Artykuł w skrócie:
– Aby zapewnić wysoki rozwój technologiczny całej Unii Europejskiej i poszczególnych państw członkowskich, należy podjąć ogólnounijne działania w celu zwiększenia inwestycji, stworzenia jednolitego rynku cyfrowego oraz pogłębienia zaufania obywateli.
– Sztuczna inteligencja niewątpliwie wpłynie na rynek pracy, dlatego państwa członkowskie powinny już rozpocząć wdrażanie rozwiązań edukacyjnych zmierzających do przygotowania społeczeństwa do funkcjonowania w nowej rzeczywistości.
– Aby zapewnić bezpieczeństwo obywateli UE przy jednoczesnym rozwoju gospodarczym, twórcy systemów SI powinni kierować się ustalonymi zasadami etycznymi oraz wartościami UE.
Wstęp
Współczesne czasy są określane mianem czwartej rewolucji przemysłowej, która przejawia się automatyzacją, przetwarzaniem oraz wymianą danych. Jej celem jest zatarcie granic między sferą fizyczną, cyfrową i biologiczną, czyli innymi słowy jak najgłębsza cyfryzacja rzeczywistości. Jedną z jej podstaw stanowi sztuczna inteligencja (SI), która znajduje zastosowanie w coraz większej ilości dziedzin oraz jest przedmiotem globalnego wyścigu technologicznego. Celem m.in. USA, Chin i Unii Europejskiej jest zostanie liderem w rozwoju cyfryzacji. Każdy z tych podmiotów podejmuje szereg działań zmierzających do ulepszenia systemów bazujących na algorytmach sztucznej inteligencji. Zamiarem UE jest kompleksowe uregulowanie kwestii związanych z nowymi technologiami, aby stworzyć suwerenny, dynamicznie rozwijający się gospodarczo obszar, w którym obywatele czują się pewnie i bezpiecznie pod względem prawnym. W niniejszym artykule zostały poruszone niektóre z zagadnień związanych z koniecznością uregulowania kwestii sztucznej inteligencji.
Definicja sztucznej inteligencji
Rozważania na temat konieczności uregulowania kwestii związanych ze sztuczną inteligencją warto rozpocząć od omówienia jej definicji. Komisja Europejska określa ją jako system, który wykazuje inteligentne zachowania polegające na analizie oraz podejmowaniu, do pewnego stopnia, autonomicznych decyzji, aby móc osiągnąć wyznaczone cele[1]. Definicja została doprecyzowana przez grupę ekspertów wysokiego szczebla ds. sztucznej inteligencji, która została powołana przez Komisję Europejską. Określiła ona, że „Systemy sztucznej inteligencji to oprogramowanie (i ewentualnie również sprzęt komputerowy) zaprojektowane przez człowieka, które – aby osiągnąć złożony cel – działa w wymiarze fizycznym lub cyfrowym, postrzegając swoje środowisko poprzez pozyskiwanie danych, interpretując zgromadzone dane (ustrukturyzowane lub nie), wyciągając wnioski na podstawie tych danych lub przetwarzając informacje, których źródłem są te dane oraz podejmując decyzje w sprawie najlepszych działań, jakie należy podjąć, aby zrealizować ten cel. Systemy sztucznej inteligencji mogą wykorzystywać zasady symboliczne albo uczyć się na podstawie modelu numerycznego i mogą również dostosować swoje zachowanie poprzez analizę wpływu ich wcześniejszych działań na środowisko”[2].
Czynniki powstrzymujące rozwój sztucznej inteligencji
A) Brak zaufania
Obywatele UE obawiają się, że w wyniku cyfryzacji ich prawa i bezpieczeństwo mogą zostać naruszone, oraz iż mogą zostać pozbawieni miejsc pracy. Wraz z rozwojem SI powstaną nowe zawody, inne ulegną zmianom, a niektóre przestaną być całkowicie potrzebne. Jednym z filarów, na których opiera się Unia Europejska są wartości. Traktat o Unii Europejskiej gwarantuje jednostkom takie prawa podstawowe jak m.in: prawo do godności, wolności wypowiedzi, czy braku dyskryminacji. Źródłem zagrożenia praw może być wadliwe oprogramowanie systemu. Sztuczna inteligencja funkcjonuje dzięki danym, które zostały wprowadzone w procesie programowania oraz pobrane już w trakcie analizowania otoczenia, zachowania ludzi oraz schematów, które bywają dyskryminujące. Jako przykład można przywołać system rekrutacji Amazona, który poszukiwał najlepszych pracowników na podstawie zaprogramowanych danych. Na skutek tego kobiety nie zostały wzięte pod uwagę w procesie naboru, ponieważ algorytm bazował na danych dotyczących zatrudnionych w firmie mężczyzn[3].
Według przewidywań sztuczna inteligencja wpłynie na charakter pracy. Najbardziej narażoną grupą zawodową są pracownicy fizyczni, których praca opiera się na czynnościach powtarzalnych. Eksperci z McKinsey Global Institute szacują, że do 2030 roku 375 mln osób straci pracę z powodu automatyzacji[4]. Dodatkowo, według danych z Oxford Economics zawartych w raporcie „How robots change the world”, 20 mln miejsc pracy zostanie zastąpione przez roboty do 2030 roku[5]. Między innymi takie prognozy powodują, że wśród Europejczyków rośnie lęk przed nowymi technologiami.
B) Edukacja
Widmo zmiany struktury rynku pracy wiąże się z potrzebą dokonania zmian w systemie edukacji. Specjaliści z Oxford Economics apelują, aby inwestować w szkolnictwo oraz opracować elastyczne podejście nauczania w zakresie nowych technologii, tak żeby przygotować społeczeństwo na potrzeby przyszłego rynku[6].
Celem Komisji Europejskiej jest podjęcie działań, dzięki którym obywatele UE będą mogli czerpać korzyści z cyfryzacji. Edukacja należy do kompetencji uzupełniających, co oznacza, że UE może podejmować starania, aby wspierać, koordynować i uzupełniać aktywności rządów. Powyższe działania są niezbędne, by lepiej przygotować społeczeństwa do nowej rzeczywistości. Większość z państw członkowskich już opracowała strategie dotyczące edukacji cyfrowej w krajowych systemach.
C) Brak inwestycji w sztuczną inteligencję
Rozwój gospodarek nie będzie możliwy bez odpowiednich inwestycji. Według szacunków opracowanych przez International Data Corporation (IDC) globalne wydatki na SI w 2024 roku wzrosną nawet do ponad 110 mld USD, podczas gdy w 2020 roku wyniosą ponad 50 mld USD[7]. McKinsey Global Institute szacuje, że do 2030 roku nastąpi wzrost wartości gospodarki o około 13 bilionów dolarów, tym samym zwiększając przyrost światowego PKB mniej więcej o 1,2% rocznie[8].
Mimo wprowadzenia programów finansowania, UE wciąż pozostaje w tyle względem Stanów Zjednoczonych i Chin. W 2016 roku wartość nakładów na rozwój sztucznej inteligencji wyniosła około 3,2 mld EUR, podczas gdy w Ameryce Północnej wyniosła około 12,1 mld EUR a w Azji około 6,5 mld EUR[9]. W 2019 roku europejskie wydatki na sztuczną inteligencję wyniosły około 6 mld EUR[10]. Aby zapewnić konkurencyjność, Unia musi znacznie zwiększyć poziom inwestycji. Wdrażanie SI powinno nastąpić w sposób holistyczny, uwzględniając całą gospodarkę – zarówno sektor publiczny jak i prywatny.
Dlaczego regulacje są potrzebne?
Aby zapewnić równomierny rozwój technologiczny państw członkowskich i całej UE, potrzebne jest odpowiednie uregulowanie kwestii SI. Działania algorytmów powinny być ukierunkowane antropocentrycznie, chroniąc prawo i wartości. Nowe regulacje powinny wpłynąć m.in na działanie wspólnego rynku oraz zagwarantować bezpieczne systemy.
A) Wspólny rynek
Jednym z głównych osiągnięć, a zarazem podstaw Unii Europejskiej, jest rynek wewnętrzny, dzięki któremu państwa członkowskie i ich obywatele mogą się cieszyć swobodnym przepływem towarów, osób, usług i kapitału. Budowa rynku wewnętrznego jest swoistym procesem, który, z racji ciągłego rozwoju m.in. technologicznego, wciąż trwa. Niestety, mimo już wieloletnich starań w celu określenia ogólnounijnego podejścia do nowych technologii, wciąż brakuje wiążących aktów normatywnych. Państwa członkowskie zaczęły więc podejmować czynności zmierzające do uporządkowania aspektów SI w swoich ustawodawstwach krajowych. Takie działania powodują ryzyko rozdrobnienia rynku wewnętrznego, który w dalszej perspektywie może mieć nieodwracalne skutki dla całego podmiotu jakim jest Unia Europejska.
Ponadto, jak zauważa wiceprzewodniczący Komisji Prawnej oraz członek Komisji Specjalnej ds. Sztucznej Inteligencji w Epoce Cyfrowej Parlamentu Europejskiego Ibán García del Blanco, należy uregulować kwestię technologii cyfrowych w ramach aktu, mającego moc bezpośredniego stosowania w krajach członkowskich – czyli rozporządzenia. Zapewni to odpowiednią harmonizację jednolitego rynku cyfrowego. Stosowanie dyrektyw (między innymi tych, które już obowiązują) doprowadzi to powstania różnych interpretacji prawnych, czego efektem może być rozdrobnienie rynku[11].
Jednym z głównych celów UE jest stworzenie jednolitego rynku cyfrowego, który wyeliminowałby ograniczenia w transakcjach internetowch między państwami. Jego budowa trwa już kilka lat i planowo ma on powstać do połowy 2021. Dzięki niemu Europa ma stać się bardziej konkurencyjna. Koncepcja opiera się na trzech filarach:
– lepszy dostęp konsumentów i przedsiębiorstw do towarów i usług w internecie w całej Europie;
– tworzenie odpowiednich warunków do rozwoju sieci i usług cyfrowych;
– maksymalizacja wzrostu gospodarczego generowanego przez europejską gospodarkę cyfrową[12].
W tegorocznym komunikacie Komisja Europejska poruszyła kwestię walki ze skutkami COVID-19. Ogłosiła, że usprawnienie działania Unii po kryzysie związanym z pandemią będzie możliwe właśnie dzięki jednolitemu rynkowi cyfrowemu. W ramach czynności wyszczególniła:
– inwestowanie w lepszą łączność – należy jak najszybciej wdrożyć technologie 5G, aby zwiększyć autonomiczność UE;
– silniejszą obecność przemysłową i technologiczną w strategicznych częściach cyfrowego łańcucha dostaw – czyli inwestowanie w technologie i możliwości takie jak np. sztuczna inteligencja, sieci 5G i 6G oraz cyberbezpieczeństwo, które umożliwią utrzymanie przepływu innowacji oraz zwiększenie suwerenności UE;
– zbudowanie gospodarki opartej na danych wytwarzanych przez działania człowieka, zjawiska naturalne i aktywność przemysłową oraz na wspólnej europejskiej przestrzeni danych;
– sprawiedliwe otoczenie ułatwiające prowadzenie działalności gospodarczej – dotyczy to zwiększenia możliwości wykorzystania potencjału przedsiębiorstw europejskich, które przeniosły swoją działalność do internetu zdominowanego przez duże platformy[13].
Dane są źródłem fukcjonowania SI i tym samym są podstawą transformacji technologicznej. Aby zapewnić bezpieczny ich przepływ na terenie UE i między sektorami, Komisja proponuje stworzenie jednolitego rynku danych. Liczba wytwarzanych danych stale rośnie. W 2018 roku wynosiła 33 zettabajtów, a według przewidywań w 2025 wzrośnie do 175 zettabajtów[14]. UE chce stworzyć przestrzeń opartą na prawie i wartościach, gdzie dane osobowe i nieosobowe będą bezpieczne. Umożliwi to przedsiębiorcom łatwy dostęp do danych przemysłowych, co wpłynie na szybszy rozwój gospodarczy. Obowiązujące prawo w postaci m.in RODO powinno zostać zrewidowane pod kątem nowych możliwości i zagrożeń technologicznych i mieć pełne zastosowanie do ochrony danych zawartych w chmurze.
Ważnym elementem rozwoju rynku cyfrowego jest tworzenie centrów innowacji. KE chce wspierać państwa członkowskie i pomóc im wysoko wyspecjalizować w zakresie SI przynajmniej jeden z nich. Jednakże podkreśla, że istotne jest stworzenie połączeń między państwowymi ośrodkami oraz skoordynowanie ich aktywności. Zwiększy to konkurencyjność obszaru oraz przyciągnie najlepszych ekspertów z dziedziny nowych technologii. UE ma silną pozycję m.in. w takich sektorach jak: zdrowie, przemysł, transport czy finanse, dlatego na ich rozwijaniu powinna się skupić, by stać się światowym liderem[15].
B) Zagwarantowanie bezpiecznej sztucznej inteligencji
Od początku rozpoczęcia prac zmierzających do uregulowania SI, Unia kładzie nacisk na etyczne stosowanie algorytmów. Systemy SI już od początkowych etapów funkcjonowania muszą być zgodne z prawem i wartościami UE, dzięki czemu możliwe będzie zbudowanie zaufania obywateli. W 2019 roku Komisja sformułowała najważniejsze zasady opierające się na traktatach (w tym głównie na wspomnianym wcześniej art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej) oraz na Karcie Praw Podstawowych. Mają one zapewnić uzyskanie godnej zaufania SI. Do wymogów zalicza się:
– przewodnią i nadzorczą rolę człowieka;
– techniczną solidność i bezpieczeństwo;
– ochronę prywatności i zarządzanie danymi;
– przejrzystość;
– różnorodność, niedyskryminację i sprawiedliwość;
– dobrostan społeczny i środowiskowy;
– odpowiedzialność[16].
Parlament Europejski w swoich rezolucjach proponuje podejście oparte na ocenie ryzyka bazującego na jasnych kryteriach i pewności prawa. Wyodrębnił on systemy obarczone wysokim ryzykiem, czyli takie, które mogłyby spowodować szkodę osób fizycznych lub społeczeństwa z naruszeniem praw podstawowych i zasad bezpieczeństwa określonych w prawie Unii. Określając, czy dany system jest obarczony wysokim ryzykiem, należy wziąć pod uwagę branżę, charakter prowadzonej działalności, sposób użycia oraz wagę ewentualnej szkody. Ponadto takie określenie powinno wynikać z bezstronnej, regulowanej i zewnętrznej oceny z góry opartej na konkretnych i określonych kryteriach[17]. Wdrażając systemy o wysokim ryzyku należy zagwarantować pełny nadzór człowieka.
Technologie muszą opierać się na sprawiedliwości, dokładności, transparentności oraz poufności, aby uniknąć tendencyjnych wyników, które grożą dyskryminacją oraz uprzedzeniami. Mimo, iż zadaniem sztucznej inteligencji jest podejmowanie autonomicznych rozwiązań, UE zwraca uwagę, że za każdą decyzją podjętą przez system powinien stać człowiek, który w razie potrzeby zweryfikuje ją. Parlament sugeruje wprowadzenie mechanizmu certyfikacji w zakresie etyki SI. Podmiot opracowujący, wdrażający lub wykorzystujący systemy SI mógłby uzyskać poświadczenie zgodności z zasadami etycznymi. PE proponuje opracowanie kryteriów oraz procedur związanych z ubieganiem się o europejski certyfikat zgodności z zasadami etycznymi, który dla technologii o wysokim ryzyku mógłby być wymogiem koniecznym, aby uczestniczyć w procedurach udzielania zamówień publicznych w zakresie systemów sztucznej inteligencji, robotyki i powiązanych z nimi technologii. Wydawaniem certyfikatu mogłyby zajmować się krajowe organy nadzoru.
Zakończenie
Podsumowując, potrzeba uregulowania SI dotyczy wielu kwestii. Sztuczna inteligencja staje się coraz istotniejszym elementem rzeczywistości, a jej rozwój przybiera na sile i prędkości. Wpływa to na państwa, ich politykę oraz na życie jednostek. W celu zapewnienia rozwoju,Unia Europejska przyjęła stanowisko regulacyjno-inwestycyjne. UE chce popularyzować nowe technologie oraz zapewnić bezpieczne systemy SI. W tym celu zwraca uwagę na różnice między wysokością inwestycji w różnych regionach świata, niewystarczającą ilość ośrodków badawczych, problem odpowiedniego programu nauczania w państwach członkowskich oraz podjęcie wewnątrzpaństwowych aktywności z zakresu uregulowania problemu sztucznej inteligencji. UE w swoich poczynaniach kładzie nacisk na etyczność systemów SI. Wszelkie jej przejawy mają zostać zaprogramowane w taki sposób, aby działały zgodnie z prawem unijnym. Nowe technologie nie mają zastąpić człowieka, lecz go jedynie wspomóc. Z tego powodu decyzje podjęte przez systemy SI powinny zawsze podlegać ewentualnej weryfikacji przez człowieka. Takie podejście powinno zagwarantować obywatelom poczucie poszanowania praw podstawowych oraz wartości UE.
Rekomendacje
W celu uregulowania kwestii związanych ze sztuczną inteligencją rekomendowane byłoby:
– aby UE podjęła działania zmierzające do zredukowania czynników ograniczających rozwój nowych technologii. Aktywność w tym zakresie powinna obejmować działania zmierzające do zmiany nastawienia obywateli UE względem cyfryzacji. Jest to możliwe między innymi poprzez znowelizowanie systemów edukacji, tak żeby jednym z głównych jej celów było wykwalifikowanie nowego pokolenia mogącego odnaleźć się na rynku pracy w nowym świecie;
– aby Unia Europejska mogła stać się konkurencyjna oraz docelowo zostać liderem, powinna dążyć do stworzenia wysoko wyspecjalizowanych ośrodków badawczych i innowacyjnych oraz zwiększyć powiązania między już istniejącymi centrami na terenie UE;
– żeby nie doszło do rozdrobnienia rynku wewnętrznego, które jest możliwe w sytuacji uregulowania kwestii nowych technologii odrębnie w każdym państwie, należy wypracować ogólnounijne podejście;
– w celu zapewnienia technologicznej suwerenności oraz konkurencyjności UE, należy podjąć działania zmierzające do zwiększenia inwestycji m.in w zakresie kompetencji cyfrowych obywateli UE, innowacji, czy cyfrowej infrastruktury zbierania wysokiej jakości danych. Powinny one obejmować zarówno sektor publiczny jak i w prywatny.
Bibliografia
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów „Sztuczna inteligencja dla Europy” z dnia 25.04.2018.
Grupa Ekspertów Wysokiego Szczebla „Wytyczne w zakresie etyki dotyczącej godnej zaufania sztucznej inteligencji” z dnia 10.04.2019
Biała Księga w sprawie sztucznej inteligencji Europejskie podejście do doskonałości i zaufania, z dnia 19.02.2020
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów „Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy” z dnia 06.05.2015
Komunikat Komisji „Decydujący moment dla Europy: naprawa i przygotowanie na następną generację” 27.05.2020
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów „Budowanie zaufania do sztucznej inteligencji ukierunkowanej na człowieka” z dnia 08.04.2019
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2020 r. Zawierająca zalecenia dla Komisji w sprawie ram aspektów etycznych sztucznej inteligencji, robotyki i powiązanych z nimi technologii
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2020 r. z zaleceniami dla Komisji w sprawie systemu odpowiedzialności cywilnej za sztuczną inteligencję
Traktat o Unii Europejskiej
www.gov.pl, „Gospodarka Oparta o Dane – Przemysł +”, https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/gospodarka-oparta-o-dane-przemysl-
forbes.pl, Sztuczna inteligencja zamiast rekrutować najlepszych, odrzucała kobiety, https://www.forbes.pl/technologie/rekrutacja-przez-sztucze-inteligencje-jakie-cv-preferuje/d0sf8w3
Mckinsey, Notes from the AI frontier modeling impact of AI on world economy, https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Featured%20Insights/Artificial%20Intelligence/Notes%20from%20the%20frontier%20Modeling%20the%20impact%20of%20AI%20on%20the%20world%20economy/MGI-Notes-from-the-AI-frontier-Modeling-the-impact-of-AI-on-the-world-economy-September-2018.ashx
Oxford economics, How robots change the world, https://cdn2.hubspot.net/hubfs/2240363/Report%20-%20How%20Robots%20Change%20the%20World.pdf?utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz–YR7zizGpfK3svEGoXOIYwTUhLuuJvvVnThlpNufa4Rz97lUK08-oDchHTklrxoVndq6K7ktwbzrerpoUgR0CyomYPAA&_hsmi=74013545&utm_content=74013545&utm_source=hs_automation&hsCtaTracking=07b1855a-24f4-4b99-bcb8-b0d2a13b715e%7C53b7a48e-9591-4179-8eab-694443190b4f
International Data Corporation (IDC), Worldwide Spending on Artificial Intelligence Is Expected to Double in Four Years, Reaching $110 Billion in 2024, According to New IDC Spending Guide,
https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS46794720
statista.com, Projected artificial intelligence spending in Europe in 2019 and 2023, https://www.statista.com/statistics/1115464/ai-spending-europe/
europarl.eu, Dlaczego UE powinna regulować sztuczną inteligencję?,
Raport PARP, Kompetencje cyfrowe i nauczanie zdalne w Unii Europejskiej, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Edukacja-cyfrowa_2020-09-22.pdf
forbes.pl, Sztuczna inteligencja zamiast rekrutować najlepszych, odrzucała kobiety,
https://www.forbes.pl/technologie/rekrutacja-przez-sztucze-inteligencje-jakie-cv-preferuje/d0sf8w3
womaninlaw.pl, Sztuczna inteligencja w październikowych rezolucjach parlamentu europejskiego, http://www.womeninlaw.pl/sztuczna-inteligencja-w-pazdziernikowych-rezolucjach-parlamentu-europejskiego/
krwlegal.pl, Parlament Europejski na drodze ku regulacji sztucznej inteligencji, https://krwlegal.pl/aktualnosci/parlament-europejski-na-drodze-ku-regulacji-sztucznej-inteligencji?fbclid=IwAR0M4lKnGxsorV-oDbsvAS7s-34ooS6Yst1bQzguh8qeMy-m3nio_lFpoJo
ec.europa.eu, Etyczna sztuczna inteligencja, https://ec.europa.eu/poland/news/190409_AI_pl
ec.europa.eu, Europejska strategia w zakresie danych, https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-data-strategy_pl#documents
itwiz.pl, Unia Europejska chce stworzyć jednolity rynek danych Single European Data Space, https://itwiz.pl/unia-europejska-chce-stworzyc-jednolity-rynek-danych-single-european-data-space/
obserwatorfinansowy.pl, UE na drodze do regulacji sztucznej inteligencji,
consilium.europa.eu, Jednolity rynek cyfrowy Europy, https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/digital-single-market/#
[1] Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów „Sztuczna inteligencja dla Europy” z dnia 25.04.2018.
[2] Grupa Ekspertów Wysokiego Szczebla „Wytyczne w zakresie etyki dotyczącej godnej zaufania sztucznej inteligencji” z dnia 10.04.2019
[3] forbes.pl, Sztuczna inteligencja zamiast rekrutować najlepszych, odrzucała kobiety,
https://www.forbes.pl/technologie/rekrutacja-przez-sztucze-inteligencje-jakie-cv-preferuje/d0sf8w3
[4] Mckinsey, Notes from the AI frontier modeling impact of AI on world economy, https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Featured%20Insights/Artificial%20Intelligence/Notes%20from%20the%20frontier%20Modeling%20the%20impact%20of%20AI%20on%20the%20world%20economy/MGI-Notes-from-the-AI-frontier-Modeling-the-impact-of-AI-on-the-world-economy-September-2018.ashx
[5] Oxford economics, How robots change the world, https://cdn2.hubspot.net/hubfs/2240363/Report%20-%20How%20Robots%20Change%20the%20World.pdf?utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz–YR7zizGpfK3svEGoXOIYwTUhLuuJvvVnThlpNufa4Rz97lUK08-oDchHTklrxoVndq6K7ktwbzrerpoUgR0CyomYPAA&_hsmi=74013545&utm_content=74013545&utm_source=hs_automation&hsCtaTracking=07b1855a-24f4-4b99-bcb8-b0d2a13b715e%7C53b7a48e-9591-4179-8eab-694443190b4f
[6] Oxford economics, How robots change the world, https://cdn2.hubspot.net/hubfs/2240363/Report%20-%20How%20Robots%20Change%20the%20World.pdf?utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz–YR7zizGpfK3svEGoXOIYwTUhLuuJvvVnThlpNufa4Rz97lUK08-oDchHTklrxoVndq6K7ktwbzrerpoUgR0CyomYPAA&_hsmi=74013545&utm_content=74013545&utm_source=hs_automation&hsCtaTracking=07b1855a-24f4-4b99-bcb8-b0d2a13b715e%7C53b7a48e-9591-4179-8eab-694443190b4f
[7] International Data Corporation (IDC), Worldwide Spending on Artificial Intelligence Is Expected to Double in Four Years, Reaching $110 Billion in 2024, According to New IDC Spending Guide,
https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS46794720
[8] mckinsey, Notes from the AI frontier modeling impact of AI on world economy, https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Featured%20Insights/Artificial%20Intelligence/Notes%20from%20the%20frontier%20Modeling%20the%20impact%20of%20AI%20on%20the%20world%20economy/MGI-Notes-from-the-AI-frontier-Modeling-the-impact-of-AI-on-the-world-economy-September-2018.ashx
[9] Biała Księga w sprawie sztucznej inteligencji Europejskie podejście do doskonałości i zaufania, z dnia 19.02.2020
[10] statista.com, Projected artificial intelligence spending in Europe in 2019 and 2023, https://www.statista.com/statistics/1115464/ai-spending-europe/
[11] europarl.eu, Dlaczego UE powinna regulować sztuczną inteligencję?,
[12] Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów „Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy” z dnia 06.05.2015
[13] Komunikat Komisji „Decydujący moment dla Europy: naprawa i przygotowanie na następną generację” 27.05.2020
[14] Biała Księga w sprawie sztucznej inteligencji Europejskie podejście do doskonałości i zaufania, z dnia 19.02.2020
[15] Biała Księga w sprawie sztucznej inteligencji Europejskie podejście do doskonałości i zaufania, z dnia 19.02.2020
[16] Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów „Budowanie zaufania do sztucznej inteligencji ukierunkowanej na człowieka” z dnia 08.04.2019
[17] Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2020 r. zawierające zalecenia dla Komisji w sprawie ram aspektów etycznych sztucznej inteligencji, robotyki i powiązanych z nimi technologii
Comments are closed.