Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
lip 06
Afryka i Bliski Wschód, Algieria, Analiza, Polityka zagraniczna, Publikacje

Paradygmat niezaangażowania w polityce zagranicznej Algierii

6 lipca, 2022

W celu zaprezentowania czytelnikom pozaeuropejskiego punktu widzenia na sytuację międzynarodową Instytut Nowej Europy zdecydował się opublikować tekst algierskiego analityka politycznego Arslana Chikaoui na temat polityki zagranicznej tego kraju. Aby nie ograniczać argumentacji autora i umożliwić czytelnikom zrozumienie stanowiska Algierii zdecydowaliśmy się na odejście od standardowego formatu analizy INE i opublikowanie oryginalnego tekstu wraz z komentarzem naszego analityka ds. śródziemnomorskich – Macieja Pawłowskiego.

Analiza w skrócie:

  • W epoce przekształcania mapy sojuszy geopolitycznych w związku z wojną rosyjsko-ukraińską i pandemią Covid-19 oraz z potencjalnym rozwojem wielobiegunowego świata, Algieria wiąże swoje interesy z tworzeniem nowej wersji Ruchu Państw Niezaangażowanych[1].
  • Algieria będzie nadal bronić i promować rozwiązywanie kryzysów i konfliktów o różnym natężeniu, w szczególności w regionie świata arabskiego, Afryki, Sahelu i basenu Morza Śródziemnego poprzez rozwiązania polityczne z pominięciem rozwiązań militarnych.
  • Pomimo tej nowej dynamiki geopolitycznej, Algieria pozostaje ważnym graczem w procesach pojednania i stabilizacji, biorąc pod uwagę swoje doświadczenie, a nawet sprawdzoną wiedzę fachową zdobytą na przestrzeni ostatnich pięćdziesięciu lat.

Od czasu uzyskania niepodległości w 1962 r. Algieria opiera swoją dyplomację na promowaniu zasad samostanowienia, poszanowania granic odziedziczonych po podziałach kolonialnych, nieingerencji w sprawy wewnętrzne państw, pokojowego rozwiązania konfliktów, dobrosąsiedztwa, nie-interwencjonizmu bez względu na ich charakter (wojskowy lub inny) oraz postawy niezaangażowana. Wskutek doświadczeń polegających na prowadzeniu walk o niepodległość państwo opiera swoją politykę zagraniczną na wyrażaniu sprzeciwu wobec zagranicznych ingerencji w innych państwach. W obliczu nowych wyzwań, szybko zmieniającego się regionu, kwestii bezpieczeństwa, integracji i konwergencji regionalnej, Algieria znajduje się w fazie adaptacji i konsolidacji swojej doktryny polityki zagranicznej w celu strategicznego dostosowania się do przekształceń międzynarodowych.

Dynamika dyplomatyczna zapoczątkowana przez Algierię od czasu kryzysu zdrowotnego Covid-19, z jej dyplomacją ekonomiczną, polityką sąsiedztwa, dyplomacją parlamentarną, dyplomacją społeczeństwa obywatelskiego, dyplomacją prewencyjną i dyplomacją wielostronną, pokazuje chęć zajęcia pozycji na arenie międzynarodowej jako kluczowego partnera w regionie bez kwestionowania fundamentalnych zasad doktrynalnych jego polityki zagranicznej, obronnej i bezpieczeństwa w obliczu nowych, wschodzących graczy, takich jak Chiny, Indie i Turcja, którzy wstrząsają ustalonym porządkiem.

Wobec braku systematycznego dostosowania, które byłoby równoznaczne z zaprzeczeniem zasad doktrynalnych, na których Algieria zbudowała swoją politykę zagraniczną od czasu uzyskania niepodległości, lub nieustępliwej opozycji, która by ją izolowała, Algieria wydaje się coraz bardziej zmierzać w kierunku polityki interesów niedogmatycznych.

Tchnienie nowego życia w Ruch Państw Niezaangażowanych i definiowanie nowych paradygmatów jego adaptacji do nowej ery byłoby podejściem, za którym zdaje się opowiadać Algieria. Wyraźnie zaznacza zarówno swoją postawę niezaangażowania – jak ma to miejsce w przypadku wojny rosyjsko-ukraińskiej – ale także przynależności do obszarów o znaczeniu strategicznym, takich jak Morze Śródziemne, Sahel, Afryka i Świat Arabski. Wizyta prezydenta Wenezueli Maduro w Algierze w czerwcu 2022 r. i podpisanie porozumienia o współpracy strategicznej między krajami jest wyraźnym przesłaniem ożywienia Ruchu Państw Niezaangażowanych. Przynależność Algierii do inicjatywy i jej zaangażowanie w realizację jego celów są zapisane w akcie założycielskim państwa algierskiego, którym jest Deklaracja z listopada 1954 r. o jej niezależności od francuskiego kolonizatora[2].

Dzisiaj, biorąc pod uwagę kontekst niosącej ryzyko konfrontacji między aktorami światowych mocarstw i dla wielu krajów afrykańskich lub azjatyckich, które odmawiają przynależności do jednego lub innego obozu, Algieria jest naturalnym sponsorem ruchu państw niezaangażowanych, który narodziły się wraz z Afro-Azjatycką Konferencją w Bandung w 1955 r.[3] Rola Algierii wpisuje się w logikę jej geostrategicznej zmiany pozycji jako kluczowego aktora, w szczególności dzięki jej przywiązaniu do trzech postulatów bronionych przez ten ruch, a mianowicie: dekolonizacji, multilateralizmu i rozwoju gospodarczego.

Podczas swojej wizyty w Turcji w maju 2022 r. prezydent Algierii Tebboune stwierdził: „naszą polityką jest niezaangażowanie i nie zamierzamy z niej zrezygnować”. Od początku wojny rosyjsko-ukraińskiej i pomimo historycznych relacji, które wiążą ją z Rosją, Algieria zachowuje równy dystans od walczących stron. Pod koniec marca 2022 r. w Algierii odbyła się wizyta sekretarza stanu USA Blinkena, a następnie w maju ministra spraw zagranicznych Rosji Ławrowa. Z tej okazji algierski prezydent Tebboune[4][5] oświadczył, że: „Rosja i Stany Zjednoczone są naszymi przyjaciółmi, wszyscy inni są naszymi przyjaciółmi, z wyjątkiem państwa, z którym mamy problem z powodu Palestyny. Kto chce nas osądzać, niech to zrobi. Staramy się najlepiej, jak potrafimy ożywić Ruch Państw Niezaangażowanych. Widzimy, dokąd zmierza świat. Bez względu na liczbę biegunów pozostajemy jednakowo zdystansowani. Nasze interesy gospodarcze zakładają współpracę ze wszystkimi stronami. Natomiast jeśli chodzi o interesy polityczne i kwestie stabilności, to jesteśmy skoncentrowani przede wszystkim na naszych interesach, interesach Algierczyków”[6]. Jednocześnie szef sztabu armii algierskiej, generał Chengriha[7], również potwierdził neutralność Algierii wobec konfliktów międzynarodowych, kiedy przyjął dyrektora generalnego Międzynarodowego Sztabu Wojskowego NATO gen. Wiermanna: „Na szczeblu międzynarodowym Algieria nadal przyjmuje politykę neutralności. Nasz kraj dba o to, by nie uczestniczyć w napięciach między różnymi stronami”. Ze swojej strony przewodniczący Senatu (Izba Wyższa) Goudjil w rozmowie z ambasadorem Kuby w Algierze Vergara[8] wskazał na potrzebę czerpania inspiracji z zasad państw niezaangażowanych oraz stwierdził, że kraje Trzeciego Świata będą musiały lepiej się przygotować na głębokie zmiany, których doświadcza obecnie świat. Marszałek Izby Wyższej podczas ostatniej rozmowy telefonicznej ze swoim tureckim odpowiednikiem Sentopą[9] również podkreślił „konieczność współpracy w celu opracowania nowej koncepcji niezaangażowania, która jest dostosowana do nowej sytuacji międzynarodowej”. Wszystkie te towarzyszące deklaracje polityczne pokazują, że istnieje konsensus wśród algierskiej elity rządzącej w kwestii postawy niezaangażowania Algierii i jej pragnienia zaktualizowania Ruchu Państw Niezaangażowanych.

Ponadto, organizując w Algierze spotkanie Ligi Arabskiej zaplanowane na 1 listopada 2022 r. z podwójną symboliką – obchodami 68. rocznicy wybuchu rewolucji przeciwko kolonizacji francuskiej, a także 44. rocznicy Deklaracji Algierskiej 15 listopada 1988 r., przez Organizację Wyzwolenia Palestyny (OWP), uważaną przez władze Autonomii jako deklarację niepodległości – zaznacza stałość stanowiska Algierii w kwestii samookreślenia i niepodległości narodów. Co więcej, organizując Igrzyska Śródziemnomorskie w czerwcu 2022 r. Algieria zaznacza swoje członkostwo w tej strategicznej przestrzeni, w której jest jednym z ważnych graczy w odniesieniu do kwestii i wyzwań, z jakimi zmierzą się dwa brzegi Morza Śródziemnego, potocznie nazywanego „Jeziorem”. Konflikty i ich złowrogie następstwa wokół Jeziora stają się poważnymi problemami dla rozwoju odnowionej, pokojowej i zrównoważonej współpracy między północnym i południowym brzegiem. Morze Śródziemne pozostaje problemem na trzech poziomach: strategicznym, gospodarczym i ekologicznym. Wszystko to oznacza, że Algieria nie może stać na uboczu i wyraźnie to potwierdza.

Algieria stopniowo zmierza w kierunku nowej ery, w której próbuje dostosować się do nowego globalnego kontekstu. Przekazuje to społeczności międzynarodowej pewnymi sygnałami, takimi jak przystąpienie do Dialogu Śródziemnomorskiego NATO, wezwanie do rozwiązywania konfliktów o niskiej i średniej intensywności w Libii, Mali i Jemenie poprzez inkluzywny dialog polityczny oraz oferowanie pomocy jako państwo posiadające doświadczenie i wiedzę na tym polu (np. Iran-Irak, Iran-USA, Etiopia-Erytrea i inne), realizacji arabskich i afrykańskich umów o wolnym handlu (GZALE i ZLECAf), chęci zrewidowania układu o stowarzyszeniu z Unią Europejską, aby dostosować go do nowych wyzwań oraz wznowieniem dialogu z WTO w celu ewentualnego członkostwa. Algieria już teraz polega na uprzywilejowanych platformach integracji regionalnej i subregionalnej (Unia Afrykańska, Współpraca 5+5, CEMOC, Transsaharyjska Inicjatywa Zwalczania Terroryzmu, Afripol) i zamierza ponownie uruchomić, z nowymi paradygmatami, Ruch Niezaangażowanych.

Krótko mówiąc, globalny kontekst geopolityczny i geoekonomiczny ulega przeobrażeniu, a zasadnicze stanowisko Algierii pozostaje nieodwołalne i niezmienne, co wyjaśnia jej zaangażowanie w ożywienie nowej koncepcji Ruchu Państw Niezaangażowanych.

Maciej Pawłowski: Algieria, podobnie jak Wenezuela, Kuba, Serbia bądź Iran, postrzegana jest jako państwo politycznie bliskie Rosji i Chinom. Jak jednak pokazuje tekst Arslana Chikhaoui, jej polityka zagraniczna jest znacznie bardziej złożona. Zakłada ona, że globalny układ polityczny zmierza w kierunku rywalizacji amerykańsko-chińskiej bądź wielobiegunowości. Kluczowe znaczenie dla rozwoju wydarzeń ma wynik wojny w Ukrainie, która w wielu państwach Globalnego Południa postrzegana jest jako de facto starcie Rosji z USA.

W obliczu przewidywanych zmian układu międzynarodowego Algieria zamierza zachować neutralność, reaktywując znany z czasów zimnej wojny Ruch Państw Niezaangażowanych. Jego członkami miałyby być ww. kraje, postrzegane dziś jako zbliżone do Rosji i Chin, ale również Turcja i wiele innych państw afrykańskich, azjatyckich i latynoamerykańskich. Jeżeli – w wyniku wojny w Ukrainie – osłabieniu ulegnie międzynarodowa pozycja Rosji, wówczas do nowej organizacji mogliby dołączyć również jej dotychczasowi sojusznicy, np. Białoruś, państwa Azji Centralnej czy też Armenia. Nowy Ruch Państw Niezaangażowanych miałby służyć jego członkom do realizacji swoich interesów poprzez współpracę bądź negocjacje z USA, Chinami i Unią Europejską. W zależności od tego, który z wielkich graczy przedstawi korzystniejszą ofertę rozwiązania danego problemu, z nim dane państwo podjęłoby doraźną współpracę.

W interesie NATO, UE oraz samej Polski jest utrzymywanie możliwie jak najlepszych relacji z takimi państwami, jak Algieria i pogłębianie współpracy z nimi w dziedzinie bezpieczeństwa i energetyki. Konieczne jest jednak przy tym zachowanie jedności transatlantyckiej, gdyż rywalizacja między USA i UE przyczyni się jedynie do wzrostu wpływów Chin w niniejszych krajach. Z tego względu koncepcja strategicznej autonomii UE w dziedzinie bezpieczeństwa jest projektem szkodliwym. Jej realizacja jedynie osłabiłaby pozycję negocjacyjną Zachodu w relacjach z państwami określającymi się jako „niezaangażowane”.


[1] Communiqué final de la conférence afro-asiatique de Bandung, www.cvce.eu, dostęp: 01.05.2017.

[2] La proclamation de Novembre 1954, www.ministerecommunication.gov.dz, dostęp: 31.10.2018.

[3] La Conférence de Bandung, un des leviers devant mener la coopération entre les pays du Sud, Algérie Presse Service, dostęp: 16.04.2021.

[4] Conflits dans le monde : Tebboune réitère la position de l’Algérie, www.tsa-algerie.com, dostęp: 17.05.2022.

[5] Le général de corps d’armée Chengriha remet une lettre manuscrite du Président Tebboune au Président serbe, L’Echo d’Algérie, dostęp: 12.10.2021.

[6] Ang.: „Russia and the United States are our friends, all the others are our friends, except the one with whom we have a problem because of Palestine. Whoever wants to judge us let him do it. We are trying as best we can to reinvigorate the Non-Aligned Movement. We see where the world is heading. Regardless of the number of poles, we are equidistant from all. Our commercial interests work with everyone, but when it comes to political interests and stability, we look first and foremost at our interests, the interests of the Algerian people”.

[7] Algérie-OTAN : Le chef de l’armée algérienne réaffirme la neutralité de son pays, www.aa.com.tr, dostęp: 11.05.2022.

[8] Algérie-Cuba : Les principes du non-alignement réaffirmés, Revue la Sentinelle, dostęp: 28.03.2022.

[9] Goudjil s’entretient avec son homologue turc : Alger et Ankara pour un nouveau concept du non alignement, le Jeune Indépendant, dostęp: 4.05.2022.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Dr Arslan Chikhaoui Dr Arslan Chikhaoui. Ekspert ds. Geopolityki. Dyrektor Zarządzający centrum konsultingowo-analitycznego „NSV”. Członek Komitetu Doradczego Ekspertów w ramach Światowego Forum Ekonomicznego (WEF-Davos), Forum Bezpieczeństwa i Obrony (DSF-Londyn), Międzynarodowego Forum Bezpieczeństwa Nuklearnego (INSF- Waszyngton). Absolwent Centrum Studiów Strategicznych NESA (NDU-Waszyngton). Jest też zaangażowany w prace różnych grup roboczych ONZ ds. systemu bezpieczeństwa na Morzu Śródziemnych, w Północnej Afryce, w Sahelu oraz ds. nieproliferacji broni masowego rażenia w regionie Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki (UNSCR 1540).

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Publikacje, Wywiad

Forum Polsko-Czeskie 2023: Jan Macháček o relacjach Polsko-Czeskich. Wywiad Instytutu Nowej Europy

Niniejszy tekst stanowi tłumaczenie transkrypcji rozmowy przeprowadzonej przez Michała Banasiaka. Jan Macháček - czeski felietonista i muzyk. Zajmuje się kwestiami politycznymi,…
  • Michał Banasiak
  • 3 października, 2023
  • Analiza, Indo-Pacyfik, Korea Południowa, Publikacje

Jak Polska i Korea Południowa korzystają na współpracy swoich przemysłów zbrojeniowych

Kontrakty na dostawy broni między Polską a Koreą Południową doprowadziły do bliskiej współpracy w sektorze obronnym między azjatyckim oraz europejskim…
  • Jakub Witczak
  • 28 września, 2023
  • Analiza, Europa, Publikacje

Forum Polsko-Czeskie 2023: Promocja Polski i Współpraca Polsko-Czeska. Wywiad z Dyrektorem Instytutu Polskiego w Pradze

Niniejszy tekst stanowi tłumaczenie transkrypcji rozmowy przeprowadzonej przez Michała Banasiaka. Maciej Ruczaj - absolwent Uniwersytetu Karola w Pradze, publicysta, analityk i…
  • Michał Banasiak
  • 26 września, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Dr Arslan Chikhaoui Dr Arslan Chikhaoui. Ekspert ds. Geopolityki. Dyrektor Zarządzający centrum konsultingowo-analitycznego „NSV”. Członek Komitetu Doradczego Ekspertów w ramach Światowego Forum Ekonomicznego (WEF-Davos), Forum Bezpieczeństwa i Obrony (DSF-Londyn), Międzynarodowego Forum Bezpieczeństwa Nuklearnego (INSF- Waszyngton). Absolwent Centrum Studiów Strategicznych NESA (NDU-Waszyngton). Jest też zaangażowany w prace różnych grup roboczych ONZ ds. systemu bezpieczeństwa na Morzu Śródziemnych, w Północnej Afryce, w Sahelu oraz ds. nieproliferacji broni masowego rażenia w regionie Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki (UNSCR 1540).
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Forum Polsko-Czeskie 2023: Jan Macháček o relacjach Polsko-Czeskich. Wywiad Instytutu Nowej Europy
    przez Michał Banasiak
    3 października, 2023
  • Jak Polska i Korea Południowa korzystają na współpracy swoich przemysłów zbrojeniowych
    przez Jakub Witczak
    28 września, 2023
  • Forum Polsko-Czeskie 2023: Promocja Polski i Współpraca Polsko-Czeska. Wywiad z Dyrektorem Instytutu Polskiego w Pradze
    przez Michał Banasiak
    26 września, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Europa Geopolityka Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas