Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
lip 21
Analiza, Bezpieczeństwo, Geopolityka, Misje pokojowe, NATO, Polityka międzynarodowa, Publikacje

Stability policing jako nowy model peacekeepingu — notatka z seminarium Centrum Doskonałości NATO w Vicenzy

21 lipca, 2021
Stability policing jako nowy model peacekeepingu — notatka z seminarium Centrum Doskonałości NATO w VicenzyPobierz

Notatka w skrócie:

– Misje pokojowe ewoluowały od misji jedynie zapobiegających powrotowi do konfliktu w misje głęboko zaangażowane, mające na celu odbudowę struktur narodowych i społeczeństwa obywatelskiego przy jednoczesnym zapewnieniu trwałego pokoju i bezpieczeństwa.

– Peacekeeping wchodzi w zakres szerszych kompetencji operacji reagowania kryzysowego (Crisis Response Operations, CROs) — jednego z głównych zadań NATO jako organizacji defensywnej.

– W ramach NATO instytucją szkoleniową, ale także promującą SP (o wciąż nikłym stopniu wykorzystanego potencjału) jest NATO Stability Policing Center of Excellence w Vicenzy we Włoszech.

Utrzymywanie pokoju (peacekeeping), zgodnie z terminologią przyjętą przez NATO na potrzeby organizacji, oznacza wysiłek na rzecz wspierania pokoju, mający na celu pomoc w realizacji zawieszenia broni lub osiągnięciu porozumienia pokojowego oraz pomoc w stworzeniu podstaw trwałego pokoju. Należy dodać, iż wszelkie operacje pokojowe prowadzone są za strategiczną zgodą wszystkich głównych stron konfliktu, w przeciwnym bowiem wypadku „wymuszona pomoc” mogłaby być odczytana jako bezprawna ingerencja w sprawy wewnętrzne państwa. Peacekeepingwchodzi w zakres szerszych kompetencji operacji reagowania kryzysowego (Crisis Response Operations, CROs) — jednego z głównych zadań NATO jako organizacji defensywnej. Owo reagowanie wiąże się z koniecznością radzenia sobie z wyzwaniami wynikającymi głównie z sytuacji pokonfliktowych, gdyż problemy społeczne, prawne i ekonomiczne nie kończą się z chwilą zawieszenia działań wojennych. Stąd zasadnicze jest zapewnienie ludności długoterminowego bezpieczeństwa — także kolejnym pokoleniom. Operacje pokojowe wspierają niefunkcjonujące czy też bardzo słabe instytucje państwowe i samorządowe, zapobiegając wznowieniu działań wojennych oraz angażują inne organizacje międzynarodowe czy regionalne, podmioty publiczne i prywatne poprzez wszechstronne, kompleksowe podejście. Wspierają one reorganizację instytucji państwowych, działania rozbrojeniowe, demobilizacyjne i reintegracyjne, a także powrót osób wewnętrznie przesiedlonych (internally displaced persons, IDPs) i uchodźców. Z biegiem czasu operacje pokojowe ewoluowały jednak od przekonywania stron do zaprzestania walki i zapobiegania powrotowi do konfliktu w misje głęboko zaangażowane w konflikty wewnątrzpaństwowe, mające na celu odbudowę struktur narodowych i społeczeństwa obywatelskiego przy jednoczesnym zapewnieniu trwałego pokoju i bezpieczeństwa. 

W tym duchu, w ramach Sił Stabilizacyjnych NATO (Stabilization Force, SFOR) w Bośni i Hercegowinie pod egidą ONZ, wymyślono nowe i unikalne narzędzie, które zostało następnie zaimplementowane w celu osiągnięcia długotrwałej stabilizacji. 6 sierpnia 1998 roku wdrożono pierwszą Międzynarodową Jednostkę Specjalistyczną (Multinational Specialized Unit, MSU). Była to silna jednostka policyjna wielkości pułku policyjnego, wyposażona i wyszkolona do wykonywania szerokiego zakresu zadań policyjnych i wojskowych w pełnym spektrum operacji, od wzmacniania narodowych sił policyjnych (Indigenous Police Forces, IPF) do przywracania praworządności i ochrony praw człowieka. Ta idea z czasem przekształciła się w obecną koncepcję stability policing. W językach państw sojuszniczych NATO koncepcja ta jest nowa, wciąż dopracowuje się jej założenia i możliwe spektrum wykorzystania, stąd — przynajmniej na razie — nie tłumaczy się jej na języki narodowe.

To właśnie wojskowy status, wraz z możliwościami pochodzącymi z wyszkolenia oraz uzbrojenia, połączony z policyjnym (a zatem cywilnym) podejściem do wykonywania swoich obowiązków oraz znajomością realiów lokalnych społeczności daje SP ogromny potencjał. Obrazuje to dosadnie filmik instruktażowy Centrum Doskonałości NATO (NATO Stability Policing Centre of Excellence, CoE) w Vicenzy, w północnych Włoszech[1]. W trakcie trwania, ale także po zakończeniu konfliktu zbrojnego, instytucje państwowe są słabe, a często wcale nie funkcjonują. Wówczas najmniejsze problemy cywilne, jak chociażby kradzieże, urastają do rangi plagi, gdyż nie ma organów, które zajęłyby się tym pod względem merytorycznym i formalnym. Trudno w takiej sytuacji oczekiwać — choć wynika to z mandatu organizacji takich, jak NATO, ONZ czy UE — aby zewnętrzna, międzynarodowa organizacja używała sił wojskowych do schwytania złodzieja. Tu unaoczniła się potrzeba stworzenia nowej siły zbrojnej, która zajęłaby się cywilnymi potrzebami miejscowej ludności, niemającej możliwości uzyskania pomocy od organów ścigania.

MSU, a obecnie SP to nowy model utrzymywania pokoju, bardziej elastyczny i precyzyjnie dopasowany do potrzeb mieszkańców terenu pokonfliktowego. Koncepcja ta spełnia się najczęściej poprzez zapewnienie „podstawowych” działań policyjnych i wzmacnianie pozycji członków społeczeństwa obywatelskiego. W rzeczywistości to nowe, holistyczne podejście stwarza warunki sprzyjające zajęciu się pierwotnymi przyczynami konfliktów właśnie poprzez zapewnienie ochrony ludności cywilnej i pomocy humanitarnej, a także przywracanie praworządności (efektywne działanie policji, straży, sądów).

W 2016 roku NATO opracowało Allied Joint Doctrine for Stability Policing — dokument rangi prawnej, rozumiany w doktrynie prawa międzynarodowego jako traktat organizacji międzynarodowej, z którego wynikają normy prawnie wiążące. Publikacja ta zdefiniowała SP jako „działania związane z policją, mające na celu wzmocnienie lub tymczasowe zastąpienie IPF w celu przyczynienia się do przywrócenia i/lub utrzymania porządku i bezpieczeństwa publicznego, praworządności i ochrony praw człowieka”[2]. Głównym celem SP jest zatem stworzenie bezpiecznego środowiska (safe and secure environment, SASE), przywrócenie porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przyczynienie się do stworzenia warunków dla efektywnego zarządzania państwem. W szerokim spektrum konfliktów fundamentalnym celem stability policing jest przywrócenie i utrzymanie wystarczającego poziomu bezpieczeństwa lokalnej ludności, aby następnie przywrócić praworządność i możliwość egzekwowania prawa, zaś docelowo wzmocnić lokalne instytucje bezpieczeństwa[3]. 

CoE w Vicenzy powstało w efekcie dwóch inauguracyjnych konferencji w marcu i czerwcu 2014 roku, aby następnie w 2018 roku zyskać akredytację jakości od Headquarters, Supreme Allied Commander Transformation (HQ SACT). Kontrybutorami (Sponsoring Nations, SNs) logistycznymi oraz finansowymi są państwa sojusznicze: Czechy, Francja, Grecja, Hiszpania, Niderlandy, Polska, Rumunia, Włochy oraz Turcja. Centrum podzielone jest na trzy sekcje: Doktryna i Standaryzacja, Lessons Learned oraz Trening i Szkolenia. Autorka miała przyjemność odbyć kurs Stability Policing for Leaders w lutym br., po którym nawiązała bliższą współpracę z CoE. 6 lipca odbyło się kolejne seminarium, na które autorka została zaproszona jako ekspert od prawa wojennego[4]. Efektem finalnym serii spotkań pod tytułem „The Applicable Legal Framework for Stability Policing within NATO Land Operations” będzie wydanie książki poświęconej SP w operacjach lądowych NATO. Jest to novum, gdyż próżno szukać opracowań naukowych czy nawet popularnonaukowych na temat SP. Planowana jest kontynuacja książki stanowiącej poradnik dla praktyków tej nowej metody utrzymywania pokoju oraz dla pracowników wojskowych i cywilnych NATO w celu zrozumienia samego pojęcia i jego wciąż w nikłym stopniu wykorzystanego potencjału. 


[1] NATO Stability Policing Centre of Excellence w Vicenzie, https://www.nspcoe.org/about-us/about-stability-policing/, dostęp: 11.07.2021.

[2] NATO Standard AJP-3.22 Allied Joint Doctrine For Stability Policing, edycja A, wersja 1, 14 lipca 2016, część II — „Terms and Definitions”. 

[3] Ibidem, 0103.

[4] Celowe użycie terminu „prawo wojenne” zamiast chwytliwie brzmiącego „prawa humanitarnego”.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
dr Joanna Siekiera Dr Joanna Siekiera. Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques. Uzyskała certyfikaty Rosyjskiej Szkoły Prawa Humanitarnego, UN CIMIC Training School oraz NATO Stability Policing Centre of Excellence.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
Pixabay
  • Analiza, Chiny, Publikacje, Rosja, Węgry

Dlaczego Viktor Orbán stawia na Rosję? Prorosyjską postawę Węgier komentuje Eugeniusz Romer

W dniu 17 października 2023 roku Viktor Orbán spotkał się z Władimirem Putinem w Pekinie podczas organizowanego przez Chiny Forum…
  • Eugeniusz Romer
  • 21 listopada, 2023
Karwowski Krzysztof Węgry
  • Analiza, Chiny, Polska, Publikacje, Węgry, Wybory

Czy wciąż bratanki? Polskie wybory parlamentarne w optyce Węgier z Chinami w tle

Analiza w skrócie: ▪ Proeuropejska społeczność akademicka Węgier postrzega wyniki wyborów w Polsce jako pozytywny sygnał, powrót Polski na liberalny…
  • Krzysztof Karwowski
  • 9 listopada, 2023
Photo by ArtificialOG
  • Analiza, Nowe technologie, Publikacje, Unia Europejska

Europejski akt w sprawie czipów – notatka

Unia Europejska podejmuje próbę stworzenia stricte unijnego ekosystemu wytwarzania półprzewodników w Europie. Ma on na celu zapewnienie ciągłości dostaw i…
  • Ksawery Stawiński
  • 7 listopada, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

dr Joanna Siekiera Dr Joanna Siekiera. Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques. Uzyskała certyfikaty Rosyjskiej Szkoły Prawa Humanitarnego, UN CIMIC Training School oraz NATO Stability Policing Centre of Excellence.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Dlaczego Viktor Orbán stawia na Rosję? Prorosyjską postawę Węgier komentuje Eugeniusz Romer
    przez Eugeniusz Romer
    21 listopada, 2023
  • Czy wciąż bratanki? Polskie wybory parlamentarne w optyce Węgier z Chinami w tle
    przez Krzysztof Karwowski
    9 listopada, 2023
  • Europejski akt w sprawie czipów – notatka
    przez Ksawery Stawiński
    7 listopada, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Europa Geopolityka Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas