Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
wrz 07
Analiza, Europa, Finlandia, Publikacje, Szwecja

Szwedzcy Demokraci i Partia Finów: Dlaczego skrajna prawica ma duże poparcie?

7 września, 2023

Szwedzcy Demokraci i Partia Finów wyłoniły się jako reakcje na wyzwania globalizacji i tożsamości narodowej, początkowo stawiając sobie cele związane z krytyką imigracji i zachowaniem suwerenności. Obie partie napotkały trudności w akceptacji ze strony establishmentu politycznego z powodu kontrowersyjnych stanowisk i populistycznej retoryki. Chociaż miały podobne korzenie to różniły się w szczegółach: Szwedzcy Demokraci skupiali się na kwestiach imigracji i kultury narodowej, podczas gdy Partia Finów kładła nacisk na suwerenność narodową oraz krytykę integracji europejskiej.

W ciągu ostatnich kilku lat skrajna prawica zyskała znaczący wpływ w polityce europejskiej, a Szwecja i Finlandia nie były wyjątkiem. Szwedzcy Demokraci (SD) w Szwecji i Partia Finów (Perrus) w Finlandii zdobyły poparcie wyborców i wprowadziły swoich przedstawicieli do parlamentu oraz lokalnych władz. Jeden z kluczowych czynników, który przyczynił się do wzrostu popularności skrajnej prawicy to kryzys migracyjny, który rozpoczął się w Europie w 2015 roku[1]. Ogromne fale uchodźców i migrantów przybywających do Szwecji oraz Finlandii wywołały niepewność i obawy wśród społeczeństw. Drugim czynnikiem jest rok 2014 i wojna na Ukrainie oraz obecna eskalacja konfliktu na większą skalę z 2022 roku. Inwazja Rosji na Ukrainę spowodowała zmianę priorytetów w obu społeczeństwach i większe skupienie się na kwestiach bezpieczeństwa państwa. Skrajna prawica skoncentrowała się na tej kwestii, obiecując wzmocnienie armii, wprowadzenie surowszych polityk imigracyjnych, a także ochronę kultury i tożsamości narodowej.

Podobnie jak w innych częściach świata, Szwedzi i Finowie także doświadczyli globalnego trendu anty-establishmentowego. Część wyborców zmęczona była tradycyjnymi partiami politycznymi i uważała, że istniejące elity polityczne nie reprezentują ich interesów. Skrajna prawica przedstawiała się jako alternatywa dla tradycyjnych ugrupowań i obiecywała przeprowadzenie radykalnych zmian w systemie politycznym. W Szwecji i Finlandii występują wyzwania związane z integracją imigrantów. Część społeczeństwa obwiniała tradycyjne partie polityczne za niepowodzenia w zakresie polityk integracyjnych i oskarżała je o zbytnią poprawność polityczną. Skrajna prawica wykorzystała te obawy, obiecując bardziej restrykcyjne podejście wobec imigrantów i sprzeciwiając się wielokulturowości[2].

Tabela 1 Poparcie i liczba uzyskanych mandatów przez Patie Finów w wyborach parlamentarnych[3].

Szwedzcy Demokraci i Partia Finów zastosowały różnorodne strategie, aby zwiększyć swoją popularność i dążyć do władzy, przywiązując wagę do komunikacji z wyborcami, prowadzenia umiarkowanej retoryki i budowania koalicji oraz przyciągania nowych członków. SD przeszli ewolucję od skrajnej retoryki do umiarkowanej, co pozwoliło im przyciągnąć szersze spektrum wyborców i uzyskać akceptację w mainstreamowej polityce. Ich kampanie wyborcze skupiły się na tematach związanych z kontrolą imigracji i ochroną kultury narodowej, co odzwierciedlało obawy pewnej części społeczeństwa. Wzmacniali swoje wsparcie poprzez bezpośrednią komunikację z wyborcami za pośrednictwem mediów społecznościowych, co budowało osobiste relacje i tworzyło wrażenie bliskości z „ludem”. Stosowali też strategię przyciągania nowych członków, co umożliwiło im organizację działań lokalnych i poszerzenie swojego wpływu[4].

Tabela 2 Poparcie i liczba zdobytych mandatów przez Szwedzkich Demokratów w wyborach parlamentarnych[5].

PS skupili się na krytyce establishmentu i koncentrowali się na lokalnych problemach oraz potrzebach obywateli. Ich kampanie opierały się na przekonaniu, że tradycyjne partie polityczne nie reprezentują „zwykłych ludzi”. Budowali poparcie poprzez retorykę przeciwko integracji europejskiej i naruszaniu suwerenności narodowej, co angażowało tych, którzy obawiali się utraty kontroli nad własnym losem. Jednocześnie, skupiali się na tworzeniu koalicji z innymi partiami, co pozwoliło im zdobyć więcej wpływu i poparcia.  Obie partie musiały zmierzyć się z oporem społecznym i politycznym w związku z ich początkowymi skrajnymi stanowiskami, co utrudniało budowanie szerszego poparcia[6]. SD spotkało się z opozycją społeczną i izolacją w polityce ze strony głównych partii, co wymusiło na nich bezpośrednią komunikację z wyborcami. PS natomiast zmagało się z konfliktami wewnętrznymi i kontrowersyjnymi wypowiedziami członków, co wpłynęło na jedność partii i jej reputację. Zarówno SD, jak i PS, doświadczyły skandali i reakcji innych partii, co ukształtowało ich drogę do władzy, wymagając ewolucji i umiejętności zarządzania tymi wyzwaniami.

Rosnące socjoekonomiczne nierówności w tych krajach również odegrały swoją rolę w wzroście poparcia dla skrajnej prawicy. Pewna część społeczeństwa, szczególnie z niższych klas społecznych, czuła się zaniedbana przez rządzących i tradycyjne partie.

Skrajna prawica skupiła się na kwestiach związanych z bezpieczeństwem ekonomicznym, obiecywała lepszą opiekę socjalną oraz tworzenie miejsc pracy. Warto również zaznaczyć, że skrajna prawica wykorzystywała globalne trendy populistyczne, które stały się jednym z najważniejszych elementów współczesnej polityki. Populizm był używany przez te ugrupowania jako sposób przyciągnięcia wyborców, obiecując prostsze rozwiązania na trudne problemy i oskarżając tradycyjne partie o korupcję lub nieudolność.

Perspektywa Polska

W kontekście wzrostu skrajnej prawicy w Szwecji i Finlandii, perspektywa Polski nabiera specyficznych odcieni. Choć Polska różni się geograficznie i politycznie od tych dwóch skandynawskich państw, istnieją punkty wspólne, które mogą wpłynąć na polityczny krajobraz Polski w związku z rozwojem skrajnej prawicy.

Pierwszym kluczowym obszarem jest polityka imigracyjna. Zmiany w polityce imigracyjnej w Szwecji i Finlandii, wynikające z kryzysu migracyjnego wywołują podobne debaty na temat granic i bezpieczeństwa jak w Polsce.

Drugim istotnym aspektem jest rosnący populizm i anty-establishmentowe nastroje. Polska również była świadkiem wzrostu partii prawicowych i populistycznych. Wydarzenia w Skandynawii mogą dodatkowo zachęcić takie partie do podkreślania swojej roli jako alternatywy dla tradycyjnych ugrupowań.

W kontekście rosnących nierówności społeczno-ekonomicznych, które odegrały kluczową rolę w poparciu dla skrajnej prawicy w innych krajach, Polska może również zobaczyć analogie. Partie skrajnej prawicy mogą zyskać poparcie, kładąc nacisk na kwestie ekonomiczne i społeczne. Warto również zwrócić uwagę na aspekty związane z wartościami kulturowymi i narodowymi. Polska, z silną tożsamością narodową i tradycją, może być szczególnie podatna na przesłanki obrony wartości narodowych, które są często wykorzystywane przez skrajną prawicę. Wreszcie, debaty nad stosunkiem do Unii Europejskiej i suwerenności narodowej to kwestie, które były obecne zarówno w Polsce, jak i w krajach nordyckich (tj. krajach członkowskich UE – Danii, Finlandii i Szwecji). Rozwój skrajnej prawicy w innych państwach może wpłynąć na kształtowanie postaw i polityki wobec UE.

Co może przynieść przyszłość dla obu partii?

Szwedzcy Demokraci (SD) i Partia Finów (PS) osiągnęły znaczącą pozycję w polityce swoich krajów, co wiąże się z długofalowymi implikacjami dla społeczeństwa, gospodarki i stosunków międzynarodowych. W przypadku SD, ich wpływ na politykę imigracyjną i bezpieczeństwo narodowe jest wyraźny. Choć mieli trudności w zdobyciu wsparcia innych partii, to ich wzrost wpłynął na zmianę dyskursu politycznego w Szwecji w kwestii imigracji. Jednak ich wcześniejsza skrajna retoryka pozostawia ślady i wyzwanie polega na umiejętnym zrównoważeniu ich polityki z koniecznością unikania ekstremizmu. W przypadku PS, ich krytyka integracji europejskiej (choć na czas wyborów i tworzenia koalicji rządowej wygaszona) będzie miała wpływ na stosunki międzynarodowe i pozycję Finlandii w UE. Towarzyszył temu wzrost eurosceptycyzmu i wyrażanej chęci zachowania narodowej suwerenności. To wpłynęło na debatę o przyszłości UE i roli poszczególnych państw w integracji europejskiej. Perspektywy dalszego rozwoju obu partii są obecnie obiektem szerokiej spekulacji. Obie partie mogą nadal czerpać z poparcia osób niezadowolonych z głównego nurtu politycznego i pozostać istotnymi graczami. Jednak napotykają również wyzwania. SD staje przed zadaniem utrzymania umiarkowanego wizerunku, równocześnie nie tracąc wsparcia swoich bardziej skrajnych zwolenników. Dla PS istotne jest utrzymanie zaufania swoich wyborców i zdolność do radzenia sobie z wewnętrznymi konfliktami, które mogą wpłynąć na jedność partii.

Foto: PAP/EPA


[1] T. S. Petropoulos, Breaking Point: How migrant crises have influenced the rise of Far-Right Parties in Italy, Germany, and the UK, Fordham University 2021, s.42-44.

[2] B. Kenes, The Sweden Democrats: Killer of Swedish Exceptionalism, The European Center for Populism Studies (ECPS) 2021, s.30-35.

[3] Opracowanie własne na podstawie danych pochodzących ze stron archiwalnych szwedzkiego parlamentu oraz Europe Elects.

[4] Tamże.

[5]Opracowanie własne na podstawie danych pochodzących ze stron archiwalnych szwedzkiego parlamentu oraz Europe Elects.

[6]Ágnes Berecz, Populism in nordic countries -A critical Assessment, Babes Bolyai University, Cluj – Napoca 2013, s.33-58.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Mateusz Gibała Mateusz Gibała. Student stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Warszawskim. Współpracuje z portalem Nowa Europa Wschodnia oraz Biznes Alert. Prowadzi również bloga o nazwie Polityka po nordycku. Jego zainteresowania koncentrują się na polityce wewnętrznej i zagranicznej krajów nordyckich.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Chiny, Indo-Pacyfik, Nowe technologie, Publikacje

Notatka z wydarzenia ‘’Measurement Problems: China’s GDP Growth Data and Potential Proxides’’: A Big Data China

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy.  W dniu 5…
  • Patrycja Mizera
  • 21 września, 2023
  • Analiza, Europa, Publikacje, Republika Czeska

Forum Polsko-Czeskie 2023: Czeska polityka zagraniczna. Wywiad z Šárką Shoup [cz. 2]

Niniejszy tekst stanowi tłumaczenie transkrypcji rozmowy przeprowadzonej przez Michała Banasiaka. Šárka Shoup - dyrektor Instytutu Polityki i Społeczeństwa. Šárka zajmuje się…
  • Michał Banasiak
  • 19 września, 2023
  • Analiza, Publikacje, Trójmorze

Postanowienia ósmego szczytu Inicjatywy Trójmorza w Bukareszcie

6-7 września 2023 r. w Bukareszcie odbył się szczyt i forum biznesowe Inicjatywy Trójmorza. Wydarzenie z roku na rok przyciąga…
  • Julita Wilczek
  • 14 września, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Mateusz Gibała Mateusz Gibała. Student stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Warszawskim. Współpracuje z portalem Nowa Europa Wschodnia oraz Biznes Alert. Prowadzi również bloga o nazwie Polityka po nordycku. Jego zainteresowania koncentrują się na polityce wewnętrznej i zagranicznej krajów nordyckich.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Notatka z wydarzenia ‘’Measurement Problems: China’s GDP Growth Data and Potential Proxides’’: A Big Data China
    przez Patrycja Mizera
    21 września, 2023
  • Forum Polsko-Czeskie 2023: Czeska polityka zagraniczna. Wywiad z Šárką Shoup [cz. 2]
    przez Michał Banasiak
    19 września, 2023
  • Postanowienia ósmego szczytu Inicjatywy Trójmorza w Bukareszcie
    przez Julita Wilczek
    14 września, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Europa Geopolityka Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas