Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
cze 18
Afryka i Bliski Wschód, Analiza, Bezpieczeństwo, Francja, Geopolityka, Polityka międzynarodowa, Publikacje

Ofensywa rebeliantów Frontu dla Zmiany i Zgody w Czadzie

18 czerwca, 2021
Ofensywa rebeliantów Frontu dla Zmiany i Zgody w CzadziePobierz

Artykuł w skrócie:

– Prezydent Czadu, Idriss Déby Itno, zmarł 20 kwietnia 2021 roku w wyniku obrażeń odniesionych podczas starć armii narodowej z Frontem dla Zmiany i Zgody (ang. Front for Change and Concord, FACT).

– Czad od lat jest kluczowym partnerem w zakresie bezpieczeństwa w  międzynarodowych wysiłkach na rzecz zwalczania terroryzmu w regionie Sahelu.

– Śmierć Déby’ego może w znaczącym stopniu odbić się na dotychczasowych działaniach Francji oraz państw regionu zmierzających do przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się organizacji terrorystycznych w głąb Afryki Zachodniej.

Wstęp

11 kwietnia 2021 roku odbyły się wybory prezydenckie w Czadzie. Uzyskując 79,32% głosów[1], na szóstą kadencję został wybrany Idriss Déby Itno. Zaledwie tydzień po wygranych wyborach, śmierć Déby’ego spowodowana ranami odniesionymi podczas starć pomiędzy czadyjskimi siłami zbrojnymi a Frontem Zmian i Jedności w Czadzie ogłoszona została w telewizji ogólnokrajowej przez rzecznika armii, generała Azema Bermandoa. Déby miał już wcześniej w zwyczaju przejmowanie dowodzenia podczas konfrontacji wojskowych, chociażby w kwietniu 2020 roku podczas walk nad jeziorem Czad przeciwko bojownikom Boko Haram[2]. Rebelianci FACT podjęli się ataku przedostając się przez granicę w  dniu wyborów i kontynuowali swoją ofensywę na południe, chcąc dotrzeć do stolicy kraju – Ndżameny.

Prezydent Déby sprawował swój urząd od 1990 roku, co czyniło go jednym z najdłużej urzędujących przywódców w Afryce. Objął on władzę w wyniku zamachu stanu, pozbawiając stanowiska prezydenta Hissène Habré i choć przywrócił system wielopartyjny w 1996 r., to zniesienie ograniczeń prezydenckich kadencji w referendum konstytucyjnym w 2005 r. było punktem zwrotnym dla nowej fazy kryzysu politycznego w kraju. Zmieniona konstytucja, która zapewniła Déby’emu zwycięstwo w 2011 roku, była postrzegana przez opozycję jako wyraźny dowód jego zamiaru utrzymania się przy władzy. Od tego czasu opozycjoniści kwestionowali legitymację jego rządu i wielokrotnie protestowali przeciwko reżimowi, bojkotując wybory w 2006, 2011 i 2016 roku. 

Walka o władzę polityczną doprowadziła również do powstania kilku grup rebelianckich, które kilkukrotnie próbowały obalić rząd. W lutym 2008 r. trzy ugrupowania: Związek Sił na rzecz Demokracji i Rozwoju (ang. The Union of Forces for Democracy and Development, UFDD), Zjednoczony Front na Rzecz Zmian Demokratycznych (ang. United Front for Democratic Change, FUC) i Związek Sił na Recz Zmiany (ang. Rally of the Forces for Change, RFC) połączyły siły i przypuściły atak na Ndżamenę, w wyniku którego  Déby omal nie stracił władzy. Związek Sił Oporu (ang. The Union of Resistance Forces, UFR) próbował już, choć bezskutecznie, obalić prezydenta w 2006 i 2008 roku[3]. UFR podjął się ponownego ataku w lutym 2019 roku, co zostało powstrzymane przez interwencję francuskich jednostek uczestniczących w operacji Barkhane[4].

Front dla Zmiany i Zgody w Czadzie

Rebelianci FACT to członkowie czadyjskiej wojskowo-politycznej organizacji z siedzibą w Libii. Ugrupowanie powstało w wyniku fragmentaryzacji innej grupy, Związku Sił na rzecz Demokracji i  Rozwoju. Za jego utworzenie odpowiada generał Mahamat Mahadi Ali, były członek UFDD.

Powrót czadyjskich rebeliantów do kraju miał miejsce po zakończeniu konfliktu pomiędzy Czadem i Sudanem w 2010 roku, kiedy to zostali oni wypędzeni z Darfuru. Ugrupowania wykorzystały upadek Muammara Kaddafiego w 2011 r. i zaczęły traktować Libię jako swoją siedzibę, z której dokonywały częstych transgranicznych ataków na terytorium Czadu. W ciągu ostatnich kilku lat bojownicy stacjonowali w górach Tibesti, które obejmują północną część Czadu oraz południową Libię.

FACT rozpoczął swoją ostatnią ofensywę w krytycznym dla kraju momencie. Siły rebeliantów tego ruchu dokonały pierwszego najazdu 11 kwietnia 2021 roku w dniu wyborów w Czadzie, w celu wykorzystania napięć wyborczych i wezwania innych przeciwników do przyłączenia się do ich sprawy. Ich publiczne oświadczenia wzywały „członków demokratycznej opozycji, społeczeństwa obywatelskiego i ludu Czadu do kontynuowania nacisku na reżim”[5], aby wesprzeć walkę zbrojną. Organizacje społeczeństwa obywatelskiego i partie opozycyjne nie zastosowały się do tego wezwania i zamiast tego wydały komunikat wzywający wszystkie strony do przestrzegania zawieszenia broni.

Istotną rolę w rozwoju sytuacji w Czadzie może odegrać kwestia przynależności do plemion. Polityka prowadzona przez Prezydenta Déby’ego opierała się na faworyzowaniu ludu Zaghawa, z którego to się wywodził. Niektórzy jego członkowie dołączyli do FACT, podczas gdy Mahadiemu, należącemu do ludu Tubu, udało się nawiązać współpracę z innymi grupami, m.in. Narodowym Frontem na rzecz Demokracji i Sprawiedliwości w Czadzie (ang. National Front for Democracy and Justice in Chad – FNDJT)[6]. Wsparcie polityczne przyniósł także Związek Sił Oporu, w skład którego wchodzi głównie plemię Zaghawa oraz Wojskowa Rada Ocalenia Republiki (ang. Military Command Council for the Salvation of the Republic – CCMSR) działająca w Libii[7]. Śmierć Deby’ego może więc sprawić, że FACT zyska większe poparcie wśród innych grup rebeliantów oraz populacji Czadu. Niemniej jednak kluczowym będzie, czy ugrupowaniu uda się sprawić wrażenie, iż walczy za więcej niż jedno plemię.

Sytuacja wewnętrzna Czadu

Zaraz po ogłoszeniu śmierci Idrissa Déby’ego utworzono Tymczasową Radę Wojskową, na której czele stanął syn zmarłego prezydenta, Mahamat Déby Itno. Składa się ona z piętnastu członków, a należą do nich m.in. szef sztabu generalnego Abakar Abdelkarim Daoud, dyrektor wywiadu wojskowego Taher Erda Taïro oraz byli ministrowie bezpieczeństwa publicznego, administracji terytorialnej i armii. Do pierwszych działań Rady należało zawieszenie konstytucji, rozwiązanie Zgromadzenia Narodowego, zarządzenie godziny policyjnej, a także zamknięcie granic lądowych i ograniczenie podróży lotniczych. Po kilku dniach wycofano się jednak z niektórych dyrektyw, a granice zostały ponownie otwarte.

Przedstawiciele opozycji politycznej i część społeczeństwa obywatelskiego są krytycznie nastawieni wobec Tymczasowej Rady Wojskowej. Obawy dotyczą głównie tego, że jej funkcjonowanie jest sprzeczne z konstytucyjnym wymogiem, który mówi o tym, aby to przewodniczący Zgromadzenia Narodowego nadzorował przejście oraz przejęcie władzy przez armię[8]. Przewodniczący Zgromadzenia Narodowego powinien pełnić funkcję prezydenta tymczasowego w przypadku wakatu na stanowisku prezydenta, a następnie w ciągu co najmniej 45 dni, a najwyżej 90 dni, przeprowadzić wybory[9]. Dowódca armii nie ma więc żadnej podstawy do przejęcia roli przywódcy Czadu, co wskazywałoby na to, że powołanie Rady jest de facto zamachem stanu, który ma na celu kontynuację polityki Déby’ego. Zwolennicy byłego prezydenta uważają natomiast działalność Rady za jedyny możliwy sposób radzenia sobie w wyjątkowych okolicznościach, w celu utrzymania pokoju i zapewnienia obrony kraju. Tymczasowa Rada Wojskowa, w odpowiedzi na krytykę, odbyła spotkania z członkami Krajowych Ram Dialogu Politycznego (ang. National Framework for Political Dialogue, CNDP) i wpływowymi liderami partii politycznych, w tym Albertem Pahimi Padacké, który zdobył drugie miejsce w wyborach prezydenckich[10]. Rada wyznaczyła także 40-osobowy rząd przejściowy. Powstał on po konsultacjach z tymczasowym premierem, którym został właśnie Padacké. Kadencja rządu ma wynosić 18 miesięcy. Po tym okresie planowane jest przeprowadzenie demokratycznych wyborów. 

Rebelianci ogłosili również, że ​​nie uważają Tymczasowej Rady Wojskowej za prawowitą władzę i planują kontynuować ofensywę[11]. Chociaż FACT poniósł znaczne straty ludzkie i materialne, śmierć prezydenta Déby’ego niewątpliwie pobudziła jego uzbrojonych przeciwników do działania. 

Rola Libii

W październiku 2020 roku obie libijskie koalicje wojskowe – jedna kierowana przez władze w Trypolisie, a druga przez Khalifę Haftara, dowódcę Libijskiej Armii Narodowej (ang. Libyan National Army – LNA) z siedzibą we wschodniej Libii – podpisały porozumienie o zawieszeniu broni. W marcu te rywalizujące ze sobą frakcje zgodziły się na utworzenie nowego Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej. Filarem porozumienia o zawieszeniu broni było wezwanie do wyjazdu cudzoziemskich sił zbrojnych, w tym tych pochodzących z Czadu, które służyły jako siły zastępcze tj. niepaństwowe podmioty zbrojne). Powyższa część porozumienia została jednak w niewielkim stopniu zrealizowana. Chociaż niektóre grupy rebeliantów w Czadzie próbowały połączyć siły od lutego 2021 r., aby przygotować się na ewentualne przyszłe problemy, jakie mogą wystąpić z władzami Libii, nie spotkały się jeszcze z żadną skoordynowaną presją, by opuścić kraj. 

FACT był w stanie skutecznie zaatakować Czad, gdyż prawdopodobnie przejął on w posiadanie uzbrojone pojazdy i ciężką artylerię, którą zagraniczni zwolennicy Haftara dostarczyli jego siłom przed ofensywą na Trypolis w 2019 roku. Według raportu ONZ ds. Libii, siły FACT nie brały udziału w walkach, ale były odpowiedzialne za ochronę obiektów wojskowych w środkowej Libii w 2017 r. i na południu kraju w 2019 roku[12]. Jest zatem prawdopodobne, że członkowie FACT byli w stanie skompletować arsenał dzięki kontaktom z LNA. 

Wpływ wydarzeń w Czadzie na państwa regionu 

Czad od lat jest kluczowym partnerem w międzynarodowych wysiłkach na rzecz zwiększania bezpieczeństwa i zwalczania terroryzmu w regionie Sahelu. Śmierć prezydenta może stanowić poważny cios dla G5 Sahel, regionalnej organizacji obejmującej Czad, Niger, Mali, Burkinę Faso i Mauretanię. W odpowiedzi na działalność grup ekstremistycznych, siły te mają silne wsparcie finansowe i logistyczne ze strony rządu francuskiego, ONZ, Unii Afrykańskiej i Unii Europejskiej. Stolica Czadu służy obecnie jako siedziba dla francuskiej operacji Barkhane, mającej na celu walkę z grupami zbrojnymi w Sahelu od 2014 roku. W lutym br. Czad wysłał dodatkowe 1200 żołnierzy, aby wesprzeć około 5100 francuskich żołnierzy stacjonujących już w regionie[13]. Co ważne, armia Czadu jest uważana za najbardziej doświadczoną ze wspólnych sił G5 Sahel. Znaczący jest także wkład Czadu, w postaci 1400 żołnierzy, w misję pokojową ONZ w Mali, MINUSMA (ang. United Nations Integrated Stabilization Mission in Mali)[14]. 

Reżim Idrissa Déby’ego był uważany przez mieszkańców Zachodu, w szczególności przez Francję, za istotnego partnera w wojnie przeciwko dżihadystom w Sahelu. Czad, pozbawiony dostępu do morza oraz położony między upadającymi państwami, takimi jak Libia, Sudan i Republika Środkowoafrykańska, jest głównym uczestnikiem tego konfliktu pod względem liczby żołnierzy i uzbrojenia. Déby przez lata utrzymywał bliskie stosunki z Republiką Francuską, której siły pomogły mu odeprzeć ofensywy rebeliantów zagrażające jego władzy przynajmniej trzy razy w ciągu ostatnich 15 lat[15]. 

Czad jest również postrzegany jako kluczowy w zakresie działalności zmierzającej do wyeliminowania grupy terrorystycznej Boko Haram, która, choć powstała w północno-wschodniej Nigerii, rozszerzyła zasięg swojej aktywność się na tereny Czadu. W ostatnich latach jedna z frakcji powstałych po podzieleniu się Boko Haram zyskała na sile i określa się jako Państwo Islamskie Prowincji Afryki Zachodniej (ang. Islamic State in West Africa Province, ISWAP). Zagrożenie ze strony tej organizacji terrorystycznej doprowadziło do reaktywacji wielonarodowej wspólnej grupy zadaniowej (ang. Multi-National Joint Task Force, MNJTF), składającej się z jednostek wojskowych z Beninu, Kamerunu, Czadu, Nigru i Nigerii.

W związku z powyższym, dla Francji zmiany w Czadzie są kluczowe w procesie utrzymania zagranicznej misji. Współpraca z Déby opierała się na stosunkowo dużej niezależności Macrona w decydowaniu o charakterze realizowanych operacji wojskowych. Nowy reżim może negatywnie wpłynąć na pozycję Republiki Francuskiej, która opierała swoją siłę militarną w regionie głównie na Czadzie.

Podsumowanie

Pomimo wewnętrznych problemów, z jakimi mierzył się Czad podczas prezydentury Idrissa Déby’ego, był on uważany przez m.in. Francję, USA i Unię Europejską za ważnego gracza w walce o pokój na obszarze pochłoniętym przez działania terrorystyczne. Obecna sytuacja poddaje więc w wątpliwość przyszłość sił takich jak G5 Sahel, czy też zaangażowanie czadyjskich jednostek wojskowych w operację Barkhane i MINUSMA. Konieczność wycofania sił na rzecz rozwiązania problemów na froncie wewnętrznym mogłaby mieć poważne konsekwencje, jeśli chodzi o rozmieszczenie sojuszników Czadu w Sahelu, zwłaszcza Francuzów.

Choć armia Czadu oświadczyła 9 maja 2021 roku, że ofensywa przeciwko rebeliantom FACT dobiegła końca, sytuacja w regionie wciąż pozostaje niestabilna[16]. Jak dotąd wysiłki organizacji międzynarodowych, Francji, a także państw regionalnych, mające na celu wycofanie grup ekstremistycznych z Sahelu, nie przyniosły znaczących rezultatów. Według Africa Center for Strategic Studies rok 2020 był najbardziej śmiertelnym w historii[17], a brutalne ataki ze strony grup takich jak, Państwo Islamskie Wielkiej Sahary (ang. Islamic State in the Greater Sahara, ISGS), nasilają się i rozprzestrzeniają na nowe obszary Afryki Zachodniej, od południowego Mali po sąsiednie Burkina Faso i Niger.

Bibliografia:

Al Jazeera, https://www.aljazeera.com/news/2021/4/21/who-are-chads-fact-rebels-and-what-are-their-goals, dostęp: 11.05.21.

Al Jazeera, https://www.aljazeera.com/news/2021/4/25/chads-fact-rebels-ready-for-ceasefire-and-talks, dostęp: 11.05.21.

Al Jazeera, https://www.aljazeera.com/news/2021/5/9/chad-military-claims-victory-over-northern-rebels, dostęp: 11.05.21.

Al Jazeera, https://www.aljazeera.com/program/inside-story/2021/5/1/is-stability-in-chad-at-risk, dostęp: 11.05.21.

Anadolu Agency, https://www.aa.com.tr/en/africa/chads-military-council-appoints-new-government/2227667, dostęp: 11.05.21.

BBC, https://www.bbc.com/news/world-africa-56836109, dostęp: 11.05.21.

BBC, https://www.bbc.com/news/world-africa-57049004, dostęp: 11.05.21.

Center for Strategic and International Studies, https://www.csis.org/analysis/d%C3%A9bys-dead-whats-next-chad-and-sahel, dostęp: 11.05.21.

International Crisis Group, Chad: What are the risks after Idriss Déby’s death?, https://www.crisisgroup.org/africa/central-africa/chad/tchad-quels-risques-apres-la-mort-d-idriss-deby, dostęp: 11.05.21.

Moshe Dayan Center for Middle Eastern and African Studies, https://dayan.org/content/death-chads-warrior-president-what-it-means-region-and-world, dostęp: 11.05.21.

Nigel Walker, Chad: prospects after the 2021 election, https://researchbriefings.files.parliament.uk/documents/CBP-9219/CBP-9219.pdf, dostęp: 11.05.21.

Reuters, https://www.reuters.com/world/africa/chads-military-names-new-government-opposition-still-unimpressed-2021-05-02/, dostęp: 11.05.21.

Reuters, https://www.reuters.com/world/africa/who-are-rebels-threatening-take-chads-capital-2021-04-21/, dostęp: 11.05.21.

Voice of America, https://www.voanews.com/africa/chad-military-claims-victory-over-rebels-north, dostęp: 11.05.21.


[1] APS, https://www.aps.dz/monde/120776-tchad-le-president-idriss-deby-itno-reelu-avec-79-32, dostęp: 11.05.2021.

[2] BBC, Chad president’s death: Rivals condemn 'dynastic coup’, https://www.bbc.com/news/world-africa-56830510, dostęp: 11.05.2021.

[3] Al Jazeera,  https://www.aljazeera.com/news/2021/4/21/who-are-chads-fact-rebels-and-what-are-their-goals, dostęp: 16.05.2021.

[4] The Conversation, France in the Sahel: a case of the reluctant multilateralist?,  https://theconversation.com/france-in-the-sahel-a-case-of-the-reluctant-multilateralist-143467, dostęp: 11.05.2021.

[5] International Crisis Group, Chad: What are the risks after Idriss Déby’s death?, https://www.crisisgroup.org/africa/central-africa/chad/tchad-quels-risques-apres-la-mort-d-idriss-deby, dostęp: 11.05.2021.

[6] Al Jazeera, Who are Chad’s FACT rebels and what are their goals?, https://www.aljazeera.com/news/2021/4/21/who-are-chads-fact-rebels-and-what-are-their-goals, dostęp: 11.05.2021.

[7] Al Jazeera, Who are Chad’s FACT rebels and what are their goals?, https://www.aljazeera.com/news/2021/4/21/who-are-chads-fact-rebels-and-what-are-their-goals, dostęp: 11.05.21.

[8]International Crisis Group, Chad: What are the risks after Idriss Déby’s death?,https://www.crisisgroup.org/africa/central-africa/chad/tchad-quels-risques-apres-la-mort-d-idriss-deby, dostęp: 11.05.21.

[9]Brookings Institution, What does President Idriss Déby’s death mean for Chad?, https://www.brookings.edu/podcast-episode/what-does-president-idriss-debys-death-mean-for-chad/, dostęp: 11.05.21.

[10] International Crisis Group, Chad: What are the risks after Idriss Déby’s death?,  https://www.crisisgroup.org/africa/central-africa/chad/tchad-quels-risques-apres-la-mort-d-idriss-deby, dostęp: 11.05.21.

[11] France News Live, https://francenewslive.com/le-fils-du-president-tchadien-mort-au-combat-prend-le-pouvoir/235959/ dostęp: 27.05.2021.

[12] United Nations, Security Council, Letter dated 8 March 2021 from the Panel of Experts on Libya established pursuant to resolution 1973 (2011) addressed to the President of the Security Council, https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N21/037/72/PDF/N2103772.pdf?OpenElement, dostęp: 11.05.2021.

[13] Reuters, France rules out immediate troop cuts in Sahel, Chad deploys reinforcements, https://www.reuters.com/article/us-sahel-security-idUSKBN2AG1B2, dostęp: 11.05.2021.

[14] Reuters, Chad’s army says it will continue joint operations against jihadists, https://www.reuters.com/article/ozatp-uk-chad-security-army-idAFKCN21V0HT-OZATP, dostęp: 11.05.2021.

[15] World Politics Review, After Deby’s Death, Chad—and the Region—Brace for the Worst, https://www.worldpoliticsreview.com/articles/29598/after-deby-s-death-in-chad-conflict-and-instability-loom, dostęp: 11.05.2021.

[16] Africa News, https://www.africanews.com/2021/05/10/chad-army-says-operation-against-rebels-is-over/, dostęp 27.05.2021.

[17] Africa Center for Strategic Studies, https://africacenter.org/spotlight/islamic-state-in-the-greater-sahara-expanding-its-threat-and-reach-in-the-sahel/, dostęp 27.05.2021.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Klaudia Badzyńska Klaudia Badzyńska. Studentka stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zainteresowania badawcze to bezpieczeństwo międzynarodowe, konflikty zbrojne obejmujące obszar Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu, ze szczególnym uwzględnieniem konfliktów na tle etnicznym.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Europa, Publikacje, Unia Europejska

Raport Parlamentu Europejskiego o obcych ingerencjach w procesy demokratyczne

Europarlamentarzyści wzywają do skoordynowanych działań w zakresie przeciwdziałania obcym wpływom. Ostrzegają przed wzmożoną aktywnością o charakterze dezinformacyjnym przed wyborami do…
  • Ewelina Załuska
  • 7 czerwca, 2023
  • Analiza, Chiny, Filipiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, USA

Prezydent Marcos Jr. – pomiędzy Chinami a Stanami Zjednoczonymi

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Zdaje się, że Filipiny za czasów prezydenta Ferdinanda…
  • Mikołaj Woźniak
  • 6 czerwca, 2023
  • Analiza, Indo-Pacyfik, Publikacje, USA

Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Na początku marca bieżącego roku, po 18 miesiącach…
  • Jakub Knopp
  • 25 maja, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Klaudia Badzyńska Klaudia Badzyńska. Studentka stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zainteresowania badawcze to bezpieczeństwo międzynarodowe, konflikty zbrojne obejmujące obszar Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu, ze szczególnym uwzględnieniem konfliktów na tle etnicznym.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Raport Parlamentu Europejskiego o obcych ingerencjach w procesy demokratyczne
    przez Ewelina Załuska
    7 czerwca, 2023
  • Prezydent Marcos Jr. – pomiędzy Chinami a Stanami Zjednoczonymi
    przez Mikołaj Woźniak
    6 czerwca, 2023
  • Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku
    przez Jakub Knopp
    25 maja, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas