Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
lip 09
Bezpieczeństwo, Europa, NATO, Publikacje

Rola Polski w NATO – 25 lecie

9 lipca, 2024

To wielki dzień dla Polski, jak i dla milionów Polaków rozproszonych po wszystkich kontynentach. Polska wraca na zawsze tam, gdzie jest jej miejsce, do wolnego świata.

Bronisław Geremek, ówczesny polski minister spraw zagranicznych

 

1. 1999: Historyczny przełom – Polska w NATO

12 marca 1999 roku, Polska wraz z Czechami i Węgrami po wieloletnich działaniach dyplomatycznych dołącza do Sojuszu Północnoatlantyckiego, stając się kolejnym elementem kolektywnej obrony. Było to pierwsze wstąpienie państw byłego Układu Warszawskiego do NATO. Koniec zimnej wojny, rozwiązanie Układu Warszawskiego, upadek systemu komunistycznego w Europie Wschodniej, pierwsze demokratyczne wybory w tym poszukiwanie nowych sojuszników i troska o zapewnienie bezpieczeństwa stanowiły tło w jakich nasz kraj dążył do obecności w NATO.

1.1 Polska w NATO: pierwsze lata

12 marca 2024 roku obchodziliśmy 25-lecie obecności Polski w NATO. Po zmianach ustrojowych w państwach bloku sowieckiego na przełomie lat 80. i 90. i rozwiązaniu Układu Warszawskiego, Wojsko Polskie posiadało w użyciu 400-tysięczną armię (pokojowy stan etatowy). W chwili przystąpienia do NATO, dysponowało (zaledwie) już 240-tysięczną armią[1]. Przeanalizujmy zmiany jakie nastąpiły w Europie po rozpadzie Związku Sowieckich Republik Radzieckich i proklamowaniu nowych niepodległych państw. Problemy ekonomiczne i zmiana priorytetów sprawiła, że w pierwszych latach po odzyskaniu suwerenności nastąpiły skuteczne redukcje strukturalne[2] Wojska Polskiego. Na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP w 1999 roku znajdowały się m.in. 3 flotylle, 1675 czołgów, 1367 bojowych wozów piechoty, 35 transporterów opancerzonych, 510 opancerzonych samochodów rozpoznawczych, 652 działa samobieżne, 182 samoloty myśliwskie, 99 samolotów myśliwsko-bombowych, 38 śmigłowców szturmowych, 1 niszczyciel rakietowy, 1 fregatę i 3 okręty podwodne[3]. Należy wspomnieć, że Polska przez dekadę była skazana na samodzielną obronę swojego terytorium, przed ewentualnym atakiem armii rosyjskiej, która mimo głębokiej zapaści[4] wciąż była większa i silniejsza.

2. Transformacja i modernizacja Polskich Sił Zbrojnych

2.1 Na fali pierwszych reform SZ RP

Od ratyfikacji przystąpienia Polski do NATO minęło 25 lat, co ukazało kluczowe znaczenie tej decyzji dla obrony militarnej i bezpieczeństwa Europy Środkowo-Wschodniej. Niewątpliwie dołączenie do NATO zapoczątkowało gwałtowne zmiany i reorganizację SZ RP. Cytując słowa gen. broni Janusza Adamczaka:

Gdy wstępowaliśmy do Sojuszu, byliśmy trochę jak Kopciuszek: młody sojusznik, nie do końca pewny swojej wartości. Byliśmy zainteresowani gwarancjami bezpieczeństwa, a nie tym, by budować Sojusz i mówić o kierunkach jego rozwoju.

Przed Polską i pozostałymi państwami byłego Układu Warszawskiego rozpoczęła się długa droga modernizacji Sił Zbrojnych, zgodnie z wymaganiami postawionymi przez NATO. Kluczowe okazały się wówczas zmiany organizacyjno-strukturalne, finansowe oraz interoperacyjne[5]. Polegały one na wprowadzeniu całkowitej kontroli cywilnej nad armią, zapewnieniu gwarancji finansowania obronności, w stopniu umożliwiającym realizację zobowiązań wynikających z członkostwa w Sojuszu, a także modernizację armii w taki sposób, aby była ona zdolna do interoperacyjności z innymi armiami Sojuszu. Zmieniające się plany unowocześniania Polskich Sił Zbrojnych, brak wystarczających środków na finansowanie obronności skutkowały pojawieniem się problemów na drodze do realizacji celów akcesyjnych wyznaczonych przez NATO. Dopiero „Program przebudowy i modernizacji technicznej SZRP w latach 2001–2006”, umożliwił skuteczne wypełnienie większości zobowiązań w pierwszej dekadzie XXI. Ponadto czynny udział Polskich Kontyngentów Wojskowych w operacjach wojskowych m.in. w Kosowie, Iraku czy Afganistanie, umożliwił nam zwiększenie interoperacyjności z pozostałymi siłami NATO. Udział polskich żołnierzy w misjach, pomógł nam w zwiększaniu polskiego prestiżu na międzynarodowej arenie Sojuszu Atlantyckiego. To były początki naszej drogi ku transformacji. Składająca się z licznych reform, niestety często populistycznych haseł i zmieniających się obietnic modernizacja Sił Zbrojnych RP trwa do dziś.

2.2 Liczebność i potencjał Sił Zbrojnych RP

Lista zmian jest długa. Trudno jednoznacznie podać dokładne liczby. Dlatego w celu oszacowania obecnego stanu i potencjału Sił RP posłużymy się trzema kategoriami. 1) Liczba żołnierzy zawodowych, 2) typ posiadanego sprzętu wojskowego i 3) złożone zamówienia. Według danych ewidencyjnych Wojska Polskiego, pod koniec grudnia 2022 roku na służbie było 118 tys żołnierzy zawodowych[6]. Dla porównania, można wskazać liczbę żołnierzy zawodowych na rok 2012, która wynosiła niespełna 95 tys. Mimo znaczących różnic w liczbie żołnierzy, w porównaniu ze stanem z roku 1989, jasno można stwierdzić, że pomimo mniejszej liczebność, dysponujemy większym potencjałem. Proces mobilizacyjny Sił Zbrojnych RP przyspieszyły wydarzenia minionych trzech lat. Wpływ na to miała pandemia COVID-19, w wyniku której do jej opanowania zaangażowano jednostki wojskowe. W 2021 roku doszło do hybrydowych ataków na wschodnią granicę Polski. Reżim Aleksandra Łukaszenki organizował przewóz imigrantów z Bliskiego Wschodu i Afryki, kierując ich bezpośrednio na linię graniczną, co nadal ma miejsce. Kolejnym, trzecim czynnikiem, który wywarł wpływ na liczebnej i jakościowej modernizacji SZ RP był pełnoskalowy atak Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku. W odpowiedzi na te wyzwania, władze naszego kraju rozpoczęły wdrażanie planów ogromnej rozbudowy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Mimo to, trudno jednakowo stwierdzić jak te plany wyglądają. Z dostępnych informacji wynika, że do 2035 roku na co dzień pod bronią ma być 250 tysięcy żołnierzy, a dodatkowe 50 tysięcy ma być w gotowości do natychmiastowego stawienia się w jednostkach Wojsk Obrony Terytorialnej. W sumie będzie to 300 tysięcy żołnierzy[7]. Tak ogromna modernizacja wymaga dużych nakładów finansowych i przeprowadzenia dużej liczby szkoleń. Według informacji podanych w Planie Modernizacji Technicznej na lata 2021-2035 na nowe uzbrojenie i wyposażenie dla żołnierzy zaplanowano wydatek rzędu 524 mld zł[8]. Według Sztokholmskiego Instytutu Badań nad Pokojem, Polska odnotowała najszybszy roczny wzrost wydatków w całej Europie. Znajdujemy się na pierwszym miejscu wśród państw NATO, prześcigając Stany Zjednoczone, Niemcy czy Francję – przeznaczając prawie 4% PKB na obronność. To wszystko ma znaczący wpływ na rosnącą rolę Polski i jej prestiż. Zwiększenie potencjału militarnego koreluje ze wzrostem pozycji na arenie międzynarodowej.

2.3 Stan techniczny Sił Zbrojnych RP

Niezbędnym składnikiem tej siły jest posiadany sprzęt, dlatego warto wspomnieć o tym, co znajduje się obecnie na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP oraz o planowanych zakupach i złożonych zamówieniach. Próbując oszacować ilość posiadanego uzbrojenia Wojska Polskiego, należy wziąć pod uwagę fakt, że część z niego została przekazana na Ukrainę. W przeciwieństwie do innych państw NATO, wspierających naszego wschodniego sąsiada, Polska nie informuje o dokładnej liczbie przekazanych egzemplarzy typów uzbrojenia. Stąd opierać musimy się na pojedynczych informacjach przekazywanych za pośrednictwem mediów czy konferencji prasowych. Do tego dochodzi kwestia posiadanych danych. Ostatnie upublicznione informacje przez Polskę na temat podstawowego sprzętu wojskowego są z grudnia 2021 roku. Wojsko Polskie na stanie posiada 247 czołgów Leopard 2 w wersjach 2A4, 2PL, 2A5, ok. 172 czołgów PT-91 i 111 czołgów T-72 w wersjach M1 i M1R (liczby te uwzględniają już sprzęt przekazany Ukrainie)[9][10]. To jednak nie wszystko. W Wojskach Lądowych służy także 46 czołgów koreańskiej produkcji K2 Black Panther, a także 69 produkcji amerykańskiej czołgów M1A1FEP Abrams[11]. W przedstawionych danych możemy zauważyć pewną mnogość sprzętu wojskowego, co spowodowane jest okresem przejściowym Sił Zbrojnych RP i wycofywaniem najstarszych maszyn (czołgi T-72M1 i PT-91)[12]. Wyposażenie Wojsk Lądowych na czołgach się nie kończy. Ilość nie zawsze oznacza jakość, stąd należy pamiętać, że czołgi typu Abrams czy K1 ma większą moc bojową niż czołgi T-72 i PT-91 Twardy. Wspomnieć należy także o transporterach opancerzonych Rosomak, których na rok 2022 posiadaliśmy 349 (część z nich została przekazana w ramach pomocy na wschód wraz z m.in. słynnymi moździerzami samobieżnymi Rak, których zakupem zainteresowane są Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych). W przypadku artylerii, to zgodnie ze stanem z początku 2022 roku posiadaliśmy na wyposażeniu m.in. 72 samobieżne armatohaubice kalibru 155 mm Krab (z czego 54 zostały wysłane na Ukrainę) a także 75 samobieżnych moździerzy kalibru 120 mm Rak[13]. W służbie Sił Powietrznych służy m.in. 50 samolotów wielozadaniowych F-16 a także maszyny typu  MiG-29 czy Su-22. Marynarka Wojenna od roku 2022 pozostała bez większych zmian. Stąd obiecująca jest produkcja fregat typu Miecznik. Zauważyć możemy poprawę sytuacji w Wojskach Pancernych i Zmechanizowanych. Kluczową rolę odgrywają także złożone zamówienia, według których do końca 2024 roku dostarczonych ma zostać m.in. 38 sztuk K2 Black Panther oraz 47 egzemplarzy M1A1FEP Abrams. Rok 2025 powinien przynieść nam kolejne dostawy czołgów K2 a także pierwsze sztuki maszyn M1A2SEPv3 Abrams[14]. Dostawa złożonych zamówień zwiększy liczebność czołgów 3. generacji. Obiecujące są także plany udziału w inicjatywie europejskiej tarczy powietrznej, która stanowić będzie uzupełnienie realizowanych przez Polskę planów.

2.4 Program „Tarcza Wschód”

Nie sposób pozostać obojętnym wobec niedawno opublikowanego strategicznego dla naszego kraju planu budowy “Tarczy Wschód”, w ramach narodowego programu odstraszania i obrony. Projekt ten stanowi największy od 1945 roku plan umocnienia wschodniej flanki NATO. 

Program „Tarcza Wschód” obejmie odcinek granicy niemalże 700 km., z czego pomiędzy 400-500 km. będzie dotyczył rozwoju różnego typu infrastruktury fortyfikacyjnej o różnym zaawansowaniu. Zasadniczym powodem, dla którego realizujemy ten program i w konsekwencji operację wojskową, jest zwiększenie odporności państwa oraz odstraszanie i przygotowanie do obrony rejonu przygranicznego. Ten aspekt rozumiem nie tylko w kontekście konfliktu o dużej intensywności i o charakterze symetrycznym, ale również konfliktu asymetrycznego oraz hybrydowego.

Szef Sztabu Generalnego WP gen. Wiesław Kukuła

Jednak są to tylko plany, którymi w obliczu zagrożenia walczyć nie będziemy. Stąd można postawić pytanie o realny wzrost potencjału, na który składa się znacznie więcej niż ilość wykonanych transakcji, posiadanych żołnierzy czy sprzętu na wyposażeniu. Należy pamiętać, że dochodzą do tego także czynniki takie jak amunicja, paliwo, żywność czy środki medyczne[15].

3. Polska filarem bezpieczeństwa

3.1 Od „kopciuszka” po regionalne mocarstwo

Po 25 latach obecności w Sojuszu Polska stanowi jeden z jego filarów w regionie[16]. Nie ulega wątpliwości, że w obliczu pełnoskalowej agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, Polska odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa wschodniej flanki NATO. Przystępując do Sojuszu, koncentrowaliśmy się głównie na pozyskaniu gwarancji bezpieczeństwa, szczególnie ze strony Stanów Zjednoczonych i NATO. Obecnie, pełniąc rolę regionalnego mocarstwa, staliśmy się również jego gwarantem. Musi to spowodować pewną zmianę myślenia wśród naszych obywateli, Polska nie jest już “kopciuszkiem”, ale kluczowym państwem wschodniej flanki, czego efektem jest większa odpowiedzialność naszego państwa za utrzymanie bezpieczeństwa w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Już od pierwszych dni w Traktat Północnoatlantyckim, nasz kraj brał czynny udział w misjach Sił Szybkiego Reagowania. Odgrywamy ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa regionu Morza Bałtyckiego. To właśnie m.in. Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK w ramach operacji NATO Baltic Air Policing, prowadzonej nieprzerwanie od 2004 roku, chroni przestrzeń powietrzną Państw Bałtyckich – Litwy, Łotwy i Estonii. Od 2008 roku narastająca agresywna postawa Federacji Rosyjskiej wobec sąsiadujących państw wywołała uzasadnione obawy wśród władz w Warszawie. W odpowiedzi Polska wraz z niektórymi państwami NATO zaczęła promować sceptyczne podejście do Rosji wśród członków Sojuszu.

I my też świetnie wiemy, że dziś Gruzja, jutro Ukraina, pojutrze Państwa Bałtyckie, a później może i czas na mój kraj, na Polskę!

Prezydent Lech Kaczyński w Tbilisi, 12 sierpnia 2008 r.

Polskie obawy nie znalazły jednak zrozumienia wśród pozostałych członków Organizacji, co pośrednio przyczyniło się do inwazji i bezprawnej aneksji Krymu przez Federację Rosyjską w marcu 2014 roku. Te wydarzenia zmusiły NATO do skierowania szczególnej uwagi na ochronę wschodniej flanki, z uwzględnieniem roli Polski. Jednakże dopiero pełnoskalowa agresja na Ukrainę w lutym 2022 roku, ukazała jak duże zagrożenie stanowi Federacja Rosyjska dla bezpieczeństwa zachodniego systemu. Już od pierwszych dni wojny, Polska zaczęła odgrywać kluczową rolę w zapewnieniu stabilności wschodniej granicy NATO i Unii Europejskiej. Nasz kraj stał się hubem przesyłowym dla wsparcia płynącego z zachodu. Jednoznaczna i krytyczna wobec działań Moskwy, postawa Polski ukazała jak ważne miejsce zajmujemy w systemie bezpieczeństwa międzynarodowego. W związku z niedawno opracowanym przez Sojusz Atlantycki projektem planów obronnych (pierwszym od zimnej wojny) na wypadek konfliktu z Rosją, spekulować możemy jaka będzie rola Polski, szczególnie wobec tzw. korytarzy lądowych, przez które na linię frontu transportowane z portów mają być siły USA. Koniec wojny za wschodnią granicą oznaczać będzie zmianę globalnego porządku, w którym nasz kraj odegra rolę centralnego elementu wzajemnego bezpieczeństwa. Nakreśla to dla nas nowe perspektywy w tym rozwój gospodarczy i zwiększenie naszej pozycji wśród pozostałych państw. Aktualnie, pełniąc istotną rolę w udzielaniu pomocy Ukrainie, Polska wyłania się jako kluczowy pośrednik między Wschodem a Zachodem. Niemniej jednak, nie możemy zapominać o ryzyku związanym z agresją Rosji. Stałe obawy przed przesunięciem linii frontu na zachód, zagrożeniami ataku na państwa bałtyckie oraz potencjalnym konfliktem na skalę globalną, w tym rosnącą dominacją Chin, pozostają istotnymi czynnikami geopolitycznymi. Zagrożenia te nie powinny zostać zbagatelizowane i powinny stanowić główne determinanty naszej polityki bezpieczeństwa.

3.2 Współpraca regionalna: Bukareszteńska Dziewiątka (B9)

W kwestii obrony wschodniej flanki NATO należy wspomnieć o zainicjowanym przez prezydentów Polski i Rumunii formacie Bukaresztańskiej Dziewiątki, czyli zrzeszeniu dziewięciu państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej – Bułgarii, Estonii, Litwy, Łotwy, Węgier, Czech, Słowacji, Rumunii i Polski. Podczas ostatniego szczytu B9 zorganizowanego w Warszawie w lutym 2023 roku z udziałem Prezydenta USA Joe Bidena oraz Sekretarza Generalnego NATO Jensa Stoltenberga, państwa członkowskie obradowały m.in. na temat wzmocnienia wschodniej flanki NATO oraz dalszego wsparcia dla Ukrainy[17]. B9 jasno pokazuje wspólny cel państw zachodu jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa i rozwój dalszej współpracy. W obliczu wojny na Ukrainie, Bukaresztańska Dziewiątka na nowo definiuje swoją tożsamość, a przed państwami B9 pojawiają się nowe wyzwania, które będą testować koncepcję wspólnej siły i współpracy.

3.3 Bezpieczeństwo, partnerstwo strategiczne i współpraca z USA

Polska w NATO to nie tylko gwarancja bezpieczeństwa dla innych, ale również dla nas. Szczególną rolę odgrywa tutaj obecność wojsk Sojuszu na terytorium naszego kraju, udział w cyklicznych ćwiczeniach wojskowych (m.in. Steadfast Defender 2024, Dragon 24 czy niedawno rozpoczęte Baltops 2024), ale także rosnąca współpraca Polski ze Stanami Zjednoczonymi w tym stała obecność wojsk amerykańskich na terytorium RP. Polska, co nie raz było podkreślanie w wielu wypowiedziach czołowych przedstawicieli władz, jest ważna dla USA z wielu powodów. Rosnąca współpraca zarówno w aspekcie gospodarczym jak i militarnym pomiędzy naszymi krajami sprawia, że pozycja Polski w regionie ulega systematycznemu wzmocnieniu. Podczas debaty „Polsko-amerykańska współpraca gospodarcza” w ramach XV Europejskiego Kongresu Gospodarczego, moderator dyskusji Tomasz Smura zwrócił uwagę, że “Nasz kraj przemienia się w hub amerykańskiej obecności wojskowej i politycznej w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie stykają się interesy USA, Rosji, Chin i Niemiec[18].” Stany Zjednoczone dostrzegają strategiczną wartość Polski jako kluczowego partnera w regionie, co przejawia się w rosnących inwestycjach amerykańskich w polską gospodarkę. Wynika to między innymi z faktu, że zaangażowanie Polski jest niezbędne dla efektywnego udzielania pomocy Ukrainie przez kraje zachodnie. Kluczowymi sektorami we wzajemnej współpracy są lotnictwo, obrona, energetyka, a także cyberbezpieczeństwo, które zdaje się stanowić obszar priorytetowy. Wzajemna współpraca z Amerykanami, w tym stała obecność wojsk USA, zwiększa znaczenie  roli Polski, a także stanowi konkretny czynnik w doktrynie odstraszania. Nasz kraj zyskuje na znaczeniu jako strategiczny partner, co przynosi wymierne korzyści dla naszego bezpieczeństwa i pozycji na arenie międzynarodowej.

Podsumowanie

Patrząc z perspektywy minionych 25 lat, decyzja o dołączeniu Polski do Traktatu Północnoatlantyckiego okazała się jednym z największych sukcesów w historii naszego kraju. Modernizacja Sił Zbrojnych RP,   zwiększenie interoperacyjności z siłami NATO w ramach misji pokojowych, wzrost znaczenia na arenie międzynarodowej, zmiany geopolityczne na świecie oraz rosnące znaczenie bezpieczeństwa, szczególnie w kontekście agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, podkreślają trafność tej decyzji. Polska w momencie przystąpienia do NATO w 1999 roku i Polska dzisiejsza to dwa zupełnie różne światy z odmiennymi perspektywami rozwoju i współpracy regionalnej. To pokazuje, czym jest strategia i jakie długoterminowe korzyści mogą z niej wynikać. Dołączenie naszego państwa do Sojuszu Północnoatlantyckiego było inwestycją w przyszłość, która po ćwierćwieczu zaczyna się zwracać. To jednak nie koniec – nadchodzące lata i przetasowania na arenie międzynarodowej ukażą prawdziwą rolę Sojuszu oraz kolektywnej obrony, otwierając przed nami nowe wyzwania i szanse.

Dalsze umacnianie pozycji naszego państwa wśród państw członkowskich Sojuszu, oraz aktywne uczestnictwo w projektach związanych z bezpieczeństwem zarówno w wymiarze regionalnym jak i globalnym, będą miały kluczowe znaczenie dla naszego rozwoju. Ewentualny udział polskich firm w odbudowie Ukrainy, może stanowić impuls dla naszej gospodarki, tworząc nowe miejsca pracy i wzmacniając nasze wzajemne relacje. Kluczowe jednak będzie, jak skutecznie wykorzystamy te szanse poprzez odpowiednie planowanie i współpracę międzynarodową. Integracja Polski z NATO była strategicznym krokiem w kierunku zapewnienia bezpieczeństwa i stabilności naszego kraju oraz całego regionu.

Bibliografia:

  • Jerzy Kajetanowicz, Transformacja Sił Zbrojnych RP 1999-2020. Aspekt organizacyjny, „Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej” 19 (2021), z. 1, s. 83-103, https://ies.lublin.pl/wp-content/uploads/2021/12/riesw_2021-01-05.pdf
  • Liczebność Wojska Polskiego. Mity i fakty [RAPORT], Defence24, https://defence24.pl/sily-zbrojne/liczebnosc-wojska-polskiego-mity-i-fakty-komentarz, dostęp: 21.05.2024.
  • Wielkie zmiany w Wojsku Polskim. Jaka będzie armia za dekadę? [ANALIZA], Defence24, https://defence24.pl/sily-zbrojne/wielkie-zmiany-w-wojsku-polskim-jaka-bedzie-armia-za-dekade-analiza, dostęp: 06.06.2024.
  • Modernizacja techniczna SZRP, Ministerstwo Obrony Narodowej, https://www.gov.pl/web/obrona-narodowa/modernizacja-techniczna-szrp, dostęp: 06.06.2024.
  • Wojsko Polskie zwiększyło swoje zdolności bojowe przez 2 ostatnie lata? [RAPORT], Defence24, https://defence24.pl/sily-zbrojne/wojsko-polskie-zwiekszylo-swoje-zdolnosci-bojowe-przez-2-ostatnie-lata-raport, dostęp: 06.06.2024
  • Coraz więcej K2 w Polsce. Ile czołgów mają Siły Zbrojne? [KOMENTARZ], Defence24, https://defence24.pl/sily-zbrojne/coraz-wiecej-k2-w-polsce-ile-czolgow-maja-sily-zbrojne-komentarz, dostęp: 06.06.2024
  • Jesteśmy w pierwszej lidze, Wojskowy Instytut Wydawniczy Polska Zbrojna, https://polska-zbrojna.pl/home/articleshow/41291?t=Jestesmy-w-pierwszej-lidze, dostęp: 22.05.2024.
  • Nadzwyczajny Szczyt Bukaresztańskiej Dziewiątki NATO, prezydent.pl, https://www.prezydent.pl/aktualnosci/wydarzenia/nadzwyczajny-szczyt-dziewiatki-bukaresztanskiej-nato,65045, dostęp: 06.06.2024.
  • How was NATO won? Assessing Poland’s record in NATO after 25 years, New Eastern Europe, https://neweasterneurope.eu/2024/03/25/how-was-nato-won-assessing-polands-record-in-nato-after-25-years/, dostęp: 25.05.2024.
  • Baltic Air Policing, https://ac.nato.int/missions/air-policing/baltics, dostęp: 01.06.2024.
  • Wyboista droga, Wojskowy Instytut Wydawniczy Polska Zbrojna, https://polska-zbrojna.pl/home/articleshow/41367?t=Wyboista-droga, dostęp 01.06.2024.
  • Polska właśnie staje się bardziej równorzędnym partnerem USA, wnp.pl poratl gospodarczy, https://www.wnp.pl/, dostęp: 06.06.2024.

Photo: Canva

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Marcel Rutkowski Student III roku studiów licencjackich na kierunku Bezpieczeństwo narodowe na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Interesuje się szczególnie bezpieczeństwem w wymiarze międzynarodowym, a także religijnym z uwzględnieniem czynników społecznych i kulturowych.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Kosmos, Polska, Publikacje

Misja IGNIS i #AstroSlawosz. Podsumowanie.

Krzysztof Karwowski, Julia Lasiota, Ksawery Stawiński Cały zespół Instytutu Nowej Europy gratuluje polskiemu astronaucie historycznego dla Polski osiągnięcia oraz życzy…
  • Krzysztof Karwowski
  • 15 lipca, 2025
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Ukraina, Wojsko i armia

Gamefіkacja wojny po ukraіńsku. System e-punktów „Bonus” od środka

Analiza w skrócie: – Ukraina wprowadza do wojny cyfrową gamefikację: system „Bonus” premiuje operatorów dronów za niszczenie rosyjskich celów. Zebrane…
  • Veronika Barankevych
  • 12 lipca, 2025
  • Publikacje, Rosja

Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – czerwiec 2025

Autorzy: Ksawery Stawiński, Adam Jankowski 01.06. „Okazuje się, że nie mamy wystarczająco ziemniaków” – Putin W ostatnich tygodniach The Moscow…
  • Ksawery Stawiński
  • 12 lipca, 2025
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Marcel Rutkowski Student III roku studiów licencjackich na kierunku Bezpieczeństwo narodowe na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Interesuje się szczególnie bezpieczeństwem w wymiarze międzynarodowym, a także religijnym z uwzględnieniem czynników społecznych i kulturowych.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Misja IGNIS i #AstroSlawosz. Podsumowanie.
    przez Krzysztof Karwowski
    15 lipca, 2025
  • Gamefіkacja wojny po ukraіńsku. System e-punktów „Bonus” od środka
    przez Veronika Barankevych
    12 lipca, 2025
  • Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – czerwiec 2025
    przez Ksawery Stawiński
    12 lipca, 2025

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2024 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas