Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
paź 02
Analiza, Kryzys migracyjny, Publikacje, Unia Europejska

Libia – główny północno-afrykański hub migracyjny

2 października, 2024

Autorzy: Małgorzata Czarnik, Bartosz Mirowski, Maciej Pawłowski

Analiza w skrócie:

  • Libijczycy rzadko migrują na stałe zagranicę. Preferują emigrację sezonową do Tunezji, gdy do ich miasta zbliża się front lub w celu leczenia bądź wakacji.
  • Libia jest krajem tranzytowym dla migrantów z Afryki Subsaharyjskiej.
  • Umowa zawarta między Włochami a Libią jest skutecznym narzędziem ograniczania nielegalnej migracji.Jednak jest realizacje wiąże się z łamaniem praw migrantów.

19 sierpnia br. w algierskiej prasie pojawiły się informacje o zbliżającej się ofensywnie gen. Khaftara w południowo-zachodniej Libii. Jej celem miało być wytropienie i likwidacja mających ukrywać się na pustyni oddziałów Saifa as-Islama Khadafiego  (syna byłego dyktatora Libii), a następnie uderzenie na stolicę kraju – Trypolis. Do ofensywy wciąż jeszcze nie doszło. Jej realizacja mogłaby doprowadzić do czasowej migracji Libijczyków do Tunezji oraz zwiększenia napływu nielegalnych migrantów z państw Afryki Subsaharyjskiej do Włoch i na Maltę. Libia jest bowiem głównym krajem tranzytowym dla obywateli tych państw pragnących przedostać się do UE. Polityka rządu w Trypolisie zakłada przeciwdziałanie nielegalnej migracji do Włoch, a dla panującego we wschodniej Libii reżimu gen. Khalify Khaftara  jest ona jednym z głównych źródeł dochodów. Jednocześnie pod rządami obydwu ośrodków władzy migranci padają ofiarą przemocy.

Sytuacja wewnętrzna

Libia jest krajem, w który od czasu upadku reżimu Muammara Khadafiego nie ma jednolitej władzy centralnej. Około 25% terytorium kontroluje rząd w Trypolisie na czele z premierem Abdelhamidem Dubejbą. Resztę kraju zajmują wojska gen. Khalify Khaftara i ich lokalni sojusznicy. Obydwie strony toczyły przeciwko sobie wojnę domową w latach 2014-2020, a w latach 2020-2022 parlamenty z obu części kraju wspólnie uchwalały prawo oraz istniał jeden rząd centralny. Wobec niepowodzenia w zakresie przeprowadzenia ogólnokrajowych wyborów prezydenckich i parlamentarnych ponownie wytworzyły się dwa osobne ośrodki władzy. Jednocześnie w kraju istnieją różne milicje plemienne, których lojalność jest zmienna. Algierskie media podejrzewają też, że w regionie Fezzan na południowym zachodzie kraju, na terenach pustynnych ukrywają się oddziały Khadafiego Jr.

Relacje między rządem w Trypolisie i gen. Khaftarem są złożone. Tam gdzie jest to korzystne dla obydwu stron państwo jest zintegrowane. Polityką monetarną całego kraju kieruje jeden bank centralny. Od 2011 r. do sierpnia 2024 r. kierował nim Sadek Elkaber, będąc de facto jedną z najpotężniejszych osób w kraju. Jednak 18 sierpnia br. został zdymisjonowany przez Radę Prezydencką będącą kolektywną głową państwa uznającą rząd w Trypolisie. Nieoficjalnym powodem miała być jego rzekoma współpraca z gen. Khaftarem. Jego następca Mohamed Shoukry jest człowiekiem premiera Dubejby. Zasady podziału zysków z handlu pomiędzy obydwoma ośrodkami władzy dokonuje państwowy koncern National Oil Corporation (NOC). Władze NOC są nominowane przez rząd w Trypolisie, a gen. Khaftar podporządkowuje się ich decyzjom dopóki zapewniają mu one stałe źródło dochodów. Obydwa ośrodki władzy nie chcą jednak przeprowadzić ogólnokrajowych wyborów parlamentarnych, ani stworzyć wspólnego rządu, gdyż boją się utraty władzy i dostępu do renty węglowodorowej. Sposobem na zachowanie dotychczasowej pozycji jest posiadanie własnych oddziałów wojskowych oraz zagranicznych sojuszników. Rząd w Trypolisie wspierany jest przede wszystkim przez Turcję, Włochy i Algierię. Wojska gen. Khaftara otrzymują wsparcie finansowe z Francji, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Broń dostarczają im Chiny i Rosja. W ich składzie służą też rosyjscy najemnicy. Jednocześnie jednak od 2020 r. w zasadzie nie dochodzi do walk między wojskami obydwu ośrodków władzy.

Migracja legalna

Libijczycy nie wykazują masowego zainteresowania migracją, gdyż warunki życia w kraju zaspokajają ich podstawowe potrzeby. Pomimo likwidacji świadczeń socjalnych i subwencji (do prądu, gazu, wody i żywności) oraz wzrostu nierówności dochodowych po upadku dyktatury Kaddafiego, wielu mieszkańców Libii nadal korzysta z zysków z eksportu ropy naftowej. Żyjąc w tradycyjnych wspólnotach, czują się bezpiecznie i niechętnie je opuszczają. Silne przywiązanie do ojczyzny powoduje, że migracja nie jest dla nich aż tak atrakcyjna. Preferują migrację sezonową. Niektórzy posiadają domy w Tunezji, gdzie wyjeżdżają na krótko, by odpocząć, leczyć się lub schronić przed zagrożeniami, jednak później w zdecydowanej większości wracają do Libii. Migracja sezonowa do Egiptu i Algierii występuje rzadziej.

Na skalę migracji do sąsiadujących państw wpływają też obowiązujące przepisy wizowe. Libijczycy mogą wjeżdżać legalnie, zarówno do Tunezji jak i Algierii, bez wizy na okres do 90 dni. W Egipcie mogą przebywać do 6 miesięcy bez wizy kobiety, dzieci i mężczyzni pow. 45. roku życia. Mężczyźni w wieku 18-45 muszą aplikować o wizę. Trend przepływu ludności nie jest stały. Przejścia graniczne w ostatnich dekadach były wielokrotnie zamykane i otwierane.

Część Libijczyków migruje do UE. W latach 2014 – 2023 wnioski o wizę Schengen złożyło łącznie 127 813 obywateli Libii. Prawie 80% z nich uzyskało odpowiedź pozytywną.

Najwięcej aplikacji wizowych (37,6%) zostało złożonych w 2014 r., w związku z rozpoczęciem drugiej wojny domowej (2014 – 2020). W 2015 i 2016 r. liczba aplikacji była rekordowo niska – przyczyniła się do tego najprawdopodobniej niestabilna sytuacja w kraju i utrudniony dostęp do placówek dyplomatycznych. W latach 2017-2019 aplikowało kolejne 31 028 osób (74.1% skuteczności). Sytuacja uległa zmianie w 2020 r., kiedy to ze względu na pandemię ich liczba spadła czterokrotnie (z 11254 w 2019 do 2694 w 2020). Od 2021 r. liczba składanych aplikacji wizowych wśród Libijczyków systematycznie wzrasta, co wynika z ponownego otwierania się konsulatów państw UE na terenie tego kraju. W latach 2021 – 2023 r. liczba złożonych wniosków wzrosła ponad pięciokrotnie – z 4,7 tys. do 24,5 tys. W 2023 r. Libijczycy najczęściej składali wnioski wizowe w konsulatach Włoch (12 040), Malty (7023) i Grecji (5160). W 2020 r. Turcja uprościła procedury wizowe i umożliwiła swobodny wjazd obywatelom Libii na okres do 90 dni bez konieczności uzyskiwania wizy. Szacuje się, że w 2023 r. 200 tys. Libijczyków odwiedziło Turcje w celach turystycznych.

Migracja nielegalna

Libia jest kluczowym państwem tranzytowym na szlaku środkowo-śródziemnomorskim. Ze względu na swoją bliskość do Europy, służy za drogę migracyjną nie tylko dla Libijczyków, lecz również dla obywateli państw Afryki Subsaharyjskiej (m.in. Somalii, Sudanu, Sudanu Południowego, Beninu, Ghany, Kenii). Kraj graniczy z Nigrem i Czadem na odcinku ok. 1400 km obejmujących trudne do pokonania tereny pustynne. Jednocześnie szmuglowanie migrantów stało się głównym utrzymaniem dla wojsk gen. Khaftara.

Libia od 2000 r. podpisała z Włochami serię umów dotyczących zwalczania nielegalnej migracji. Przerwa w ich obowiązywaniu miała miejsce w latach 2013-2016, co miało wpływ na wystąpienie we Włoszech kryzysu migracyjnego. Współpraca jest kontynuowana od 2017 r. na mocy Memorandum of Understanding między rządami Włoch i uznawanym przez ONZ rządem w Trypolisie. Już w pierwszym roku jej obowiązywania liczba nielegalnych przekroczeń granic UE na szlaku środkowo-śródziemnomorskim obniżyła się do 20 tys. ze 181 tys. Ostatnia z umów została podpisana w lutym 2024 r. Na ich mocy Libia otrzymuje wsparcie finansowe, a w zamian ma zawracać statki z migrantami wypływające z jej wybrzeży. Wokół umowy urosło wiele kontrowersji dot. łamania praw człowieka i prawa międzynarodowego.

Pod władzą rządu w Trypolisie powstał rządowy Departament ds. Zwalczania Nielegalnej Migracji (DCIM). De facto współpracuje on z przemytnikami migrantów, których przenosi do oficjalnych i nieoficjalnych ośrodków zatrzymań oraz wymusza okupy poprzez przemoc fizyczną i seksualną. Ponadto dostęp do żywności, czystej wody i wolność osobista wykupywane poprzez usługi seksualne.

Migranci w Libii (w tym osoby poszukujące pracy w Libii lub przejeżdżające przez Libię w drodze do Europy) są wyjątkowo narażeni na handel ludźmi w celach seksualnych i zarobkowych. 76% mężczyzn, 67% kobiet i 77% dzieci i młodzieży podróżujących tranzytem przez Libię doświadczyło wyzysku i nadużyć.

Organizacje międzynarodowe szacują, że w grudniu 2023 r. w Libii przebywało co najmniej 706 369 migrantów i uchodźców z ponad 44 narodowości.

Wnioski i perspektywy

Libia od czasu obalenia reżimu Khadafiego jest państwem upadłym. Chaos w niej panujący był główną przyczyną kryzysu migracyjnego we Włoszech w latach 2015-2016. Wypracowany w 2017 r. mechanizm współpracy między rządem w Trypolisie a Włochami pozwala na istotne ograniczenie nielegalnej migracji do UE. Przestanie on jednak funkcjonować jeśli gen. Khaftar podejmie skuteczną ofensywę w zachodniej części kraju. Wówczas prawdopodobnie wybuchnie nowy kryzys migracyjny we Włoszech.

Żeby tego uniknąć UE musi wypracować wspólne stanowisko w sprawie Libii i zaproponować obydwu stronom rozwiązanie gwarantujące utrzymanie parytetu dostępu do zysków z handlu węglowodorami w ramach jednolitego ośrodka władzy państwowej. UE powinna również zbudować efektywne kanały komunikacji z gen. Khaftarem, ponieważ jest prawdopodobne że w przyszłości rozszerzy on swoją władzę na całe terytorium Libii. Nim to nastąpi należałoby wypracować z nim mechanizm skłaniający podległe mu służby do przeciwdziałania nielegalnej migracji do UE na wzór współpracy Włoch z rządem w Trypolisie.

Libia, ze względu na swoje zasoby ropy naftowej i węgla oraz niewielką populację (7 mln) jest krajem, który może zapewnić miejsca pracy dla milionów migrantów z Egiptu i Afryki Subsaharyjskiej. Pomóc w tym mogą powracające do kraju od 2021 r. bezpośrednie inwestycje zagraniczne w sektor wydobycia węglowodorów. Ważne jest jednak, by prawa pracujących na tym terenie migrantów były przestrzegane i by nie stawali się de facto niewolnikami swoich pracodawców. W tym celu istotne jest wymuszenie przez instytucje UE na władzach libijskich przekazania ONZ kontroli nad ośrodkami, w których przetrzymywani są migranci poprzez uzależnienie dostarczenia pomocy rozwojowej od realizacji tego postulatu.

Więcej informacji na temat migracji przez Libię do UE zostanie przedstawionych w książce Macieja Pawłowskiego pt „Brama do Europy. Czy Północna Afryka zdecyduje o przyszłości Starego Kontynentu”, która ukaże się nakładem wydawnictwa Prześwity w 2025 r.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Maciej Pawłowski Maciej Pawłowski. Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. Przedstawiciel Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w Algierii. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Maghrebu. Kończy pisać doktorat na temat wpływu Kościoła Katolickiego na życie migrantów z Sudanu Pd. mieszkających w Egipcie.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Publikacje, Rosja

Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025

Autorzy: Ksawery Stawiński, Adam Jankowski 08.05.25 Umowa Surowcowa Ósmego maja ukraiński parlament ratyfikował tak zwany Mineral Deal. Oficjalna, mniej dźwięczna,…
  • Adam Jankowski
  • 15 czerwca, 2025
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Unia Europejska

PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025

Autorzy: Mikołaj Woźniak, Konrad Falkowski. Wsparcie merytoryczne: Łukasz Kobierski 9.05. Słowacko-chińskie rozmowy w Moskwie Na tle uroczystości związanych z obchodami…
  • Mikołaj Woźniak
  • 15 czerwca, 2025
  • Analiza, Nowe technologie, Publikacje

Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej

W XXI wieku bardziej niż kiedykolwiek rywalizacja państw przeniosła się do sfery technologii. W związku z tym od kilkunastu lat…
  • dr Tomasz Pawłuszko
  • 8 czerwca, 2025
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Maciej Pawłowski Maciej Pawłowski. Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. Przedstawiciel Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w Algierii. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Maghrebu. Kończy pisać doktorat na temat wpływu Kościoła Katolickiego na życie migrantów z Sudanu Pd. mieszkających w Egipcie.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025
    przez Adam Jankowski
    15 czerwca, 2025
  • PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025
    przez Mikołaj Woźniak
    15 czerwca, 2025
  • Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej
    przez dr Tomasz Pawłuszko
    8 czerwca, 2025

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2024 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas