Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
gru 28
Analiza, Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje

Stanowiska państw Zachodu i wybranych firm w tych państwach dotyczące współpracy z Huawei w ramach rozwoju sieci 5G (stan na 30.10.2022)

28 grudnia, 2022

Poniższe opracowanie jest aktualizacją analizy z października 2020 roku – ,,Stanowiska państw Zachodu i wybranych firm w tych państwach dotyczące współpracy z Huawei w ramach rozwoju sieci 5G”[1]. Zostały do niego dodane nowe fakty oraz informacje, które pokazują nam aktualny stan i dynamikę decyzji operatów sieci danych państw oraz ich rządów wobec potencjalnej współpracy z Huawei w ramach budowy i implementacji sieci 5G. Poniższa analiza nie ma na celu szczegółowego przedstawienia problemu, lecz zarysowanie nastawienia i narracji wiodących graczy.

W wyborze oceny stanowiska, brano zarówno opinie przedstawicieli rządów danego państwa, jak i operatorów sieci. Wybór stanowisk państw, jest moją subiektywną opinią. W wielu przypadkach trudno było przyporządkować dokładne stanowisko. W takiej sytuacji, kluczowy był dla mnie wybór operatorów sieci danych państw. Analiza zawiera też państwa niebędące członkami UE, czyli Wielką Brytanię, Norwegię, Islandię i Szwajcarię które stanowią jednak część szeroko rozumianego Zachodu.

Wyniki wskazują, że w większości przypadków, nie doszło do spektakularnych zmian stanowisk władz oraz operatorów sieci wobec Huawei. Na zbadanych 31 państw, 7 jest zdecydowanie przeciwko (poprzednio 3), 12 raczej nie przyjmie Huawei (poprzednio 17), 9 ma neutralne stanowisko (poprzednio 6), a 3 (poprzednio 5) raczej mogą przyjąć usługi chińskiego giganta w procesie rozwoju sieci 5G. W przypadku 5 państw doszło do pozytywnych zmian na korzyść Huawei, w 7 zaś do zmian negatywnych, a dla 19 ich stanowiska nie zmieniły się. Tabela z danymi poniżej w tekście.

Stanowiska neutralne często wiązałem z dalszą szansą dla Huawei, ale z analizy wynika, że większy rynek zagarniany jest mimo wszystko przez Ericssona i Nokię. Potwierdzają to też najnowsze dane z 2022 roku, według których, Huawei stracił swoją początkową pozycję lidera rynku sieci 5G w Europie. Obecnie zapewnia 22% sprzedaży, Ericsson 42% i Nokią na poziomie 32%[2].

Mam nadzieję, że poniższe zebrane dane, przysłużą się dalszej analizie aktywności Huawei w Europie. Chciałbym podziękować Jakubowi Iwanowi oraz Maciejowi Bojarowi, za wsparcie w poszukiwaniu informacji oraz Patrykowi Szczotce za konsultacje w kwestii wyboru stanowisk państw.

Tabela 1. Zmiana stanowiska państw wobec budowy sieci 5G przez Huawei 2020 rok vs 2022 rok

KrajStanowisko w 2020 rokuStanowisko w 2022 rokuPozytywna zmiana dla Huawei?
Austriaraczej negatywneneutralneTak
Belgiaraczej negatywneraczej negatywneBez zmian
Bułgariaraczej negatywneneutralneTak
ChorwacjaneutralneneutralneBez zmian
Cyprneutralneraczej pozytywneTak
Czechyraczej negatywneraczej negatywneBez zmian
Daniaraczej negatywneraczej negatywneBez zmian
Estoniaraczej negatywnenegatywneNie
FinlandianeutralneneutralneBez zmian
FrancjanegatywnenegatywneBez zmian
Grecjaraczej negatywneraczej negatywneBez zmian
Hiszpaniaraczej pozytywneneutralneNie
Holandianeutralneraczej negatywneNie
IrlandianeutralneneutralneBez zmian
Islandiaraczej pozytywneneutralneNie
LitwanegatywnenegatywneBez zmian
Luksemburgneutralneraczej negatywneNie
ŁotwanegatywnenegatywneBez zmian
Maltaraczej pozytywneneutralneNie
Niemcyraczej negatywneraczej negatywneBez zmian
Norwegiaraczej negatywneraczej negatywneBez zmian
Polskaraczej negatywneraczej negatywneBez zmian
Portugaliaraczej negatywneraczej negatywneBez zmian
Rumuniaraczej negatywnenegatywneNie
Słowacjaraczej negatywneraczej negatywneBez zmian
Słoweniaraczej negatywneneutralneTak
Szwajcariaraczej pozytywneraczej pozytywneBez zmian
SzwecjanegatywnenegatywneBez zmian
Węgryraczej pozytywnepozytywneTak
Wielka BrytanianegatywnenegatywneBez zmian
Włochyraczej negatywneraczej negatywneBez zmian

Mapa 1. Stanowiska państw europejskich wobec 5G od Huawei (stan na 30.10.2022)

Austria (stanowisko raczej negatywne – zmiana na neutralne)

Kanclerz Sebastian Kurz powiedział w styczniu 2020 roku, że Austria „chce być neutralna technologicznie i jednocześnie zagwarantować maksymalne bezpieczeństwo” oraz ściśle współpracować z UE i Komisją Europejską[3]. Austriackie Ministerstwo Technologii wydało w 2019 roku oświadczenie, w którym uznało za pożyteczne zajęcie się kwestią budowy sieci 5G przez Huawei na szczeblu europejskim i określenie wspólnego podejścia. Dodało, że należy zagwarantować, aby konkurencja w Europie i Austrii nie była ograniczona[4].

1 listopada 2021 roku weszła w życie nowa austriacka ustawa telekomunikacyjna (TKG 2021)[5]. Główną intencją nowej wersji było wdrożenie Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej. Szczególny nacisk położono na bezpieczeństwo sieci, wykorzystanie infrastruktury firm trzecich oraz ochronę konsumentów.

Aktualnie wybór dostawców pozostawiono operatorom sieci komórkowych, którzy muszą jednak zwracać uwagę na bezpieczeństwo i ochronę danych. Austria prawdopodobnie skorzysta z budowy sieci 5G przy współpracy z chińską firmą Huawei. Powstała apolityczna rada do spraw dostawców wysokiego ryzyka, która ma co dwa lata dostarczać raport z ich działalności[6].

Belgia (stanowisko raczej negatywne – bez zmian)

W 2019 roku Belgijskie Centrum ds Cyberbezpieczeństwa nie znalazło dowodów świadczących o możliwym szpiegowaniu przez Huawei. „Do tej pory nie znaleźliśmy technicznych symptomów, które wskazywałyby na zagrożenie szpiegowskie” – powiedział rzecznik agencji[7]. W 2020 roku Minister telekomunikacji Philippe De Backer w rozmowie z dziennikiem „De Standaard” powiedział, że „nie ma powodu, aby być bardziej rygorystycznym. Analiza ryzyka wykazała, że jesteśmy bezpieczni”[8]. Tego samego roku, Rada Bezpieczeństwa Narodowego Belgii stwierdziła, że dostawcy „o wysokim ryzyku” – Huawei nie jest wymieniony z nazwy – nie powinni być częścią „rdzenia” przyszłej sieci telekomunikacyjnej 5G i mogą stanowić maksymalnie 35% całej sieci. Ich obecność nie powinna być również dozwolona w niektórych wrażliwych obszarach np. w pobliżu terenów wojskowych[9].

Według najnowszych informacji z października 2020 roku, firmy Orange i Proximus wybrały Nokię, aby pomogła w budowie sieci 5G w Belgii[10], co wskazuje na to, iż Huawei będzie miał małe szanse na rozbudowę siec w tym kraju. Od tego momentu, nie ma żadnych zmian.

Bułgaria (stanowisko raczej negatywne – zmiana na neutralne)

Początkowo władze Bułgarii nie przedstawiały stanowiska w sprawie sieci 5G i ewentualnego wykluczenia Huawei z prac[11]. Jednak firmy telekomunikacyjne, które działają w Bułgarii, miały zamiar współpracować z Huawei[12].W październiku 2020 roku Bułgaria podpisała porozumienie z USA w sprawie bezpieczeństwa szybkich sieci szerokopasmowych[13]. Pomimo wspomnianego powyżej porozumienia, jego implementacja pozostaje niejasna, więc współpraca z Chinami nie jest przekreślona. Jedna z firm telekomunikacyjnej Yettel wykorzystanie sprzętu Huawei w swojej sieci 5G[14]. Rośnie też chińska obecność i wpływy w Bułgarii[15].

Chorwacja (stanowisko neutralne – bez zmian)

Brak stanowiska ze strony władz Chorwacji. Główny chorwacki dostawca usług komunikacyjnych, Hrvatski Telekom (HT), wybrał firmę Ericsson na swojego wyłącznego dostawcę produktów i usług sieci 5G[16].W marcu 2021 roku podpisano z tym operatorem, pięcioletnią umowę w celu budowy sieci 5G[17].

Cypr (stanowisko neutralne – zmiana na raczej pozytywne)

W 2019 roku MTN Cyprus, który jest jednym z największych dostawców telekomunikacyjnych na Cyprze, ogłosiło porozumienie w sprawie strategicznej współpracy z Huawei w zakresie rozwoju sieci 5G w tym kraju[18]. W lipcu 2020 roku zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Nauki, Innowacji i Strategii Cyfrowej, miał być ogłoszony przetarg publiczny ofert budowy sieci 5G. Huawei nie został wykluczony jako możliwy współpracownik[19].Według nowych danychCYTA dostawcą usług telekomunikacyjnych będzie korzystała ze sprzętu technologicznego Huawei i Ericssona[20], lecz zdecydowanie więcej tego pierwszego[21]. Według raportu Balkan Insight, Huawei zdominował wprowadzanie 5G na Cyprze[22].

Czechy (stanowisko raczej negatywne – bez zmian)

W 2018 roku Narodową Agencja ds. Cyberbezpieczeństwa ​​i Bezpieczeństwa Informacji (NCISA) ostrzegała, że ​​produkty Huawei i ZTE stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa[23]. W maju 2020 roku, Republika Czeska wraz z USA podpisały deklarację w sprawie bezpieczeństwa sieci 5G, co wskazuywało na bardzo możliwe wykluczenie Huawei z budowy sieci 5G w Czechach[24]. CETIN czeski operator sieci telekomunikacyjnej, ogłosił w październiku 2020 roku, że wykorzysta technologię firmy Ericsson do budowy sieci 5G[25]. Obecny rząd nie jest zwolennikiem bliskich relacji z Chinami, co na pewno utrudnia Huawei, ekspansję w Czechach.

Dania (stanowisko negatywne – bez zmian)

Minister Obrony Trine Bramsen powiedziała w czerwcu 2020 roku, że „aby chronić Danię i Duńczyków, chcemy współpracować z kimś, z kim mamy już sojusze”[26]. Duńska grupa telekomunikacyjna TDC wybrała szwedzką firmę Ericsson zamiast dotychczasowego dostawcy Huawei, do zbudowania i wdrożenia swojej sieci 5G[27]. W 2021 roku  Duńscy ustawodawcy przyjęli przepisy umożliwiające kontrolę przyszłych inwestycji zagranicznych, aby upewnić się, że nie stanowią one zagrożenia dla bezpieczeństwa narodowego. Nowe przepisy zostały opracowane, po części z powodu obaw związanych z bezpieczeństwem w związku z ofertą chińskiego Huawei[28].

Estonia (stanowisko raczej negatywne – zmiana nanegatywne)

Estoński wywiad ostrzegał i kwestionował wykorzystywanie technologii chińskiej, takiej jak sieć 5G, sztuczna inteligencja, inteligentne miasta, które mimo korzystniejszej ceny mogą być długoterminowo mniej bezpieczne[29]. W październiku 2020 roku, Estonia wraz z USA podpisały wspólną deklarację w sprawie bezpieczeństwa sieci 5G[30], co wskazuje na bardzo możliwe wykluczenie Huawei z budowy sieci 5G. W odpowiedzi na deklarację, estońscy operatorzy Telia i Tele2, zaczęli rozważać użycie fińskiej Nokii lub szwedzkiej firmy Ericsson dla wprowadzenia technologii 5G w kraju[31]. 12 maja 2020 roku Estonia wprowadziła tzw. „Huawei law” –  zbiór poprawek do istniejącej ustawy o komunikacji elektronicznej, która gwarantuje przeglądy bezpieczeństwa przeprowadzane przez organy krajowe pod kątem nowego sprzętu telekomunikacyjnego[32]. Trzej główni operatorzy telekomunikacyjni w Estonii – Telia, Elisa i Tele2, którzy używają sprzętu Huawei w swojej sieci 4G, muszą go usunąć do 2030 roku, zgodnie z nowymi przepisami[33]. Sieć 5G będzie budowała Nokia[34] oraz Ericsson[35].

Finlandia (stanowisko neutralne – bez zmian)

Wciąż rak oficjalnego stanowiska rządu przeciwko Huawei. Jedna z fińskich firm telekomunikacyjnych – Elisa – współpracuje z Huawei w budowie sieci 5G[36]. W grudniu 2020 roku parlament Finlandii zatwierdził ustawę, która pozwoliłaby władzom zakazać używania sprzętu sieci telekomunikacyjnej, gdy mają „poważne podstawy do podejrzeń, że korzystanie z urządzenia zagraża bezpieczeństwu narodowemu lub obronie narodowej”[37]. W 2021 rząd Finlandii złożył do notyfikacji w Komisji Europejskiej projekt rozporządzenia o krytycznych elementach sieci komunikacyjnych[38]. Nowelizacja wprowadziła zapis o możliwości nakazu usunięcie z sieci urządzeń, których działanie niesie poważne i uzasadnione ryzyko zagrożenia dla porządku i bezpieczeństwa narodowego[39]. Mimo wszystko chińscy eksperci zauważają, że Finlandia jest elastyczna i nie zabrania im współpracować w tej sferze[40]. Huawei w raporcie z pracy w 2021 roku wspomina o Finlandii jako miejscu, gdzie sieć 5G jest przez nich współtworzona[41].

Francja (stanowisko negatywne – bez zmian)

W lipcu 2020 roku Francja zdecydowała o de facto zakazie używania sprzętu 5G od Huawei od 2028 roku. Francuska krajowa agencja ds. cyberbezpieczeństwa ANSSI podała, że przyzna licencje zezwalające na używanie sprzętu Huawei tylko przez trzy do ośmiu lat. Co najważniejsze, te licencje nie zostaną odnowione po wygaśnięciu. Decyzja Francji dała operatorom telekomunikacyjnym czas do 2028 roku na wyeliminowanie sprzętu Huawei z ich sieci 5G. Operatorzy telekomunikacyjni, którzy obecnie nie używają sprzętu chińskiej firmy, nakłaniani są aby unikali nawiązania współpracy z Huawei. Skuteczny zakaz byłby szczególnie kłopotliwy dla Bouygues Telecom i Altice Europe SFR, dwóch francuskich operatorów telekomunikacyjnych, którzy już używają sprzętu Huawei w swojej obecnej sieci komórkowej[42]. Orange, największy francuski operator telekomunikacyjny, wybrał w 2022 Nokię (jako głównego partnera) i Ericssona jako budujących sieć 5G[43]. Inne sieci również wybrały tych dwóch dostawców[44].

Grecja (stanowisko raczej negatywne – bez zmian)

Jak powiedział minister ds. cyfryzacji Kyriakos Pierakakis na początku 2020 roku, grecki rząd czeka, aż Komisja Europejska opublikuje raport na temat rozwoju sieci 5G, zanim zdecyduje się na dostawcę tej technologii[45]. Ericsson został wybrany w marcu 2020 roku przez największego greckiego dostawcę usług telefonii komórkowej COSMOTE jako jedyny dostarczyciel sieci 5G[46]. Według informacji z października 2020 roku, Grecja rozważała wtedy wyłączenie sprzętu Huawei z budowy sieci 5G[47]. Firma Wind Hellas wybrała pod koniec 2020 roku Ericssona jako dostawce technologii 5G[48]. Podobnie firma COSMOTE[49]. Wraz z wykorzystywaniem technologii od Ericssona, niektóre firmy i startupy z Grecji współpracują z Huawei wykorzystuje rozwiązania bazujące na technologii 5G, np. we wczesnym wykrywaniu potencjalnych pożarów lasów. Przy inauguracji owego projektu, władze Grecji reprezentował Minister Rozwoju Wsi i Żywności[50]. Są to jednak mniejsze projekty, niż te telekomunikacyjne.

Hiszpania (stanowisko raczej pozytywne – zmiana na neutralne)

Telefónica w 2019 roku zdecydowała się przyznać Huawei tak zwany rdzeń swojej przyszłej sieci komórkowej 5G w Hiszpanii, ale też planowała kupić drugi rok później od innego producenta[51]. Hiszpania jako pierwszy kraj przyznała Huawei poświadczenie bezpieczeństwa dla produktu 5G, certyfikat Common Criteria Evaluation Assurance Level 4+ dla produktów 5G (CC EAL4+ Security Certificate). Certyfikat został przyznany 20 maja 2020 roku[52]. Według informacji z grudnia 2021 roku, główny operator usług telekomunikacyjnych w krajach hiszpańskojęzycznych Telefónica kupiła sprzęt sieciowy 5G od Ericssona, aby zastąpić część sprzętu Huawei. Hiszpanie zakup szwedzkiej technologii tłumaczą „rozwiązaniami technologicznymi” i dywersyfikacją dostawców instalacji[53]. Unijni audytorzy ujawnili w raporcie z 2022 roku, że m.in., trzy projekty wspierane z funduszy unijnych w Hiszpanii wykorzystywały chiński sprzęt 5G, który w Szwecji był zakazany i nie spełniał wymogów cyberbezpieczeństwa UE[54]. Według nowej ustawy o cyberbezpieczeństwie 5G w Hiszpanii z 2022 roku ustanawia ona m.in. procedurę i kryteria klasyfikacji dostawców jako niskiego, średniego i wysokiego ryzyka. Operatorzy sieci publicznych 5G nie będą mogli używać sprzętu od dostawców wysokiego ryzyka w rdzeniu sieci. Operatorzy są zobowiązani do uwzględnienia środków ograniczających zależność od jednego dostawcy oraz restrykcji dla dostawców klasyfikowanych jako wysokiego ryzyka[55]. Można przypuszczać na przykładzie innych państw UE, że znajdzie się tam Huawei, ale nie jest pewne, czy taka decyzja będzie podjęta.

Holandia (stanowisko neutralne – zmiana na raczej negatywne)

W 2019 roku Holenderska agencja bezpieczeństwa AIVD (General Intelligence and Security Service of the Netherlands) stwierdziła, że ​​rząd powinien unikać sprzętu lub oprogramowania z krajów, które prowadzą aktywne działania przeciwko holenderskim interesom. Jako główne zagrożenie dla bezpieczeństwa wskazano chińskie i rosyjskie próby szpiegostwa cyfrowego, jednak nie powiedziano wprost o Huawei[56]. Niemniej, premier Mark Rutte w 2019 roku stwierdził, że nie chce wykluczać żadnej firmy w budowie sieci 5G w jego kraju[57]. Prowadzone były też projekty rozwiązań sieci 5G przy współpracy z Huawei[58]. W kwietniu 2021 roku wyszło na jaw, że Huawei mógł mieć dostęp do podsłuchiwania i zbierania informacji o użytkownikach holenderskiej sieci komórkowej KPN, która dostarcza swoje usługi między innymi dla rządu[59]. Chińska firma technologiczna Huawei nie dostarcza już komponentów do podstawowych sieci 5G głównych holenderskich dostawców telekomunikacyjnych według utajnionych informacji. Zgodnie z nimi, trzej najwięksi dostawcy sieci w Holandii, KPN, Vodafone i T-Mobile, otrzymali decyzję, jakie zmiany muszą wprowadzić w swoich sieciach w tym pewnie rezygnacji ze współpracy w Huawei[60]. W lipcu 2022 roku T-Mobile w Holandii wybrało Ericssona jako swojego dostawcę sprzętu 5G[61].

Irlandia (stanowisko neutralne – bez zmian)

Przedstawiciele rządu irlandzkiego twierdzą, że wprowadzą środki bezpieczeństwa, które obejmą wszystkie obszary określone przez UE[62]. Irlandzka firma telekomunikacyjna Eir, zgodnie ze stanowiskiem z września 2020 roku, nie planowała odrzucać współpracy z Huawei twierdząc, że jakiekolwiek zmiany w obecnym stanowisku ze strony UE byłyby kosztowne dla operatorów i klientów[63]. Rok wcześniej firma potwierdziła współpracę z Huawei w ramach technologii 5G[64]. Jednak w 2021 roku rząd Irlandzki stwierdził, że przyjmie regulacje pozwalające na wykluczanie dostawców dużego ryzyka. Jest to zgodne z wcześniejszymi zapowiedziami dostosowania się do unijnych zaleceń[65]. Nie podjęto jednak jeszcze żadnej decyzji w sprawie poszczególnych dostawców[66].

Islandia (stanowisko raczej pozytywne – zmiana na neutralne)

Operator telefonii komórkowej Nova w lutym 2019 roku podpisał umowę z Huawei na pierwszy projekt testów 5G na Islandii[67]. Według informacji z połowy 2020 roku współpraca wciąż trwała[68]. Trzeba mieć na uwadze, że Nova jest najmniejszym dostawcą wśród firm telekomunikacyjnych w Islandii[69]. Wiodący operator islandzki Síminn wybrał w 2019 roku do współpracy Ericssona[70]. W 2020 roku podpisali nowy pięcioletni kontrakt[71] Ze strony rządu, brakowało decyzji w sprawie wykluczania Huawei[72]. W listopadzie 2021 roku pojawił się jednak plan rządu wprowadzenia przepisów dotyczących bezpieczeństwa, które umożliwią wykluczenie dostawców usług telekomunikacyjnych „wysokiego ryzyka”[73].

Litwa (stanowisko negatywne – bez zmian)

Departament Bezpieczeństwa Państwowego Litwy, znany pod akronimem VSD, w raporcie z 2019 roku zwracał uwagę na zagrożenie wywiadowcze ze strony Chin[74]. Przedstawiając raport mediom, dyrektor VSD Darius Jauniskis stwierdził, że Huawei jest powiązana z chińskimi służbami wywiadowczymi[75]. Tego samego roku minister obrony Litwy Raimundas Karoblis powiedział, że do technologicznej i komunikacyjnej działalności wojskowej i państwowej, kraj ten raczej będzie poszukiwać innego partnera niż Huawei[76]. 17 września 2020 roku podpisano protokół ustaleń w sprawie bezpieczeństwa sieci 5G między USA i Litwą[77], co wskazywało na bardzo możliwe ograniczenia dla działalności Huawei. Operator komercyjny Telia, który wykorzystuje już chiński sprzęt powoli miał go zastępować innym według informacji z końcówki 2020 roku[78]. Litewski parlament w maju 2021 roku zagłosował za wykluczeniem „nierzetelnych” producentów i dostawców z krajowego rynku łączności elektronicznej, zwłaszcza w zakresie wdrażania technologii sieci komórkowych 5G[79]. Litewskie Ministerstwo Obrony w 2021 roku ostrzegało przed używaniem chińskich telefonów[80]. Trudno też sobie wyobrazić współpracę z Litwy z Huawei gdy oba Państwa są skonfliktowane, a podstawą do sporu jest litewska decyzja o powołaniu przedstawicielstwa na Tajwanie na Litwie, co skutkowała obniżeniem relacji dyplomatycznym i innym sankcjom przeprowadzonych przez Chiny[81].

Luksemburg (stanowisko neutralne – zmiana na raczej negatywne)

Premier Luksemburga Xavier Bettel powiedział w 2020 roku, że rynek krajowy jest otwarty dla wszystkich dostawców sprzętu – co oznacza, że ​​operatorzy luksemburscy mogą pozyskiwać dostawy od wybranej firmy w celu rozwoju sieci 5G – dodając, że przy poszukiwaniu dostawców należy brać pod uwagę „wrażliwość geostrategiczną”. POST Luxembourg – firma pocztowa i telekomunikacyjna – potwierdziła w 2020 roku, że będzie korzystać z rozwiązań 5G Ericssona[82]. Spośród innych głównych operatorów nikt nie zrezygnował z Huawei[83]. Proximus oraz Orange Luxembourg wybrali fińską Nokię do budowy sieci 5G[84]. Chociaż rząd Luksemburga nie zakazał dotychczas Huawei dostępu do sieci 5G, najwyraźniej bacznie obserwuje sytuację geopolityczną i reakcje swoich europejskich sąsiadów. Żaden z operatorów nie wybrał na razie Huawei i nie wygląda, żeby miało być inaczej.

Łotwa (stanowisko negatywne – bez zmian)

Według Biuro Ochrony Konstytucji (SAB) – najważniejszej służby specjalnej Łotwy – Chiny na równi z Rosją zostały wymienione jako główne zagrożenie cybernetyczne dla NATO i  UE. Wśród rekomendacji dotyczących bezpieczeństwa technologii informatycznych, uwaga została zwrócona na potrzebę szczególnego sprawdzania i unikania produktów i usług, które są wyprodukowane, lub których dostawcy mieszkają w krajach, prowadzących ofensywne programy cybernetyczne przeciwko członkom NATO i UE. Wśród nich wymieniono m.in. Chiny[85]. W lutym 2020 roku łotewski rząd podpisał ze Stanami Zjednoczonymi deklarację dotyczącą bezpieczeństwa sieci 5G[86]. W wypowiedzi z 2021 roku Jānis Garisons, sekretarz stanu w łotewskim ministerstwie obrony podkreślił, że Huawei nigdy nie było brane pod uwagę przy tworzeniu sieci 5G w tym kraju, ponieważ protokoły cyberbezpieczeństwa przyjęte przez rząd zeszłego lata wymagają aby wszystkie komponenty 5G używane na Łotwie były produkowane w krajach NATO lub UE[87]. Firma telekomunikacyjna Bite, podpisała w 2022 roku umowę z Ericssonem na wprowadzenie technologii 5G na Łotwie. Wyjście Łotwy z formatu 17+1 również nie powinno przyczynić się do rozwoju relacji z Huawei[88].

Malta (stanowisko raczej pozytywne – zmiana na neutralne)

Malta i Huawei podpisały 14 lipca 2018 roku protokół ustaleń w sprawie testowania sieci 5G w tym kraju[89]. Maltański sekretarz parlamentarny ds. gospodarki cyfrowej Silvio Schembri powiedział, że jest bardzo szczęśliwy, że Huawei wybrał Maltę do przetestowania swojej „awangardowej technologii 5G”, dodając, że relacje te będą nadal zacieśniane w nadchodzących latach[90]. Według najnowszych informacji z 2021 roku, maltańska firma telekomunikacyjna Melita została pierwszym lokalnym operatorem, który uruchomił usługi sieci komórkowej piątej generacji na terenie całego kraju, przy współpracy z Ericssonem[91]. Inny operator GO Malta, wybrała Nokię do współpracy w technologii 5G[92].

Niemcy (stanowisko raczej negatywne – bez zmian)

Zwolennikiem kompromisowego rozwiązania, które obejmuje zgodę na udział Huawei przy zaostrzonych standardach bezpieczeństwa była m. in. kanclerz Angela Merkel. W listopadzie 2019 roku oświadczyła ona, że sprzeciwia się idei całkowitego zakazu: „ufam, że zdołamy zdefiniować wysokie standardy bezpieczeństwa, wyższe niż w przypadku 4G, 3G i 2G, ale nie po to, by wykluczać dostawców od samego początku”[93]. W lipcu 2020 roku głos w dyskusji zabrał minister gospodarki Peter Altmaier przekonując, że: „międzynarodowe stosunki handlowe nie mogą opierać się tylko na tym, jak demokratyczne jest dane państwo”[94]. Swoje zdanie przedstawił także Bruno Kahl, który jest szefem Federalnej Agencji Wywiadowczej (Bundesnachrichtendienst, BND). W przesłuchaniu przed panelem Bundestagu, Kahl zarekomendował powstrzymanie budowy sieci przez Huawei, przekonując, że 5G stanowić będzie w przyszłości element infrastruktury krytycznej państwa i jako taka nie może angażować „grup, którym nie można w pełni zaufać”[95]. Według najnowszych doniesień, Huawei najprawdopodobniej nie znajdzie się wśród dostawców, którzy rozbudują sieć 5G w Niemczech. Bazując na informacjach Welt Am Sonntag, rząd federalny ma zamiar przedstawić projekt nowej ustawy o bezpieczeństwie IT, której zapisy będę nieprzychylne dla chińskiego dostawcy[96]. Angela Merkel, według informacji z września 2020 roku była wciąż przeciwko całkowitemu odrzuceniu oferty Huawei[97]. Niemcy przyjęły w 2021 roku ustawę o bezpieczeństwie systemów informatycznych[98]. Przyjęte zapisy nie wykluczają wprost Huawei, ale stwarzają możliwości do blokowania tego producenta i innych które są wspierane przez autorytarne rządy[99]. Niemieckie Federalne Ministerstwo Spraw Wewnętrznych ujawniło, że zastrzega sobie prawo do zlecenia operatorom sieci usunięcia krytycznych komponentów od „niewiarygodnych” producentów – nawet jeśli są już w użyciu[100].

Norwegia (stanowisko raczej negatywne – bez zmian)

Zgodnie z informacjami z początku 2019 roku, Norwegia rozważa wykluczała Huawei z budowy części nowej infrastruktury telekomunikacyjnej 5G. „Podzielamy te same obawy, co Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, a mianowicie szpiegostwa przeciw podmiotom prywatnym i państwowym w Norwegii” – powiedział agencji Reuters minister sprawiedliwości Tor Mikkel Wara[101]. Także Norweska policyjna agencja wywiadowcza PST (Politiets Sikkerhetstjeneste) wzywała do ostrożności w prowadzeniu interesów z Huawei[102]. Telenor, norweska firma telekomunikacyjna będąca w dużej mierze własnością państwa, pod koniec 2019 roku ogłosiła decyzję o budowie sieci 5G przez Ericssona[103]. Także inny norweski operator telekomunikacyjny, Telia Norge, wybrał tę firmę[104]. Według informacji z 2022 roku Nokia ogłosiła, że ​​podpisała pięcioletnią umowę z norweskim operatorem telefonii komórkowej Ice na modernizację i rozbudowę infrastruktury sieci bezprzewodowej 5G[105].

Polska (raczej negatywnie – bez zmian)

Premier Polski Mateusz Morawiecki w wypowiedzi z 15 lipca 2020 roku dla Daily Telegraph przedstawił swoje stanowisko dotyczące rozwoju sieci 5G. Jego zdaniem Europa powinna kontynuować sojusz z USA także na poziomie technologicznym. Dodał, że dostawcy technologii muszą więc pochodzić z krajów szanujących nasze podstawowe wartości: demokrację, transparentność, prawa człowieka i praworządność, inaczej nie da się ich kontrolować[106]. 8 września 2020 roku, polskie Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało projekt ustawy otwierający prawną drogę do wykluczenia dostawców sprzętu telekomunikacyjnego, którzy stwarzają potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa krajowego systemu cybernetycznego. Zmiany te należy rozpatrywać w kontekście próby faktycznego wyeliminowania bądź wyraźnego ograniczenia udziału koncernu Huawei w tworzeniu polskiej infrastruktury 5G[107]. W tym samym miesiącu Polska i USA podpisały wspólną deklarację w sprawie technologii 5G[108]. Janusz Cieszyński, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa, powiedział jasno w 2021 roku, że technologia ma narodowość[109]. 25 marca 2022 roku na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji, pojawił się nowy projekt nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa[110]. To już 7 wariant nowelizacji ustawy[111]. W nowelizacji KSC wciąż nie pojawia się nazwa żadnego dostawcy, ale jest mowa o możliwość uznania dostawcy sprzętu lub oprogramowania za „dostawcę wysokiego ryzyka”, a wcześniejsze informacje wskazywały, że może dotyczyć to chińskiego dostawcy[112]. W 2022 roku Nokia ogłosiła dziesięcioletni kontrakt, który rozszerzy współpracę z T-Mobile Polska o modernizację istniejącej infrastruktury sieci radiowej operatora i wprowadzenie usług 5G[113]. Tego samego roku fiński dostawca infrastruktury telekomunikacyjnej poinformował, że podobną umowę podpisał z Orange Polska. Nowa umowa, obejmuje 50% sieci Orange w Polsce północnej[114]. Orange Polska i T-Mobile Polska nie rozstrzygnęły natomiast jeszcze, kto będzie modernizował i budował drugą część ich sieci[115].

Portugalia (stanowisko raczej negatywne – bez zmian)

Trzy firmy (NOS, Vodafone, Altice), które dominują na portugalskim rynku telefonów komórkowych, oświadczyły, że nie będą używać technologii Huawei w swoich podstawowych sieciach 5G, mimo że rząd nie zakazał chińskiej grupie dostarczania infrastruktury krytycznej. Minister infrastruktury Pedro Nuno Santos powiedział w 2020 roku agencji Reuters, że „nie ma żadnych problemów „a priori” z żadnym producentem”[116]. Według najnowszych informacji, wciąż nie ma sprzeciwu rządu, ale żaden z operatorów, nie współpracuje z Huawei w budowie sieci 5G.

Rumunia (stanowisko raczej negatywne –  zmiana na negatywne)

Rumunia prawdopodobnie wykluczy Huawei z kontraktów na budowę sieci 5G. Wskazują na to przygotowywane przepisy, które zgodnie z postanowieniami wspólnej amerykańsko-rumuńskiej deklaracji o bezpieczeństwie 5G, eliminują dostawców, którzy nie wykazują etycznego zachowania korporacyjnego i nie podlegają przejrzystemu porządkowi prawnemu. Zarówno prezydent Klaus Iohannis, jak i jego sojusznicy w centroprawicowym rządzie wielokrotnie wyrażali sprzeciw wobec udzielenia Huawei kontraktu na wdrożenie technologii 5G w Rumunii[117]. Prezydent w czerwcu 2021 roku podpisał ustawę, która skutecznie zabrania Chinom i Huawei udziału w rozwoju sieci telekomunikacyjnych 5G, ze względów bezpieczeństwa[118]. Co ciekawe, w 2022 roku na budowę sieci nie zezwolono też Noki[119]. Rumunia wybrała do współpracy Ericssona[120].

Słowacja (raczej negatywne – bez zmian)

W 2019 roku ówczesny premier Peter Pellegrini powiedział, że Słowacja nie uważa chińskiego dostawcy telekomunikacyjnego Huawei za zagrożenie dla bezpieczeństwa[121]. Czterech słowackich operatorów komórkowych decyduje o dostawcach przyszłej sieci 5G[122]. Jak dotychczas dwóch z nich wybrało ofertę Ericssona i Nokię[123]. W październiku 2020 roku, władze Słowacji zdecydowały się na podpisanie z USA, rezolucji w sprawie bezpieczeństwa sieci 5G[124]. Narodowy Urząd Bezpieczeństwa opracowuje dekret w sprawie środków bezpieczeństwa sieci 5G[125].

Słowenia (raczej negatywne – zmiany na neutralne)

Słowenia i USA podpisały w sierpniu 2020 roku, wspólną deklarację w sprawie 5G której celem jest powstrzymanie niezaufanych dostawców usług telekomunikacyjnych[126], co wskazywało na możliwe wykluczenie Huawei z budowy sieci 5G w Słowenii. Główny operator telekomunikacyjny w Słowenii Telekom Slovenije w 2022 roku razem z Ericssonem uruchomili pierwszy komercyjną sieć 5G w Słowenii[127]. W lutym 2022 roku słoweński parlament głosami opozycji odrzucił projekt ustawy o komunikacji elektronicznej, który wykluczyłby z rynku dostawców wysokiego ryzyka[128]. W związku z tym, Komisja Europejska złożyła pozew przeciwko Słowenii za brak transpozycji dyrektywy UE o komunikacji elektronicznej[129]. Uchwalona we wrześniu 2022 roku nowa ustawa o łączności elektronicznej, nie zabrania Huawei współpracy w budowie sieci 5G i nie stanowi takich przesłanek ku temu[130]. Huawei za sprawą działań lobbingowych[131], jak na razie skutecznie próbuje utrzymać szansę na współpracę ze Słowenią w budowie sieci 5G.

Szwajcaria (stanowisko raczej pozytywne – bez zmian)

Rzecznik Urzędu Komunikacji (OFCOM) powiedział, że zgodnie z obowiązującą podstawą prawną rząd nie ma możliwości wpływania na pozyskiwanych dostawców sprzętu przez operatorów sieci[132]. Mimo to kwestia współpracy z Huawei była podjęta przez Zgromadzenie Federalne, które uznało, że dywersyfikacja operatorów jest korzystna oraz nie ma dowodów na działalność szpiegowską chińskiego koncernu[133]. Jeden ze szwajcarskich operatorów, Sunrise współpracuje przy 5G w Huawei[134]. Pozostałe dwa, czyli Salt i Swisscom, współpracują z Nokią[135] i Ericssonem[136]. Co warto dodać, Szwajcaria posiada setki anten 5G w kraju[137], co czyni ją jednym z pionierów wdrażania sieci 5G na świecie. W 2021 roku, operator Sunrise UPC wdrożył anteny Huawei BladeAAU Pro w swojej sieci 5G w Szwajcarii[138].

Szwecja (stanowisko negatywne – bez zmian)

Anders Ygeman, szwedzki minister ds. energii i rozwoju cyfrowego, „nie widzi problemu z korzystaniem przez operatora Tele2 z technologii 5G Huawei”[139]. Chińska firma technologiczna Huawei nie zostanie automatycznie wykluczona z procesu przetargowego, ale każda firma, która chce wziąć udział w przetargu, musi najpierw zostać sprawdzona przez szwedzkie siły zbrojne i służby bezpieczeństwa[140].

Jednak według najnowszych informacji z października 2020 roku Urząd poczty i Telekomunikacji Szwecji poinformował, że w budowaniu sieci 5G w Szwecji zakazane będzie korzystanie ze sprzętu chińskich koncernów telekomunikacyjnych Huawei i ZTE lub ich dostawców. Do 2025 roku będzie musiał również zostać wycofany już używany w Szwecji sprzęt produkcji Huawei i ZTE[141]. Decyzja była następstwem opinii sił zbrojnych i służb bezpieczeństwa tego kraju, które określiły Chiny jako „jedno z największych zagrożeń dla Szwecji”[142]. W czerwcu 2022 roku, szwedzki sąd apelacyjny podtrzymał orzeczenie sądu niższej instancji zakazujące Huawei sprzedaży sprzętu 5G w tym kraju[143]. Chiński gigant nie odpuszcza i stawia Szwecję przed międzynarodowe centrum rozstrzygania sporów grupy banku światowego[144].

Węgry (stanowisko raczej pozytywne – zmiana na pozytywne)

W 2018 roku Huawei podpisało umowę o współpracy z rządem Węgier, w celu ulepszenia usług szerokopasmowych oraz sieci 5G[145]. Jak powiedział w 2019 roku minister innowacji i technologii Laszlo Palkovics, „dopóki nie zostanie udowodnione, że Huawei, Cisco lub jakakolwiek inna technologia stwarza jakiekolwiek zagrożenie dla naszej społeczności, czyli Węgier, NATO czy Unii Europejskiej, będziemy traktować technologię Huawei jak każdą inną technologię”[146]. W listopadzie tego samego roku minister spraw zagranicznych Peter Szijjarto powiedział, że Huawei będzie współpracował z Vodafone i Deutsche Telekom w węgierskim rozwoju sieci 5G[147]. Węgrzy nie podzielają negatywnych opinii na temat chińskiego koncernu. Huawei w Budapeszcie wybuduje swoje centrum badawczo-rozwojowe[148]. Pod koniec 2021 podpisali z chińską firmą protokół ustaleń w sprawie długoterminowej współpracy[149].

Wielka Brytania (stanowisko negatywne – bez zmian)

14 lipca 2020 roku brytyjski rząd podjął decyzję o wykluczeniu chińskiego koncernu Huawei z możliwości współtworzenia krajowej sieci telekomunikacyjnej 5G. Zgodnie z nowymi przepisami, od 31 grudnia 2020 roku zakup urządzeń 5G marki Huawei będzie całkowicie zakazany, a do końca 2027 roku ma natomiast nastąpić wyeliminowanie wszystkich komponentów, które zostały zakupione w okresie nieobjętym sankcjami. Decyzja zapadła na posiedzeniu Narodowej Rady Bezpieczeństwa (NSC) po przewodnictwem premiera Borisa Johnsona w oparciu o rekomendacje Narodowego Centrum Cyberbezpieczeństwa (NCSC)[150].

Wielka Brytania nie zmieniła swojego zdania odnoście Huawei. Brytyjczycy zamieszają usunąć wszystkie komponenty systemów produkcji Huawei[151]. Przedłużono jednak termin usunięcia sprzętu i usług z chińskiego dostawcy w podstawowych funkcjach sieciowych do 31 grudnia 2023 roku, z początkowej daty wyznaczonej na 28 stycznia 2023 roku [152].

Włochy (raczej negatywne – bez zmian)

Rząd włoski początkowo nie podjął decyzji o wykluczeniu Huawei z budowy sieci 5G. Trwała dyskusja w tej sprawie[153]. Największa włoska firma Telecom Italia (TIM) wykluczyła Huawei z przetargu na dostawę technologii 5G[154]. Wybrała ona Ericssona do współpracy przy sieci 5G[155]. Według doniesień z 2021 roku, Rzym negatywnie odnosił się do chińskiego producenta. Rząd wykorzystał swoje specjalne uprawnienia, aby zablokować Fastweb, który jest włoskim oddziałem Swisscom, możliwość zawarcia umowy na dostawę sieci 5G przez Huawei, prosząc Fastweb o dywersyfikację dostawców[156]. Po początkowo twardym stanowisku wobec Huawei, rząd Włoch w 2021 roku zezwolił na współpracę z włoskim oddziałem Vodafone przy tworzeniu jego własnej sieci 5G[157]. Mimo wszystko Telecom Italia tego samego roku, miała w planach anulowanie kontraktu z Huawei[158].


[1] https://ine.org.pl/stanowiska-panstw-zachodu-i-wybranych-firm-w-tych-panstwach-dotyczace-wspolpracy-z-huawei-w-ramach-rozwoju-sieci-5g/

[2] https://www.politico.eu/article/us-china-huawei-europe-market/

[3] https://www.reuters.com/article/us-austria-5g-huawei-tech-idUSKBN1ZJ10R

[4] https://www.reuters.com/article/huawei-europe-austria/austria-calls-for-european-stance-on-huawei-to-ensure-competition-idUKL5N2086S7

[5] https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=20011678

[6] https://www.euractiv.com/section/5g/news/austria-to-also-rely-on-huawei-in-5g-rollout/

[7] https://www.euractiv.com/section/5g/news/belgian-cybersecurity-agency-finds-no-threat-from-huawei-as-us-increase-pressure/

[8] https://www.brusselstimes.com/news/belgium-all-news/121568/belgium-will-not-join-uk-in-banning-huawei-from-its-telecom-networks/

[9] https://www.hln.be/ihln/belgie-zet-huawei-niet-aan-de-deur~abb1615c/?referer=https%3A%2F%2Fwww.brusselstimes.com%2F

[10] https://www.reuters.com/article/us-orange-nokia-security-5g-idUSKBN26U0YY?taid=5f804d3d8911f900016cdeea&utm_campaign=trueAnthem:+Trending+Content&utm_medium=trueAnthem&utm_source=twitter

[11] http://www.themobileglobe.com/5g-in-bulgaria-economic-and-technological-challenges-and-national-security-implications/

[12] https://www.reuters.com/article/us-czech-security/chinas-huawei-excluded-from-czech-tax-tender-after-security-warning-idUSKCN1PO10G

[13] https://www.dw.com/en/us-signs-5g-security-deal-with-bulgaria-north-macedonia-and-kosovo/a-55381594

[14] https://www.dw.com/pl/bu%C5%82garia-europejska-brama-dla-chin/a-62653760

[15] https://ecfr.eu/publication/let-a-thousand-contacts-bloom-how-china-competes-for-influence-in-bulgaria/

[16] https://insidetelecom.com/ericsson-wins-first-5g-deal-in-croatia/

[17] https://www.ericsson.com/en/news/2021/9/a1-opts-for-ericsson-5g-core-in-croatia-and-bulgaria

[18] https://cyprus-mail.com/2019/02/27/%CE%BC%CF%84%CE%BD-cyprus-and-huawei-cooperate-for-5g-roll-out-in-cyprus/

[19] https://knews.kathimerini.com.cy/en/news/cyprus-readies-launch-of-5g-bid

[20] https://www.financialmirror.com/2021/02/01/cyprus-joins-5g-era/

[21] https://balkaninsight.com/2021/12/07/data-dominance-in-cyprus-a-chinese-outpost-inside-the-eu/

[22] Tamże.

[23] https://www.zdnet.com/article/czech-cyber-security-agency-warns-huawei-and-zte-products-pose-security-threat/

[24] https://www.state.gov/joint-statement-on-united-states-czech-republic-joint-declaration-on-5g-security/

[25] https://www.reuters.com/article/czech-telecoms-5g/update-1-czech-telecoms-group-cetinchooses-ericsson-for-5g-network-idINL8N2HA380

[26] https://uk.reuters.com/article/telecoms-5g-denmark/denmark-wants-5g-suppliers-from-closely-allied-countries-says-defence-minister-idUSC7N2B2016

[27] https://www.thelocal.dk/20190319/denmarks-tdc-shuns-chinas-huawei-for-5g-rollout

[28] https://economictimes.indiatimes.com/news/defence/denmark-passes-law-to-screen-foreign-investments-for-security-risks/articleshow/82428065.cms

[29] https://warsawinstitute.org/pl/o-chinach-w-raporcie-wywiadu-estonii/

[30] https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/united-states-estonia-joint-declaration-5g-security/

[31] https://icds.ee/wp-content/uploads/2020/08/ICDS-Brief_Between-the-Chinese-Dragon-and-American-Eagle-5G-development-in-the-Baltic-states_August-2020.pdf

[32] https://www.riigiteataja.ee/en/eli/ee/Riigikogu/act/528052020005/consolide

[33] https://news.err.ee/1143507/huawei-plans-to-challenge-estonia-5g-ban oraz https://news.err.ee/1608414737/legislation-barring-huawei-5g-tech-passes-riigikogu

[34] https://www.nokia.com/about-us/news/releases/2021/07/14/nokia-builds-5g-standalone-network-extension-for-estonian-cyber-range/

[35] https://www.ericsson.com/en/news/2020/11/estonia-switches-on-5g

[36] https://venturebeat.com/2018/06/28/finlands-elisa-is-second-carrier-to-launch-worlds-first-5g-network/

[37] https://www.reuters.com/article/finland-5g-idINL1N2IN1O4

[38] https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/tris/en/index.cfm/search/?trisaction=search.detail&year=2021&num=137&mLang=PL

[39] https://www.telko.in/finowie-chca-kontrolowac-tylko-rdzen-sieci-5g

[40] https://www.globaltimes.cn/content/1209308.shtml

[41] https://www.huawei.com/en/news/2022/3/huawei-annual-report-2021

[42] https://www.reuters.com/article/us-france-huawei-5g-security-exclusive-idUSKCN24N26R

[43] https://www.reuters.com/business/media-telecom/orange-picks-nokia-rollout-standalone-5g-france-2022-02-28/ oraz https://www.ericsson.com/en/news/3/2022/orange-france-selects-ericsson-for-its-5g-converged-charging-solution

[44] https://www.bnnbloomberg.ca/france-s-huawei-ban-begins-to-kick-in-with-purge-in-urban-areas-1.1570288

[45] https://www.ekathimerini.com/news/248241/greece-to-wait-for-commission-report-before-deciding-on-5g-says-minister/

[46] https://www.ericsson.com/en/press-releases/2020/3/cosmote-greece-selects-ericsson-5g

[47] https://asia.nikkei.com/Spotlight/Huawei-crackdown/Greece-joins-anti-Huawei-camp-as-US-seals-stronger-ties

[48] https://www.ericsson.com/en/press-releases/2020/12/ericsson-brings-5g-to-greece-with-wind-hellas

[49] https://www.cosmote.gr/cs/otegroup/en/nea_ependysh_yphresion5g.html

[50] https://www.telepolis.pl/wiadomosci/wydarzenia/5g-grecja-pozary-lasow-wczesne-wykrywanie

[51] https://www.expansion.com/empresas/tecnologia/2019/12/06/5de9788e468aebe15a8b45fb.html

[52] https://business-review.eu/tech/first-security-certification-granted-to-huawei-in-spain-211249

[53] https://www.reuters.com/markets/deals/telefonica-buys-ericsson-5g-equipment-replace-some-huawei-gear-2021-12-27/

[54] https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR22_03/SR_Security-5G-networks_EN.pdf

[55] https://www.lamoncloa.gob.es/lang/en/gobierno/news/Paginas/2022/20220428_cybersecurity-law.aspx

[56] https://www.scmp.com/news/world/europe/article/3004389/dutch-security-agency-warns-against-using-undesirable-chinese

[57] https://www.dw.com/en/eu-leaders-we-wont-follow-trumps-huawei-ban/a-48768000

[58] https://www.overons.kpn/en/news/2018/kpn-shell-and-partners-test-industrial-5g-applications-in-the-port-of-rotterdam

[59] https://warsawinstitute.org/huawei-scandal-netherlands-diminishes-prospects-europe/

[60] https://nltimes.nl/2021/05/21/huawei-blocked-core-5g-networks-major-dutch-providers

[61] https://newsroom.t-mobile.nl/wereldwijde-koploper-5g-en-beste-klantervaring-door-nieuwe-samenwerking/

[62] https://www.irishexaminer.com/news/arid-40023479.html

[63] https://www.cnbc.com/2020/09/11/irish-telco-eir-says-it-will-stick-with-huawei.html

[64] https://www.siliconrepublic.com/comms/huawei-eir

[65] https://www.irishexaminer.com/news/munster/arid-40751043.html

[66] https://www.independent.ie/business/technology/government-to-address-security-of-telecoms-network-41086361.html

[67] https://www.huawei.com/en/news/2019/2/Huawei-Icelandic-Operator-Nova-Agreement-5G-Testing

[68] https://www.chinadaily.com.cn/a/202005/06/WS5eb2279da310a8b2411539f4.html

[69] https://prepaid-data-sim-card.fandom.com/wiki/Iceland

[70] https://www.intelligentcio.com/eu/2019/05/15/siminn-and-ericsson-move-towards-5g-and-massive-iot-in-iceland/

[71] https://www.ericsson.com/en/news/3/2022/siminn-mila-and-ericsson-to-build-the-backbone-of-icelands-telecom-infrastructure

[72] https://www.visir.is/g/20201998191d

[73] https://www.irishexaminer.com/news/munster/arid-40751043.html

[74] https://www.vsd.lt/wp-content/uploads/2019/02/2019-Gresmes-internetui-EN.pdf

[75] https://www.dw.com/en/huaweis-plans-in-lithuania-under-threat-after-spying-allegations/a-47859040

[76]https://www.baltictimes.com/lithuanian_defmin_says_decisions_on_huawei_technologies_must_be_made_at_nato__eu_level/

[77] https://www.state.gov/united-states-republic-of-lithuania-memorandum-of-understanding-on-5g-security/

[78] http://www.wilnoteka.lt/artykul/siec-5g-juz-na-litwie-ruszylo-testowanie

[79] https://www.lrt.lt/en/news-in-english/19/1417429/lithuania-bans-unreliable-technologies-from-its-5g-network

[80] https://www.bbc.com/news/technology-58652249

[81] https://www.ft.com/content/ecfa39a3-bd85-4674-a0b9-96ad84934e31

[82] https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/1559647.html

[83] https://paperjam.lu/article/huawei-ou-pas-huawei-coeur-lux

[84] https://www.lightreading.com/5g/proximus-dumps-huawei-in-luxembourg-too/d/d-id/766126

[85] https://warsawinstitute.org/pl/kontrwywiad-lotwy-o-chinach/

[86] https://www.state.gov/joint-statement-on-united-states-latvia-joint-declaration-on-5g-security/

[87] https://www.c4isrnet.com/battlefield-tech/2021/04/01/could-latvia-become-natos-5g-military-test-hub/

[88] https://www.politico.eu/article/down-to-14-1-estonia-and-latvia-quit-chinas-club-in-eastern-europe/

[89] http://www.xinhuanet.com/english/2018-07/14/c_137324156_2.htm

[90] http://www.xinhuanet.com/english/2018-07/14/c_137324156.htm

[91] https://insidetelecom.com/melita-first-to-launch-nation-wide-5g-network-in-malta/

[92] https://www.mobileworldlive.com/featured-content/top-three/nokia-is-go-with-new-5g-contract-in-malta/

[93] https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-11-27/merkel-calls-for-high-5g-security-but-no-full-huawei-ban

[94] https://www.handelsblatt.com/politik/international/beziehungen-zu-china-altmaier-warnt-vor-konsequenzen-wegen-sicherheitsgesetz-in-hongkong/25996370.html?ticket=ST-4999987-dm09r7Cw5GeKuXefWTeA-ap

[95] https://warsawinstitute.org/pl/bitwa-o-5g-w-niemczech/

[96] https://www.welt.de/politik/deutschland/article216111500/5G-Netzausbau-Huawei-besitzt-kaum-Chancen-auf-Beteiligung.html

[97] https://www.bloombergquint.com/china/merkel-resists-full-ban-on-huawei-making-germany-an-outlier

[98] https://www.bmi.bund.de/SharedDocs/pressemitteilungen/DE/2021/05/it-sicherheitsgesetz.html

[99] https://www.euractiv.com/section/digital/news/eu-countries-keep-different-approaches-to-huawei-on-5g-rollout/

[100] https://www.handelsblatt.com/technik/cybersecurity/it-sicherheit-bundesregierung-droht-huawei-mit-rauswurf/28541284.html

[101] https://www.reuters.com/article/us-norway-huawei-tech/norway-considering-whether-to-exclude-huawei-from-building-5g-network-idUSKCN1P31LJ

[102] https://www.newsinenglish.no/2019/02/04/norways-pst-warns-against-huawei/

[103] https://www.newsinenglish.no/2019/12/13/ericsson-wins-over-huawei-in-norway/

[104] https://www.tnp.no/norway/tech/swedish-ericsson-will-build-norways-5g-technology?fbclid=IwAR0GjmlpsJEHGvg63zGLgTP4czObCkCS25Kzaojl9PnsmsOyHXmJncxMmC8

[105] https://www.nokia.com/about-us/news/releases/2022/07/05/nokia-wins-five-year-nationwide-5g-deal-with-ice-norway/

[106] https://www.telegraph.co.uk/news/2020/07/15/europe-must-stand-america-5g/

[107] https://warsawinstitute.org/pl/polska-o-krok-blizej-od-wyeliminowania-huawei-z-sieci-5g/

[108] https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/u-s-poland-joint-declaration-5g/

[109] https://finanse.wp.pl/bedzie-lex-anty-huawei-to-oznaczaloby-gospodarcza-wojne-z-chinami-6682533193083392a

[110] https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12337950/katalog/12716639#12716639

[111] https://cyfrowa.rp.pl/opinie-i-komentarze/art36026661-to-juz-7-wariant-nowelizacji-ustawy-o-krajowym-systemie-cyberbezpieczenstwa

[112] https://spidersweb.pl/plus/2021/10/siec-5g-w-polsce-juz-sie-zbliza-juz-puka-do-naszych-drzwi-wraz-z-wykluczeniem-huawei-i-panstwowym-operatorem

[113] https://www.nokia.com/about-us/news/releases/2022/03/22/nokia-extends-partnership-with-t-mobile-polska-in-ten-year-deal/

[114] https://www.nokia.com/about-us/news/releases/2022/06/07/nokia-wins-ten-year-network-expansion-deal-with-orange-polska/

[115] https://www.parkiet.com/technologie/art36469051-nokia-przejmie-czesc-sieci-orange-polska-od-huawei

[116] https://www.reuters.com/article/us-huawei-5g-portugal-exclusive-idUSKCN24V22L

[117] https://balkaninsight.com/2020/08/05/romanian-conditions-for-5g-race-would-rule-out-huawei/

[118] https://www.reuters.com/business/media-telecom/romanian-president-signs-bill-into-law-ban-huawei-5g-2021-06-11/

[119] https://www.reuters.com/business/nokia-says-has-launched-legal-challenge-5g-exclusion-romania-2022-03-31/

[120] https://www.mobileworldlive.com/featured-content/top-three/ericsson-gets-green-light-for-romania-5g/

[121] https://www.reuters.com/article/us-usa-china-huawei-slovakia-idUSKCN1PO1TO

[122] https://martes-specure.com/2020/03/07/slovak-operators-decide-on-5g-suppliers/

[123] https://spectator.sme.sk/c/20698014/slovakia-may-get-5g-network-between-2020-and-2022.html

[124] https://www.tasr.sk/tasr-clanok/TASR:20201023TBB00055

[125] https://www.nbu.gov.sk/2020/08/06/stat-a-mobilni-operatori-na-bezpecnosti-5g-sieti-nam-zalezi/index.html

[126] https://www.scmp.com/news/china/article/3097304/us-secretary-state-mike-pompeo-secures-slovenia-support-clean-network

[127] https://www.ericsson.com/en/press-releases/2020/8/telekom-slovenije-and-ericsson-roll-out-first-5g-commercial-network-in-slovenia

[128] https://www.euractiv.com/section/politics/short_news/opposition-in-slovenia-defeats-governments-anti-huawei-bill/

[129] https://www.total-slovenia-news.com/politics/10295-last-week-in-slovenia

[130] https://sloveniatimes.com/new-electronic-communications-act-passed/

[131] https://cepa.org/chinese-influence-in-slovenia/

[132] https://www.swissinfo.ch/eng/safe-bet-_5g-tests-switzerland-s-limits-on-cybersecurity/45298646

[133] https://www.parlament.ch/en/ratsbetrieb/suche-curia-vista/geschaeft?AffairId=20193051

[134] https://www.huawei.com/en/news/2019/2/switzerland-first-5g-sunrise-commercial-march

[135] https://www.thefastmode.com/technology-solutions/12001-swiss-operator-salt-hits-4-5gbps-in-5g-trial-in-3-5ghz-frequency-band-with-nokia

[136] https://www.rcrwireless.com/20180907/5g/swisscom-ericsson-complete-key-5g-test-switzerland

[137] https://map.geo.admin.ch/?topic=funksender&lang=en&bgLayer=ch.swisstopo.pixelkarte-farbe&layers=ch.bakom.mobil-antennenstandorte-5g,ch.bakom.radio-fernsehsender,ch.bakom.mobil-antennenstandorte-gsm,ch.bakom.mobil-antennenstandorte-umts,ch.bakom.mobil-antennenstandorte-lte&catalogNodes=403,408&layers_visibility=true,false,false,false,false&E=2616067.13&N=1213541.70&zoom=0

[138] https://www.huawei.com/en/news/2021/9/huawei-sunrise-bladeaau-pro

[139] http://www.xinhuanet.com/english/2020-05/26/c_139089821.htm

[140] https://news.cgtn.com/news/2020-02-09/No-Huawei-ban-as-Sweden-takes-next-step-toward-5G-rollout-NW5TURnjws/index.html

[141] https://tvn24.pl/biznes/ze-swiata/szwecja-zakazuje-wykorzystywania-sprzetu-huawei-i-zte-w-budowie-sieci-5g-4726093

[142] https://www.reuters.com/article/us-sweden-huawei/sweden-bans-huawei-zte-from-upcoming-5g-networks-idUSKBN2750VZ

[143] https://www.reuters.com/business/media-telecom/swedish-court-upholds-ban-huawei-sale-5g-gear-2022-06-22/

[144] https://icsid.worldbank.org/cases/case-database/case-detail?CaseNo=ARB/22/2

[145] https://emerging-europe.com/business/huawei-seals-hungarian-5g-partnership/

[146] https://www.reuters.com/article/us-hungary-telecoms-huawei-idUSKBN1XF12U

[147] Tamże.

[148] https://www.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/huawei-otworzyl-nowe-centrum-badawczo-rozwojowe-w-budapeszcie

[149] https://developingtelecoms.com/telecom-technology/enterprise-ecosystems/12205-hungary-huawei-sign-mou-on-long-term-cooperation.html

[150] https://warsawinstitute.org/pl/brytyjska-siec-5g-bez-udzialu-huawei/

[151] https://biznesalert.pl/wielka-brytania-mysli-o-usunieciu-huawei-do-konca-2027-roku/ dostęp: 8.04.2022

[152] https://www.reuters.com/business/media-telecom/uk-extends-deadline-remove-huawei-equipment-5g-network-core-2022-10-13/

[153] https://www.reuters.com/article/us-huawei-italy-5g-network/italy-government-to-discuss-security-of-key-networks-huawei-in-5g-sources-idUKKCN26F2PZ

[154] https://www.reuters.com/article/us-huawei-italy-idUSKCN24L0IM

[155] https://www.ericsson.com/en/news/2019/7/tim-5g-goes-live-in-italy-with-ericsson

[156] https://uk.reuters.com/article/us-huawei-italy-5g/italy-vetoes-5g-deal-between-fastweb-and-chinas-huawei-sources-idUKKBN2782A5

[157] https://www.reuters.com/technology/italy-gives-vodafone-5g-deal-with-huawei-conditional-approval-sources-2021-05-31/

[158] https://www.reuters.com/technology/telecom-italia-looking-drop-huawei-italy-5g-network-sources-2021-04-29/

Foto: Wikimedia Commons


DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Łukasz Kobierski Łukasz Kobierski. Prezes Zarządu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Praktykant m.in. w Departamencie Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego MON oraz Departamencie Analiz Strategicznych BBN. Dyrektor Programu Indo-Pacyfik. Kontakt: lukasz.kobierski@ine.org.pl/ https://twitter.com/LukasKobierski

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Publikacje, Rosja

Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025

Autorzy: Ksawery Stawiński, Adam Jankowski 08.05.25 Umowa Surowcowa Ósmego maja ukraiński parlament ratyfikował tak zwany Mineral Deal. Oficjalna, mniej dźwięczna,…
  • Adam Jankowski
  • 15 czerwca, 2025
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Unia Europejska

PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025

Autorzy: Mikołaj Woźniak, Konrad Falkowski. Wsparcie merytoryczne: Łukasz Kobierski 9.05. Słowacko-chińskie rozmowy w Moskwie Na tle uroczystości związanych z obchodami…
  • Mikołaj Woźniak
  • 15 czerwca, 2025
  • Analiza, Nowe technologie, Publikacje

Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej

W XXI wieku bardziej niż kiedykolwiek rywalizacja państw przeniosła się do sfery technologii. W związku z tym od kilkunastu lat…
  • dr Tomasz Pawłuszko
  • 8 czerwca, 2025
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Łukasz Kobierski Łukasz Kobierski. Prezes Zarządu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Praktykant m.in. w Departamencie Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego MON oraz Departamencie Analiz Strategicznych BBN. Dyrektor Programu Indo-Pacyfik. Kontakt: lukasz.kobierski@ine.org.pl/ https://twitter.com/LukasKobierski
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025
    przez Adam Jankowski
    15 czerwca, 2025
  • PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025
    przez Mikołaj Woźniak
    15 czerwca, 2025
  • Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej
    przez dr Tomasz Pawłuszko
    8 czerwca, 2025

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2024 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas