Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
sty 08
Analiza, Nowe technologie, Publikacje, Sztuczna Inteligencja, Unia Europejska

Regulacje dotyczące sztucznej inteligencji. Dlaczego są potrzebne?

8 stycznia, 2021

Artykuł w skrócie:

Regulacje dotyczące sztucznej inteligencji. Dlaczego są potrzebne?Pobierz

– Aby zapewnić wysoki rozwój technologiczny całej Unii Europejskiej i poszczególnych państw członkowskich, należy podjąć ogólnounijne działania w celu zwiększenia inwestycji, stworzenia jednolitego rynku cyfrowego oraz pogłębienia zaufania obywateli.

– Sztuczna inteligencja niewątpliwie wpłynie na rynek pracy, dlatego państwa członkowskie powinny już rozpocząć wdrażanie rozwiązań edukacyjnych zmierzających do przygotowania społeczeństwa do funkcjonowania w nowej rzeczywistości.

– Aby zapewnić bezpieczeństwo obywateli UE przy jednoczesnym rozwoju gospodarczym, twórcy systemów SI powinni kierować się ustalonymi zasadami etycznymi oraz wartościami UE.

Wstęp

            Współczesne czasy są określane mianem czwartej rewolucji przemysłowej, która przejawia się automatyzacją, przetwarzaniem oraz wymianą danych. Jej celem jest zatarcie granic między sferą fizyczną, cyfrową i biologiczną, czyli innymi słowy jak najgłębsza cyfryzacja rzeczywistości. Jedną z jej podstaw stanowi sztuczna inteligencja (SI), która znajduje zastosowanie w coraz większej ilości dziedzin oraz jest przedmiotem globalnego wyścigu technologicznego. Celem m.in. USA, Chin i Unii Europejskiej jest zostanie liderem w rozwoju cyfryzacji. Każdy z tych podmiotów podejmuje szereg działań zmierzających do ulepszenia systemów bazujących na algorytmach sztucznej inteligencji. Zamiarem UE jest kompleksowe uregulowanie kwestii związanych z nowymi technologiami, aby stworzyć suwerenny, dynamicznie rozwijający się gospodarczo obszar, w którym obywatele czują się pewnie i bezpiecznie pod względem prawnym. W niniejszym artykule zostały poruszone niektóre z zagadnień związanych z koniecznością uregulowania kwestii sztucznej inteligencji. 

Definicja sztucznej inteligencji

            Rozważania na temat konieczności uregulowania kwestii związanych ze sztuczną inteligencją warto rozpocząć od omówienia jej definicji. Komisja Europejska określa ją jako system, który wykazuje inteligentne zachowania polegające na analizie oraz podejmowaniu, do pewnego stopnia, autonomicznych decyzji, aby móc osiągnąć wyznaczone cele[1]. Definicja została doprecyzowana przez grupę ekspertów wysokiego szczebla ds. sztucznej inteligencji, która została powołana przez Komisję Europejską. Określiła ona, że „Systemy sztucznej inteligencji to oprogramowanie (i ewentualnie również sprzęt komputerowy) zaprojektowane przez człowieka, które – aby osiągnąć złożony cel – działa w wymiarze fizycznym lub cyfrowym, postrzegając swoje środowisko poprzez pozyskiwanie danych, interpretując zgromadzone dane (ustrukturyzowane lub nie), wyciągając wnioski na podstawie tych danych lub przetwarzając informacje, których źródłem są te dane oraz podejmując decyzje w sprawie najlepszych działań, jakie należy podjąć, aby zrealizować ten cel. Systemy sztucznej inteligencji mogą wykorzystywać zasady symboliczne albo uczyć się na podstawie modelu numerycznego i mogą również dostosować swoje zachowanie poprzez analizę wpływu ich wcześniejszych działań na środowisko”[2].

Czynniki powstrzymujące rozwój sztucznej inteligencji

A) Brak zaufania

            Obywatele UE obawiają się, że w wyniku cyfryzacji ich prawa i bezpieczeństwo mogą zostać naruszone, oraz iż mogą zostać pozbawieni miejsc pracy. Wraz z rozwojem SI powstaną nowe zawody, inne ulegną zmianom, a niektóre przestaną być całkowicie potrzebne. Jednym z filarów, na których opiera się Unia Europejska są wartości. Traktat o Unii Europejskiej gwarantuje jednostkom takie prawa podstawowe jak m.in: prawo do godności, wolności wypowiedzi, czy braku dyskryminacji. Źródłem zagrożenia praw może być wadliwe oprogramowanie systemu. Sztuczna inteligencja funkcjonuje dzięki danym, które zostały wprowadzone w procesie programowania oraz pobrane już w trakcie analizowania otoczenia, zachowania ludzi oraz schematów, które bywają dyskryminujące. Jako przykład można przywołać system rekrutacji Amazona, który poszukiwał najlepszych pracowników na podstawie zaprogramowanych danych. Na skutek tego kobiety nie zostały wzięte pod uwagę w procesie naboru, ponieważ algorytm bazował na danych dotyczących zatrudnionych w firmie mężczyzn[3].

            Według przewidywań sztuczna inteligencja wpłynie na charakter pracy. Najbardziej narażoną grupą zawodową są pracownicy fizyczni, których praca opiera się na czynnościach powtarzalnych. Eksperci z McKinsey Global Institute szacują, że do 2030 roku 375 mln osób straci pracę z powodu automatyzacji[4]. Dodatkowo, według danych z Oxford Economics zawartych w raporcie „How robots change the world”, 20 mln miejsc pracy zostanie zastąpione przez roboty do 2030 roku[5]. Między innymi takie prognozy powodują, że wśród Europejczyków rośnie lęk przed nowymi technologiami.

B) Edukacja

            Widmo zmiany struktury rynku pracy wiąże się z potrzebą dokonania zmian w systemie edukacji. Specjaliści z Oxford Economics apelują, aby inwestować w szkolnictwo oraz opracować elastyczne podejście nauczania w zakresie nowych technologii, tak żeby przygotować społeczeństwo na potrzeby przyszłego rynku[6].

            Celem Komisji Europejskiej jest podjęcie działań, dzięki którym obywatele UE będą mogli czerpać korzyści z cyfryzacji. Edukacja należy do kompetencji uzupełniających, co oznacza, że UE może podejmować starania, aby wspierać, koordynować i uzupełniać aktywności rządów. Powyższe działania są niezbędne, by lepiej przygotować społeczeństwa do nowej rzeczywistości. Większość z państw członkowskich już opracowała strategie dotyczące edukacji cyfrowej w krajowych systemach.

C) Brak inwestycji w sztuczną inteligencję

            Rozwój gospodarek nie będzie możliwy bez odpowiednich inwestycji. Według szacunków opracowanych przez International Data Corporation (IDC) globalne wydatki na SI w 2024 roku wzrosną nawet do ponad 110 mld USD, podczas gdy w 2020 roku wyniosą ponad 50 mld USD[7]. McKinsey Global Institute szacuje, że do 2030 roku nastąpi wzrost wartości gospodarki o około 13 bilionów dolarów, tym samym zwiększając przyrost światowego PKB mniej więcej o 1,2% rocznie[8].

            Mimo wprowadzenia programów finansowania, UE wciąż pozostaje w tyle względem Stanów Zjednoczonych i Chin. W 2016 roku wartość nakładów na rozwój sztucznej inteligencji wyniosła około 3,2 mld EUR, podczas gdy w Ameryce Północnej wyniosła około 12,1 mld EUR a w Azji około 6,5 mld EUR[9]. W 2019 roku europejskie wydatki na sztuczną inteligencję wyniosły około 6 mld EUR[10]. Aby zapewnić konkurencyjność, Unia musi znacznie zwiększyć poziom inwestycji. Wdrażanie SI powinno nastąpić w sposób holistyczny, uwzględniając całą gospodarkę – zarówno sektor publiczny jak i prywatny. 

Dlaczego regulacje są potrzebne?

            Aby zapewnić równomierny rozwój technologiczny państw członkowskich i całej UE, potrzebne jest odpowiednie uregulowanie kwestii SI. Działania algorytmów powinny być ukierunkowane antropocentrycznie, chroniąc prawo i wartości. Nowe regulacje powinny wpłynąć m.in na działanie wspólnego rynku oraz zagwarantować bezpieczne systemy.

A) Wspólny rynek

            Jednym z głównych osiągnięć, a zarazem podstaw Unii Europejskiej, jest rynek wewnętrzny, dzięki któremu państwa członkowskie i ich obywatele mogą się cieszyć swobodnym przepływem towarów, osób, usług i kapitału. Budowa rynku wewnętrznego jest swoistym procesem, który, z racji ciągłego rozwoju m.in. technologicznego, wciąż trwa. Niestety, mimo już wieloletnich starań w celu określenia ogólnounijnego podejścia do nowych technologii, wciąż brakuje wiążących aktów normatywnych. Państwa członkowskie zaczęły więc podejmować czynności zmierzające do uporządkowania aspektów SI w swoich ustawodawstwach krajowych. Takie działania powodują ryzyko rozdrobnienia rynku wewnętrznego, który w dalszej perspektywie może mieć nieodwracalne skutki dla całego podmiotu jakim jest Unia Europejska.

            Ponadto, jak zauważa wiceprzewodniczący Komisji Prawnej oraz członek Komisji Specjalnej ds. Sztucznej Inteligencji w Epoce Cyfrowej Parlamentu Europejskiego Ibán García del Blanco, należy uregulować kwestię technologii cyfrowych w ramach aktu, mającego moc bezpośredniego stosowania w krajach członkowskich – czyli rozporządzenia. Zapewni to odpowiednią harmonizację jednolitego rynku cyfrowego. Stosowanie dyrektyw (między innymi tych, które już obowiązują) doprowadzi to powstania różnych interpretacji prawnych, czego efektem może być rozdrobnienie rynku[11]. 

            Jednym z głównych celów UE jest stworzenie jednolitego rynku cyfrowego, który wyeliminowałby ograniczenia w transakcjach internetowch między państwami. Jego budowa trwa już kilka lat i planowo ma on powstać do połowy 2021. Dzięki niemu Europa ma stać się bardziej konkurencyjna. Koncepcja opiera się na trzech filarach:

– lepszy dostęp konsumentów i przedsiębiorstw do towarów i usług w internecie w całej Europie;

– tworzenie odpowiednich warunków do rozwoju sieci i usług cyfrowych;

– maksymalizacja wzrostu gospodarczego generowanego przez europejską gospodarkę cyfrową[12].

            W tegorocznym komunikacie Komisja Europejska poruszyła kwestię walki ze skutkami COVID-19. Ogłosiła, że usprawnienie działania Unii po kryzysie związanym z pandemią będzie możliwe właśnie dzięki jednolitemu rynkowi cyfrowemu. W ramach czynności wyszczególniła:

– inwestowanie w lepszą łączność – należy jak najszybciej wdrożyć technologie 5G, aby zwiększyć autonomiczność UE;

– silniejszą obecność przemysłową i technologiczną w strategicznych częściach cyfrowego łańcucha dostaw – czyli inwestowanie w technologie i możliwości takie jak np. sztuczna inteligencja, sieci 5G i 6G oraz cyberbezpieczeństwo, które umożliwią utrzymanie przepływu innowacji oraz zwiększenie suwerenności UE;

– zbudowanie gospodarki opartej na danych wytwarzanych przez działania człowieka, zjawiska naturalne i aktywność przemysłową oraz na wspólnej europejskiej przestrzeni danych;

– sprawiedliwe otoczenie ułatwiające prowadzenie działalności gospodarczej – dotyczy to zwiększenia możliwości wykorzystania potencjału przedsiębiorstw europejskich, które przeniosły swoją działalność do internetu zdominowanego przez duże platformy[13].

            Dane są źródłem fukcjonowania SI i tym samym są podstawą transformacji technologicznej. Aby zapewnić bezpieczny ich przepływ na terenie UE i między sektorami, Komisja proponuje stworzenie jednolitego rynku danych. Liczba wytwarzanych danych stale rośnie. W 2018 roku wynosiła 33 zettabajtów, a według przewidywań w 2025 wzrośnie do 175 zettabajtów[14]. UE chce stworzyć przestrzeń opartą na prawie i wartościach, gdzie dane osobowe i nieosobowe będą bezpieczne. Umożliwi to przedsiębiorcom łatwy dostęp do danych przemysłowych, co wpłynie na szybszy rozwój gospodarczy. Obowiązujące prawo w postaci m.in RODO powinno zostać zrewidowane pod kątem nowych możliwości i zagrożeń technologicznych i mieć pełne zastosowanie do ochrony danych zawartych w chmurze. 

            Ważnym elementem rozwoju rynku cyfrowego jest tworzenie centrów innowacji. KE chce wspierać państwa członkowskie i pomóc im wysoko wyspecjalizować w zakresie SI przynajmniej jeden z nich. Jednakże podkreśla, że istotne jest stworzenie połączeń między państwowymi ośrodkami oraz skoordynowanie ich aktywności. Zwiększy to konkurencyjność obszaru oraz przyciągnie najlepszych ekspertów z dziedziny nowych technologii. UE ma silną pozycję m.in. w takich sektorach jak: zdrowie, przemysł, transport czy finanse, dlatego na ich rozwijaniu powinna  się skupić, by stać się światowym liderem[15].

B) Zagwarantowanie bezpiecznej sztucznej inteligencji

            Od początku rozpoczęcia prac zmierzających do uregulowania SI, Unia kładzie nacisk na etyczne stosowanie algorytmów. Systemy SI już od początkowych etapów funkcjonowania muszą być zgodne z prawem i wartościami UE, dzięki czemu możliwe będzie zbudowanie zaufania obywateli. W 2019 roku Komisja sformułowała najważniejsze zasady opierające się na traktatach (w tym głównie na wspomnianym wcześniej art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej) oraz na Karcie Praw Podstawowych. Mają one zapewnić uzyskanie godnej zaufania SI. Do wymogów zalicza się:

– przewodnią i nadzorczą rolę człowieka;

– techniczną solidność i bezpieczeństwo;

– ochronę prywatności i zarządzanie danymi;

– przejrzystość;

– różnorodność, niedyskryminację i sprawiedliwość;

– dobrostan społeczny i środowiskowy;

– odpowiedzialność[16].

            Parlament Europejski w swoich rezolucjach proponuje podejście oparte na ocenie ryzyka bazującego na jasnych kryteriach i pewności prawa. Wyodrębnił on systemy obarczone wysokim ryzykiem, czyli takie, które mogłyby spowodować szkodę osób fizycznych lub społeczeństwa z naruszeniem praw podstawowych i zasad bezpieczeństwa określonych w prawie Unii. Określając, czy dany system jest obarczony wysokim ryzykiem, należy wziąć pod uwagę branżę, charakter prowadzonej działalności, sposób użycia oraz wagę ewentualnej szkody. Ponadto takie określenie powinno wynikać z bezstronnej, regulowanej i zewnętrznej oceny z góry opartej na konkretnych i określonych kryteriach[17]. Wdrażając systemy o wysokim ryzyku należy zagwarantować pełny nadzór człowieka.

            Technologie muszą opierać się na sprawiedliwości, dokładności, transparentności oraz poufności, aby uniknąć tendencyjnych wyników, które grożą dyskryminacją oraz uprzedzeniami. Mimo, iż zadaniem sztucznej inteligencji jest podejmowanie autonomicznych rozwiązań, UE zwraca uwagę, że za każdą decyzją podjętą przez system powinien stać człowiek, który w razie potrzeby zweryfikuje ją. Parlament sugeruje wprowadzenie mechanizmu certyfikacji w zakresie etyki SI. Podmiot opracowujący, wdrażający lub wykorzystujący systemy SI mógłby uzyskać poświadczenie zgodności z zasadami etycznymi. PE proponuje opracowanie kryteriów oraz procedur związanych z ubieganiem się o europejski certyfikat zgodności z zasadami etycznymi, który dla technologii o wysokim ryzyku mógłby być wymogiem koniecznym, aby uczestniczyć w procedurach udzielania zamówień publicznych w zakresie systemów sztucznej inteligencji, robotyki i powiązanych z nimi technologii. Wydawaniem certyfikatu mogłyby zajmować się krajowe organy nadzoru.

Zakończenie

            Podsumowując, potrzeba uregulowania SI dotyczy wielu kwestii. Sztuczna inteligencja staje się coraz istotniejszym elementem rzeczywistości, a jej rozwój przybiera na sile i prędkości. Wpływa to na państwa, ich politykę oraz na życie jednostek. W celu zapewnienia rozwoju,Unia Europejska przyjęła stanowisko regulacyjno-inwestycyjne. UE chce popularyzować nowe technologie oraz zapewnić bezpieczne systemy SI. W tym celu zwraca uwagę na różnice między wysokością inwestycji w różnych regionach świata, niewystarczającą ilość ośrodków badawczych, problem odpowiedniego programu nauczania w państwach członkowskich oraz podjęcie wewnątrzpaństwowych aktywności z zakresu uregulowania problemu sztucznej inteligencji. UE w swoich poczynaniach kładzie nacisk na etyczność systemów SI. Wszelkie jej przejawy mają zostać zaprogramowane w taki sposób, aby działały zgodnie z prawem unijnym. Nowe technologie nie mają zastąpić człowieka, lecz go jedynie wspomóc. Z tego powodu decyzje podjęte przez systemy SI powinny zawsze podlegać ewentualnej weryfikacji przez człowieka. Takie podejście powinno zagwarantować obywatelom poczucie poszanowania praw podstawowych oraz wartości UE.

Rekomendacje

W celu uregulowania kwestii związanych ze sztuczną inteligencją rekomendowane byłoby:

– aby UE podjęła działania zmierzające do zredukowania czynników ograniczających rozwój nowych technologii. Aktywność w tym zakresie powinna obejmować działania zmierzające do zmiany nastawienia obywateli UE względem cyfryzacji. Jest to możliwe między innymi poprzez znowelizowanie systemów edukacji, tak żeby jednym z głównych jej celów było wykwalifikowanie nowego pokolenia mogącego odnaleźć się na rynku pracy w nowym świecie;

– aby Unia Europejska mogła stać się konkurencyjna oraz docelowo zostać liderem, powinna dążyć do stworzenia wysoko wyspecjalizowanych ośrodków badawczych i innowacyjnych oraz zwiększyć powiązania między już istniejącymi centrami na terenie UE;

– żeby nie doszło do rozdrobnienia rynku wewnętrznego, które jest możliwe w sytuacji uregulowania kwestii nowych technologii odrębnie w każdym państwie, należy wypracować ogólnounijne podejście;

– w celu zapewnienia technologicznej suwerenności oraz konkurencyjności UE, należy podjąć działania zmierzające do zwiększenia inwestycji m.in w zakresie kompetencji cyfrowych obywateli UE, innowacji, czy cyfrowej infrastruktury zbierania wysokiej jakości danych. Powinny one obejmować zarówno sektor publiczny jak i w prywatny.

Bibliografia

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów „Sztuczna inteligencja dla Europy” z dnia 25.04.2018.

Grupa Ekspertów Wysokiego Szczebla „Wytyczne w zakresie etyki dotyczącej godnej zaufania sztucznej inteligencji” z dnia 10.04.2019

Biała Księga w sprawie sztucznej inteligencji Europejskie podejście do doskonałości i zaufania, z dnia 19.02.2020

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów „Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy” z dnia 06.05.2015

Komunikat Komisji „Decydujący moment dla Europy: naprawa i przygotowanie na następną generację” 27.05.2020

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów „Budowanie zaufania do sztucznej inteligencji ukierunkowanej na człowieka” z dnia 08.04.2019

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2020 r. Zawierająca zalecenia dla Komisji w sprawie ram aspektów etycznych sztucznej inteligencji, robotyki i powiązanych z nimi technologii

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2020 r. z zaleceniami dla Komisji w sprawie systemu odpowiedzialności cywilnej za sztuczną inteligencję

Traktat o Unii Europejskiej

www.gov.pl, „Gospodarka Oparta o Dane – Przemysł +”, https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/gospodarka-oparta-o-dane-przemysl-

forbes.pl, Sztuczna inteligencja zamiast rekrutować najlepszych, odrzucała kobiety, https://www.forbes.pl/technologie/rekrutacja-przez-sztucze-inteligencje-jakie-cv-preferuje/d0sf8w3

Mckinsey, Notes from the AI frontier modeling impact of AI on world economy, https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Featured%20Insights/Artificial%20Intelligence/Notes%20from%20the%20frontier%20Modeling%20the%20impact%20of%20AI%20on%20the%20world%20economy/MGI-Notes-from-the-AI-frontier-Modeling-the-impact-of-AI-on-the-world-economy-September-2018.ashx

Oxford economics, How robots change the world, https://cdn2.hubspot.net/hubfs/2240363/Report%20-%20How%20Robots%20Change%20the%20World.pdf?utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz–YR7zizGpfK3svEGoXOIYwTUhLuuJvvVnThlpNufa4Rz97lUK08-oDchHTklrxoVndq6K7ktwbzrerpoUgR0CyomYPAA&_hsmi=74013545&utm_content=74013545&utm_source=hs_automation&hsCtaTracking=07b1855a-24f4-4b99-bcb8-b0d2a13b715e%7C53b7a48e-9591-4179-8eab-694443190b4f

International Data Corporation (IDC), Worldwide Spending on Artificial Intelligence Is Expected to Double in Four Years, Reaching $110 Billion in 2024, According to New IDC Spending Guide,

https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS46794720

statista.com, Projected artificial intelligence spending in Europe in 2019 and 2023, https://www.statista.com/statistics/1115464/ai-spending-europe/

europarl.eu, Dlaczego UE powinna regulować sztuczną inteligencję?,

https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20200213STO72575/dlaczego-ue-powinna-regulowac-sztuczna-inteligencje

Raport PARP, Kompetencje cyfrowe i nauczanie zdalne w Unii Europejskiej, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Edukacja-cyfrowa_2020-09-22.pdf

forbes.pl, Sztuczna inteligencja zamiast rekrutować najlepszych, odrzucała kobiety,

https://www.forbes.pl/technologie/rekrutacja-przez-sztucze-inteligencje-jakie-cv-preferuje/d0sf8w3

womaninlaw.pl, Sztuczna inteligencja w październikowych rezolucjach parlamentu europejskiego, http://www.womeninlaw.pl/sztuczna-inteligencja-w-pazdziernikowych-rezolucjach-parlamentu-europejskiego/

krwlegal.pl, Parlament Europejski na drodze ku regulacji sztucznej inteligencji, https://krwlegal.pl/aktualnosci/parlament-europejski-na-drodze-ku-regulacji-sztucznej-inteligencji?fbclid=IwAR0M4lKnGxsorV-oDbsvAS7s-34ooS6Yst1bQzguh8qeMy-m3nio_lFpoJo

ec.europa.eu, Etyczna sztuczna inteligencja, https://ec.europa.eu/poland/news/190409_AI_pl

ec.europa.eu, Europejska strategia w zakresie danych, https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-data-strategy_pl#documents

itwiz.pl, Unia Europejska chce stworzyć jednolity rynek danych Single European Data Space, https://itwiz.pl/unia-europejska-chce-stworzyc-jednolity-rynek-danych-single-european-data-space/

obserwatorfinansowy.pl, UE na drodze do regulacji sztucznej inteligencji,

consilium.europa.eu, Jednolity rynek cyfrowy Europy, https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/digital-single-market/#


[1] Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów „Sztuczna inteligencja dla Europy” z dnia 25.04.2018.

[2] Grupa Ekspertów Wysokiego Szczebla „Wytyczne w zakresie etyki dotyczącej godnej zaufania sztucznej inteligencji” z dnia 10.04.2019

[3] forbes.pl, Sztuczna inteligencja zamiast rekrutować najlepszych, odrzucała kobiety,

https://www.forbes.pl/technologie/rekrutacja-przez-sztucze-inteligencje-jakie-cv-preferuje/d0sf8w3

[4] Mckinsey, Notes from the AI frontier modeling impact of AI on world economy, https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Featured%20Insights/Artificial%20Intelligence/Notes%20from%20the%20frontier%20Modeling%20the%20impact%20of%20AI%20on%20the%20world%20economy/MGI-Notes-from-the-AI-frontier-Modeling-the-impact-of-AI-on-the-world-economy-September-2018.ashx

[5] Oxford economics, How robots change the world, https://cdn2.hubspot.net/hubfs/2240363/Report%20-%20How%20Robots%20Change%20the%20World.pdf?utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz–YR7zizGpfK3svEGoXOIYwTUhLuuJvvVnThlpNufa4Rz97lUK08-oDchHTklrxoVndq6K7ktwbzrerpoUgR0CyomYPAA&_hsmi=74013545&utm_content=74013545&utm_source=hs_automation&hsCtaTracking=07b1855a-24f4-4b99-bcb8-b0d2a13b715e%7C53b7a48e-9591-4179-8eab-694443190b4f

[6] Oxford economics, How robots change the world, https://cdn2.hubspot.net/hubfs/2240363/Report%20-%20How%20Robots%20Change%20the%20World.pdf?utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz–YR7zizGpfK3svEGoXOIYwTUhLuuJvvVnThlpNufa4Rz97lUK08-oDchHTklrxoVndq6K7ktwbzrerpoUgR0CyomYPAA&_hsmi=74013545&utm_content=74013545&utm_source=hs_automation&hsCtaTracking=07b1855a-24f4-4b99-bcb8-b0d2a13b715e%7C53b7a48e-9591-4179-8eab-694443190b4f

[7] International Data Corporation (IDC), Worldwide Spending on Artificial Intelligence Is Expected to Double in Four Years, Reaching $110 Billion in 2024, According to New IDC Spending Guide,

https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS46794720

[8] mckinsey, Notes from the AI frontier modeling impact of AI on world economy, https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Featured%20Insights/Artificial%20Intelligence/Notes%20from%20the%20frontier%20Modeling%20the%20impact%20of%20AI%20on%20the%20world%20economy/MGI-Notes-from-the-AI-frontier-Modeling-the-impact-of-AI-on-the-world-economy-September-2018.ashx

[9] Biała Księga w sprawie sztucznej inteligencji Europejskie podejście do doskonałości i zaufania, z dnia 19.02.2020

[10] statista.com, Projected artificial intelligence spending in Europe in 2019 and 2023, https://www.statista.com/statistics/1115464/ai-spending-europe/

[11] europarl.eu, Dlaczego UE powinna regulować sztuczną inteligencję?,

https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20200213STO72575/dlaczego-ue-powinna-regulowac-sztuczna-inteligencje

[12] Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów „Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy” z dnia 06.05.2015

[13]  Komunikat Komisji „Decydujący moment dla Europy: naprawa i przygotowanie na następną generację” 27.05.2020

[14] Biała Księga w sprawie sztucznej inteligencji Europejskie podejście do doskonałości i zaufania, z dnia 19.02.2020

[15] Biała Księga w sprawie sztucznej inteligencji Europejskie podejście do doskonałości i zaufania, z dnia 19.02.2020

[16] Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów „Budowanie zaufania do sztucznej inteligencji ukierunkowanej na człowieka” z dnia 08.04.2019

[17] Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2020 r. zawierające zalecenia dla Komisji w sprawie ram aspektów etycznych sztucznej inteligencji, robotyki i powiązanych z nimi technologii


  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Maria Piątek Maria Piątek Absolwentka studiów licencjackich na kierunku europeistyka w Centrum Europejskim UW oraz studentka V roku prawa, a także II roku studiów magisterskich na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Studia Regionalne i Globalne na Uniwersytecie Warszawskim. Jej zainteresowania badawcze obejmują m.in. sytuację społeczno-polityczną państw regionu Ameryki Południowej oraz problematykę etyczną związaną z rozwojem nowych technologii.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Publikacje, Rosja

Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025

Autorzy: Ksawery Stawiński, Adam Jankowski 08.05.25 Umowa Surowcowa Ósmego maja ukraiński parlament ratyfikował tak zwany Mineral Deal. Oficjalna, mniej dźwięczna,…
  • Adam Jankowski
  • 15 czerwca, 2025
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Unia Europejska

PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025

Autorzy: Mikołaj Woźniak, Konrad Falkowski. Wsparcie merytoryczne: Łukasz Kobierski 9.05. Słowacko-chińskie rozmowy w Moskwie Na tle uroczystości związanych z obchodami…
  • Mikołaj Woźniak
  • 15 czerwca, 2025
  • Analiza, Nowe technologie, Publikacje

Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej

W XXI wieku bardziej niż kiedykolwiek rywalizacja państw przeniosła się do sfery technologii. W związku z tym od kilkunastu lat…
  • dr Tomasz Pawłuszko
  • 8 czerwca, 2025
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Maria Piątek Maria Piątek Absolwentka studiów licencjackich na kierunku europeistyka w Centrum Europejskim UW oraz studentka V roku prawa, a także II roku studiów magisterskich na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Studia Regionalne i Globalne na Uniwersytecie Warszawskim. Jej zainteresowania badawcze obejmują m.in. sytuację społeczno-polityczną państw regionu Ameryki Południowej oraz problematykę etyczną związaną z rozwojem nowych technologii.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025
    przez Adam Jankowski
    15 czerwca, 2025
  • PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025
    przez Mikołaj Woźniak
    15 czerwca, 2025
  • Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej
    przez dr Tomasz Pawłuszko
    8 czerwca, 2025

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2024 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas