Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Publikacje
  • Raporty
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Publikacje
  • Raporty
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
lis 03

Najważniejsze wydarzenia z polityki zagranicznej Donalda Trumpa

  • 3 listopada, 2020
  • Emil Plewa
  • Azja, Chiny, Europa Wschodnia, Geopolityka, Gospodarka, Korea Północna, Publikacje, Rosja, Unia Europejska, USA

Artykuł w skrócie:

Najważniejsze wydarzenia z polityki zagranicznej Donalda Trumpa (pdf)Pobierz

– Donald Trump od początku swojej prezydentury prowadzi intensywną i zdecydowaną politykę międzynarodową, nierzadko wywołując kontrowersje swoimi wypowiedziami i czynami.

– Prezydentura Trumpa to czas wciąż nierozstrzygniętej wojny handlowej z Chinami i walki o dominację w światowej gospodarce.

– Ostatnie 4 lata to także pogorszenie relacji na linii USA-UE m. in. przez kwestię budowy Nord Stream 2 oraz przez napięcia w ramach struktur NATO.

Wstęp

3 listopada odbędą się wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych. Amerykanie zadecydują kto przez kolejne 4 lata będzie gospodarzem Białego Domu. O urząd ubiega się urzędujący prezent Donald Trump (Partia Republikańska) oraz były wiceprezydent Joe Biden (Partia Demokratyczna), a także pięciu kandydatów reprezentujących pomniejsze partie polityczne, jednakże bez szans na zwycięstwo w wyborach.

Zmierzająca ku końcowi pierwsza kadencja prezydenta jest doskonałym momentem do podsumowania jego prezydentury. Donald Trump wzbudzał wielkie emocje już podczas kampanii wyborczej w 2016 roku. Padły w jej trakcie konkretne obietnice, w tym wiele szokujących i niekonwencjonalnych jak np. budowa muru na granicy z Meksykiem. W relacjach zagranicznych Trump chętnie okazywał swoją nietypowość, między innymi poprzez nieprzestrzeganie protokołu, aby w ten sposób zaznaczyć swoją pozycję jako przywódca USA. W Internecie przedmiotem memów i żartów stały się silne uściśnięcia dłoni czy przepychanie się w trakcie szczytu NATO w 2017 roku.

W realizacji założeń polityki zagranicznej Trumpowi pomagali mu sekretarze stanu, kolejno Rex Tillerson (2017-2018) i Mike Pompeo (od 2018), oraz w czasie wakatów pełniący obowiązki sekretarza stanu Tom Shannon i John Joseph Sullivan.

Krok w kierunku polepszenia relacji z Koreą Północną

Ostre stanowisko wobec Korei Północnej Donald Trump przedstawiał już w trakcie kampanii prezydenckiej 2016 roku. Z właściwą sobie kontrowersyjnością sugerował nawet poszerzenie arsenału Japonii o broń jądrową, aby w ten sposób pohamować militarne zapędy Korei Północnej[1]. Na północnokoreańskie próby rakietowe Trump zareagował ostrymi słowami, w których zagroził, że na dalsze działania tego typu Stany Zjednoczone zareagują ,,ogniem i furią, jakich świat jeszcze nie widział”[2]. Nie brakowało także słownych utarczek ad personam między przywódcami. Pierwsze spotkanie północnokoreańskiego przywódcy z Prezydentem USA odbyło się 12 czerwca 2018 w Singapurze i zakończyło się podpisaniem wstępnego porozumienia. Kolejne spotkanie Donalda Trumpa z Kim Dzong Unem miało miejsce na granicy między obydwoma państwami koreańskimi. 30 czerwca 2019 roku amerykański prezydent po raz pierwszy stanął na północnokoreańskiej ziemi. W trakcie spotkania uzgodniono powołanie zespołów ds. denuklearyzacji półwyspu. Mimo stosunkowego ocieplenia relacji, amerykańskie sankcje wobec reżimu pozostają w mocy.

Do pełnej normalizacji stosunków amerykańsko-północnokoreańskich oraz relacji w regionie jeszcze daleka droga. Główną przeszkodą pozostaje brak woli dalszej współpracy po stronie Korei Północnej, a trwająca pandemia zepchnęła kwestię relacji USA-Korea na boczny tor. Nie wiadomo jak długo Kim Dzong Un będzie zainteresowany utrzymaniem pokojowej polityki. Na paradach wojskowych północnokoreańskie wojsko prezentuje coraz nowsze systemy rakietowe. Dalsze prace nad bronią masowego rażenia wpływają negatywnie na relacje w regionie oraz z USA. Nie można wykluczyć, że Korea Północna dokona zwrotu i powróci do wcześniejszej polityki wobec USA. Nie mniej jednak, Donald Trump dokonał całkiem sporego kroku w kierunku normalizacji relacji USA z Koreą Północną.

Przełom w relacjach na Bliskim Wschodzie

Kolejnym wartym uwagi wydarzeniem, które spotkało się z uznaniem nawet politycznych oponentów Trumpa, jest podpisane 15 września 2020 roku w Waszyngtonie porozumienie pokojowe, między Izraelem, Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi (ZEA) oraz Bahrajnem. ZEA i Bahrajn są pierwszymi państwami w Zatoce Perskiej, które nawiązały oficjalne stosunki z Izraelem. Porozumienie jest zwieńczeniem wcześniejszych nieoficjalnych relacji między tymi krajami. Na przełamanie impasu w relacjach miała wpływ chęć zabezpieczenia interesów przeciwko Iranowi oraz zaniepokojenie polityką Turcji pod rządami Recepa Erdoğana. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że porozumienie zostało zawarte w trakcie kampanii wyborczej. Donald Trump starał się przyspieszyć jego zawarcie, aby móc pochwalić się sukcesem dyplomatycznym i wykorzystać go w kampanii. Mimo wszystko, samo podpisanie pokojowego porozumienia można zaliczyć do przełomowych. Nie mniej jednak, przyszłość tego traktatu pozostaje niejasna i nie ma pewności czy w ślad za ZEA i Bahrajnem pójdą inne kraje arabskie.

Wojna handlowa z Chinami

Chiny usiłują przełamać dominację amerykańskich koncernów, szczególnie jeśli chodzi o branże IT i nowych technologii. Chińskie marki Lenovo, Huawei, ZTE, Xiaomi stają się realnym zagrożeniem dla amerykańskiego przemysłu. Donald Trump od początku kampanii zwracał uwagę na problem deindustrializacji USA, przez co tysiące miejsc pracy wypłynęło za granicę. W regionach gdzie doszło do redukcji miejsc pracy, szczególnie dużą popularnością cieszyły się hasła Trumpa: Make America Great Again (uczyńmy Amerykę ponownie wielką) i America First (Ameryka pierwsza).

Trump nałożył latem 2018 roku cła na towary sprowadzane z Chin. Na reakcję Państwa Środka nie trzeba było długo czekać, w efekcie czego w latach 2018-2019 wzajemne obroty spadły o ok. 100 mld USD. Do końca 2019 roku eksport do USA chińskich towarów objętych cłami spadł o ok. 35 mld USD, czyli o 25%[3]. Prognozy rozwoju chińskiej gospodarki na 2020 rok (dane sprzed pandemii) przewidywały spowolnienie tępa rozwoju gospodarczego Chin do poziomu 5,8%[4]. Wojna handlowa i pandemia wpływają niekorzystnie na sytuacje Chin jako światowego wierzyciela[5]. Cła nałożone na Chiny rzutują także na gospodarkę UE, a zwłaszcza na gospodarkę Niemiec, której negatywne implikacje przekładają się na relacje UE-USA.

15 stycznia 2020 roku USA i Chiny podpisały porozumienie ,,phase one deal”, które można uznać za czasowe zawieszenie broni. Ameryka nie nałoży nowych ceł na chińskie towary, a już obowiązujące cła zredukuje. Ponadto Chiny zakupią dodatkowe 200 mld dolarów towarów i usług w latach 2020-2021 od USA, prawdopodobnie kosztem importu towarów i usług z UE[6]. Do września 2020 roku Chiny zakupiły od USA w ramach realizacji postanowień ,,phase one deal” towary i usługi o łącznej wartości ok. 65,9 mld USD z 124,9 mld USD łącznej zakładanej wartości importu na rok 2020[7]. Podkreślić należy, że powyższe dane dotyczą tylko zakupów w ramach umowy ,,phase one deal” i nie uwzględniają pozostałej wymiany handlowej między Chinami a USA. Samo porozumienie jest tylko przejściowym zawieszeniem broni. Wypracowane rozwiązanie nie satysfakcjonuje żadnej ze stron konfliktu oraz tych którzy odczuli skutki wojny i należy się spodziewać, że po wyborach temat bardzo szybko powróci. Ponadto wojna handlowa intensywnie rzutuje na relacje UE-USA.

Pogorszenie relacji z państwami europejskimi

Donald Trump stara się ograniczyć w Europie, a w szczególności Europie Wschodniej, rosyjskie wpływy. Budowa północnej nitki gazociągu spowodowałaby jeszcze silniejsze uzależnienie Europy od rosyjskiego gazu, a także od Niemiec, które by ten gaz redystrybuowały. W szczególnie niekorzystnym położeniu znalazłaby się Europa Środkowo-Wschodnia, która z racji historycznych nie pała sympatią do Rosji oraz nie zawsze popiera interesy niemieckie. Trump od początku popiera inicjatywę Trójmorza, a także wspiera polskie dążenia do szukania alternatywnych dostaw gazu[8], w czym zresztą USA ma interes ekonomiczny. Trump stara się zniweczyć budowę Nord Stream 2 i nakłada sankcje na firmy biorące udział w budowie. Dotychczasowe działania spowodowały opóźnienia w budowie gazociągu. 23 października 2020 roku rząd Francji zablokował podpisanie umowy na dostawy amerykańskiego gazu, oficjalnie w trosce o środowisko naturalne. Nieoficjalnie, jest to jednak odwet za nałożone sankcje.

Kolejnym punktem zapalnym w relacjach transatlantyckich są kwestie wokół NATO. Relacje z RFN nadszarpnęła zapowiedź wycofania wojsk amerykańskich z baz na ternie Niemiec i możliwe przerzucenie ich do Polski. Warto wspomnieć również o groźbach opuszczenia przez USA struktur NATO. Częściowo już rozwiązanym problemem jest kwestia wydatków na zbrojenia państw sojuszu. Donald Trump zażądał, aby państwa wywiązywały się z obowiązków członkowskich i zwiększyły wydatki na zbrojenia do poziomu min. 2% PKB. W 2019 roku, 9 z 29 państw wydało na siły zbrojne wartość odpowiadającą co najmniej 2% PKB. Dla porównania, w 2014 roku próg ten przekroczyły jedynie 3 państwa.

Podsumowanie

Jeżeli Donald Trump zostanie prezydentem można spodziewać się utrzymania dotychczasowego kursu polityki zagranicznej. Niewykluczone, że po wyborach Donald Trump wykorzysta zaistniałą sytuację do uregulowania stosunków z UE i zintensyfikuje wojnę handlową z Chinami. Nie ulega wątpliwości, że twarda polityka wobec ChRL zostanie utrzymana nawet jeśli zwycięzcą okaże się Joe Biden, który zadeklarował w trakcie kampanii utrzymanie stanowczego nastawienia wobec Pekinu. Ponadto zauważalne jest ponadpartyjne porozumienie w Kongresie USA, z którego jasno wynika, że obydwie partię popierają rygorystyczny kierunek, choć różnią się co do metod w których miałby się on przejawiać. W przypadku wygranej Bidena można spodziewać się ocieplenia relacji USA z UE i NATO, co kandydat demokratów wielokrotnie podkreślał. Niezmienny pozostanie natomiast stosunek do Rosji, choć Biden deklaruje gotowość do szukania współpracy z Kremlem tam, gdzie to możliwe.

Źródła

https://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia/bezrobocie-w-usa-zeszlo-ponizej-9-proc-przybywa-miejsc-pracy/nx1fk0r

https://businessinsider.com.pl/finanse/wydatki-panstwa-nato-na-obronnosc/v75gfrg

https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/praca/bezrobocie-we-wrzesniu-2020-r-w-usa/ztd7rc0

https://edition.cnn.com/2017/07/29/asia/north-korea-intercontinental-ballistic-missile-test/index.html

https://edition.cnn.com/politics/live-news/trump-dmz-kim-live-intl-hnk/h_ae61a2361f145681899708bad0ae99d0

https://forsal.pl/artykuly/1442999,mity-trumpa-obalone-wydatki-panstw-nato-na-obronnosc-rosna-od-5-lat-i-sa-ogromne.html

https://forsal.pl/swiat/artykuly/7792434,trump-belgia-ma-zwiekszyc-naklady-na-obronnosc-zwiazek-z-przenoszeniem-zolnierzy-usa.html

https://history.state.gov/departmenthistory/people/principalofficers/secretary

https://ustr.gov/countries-regions/china-mongolia-taiwan/peoples-republic-china/phase-one-trade-agreement/text

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Gazprom-dokladane-sa-wszelkie-wysilki-w-celu-ukonczenia-Nord-Stream-2-7987084.html

https://www.defence24.pl/polski-budzet-obronny-wedlug-nato205-proc-pkb-w-2018-r-i-189-proc-pkb-w-2017-r-analiza

https://www.defence24.pl/rekordowy-wzrost-wydatkow-na-zbrojenia-to-juz-koniec-komentarz

https://www.defence24.pl/trump-mozemy-uzyc-presji-handlowej-na-panstwa-nato-by-zwiekszyly-wydatki

https://www.dw.com/pl/senatorowie-przeciw-wycofaniu-wojsk-usa-z-niemiec-prezent-dla-rosjan/a-53998528

https://www.dw.com/pl/trump-potwierdza-wycofanie-cz%C4%99%C5%9Bci-oddzia%C5%82%C3%B3w-ameryka%C5%84skich-z-niemiec/a-53823863

https://www.energetyka24.com/paryz-zablokowal-dostawy-lng-z-usa-odwet-za-sankcje-na-nord-stream2

https://www.energetyka24.com/rzecznik-kremla-ostro-o-rozszerzeniu-sankcji-na-nord-stream-2

https://www.energetyka24.com/trump-trojmorze-ma-wielki-potencjal-zwiekszania-bezpieczenstwa-energetycznego

https://www.forbes.pl/gospodarka/gospodarka-chin-pekin-stara-sie-ratowac-wzrost/v9x90tf

https://www.forbes.pl/gospodarka/spotkanie-donald-trump-kim-dzong-un-w-korei/fmfgv2r

https://www.forbes.pl/gospodarka/wojna-handlowa-usa-chiny-kto-traci-a-kto-zyskuje-badanie-unctad/vv3rv5j

https://www.forbes.pl/przywodztwo/zadluzenie-chin-bomba-z-opoznionym-zaplonem/m3rwneh

https://www.forbes.pl/wiadomosci/dlug-usa-wobec-chin-w-dwa-tygodnie-wzrosl-o-30-proc/qelpehx

https://www.gazetaprawna.pl/artykuly/1493165,joe-biden-wybory-prezydenckie-usa-polityka-zagraniczna-demokracja-chiny.html

https://www.inquirer.com/philly/news/politics/presidential/trump-escalates-rhetoric-on-threat-from-north-korea-20170810.html

https://www.japantimes.co.jp/news/2017/11/04/national/politics-diplomacy/trump-warns-china-face-big-problem-warrior-nation-japan-north-korea/#.WyFHr7hwTCN

https://www.marketwatch.com/story/we-will-have-a-terrific-relationship-trump-says-after-meeting-kim-2018-06-11

https://www.money.pl/wiadomosci/wojna-handlowa-usa–chiny.html

https://www.npr.org/2019/06/30/737365074/trump-to-meet-kim-jong-un-at-dmz?t=1600192598592&t=1604182402510

https://www.o2.pl/informacje/kim-dzong-un-rozczarowal-usa-korea-polnocna-nie-przestrzega-ustalen-6563405110778368a

https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2020-09-16/przelom-w-relacjach-izraela-z-zea-i-bahrajnem

https://www.piie.com/research/piie-charts/us-china-phase-one-tracker-chinas-purchases-us-goods

https://www.politifact.com/factchecks/2016/mar/01/conservative-solutions-pac/would-donald-trump-be-neutral-between-israel-and-i/

https://www.polsatnews.pl/wideo/trump-przepycha-sie-na-szczycie-nato-_6400850/

https://www.rp.pl/Konflikty-zbrojne/170809110-Trump-grozi-Korei-Polnocnej-Ogien-i-furia-jakich-swiat-nie-widzial.html

https://wyborcza.pl/7,75399,23527113,szczyt-usa-korea-polnocna-trump-chwali-rozmowy-kim-nie.html


[1] https://www.japantimes.co.jp/news/2017/11/04/national/politics-diplomacy/trump-warns-china-face-big-problem-warrior-nation-japan-north-korea/#.WyFHr7hwTCN

[2] https://www.inquirer.com/philly/news/politics/presidential/trump-escalates-rhetoric-on-threat-from-north-korea-20170810.html

[3] https://www.forbes.pl/gospodarka/wojna-handlowa-usa-chiny-kto-traci-a-kto-zyskuje-badanie-unctad/vv3rv5j

[4] https://warsawinstitute.org/pl/wojna-handlowa-chiny-usa-geneza-przebieg-i-skutki/

[5] https://www.obserwatorfinansowy.pl/bez-kategorii/rotator/chiny-w-pulapce-zadluzenia/

[6] https://warsawinstitute.org/pl/wojna-handlowa-chiny-usa-geneza-przebieg-i-skutki/

[7] https://www.piie.com/research/piie-charts/us-china-phase-one-tracker-chinas-purchases-us-goods

[8] https://www.energetyka24.com/trump-trojmorze-ma-wielki-potencjal-zwiekszania-bezpieczenstwa-energetycznego

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

About The Author

Emil Plewa. Student prawa, administracji oraz filozofii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dyrektor ds. Rozwoju Naukowego Europejskiego Stowarzyszenia Studentów Prawa ELSA Poznań. Aktywny członek Samorządu studenckiego i działacz społeczny m. in. w Ogólnopolskiej Federacji Młodych. Zainteresowania koncentruje wokół integracji europejskiej, w szczególności jej prawnych aspektów, a także wokół krajów Beneluksu oraz obszaru postradzieckiego.

Comments are closed.

Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

Kamil Opara

Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego na kierunkach prawo oraz stosunki międzynarodowe (specjalizacja: bezpieczeństwo i studia strategiczne). Ukończył także School of Law and Economy of China UW, gdzie obecnie pracuje jako zastępca kierownika. Zainteresowania badawcze koncentruje wokół polityki zagranicznej i wewnętrznej, prawa oraz cyberbezpieczeństwa Chin.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Kamil Opara

University of Warsaw graduate (law and international relations; specialization: Security and Strategic Studies); he graduated also from the School of Law and Economy of China in which he currently works as a Deputy Head. His fields of research include Chinese domestic and foreign policy, law and cybersecurity.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co tydzień będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • System amerykańskich vs. chińskich sojuszy i porozumień w regionie Azji i Pacyfiku [MAPY] 18 sierpnia, 2022
  • Anti-Coercion Instrument, czyli autonomia strategiczna UE w praktyce 17 sierpnia, 2022
  • Bałkański kocioł wciąż w stanie wrzenia. Kolejny cel Putina czy zręczne narzędzie nacisku dla realizacji rosyjskich celów strategicznych w Ukrainie? 16 sierpnia, 2022
  • Przegląd UE-Chiny #6: Wzrost znaczenia Tajwanu [Lipiec 2022] 15 sierpnia, 2022
  • Bułgaria: Powrót w objęcia Gazpromu? 12 sierpnia, 2022

Kategorie

Tagi

Afryka Azja Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Białoruś Bliski Wschód Chiny Czechy Donald Trump dyplomacja Edukacja Europa Europa Wschodnia Francja gospodarka Indo-Pacyfik Infografika Joe Biden konflikt Koronawirus kryzys Kryzys humanitarny Kryzys migracyjny NATO ONZ Polityka międzynarodowa polityka zagraniczna Polska Prawa człowieka Półwysep Bałkański Rosja sport terroryzm Trójmorze Turcja Ukraina Unia Europejska USA uzbrojenie wizyty zagraniczne Wołodymyr Zełenski wybory Xi Jinping zbrodnia wojenna zmiany klimatu

© 2019-2020 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas