Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
paź 29
Analiza, Azja, Birma, ONZ, Publikacje

Rola ONZ w kryzysie Rohingya. Część 2

29 października, 2021
Rola ONZ w kryzysie Rohingya. Część 2Pobierz

Artykuł w skrócie:

– Joint Response Plan 2021 jest kolejną szansą ONZ na udowodnienie swojej skuteczności i zwiększenie zaangażowania w celu rozwiązania kryzysu uchodźców Rohingya. Najtrudniejszymi w realizacji celami pozostają legalizacja pobytu uchodźców na terenie Bangladeszu oraz zapewnienie chętnym Rohingya bezpiecznego powrotu do Birmy;

– skuteczny pucz wojskowy w Birmie zmusił ONZ do przyznania się, że publikowane raporty, stanowiące o silnym zaniepokojeniu organizacji omawianą sytuacją, nie poprawią sytuacji uchodźców. Oprócz tego wskazał na błędne priorytety ONZ, np. nadzorowanie rządów Suu Kyi i wspieranie procesu demokratyzacji;

– przejęcie władzy w Birmie przez sceptyczną wobec Rohingya juntę wojskową wzbudziło zaniepokojenie losami uchodźców. Wszystko wskazuje na to, że wojsko będzie kontynuować dyskryminacyjną politykę wobec Rohingya. Jednakże dowódca armii, generał Min Aung Hlaing, zaprzecza możliwości ponownych zbrodnia mniejszości.

Joint Response Plan 2021– próba ONZ wziąć pod kontrolę losy Rohingya w Bangladeszu

Pod przewodnictwem rządu Bangladeszu, Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji (IOM) oraz Wysoki Komisarz ONZ ds. Uchodźców (UNHCR) uruchomili w maju 2021 roku, kolejny plan o wartości 943 milionów dolarów, mający na celu „ochronę dobrobytu i godności” uchodźców Rohingya w Bangladeszu[1]. Plan, który wcześniej ograniczał się do zapewnienia schronienia w tym państwie, w 2021 roku ma na celu rozszerzenie zakresu pomocy uchodźcom[2]. Poza zapewnieniem bezpieczeństwa, przewidziano także ułatwienie dostępu do edukacji, poprawę jakości świadczonych usług pomocy medycznej i humanitarnej. Oprócz aktywnej promocji zniechęcania do niebezpiecznego przemieszczania się drogą morską, ślubów z nieletnimi, przemocy domowej oraz łagodzenia potencjalnych napięć między uchodźcami, a ludnością lokalną. Za jeden z priorytetów uznano także wsparcie dobrobytu społeczności przyjmujących uchodźców w miejscowościach Ukhiya i Teknaf Upazilas[3].

Najtrudniejszymi w realizacji celami pozostają legalizacja pobytu uchodźców na terenie Bangladeszu oraz zapewnienie chętnym Rohingya bezpiecznego powrotu do Birmy. Brak jakichkolwiek dokumentów – wynikających z ich utraty w trakcie ucieczki z Birmy lub nigdy niewydanych członkom ludu Rohingya – utrudnia ich identyfikację, ogranicza dostęp do opieki medycznej oraz wydłuża czas rozpatrzenia wniosków o azyl czy repatriację[4]. Stanem na sierpień 2021 roku  Joint Response Plan 2021 na kryzys humanitarny Rohingya w Bangladeszu otrzymał finansowanie w wysokości 274 milionów dolarów, czyli około 30% z zakładanych 943 milionów dolarów[5]. Obecnie rozpoczęto proces wdrożeniowy planu, jednakże wiadomo już, iż niestabilna sytuacja polityczna w Birmie będzie ten proces zakłócać.

Rohingya podczas krysysu politycznego w Birmie

Nadzieje na repatriacje Rohingya do Birmy oraz polepszenia warunków ich życia wzrastały wraz z kolejnym rokiem rządów partii Narodowa Liga na Rzecz Demokracji (NLD) pod przewodnictwem symbolu demokracji w Birmie – Aung San Suu Kyi. Partia ogłosiła zamiar rezygnacji z ustawy o obywatelstwie z 1982 roku, co było dobrym znakiem dla Rohingya. Ze względu na popularność Suu Kyi na Zachodzie, społeczność międzynarodowa wywierała wpływ na przywódczynię, by ta poczyniła kolejny krok w kierunku powrotu Rohingya do państwa. Z kolei Suu Kyi nie przedstawiała jednoznacznego stanowiska w sprawie mniejszości, a mówiąc dokładniej, w części swoich przemówień usprawiedliwiała ludobójcze działania wojska nazywając przy tym Rohingya migrantami i „Bengalami”[6]. Proces repatriacji i uregulowania statusu prawnego uchodźców były zakłócane przez działalność junty wojskowej. Armia, nazywana w Birmie Tatmadaw, uważana jest za odpowiedzialną zbrodni na grupie etnicznej, ponadto zgodnie ze swoją narracją dokładała wszelkich starań w celu wydalenia Rohingya z państwa. W listopadzie 2020 roku odbyły się wybory parlamentarne, w których wygrała NLD, jednakże owo zwycięstwo nie gwarantowało partii kontynuacji rządzenia. 1 lutego 2020 roku junta wojskowa, przeprowadziła zamach stanu, w wyniku którego prezydent Birmy Win Myint i doradca stanu Aung San Suu Kyi zostali aresztowani[7]. 

Początek kryzysu politycznego w Birmie z jednej strony odwrócił uwagę społeczności międzynarodowej od kwestii repatriacji musułmańskiej społeczności, a z drugiej wzbudził zaniepokojenie w państwach sąsiadujących, szczególnie w Bangladeszu. Niestabilna sytuacja polityczna w Birmie zmusiła rząd Bangladeszu do zawieszenia procesu repatriacji uchodźców, a przedłużająca się obecność społeczności Rohingya w Bangladeszu pociągała za sobą liczne zamieszki.

Wraz z przejęciem władzy w Birmie przez juntę wojskową, również sprawa koordynacji repatriacji uchodźców spoczęła na barkach junty. Wszystko wskazuje na to, iż Tatmadaw będzie kontynuować politykę, mającą na celu wydalenie Rohingya z państwa, przy czym niewykluczone jest, że może dojść do kolejnych zbrodni skierowanych przeciwko omawianej mniejszości. Jednakże dowódca armii, generał Min Aung Hlaing, w jednym z wywiadów wspomniał, iż wojsko będzie starało się „chronić” Rohingya i nie dokonywać ich repatriacji bez wcześniejszego zapewnienia podstawy prawnej[8], jednocześnie utrzymując Rohingya w odizolowanych obozach w stanie Rakhine, bez dostępu do mediów społecznościowych i z ograniczeniem przemieszczania się[9]. Ponadto generał Hlaing, dążąc do uspokojenia społeczności międzynarodowej i uniknięcia kolejnych sankcji, opłacił izraelskich i kanadyjskich lobbystów w celu negocjacji dla poprawy stosunków Birmy ze Stanami Zjednoczonymi oraz upowszechnienia informacji o birmańskiej gotowości do repatriacji Rohingya[10]. Problem jednak nie tkwi w gotowości armii do zmiany swojej narracji i realizowania złożonych obietnic. Największym wyzwaniem dla nowego rządu będzie przekonanie Rohingya, iż mogą się czuć bezpiecznie we własnym kraju. Taki scenariusz jest niemalże niemożliwy ze względu na niski społeczny poziom zaufania do armii nie tylko ze strony Rohingya, którzy są przekonali, iż junta z biegiem czasu powtórnie wróci do akcji wypędzania Rohingya z zamieszkałych przez nich terenów, ale też samych mieszkańców Birmy. Zaobserwowano natomiast pozytywne zmiany w nastawieniu Birmańczyków do Rohingya, którzy w wyniku zamachu stanu zaczęli jednoczyć się przeciwko wspólnemu wrogowi[11].

Według Australian Institute of International Relations, ONZ i UE mogą uznać, iż zamach stanu przeprowadzony w Birmie nie jest wyłącznie błędem wewnętrznej polityki birmańskiej. Odpowiedzialność za niego w pewnym stopniu ponosi także Zachód. Organizacje te zwracały większą uwagę na postępy w demokratyzacji Birmy oraz nadzorowały sytuację w państwie, by Aung San Suu Kyi nie straciła dominacji w hybrydowym pseudodemokratycznym rządzie cywilnym, zamiast zapobiegać okrucieństwom przeciw Rohingya[12]. Na zbrodnie przeciw mniejszości społeczność międzynarodowa odpowiadała publikacją kolejnych raportów czy organizując konferencje, podczas których wyrażano głębokie zaniepokojenie zaistniałymi okolicznościami. Przykładem jest publiczne przeproszenie Rohingya za ignorowanie prześladowań mniejszości przez ostatnie pięć lat rzadów partii Aung San Suu Kyi[13] przez jednego z współpracujących z ONZ ministrów – Salai Maung Taing San[14]. Raport Rady Bezpieczeństwa ONZ z 2 lutego 2021 roku w sprawie sytuacji politycznej w Birmie, również akcentował konieczność powrotu Birmy na ścieżkę demokracji, a Zastępca Wysokiego Komisarza ONZ ds. Praw Człowieka, Nada al-Nashif, w komentarzu do raportu wyraziła jedynie zaniepokojenie losem Rohingya i przypomniała, iż Birma wciąż musi przestrzegać postanowień MTS[15].

Wnioski/Rekomendacje

Przejęcie władzy przez juntę wojskową w każdym wypadku niesie za sobą szereg zmian w państwie. Podczas przeciągającego się procesu demokratyzacji pod przewodnictwem Aung San Suu Kyi za pomocą jej strategii non-violence, kryzys humanitarny nie został rozwiązany, a na niektórych płaszczyznach wręcz został pogłębiony. Mimo wszystko Aung San Suu Kyi była uważana za jedyną osobę, która ma możliwość powstrzymania Tatmadaw. Obecnie, po przejęciu władzy przez juntę wojskową w lutym, można spodziewać się dwóch scenariuszy. Pierwszy przewiduje odstąpienie wojska od swojej antymuzułmańskiej narracji i podjęcie współpracy ze społecznością międzynarodową, w szczególności z ONZ. Drugi natomiast zakłada ostateczne wypędzenie Rohingya z państwa przez wojsko, stale ignorujące apele o przestrzeganiu prawa międzynarodowego.

ONZ, ustanawiając niejasne granice odpowiedzialności za los Rohingya i powiadamiając o braku zasobów na rozwiązanie kryzysu, przyjmuje bardziej rolę arbitra w zaistniałym kryzysie humanitarnym niźli ratownika, jak tego oczekiwano. Słusznym będzie zmiana celu ONZ z polepszenia warunków życia Rohingya w Bangladeszu na sprzyjanie procesu repatriacji uchodźców do ich domów w Birmie. Oprócz negocjacji w sprawie technicznych aspektów repatriacji, ONZ musi zainwestować w projekty pomocy psychologicznej dla ludności lokalnej w Birmie, celem przygotowania ich do powrotu Rohingya na wcześniej zamieszkiwane wsie. Niezmiennym priorytetem dla ONZ pozostaje zapewnienie bezpieczeństwa uchodźcom, zarówno w Birmie, jak i w Bangladeszu, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa kobiet i dzieci. Szansą na poprawę sytuacji uchodźców jest kolejna edycja Joint Response Plan 2021. Od stopnia jego realizacji będzie zależał poziom zaufania Rohingya do ONZ i jej agencji, ostatnimi czasy malejący. Co więcej, ONZ winien przyjrzeć się nowym rządom Birmy i dokładnie sprawdzić deklaracje junty wojskowej o „akceptacji Rohingya w społeczeństwie Birmy”.

Podsumowując, brak dokumentów potwierdzających tożsamość Rohingya, niewydolność państwa Bangladeszu, pogarszające się stosunki bilateralne oraz kryzys polityczny w Birmie składają się na czynniki stale pogłębiające problem Rohingya. Po zamachu stanu w Birmie, ONZ i podległe mu agencje, będą miały szansę poczynić kolejne kroki w celu zażegnania lub zmniejszenia wymiaru kryzysu humanitarnego, lub chociażby przedsięwziąć kolejny etap procesu repatriacji.


[1] UN launches response plan to ‘safeguard the well-being and dignity’ of Rohingya in Bangladesh, UN News, https://news.un.org/en/story/2021/05/1092162 data dostępu: 17.08.2021

[2] Pierwszy Joint Response Plan z 2017 roku jest dość szczegółówy w określeniu potrzeb i problemów uchodźców tj. polepszenie warunków sanitarnych, zapewnienie dostępu do edukacji, zwalczanie niedożywienia i td. Zawarta w planie strategia rozwiązania kryzysu i pomocy humanitarnej uchodźcom nie zawiera dokładnej informacji o tym, jak bedzie wyglądała implementacja planu. Natomiast skupia się na partnerach, którzy będą współpracować z agencjami ONZ w celu realizacji projektu. Plany z 2018 oraz 2019 roku względem poprzedniego planu zostały poszerzone o sektor dotyczący telekomunikacji oraz komunikacji z społeczościami. Przed rozpoczęciem analizy JRP 2021 należy wspomnieć, że oceniając stopnień realizacji planu z 2021 roku, dwóch planów z 2020 roku (powstały dwa JRP w 2020 roku ze względu na wybuch pandemii COVID-19)  oraz planów z 2019, 2018 i 2017  roku UNHCR wskazała, że nawet przy hojnych wpłatach od darczyńców (USA, Włochy, Hiszpania ect.) w pierwszej połowie roku, nadal istnieją luki w finansowaniu priorytetowych działań humanitarnych, a sytuacja w obozach uchodźców i społecznościach przyjmujących pozostaje niestabilna. Niektóre cele z planu 2020 roku można uznać tylko za częściowo zrealizowane, ponieważ część celów jest powtórzona i poszerzona o kilka punktów planie z 2021 roku. Przykładem może posłużyć cel eliminacji napięć między uchodźcami a ludnością lokalną, który został określony w obydwu planach. Porównując wszystkie wydane dotychczas plany, można zaobserwować, że sektor logistyczny jest finansowany lepiej, niż jest to potrzebne, kiedy to najważniejsze sektory planu np. zdrowie, bezpieczeństwo, odżywanie czy edukacja, nie zostało przeznaczonych nawet 50% od wymaganej sumy.

Opracowano na podstawie: 2020 Joint Response Plan: Rohingya Humanitarian Crisis Mid Term Review – January to July 2020 – Bangladesh, Reliefweb, https://reliefweb.int/report/bangladesh/2020-joint-response-plan-rohingya-humanitarian-crisis-mid-term-review-january-july data dostępu: 17.08.2021;

2018 Joint Response Plan for Rohingya Humanitarian Crisis, March-December 2018, https://reporting.unhcr.org/sites/default/files/JRP%20for%20Rohingya%20Humanitarian%20Crisis%20-%20March%202018.PDF data dostępu: 24.10.2021;

2019 Joint Response Plan for Rohingya Humanitarian Crisis, January-December 2019, https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/2019%20JRP%20for%20Rohingya%20Humanitarian%20Crisis%20%28February%202019%29.compressed_0.pdf data dostępu: 24.10.2021;

2017 Humanitarian Response Plan, September 2017- February 2018, https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/2017_HRP_Bangladesh_041017_2.pdf data dostępu: 25.10.2021.

[3] UN launches response plan to ‘safeguard the well-being and dignity’ of Rohingya in Bangladesh, UN News, https://news.un.org/en/story/2021/05/1092162 data dostępu: 17.08.2021.

[4] 2021 Joint Response Plan Rohingya Humanitarian Crisis, https://reporting.unhcr.org/sites/default/files/2021%20JRP.pdf data dostepu: 17.08.2021.

[5] Deadly floods and landslides hit Rohingya camps in Bangladesh, UNHCR, https://www.unhcr.org/news/press/2021/7/61015b864/deadly-floods-landslides-hit-rohingya-camps-bangladesh.html data dostępu: 16.08.2021.

[6] J. Kirby, Myanmar’s coup is uniting a country riven by ethnic divisions. Will it last?, VOX, https://www.vox.com/22412118/myanmar-coup-protesters-rohingya data dostępu: 18.08.2021

[7]Rohingya Refugee Crisis, Center for Disaster Philantropy, https://disasterphilanthropy.org/disaster/rohingya-refugee-crisis/ data dostępu: 18.08.2021.

[8] What Myanmar’s Coup Means For The Rohingya, NPR, https://www.npr.org/2021/02/11/966923582/what-myanmars-coup-means-for-the-rohingya?t=1629141343632 data dostępu: 17.08.2021.

[9] Myanmar: Mass Detention of Rohingya in Squalid Camps, Human Rights Watch, https://www.hrw.org/news/2020/10/08/myanmar-mass-detention-rohingya-squalid-camps data dostępu: 18.08.2021.

[10] I. Zahed, The Myanmar Coup and the Rohingya’s Future, Australian Institute of International Relations, https://www.internationalaffairs.org.au/australianoutlook/the-myanmar-coup-and-the-rohingyas-future/ data dostępu: 18.08.2021.

[11] J. Kirby, Myanmar’s coup is uniting a country riven by ethnic divisions. Will it last?, VOX, https://www.vox.com/22412118/myanmar-coup-protesters-rohingya data dostępu: 18.08.2021.

[12] I. Zahed, The Myanmar Coup and the Rohingya’s Future, Australian Institute of International Relations, https://www.internationalaffairs.org.au/australianoutlook/the-myanmar-coup-and-the-rohingyas-future/  data dostępu: 18.08.2021.

[13] Junta Brutality Gives Myanmar’s Majority a Taste of Ethnic Minorities’ Plight, https://www.rfa.org/english/news/myanmar/ethnic-minorities-plight-04232021173252.html data dostępu: 18.08.2021.

[14] Jest on również specjalnym wysłannikiem Komitetu Reprezentującego Pyidaungsu Hluttaw (CRPH), grupy prawników odsuniętych od władzy w zamachu stanu, przy ONZ.

[15] Myanmar crisis: ‘All options should be on the table’, UN Human Rights Council hears, UN News, https://news.un.org/en/story/2021/02/1084512 data dostępu: 18.08.2021.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie NIW-finansowanie.png

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Mariana Helysh Mariana Helysh. Absolwentka stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie kontynuuje ten kierunek na studiach II stopnia na Uniwersytecie Warszawskim. Zainteresowania badawcze obejmują politykę państw Europy Wschodniej oraz Azji Południowo-Wschodniej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji społeczno-politycznej w Birmie. Swoje badania prowadzi pod kątem ochrony praw człowieka, dezinformacji i konfliktów etnicznych.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
Photo by Hugo Heimendinger
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Wietnam

Kształtowanie się polityki bezpieczeństwa Wietnamu w regionie Azji Południowo-Wschodniej

Analiza w skrócie: ▪ W przeszłości, Wietnam niejednokrotnie musiał samotnie mierzyć się z silniejszymi rywalami od siebie, co skutkowało specyficznym…
  • Maciej Bojar
  • 5 grudnia, 2023
Pixabay
  • Analiza, Chiny, Publikacje, Rosja, Węgry

Dlaczego Viktor Orbán stawia na Rosję? Prorosyjską postawę Węgier komentuje Eugeniusz Romer

W dniu 17 października 2023 roku Viktor Orbán spotkał się z Władimirem Putinem w Pekinie podczas organizowanego przez Chiny Forum…
  • Eugeniusz Romer
  • 21 listopada, 2023
Karwowski Krzysztof Węgry
  • Analiza, Chiny, Polska, Publikacje, Węgry, Wybory

Czy wciąż bratanki? Polskie wybory parlamentarne w optyce Węgier z Chinami w tle

Analiza w skrócie: ▪ Proeuropejska społeczność akademicka Węgier postrzega wyniki wyborów w Polsce jako pozytywny sygnał, powrót Polski na liberalny…
  • Krzysztof Karwowski
  • 9 listopada, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Mariana Helysh Mariana Helysh. Absolwentka stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie kontynuuje ten kierunek na studiach II stopnia na Uniwersytecie Warszawskim. Zainteresowania badawcze obejmują politykę państw Europy Wschodniej oraz Azji Południowo-Wschodniej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji społeczno-politycznej w Birmie. Swoje badania prowadzi pod kątem ochrony praw człowieka, dezinformacji i konfliktów etnicznych.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Kształtowanie się polityki bezpieczeństwa Wietnamu w regionie Azji Południowo-Wschodniej
    przez Maciej Bojar
    5 grudnia, 2023
  • Dlaczego Viktor Orbán stawia na Rosję? Prorosyjską postawę Węgier komentuje Eugeniusz Romer
    przez Eugeniusz Romer
    21 listopada, 2023
  • Czy wciąż bratanki? Polskie wybory parlamentarne w optyce Węgier z Chinami w tle
    przez Krzysztof Karwowski
    9 listopada, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Europa Geopolityka Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas