Autorzy: Kamil Opara, Jakub Iwan, Łukasz Kobierski
Celem map jest zilustrowanie sieci współpracy i zależności gospodarczych oraz wojskowych, jakie w ostatnich kilkudziesięciu latach (z cezurą końcową: 31 lipca 2022 r.) budowały w regionie AiP Waszyngton i Pekin.
Region Azji i Pacyfiku (dalej jako AiP) obejmuje w pewnym uproszczeniu kraje znajdujące się w pobliżu zachodniej części Oceanu Spokojnego, leżące w Azji oraz Australii i Oceanii (Azja Wschodnia, Południowa i Południowo-Wschodnia, Rosyjski Daleki Wschód, Oceania). Strategiczne znaczenie tego regionu wynika z wielu czynników, w tym m.in. przechodzenia przezeń kluczowych dla międzynarodowego handlu szlaków transportowych (tak morskich, jak lądowych), zasobności surowców energetycznych obecnych w wielu częściach oceanu (na czele z Morzem Południowochińskim), bogactwa zasobów żywych i bioróżnorodności morskiej, a także położenia krajów pełniących rolę kluczowych lub ważnych graczy na arenie międzynarodowej (vide np. Chiny, Indie, Australia itp.).
W regionie AiP (stanowiącej część Indo-Pacyfiku) swoich żywotnych interesów upatrują dwa najsilniejsze w tej chwili w skali globu państwa – Stany Zjednoczone i Chińska Republika Ludowa – które z różną intensywnością rywalizują, również na tym obszarze i od wielu lat coraz bardziej zaznaczają swoją obecność. To swoiste poszerzanie strefy wpływów przebiega na kilka sposobów, w tym poprzez zawieranie kolejnych porozumień i umów o charakterze gospodarczym (ułatwienia handlowe, współpraca ekonomiczna itp.) lub militarnych (bezpieczeństwo wojskowe, zobowiązania obronne, wspólne ćwiczenia itd.) z różnymi krajami regionu.
Poniżej prezentujemy dwie mapy, na których zaznaczyliśmy wybrane państwa AiP powiązane ze Stanami Zjednoczonymi i Chińską Republiką Ludową umowami gospodarczymi i wojskowymi, jak też wyszczególniliśmy te porozumienia i krótko je opisaliśmy. Na mapie nie uwzględniono Federacji Rosyjskiej. Uwzględniono natomiast porozumienia, których oficjalna treść (albo fakt zawarcia) nie jest znana, z uwagi na ich potencjalną doniosłość – ChRL-Samoa, ChRL-Wyspy Solomona, USA-Wyspy Solomona.Zawarto również wzmiankę i zmapowano QUAD jako nieformalny format porozumienia kilku krajów – mimo braku porozumienia znaczenie współpracy w ramach QUAD rośnie na tyle dynamicznie, że autorzy uznali potrzebę uwzględnienia tej grupy krajów.
Mapa 1. Umowy USA z państwami regionu AiP
Mapa 2. Umowy ChRL z państwami regionu AiP
Celem map jest zilustrowanie sieci współpracy i zależności gospodarczych oraz wojskowych, jakie w ostatnich kilkudziesięciu latach (z cezurą końcową: 31 lipca 2022 r.) budowały w regionie AiP Waszyngton i Pekin. Na mapach nie przedstawiono wszystkich umów, a jedynie wybrane – w odczuciu autorów niniejszego opracowania najważniejsze (pełna lista znajduje się poniżej wniosków).
WNIOSKI:
- System amerykańskich sojuszy i porozumień w regionie AiP jest bardziej rozbudowany niż chiński. Liczba umów zarówno wojskowych (w sferze bezpieczeństwa/obrony), jak i gospodarczych, jest większa w przypadku Waszyngtonu niż Pekinu. Świadczy to o znaczącej atrakcyjności współpracy z Amerykanami odczuwanej przez kraje regionu.
- Duża liczba państw AiP rozwija współpracę zarówno z USA, jak i Chinami (np. Korea Południowa, Tajlandia, Malezja czy Australia). Często wynika to z kalkulacji gospodarczej i chęci osiągnięcia zysku ekonomicznego dzięki umowom zawieranym ze stroną amerykańską i chińską. Przy czym wybrane kraje zdają się zawierać umowy z jedną z obu potęg w obszarach gospodarczym oraz wojskowym, a z drugą już jedynie w sferze gospodarczej – vide przykład Japonii. Zapewne wynika to z newralgiczności i strategicznego znaczenia sfery wojskowej i związanych z nią danych oraz informacji.
- Stanom Zjednoczonym bardziej zależy na współpracy wojskowej z państwami AiP (obejmowanie ich swego rodzaju militarnym parasolem ochronnym) – ten wniosek wynika z faktu, iż większa liczba porozumień zawieranych przez Waszyngton z tymi krajami obejmuje przedmiotowo kwestie wojskowe i pochodne aniżeli gospodarcze. Chiny natomiast skupiają się przede wszystkim na budowaniu i umacnianiu powiązań ekonomicznych z krajami regionu AiP. Na ten stan rzeczy wpływać mogą również czynniki natury obiektywnej – bliskie sąsiedztwo ChRL na pewno wpływa na konieczność wzmacniania kooperacji gospodarczej z Pekinem (wynika to z i tak silnych powiązań gospodarczych państw AiP i Chin).
- Niektóre kraje zdecydowanie kierunkują się w stronę jednego państwa (albo Stanów, albo ChRL). Wynika to zwykle z kalkulacji politycznej i będącej jej implikacją polityką zagraniczną, co z kolei wiąże się często z podobnym systemem wartości i zasad. Przykładem mogą być Indie, które – jako państwo demokratyczne – są związane umowami przede wszystkim wojskowymi tylko z USA. W obszarze gospodarczym Delhi również zdecydowanie skłania się ku kooperacji z Amerykanami, co po części wynika z regionalnej rywalizacji indyjsko-chińskiej. Ciekawym przykładem jest Sri Lanka, która w dużej mierze powiela główne kierunki polityki zagranicznej indyjskiego sąsiada.
- Chinom udało się na przestrzeni ostatnich lat zbudować silną sieć zależności, zwłaszcza ekonomicznych, z państwami ASEAN-u. Wszystkie kraje członkowskie tej organizacji są stronami umów wielostronnych i dwustronnych z ChRL – prócz tego samo ugrupowanie ma również podpisane odrębne porozumienie z Pekinem.
- Stany Zjednoczone instytucjonalizują (poprzez zawieranie różnych umów) współpracę zarówno z krajami o ustroju demokratycznym i wyznającymi wartości zbliżone do wartości zachodnich (vide Australia, Nowa Zelandia, do pewnego stopnia też Indie), jak i państwami o typowo azjatyckiej specyfice i zgoła odmiennych porządkach prawnych i systemach politycznych.
- Nawiązywanie i pielęgnowanie współpracy w obszarze gospodarczym (głównie handel) oraz bezpieczeństwa („wojskowo-obronnym”) stanowi narzędzie rywalizacji regionalnej ChRL i USA.
- Systemy umów dwustronnych i wielostronnych, jakie posiadają USA i Chiny z krajami AiP, jedynie pośrednio opisują stan relacji międzynarodowych w regionie. Służą przy tym jako przydatne narzędzie do wstępnej konceptualizacji rozległości stref wpływów wojskowych i gospodarczych budowanych przez te dwie potęgi światowe w AiP. Zidentyfikowanie realnych regionalnych sieci współpracy i zależności ekonomicznych/militarnych wymaga dalszej kwerendy i wytężonych prac analitycznych oraz głębszego uwzględnienia kryteriów jakościowych.
Umowy w obszarze militarnym (bezpieczeństwo, szkolenia, manewry, zobowiązania obronne itp.) zawarte przez USA z krajami regionu AiP:
- Japonia – bilateralna umowa Treaty of Mutual Cooperation and Security between the United States and Japan z 1960 roku, której treść zakłada sojusz wojskowy obu państw, obronę Japonii przez USA oraz stacjonowanie wojsk amerykański w Japonii.
- Tajlandia – bilateralna umowa Thanat–Rusk Communiqué z 1962 roku obejmująca sojusz wojskowy obu państw oraz obronę Tajlandii przez USA.
- Filipiny – bilateralna umowa Mutual Defense Treaty between the Republic of the Philippines and the United States of America z 1951 roku zakładająca sojusz wojskowy obu państw oraz wzajemne wsparcie w razie ataku obcego państwa na USA lub Filipiny.
- Korea Południowa – bilateralna umowa Mutual Defense Treaty between the United States and the Republic of Korea z 1953 roku, na mocy której powstał sojusz militarny obu państw, Amerykanie zobowiązują się bronić Koreę, a ich wojska mają prawo stacjonowania w Korei.
- Nowa Zelandia, Australia – multilateralna umowa ANZUS (Australia, New Zealand, United States Security Treaty) z 1951 roku, której treść zakłada sojusz wojskowy trzech państw oraz wzajemne wsparcie w razie ataku obcego państwa na USA, Nową Zelandię, lub Australię.
- Australia – multilateralna umowa AUKUS (Australia, United Kingdom, United States) z 2021 roku, której treść zakłada współpracę USA i Wielkiej Brytanii przy budowie okrętów podwodnych o napędzie atomowym dla Australii oraz współpracę przemysłu zbrojeniowego państw porozumienia, jak również wspólne rozwijanie zaawansowanych technologii wojskowych.
- Indie – bilateralna umowa Communications Compatibility and Security Agreement z 2018 roku obejmująca wymianę informacji dot. manewrów i używanych podczas nich sprzętów, a także rozwijanie współpracy w formacie 2+2 (indyjskie i amerykańskie MSZ+MON).
- Indie – bilateralna umowa Logistics Exchange Memorandum of Agreement z 2016 roku, na podstawie której dopuszczono możliwość używania baz wojskowych drugiej strony do tankowania i naprawiania maszyn.
- Brunei – Memorandum of Understanding z 1994 roku obejmujące wspólne ćwiczenia oraz organizowanie i udział w programach szkoleniowych.
- Bangladesz, Brunei, Kambodża, Indonezja, Malezja, Filipiny, Singapur, Sri Lanka, Tajlandia – multilateralna umowa Cooperation Afloat Readiness and Training, zawierana z poszczególnymi państwami sukcesywnie od 1995 roku. Zgodnie z postanowieniami tego porozumienia mają być organizowane wspólne ćwiczenia wojskowe US Navy z flotami państw-stron.
- Singapur – przedłużone w 2019 roku Memorandum of Understanding Regarding United States Use of Facilities in Singapore z 1990 roku, którego treść uwzględnia możliwość stacjonowania amerykańskich myśliwców i okrętów na terenie Singapuru do 2035 roku.
- Singapur – bilateralna umowa U.S.–Singapore Strategic Framework Agreement z 2005 roku, na podstawie której istnieje możliwość stacjonowania amerykańskich okrętów w singapurskiej bazie marynarki wojennej Changi.
- Filipiny – bilateralna umowa Enhanced Defense Cooperation Agreement z 2014 roku obejmująca współpracę wojskową obu krajów, jak również stacjonowanie wojsk USA na Filipinach.
- Wyspy Salomona – zgodnie z informacjami dostępnymi na stronie Departamentu Stanu USA, Stany Zjednoczone współpracują z Wyspami Solomona (głównie siłami policyjnymi) w zakresie ćwiczeń wojskowych, szkoleń, ochrony granic itp. Nie ujrzała natomiast światła dziennego konkretna umowa wojskowa między tymi krajami.
- Bangladesz, Kambodża, Indonezja, Malezja, Mongolia, Nepal, Papua Nowa Gwinea, Filipiny, Sri Lanka, Malediwy, Tajlandia, Timor Wschodni, Tonga, Fidżi, Wietnam – multilateralna umowa zawierana z poszczególnymi państwami od 2000 roku, której treść zakłada prowadzenie wspólnych ćwiczeń i szkoleń organizowanych przez Gwardię Narodową USA ze służbami mundurowymi państw partnerskich.
- Australia, Indie, Japonia – nieustrukturyzowany (nieoparty na oficjalnej umowie) multilateralny format współpracy QUAD (Quadrilateral Security Dialogue)[1], zainicjowany w 2007 roku i ponownie ożywiony od 2017 roku, zakładający wspólne ćwiczenia militarne, zwiększanie potencjałów obronnych krajów uczestniczących, rozwijanie współpracy gospodarczej, krytycznych gałęzi przemysłu, budowanie nowych łańcuchów dostaw, kooperację w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, ochrony klimatu oraz zwalczania skutków katastrof naturalnych.
Umowy w obszarze gospodarczym zawarte przez USA z krajami regionu AiP:
- Australia – bilateralna umowa Australia-United States Free Trade Agreement z 2004 roku, której treść zakłada ułatwienia wzajemnej współpracy gospodarczej.
- Korea Południowa – bilateralna umowa United States-Korea Free Trade Agreement z 2007 roku, na mocy której obie strony działają na rzecz ułatwiania i rozwijania kooperacji gospodarczej.
Umowy w obszarze militarnym (bezpieczeństwo, szkolenia, manewry, zobowiązania obronne itp.) zawarte przez ChRL z krajami regionu AiP:
- Wyspy Salomona – bilateralna umowa China-Solomon Islands Security Pact z 2022 roku, której treść jest częściowo nieznana. Według doniesień medialnych może ona dotyczyć obecności chińskich sił porządkowych, wojsk, lub okrętów marynarki wojennej w mieście Honiara na wyspie Guadalcanal, możliwości uzupełniania zapasów i napraw przez chińskie okręty wojskowe.
- Fidżi – Memorandum of Understanding z 2011 roku, którego treść zakłada pomoc ChRL w szkoleniu funkcjonariuszy policji Fidżi m.in. w takich kwestiach jak: ratownictwo, zwalczanie terroryzmu, przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz zwalczanie handlu ludźmi i cyberprzestępczości.
- Kambodża – Memorandum of Understanding z 2022 roku. Na mocy tego uzgodnienia między obu stronami rozwijana będzie współpraca w zakresie komunikacji strategicznej, wspólnych ćwiczeń i szkoleń wojskowych oraz wymiany personelu. Ponadto, na terytorium Kambodży mają stacjonować funkcjonariusze chińskiej policji, których zadaniem jest wspieranie w zwalczaniu przestępczości w regionie Azji Południowo-Wschodniej; nieoficjalnie: także obecność chińskich okrętów w bazie marynarki wojennej Ream w Kambodży.
- Samoa – bilateralna umowa z 2022 roku o nieopublikowanej dotąd treści. Według przecieków umowa jest miejscami podobna do tej podpisanej z Wyspami Salomona i dotyczy m. in. szkolenia funkcjonariuszy samoańskiej policji przez Chiny, współpracy w zakresie cyberbezpieczeństwa, czy większego dostępu ChRL do zasobów naturalnych na terenie Samoa.
Umowy w obszarze gospodarczym zawarte przez ChRL z krajami regionu AiP:
- Australia, Brunei, Kambodża, Indonezja, Japonia, Korea Południowa, Laos, Malezja, Birma, Nowa Zelandia, Filipiny, Singapur, Tajlandia, Wietnam – multilateralna umowa Regional Comprehensive Economic Partnership z 2020 roku (weszła w życie w 2022 roku), której treść zakłada likwidację ponad 90% taryf celnych w ciągu 20 lat i znaczące ułatwienia handlu między państwami-stronami umowy, jak też stworzenie wspólnych zasad dot. m.in. e-commerce i ochrony własności intelektualnej.
- Kambodża – bilateralna umowa China-Cambodia Free Trade Agreement z 2020 roku (ułatwienia w handlu między państwami-stronami, w tym znoszenie barier celnych).
- Malediwy – bilateralna umowa China-Maldives Free Trade Agreement z 2017 roku (jw.).
- Australia – bilateralna umowa China-Australia Free Trade Agreement z 2015 roku (jw.).
- Korea Południowa – bilateralna umowa China-ROK Free Trade Agreement z 2014 roku (jw.).
- Singapur – bilateralna umowa China-Singapore Free Trade Agreement z 2008 roku, (jw.).
- Nowa Zelandia – bilateralna umowa China-New Zealand Free Trade Agreement z 2008 roku (jw.).
- Pakistan – bilateralna umowa China-Pakistan Free Trade Agreement z 2009 roku (jw.).
- Państwa ASEAN (Wietnam, Malezja, Filipiny, Indonezja, Tajlandia, Birma, Singapur, Laos, Kambodża, Brunei) – multilateralna umowa China-ASEAN Free Trade Area, wchodząca stopniowo w życie od 2002 roku, zakładająca ułatwienia wzajemnej współpracy gospodarczej, w tym handlu.
[1] QUAD został zainicjowany jako format przede wszystkich współpracy militarnej. Od kilku lat zauważa się jednak tendencję od poszerzania agendy w ramach QUAD o kwestie związane z bezpieczeństwem ekonomicznym. W istocie więc uznać można QUAD za format współpracy zarówno wojskowej, jak i ekonomicznej.
Comments are closed.