Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
kw. 18
Analiza, Europa, Publikacje

Nowy etap w relacjach bilateralnych Hiszpanii z Marokiem – konsekwencje spotkania na szczycie 2023

18 kwietnia, 2023

XII Spotkanie na Szczycie między Marokiem i Hiszpanią  (XII Reunión de Alto Nivel entre Marruecos y España) odbyło się w dniach 1-2 lutego 2023 roku w Rabacie. Uczestniczyli w nim premier Maroka Aziz Akhannouch oraz szef rządu hiszpańskiego Pedro Sánchez, w towarzystwie 12 ministrów po każdej stronie. Deklaracja końcowa nie jest wiążąca prawnie. Jest to zbiór intencji, zapowiadających m.in. uregulowanie kwestii ceł we Wspólnotach Autonomicznych Ceuta i Melilla bez podania konkretnych dat. Brakowało króla Mohammeda VI, chociaż należy podkreślić, że formalinie nie musiał uczestniczyć w spotkaniu egzekutywy. Nie zorganizowano także konferencji prasowej [9]. Ostatnie spotkanie tej rangi [La Reunión de Alto Nivel (RAN)] miało miejsce w czerwcu 2015 roku. Było pierwszym po radykalnej zmianie stanowiska Hiszpanii w sprawie suwerenności Sahary Zachodniej.

Premier Hiszpanii zapowiedział, że będzie to przełom, który posłuży do wyznaczenia nowego etapu w stosunkach dwustronnych między Madrytem a Rabatem. Jednak wbrew oczekiwaniom deklaracja podpisana na lutowym szczycie jest niejednoznaczna i nieprecyzyjna. Jej głównym celem jest wzmocnienie współpracy w takich obszarach jak gospodarka wodna, środowisko, rolnictwo, edukacja i kultura czy transport. Rząd Hiszpanii dąży do utrzymania pozycji pierwszego partnera handlowego królestwa Alaouitów. Ponadto należy zauważyć, że żaden z 74 punktów wspólnej deklaracji hiszpańsko-marokańskiej nie określa konkretnej daty otwarcia odprawy celnej w miastach Ceuta i Melilla. Jedynie punkt 42 odnosi się do zobowiązania obu stron do „pełnej normalizacji przepływu osób i towarów w uporządkowany sposób”. W rzeczywistości tekst nie wspomina o słowach „cła” lub „granica” w odniesieniu do granicy między dwiema hiszpańskimi enklawami a terytorium Maroka, co oznaczałoby dorozumiane uznanie hiszpańskiej suwerenności nad nimi. Hiszpańskie miasta autonomiczne są historycznym roszczeniem królestwa Alaouitów [6].

Strona hiszpańska powtarza stanowisko wyrażone we wspólnej deklaracji przyjętej 7 kwietnia 2022 r.,  w której uznano, że marokański wniosek dotyczący autonomii Sahary Zachodniej jest najlepszym sposobem rozwiązania konfliktu.

W konsekwencji uznanie przez Hiszpanię suwerennych praw Maroka nad Saharą Zachodnią nie jest równoznaczne z uznaniem przez Maroko hiszpańskiej suwerenności nad dwiema wspólnotami autonomicznymi: Ceuta i Melilla.

To, co zostało zwerbalizowane na szczycie, to zobowiązanie „nie obrażania się” w sprawach związanych z suwerennością terytorialną. Przestrzeń powietrzna nad Saharą Zachodnią jest kontrolowana z Wysp Kanaryjskich. Jednak lotniska na terytorium są kontrolowane przez Maroko, które od 1975 r. militarnie okupuje obszar byłej kolonii hiszpańskiej. Oznacza to, że to Hiszpania zezwala na loty przylatujące na to terytorium [4]. Wspólna deklaracja z 7 kwietnia 2022 r. odniosła się do sprawy w bardzo nieprecyzyjny sposób. Stwierdzono w niej, że rozpoczną się rozmowy w sprawie zarządzania przestrzenią powietrzną”. Dopiero rok później sprawa została zintensyfikowana za pośrednictwem pisma rządowego skierowanego do senatora Koalicji Wysp Kanaryjskich, Fernando Clavijo. Podkreślono, że rozpoczęła się koordynacja działań między zainteresowanymi stronami. W deklaracji podpisanej przez Sáncheza i Mohameda VI zapowiedziano nawet reaktywowanie Grupy roboczej ds. delimitacji przestrzeni morskich na wybrzeżu Atlantyku [1].

Struktura lutowej deklaracji przypomina podział na „trzy koszyki” znany z Procesu Barcelońskiego: sprawy polityczne (ujęte jako dyplomatyczno-strategiczne), ekonomiczne oraz społeczno-kulturowe.

Hiszpania i Maroko mają wspólne unikalne dziedzictwo kulturowe, co przejawia się nie tylko w architekturze. Stąd aktualne jest wezwanie do stworzenia nowej „sieci międzyludzkiej” (miast bliźniaczych, partnerstwa między uczelniami, mobilności studentów, tworzenia komitetów badawczych i instytutów badawczych itp.). Celem takiego działania jest integracja społeczeństwa i jego wzajemne zrozumienie [2].

Już na początku lat 90. Hiszpania i Maroko w Trakcie o przyjaźni, dobrym sąsiedztwie i współpracy ( Tratado de amistad, buena vecindad y cooperación entre el Reino de España y el Reino de Marruecos) zadeklarowały zintensyfikowanie liczby dwustronnych kontaktów politycznych. W dokumencie zapisano doroczne spotkanie na wysokim szczeblu szefów rządów obu krajów, naprzemiennie w Hiszpanii oraz w Maroku. Kolejno co pół roku spotkania na poziomie ministrów spraw zagranicznych. Regularne konsultacje między Sekretarzami Stanu, Sekretarzami Generalnymi i Dyrektorami Generalnymi ds. Politycznych, Bezpieczeństwa i Rozbrojenia, Konsularnych, Kultury, Stosunków Gospodarczych i Współpracy [3].

Na krótko przed kwietniowym spotkaniem rząd przyznał, że pracuje również nad otwarciem siedziby lub przedstawicielstwa Instytutu Cervantesa w El Aaiún.

Otwarcie siedziby w El Aaiún wymaga zgody Maroka, ponieważ jest to terytorium pod jego wojskową władzą. Żaden kraj jednak oficjalnie nie uznaje zwierzchnictwa Maroka nad Saharą Zachodnią [7].

Maroko często używa następującej terminologii w odniesieniu do Sahary Zachodniej: „kwestia narodowa” lub „prowincja południa”. Konflikt na Saharze określa jako „sztuczny” lub „wymyślony”[8]. Na arenie międzynarodowej takie stanowisko nie zyskuje aprobaty. Parlament Europejski przegłosował rezolucję na rzecz praw człowieka i wolności słowa w Maroku. PSOE (Partido Socialista Obrero Espanol) głosowało przeciw, pozostając w sojuszu jedynie z garstką skrajnie prawicowych posłów.

Zarówno Hiszpania jak i Maroko aktywnie współpracują w promowaniu planu gospodarczo-inwestycyjnego dla południowego sąsiedztwa Unii Europejskiej. W szczególności w zakresie współfinansowania planowanych przez Fundusz inwestycji. Strategiczna inwestycja Maroka ma na celu przyspieszenie zielonej transformacji, rozwój systemów ochrony socjalnej dla najsłabszych grup społecznych. Hiszpanię można uznać za rzecznika interesów marokańskich na forum Unii Europejskiej [10]. Oba kraje podkreślają znaczenie promowania współpracy między dwoma brzegami Morza Śródziemnego i ponawiają swoje zobowiązanie do dalszego budowania wspólnej przestrzeni Pokoju, Dobrobytu i Integracji. Hiszpańska strategia zakłada także poszukiwanie sojuszników międzynarodowych, którzy wspieraliby jej stanowisko względem Maroka [5].

Foto: PAP/EPA

Dokumenty i raporty:

[1] Nueva etapa del partenariado entre ESPAÑA i Marruecos Declaracion Conjunta, https://www.lamoncloa.gob.es/presidente/actividades/Documents/2022/070422-declaracion-conjunta-Espana-Marruecos.pdf, dostęp: 27.03.2023.

[2] XII Reunion de Alto Nivel Marruecos-Espana 1-2 Febrero 2023 Declaracion Conjunta, https://www.lamoncloa.gob.es/presidente/actividades/Documents/2023/020223-Declaracion-Espana-Marruecos.pdf, dostęp: 27.03.2023.

[3] Tratado de amistad, buena vecindad y cooperación entre el Reino de España y el Reino de Marruecos, sporządzony w Rabacie dnia 4 lipca 1991 r., BOE z 1993 r. Nr 49, s. 6311 – 6314.

Rozdziały w pracach zbiorowych:

[4] C. Echeverría, El Sáhara Occidental: una visión hacia el futuro, Nr 4: S. Sánchez Tapia, (red.), España-Marruecos: Conciencia  geoestratégica, Center for Global Affairs & Strategic Studies Facultad de Derecho-Relaciones Internacionales,Pamplona.

[5] S. Sánchez Tapia, Presente y futuro de las relaciones España-Marruecos en el contexto del Magreb, Nr 4: S. Sánchez Tapia (red.), España-Marruecos: Conciencia  geoestratégica, Center for Global Affairs & Strategic Studies Facultad de Derecho-Relaciones Internacionales,Pamplona.

Źródła internetowe:

[6] Cumbre España-Marruecos: Declaración de intenciones, pero pocas acciones, Global Affairs and Strategic Studies,https://www.unav.edu/web/global-affairs/cumbre-espana-marruecos-declaracion-de-intenciones-pero-pocas-acciones, dostęp: 29.03.2023.

[7] Espacio aéreo, aguas o Instituto Cervantes: ¿qué está negociando el Gobierno con Marruecos sobre el Sáhara?, https://www.publico.es/politica/espacio-aereo-aguas-instituto-cervantes-negociando-gobierno-marruecos-sahara.html, dostęp: 30.03.2023.

[8] España-Marruecos: Conciencia geoestratégica, Global Affairs and Strategic Studies, https://www.unav.edu/web/global-affairs/espana-marruecos-conciencia-geoestrategica, dostęp: 27.03.2023.

[9] Sánchez evita hablar del Sáhara en una cumbre con Marruecos sin Mohamed VI ni preguntas de la prensa, https://www.publico.es/politica/sanchez-evita-sahara-cumbre-marruecos-mohamed-vi-preguntas-prensa.html, dostęp: 30.03.2023.

[10] Sánchez ofrece la presidencia española de la UE para ayudar a Rabat a mejorar relaciones en pleno ‘MarruecosGate’, https://www.publico.es/politica/sanchez-ofrece-presidencia-espanola-ue-ayudar-rabat-mejorar-relaciones-pleno-marruecosgate.html#analytics-noticia:relacionada, dostęp: 29.03.2023.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Justyna Salamon Justyna Salamon Doktorantka Instytutu Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego - jednolitych studiów magisterskich na kierunku: europeistyka (specjalizacja dyplomacja Unii Europejskiej) oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna (specjalizacja PAP). Realizowała badania terenowe w Hiszpanii oraz Maroku. Prowadziła na UJ autorskie wykłady z zakresu stosunków międzynarodowych i religioznawstwa. Absolwentka studiów doktoranckich w Kolegium Ekonomiczno-Spolecznym SGH.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Indo-Pacyfik, Publikacje, USA

Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Na początku marca bieżącego roku, po 18 miesiącach…
  • Jakub Knopp
  • 25 maja, 2023
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Wojsko i armia, Wywiad

Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]

Leon Komornicki – generał dywizji Wojska Polskiego w stanie spoczynku, były zastępca szefa Sztabu Generalnego WP. Od 1991 prezes Fundacji…
  • Aleksy Borówka
  • 23 maja, 2023
  • Media, Polityka międzynarodowa, Publikacje, Trójmorze

Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!

Miło nam ogłosić, że tworzymy w INE Program Trójmorze, którego dyrektorem został dr Tomasz Pawłuszko! Jednocześnie mamy przyjemność uruchomić nabór…
  • Zespół INE
  • 20 maja, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Justyna Salamon Justyna Salamon Doktorantka Instytutu Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego - jednolitych studiów magisterskich na kierunku: europeistyka (specjalizacja dyplomacja Unii Europejskiej) oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna (specjalizacja PAP). Realizowała badania terenowe w Hiszpanii oraz Maroku. Prowadziła na UJ autorskie wykłady z zakresu stosunków międzynarodowych i religioznawstwa. Absolwentka studiów doktoranckich w Kolegium Ekonomiczno-Spolecznym SGH.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku
    przez Jakub Knopp
    25 maja, 2023
  • Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]
    przez Aleksy Borówka
    23 maja, 2023
  • Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!
    przez Zespół INE
    20 maja, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas