Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
wrz 24
Analiza, Australia i Oceania, Chiny, Geopolityka, Migracje, Nowa Zelandia, Polityka międzynarodowa, Publikacje

Nowozelandzkie prawo imigracyjne wobec wyzwań XXI w. a migracja z Chin

24 września, 2021
Nowozelandzkie prawo imigracyjne wobec wyzwań XXI w. a migracja z ChinPobierz

Artykuł w skrócie:

– Mniejszość chińska stanowi coraz liczniejszą grupę etniczną w Nowej Zelandii (oficjalnie 5% w 5 milionowej populacji, 25% w Auckland), co dodatkowo umożliwia prawne i biznesowe faworyzowanie chińskich partnerów;

– imigranci z Azji wypełniają realną lukę na małym rynku pracy, zapewniając wysoce wykwalifikowanych i pracowitych pracowników;

– w konsekwencji prawie każda dziedzina życia społecznego, jak i gospodarczego Nowej Zelandii podlega zmianom, dla ukazania sytuacji demograficznej ukuto parę lat temu nową nazwę państwa – Niu Chiland.

Nowa Zelandia (maor. Aotearoa) postrzegana jest jako państwo dobrobytu, regionalny wzorzec i kraj otwarty na inne narodowości, religie czy sposób życia. W kontekście społecznym jest to następstwem zamieszkiwania Wysp przez ludność pochodzenia europejskiego (64%), Maorysów (16,5%), czy też osoby pochodzące z Oceanii, ale głównie z terytoriów zależnych obecnie bądź w przeszłości od rządów w Wellington (8%)[1]. Jedyną grupą etniczną, która co roku jest większa, są Chińczycy. I choć według oficjalnych danych stanowią oni zaledwie 5% społeczeństwa liczącego prawie 5 mln osób[2], realne dane są o wiele większe, o czym miała okazję przekonać osobiście autorka podczas pobytów naukowych w Nowej Zelandii.

W ponad półtoramilionowym Auckland, największym mieście państwa oraz jego biznesowej stolicy, już co czwarty mieszkaniec ma pochodzenie chińskie[3]. Osoby pochodzenia chińskiego widoczne są często jako pracownicy w większości sklepów – głównie warzywnych czy spożywczych – właściciele przedsiębiorstw, przede wszystkim zajmujących się nieruchomościami, a także stanowią elitę studentów na uczelniach wyższych. Jest to konsekwencją otwarcia Nowej Zelandii na Chiny, co miało formalne odzwierciedlenie w podpisaniu umowy handlowej w 2008 roku. Free Trade Agreement (FTA) okazała się przełomowa, jako że Wellington był pierwszą stolicą spośród rozwiniętych państw Zachodu, które zdecydowały się na prawnie wiążącą i niwelującą liczne bariery ekonomiczne współpracę z Chińską Republiką Ludową. FTA ukazywana jest stale przez stronę nowozelandzką jako powód do dumy[4]. Nie chodzi tu jednak tylko o możliwości gospodarcze. Wszak w swoim morskim regionie Oceanii to Nowa Zelandii jest państwem najbardziej rozwiniętym cywilizacyjnie, nie ma zatem naturalnego konkurenta. Jednak, gdy do Oceanii dodać Związek Australijski (oficjalna nazwa zgodnie z konstytucją tego państwa), wówczas gospodarka Aussie[5] deklasuje Kiwi[6] bez porównania. I właśnie stała rywalizacja z „wielkim australijskim bratem” w tzw. partnerstwie transtasmańskim (nazwa wzięła się od Morza Tasmana dzielącego Australię od Nowej Zelandii)[7] kazała szukać nowego partnera w wymianie handlowej, ale także uzupełnienia małego rynku pracy, tak restrykcyjnie wpuszczającego migrantów.

Nowa Zelandia leży na styku kultury zachodniej, europejskiej, w tym prawnego porządku Common law, z kulturą Wschodu oraz jej wpływami z Azji Południowowschodniej. Z uwagi na położenie geograficzne, jak również wymuszone tym ścisłe kontakty handlowe w obrębie regionu Azji i Pacyfiku, napływ ludności azjatyckiej na Wyspy stopniowo się zwiększa. Mowa tu przede wszystkim o obywatelach Chińskiej Republiki Ludowej, Republiki Indii, Republiki Korei oraz Republiki Filipin. Już teraz odsetek osób pochodzenia azjatyckiego (przede wszystkim Chińczyków) to ponad 12% społeczeństwa nowozelandzkiego[8].

Ciekawym faktem jest nieudana prognoza nowozelandzkiego Głównego Urzędu Statystycznego, który na podstawie spisu powszechnego z 2013 roku wieścił, że do 2021 roku aż 33% populacji nowozelandzkiej będzie miało pochodzenia chińskie[9]. Tu na pewno zamknięcie kraju z powodu epidemii SARS-CoV-2 w 2020 roku (od marca) oraz ponownie w 2021 roku (sierpień) miało wpływ na ustanie migracji oraz relokacji rodzin przedsiębiorców.

Nowa Zelandia posiada najbardziej restrykcyjne prawo imigracyjne oraz najbardziej rozbudowany katalog przyznawanych wiz w całym systemie państw w obrębie Commonwealth of Nations. Aby otrzymać zgodę na wjazd na nowozelandzkie terytorium, na pracę czy studia należy spełnić długą listę warunków prawno-materialnych. Wątkiem pomijanym w opracowaniach, acz ciekawym, jest także rygorystyczna kontrola graniczna[10]. Wynika to z konieczności ochrony wyjątkowego mikrosystemu Wysp. Dla przykładu, w 2015 roku zapanowała plaga muszki owocowej, której zarodniki ktoś wwiózł do Nowej Zelandii w owocach, pomimo restrykcyjnego zakazu wwozu produktów żywieniowych oraz wszelkich produktów roślinnych czy zwierzęcych[11].

Bezsprzecznie, to ustawa imigracyjna (Immigration Act 1987, znowelizowana następnie Immigration Act 2009)[12] była przełomową w kontekście migracji do Nowej Zelandii. Wcześniejsze przepisy opierały się o tzw. zasadę preferowanych krajów pochodzenia. Obywatelom jedynie wybranych nacji można było przyznać wizę pracowniczą bądź studencką, a tym samym korzystać mogli oni z szeregu przywilejów. Powstała wówczas tzw. lista „niechcianych nacji”, za którą do tej pory kaja się rząd w Wellington[13]. Do tej listy weszły narody z Azji, w tym Chińczycy. Trzeba bowiem zaznaczyć, iż już w czasach pierwszych migracji do Nowej Zelandii, ówczesnej kolonii brytyjskiej, podczas gorączki złota w latach 60. XIX wieku, społeczności chińskie zaczęły łączyć się w enklawy sprowadzając kolejnych członków rodziny, którzy bez problemu znajdowali pracę w tworzącym się dopiero młodym państwie. Wywoływało to szereg konfliktów kulturowych z Europejczykami[14].

Wszak jako naród bardzo skrupulatny i pracowity, Chińczycy skupiają się na gromadzeniu kapitału oraz wiedzy poprzez rozpoznawalną międzynarodowo edukację. Ma się to zdecydowanie w przeciwności do cech narodowych Nowozelandczyków, którzy nie przejawiają kultu pieniądza ani wykształcenia. Jest to bowiem społeczeństwo egalitarne, nienastawione na intratne kariery czy pięcie się po stopniach awansu. Nie może zatem dziwić fakt, iż stanowiska kierownicze czy uczelniane stypendia otrzymują osoby chińskiego pochodzenia. Jak powiedziała autorce profesor Helena Kaho z Wydziału Prawa Uniwersytetu w Auckland, jeszcze kilka lat temu nacją uprzywilejowaną zarówno w świecie akademickim, jak i socjalnym byli Maorysi[15]. Jak można oczekiwać, rodzi to kolejne konflikty, nieporozumienia oraz wysuwanie zarzutów przeciwko Chińczykom. Osądzani są oni o fałszowanie dokumentów, certyfikatów pracy czy znajomości umiejętności, aby dostać pracę w Nowej Zelandii, co jest nagłaśniane w mediach. Prawdą jest także, że do większości stanowisk w restauratorstwie czy hotelarstwie wymagany jest język mandaryński czy kantoński, co jest barierą nie do przejścia dla Kiwusów[16].

Oficjalną polityką Nowej Zelandii jest „One China Policy”, a zatem nieuznanie Tajwanu za niezależny podmiot prawa międzynarodowego. Jednakże w Wellington funkcjonują dwie ambasady: Chin oraz Tajwanu. Skutkuje to wieloma spięciami w relacjach bilateralnych, w tym w dziedzinie protokołu dyplomatycznego[17]. Nowozelandzkie instytucje państwowe, uniwersytety, a także prywatne przedsiębiorstwa zabiegają o kontakty ze swoimi odpowiednikami w Chinach. Wszak posiadanie chińskiego przedstawiciela jako głównego partnera firmy, a w dalszej perspektywie utworzenie filii w Nowej Zelandii uznawane jest za prestiż i wyraz rozwoju firmy. Pomocą inwestycyjną oraz prawną zajmuje się szereg powołanych w tym celu stowarzyszeń (Chinese Chamber of Commerce in New Zealand, New Zealand China Development Group, Asian New Zealand Chamber of Commerce, Asian Network Inc.).

Należy zatem przyjąć, iż będą powstawać dalsze prywatne i publiczne instrumenty wzmacniające relacje handlowe, ale także ułatwiające migrację z Chin do Nowej Zelandii. W 2014 roku po raz pierwszy w historii Nowej Zelandii to Chiny plasowały się na pierwszym miejscu w rankingu partnerów, do których importuje się towary i usługi, wyprzedzając od zawsze najbliższego partnera transtasmańskiego – Australię. Związek Australijski spadł na trzecią pozycję, tuż za Unią Europejską. Stąd, ale także w konsekwencji tych zmian, normy prawa imigracyjnego musiały ulec zmianie względem reform ekonomicznych, a także zwróceniu się Nowej Zelandii w stronę Chin. Zmiany demograficzne są kolejnym niechybnym krokiem.


[1] Central Intelligence Agency: https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/new-zealand/#people-and-society, dostęp 22.08.2021.

[2] Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego Nowej Zelandii, Stats NZ: https://www.stats.govt.nz/tools/2018-census-ethnic-group-summaries/chinese, dostęp 22.08.2021.

[3] L. Tan, Asian Auckland: How our city has changed – Explore our interactive, “NZ Herald” 10.03.2013.

[4] Zob. stronę internetową nowozelandzkiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Handlu, New Zealand-China FTA overview: https://www.mfat.govt.nz/br/trade/free-trade-agreements/free-trade-agreements-in-force/nz-china-free-trade-agreement/new-zealand-china-fta-overview/, dostęp 22.08.2021.

[5] W angielskim języku potocznym „Aussie” oznacza zarówno Australię oraz Australijczyka, jak i stanowi przymiotnik – australijski. Sami Australijczycy mówią tak na siebie.

[6] Podobnie rzecz się ma do Nowozelandczyków, którzy dumnie mówią na siebie „Kiwi”, które to słowo funkcjonuje również jako przymiotnik – nowozelandzki.

[7] Por. J. Siekiera, Partnerstwo tasmańskie – zarys relacji Australii z Nową Zelandią, w: A. Kandzia-Poździał, J. Siekiera (red.), Australia w XX i XX w.: Polityka, historia i kultura, WUŚ, Katowice 2016.

[8] Statistics New Zealand, New Zealand in Profile 2015: An overview of New Zealand’s people, economy, and environment, Wellington March 2015; Stats NZ:  http://datainfoplus.stats.govt.nz/Item/nz.govt.stats/7079024d-6231-4fc4-824f-dd8515d33141?_ga=2.64638887.96830192.1629650570-977847432.1629650570, dostęp 22.08.2021.

[9] Statistics New Zealand, How accurate are population estimates and projections? An evaluation of Statistics New Zealand population estimates and projections, 1996–2013: https://www.stats.govt.nz/methods/how-accurate-are-population-estimates-and-projections dostęp 22.08.2021) na podstawie niedostępnej już strony http://www.stats.govt.nz/browse_for_stats/population/estimates_and_projections/subnational-ethnic-population-projections/asian.aspx.

[10] O czym przekonała się autorka osobiście.

[11] Obuwie trekkingowe musi być czyste, co jest także sprawdzane na lotniskach w miejscu kontroli granicznej w związku z możliwością wwiezienia zarodników, które mogłyby zniszczyć gatunki endemiczne Nowej Zelandii.

[12] Immigration Act 1987 z 21 kwietnia 1987 roku (Public Act 1987 No 74) oraz Immigration Act 2009 z 16 października 2009 roku (Public Act 2009 No 51).

[13] Wywiad autorki z prof. Lechem Janczewskim, specjalistą w dziedzinie bezpieczeństwa z Business School Uniwersytetu w Auckland, 25.02.2015 Auckland.

[14] O historii Nowej Zelandii najlepszej opowiada autor uznany za ojca spisania dziejów narodów, a prywatnie małżonek Polki, Michael King, The Penguin History of New Zealand, Londyn 2012.

[15] Wywiad autorki z prof. Heleną Kaho, wykładowcą na Wydziale Prawa University of Auckland, 24.02.2015 Auckland.

[16] Rozmowy autorki z Polakami oraz Nowozelandczykami w Auckland, Hamilton, Wellington, Christchurch i innych mniejszych miejscowościach podczas jej studiów doktoranckich na Wydziale Prawa Uniwersytetu Victorii.

[17] Bezkompromisowa polityka oraz działania dyplomatyczno-gospodarcze Chińskiej Republiki Ludowej w Nowej Zelandii stanowią obszar zainteresowań nowozelandzkich służb, jednak, póki co, władze w Wellington nie widzą w tym obszarze zagrożenia.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
dr Joanna Siekiera Dr Joanna Siekiera. Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques. Uzyskała certyfikaty Rosyjskiej Szkoły Prawa Humanitarnego, UN CIMIC Training School oraz NATO Stability Policing Centre of Excellence.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Publikacje, Rosja

Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025

Autorzy: Ksawery Stawiński, Adam Jankowski 08.05.25 Umowa Surowcowa Ósmego maja ukraiński parlament ratyfikował tak zwany Mineral Deal. Oficjalna, mniej dźwięczna,…
  • Adam Jankowski
  • 15 czerwca, 2025
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Unia Europejska

PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025

Autorzy: Mikołaj Woźniak, Konrad Falkowski. Wsparcie merytoryczne: Łukasz Kobierski 9.05. Słowacko-chińskie rozmowy w Moskwie Na tle uroczystości związanych z obchodami…
  • Mikołaj Woźniak
  • 15 czerwca, 2025
  • Analiza, Nowe technologie, Publikacje

Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej

W XXI wieku bardziej niż kiedykolwiek rywalizacja państw przeniosła się do sfery technologii. W związku z tym od kilkunastu lat…
  • dr Tomasz Pawłuszko
  • 8 czerwca, 2025
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

dr Joanna Siekiera Dr Joanna Siekiera. Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques. Uzyskała certyfikaty Rosyjskiej Szkoły Prawa Humanitarnego, UN CIMIC Training School oraz NATO Stability Policing Centre of Excellence.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025
    przez Adam Jankowski
    15 czerwca, 2025
  • PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025
    przez Mikołaj Woźniak
    15 czerwca, 2025
  • Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej
    przez dr Tomasz Pawłuszko
    8 czerwca, 2025

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2024 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas