Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
gru 30
Analiza, Chiny, Geopolityka, Publikacje, USA

Shandong wchodzi do służby. Dlaczego nowy chiński lotniskowiec niewiele zmienia w równowadze sił USA-Chiny

30 grudnia, 2019

Rok 2019 Chiny zakończą z dwoma lotniskowcami w czynnej służbie, w tym z pierwszym zbudowanym od podstaw w chińskiej stoczni Dalian. Shandong (Typ 002) jest drugą po poradzieckim Liaoning tego typu jednostką w marynarce Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (ALW) i stanowi kolejny etap w programie mającym docelowo liczyć od 4 do 6 jednostek do 2035 roku[1]. Shandong oficjalnie wszedł do służby 17 grudnia 2019 roku, czemu towarzyszyła uroczystość w bazie marynarki wojennej w Sanyi (wyspa Hainan na Morzu Południowochińskim), w której uczestniczył prezydent Xi Jinping. Oddany do użytku lotniskowiec bazuje na  rozwiązaniach zastosowanych w zakupionym od Ukrainy Liaoningu. Podobnie jak pierwsza jednostka samoloty startują z pokładu przy wykorzystaniu systemu STOBAR  (Short Take-Off Barrier-Arrested Recovery) oraz specjalnej rampy przypominającej „skocznię”. Start samolotów J-15 przy wykorzystaniu rampy zajmuje dwukrotnie lub nawet trzykrotnie więcej czasu niż start z lotniskowców amerykańskich (1,5-2 min vs. 45 s.), co wynika zarówno z samej konstrukcji, jak i relatywnie wysokiego tonażu samolotów. W przeciwieństwie do amerykańskich lotniskowców klasy „Nimitz” w chińskim okręcie zastosowano napęd konwencjonalny, ograniczający możliwość działania na otwartym akwenie bez konieczności tankowania do 6 dni. Shandong jest w stanie na swoim pokładzie pomieścić do 36 samolotów, czyli o około 8-12 więcej niż Liaoning. W rzeczywistości Shandong będzie w stanie wziąć na swój pokład prawdopodobnie niewiele ponad 20 myśliwców, a stan liczbowy uzupełniony zostanie przez mniejsze jednostki i helikoptery[2]. Dla porównania amerykańskie lotniskowce klasy Nimitz są zdolne do przenoszenia do 70 samolotów i helikopterów różnego typu. Pod względem wyrafinowania technologicznego oraz praktycznie wszystkich mierzalnych parametrów lotniskowiec chiński wyraźnie ustępuje odpowiednikom amerykańskim.

Wprowadzenie do służby lotniskowca, będącego ogromnym wyzwaniem inżynieryjnym i finansowym, dla każdego państwa stanowić będzie sukces wizerunkowy. Istotniejsze od wymiaru prestiżowego jest jednak określenie, w jaki sposób jego pojawienie się wpływa na zdolność projekcji potęgi przez chińską marynarkę. Chiny obecnie posiadają 2 lotniskowce o napędzie konwencjonalnym wyraźnie zacofane technologicznie w stosunku do 11 lotniskowców amerykańskich. W kategoriach absolutnych pojawienie się nowego chińskiego lotniskowca będzie mieć raczej symboliczny wpływ na równowagę sił militarnych w regionie. W wypadku konfliktu Shandong i Liaoning najprawdopodobniej nie wyszłyby z portu z uwagi na bardzo wysokie ryzyko zniszczenia przez wojska amerykańskie i siły koalicyjne. Prawdziwą zdolność operacyjną lotniskowce ALW zyskałyby dopiero w przypadku zbliżonego stosunku sił oraz przełamania amerykańskiego okrążenia w obrębie pierwszego łańcucha wysp.

Sebastian Roblin, pisząc o tej kwestii na łamach The National Interest,porównał obecną sytuację do rywalizacji niemieckiej i brytyjskiej marynarki w okresie I wojny światowej, gdy pomimo istotnego potencjału Kriegsmarine, ta nie była w stanie wypłynąć poza obszar Cieśnin Duńskich[3].  W przyszłości na korzyść strony chińskiej przemawiać będzie możliwość operowania coraz potężniejszej floty wojennej z bazy kontynentalnej, podczas gdy marynarka amerykańska zmuszona będzie korzystać z baz w państwach sojuszniczych oraz z własnych przyczółków rozsianych w drugim łańcuchu wysp. Z wyżej przedstawionych względów zasadne staje się pytanie, czy zyski płynące z posiadania floty lotniskowców uzasadniają ogromne koszty ponoszone przy okazji tego przedsięwzięcia. W artykule z 2006 roku Andrew Erickson – jeden z najwybitniejszych współczesnych znawców strategii morskiej – pisał: „wyzwaniem – szczególnie trudnym w erze gwałtowanej technologicznej zmiany – jest określenie, kiedy i jak przeznaczać ograniczone budżety wojskowe na nowe technologie, organizację, doktryny czy strukturę jednostek”[4]. Nakreślony przez Ericksona dylemat pozostaje dziś dla władz KPCh tak samo aktualny jak jeszcze kilkanaście lat temu. Rosnący potencjał ekonomiczny i technologiczny Chin zapewnia niedostępne wcześniej możliwości finasowania marynarki wojennej, jednocześnie konieczne jest określenie, czy amerykański model rozwoju floty odpowiada chińskim potrzebom. Lotniskowce stanowią niezrównane narzędzie projekcji potęgi w wymiarze regionalnym i ponadregionalnym, czego w sposób dobitny dowodzi historia amerykańskiej supremacji morskiej w XX i XXI wieku. To, co sprawdziło się doskonale w przypadku Stanów Zjednoczonych, niekoniecznie musi sprawdzić się równie dobrze w kontekście uwarunkowań strategicznych Chin. Stany Zjednoczone, bardziej niż jakiekolwiek inne mocarstwo na świecie, korzystają z doskonałego usytuowania strategicznego, które sprowadza się do nieskrępowanego dostępu do dwóch oceanów oraz braku poważnych źródeł zagrożeń w Zachodniej Hemisferze. Strategiczna głębia i bezpieczeństwo kontynentalnej części USA pozwalają skierować uwagę na możliwości projekcji potęgi i realizacji interesów w innych częściach świata. Położenie strategiczne Chin jest nieporównywalnie mniej korzystne – dostęp do szlaków komunikacyjnych i oceanów ograniczony jest przez najpotężniejszą armię świata, a większość potęg regionalnych pozostaje z nią w ścisłym sojuszu (Korea Płd., Japonia, Tajwan, Australia, a w ostatnim czasie w coraz większym stopniu Indie). Od północy Chiny graniczą z Rosją, a od południa z Indiami, z którymi łączy je skomplikowana historia naznaczona przez okresy współpracy, rywalizacji i konfliktów. Możliwości regionalnej i ponadregionalnej projekcji potęgi pozostają zatem wyraźnie ograniczone przez względnie stały zespół uwarunkowań. Dla odwrócenia niekorzystnej dla Chin równowagi sił kluczowy będzie zatem  nie kosztowny program budowy lotniskowców, a efektywna implementacja strategii antydostępowej (anti-access/area-denial A2/AD). Jej istota sprowadza się do podwyższenia kosztów obcej interwencji w regionie do poziomu, który stanie się nie do przyjęcia dla strony rozważającej interwencję. W większym stopniu strategia ta zorientowana jest na zabezpieczenie własnej strefy wpływów niż jej rozszerzanie. W praktyce implementacja strategii antydostępowej wiąże się z rozwojem programu rakietowego, programu łodzi podwodnych oraz typów uzbrojenia przystosowanych do niszczenia jednostek nawodnych przeciwnika i jego systemów komunikacji. Strategia ta stanowi w obecnej sytuacji rozwiązanie korzystniejsze dla Chin, gdyż gwarantuje zwiększenie zdolności odstraszania i realne podniesienie poziomu bezpieczeństwa przy relatywnie niższych kosztach.  

Wprowadzenie do służby lotniskowca Shandong wywrze niewielki wpływ na równowagę sił militarnych ze względu na jego ograniczenia technologiczne i wyraźną przewagę US Navy i jej sojuszników w regionie. Pomimo tych ograniczeń samodzielne skonstruowanie lotniskowca stanowi niewątpliwy sukces wizerunkowy i przyczynia się do podniesienia prestiżu państwa chińskiego. Doświadczenia zdobyte przy budowie oraz wykorzystaniu kolejnego z lotniskowców dają szanse na przyspieszenie całego programu i szybsze wprowadzenie do służby kolejnych, udoskonalonych jednostek. Wątpliwości budzi jednak użyteczność grup uderzeniowych lotniskowców dla realizacji strategii bezpieczeństwa ChRL. Wziąwszy pod uwagę niekorzystne położenie strategiczne i wysokie ryzyko zniszczenia lotniskowców w sytuacji konfliktu z USA, bardziej odpowiednim kierunkiem modernizacji ALW jest strategia antydostępowa. Przy odpowiednio niższych kosztach zwiększa ona zdolności odstraszania i zmniejsza ryzyko amerykańskiej interwencji w regionie. Ograniczone zasoby dostępne w chińskim budżecie sprawiają, że zbyt ambitny program budowy lotniskowców może doprowadzić do zarzucenia lub zaniedbania bardziej  użytecznych rodzajów wojsk.


[1] Część źródeł mówi o sześciu lotniskowcach do 2035 roku, w tym czterech o napędzie nuklearnym z katapultą elektromagnetyczną, zob. Minnie Chan, Guo Rui, China will build 4 nuclear aircraft carriers in drive to catch US Navy, experts say, “South China Morning Post”, 6 lutego 2019, dostęp: https://www.scmp.com/news/china/military/article/2185081/china-will-build-4-nuclear-aircraft-carriers-drive-catch-us-navy. Inne źródła wskazują, że trudności finansowe i problem techniczne skłoniły decydentów do ograniczenia planów modernizacji zob. Minnie Chan, Chinese navy set to build fourth aircraft carrier, but plans for a more advanced ship are put on hold, “South China Morning Post”, 28 listopada 2019, dostęp: https://www.scmp.com/news/china/military/article/3039653/chinese-navy-set-build-fourth-aircraft-carrier-plans-more

[2] Minnie Chan, China military’s new Shandong aircraft carrier set to have smaller fighter jet force than expected, “South China Morning Post”, 20 grudnia 2019, dostęp: https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3043042/smaller-fighter-jet-force-expected-chinas-new-aircraft-carrier

[3] Sebastien Roblin, China Cancelled Two Super Aircraft Carriers. Here’s the Story Why, “The National Interest”, 26 grudnia 2019, dostęp: https://nationalinterest.org/blog/buzz/china-cancelled-two-super-aircraft-carriers-heres-story-why-108671

[4] Andrew Erickson, Andrew Wilson, China Aircraft Carrier Dilemma, “Naval War College Review”, Vol. 59, No. 4, 2006, s. 1.


Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Paweł Paszak Paweł Paszak. Członek programu Indo-Pacyfik w Instytucie Nowej Europy (INE) oraz współautor programu China Monitor dla Warsaw Institute. Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant Uniwersytetu Warszawskiego i Akademii Sztuki Wojennej oraz uczestnik projektów badawczych Ministerstwa Obrony Narodowej. Obszary badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA w regionie Indo-Pacyfiku.

Comments are closed.

Paweł Paszak Paweł Paszak. Członek programu Indo-Pacyfik w Instytucie Nowej Europy (INE) oraz współautor programu China Monitor dla Warsaw Institute. Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant Uniwersytetu Warszawskiego i Akademii Sztuki Wojennej oraz uczestnik projektów badawczych Ministerstwa Obrony Narodowej. Obszary badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA w regionie Indo-Pacyfiku.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku
    przez Jakub Knopp
    25 maja, 2023
  • Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]
    przez Aleksy Borówka
    23 maja, 2023
  • Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!
    przez Zespół INE
    20 maja, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas