Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
mar 16
Analiza, Bezpieczeństwo, NATO, Publikacje, Ukraina

Od specjalnej operacji wojskowej do wojny totalnej z NATO. Jak stworzyć nową żelazną kurtynę i uniknąć katastrofy

16 marca, 2023

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy.

Włodzimierz Lenin stwierdził, że w historii ludzkości zdarzają się dekady nieistotne, które nie pozostawiają żadnego echa w historii. Jednocześnie jako przywódca rewolucji doskonale wiedział, że mogą wystąpić tygodnie, które potrafią zdefiniować kolejne dekady. Optymistyczne hasła głoszące “koniec historii”, które zaczęły pojawiać się po rozpadzie ZSRR wskazywały na porażkę realizmu i prymat liberalnego postrzegania stosunków międzynarodowych. Pomimo szeregu konfliktów i kryzysów na peryferiach ostatnie dekady w Europie były – wracając do cytatu Lenina – niemalże pozbawione znaczących zmian, które mogłyby wpłynąć na światopogląd zachodnich decydentów. Nowa architektura bezpieczeństwa została oparta na szeregu traktatów rozbrojeniowych i innych dokumentach bazujących na Karcie Narodów Zjednoczonych oraz Akcie Końcowym KBWE. System przez lata legitymizowała dobra wiara wobec Federacji Rosyjskiej, która zwabiona korzyściami gospodarczymi miała pewnym krokiem wejść na drogę ku demokracji i liberalizacji. Zachodni przywódcy zaślepieni swoim przekonaniem o potędze globalizacji i wyższości neoliberalnego modelu rozwoju nie byli w stanie odczytać prawdziwych, ale umiejętnie skrywanych intencji Kremla. Z każdym kolejnym łupem apetyt rosyjskiego niedźwiedzia wzrastał, a brak reakcji krajów zachodnich tworzył mylną percepcję jedności między USA i europejskimi sojusznikami. Błędne odczytanie intencji Zachodu, które przyczyniło się do decyzji Władimira Putina o inwazji udowadnia, jak ważnym elementem odstraszania jest sygnalizowanie własnej woli. Nawiązując do powieści Ernesta Hemingwaya proces załamywania się układu między Zachodem a Rosją odbywał się “stopniowo, a potem gwałtownie”.

24 lutego 2022 r. zapisze się w historii jako początek upadku pozimnowojennego systemu i porzucenie pragnień stworzenia Europy od Lizbony do Władywostoku, które jeszcze do niedawna propagowali tacy politycy, jak Emmanuel Macron. Wybuch wojny w Ukrainie w przeciągu roku okazał się niespotykanym od czasów zimnej wojny impulsem spajającym jedność i solidarność NATO, jak i UE. Od początku zawiązania Traktatu Waszyngtońskiego w 1949 r. Sojusz przechodził liczne ewolucje, będące rezultatem zmienności zarówno charakteru zagrożeń, jak i narodowych interesów poszerzającego się grona członków. Obecnie nie ma już żadnych wątpliwości, że NATO wraca do swoich korzeni, kiedy obrona kolektywna stała na czele priorytetów Sojuszu.

Wnioski z reakcji społeczności międzynarodowej wobec wojny w Ukrainie

Decyzja o agresji przeciwko Ukrainie zburzyła pozytywne wyobrażenia polityków w krajach “starej Europy” o Rosji. Znaczenie niemieckiej Zeitenwende istotnie wykracza poza stworzenie specjalnego funduszu obronnego o wielkości 100 miliardów euro. Inwazja okazała się mentalnym szokiem, zarówno dla niemieckich elit, jak i szerszego społeczeństwa. Równocześnie, przekroczenie ukraińskiej granicy przez rosyjskie kolumny pancerne stanowiło wbicie ostatnich gwoździ do politycznej trumny decydentów znanych jako Putinversteher. Długofalowo postęp reform w ramach Zeitenwende będzie mógł posłużyć jako papierek lakmusowy przy próbie oceny reakcji krajów Europy Zachodniej na załamanie się dawnego układu bezpieczeństwa. Znaczącym wyzwaniem będzie pokonanie chronicznych problemów trapiących Bundeswehrę, zakorzenionych w nieefektywnym systemie biurokratycznym.

Przy zasadnych obawach wobec stanu sił zbrojnych nie można pominąć faktu, że Berlin osiągnął sukcesy, które przed 2022 r. uznane byłyby za niewiele więcej niż mrzonki. Największe zmiany objęły sektor energetyczny, a także ogólne nastawienie polityków wobec Rosji. Niemcom udało się w rekordowym czasie zbudować infrastrukturę LNG i skierować gospodarkę na ścieżkę pełnego uniezależnienia się od rosyjskich paliw kopalnych.

Ponadto pomimo większego niż w przypadku państw wschodniej flanki stopnia ostrożności, rząd kanclerza Olafa Scholza zatwierdził wysłanie na Ukrainę ciężkiego sprzętu wojskowego, w tym czołgów Leopard. Docenić należy także starania takich państw jak Włochy, które z uwagi na znaczącą zależność od rosyjskiego gazu stanęły przed szczególnym ryzykiem wystąpienia kryzysu energetycznego. Premier Giorgia Meloni, pomimo prorosyjskich konotacji niektórych z członków jej koalicji i obaw zachodnich analityków, na tę chwilę podkreśla istotę więzi transatlantyckich i bliskiej współpracy z Brukselą. Wola polityczna w połączeniu z utrzymującym się poparciem społecznym dla wspierania Ukrainy wskazuje, że Rzym pozostanie ważnym fundamentem europejskiego frontu przeciwko Rosji. Europejską “szpicą” w zapewnianiu pomocy wojskowej dla Ukrainy były poza USA i Wielką Brytanią kraje położone na wschodniej flance NATO.

Państwa bałtyckie, doskonale rozumiejąc zagrożenia związane z rosyjskim rewizjonizmem przeznaczyły relatywnie największy wobec swojego potencjału zakres pomocy dla Kijowa, starając się jednocześnie pobudzić do działania cały Sojusz Północnoatlantycki. Premier Estonii Kaja Kallas podczas Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa wezwała do rozpoczęcia wspólnych zakupów wojskowych. Tallin ogłosił już plany dotyczące inicjatywy mającej na celu skoordynowane zamówienie amunicji artyleryjskiej o wartości 4 miliardów euro. Nie ulega wątpliwości, że przez rozwinięcie wsparcia wojskowego, przyjęcie znacznej ilości uchodźców i objęcie przywódczej roli w zakresie mobilizacji dyplomatycznej, środek ciężkości Sojuszu zaczął przesuwać się na wschód. Przed inwazją Moskwa, wysuwając zaporowe żądania ograniczenia wojskowego zaangażowania na wschodniej flance, zakładała postępującą finlandyzację NATO. Po szoku wywołanym 24 lutego Rosja obudziła się w alternatywnej rzeczywistości, gdzie jej własne działania doprowadziły do przełomu w polityce zagranicznej Szwecji i Finlandii, które porzuciły swoją historyczną bezaliansowość, aplikując do Sojuszu Północnoatlantyckiego.

Pomimo solidarności państw “kolektywnego zachodu” znaczna część globalnego południa odmówiła nałożenia sankcji i wstrzymała się od potępienia agresji na forach międzynarodowych. Wzmocnienie więzi gospodarczych z Indiami, Turcją i Chinami, utrzymujące się wpływy polityczne w Afryce i sukces rosyjskiej propagandy w Ameryce Łacińskiej wskazują, że asymetryczna “globalna gra” Moskwy wciąż zdaje się przynosić korzyści. Długofalowo, ciężko jednak wyobrazić sobie, że Rosja utrzyma obecny stopień rozwoju w przypadku pełnego decouplingu z Zachodem.

Wojna jako kameleon. Charakterystyka i ewolucja wojny rosyjsko-ukraińskiej

Wojna rosyjsko-ukraińska została określona przez Michaela Kofmana, będącego autorytetem w kwestii konfliktu jako kolejna wojna sowieckiej sukcesji. Opinia ta może pomóc w próbie zrozumienia motywów Kremla, który po latach prowadzenia niekonwencjonalnej wojny podprogowej zdecydował się na pełnoskalową inwazję. Szacunki amerykańskich agencji wywiadowczych wskazują, że w przeciągu roku Rosjanie ponieśli straty wynoszące 200 tys. rannych lub zabitych na polu walki. Liczby te mogą sugerować, że wojna w Ukrainie stała się dla Władimira Putina osobistym projektem, mającym stanowić zwieńczenie kolejnego okresu rosyjskiej historii. Częste nawiązania lidera Rosji do wybitnych przywódców kraju, jak car Piotr I Wielki wskazują na jego obsesję dotyczącą rosyjskiego imperializmu i ambicję zapisania się w annałach, jako przywódca, który zjednoczył “rosyjskie ziemie”.

Mając na uwadze niepewne rozstrzygnięcie wojny, a także ogromne długofalowe koszty związane z zachodnimi sankcjami i potrzebę poszukiwania nowych wschodnich rynków zbytu wojna w Ukrainie może okazać się kolejnym konfliktem z udziałem Rosji, który doprowadzi do wybuchu niepokojów wewnętrznych, mogących zaważyć na losie obecnego reżimu.

Przykłady z historii obejmują chociażby rewolucje po wojnie z Japonią, czy w trakcie wielkiej wojny, a także decyzje o reformach wprowadzone przez cara Aleksandra II po porażce w wojnie krymskiej. Jednocześnie, należy mieć na uwadze, że w przeszłości władza nie dysponowała absolutnym środkiem odstraszania w postaci arsenału jądrowego. “Abdykacja” Władimira Putina, która potencjalnie mogłaby otworzyć pole do rozmów pokojowych jest z tego powodu nacechowana wyjątkowym stopniem ryzyka.

Przydatne przy próbie spojrzenia w przyszłość politycznego rozstrzygnięcia konfliktu będzie przywołanie obserwacji Lawrence’a Freedmana, który po wojnie koreańskiej zwrócił uwagę na znaczenie konfliktów ograniczonych. Odmienny przypadek w swoim traktacie “O Wojnie” opisał z kolei pruski generał Carl von Clausewitz. Bazując przede wszystkim na swoich doświadczeniach nabytych w trakcie wojen napoleońskich stwierdził on, że istnieją wojny absolutne, cechujące się nieograniczonymi celami politycznymi. W takim konflikcie zaangażowanie obejmuje cały naród, a armie przyjmują charakter ludowy. W przykładach historycznych warto wskazać szczególnie na II wojnę światową, która jako wojna totalna doprowadziła do pierwszego strategicznego użycia broni jądrowej. Z uwagi na poziom zainwestowanych środków, zarówno ludzkich, gospodarczych i wojskowych, a także oparcia legitymizacji reżimu na wygranej w konflikcie bezwarunkowa kapitulacja stała się jedyną możliwością osiągnięcia celów politycznych. W istocie, alianci musieli doprowadzić do niemalże całkowitego zniszczenia przeciwnika i obalenia wrogiego reżimu.

Patrząc na rozwój narracji w Rosji od początku wybuchu wojny i pojawianie się kolejnych przejawów ideologii faszystowskiej można stwierdzić, że wojna z Ukrainą z perspektywy przywództwa politycznego przyjmuje charakter totalny.

Znaczącą różnicą jest jednak istotnie mniejszy poziom poparcia społecznego, niż miało to miejsce w przypadku III Rzeszy czy Cesarstwa Japonii. Od przejęcia władzy Władimir Putin poprzez tłumienie opozycji, propagandę medialną i zagwarantowanie stabilności ekonomicznej umiejętnie realizował swój cel polegający na wykreowaniu społeczeństwa biernego politycznie. Rosnące poparcie dla polityki zagranicznej Kremla i renesans nastrojów nacjonalistycznych po aneksji Krymu w 2022 r. zderzyło się z brakiem woli Rosjan do walki w wojnie bez jasnego politycznego sensu  i moralnego uzasadnienia. O transformacji “specjalnej operacji wojskowej” w konflikt o totalnym charakterze wskazuje również zmiana retoryki rosyjskich przywódców i propagandystów. Odwoływanie się do poświęceń z czasów Wielkiej Wojny Ojczyźnianej, a także określenie NATO, jako głównego adwersarza pokazuje, że Kreml próbuje zmobilizować społeczeństwo do wojny o znaczeniu egzystencjalnym.

Kolejnym po wrześniowej mobilizacji etapem eskalacji stało się zawieszenie udziału Rosji w traktacie strategicznym Nowy Start, który pozostawał ostatnim układem ograniczającym wielkość arsenałów jądrowych obu mocarstw. W swoim corocznym orędziu o stanie państwa, przesuniętym na luty 2023 r. prezydent Putin oznajmił, że winę za wybuch wojny ponoszą państwa zachodnie, na czele z USA. Retoryka ta przypomina argumenty o rozpoczęciu “wojny obronnej” przedstawiane przez liderów NSDAP, którzy wskazywali na zagrożenie spowodowane międzynarodowym spiskiem żydowskim. Cytując jednego z wybitniejszych technokratów w historii imperium rosyjskiego Piotra Stołypina Putin oznajmił, że koordynacja i zjednoczenie społeczeństwa są nieodzowne, aby Rosja mogła egzekwować swoje fundamentalne historyczne prawo, a więc funkcjonowania jako silne państwo. Była to z pewnością kolejna próba scementowania narodowego poparcia dla wojny i zapowiedź dalszych etapów militaryzacji wszystkich sfer życia Rosjan, włącznie z edukacją. Analizując strategię wojskową Kremla, w oparciu o model “trójcy” Clausewitza można dobrze zobrazować skalę porażki Putina.

Pełna mobilizacja państwa i maksymalne cele polityczne stoją w kontraście do niechętnego i biernego społeczeństwa, niewykazującego pasji i namiętności, które charakteryzowały wojny ludów w przeszłości.

Gra prawdopodobieństwa i przypadku będąca wypadkową decyzji wojskowych i wyszkolenia żołnierzy przyniosła setki tysięcy strat osobowych wśród elity rosyjskiej armii. Pozbawione personelu i wsparcia lotniczego batalionowe grupy bojowe zderzyły się z niesamowitą siłą woli ukraińskich obrońców, która sama w sobie w opinii pruskiego stratega Clausewitza służy za kluczowy wytwór sił.   

Utrata przez Rosjan połowy floty nowoczesnych czołgów – ponad 4 tys. pojazdów opancerzonych, 600 baterii artyleryjskich i niewyobrażalnej ilości zużytej amunicji – jest świadectwem sukcesu Zachodu w osiągnięciu jednego z kluczowych celów polegających na zniszczeniu potencjału Rosjan do przeprowadzania operacji ofensywnych przeciwko państwom NATO. Waszyngton, przekazując Ukrainie pomoc przekraczającą 40 miliardów USD, stanowiącą równowartość około 5% budżetu obronnego miał nieoceniony wpływ na osłabienie elity rosyjskich oddziałów powietrznodesantowych i specjalnych, a także zniszczeniu tysięcy sztuk broni pancernej.

W potrzebie wielkiej strategii. Rola krajów Zachodu w opracowaniu planu pokojowego

Mając na uwadze wypowiedzi zachodnich przywódców mówiących o odebraniu Rosji szansy na zwycięstwo należy w pierwszej kolejności zdefiniować ramy potencjalnego zwycięstwa Ukrainy. Ustalenie jasnych celów strategicznych i zakomunikowanie ich Moskwie powinno być priorytetem decydentów w krajach NATO, aby zmniejszyć ryzyko nuklearnej eskalacji w kolejnych miesiącach wojny. Debaty na temat czerwonej linii Kremla wydają się sugerować, że ofensywa na Półwysep Krymski lub zmasowany atak na terytorium Federacji mogłyby stanowić “nuklearny zapalnik” z perspektywy Moskwy. Przy zrozumiałej kalkulacji dotyczącej ryzyka użycia broni jądrowej należy mieć na uwadze, że groźby wskazujące na istnienie, a niekoniecznie użycie tych środków były wytaczane już od pierwszych dni inwazji i wydawały się maleć w kolejnych miesiącach.

Celem strategicznym USA, które będą miały ostateczne zdanie w kwestii nowej architektury bezpieczeństwa jest niedopuszczenie do powstania precedensu, kiedy siła wojskowa pozwala niskim kosztem osiągnąć znaczne zdobycze terytorialne. Waszyngton doskonale zdaje sobie sprawę, że powodzenie lub porażka tej strategii może zaważyć na losie Tajwanu i skłonności Pekinu do użycia siły.

Niedawna strategia bezpieczeństwa narodowego wytacza tezę, że obecna dekada będzie miała charakter decydujący. Przytoczone wcześniej twierdzenie Lenina wydaje się mieć zastosowanie także w tym przypadku. W tym świetle, klęska rosyjskiej agresji ma wpłynąć na kształt kolejnej dekady i to nie tylko na kontynencie europejskim. Wydaje się, że można postawić tezę, że obecna administracja dąży do sukcesu w Ukrainie, polegającym na dowiedzeniu skuteczności doktryny deterrence by punishment.

Koszty rosyjskiej inwazji mają przekonać inne autorytarne reżimy, jak ChRL, Korea Północna czy Iran przeciwko decyzji o podważeniu zasad integralności terytorialnej. W połączeniu z nieskutecznością szantażu nuklearnego, USA na zgliszczach rosyjskiej armii chce stworzyć doktrynę deterrence by denial, która pozwoli na uniknięcie kolejnego konfliktu zbrojnego o podobnej skali. Ostatecznie należy mieć na uwadze, że z perspektywy krajów zachodnich wojna w Ukrainie – w przeciwieństwie do Kijowa czy co do niektórych stolic we wschodniej Europie -ma charakter ograniczony. Decydenci powinni stworzyć obszerne plany zawarcia pokoju, które oferują władzy na Kremlu możliwość wyjścia z twarzą (tzw. off-ramp) i utrzymania wewnętrznej legitymizacji władzy. Bardziej ambitny cel związany ze zmianą reżimu powinien stać się następstwem długoterminowej i pragmatycznej strategii wprowadzania sankcji i czasowego osłabienia się mandatu reżimu. W przypadku konfrontacji z państwem nuklearnym dekapitacja przywództwa lub aktywne wsparcie populacji wiąże się z niewspółmiernym ryzykiem eskalacji. Doświadczenia z Iraku również powinny posłużyć jako przestroga przed próbą obalenia wrogich reżimów. Należy wziąć też pod uwagę spodziewaną negatywną reakcję państw globalnego południa, która osłabiłaby wiarygodność i poparcie dla USA w konfrontacji z ChRL.

Z obecną władzą na Kremlu opracowanie stabilnego systemu powojennego, w którym Rosja mogłaby ponownie stać się partnerem Europy wydaje się być nieosiągalne. Jedyną alternatywą, która pozwoli na uniknięcie tragedii związanej z wojną totalną i jednoczesne utrzymanie niepodległości Ukrainy jest opracowanie ram nowej zimnej wojny i przekształcenie Ukrainy w geopolityczny odpowiednik Niemiec po II wojnie światowej, z jasnym podziałem stref wpływów i wzajemnym odstraszaniem konwencjonalnym.

Decydująca dla przyszłości wojny z pewnością będzie materiałowa zdolność obu stron do kontynuowania walk. Zarówno Moskwa, jak i Kijów z uwagi na swoje pozytywne motywy dotyczące zajęcia lub odzyskanie terytoriów będą dążyć do przeprowadzania kolejnych ofensyw. Warto jednak zauważyć, że po błyskotliwych ukraińskich operacjach w Obwodzie Charkowskim i wycofaniu z Chersonia Rosjanie zaczęli budować zaawansowane umocnienia, które mogą wskazywać na przygotowanie do obrony w głębi (defence in depth). Fortyfikacje mogą okazać się nieocenione w przypadku braku powodzenia zimowej ofensywy i spodziewanego wiosennego natarcia sił ukraińskich. Szczególnie narażony z perspektywy Moskwy wydaje się być obszar na południe od Zaporoża, gdzie warunki geograficzne i rozmieszczenie linii komunikacyjnych sprzyjają operacjom manewrowym. Umocnienie linii obronnych może wskazywać na zmianę kalkulacji rosyjskich strategów i przygotowywanie się do przewlekłego konfliktu. Jednym z większych wyzwań dla Rosjan będzie dostosowanie swojej strategii wojskowej w obliczu malejących zasobów amunicji artyleryjskiej i nieumiejętności zdobycia przewagi w powietrzu. Rosyjska doktryna, której główne przesłanie sprowadza się do uzyskania przewagi w sile ognia w kolejnym roku wojny stanie przed trudnymi dylematami.

W kierunku nowej żelaznej kurtyny – podsumowanie

Ostatecznie celem kolektywnego zachodu, na czele z UE i NATO powinno być stworzenie warunków do powstania nowej żelaznej kurtyny na terytorium Ukrainy i przygotowanie na kolejną wersję zimnej wojny z Moskwą. Wraz z napływem zachodniego sprzętu wojskowego status Ukrainy finalnie mógłby przybrać podobną postać do układu między Izraelem a USA na Bliskim Wschodzie. Jako bliski partner NATO i UE Kijów z niestabilnego i skorumpowanego państwa buforowego położonego na krańcu zachodniego świata stałby się bastionem militarnym przeciwko konwencjonalnej potędze Rosji. Długofalowo, Ukraina po procesie odbudowy i reformie swoich instytucji, jak i systemu prawnego mogłaby dołączyć do wspólnoty europejskiej i spełnić aspiracje swoich obywateli. Wojna może posłużyć jako budulec nowej tożsamości narodowej i stanowić symboliczne odcięcie od sowieckiej przeszłości i jej licznych pozostałości, które przez dekady blokowały ukraińską integrację z Europą. Carl von Clausewitz twierdził, że wojnę jako akt przemocy należy rozpatrywać w sferze uczuć obu stron. Im waga i trwałość wrogich interesów wzrasta, tym bardziej uczucia i emocje zaczynają brać górę nad rozsądkiem i umiarkowaniem. Specjalna operacja wojskowa, która miała zapisać się w annałach historii jako wzór militarnego geniuszu wraz z narastającymi kosztami przeobraziła się w wojnę totalną o znaczeniu egzystencjalnym. Jej rozstrzygnięcie polityczne w ostatecznym rozrachunku będzie determinowane celami krajów zachodnich, co daje im nadrzędną i naznaczoną ogromną odpowiedzialnością rolę w opracowaniu stabilnych ram nowej zimnej wojny.

Foto: PAP/EPA

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Jakub Knopp Jakub Knopp. Absolwent studiów licencjackich na kierunku finanse i rachunkowość w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Student II roku studiów magisterskich na kierunku stosunki międzynarodowe, na specjalizacji ze studiów strategicznych na Uniwersytecie Warszawskim. Jego zainteresowania badawcze dotyczą m.in. bezpieczeństwa wojskowego i polityki międzynarodowej w obszarze transatlantyckim i Indo-Pacyfiku, ewolucji Sojuszu Północnoatlantyckiego i jego relacji z Rosją.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Bez kategorii, Indo-Pacyfik, Publikacje

Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Na początku marca bieżącego roku, po 18 miesiącach…
  • Jakub Knopp
  • 25 maja, 2023
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Wojsko i armia, Wywiad

Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]

Leon Komornicki – generał dywizji Wojska Polskiego w stanie spoczynku, były zastępca szefa Sztabu Generalnego WP. Od 1991 prezes Fundacji…
  • Aleksy Borówka
  • 23 maja, 2023
  • Media, Publikacje, Trójmorze

Program Trójmorze w INE – rekrutujemy!

Miło nam ogłosić, że tworzymy w INE Program Trójmorze, którego dyrektorem został dr Tomasz Pawłuszko! Jednocześnie mamy przyjemność uruchomić nabór…
  • Zespół INE
  • 20 maja, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Jakub Knopp Jakub Knopp. Absolwent studiów licencjackich na kierunku finanse i rachunkowość w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Student II roku studiów magisterskich na kierunku stosunki międzynarodowe, na specjalizacji ze studiów strategicznych na Uniwersytecie Warszawskim. Jego zainteresowania badawcze dotyczą m.in. bezpieczeństwa wojskowego i polityki międzynarodowej w obszarze transatlantyckim i Indo-Pacyfiku, ewolucji Sojuszu Północnoatlantyckiego i jego relacji z Rosją.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku
    przez Jakub Knopp
    25 maja, 2023
  • Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]
    przez Aleksy Borówka
    23 maja, 2023
  • Program Trójmorze w INE – rekrutujemy!
    przez Zespół INE
    20 maja, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas