Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Raporty
  • Publikacje
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Raporty
  • Publikacje
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
sty 03
Bezpieczeństwo, Kryzys migracyjny, Publikacje, Rosja, Ukraina

Przymusowa migracja jako narzędzie osłabienia Zachodu

3 stycznia, 2023

Artykuł w skrócie:

▪ Rosyjskie ataki rakietowe kierowane na ukraińską infrastrukturę energetyczną stanowią w szczególności narzędzie tworzenia warunków do zastosowania inżynierii przymusowej migracji.

▪ Inżynieria przymusowej migracji polega na wykorzystaniu migracji jako sposobu negatywnego oddziaływania na państwo przyjmujące.

▪ Federacja Rosyjska dąży nie tylko do osłabienia potencjału Ukrainy, ale także osłabienia państw wspierających Ukraińców mając świadomość, że niezachwiane wsparcie sprzętowe, logistyczne, finansowe, materiałowe oraz humanitarne w sposób istotny przyczynia się do stopniowego wypierania sił rosyjskich okupowanych terytoriów ukraińskich.

Zarówno uderzenie rakietowe z 15 listopada 2022 roku, jak i późniejsze ataki na infrastrukturę energetyczną Ukrainy, nie powinny być wyłącznie interpretowane w kontekście stosowania taktyki spalonej ziemi przez Federację Rosyjską, czy oddziaływania kinetycznego, mającego osłabić ukraiński potencjał. Rosja będzie coraz boleśniej odczuwać nie tylko skutki strat poniesionych w Ukrainie, ale także rezultaty nałożonych sankcji, a także wysiłek na rzecz odbudowy wykorzystanych, zniszczonych, uszkodzonych czy przejętych środków walki. Kreml musi w coraz większym stopniu zwracać uwagę na kosztochłonność oddziaływania, zarówno na Ukrainę, jak i państwa ją wspierające. Zastosowanie względnie drogiego środka walki do ataku na cele cywilne skłania ku refleksji nad możliwością wykorzystania uderzeń w infrastrukturę nie tylko w celu osłabienia Ukrainy, ale także jako fundamentu do znacznie szerszego oddziaływania na sojusznicze państwa.

Niniejsza analiza opiera się na pięciu założeniach:

▪ Federacja Rosyjska, dążąc do przełamania niekorzystnej sytuacji na froncie, będzie podejmować działania wymierzone w osłabienie nie tylko Ukrainy, ale przede wszystkim państw wspierających Ukraińców w walce z agresorem.

▪ Ukraina, pomimo dążenia do zmniejszenia negatywnych skutków uszkodzenia infrastruktury, nie będzie w stanie zapewnić dziesiątkom tysięcy Ukraińców dostępu do wody i ogrzewania.

▪ Kreml nie zdecyduje się na wykorzystanie taktycznej broni jądrowej oraz w krótkim okresie nie zdoła przymusić Białorusi do zbrojnego zaangażowania się w wojnę rosyjsko-ukraińską. 

▪ Rosjanie, poszukując narzędzi do osłabienia państw wspierających Ukrainę, z uwagi na dotychczasowe straty wojenne i kosztochłonność odbudowy potencjału, będą stosowali działania w Ukrainie albo w innych państwach, realizowane za pomocą względnie ograniczonych i niekapitałochłonnych środków.

▪ Osłabienie potencjału państw wspierających Ukrainę będzie postrzegane przez Rosjan jako jeden z dominujących czynników, który może utworzyć warunki do odzyskania inicjatywy w walce. 

Inżynieria przymusowej migracji

Inżynieria przymusowej migracji jest narzędziem osłabiania państw, opierającym się na wykorzystaniu migracji. Koncepcja oddziaływania migracją powstała w ZSRR jako jeden ze środków aktywnych, czyli działań niebędących stricte aktywnościami wywiadowczymi czy kontrwywiadowczymi i była określana także jako technologia geopolityczna lub niewojskowy środek walki.

Co istotne, inżynieria przymusowej migracji może zarówno opierać się na wykorzystaniu istniejącej migracji, jak i na wywołaniu jej celowo. 

W latach siedemdziesiątych XX w. ZSRR zgodziły się na wyjazd części społeczności żydowskiej. Wśród fali migrantów Kreml umieścił dziesiątki przestępców zwolnionych celowo z więzienia, spośród których Jewsiej Agron założył rosyjską organizację przestępczą czerpiącą roczne zyski rzędu 100 mln $ z nielegalnej działalności. 

W 1980 roku z kubańskiego portu Mariel do Stanów Zjednoczonych Ameryki wyemigrowało 125 tys. osób, wśród których administracja amerykańska zidentyfikowała około 25 tys. Kubańczyków jako przestępców, skazanych na co najmniej kilkanaście dni więzienia. USA wydały około 600 mln $ na programy pozwalające migrantom na przystosowanie się do odmiennych warunków funkcjonowania, nie wliczając kosztów działalności wymiaru sprawiedliwości, nakierowanej na wykrywanie i karanie sprawców najpoważniejszych przestępstw wśród społeczności kubańskiej.  

Również kryzys migracyjny na granicy fińsko-rosyjskiej należy uznać za rezultat inżynierii przymusowej migracji z uwagi na zmianę dynamiki migracji w odpowiedzi na reakcję rządu Finlandii, który zgodził się na złagodzenie stanowiska w stosunkach bilateralnych z Federacją Rosyjską, wypracowanego w odpowiedzi na aneksję Krymu. Równolegle, napływ migrantów spowodował wzrost polaryzacji nastrojów społecznych, wraz z powołaniem oddolnie organizowanych oddziałów samoobrony. 

Niejednoznacznym pozostaje określenie kryzysu migracyjnego z lat 2015-2016, bezpośrednio związanego z wojną domową w Syrii oraz walką z ISIS. Pomimo faktu, że część obiektów bombardowanych przez siły powietrzne Federacji Rosyjskiej była obiektami cywilnymi, w żaden sposób niezwiązanymi z walką, a ich niszczenie  przyczyniło się do zwiększenia liczby uchodźców, to jednak działania zbrojne Federacji Rosyjskiej nie były głównym czynnikiem stymulującym migrację. Brak też bezpośrednich dowodów na zaangażowanie rosyjskich służb w organizację logistyki przerzutu osób pochodzących z Azji Centralnej oraz Afryki Północnej, które zasilały falę uchodźców dodatkową liczbą migrantów. Warto podkreślić, że inżynieria przymusowej migracji zakłada reakcję państwa przyjmującego, wynikającą z zasady humanitaryzmu, stanowiącą z perspektywy europejskiej jedną z czterech zasad udzielania pomocy humanitarnej, a w wojskowych opracowaniach rosyjskich – środek walki informacyjnej.

Obecny kryzys graniczny w świetle inżynierii przymusowej migracji

Kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej ma znamiona inżynierii przymusowej migracji. Rozpoczęcie kryzysu w połowie 2021 roku nie wynikało z wystąpienia czy zdynamizowania jakiegokolwiek zagrożenia, które mogłoby doprowadzić do migracji ukierunkowanej na Białoruś. Za znamienną należy uznać także wypowiedź Alaksandra Łukaszenki z czerwca 2021 r., w której prezydent Białorusi oświadczył o zaprzestaniu powstrzymywania nielegalnych migrantów przed przekraczaniem granicy z Unią Europejską. Równolegle, kontrole tożsamości osób próbujących nielegalnie przekroczyć granicę Rzeczypospolitej wykazały pochodzenie migrantów niewskazujące na wystąpienie rzeczywistego zagrożenia na terytorium zamieszkiwanych państw.

Co istotne, jeżeli z jakiegokolwiek powodu osoby będące uchodźcami udały się do Białorusi, to Białoruś, stanowiąc państwo przyjmujące, jest zobowiązane prawem międzynarodowym do zapewnienia im azylu. Aby spełnić założenia inżynierii przymusowej migracji, nie jest konieczne umieszczanie wśród migrantów osób, mających na celu popełnianie przestępstw czy dokonywanie sabotażu; znacznie istotniejsze jest doprowadzenie do stałych prób nielegalnego przekraczania granicy polsko-białoruskiej (o długości 418 kilometrów). Wysiłek Polski na rzecz uszczelnienia zewnętrznej granicy UE angażuje nie tylko Straż Graniczną, ale także siły i zasoby Sił Zbrojnych RP, Policji, Straży Pożarnej oraz innych służb. Warto podkreślić, że to właśnie potencjał logistyczny jest kluczowy dla wypełniania przez Polskę roli państwa koordynującego wsparcie dla walczącej Ukrainy. Ponadto w obliczu kryzysu gospodarczego, utrzymanie i zaopatrzenie co najmniej kilkunastu tysięcy żołnierzy i funkcjonariuszy zmniejsza polskie zdolności do wspierania sprzętowego, finansowego czy rzeczowego Ukraińców. W tym kontekście budowa zapory granicznej niestanowiącej niemożliwej do sforsowania przeszkody ma przede wszystkim umożliwić zaangażowanie mniejszej liczby sił i środków do zabezpieczenia granicy polsko-białoruskiej. 

Potencjał dalszego rozwoju kryzysu migracyjnego – granica z Obwodem Królewieckim

Rosyjskie ataki na infrastrukturę najprawdopodobniej doprowadzą do migracji zarówno wewnętrznych na terytorium Ukrainy,  jak i zewnętrznych, ze szczególnym uwzględnieniem Polski jako państwa przyjmującego uchodźców. W obliczu prawdopodobnego zwiększenia ruchu granicznego, Polska będzie zmuszona do zaangażowania większej liczby funkcjonariuszy zabezpieczających granicę polsko-ukraińską, aby nie dopuścić ponownie do sytuacji braku możliwości weryfikacji tożsamości wszystkich uchodźców ją przekraczających. Warto podkreślić wysoki poziom prawdopodobieństwa umieszczenia w fali migrantów zakonspirowanych rosyjskich agentów wpływu czy sabotażystów, którzy z łatwością mogą zamaskować się wśród Ukraińców. Ponadto konieczność zapewnienia warunków bytowych Ukraińcom w Polsce w obliczu wysokiej inflacji oraz rosnących kosztów utrzymania gospodarstw domowych, mogą nie tylko utrudnić ten proces, ale spowodować także wzrost negatywnych nastrojów społecznych, nakierowanych na uchodźców. Co istotne, wystąpienie konfliktów w stosunkach polsko-ukraińskich czy obniżenie wolumenu wsparcia Ukrainy będzie wprost realizowało prawdopodobne cele zastosowania przez Federację Rosyjską inżynierii przymusowej migracji. Ponadto Rosjanie będą w stanie wykorzystać granicę polsko-rosyjską do dalszego osłabienia potencjału wspierania walczącej Ukrainy.

Za wysoce prawdopodobny należy uznać scenariusz rozszerzenia kryzysu granicznego o doprowadzenie do kolejnej przymusowej migracji, skierowanej z Obwodu Królewieckiego na terytorium Rzeczpospolitej.

Równolegle do konieczności powstrzymania napływu migrantów na 418 kilometrach granicy z Białorusią oraz kontrolowania ruchu granicznego na odcinku ponad 535 kilometrów, punktowych naruszeń zewnętrznej granicy Unii Europejskiej z Obwodem Królewiecki spowoduje wymuszenie na Polsce zaangażowania milionów złotych i tysięcy żołnierzy oraz funkcjonariuszy do zapobiegnięcia wystąpieniu kolejnego kryzysu granicznego. Nie ulega wątpliwości, że w aspekcie przygotowań Federacji Rosyjskiej do kontynuacji wojny, szczególnie istotne będzie utrzymanie wsparcia Ukrainy zarówno w aspekcie ilościowym, jak i jakościowym. Rzeczpospolita Polska powinna nie tylko wprowadzić projekty mające na celu uniemożliwienie doprowadzenia do skonfliktowania Polaków z Ukraińcami, ale także podjąć przedsięwzięcia zapewniające bazę noclegowo-logistyczną dla uchodźców. Równie istotne jest wypracowanie praktyki ochrony granicy, pozwalającej na zaangażowanie mniejszych sił i środków, aby zapewnić logistykę koordynacji wsparcia dla Ukrainy walczącej w warunkach zimowych. 

Foto: PAP


Źródła:

Borówka A, Miedzy młotem a kowadłem: Białoruś nie jest kowalem swojego losu w wojnie rosyjsko-ukraińskiej, INE 2022, źródło: https://ine.org.pl/miedzy-mlotem-a-kowadlem-bialorus-nie-jest-kowalem-swojego-losu-w-wojnie-rosyjsko-ukrainskiej/

CNN, Ukraine`s battle to restore power slowed by sub-zero weather conditions, źródło: https://edition.cnn.com/2022/11/24/europe/ukraine-power-russia-strikes-intl-cmd/index.html

RP.PL, Łukaszenko uderza w Unię Europejską imigrantami, źródło: https://www.rp.pl/swiat/art8558351-lukaszenko-uderza-w-unie-europejska-imigrantami

Wojnowski M., Geneza, teoria i praktyka rosyjskiej inżynierii przymusowej migracji. Przyczynek do badań nad kryzysem migracyjnym na wschodniej flance NATO, [w:] Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego, nr 26 (14), 2022, źródło: https://abw.gov.pl/ftp/foto/Wydawnictwo/PBW/pbw26/PBW_26_M__Wojnowski.pdf

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

Related Posts

See All Publications
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Wywiad

Niekończąca się pandemia, wiszący konflikt o Tajwan i rywalizacja z USA. Czy Chiny mają czas na Europę? [dr Michał Bogusz]

Poniższy wywiad jest fragmentem publikacji Instytutu Nowej Europy – Rok obaw i nadziei. Co czeka Europę w 2023? [Raport] Szansa czy zagrożenie? To dylemat…
  • Michał Banasiak
  • 20 marca, 2023
  • Bezpieczeństwo, NATO, Publikacje, Ukraina

Od specjalnej operacji wojskowej do wojny totalnej z NATO. Jak stworzyć nową żelazną kurtynę i uniknąć katastrofy

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Włodzimierz Lenin stwierdził, że w historii ludzkości zdarzają…
  • Jakub Knopp
  • 16 marca, 2023
  • Azja, Bezpieczeństwo, Energetyka, Publikacje

Kryzys energetyczny w państwach Azji Centralnej

Artykuł w skrócie: Sektory energetyczne państw Azji Centralnej opierają się głównie na infrastrukturze z czasów Związku Radzieckiego.Kryzys energetyczny w Azji…
  • Krystian Pachucki-Włosek
  • 14 marca, 2023
See All Publications

Comments are closed.

Aleksy Borówka. Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co tydzień będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Niekończąca się pandemia, wiszący konflikt o Tajwan i rywalizacja z USA. Czy Chiny mają czas na Europę? [dr Michał Bogusz]
    przez Michał Banasiak
    20 marca, 2023
  • Od specjalnej operacji wojskowej do wojny totalnej z NATO. Jak stworzyć nową żelazną kurtynę i uniknąć katastrofy
    przez Jakub Knopp
    16 marca, 2023
  • Kryzys energetyczny w państwach Azji Centralnej
    przez Krystian Pachucki-Włosek
    14 marca, 2023
  • 20 lat rządów i… koniec? Co w 2023 roku czeka Turcję Erdoğana?
    przez Michał Banasiak
    13 marca, 2023
  • Syria. Państwo w ruinie
    przez Grzegorz Kordylas
    9 marca, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • Home
  • Ukraine
  • Publications
  • Reports
  • Programmes
  • People
  • Contact

Funded by the National Liberty Institute – Center for Civil Society
Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030

© 2019-2022 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas