Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
lut 28
Analiza, Europa, Publikacje, Szwecja, Unia Europejska

Pół roku po wyborach w Szwecji

28 lutego, 2023

12 marca 2023 roku mija sześć miesięcy od przeprowadzenia wyborów parlamentarnych w Szwecji. Podstawą działań rządu premiera Ulfa Kristerssona jest tzw. porozumienie z Tidö, które zostało zawarte pomiędzy trzema partiami koalicji (Liberałowie, Moderaci, Chrześcijańscy Demokraci) a Szwedzkimi Demokratami, którzy nie wchodzą w skład rządu.

Pięć tygodni po wyborach parlamentarnych powołano nowy rząd. W wyniku głosowania w Riksdagu, przeprowadzonego 17 października 2022 roku, na czele centroprawicowego rządu stanął Ulf Kristersson. W trakcie przemówienia przed parlamentem w dniu 18 października 2022 roku premier Kristersson wskazywał na cztery najważniejsze wyzwania stojące przed szwedzkim rządem za jego kadencji: zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego, osiągnięcie bezpieczeństwa zewnętrznego poprzez wzmocnienie szwedzkich sił zbrojnych i wejście do Sojuszu Północnoatlantyckiego, zapewnienie energii elektrycznej w dostępnych cenach oraz zmianę polityki migracyjnej i integracyjnej[1].

Porozumienie z Tidö obejmuje siedem obszarów ważnych dla partii wchodzących w skład rządu. W obszarze zdrowia partie koalicji rządowej zgodziły się na utworzenie państwowego pośrednika opieki zdrowotnej, w celu zwiększenia dostępu do opieki zdrowotnej i lepszego wykorzystania funduszy publicznych. Zostały poczynione pierwsze kroki w tym kierunki i rząd przeznaczy w 2023 roku ok. 100 mln SEK na utworzenie państwowej agencji opieki[2]. Zwiększono również nacisk na promocje aktywności fizycznej wśród osób młodych i starszych. Szwedzki rząd obiecuje utworzenie krajowej strategii, która ma pomóc zapobiec izolacji i wspomóc walkę z otyłością, chorobami psychicznymi oraz samotnością. Wzmocniona zostanie również opieka okołoporodowa, jaką otrzymują kobiety w czasie ciąży i po porodzie. Rząd podkreśla, iż dostępność opieki położniczej powinna być na dobrym poziomie w całej Szwecji. W związku z tym zaproponowano, aby w 2023 roku przeznaczyć na ten obszar 1,7 miliarda (!) szwedzkich koron[3].

W kwestii klimatu i energetyki partie koalicji rządowej obiecały inwestycje w nową elektrownię atomową. Szwedzki rząd zmienił cele klimatyczne, które do tej pory zakładały pozyskiwanie energii w 100% ze źródeł odnawialnych.

Wprowadzone zmiany wskazują, iż nowym celem stało się całkowite odejście od paliw kopalnych. Na początku 2023 roku rząd Szwecji zapowiedział zniesienie ograniczeń prawnych, aby umożliwić budowę większej liczby reaktorów jądrowych w innych miejscach niż działające obecnie trzy elektrownie jądrowe w Forsmark, Oskarshamn oraz Ringhals[4].

Dlatego zapowiadana rozbudowa energetyki jądrowej w Szwecji pozwoli na szybszy rozwój elektryfikacji przemysłu i transportu. Bardzo głośnym tematem w kraju była sprawa dopłat do energii elektrycznej dla gospodarstw domowych i firm. Krytyka dotacji dotyczy tego, iż sposób, w jaki jest ona wypłacana i kto do dopłaty się kwalifikuje może spowodować zmniejszenie motywacji do oszczędzania energii elektrycznej przez gospodarstwa domowe. Wypłata dla gospodarstw domowych rozpoczęła się w lutym[5].

Zapowiadane były również reformy w obszarze walki z przestępczością zorganizowaną, które mają doprowadzić do ograniczenia działalności przez organizacje przestępcze na terytorium Szwecji. Podjęto decyzję o podwojeniu wysokości kar za udział w gangach, wprowadzeniu specjalnych stref odwiedzin, w których poszukiwanie broni i materiałów wybuchowych może być prowadzone w oparciu o decyzję prokuratury prowadzącej śledztwo oraz wprowadzenie instytucji świadka anonimowego. W tym celu powołano specjalne komisje, które mają przedstawić swoje wnioski w październiku 2023 roku w odniesieniu do instytucji świadka anonimowego oraz w styczniu 2024 roku w odniesieniu do stref odwiedzin.

W dziedzinie edukacji rząd w 2023 roku obiecuje zainwestowanie 685 milionów szwedzkich koron w celu zwiększenia dostępu do wysokiej jakości materiałów edukacyjnych. Ma zostać również znacznie ulepszona jakość i zmieniona ilość czasu trwania kursów na nauczyciela, aby przyciągnąć więcej absolwentów do zawodu. Przy jednoczesnym podniesieniu statusu zawodu nauczyciela i poprawie warunków pracy[6].

W polityce migracyjnej i azylowej szwedzki rząd obiecuje wprowadzenie rozwiązania zmniejszającego migrację do kraju i zmianę dotychczasowej strategii. W propozycji było m.in. zbadanie możliwości wycofania pozwolenia na pobyt osobom niespełniającym odpowiednich kryteriów[7].

Padła również propozycja zaostrzenia warunków przyznawania obywatelstwa szwedzkiego – osoby karane miałyby być wydalane z kraju. Szwedzka policja otrzymała zadanie zwiększenia liczby kontroli cudzoziemców[8]. 24 stycznia 2023 roku rząd ogłosił, iż zamierza prowadzić międzynarodową kampanię informacyjną na temat szwedzkiej polityki migracyjnej. Celem kampanii jest ograniczenie imigracji do kraju[9].

Prezydencja Szwecji w Unii Europejskiej

1 stycznia 2023 r. Szwecja objęła półroczne przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej. Bardzo duży wpływ na szwedzką prezydencję i jej zadania ma rosyjska inwazja na Ukrainę. Premier Szwecji Ulf Kristersson podkreśla, że nielegalna inwazja Rosji na Ukrainę stanowi bardzo duże zagrożenie dla bezpieczeństwa europejskiego, zmuszając obywateli Ukrainy do migracji i niosąc ze sobą konsekwencje dla światowych dostaw żywności i energii. Obecny etap wojny rosyjsko-ukraińskiej przyniesie liczne wyzwania w zakresie utrzymania jedności Unii Europejskiej w dalszym wspieraniu Ukrainy (pomoc gospodarcza, wojskowa i humanitarna). Ważną kwestią jest również gromadzenie środków na odbudowę Ukrainy po wojnie i dążenie do pociągnięcia osób winnych zbrodni wojennych na terenie Ukrainy do odpowiedzialności. Nie można zapominać także o monitorowaniu postępów Ukrainy jako państwa kandydującego do Unii Europejskiej. Szwecja w trakcie prezydencji skoncentruje się na czterech priorytetowych obszarach:

  • Bezpieczeństwo i jedność

Najważniejszym zadaniem dla szwedzkiej prezydencji będzie dążenie do zapewnienia bezpieczeństwa Europy poprzez wspieranie Ukrainy w walce przeciwko Federacji Rosyjskiej. Unia Europejska, współpracując z NATO musi przyjąć znacznie większą odpowiedzialność za bezpieczeństwo europejskie i globalne. Dlatego prezydencja szwedzka będzie dążyć do wypracowania konsensusu dot. polityki bezpieczeństwa i obrony UE, a także realizować cele zawarte w strategicznym kompasie Unii Europejskiej[10]. Szwecja może również próbować wpłynąć na politykę migracyjną UE. W wypowiedziach polityków koalicji rządowej, jak i Szwedzkich Demokratów zauważalna jest chęć zaostrzenia polityki migracyjnej w polityce unijnej i wewnętrznej, co na pewno będzie rzutować przez najbliższe miesiące.

  • Odporność poprzez wzrost konkurencyjności

Szwecja zamierza położyć nacisk na konkurencyjność europejskiego przemysłu oraz zagrożone podstawy wzrostu gospodarczego. Unia Europejska w wizji szwedzkiej prezydencji powinna podążać w kierunku utrzymywania jednolitego rynku oraz otwartej gospodarki, opartej na wolnej konkurencji, prywatnych inwestycjach i cyfryzacji. Najważniejszym zadaniem będzie dążenie do ustanowienia strategii na rzecz konkurencyjności europejskiej[11].

  • Dobrobyt – zielona transformacja energetyczna

Ważnym zadaniem szwedzkiej prezydencji jest rozwiązanie problemu wysokich i niestabilnych cen energii elektrycznej, które w dużym stopniu wpływają na inflację w państwach członkowskich UE oraz podjęcie długoterminowej reformy rynku energii[12]. Odejście od paliw kopalnych na rzecz zielonej energii oraz energetyki jądrowej pozwala zmierzać Unii Europejskiej w kierunku zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego. W czasie prezydencji szwedzkiej mają zostać przeprowadzone negocjacje wewnątrzunijne dotyczące kwestii związanych z przyśpieszeniem elektryfikacji UE[13].

  • Wartości demokratyczne i zasada praworządności

Szwecja w czasie prezydencji będzie stała na straży przestrzegania zasady praworządności i praw podstawowych, które należą do najważniejszych wartości demokratycznych, na jakich opiera się UE[14].

Szwedzka droga do NATO

Szwedzka droga do NATO jest cały czas uzależniona od decyzji Turcji i Węgier w sprawie ratyfikacji akcesji Szwecji. Turcja uzależnia zgodę na akcesję Szwecji od wypełnienia postanowień zawartych w trójstronnym memorandum z czerwca 2022 roku. Szwecja zgodziła się na przeciwdziałanie aktywności ugrupowań siostrzanych Partii Pracujących Kurdystanu, dokonanie szeregu zmian w kodeksie karnym, aby dążyć do zwalczania terroryzmu, zniesienie embarga na eksport broni do Turcji, rozpatrzenie wniosków o deportację osób podejrzanych przez Turcję o terroryzm, walkę z dezinformacją i finansowaniem organizacji, które są uznawane za terrorystyczne przez władzę Turcji[15]. Zmienione zostało również ustawodawstwo antyterrorystyczne. To pozwala uniemożliwić działanie grup powiązanych z organizacjami terrorystycznymi lub finansujących je na terytorium Szwecji. Zmiany wprowadzane w ustawodawstwie pozwalają także na szerszą kryminalizację udziału w tych organizacjach[16]. Premier Węgier Viktor Orbán powiedział pod koniec ubiegłego roku, że węgierski parlament zagłosuje nad ratyfikacją w lutym. Jednakże do tej pory nie widać konkretnych działań, które zmierzałyby do realizacji obietnicy przez rząd Węgier.

Bardzo ważną kwestią są ostatnie antytureckie protesty w Sztokholmie, na których palono Koran oraz powieszono kukłę przedstawiającą prezydenta Turcji. Premier Ulf Kristersson określił demonstracje jako prowokacyjne, ale również podkreślił, iż wolność słowa i swobodny sposób jej wyrażania stanowią podstawę szwedzkiej demokracji. Jimmie Åkesson (przewodniczący Szwedzkich Demokratów), skrytykował oświadczenie premiera i wezwał do odrzucenia jakichkolwiek dalszych ustępstw wobec Turcji[17].

Rząd Szwecji przywróci obowiązek służby w obronie cywilnej. W 2023 roku na ćwiczenia zostaną powołane osoby mające wesprzeć ratownictwo. Powodem przywrócenia obowiązku służby w obronie cywilnej jest wojna w Ukrainie i rosyjskie ataki na ludność cywilną. Przez najbliższe 5 lat ma zostać przeszkolonych około 3 tysięcy osób. Służba cywilna została zniesiona w Szwecji w 2008 roku, gdy uznano, że w regionie nie ma już ryzyka wystąpienia konfliktu zbrojnego[18].

Podczas dorocznej konferencji na temat bezpieczeństwa, minister obrony Szwecji Pål Jonson ogłosił, że rząd rozpoczął rozmowy ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie zawarcia porozumienia o współpracy obronnej.

Umowa ma umożliwić szybsze i skuteczniejsze udzielanie wsparcia przez Stany Zjednoczone w przypadku kryzysu lub wojny[19]. Minister obrony Pål Jonson oznajmił, iż Pentagon może otrzymać prawo do magazynowania sprzętu wojskowego, a także inwestowania w infrastrukturę militarną na terytorium Szwecji[20].  

Szwedzki rząd od 17 października 2022 roku poczynił bardzo duże kroki w realizacji założeń memorandum oraz wzmocnieniu bezpieczeństwa państwa. Wydarzenia ze stycznia 2023 roku (spalenie Koranu i powieszenie kukły prezydenta Turcji na demonstracji) nie mogą przykrywać zmian, jakie wprowadzono przez ten czas w szwedzkim ustawodawstwie. Obecnie można zauważyć 3 priorytetowe rzeczy dla szwedzkiego rządu: prezydencja Szwecji w UE, NATO i wdrażanie założeń memorandum (walka z organizacjami terrorystycznymi) oraz polityka migracyjna. Bardzo ważną kwestią na najbliższe miesiące będzie zacieśnianie relacji ze Stanami Zjednoczonymi i pomoc Ukrainie. Wiele spraw w polityce wewnętrznej będzie zależało od współpracy ze Szwedzkimi Demokratami. Biorąc pod uwagę siłę Szwedzkich Demokratów w parlamencie zauważalnym jest, iż każda decyzja rządu Ulfa Kristerssona będzie zależna od ich głosów.

Foto: PAP


[1] Regeringsförklaringen Regeringskansliet (18.10.2022 r.), https://www.regeringen.se/tal/2022/10/regeringsforklaringen-den-18-oktober-2022/

[2] Nationell statlig vårdförmedling för att öka tillgängligheten till vård och korta vårdköerna, Regeringskansliet(22.11.2022 r.), https://www.regeringen.se/artiklar/2022/11/nationell-statlig-vardformedling-for-att-oka-tillgangligheten-till-vard-och-korta-vardkoerna/

[3] Satsningar för bättre vård och ökad folkhälsa, Regeringskansliet(01.11.2022 r.), https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/11/satsningar-for-battre-vard-och-okad-folkhalsa/

[4] Regeringen föreslår ändrad lagstiftning om kärnkraften, Regeringskansliet (11.01.2023 r.), https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/01/regeringen-foreslar-andrad-lagstiftning-om-karnkraften/

[5] Regeringens första 100 dagar: Samarbetsprojektet klimat och energi, Regeringskansliet (27.01.2023 r.), https://www.regeringen.se/artiklar/2023/01/regeringens-forsta-100-dagar-samarbetsprojektet-klimat-och-energi/

[6] Regeringens första 100 dagar: Skolan, Regeringskansliet(20.01.2023 r.), https://www.regeringen.se/artiklar/2023/01/regeringens-forsta-100-dagar-skolan/

[7] Regeringens första 100 dagar: Migration, Regeringskansliet (24.01.2023 r.), https://www.regeringen.se/artiklar/2023/01/regeringens-forsta-100-dagar-migration/

[8] Regeringens första 100 dagar: Migration, Regeringskansliet(24.01.2023 r.), https://www.regeringen.se/artiklar/2023/01/regeringens-forsta-100-dagar-migration/

[9] N. Radlovacki, Migrationsministern: Informationskampanj ska sjösättas, SVT Nyheter (24.01.2023 r.), https://www.svt.se/nyheter/inrikes/migrationsministern-informationskampanj-ska-redogora-battre

[10] The Swedish Presidency programme, Council of European Union https://swedish-presidency.consilium.europa.eu/en/programme/programme-of-the-presidency/

[11] Ibidem.

[12] Ibidem.

[13] The Government’s priorities and the programme of the upcoming Swedish Presidency of the Council of the EU, Government Offices of Sweden (14.12.2022 r.), https://www.government.se/speeches/2022/12/speech-priorities-and-work-programme-for-the-swedish-presidency-of-the-council-of-the-european-union-in-spring-2023/

[14] Ibidem.

[15] Türkiye, Finland, and Sweden sign agreement paving the way for Finnish and Swedish NATO membership, NATO (28.06.2022 r.), https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_197251.htm?selectedLocale=en

[16] Trilateral Memorandum – NATO (28.06.2022 r.), https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/2022/6/pdf/220628-trilat-memo.pdf

[17] J. Silverberg, Jimmie Åkesson (SD) om Turkiets president Erdogan: ”En islamistisk diktator”, SVT Nyheter (18.01.2023 r.), https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jimmie-akesson-om-erdogan-en-diktator

[18] J. Silverberg, Regeringen: Civilplikten kommer att återinföras i Sverige, SVT Nyheter (10.01.2023 r.), https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsvarsministern-haller-presstraff

[19] Sverige och USA har påbörjat förhandlingar om avtal om fördjupat försvarssamarbete, Regeringskansliet (09.01.2023 r.), https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/01/sverige-och-usa-har-paborjat-forhandlingar-om-avtal-om-fordjupat-forsvarssamarbete/

[20] Ibidem.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Mateusz Gibała Mateusz Gibała. Student politologii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Współpracuje z portalem Nowa Europa Wschodnia oraz Przegląd Bałtycki. Prowadzi również bloga o nazwie Polityka po nordycku. Jego zainteresowania koncentrują się na polityce wewnętrznej i zagranicznej krajów nordyckich oraz himalaizmie.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Indo-Pacyfik, Publikacje, USA

Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Na początku marca bieżącego roku, po 18 miesiącach…
  • Jakub Knopp
  • 25 maja, 2023
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Wojsko i armia, Wywiad

Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]

Leon Komornicki – generał dywizji Wojska Polskiego w stanie spoczynku, były zastępca szefa Sztabu Generalnego WP. Od 1991 prezes Fundacji…
  • Aleksy Borówka
  • 23 maja, 2023
  • Media, Polityka międzynarodowa, Publikacje, Trójmorze

Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!

Miło nam ogłosić, że tworzymy w INE Program Trójmorze, którego dyrektorem został dr Tomasz Pawłuszko! Jednocześnie mamy przyjemność uruchomić nabór…
  • Zespół INE
  • 20 maja, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Mateusz Gibała Mateusz Gibała. Student politologii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Współpracuje z portalem Nowa Europa Wschodnia oraz Przegląd Bałtycki. Prowadzi również bloga o nazwie Polityka po nordycku. Jego zainteresowania koncentrują się na polityce wewnętrznej i zagranicznej krajów nordyckich oraz himalaizmie.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku
    przez Jakub Knopp
    25 maja, 2023
  • Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]
    przez Aleksy Borówka
    23 maja, 2023
  • Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!
    przez Zespół INE
    20 maja, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas