka jest filarem pokoju i międzynarodowej przyjaźni (…) Działania Rosji są nie do obrony i sprzeczne z samymi zasadami UNWTO”. Litwa i Czechy przestały wydawać nowe wizy Rosjanom tuż po rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Ich śladem poszły Słowacja i Polska, które znacząco zredukowały liczbę wydawanych wiz. Także Estonia oraz Łotwa przestały już wydawać wizy Rosjanom, a co więcej, Estonia od 18 sierpnia przestała także wpuszczać obywateli rosyjskich, którzy posiadają aktualne wizy Schengen wydane przez Tallinn. Zakaz wjazdów turystycznych ma być dodatkowym sposobem na podniesienie kosztów agresji i wywarcie presji na rosyjski reżim.

Zwolennicy zakazu wydawania wiz turystycznych dla Rosjan odrzucają argumentację przeciwników, że umożliwienie wjazdów do UE pozwala pokazać zwykłym Rosjanom prawdę o wojnie i inwazji na Ukrainę.

Ten rodzaj wpływu działa bowiem tylko wtedy, gdy ze strony odwiedzających istnieje otwartość i pragnienie zmiany. Miliony wyjazdów turystycznych Rosjan do UE w ostatnich kilkunastu latach nie spowolniły pogrążania się Federacji Rosyjskiej w coraz bardziej agresywny i imperialny autorytaryzm. Od wejścia w życie unijno-rosyjskiej umowy w 2007 roku, Rosja zaatakowała Gruzję w 2008 oraz Ukrainę w 2014 roku i dokonała aneksji Krymu. Rosjanie w zdecydowanej większości (ponad 80%) popierają obecne działania zbrojne w Ukrainie. Tym samym ich nastawienie do wojny nie ulegnie zmianie. Co więcej, widząc w państwach UE proukraińskie demonstracje, niejednokrotnie zachowują się agresywnie, wykrzykując przy tym szowinistyczne i ksenofobiczne wobec Ukraińców hasła.

Członkowie UE graniczący z Rosją nie chcą być szlakami tranzytowymi dla dużej liczby Rosjan przybywających do Europy z kraju, który stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa europejskiego. Finlandia od września znacząco ogranicza możliwości ubiegania się o wizy turystyczne przez Rosjan.

Będzie przyjmować jedynie 100 wniosków o wydanie wiz, tylko w poniedziałki i możliwe będzie to jedynie w czterech miastach: Moskwie, Petersburgu, Murmańsku i Pietrozawodsku.

Prezydent Litwy Gitanas Nauseda, komentując ustalenia szefów MSZ, powiedział, że jest to pierwszy krok na drodze do całkowitego zakazu podróży dla obywateli Rosji. Minister spraw zagranicznych Litwy poinformował, że jego kraj razem z Estonią, Łotwą i Polską będą w najbliższych tygodniach szukać rozwiązań, które znacząco ograniczą napływ rosyjskich turystów. Możliwych pomysłów jest kilka. Niewykluczone, że zostanie wykorzystany sam kodeks graniczny Schengen.

Zgodnie z artykułem 6 kodeksu państwa UE mogą odmówić wjazdu osobom, które ich zdaniem stanowią zagrożenie dla porządku publicznego, bezpieczeństwa wewnętrznego, zdrowia publicznego lub ich stosunków międzynarodowych.

Oznaczałoby to, że państwa graniczące z Rosją powołując się na niniejsze zapisy, mogłyby odmówić wjazdu obywatelom rosyjskim nawet pomimo tego, że posiadają oni wizę Schengen wydaną przez inny kraj członkowski UE.

Grupą, która w Rosji ucierpiałaby najbardziej na zakazie wydawania wiz turystycznych, jest wyższa klasa średnia. To ci, którzy mają fundusze na podróże do krajów UE i robią to, zamiast spędzać wakacje w innych miejscach (w których nie potrzebują wiz). Nie wiadomo, czy odebranie możliwości podróży do UE sprawiłoby, że wśród Rosjan wzrósłby sprzeciw wobec działań zbrojnych w Ukrainie. Brak turystów z Rosjan to mniejsze dochody, szczególnie dla państw chętnie odwiedzanych przez obywateli Rosji.  Rezygnacja z tych pieniędzy będzie dla niektórych wydawać się kosztem. Jednakże nie powinno się tego postrzegać w ten sposób. Podobnie jak w przypadku nakładania sankcji – państwa UE w pewnym stopniu też na nich tracą. Jednakże jest to ponoszenie kosztów w obronie europejskich wartości, na których zbudowana jest Unia, a to sprawia, że UE ​​wygląda na silniejszą, a nie słabszą. Tak samo, jak w przypadku udzielanej pomocy wojskowej i humanitarnej. Są to spore koszty (dla niektórych państw nawet powyżej 1% PKB), ale w rzeczywistości lepiej postrzegać je jako inwestycję – nie tylko w zwycięstwo Ukrainy, ale także w bezpieczeństwo w Europie. Kwestia wiz dla Rosjan zarysowała mocny podział wśród państw członkowskich Unii Europejskiej. Na ten moment wydaje się, że w najbliższej przyszłości nie dojdzie do ogólnounijnego konsensusu w sprawie dalszego zaostrzenia restrykcji wjazdowych dla obywateli Federacji Rosyjskiej, a jedynie państwa bezpośrednio z nią sąsiadujące wprowadzą własne obostrzenia.

Foto: © Natalia Rumyantseva | Dreamstime.com


JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Natalia Matiaszczyk Natalia Matiaszczyk. Absolwentka stosunków międzynarodowych na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych UŁ. Autorka publikacji poświęconych sporom historycznym i terytorialnym w Azji Wschodniej. Do głównych obszarów jej zainteresowań badawczych należą Europa Środkowa, Półwysep Koreański i Japonia.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Chiny, Indo-Pacyfik, Nowe technologie, Publikacje

Notatka z wydarzenia ‘’Measurement Problems: China’s GDP Growth Data and Potential Proxides’’: A Big Data China

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy.  W dniu 5…
  • Patrycja Mizera
  • 21 września, 2023
  • Analiza, Europa, Publikacje, Republika Czeska

Forum Polsko-Czeskie 2023: Czeska polityka zagraniczna. Wywiad z Šárką Shoup [cz. 2]

Niniejszy tekst stanowi tłumaczenie transkrypcji rozmowy przeprowadzonej przez Michała Banasiaka. Šárka Shoup - dyrektor Instytutu Polityki i Społeczeństwa. Šárka zajmuje się…
  • Michał Banasiak
  • 19 września, 2023
  • Analiza, Publikacje, Trójmorze

Postanowienia ósmego szczytu Inicjatywy Trójmorza w Bukareszcie

6-7 września 2023 r. w Bukareszcie odbył się szczyt i forum biznesowe Inicjatywy Trójmorza. Wydarzenie z roku na rok przyciąga…
  • Julita Wilczek
  • 14 września, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Natalia Matiaszczyk Natalia Matiaszczyk. Absolwentka stosunków międzynarodowych na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych UŁ. Autorka publikacji poświęconych sporom historycznym i terytorialnym w Azji Wschodniej. Do głównych obszarów jej zainteresowań badawczych należą Europa Środkowa, Półwysep Koreański i Japonia.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Notatka z wydarzenia ‘’Measurement Problems: China’s GDP Growth Data and Potential Proxides’’: A Big Data China
    przez Patrycja Mizera
    21 września, 2023
  • Forum Polsko-Czeskie 2023: Czeska polityka zagraniczna. Wywiad z Šárką Shoup [cz. 2]
    przez Michał Banasiak
    19 września, 2023
  • Postanowienia ósmego szczytu Inicjatywy Trójmorza w Bukareszcie
    przez Julita Wilczek
    14 września, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Europa Geopolityka Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas