Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
lip 23
Afryka i Bliski Wschód, Analiza, Bezpieczeństwo, Egipt, Etiopia, Geopolityka, Polityka międzynarodowa, Publikacje, Sudan

Spór o Tamę Wielkiego Odrodzenia

23 lipca, 2021
Spór o Tamę Wielkiego OdrodzeniaPobierz

Artykuł w skrócie:

– Budowa Tamy Wielkiego Odrodzenia (ang. Grand Ethiopian Renaissance Dam, GERD) wzbudza niepokój pomiędzy Egiptem, Etiopią i Sudanem od 2011 roku.  

– Egipt obawia się o swoje bezpieczeństwo wodne głównie ze względu na wysoki poziom uzależnienia od wód Nilu. Sudan z kolei jest skonfliktowany z Etiopią również ze względu na kryzys uchodźczy wywołany przez konflikt w Tigraj oraz spór w  przygranicznym regionie al-Fashaga.

– W lipcu 2021 roku Etiopia ponownie rozpoczęła drugą fazę napełniania zbiornika przy tamie GERD, bez wcześniejszego porozumienia się z Egiptem i Sudanem. 

Wstęp

Nil przepływa przez jedenaście krajów: Burundi, Demokratyczną Republikę Konga, Egipt, Etiopię, Erytreę, Kenię, Rwandę, Sudan Południowy, Sudan, Tanzanię i Ugandę. Wypływający z Etiopii Nil Błękitny łączy się najpierw z Nilem Białym w Sudanie, zanim wpłynie do Egiptu i dalej do Morza Śródziemnego. 

W 1959 roku Egipt wraz z Sudanem podpisały dwustronną umowę, wzmacniającą postanowienia traktatu zawartego pomiędzy Wielką Brytania a Egiptem z 1929 roku. Porozumienie z 1959 roku zwiększyło przydział wody dla obu państw – w przypadku Egiptu nastąpił wzrost z 48 mld metrów sześciennych do 55,5 mld metrów sześciennych, a Sudanu z  4 mld. metrów sześciennych do 18,5 mld metrów sześciennych[1]. Powyższa umowa, podobnie jak traktat anglo-egipski z 1929 r., nie uwzględniała wodnego zapotrzebowania innych państw nadbrzeżnych, w tym chociażby Etiopii, z której terytorium pochodzi większość wody wpływającej do Nilu. 

Choć konflikt o podział wód Nilu trwa od wielu lat, spór, mający miejsce zwłaszcza pomiędzy Egiptem a Etiopią, znacznie nasilił się w 2011 roku po rozpoczęciu budowy zapory na Nilu Błękitnym. Aż 85% wód Nilu pochodzi właśnie z Etiopii[2], która rości sobie prawo do wykorzystywania swoich zasobów naturalnych. Choć władze etiopskie argumentowały, że ​​hydroelektrownia GERD nie wpłynie znacząco na przepływ wody do Nilu, Egipt, który jest niemalże całkowicie zależny od jego wód, postrzega tamę jako poważne zagrożenie dla swojego bezpieczeństwa. Spór koncentruje się głównie na przedziale czasowym, w którym Etiopia powinna uzupełnić zbiornik wodny oraz na przepływie wody w dół rzeki w przypadku wystąpienia wieloletniej suszy.

Choć ogłoszony na początku 2011 roku projekt Tamy Wielkiego Odrodzenia o wartości 4 mld dolarów[3] stopniowo się opóźniał, Etiopia rozpoczęła wypełnianie zbiornika w 2020 roku. Początkowo ustalony dwuletni etap napełniania podniósłby poziom wody w zbiorniku do około 595 metrów sześciennych (całkowita pojemność to 632 metry sześcienne[4]).

Źródło: BBC, Gerd: Sudan talks tough with Ethiopia over River Nile dam, https://www.bbc.com/news/world-africa-56799672, dostęp: 05.07.2021.

Perspektywa Etiopii

Projekt GERD ma na celu zapewnienie Etiopii pokrycie wewnętrznych potrzeb na energię, gdyż obecnie około 52% jej mieszkańców nie ma dostępu do elektryczności[5].

Z racji tego, że umowa z 1959 roku nie uwzględnia interesów państw przez, które przepływa Nil, Etiopia oskarża Egipt o próbę utrzymania panowania epoki kolonialnej nad jego wodami  poprzez narzucanie zasad dotyczących napełniania i działania tamy. Początkowe cele funkcjonowania GERD zakładały stopniowe napełnianie zbiornika w ciągu dwóch do trzech lat. Obecnie planowany jest natomiast proces trwający od czterech do siedmiu lat. 

Stanowisko Egiptu

Egipt polega na wodach Nilu w zakresie co najmniej 90% dostępu do słodkiej wody[6]. Tama GERD postrzegana jest więc jako potencjalne zagrożenie, ze względu na prawie całkowite uzależnienie od Nilu. Pomimo zwiększenia przez Etiopię okresu pozwalającego na wypełnienie zbiornika wodnego do siedmiu lat, Egipt oczekuje, aby proces ten trwał minimum dwanaście lat[7]. W przypadku gdyby proces napełniania zbiornika trwał 21 lat, Egipt straciłby 3 mld metrów sześciennych wody rocznie[8]. Jeśli chodzi o scenariusz początkowo preferowany przez Etiopię, czyli zakładający trzyletni okres, Egipt straciłby aż 27 mld metrów sześciennych wody rocznie, co miałoby katastrofalne skutki[9].

Podczas stopniowego napełniania zbiornika GERD, Egipt mógłby zrekompensować sobie utratę wody, korzystając z jej nadmiaru zgromadzonego przy pomocy Wysokiej Tamy (ang. Aswan High Dam). W przypadku średniej lub większej ilości opadów nie powinno stanowić to problemu. Sytuacja rysuje się jednak zgoła inaczej w przypadku wystąpienia ewentualnej suszy, które miały już miejsce w Egipcie m.in. pod koniec lat 70. i na początku lat 80. Wskutek tego, jeśli Etiopia nie zwiększy przepływu wody do Nilu, poziom w Wysokiej Tamie zacznie stopniowo spadać. 

Aby podkreślić wagę kwestii związanej z tamą, Egipt przeprowadził wspólne ćwiczenia wojskowe z Sudanem pod nazwą „Nile Eagles 2”, które opierały się na symulacji myśliwskich nalotów. Egipska perspektywa zakłada również wystąpienie ryzyka związanego z  bezpieczeństwem żywnościowym Egiptu, gdyż może wpłynąć na zmniejszenie przepływu rzeki o 25%[10], co będzie stanowić poważne reperkusje dla przemysłu rolniczego. 

Celem Egiptu jest więc uniknięcie utraty kontroli nad dostawami wody, co mogłoby stanowić zagrożenie w czasie suszy. Prezydent Abdel-Fattah al-Sisi znalazłby się wówczas pod ogromną presją ze strony obywateli. Postawa prezydenta w sprawie tamy spotkała się także z nieoczekiwanym poparciem partii opozycyjnych, w tym Bractwa Muzułmańskiego. Gdy dylemat dotyczący GERD został podniesiony do rangi istotnej kwestii politycznej w kraju, Egipt podjął natychmiastowe działania, ogłaszając ​podpisanie z Ugandą porozumienia wojskowego o wymianie informacji wywiadowczych[11]. Dwa dni później podpisał kolejną umowę, tym razem z Burundi, dotyczącą współpracy wojskowej[12]. Biorąc pod uwagę, że są to państwa, przez które przepływa Nil, tym samym strona egipska zyskała kolejnych sojuszników[13].

Podejście Sudanu

W przeciwieństwie do Egiptu Sudan nie jest zagrożony niedoborami wody z Nilu i mógłby  zyskać na wytwarzaniu energii elektrycznej przez tamę GERD. Zapora zakłada również korzyści w postaci regulowania wód Nilu Błękitnego, co przełoży się na zapobieganie powodziom.

Sudan wezwał jednak do wymiany informacji w celu zminimalizowania wpływu na własne tamy i stacje wodne, a także podjął środki ostrożności na tamach przed drugim napełnieniem GERD, powołując się na brak danych z Etiopii. W kontekście relacji sudańsko-etiopskich istotną rolę ogrywają także nasilające się od miesięcy potyczki w przygranicznym regionie al-Fashaga. Obszar ten, choć formalnie należy do Sudanu, zamieszkiwany był głównie przez Etiopczyków. Oba państwa osiągnęły kompromis w 2008 roku[14]. Etiopia uznała granicę prawną, a Sudan zezwolił jej obywatelom na dalsze zamieszkiwanie tego regionu. Nieufność Sudanu zbiega się również w czasie z kryzysem uchodźczym, który dotknął ten kraj wskutek konfliktu w Tigraj. 

Negocjacje

Sudan, Egipt oraz Etiopia podpisały w Chartumie w 2015 roku Deklarację Zasad[15], która miała stanowić podstawę do negocjacji, ale jak dotąd nie osiągnięto porozumienia w sprawie wykorzystania wód Nilu. Niejednokrotnie negocjacje pod auspicjami Unii Afrykańskiej (UA) kończyły się impasem. 

Od listopada 2019 roku do lutego 2020 roku odbyło się pięć spotkań mających miejsce w  Kairze, Addis Abebie i Chartumie. Szóste i zarazem ostatnie zgromadzenie miało się odbyć w Waszyngtonie, aby ocenić poczynione postępy. Finalnie do spotkania jednak nie doszło ze względu na Etiopię, która odmówiła przyjazdu wskazując na stronniczość USA względem Egiptu. Kilka miesięcy później, Departament Stanu USA ogłosił zawieszenie ponad 130 mln dolarów[16]pomocy dla Etiopii. Owa decyzja jedynie podsyciła nieufność Addis Abeby do zewnętrznych mediatorów. Administracja Prezydenta Joe Bidena przyjęła bardziej zrównoważone stanowisko, mając na uwadze strategiczne znaczenie Etiopii w Rogu Afryki. Neutralność USA jest jednak zagrożona przez postawę kluczowego sojusznika Waszyngtonu w regionie: Arabii Saudyjskiej. Od samego początku sporu Rijad popierał żądania Egiptu i  Sudanu, a poświadczając swoje wpływy, Arabia Saudyjska działała również jako mediator między Etiopią a Erytreą w kontekście konfliktu w Tigraj.

Próby wznowienia rozmów negocjacyjnych miały miejsce na początku 2021 roku, w Stolicy Demokratycznej Republiki Konga, Kinszasie, ale również się nie powiodły. Podczas gdy Sudan i Egipt wciąż wzywają Stany Zjednoczone, Unię Europejską i ONZ do bezpośredniej mediacji, Etiopia przystaje jedynie na zaangażowanie w negocjacje ze strony Unii Afrykańskiej. UA może być uznana za jedynego mediatora, który osiągnął znaczące wyniki w  ostatnich latach, w dużej mierze dzięki zaangażowaniu Cyryla Ramaphosy z Republiki Południowej Afryki, który pełnił funkcję przewodniczącego organizacji w 2020 r. i wierzył, że osiągnięcie kompleksowego porozumienia było na horyzoncie w czerwcu zeszłego roku. Pomimo widma kompromisu, w  ciągu kilku tygodni Etiopia rozpoczęła pierwszą fazę wypełniania GERD.

Kluczem do rozwiązania problemu z GERD mógłby okazać się Sudan, który, choć obecnie jest sprzymierzony z Kairem, odczułby wiele pozytywnych skutków funkcjonowania tamy. Póki co jednak obietnice dotyczące niezliczonych korzyści zapory – dostępu do energii elektrycznej, ekspansji gruntów nadających się do nawadniania i ograniczenia powodzi – ​​zostały zagłuszone przez obawy o bezpieczeństwo ze względu na coraz bardziej napiętą sytuację na granicy z  Etiopią.

Egipt z kolei może być teraz w lepszej pozycji negocjacyjnej niż jeszcze kilka lat temu. Choć Sudan, początkowo wspierał projekt Etiopii, od długiego czasu sympatyzuje z egipskim stanowiskiem. Kolejnych sojuszników w sprawie tamy Egipt zdobył podpisując pakty wojskowe z dwoma innymi krajami dorzecza Nilu: Burundi i Ugandą. 12 kwietnia 2021 roku  podczas spotkania z  ministrem spraw zagranicznych Rosji, Siergiejem Ławrowem, Prezydent Sisi podkreślił wagę dostępu tego kraju do zasobów wodnych Nilu, przedstawiając to jako kwestię bezpieczeństwa narodowego[17]. Minister Spraw Zagranicznych Egiptu, Sameh Shoukry, rozmawiał również z  sekretarzem generalnym ONZ, António Guterresem o poważnych konsekwencjach jednostronnej decyzji Etiopii odnośnie kontynuowania drugiego uzupełnienia zbiornika wodnego przy GERD oraz o tym, jak nieustępliwość Etiopii wpływa na bezpieczeństwo regionu[18].

Podsumowanie

W lipcu 2021 roku Etiopia rozpoczęła drugą fazę napełniania zbiornika wodnego przy GERD bez konsultacji z Sudanem oraz Egiptem. Rządy obu tych państw nawołują Addis Abebę do podpisania wiążącej umowy oraz wzywają Radę Bezpieczeństwa ONZ do zajęcia się tą sprawą.

Projekt rezolucji wzywającej Etiopię do zaprzestania napełniania zbiornika przedstawiła w ich imieniu Tunezja. Wzywa on wszystkie trzy kraje zaangażowane w spór do wznowienia negocjacji i sfinalizowania szczegółów porozumienia w sprawie wypełnienia GERD w ciągu sześciu miesięcy[19].

Aby zakończyć konflikt, Etiopia powinna uzgodnić z Egiptem i Sudanem wytyczne dotyczące napełniania zbiornika GERD oraz jego zasady działania w okresach suszy. Egipt z kolei musiałby uznać prawo Etiopii do rozwoju swojej infrastruktury zarządzającej zasobami wodnymi z korzyścią dla jej mieszkańców. Zdaje się, że rozwój sytuacji będzie uzależniony od działań organizacji międzynarodowych oraz ich nacisków na Etiopię, w przeciwnym razie Egipt wraz z Sudanem mogą zechcieć zawalczyć o swoje interesy, a to z kolei może przełożyć się na spór na szerszą skalę. Choć Prezydent Sisi początkowo wykluczył możliwość podjęcia działań zbrojnych przeciwko Etiopii, wyrażając chęć porozumienia się na drodze negocjacji, w  kwietniu br. ostrzegł jednak, iż „wszystkie opcje są możliwe”, jeśli chodzi o kryzys dotyczący GERD[20].

Bibliografia:

Aljazeera, UNSC discusses Ethiopia dam amid strained ties with Egypt, Sudan,https://www.aljazeera.com/news/2021/7/8/un-to-discuss-ethiopias-dam-that-strained-ties-with-egypt-sudan, dostęp: 05.07.21.

Aljazeera, Saudi Arabia supports Egypt, Sudan ‘water rights’ in dam dispute,  https://www.aljazeera.com/news/2021/7/7/saudi-supporting-egypt-sudan-water-rights-amid-gerd-dispute, dostęp: 05.07.21.

Aljazeera, Ethiopia’s massive Nile dam explained, https://www.aljazeera.com/news/2021/7/8/explainer-ethiopias-massive-nile-dam, dostęp: 09.07.21.

France 24, Nile dam deal between Egypt, Ethiopia and Sudan is possible, UN says, https://www.france24.com/en/live-news/20210709-nile-dam-deal-between-egypt-ethiopia-and-sudan-is-possible-un-says, dostęp: 05.07.21.

Foreign Policy, Only Washington Can Save the Renaissance Dam Negotiations Now, https://foreignpolicy.com/2021/04/29/gerd-renaissance-dam-negotiations-biden-ethiopia-egypt/, dostęp: 05.07.21.

Institute for Security Studies, Could new mediators resolve the GERD dispute?, https://issafrica.org/iss-today/could-new-mediators-resolve-the-gerd-dispute, dostęp: 09.07.21.

Origins, Who Owns the Nile? Egypt, Sudan, and Ethiopia’s History-Changing Dam, https://origins.osu.edu/article/who-owns-nile-egypt-sudan-and-ethiopia-s-history-changing-dam, dostęp: 05.07.21.

The Africa Report, Egypt-Ethiopia: ‘Dam of Discord’ continues to pressure relations,https://www.theafricareport.com/85655/egypt-ethiopia-dam-of-discord-continues-to-pressure-relations/, dostęp: 05.07.21.

The Africa Report, Is a war between Egypt and Ethiopia brewing on the Nile?, https://www.theafricareport.com/85672/is-a-war-between-egypt-and-ethiopia-brewing-on-the-nile/, dostęp: 05.07.21.

The Africa Report, Ethiopia-Egypt: GERD, a feat of engineering, https://www.theafricareport.com/86352/ethiopia-egypt-the-impressive-feat-of-engineering-that-is-the-gerd/, dostęp: 05.07.21.

The Africa Report, Ethiopia/GERD: What would push Egypt’s Sisi to resort to force?, https://www.theafricareport.com/86356/ethiopia-gerd-what-would-push-egypts-sisi-to-resort-to-force/, dostęp: 05.07.21.

The Africa Report, Ethiopia/Egypt: GERD fight sucks in global actors, https://www.theafricareport.com/86360/ethiopia-egypt-gerd-fight-sucks-in-global-actors/, dostęp: 05.07.21.

Voa News, Egypt, Sudan Seek UN Help to Resolve Mega Dam Dispute with Ethiopia, https://www.voanews.com/africa/egypt-sudan-seek-un-help-resolve-mega-dam-dispute-ethiopia, dostęp: 05.07.21.


[1] Brookings, The limits of the new “Nile Agreement”, https://www.brookings.edu/blog/africa-in-focus/2015/04/28/the-limits-of-the-new-nile-agreement/, dostęp: 07.07.2021.

[2] K. Wheeler, M. Jeuland, J. Hall, E. Zagona, D. Whittington, 2020, Understanding and managing new risks on the Nile with the Grand Ethiopian Renaissance Dam, https://www.nature.com/articles/s41467-020-19089-x#citeas, dostęp: 04.07.2021.

[3] Al Jazeera, Ethiopia’s massive Nile dam explained, https://www.aljazeera.com/news/2021/7/8/explainer-ethiopias-massive-nile-dam, dostęp: 04.07.2021.

[4] Reuters, Factbox: Ethiopia’s giant Nile dam, https://www.reuters.com/world/africa/ethiopias-giant-nile-dam-2021-07-08/, dostęp: 08.07.2021.

[5] The World Bank, Access to electricity (% of population) – Ethiopia, https://data.worldbank.org/indicator/EG.ELC.ACCS.ZS?locations=ET, dostęp 08.07.2021.

[6] BBC, Egypt-Ethiopia row: The trouble over a giant Nile dam, https://www.bbc.com/news/world-africa-50328647, dostęp: 09.07.2021.

[7] European Parliament, New Ethiopian dam sparks controversy among Nile states,https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/plmrep/DELEGATIONS/DMAS/DV/2021/04-22/EPRS-Briefing-659412-New-Ethiopian-dam-Nile-controversy-V2_EN.pdf, dostęp: 07.07.2021.

[8] PISM, Tama Wielkiego Odrodzenia w Etiopii – konflikt o Nil bliski rozwiązania, https://pism.pl/publikacje/Tama_Wielkiego_Odrodzenia_w_Etiopii___konflikt_o_Nil_bliski_rozwiazania, dostęp: 07.07.2021.

[9] Ibidem.

[10] Global Construction Review, Ethiopia’s GERD dam will make Egypt’s Nile delta sink under the Med, study says, https://www.globalconstructionreview.com/news/ethiopias-gerd-dam-will-make-egy7pts-n7ile-del7ta/, dostęp: 07.07.2021.

[11] Africa News, Egypt and Uganda sign military intelligence sharing agreement,  https://www.africanews.com/2021/04/08/egypt-and-uganda-sign-military-intelligence-sharing-agreement/, dostęp 05.07.2021.

[12] Egypt Today, Egyptian president stresses need to reach legal agreement on GERD in meeting with Burundi counterpart, https://www.egypttoday.com/Article/1/100100/Egyptian-president-stresses-need-to-reach-legal-agreement-on-GERD, dostęp 05.07.2021.

[14]BBC, Viewpoint: Why Ethiopia and Sudan have fallen out over al-Fashaga, https://www.bbc.com/news/world-africa-55476831, dostęp 05.07.2021.

[15] Water International, M. A. Salman, 2016, The Grand Ethiopian Renaissance Dam: the road to the declaration of principles and the Khartoum document, https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02508060.2016.1170374 dostęp 05.07.2021.

[16] The Conversation, Suspension of US aid to Ethiopia is yet another example of Trump’s disregard for Africa,https://theconversation.com/suspension-of-us-aid-to-ethiopia-is-yet-another-example-of-trumps-disregard-for-africa-146460, dostep: 09.07.2021.

[17] Egypt Today, Lavrov tells Sisi Russia rejects any harm to Egypt’s historic water rights, https://www.egypttoday.com/Article/1/100820/Lavrov-tells-Sisi-Russia-rejects-any-harm-to-Egypt%E2%80%99s-historic, dostęp 15.07.2021.

[18] Alarabiya News, Egypt asks UN for help on long-running dam dispute with Ethiopia, https://english.alarabiya.net/News/middle-east/2021/06/13/Egypt-asks-UN-for-help-on-long-running-dam-dispute-with-Ethiopia, dostęp 09.07.2021.

[19] France 24, Ethiopia resumes filling Nile dam reservoir, raising tensions ahead of UN meeting, https://www.france24.com/en/africa/20210707-ethiopia-resumes-filling-nile-dam-reservoir-raising-tensions-ahead-of-un-meeting, dostęp 09.07.2021.

[20] Al-monitor, Tunisia courts Egypt amid presidential dispute with Islamist Ennahda party, https://www.al-monitor.com/originals/2021/04/tunisia-courts-egypt-amid-presidential-dispute-islamist-ennahda-party, dostęp 15.07.2021.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Klaudia Badzyńska Klaudia Badzyńska. Studentka stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zainteresowania badawcze to bezpieczeństwo międzynarodowe, konflikty zbrojne obejmujące obszar Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu, ze szczególnym uwzględnieniem konfliktów na tle etnicznym.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Indo-Pacyfik, Publikacje, USA

Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Na początku marca bieżącego roku, po 18 miesiącach…
  • Jakub Knopp
  • 25 maja, 2023
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Wojsko i armia, Wywiad

Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]

Leon Komornicki – generał dywizji Wojska Polskiego w stanie spoczynku, były zastępca szefa Sztabu Generalnego WP. Od 1991 prezes Fundacji…
  • Aleksy Borówka
  • 23 maja, 2023
  • Media, Polityka międzynarodowa, Publikacje, Trójmorze

Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!

Miło nam ogłosić, że tworzymy w INE Program Trójmorze, którego dyrektorem został dr Tomasz Pawłuszko! Jednocześnie mamy przyjemność uruchomić nabór…
  • Zespół INE
  • 20 maja, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Klaudia Badzyńska Klaudia Badzyńska. Studentka stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zainteresowania badawcze to bezpieczeństwo międzynarodowe, konflikty zbrojne obejmujące obszar Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu, ze szczególnym uwzględnieniem konfliktów na tle etnicznym.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku
    przez Jakub Knopp
    25 maja, 2023
  • Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]
    przez Aleksy Borówka
    23 maja, 2023
  • Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!
    przez Zespół INE
    20 maja, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas