Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Raporty
  • Publikacje
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Raporty
  • Publikacje
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
mar 18
Gospodarka, Indo-Pacyfik, Publikacje, Ukraina

Ukraińsko-chińskie stosunki gospodarcze – wielka szansa czy niespełnione nadzieje Kijowa?

18 marca, 2022

Analiza w skrócie:

  • Chińska Republika Ludowa pozostaje od 2019 r. głównym partnerem handlowym Ukrainy. Trwająca aktualnie wojna rosyjsko-ukraińska prawdopodobnie wywoła krótkotrwale negatywne implikacje dla ukraińsko-chińskich stosunków gospodarczych, ale w perspektywie długoterminowej nie wstrzyma ich rozwoju (choć może prowadzić do wzmożonej współpracy gospodarczej Pekinu i Moskwy);
  • obrót towarowy między obu krajami ożywił się w ostatnich latach, ale większe korzyści z tego tytułu odnosi Ukraina, która zyskała duży rynek zbytu. Dla Chin eksport do Ukrainy i import z Ukrainy ma znaczenie drugorzędne;
  • inwestycje chińskie w Ukrainie w dużej mierze nie odnoszą sukcesu, a ich przebieg i warunki nie cechują się transparentnością.

Gospodarka Ukrainy i okoliczności włączenia Kijowa w orbitę chińskich wpływów ekonomicznych

Stan ukraińskiej gospodarki od lat nie jest najlepszy. Nie pomogła w tym dokonana w 2014 r. przez Rosję aneksja Krymu oraz globalna pandemia COVID-19 i na pewno nie pomoże trwająca wojna. W ostatnich kilkunastu latach występowały zarówno okresy wzrostu, jak i słabej koniunktury i recesji w ukraińskiej gospodarce. Wskaźniki makroekonomiczne nie są sprzyjające. Według Trading Economics w grudniu 2020 r. ukraińskie PKB per capita było najniższe w całej Europie[1]. W 2019 r. HDI (Human Development Index) w Ukrainie wyniósł 0,779[2], co uplasowało ją niżej niż takie państwa jak Białoruś czy Albania. Ponadto gospodarka ukraińska musi stawiać czoła poważnym problemom: zacofaniu technologicznemu, słabej walucie, korupcji.

Rok 2014 i rosyjska aneksja Krymu pogłębiły kryzys ukraińskiej gospodarki, który postanowiły „zmonetyzować” Chiny, zauważywszy geostrategiczne znaczenie Ukrainy. Pekin uznał, że kraj nad Morzem Czarnym może świetnie się sprawdzić jako transportowy hub w drodze chińskich towarów do całej Europy w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Poza tym Ukraina dysponowała złożami minerałów oraz żyznymi ziemiami. Zbliżenie się Pekinu do Kijowa wpisywało się w politykę wzmacniania chińskiej ekonomicznej obecności w Europie. Ukraina z kolei upatrywała w tym korzyści dla siebie, zwłaszcza że dywersyfikacja relacji politycznych i gospodarczych z państwami trzecimi mogła prowadzić do minimalnego uniezależniania się od wielkiego rosyjskiego sąsiada.

Nawiązana i rozwijana współpraca gospodarcza przyniosła efekty w postaci wejścia Pekinu na pierwsze miejsce partnerów handlowych Kijowa (w 2019 r.). Tej pozycji ChRL dotychczas nie straciła. Nastroje po obu stronach, zwłaszcza chińskiej, do niedawna były pozytywne. Świadczą o tym optymistyczne komentarze na temat zawartego w czerwcu 2021 r. porozumienia ukraińsko-chińskiego o rozszerzeniu partnerstwa i współpracy, w szczególności w obszarze infrastrukturalnym. Oficjalne oświadczenia Pekinu i Kijowa sugerowały duże nadzieje pokładane w pogłębianiu więzów gospodarczych[3].

Wymiana handlowa – kolosalne znaczenie dla Ukrainy, marginalna rola dla ChRL?

Rozwój handlu między Ukrainą a Pekinem w ostatnich latach nabrał na dynamice. W 2021 r. obroty ukraińsko-chińskie osiągnęły wartość niemal 19 mld $[4]. Zauważa się tutaj znaczący wzrost w stosunku do 2020 r. (15,4 mld $) i 2019 r. (12,4 mld $).

ChRL odpowiada za 14,4% importu do Ukrainy i jest rynkiem docelowym dla 15,3% eksportu ukraińskiego[5]. Bilans handlowy jest ujemny dla Ukrainy – w 2021 r. stosunek wynosił 10,97 mld $ (importu z Chin) do 8,00 mld $ (eksportu do ChRL). Szczególnie dynamicznie zwiększał się eksport ukraiński do Chin, przede wszystkim w ostatnich dwóch-trzech latach. Eksport chiński do Ukrainy fluktuował, choć utrzymuje się na stałym, relatywnie wysokim, poziomie od 2018 r.

Eksport ukraiński do Chin na przestrzeni lat 2011-2020:

Eksport chiński do Ukrainy na przestrzeni lat 2011-2021:

Wśród towarów ukraińskich eksportowanych przez Ukrainę do ChRL (dane za 2020 r.) główną część stanowią rudy metali (żelazo), żużel i popiół oraz zboża, które łącznie odpowiadają za ponad 60% ogółu eksportu. Kolejne rodzaje dóbr to m.in. oleje zwierzęce i roślinne, pasza dla zwierząt czy drewno[6]. Chińczycy eksportują głównie sprzęt elektroniczny i elektryczny oraz kotły i maszyny (ok. 35% ogółu), a także np. pojazdy, meble i produkty chemiczne[7]. Co istotne, w 2020 r. ChRL była wiodącym dla Ukrainy kontrahentem w eksporcie broni[8].

Niezwykle ważną rolę w obrocie pełni zboże. W 2019 r. Ukraina stała się głównym dostawcą kukurydzy do ChRL (80% całego importu)[9]. W późniejszym okresie dynamika dostaw tego zboża spadła. Zgodnie z danymi na rok 2021 r. w całości chińskiego importu kukurydzy już tylko 30% stanowiła ta pochodzenia ukraińskiego[10]. Chiny stały się też w 2019 r. liderem w importowaniu ukraińskiego jęczmienia.

Ukraina dostarcza do Chin głównie surowce, a Chiny do Ukrainy dobra konsumpcyjne, przetworzone i hi-tech. Dysproporcje ujawniają się również w tym, że w eksporcie ogólnym ChRL Ukraina zajmuje dopiero 49. miejsce (dane na 2020 r.), odpowiadając raptem za 0,28% całości[11].  

Chińskie inwestycje i przedsięwzięcia w Ukrainie – porażki i mikrosukcesy

Chińczycy w ramach intensyfikowania współpracy gospodarczej z Ukrainą zaczęli podejmować coraz liczniejsze inicjatywy na miejscu, zwłaszcza w sektorach transportowym, infrastrukturalnym, energetycznym i rolniczym. Media rozpisywały się nad imponującymi projektami, wieszcząc im wielkie sukcesy i zacieśnianie więzów ekonomicznych obu krajów. Tymczasem wiele inwestycji zostało zamrożonych lub po prostu zniknęło z przestrzeni debaty publicznej. Obraz zaangażowania inwestycyjnego ChRL w Ukrainie ocenić można jako niejasny, zwłaszcza że strona chińska często unika ujawniania warunków planowanych projektów.

Za przykład posłużyć może rzekome wydzierżawienie od ukraińskiego KSG Argo w 2013 r. przez chińską organizację gospodarczo-militarną Xinijang Contstruction and Production Corps dużego areału (mówiono o zarówno o 100 tys., jak i 3 mln ha) przeznaczonego pod uprawę i hodowlę. Strona chińska potwierdziła zawarcie porozumienia, co następnie zdementował ukraiński agroholding. Finalnie XCPC również oświadczyło, że wspólne przedsięwzięcia przebiegają na niewielką skalę, a żadnej ziemi nie wydzierżawiono[12].

Beijing Skyrizon Aviation próbował w 2019 r. nabyć kontrolny pakiet akcji w ukraińskim Motor Sich, będącym jednym z liderów produkcji nowoczesnych silników dla statków powietrznych[13]. Intensywna krytyka tego projektu i problemy wewnętrzne ukraińskiego koncernu doprowadziły do zawieszenia współpracy, a ostatecznie rozstrzygnięcia kwestii przez sąd, który zdecydował, że pieczę nad Motor Sich obejmie specjalny organ zajmujący się zarządzaniem udziałami przejętymi wskutek korupcji i innych czynów zabronionych[14]  Wobec tej decyzji Pekin rości sobie odszkodowanie w wysokości 4,5 mld $[15].

Wiele mówiono o perspektywach współpracy ukraińsko-chińskiej w sektorze energetycznym. Przewidywano możliwości eksportu uranu z Ukrainy do Chin. Na razie jednak podmioty chińskie często poprzestają na deklaracjach. Przykładowo, chiński CNEIC w 2015 r. wyraził zainteresowanie projektem Novokonstantinovskoye[16]. Wśród ukończonych przedsięwzięć wspomnieć należy o wybudowaniu i uruchomieniu farmy wiatrowej w 2021 r. w Jużnem przez Longyuan Power Group Corporation Ltd[17]. Plany inwestowania w kolejnych latach w ukraińską energię odnawialną przez chińskie podmioty są znaczące i warto bacznie tę kwestię śledzić[18].

W kwestii udanych przedsięwzięć można przywołać zainwestowanie przez COFCO, chińskiego giganta rolniczego, 50 mln $ w port w Mariupolu w celu zwiększenia jego możliwości przeładunkowych[19]. Z kolei CHINA Harbour Engineering Company Ltd. był zaangażowany w trwające niemal rok (2018/19) bagrowanie, czyli oczyszczanie morskich osadów dennych, przy porcie w Czarnomorsku. Chiński podmiot, we współpracy z ukraińskim, usunął 1,5 mln m2 osadów, tworząc perspektywy przyjmowania przez czarnomorski port wielkotonażowych statków [20].

Wartość chińskich inwestycji w Ukrainie na przestrzeni lat 2015-2021 wynosi, jednakże tylko 127 mln $ (dla porównania, w Kazachstanie aż 42 mld $)[21]. Stanowi to jedynie 0,07% wszystkich FDIs w Ukrainie. Co ciekawe, Chińczycy często inwestują poprzez firmy rejestrowane np. w Singapurze lub Holandii, aby korzystać z atrakcyjniejszych zasad opodatkowania i uniknąć ewentualnych sankcji[22]. Wśród inwestorów dominują chińskie przedsiębiorstwa państwowe, które często unikają branż objętych kompleksową i szczegółową regulacją prawną[23]. Atrakcyjność inwestowania w Ukrainie może być podana w wątpliwość z racji skomplikowanego systemu podatkowego i niekorzystnego klimatu biznesowego.

Przy okazji warto też odnotować problem postępującego ukraińskiego uzależnienia finansowego od ChRL, wynikającego z zaciągania pożyczek (na zasadach nie do końca klarownych), zwłaszcza na potrzeby budowy dróg[24]. Mówi się np. o długu w wysokości 1,3 mld $ w związku z wygraniem przetargu na budowę kolejnej linii metra w Kijowie przed dwie chińskie firmy[25].

Wojna w Ukrainie – co dalej z ukraińsko-chińskimi relacjami gospodarczymi?

Bez względu na wynik wojny rosyjsko-ukraińskiego gospodarka Ukrainy ucierpi na konflikcie i zostanie – choćby tymczasowo – zdestabilizowana. Spodziewać się można wstrzymania na jakiś czas ukraińskich dostaw do Chin i zawieszenia chińskich inwestycji (przykładowo wyhamuje projekt instalacji sieci bezprzewodowej 4G w kijowskim metrze przez Huawei). De facto akceptacja putinowskiej inwazji przez Pekin podważa zaufanie Kijowa do Chin, ale wydaje się, że w perspektywie długoterminowej kalkulacja ekonomiczna weźmie górę. Jeśli wskutek wojny Putin przejmie faktyczną kontrolę nad Ukrainą, tym bardziej nic nie będzie stało na przeszkodzie dalszemu rozwijaniu relacji gospodarczych, w tym ściągania chińskich inwestycji, zwłaszcza biorąc pod uwagę silne przymierze chińsko-rosyjskie oraz przewidywane oddalenie się ekonomiczne Rosji od Zachodu w związku z objęciem tego kraju sankcjami[26]. Niemniej, zacieśnianie więzów gospodarczych będzie przebiegało szczególnie intensywnie w ramach stosunków chińsko-rosyjskich, a nie chińsko-ukraińskich.

Podsumowując powyższe rozważania, warto przedstawić kilka kluczowych wniosków. Po pierwsze, ukraińsko-chińskie stosunki gospodarcze nie rozwijają się aż tak dynamicznie, jak tego oczekiwano. Szczególnie wolne postępy notuje się w obszarze inwestycji chińskich w Ukrainie, natomiast wymiana handlowa powiększa się w relatywnie szybkim tempie. Po trzecie, występuje znaczna dysproporcja. Ukraina jest państwem o wiele biedniejszym, słabszym i dysponującym mniejszym potencjałem ekonomicznym niż Chiny, co stawia ją w gorszej pozycji negocjacyjnej, dzięki czemu Pekin może bezproblemowo forsować swoje koncepcje współpracy gospodarczej. Po czwarte, eksport do Chin stanowi kluczowy komponent obrotu towarowego Ukrainy z państwami trzecimi, natomiast eksport do Ukrainy nie odgrywa doniosłej roli w gospodarce chińskiej. Konkluzja jest następująca: współpraca gospodarcza Kijowa z Pekinem kieruje się bardziej w stronę niespełnionych nadziei niż wielkiej szansy. Dalsze losy stosunków gospodarczych Ukrainy i Chin stanowią niemałe wyzwanie dla Polski i całej Unii Europejskiej, która będzie musiała odnaleźć się w nowej rzeczywistości geopolitycznej, izolującej reżim Putinowski, nie zapominając zarazem o niebagatelnej roli współpracy ekonomicznej z ChRL.


[1] Trading Economics, Europe, https://pl.tradingeconomics.com/country-list/gdp?continent=europe, dostęp: 02.03.2022.

[2] UNDP, Human Development Data, https://hdr.undp.org/en/content/download-data, dostęp: 02.03.2022.

[3] Interview: China, Ukraine practical cooperation in 2021 fruitful, says Chinese ambassador, Xinhua, http://www.xinhuanet.com/english/20220115/af9f12996f6844e9a105827eb3ef94ad/c.html ,dostęp: 02.03.2022, Кабінет Міністрів України, https://www.kmu.gov.ua/en/news/ukrayina-ta-kitaj-pidpisali-ugodu-pro-spivpracyu-u-galuzi-budivnictva-infrastrukturi, dostęp: 03.03.2022.

[4] S. Qiu, H. Gu, T. Munroe, Factbox: China’s business and economic interests in Ukraine, Reuters, https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chinas-business-economic-interests-ukraine-2022-02-23/, dostęp: 03.03.2022.

[5] E. Wishnick, Ukraine: China’s Burning Bridge to Europe?, The Diplomat, https://thediplomat.com/2022/02/ukraine-chinas-burning-bridge-to-europe/dostęp, dostęp: 03.03.2022.

[6] Trading Economics, Ukraine Exports to China, https://tradingeconomics.com/ukraine/exports/china, dostęp: 03.03.2022.

[7] Trading Economics, China Exports to Ukraine, https://tradingeconomics.com/ukraine/exports/china, dostęp: 04.03.2022.

[8] Zongyuan Zoe Liu, What’s at Stake for China’s Economic Relationship With Ukraine?, Coucil on Foreign Relations, https://www.cfr.org/in-brief/whats-stake-chinas-economic-relationship-ukraine?fbclid=IwAR0sA_NZ1E3ttZGIvo6DbOQOdGE-K95mAaNEfkCspWEaXNRd9P2Er4BPQKI, dostęp: 05.03.2022.

[9] E. Wishnick, Ukraine: China’s Burning Bridge to Europe?, The Diplomat https://thediplomat.com/2022/02/ukraine-chinas-burning-bridge-to-europe/, dostęp: 05.03.2022.

[10] Dla tak potężnego rynku zbytu jak Chiny 30% to jednak nadal dużo. Zob. Factbox: China’s business and economic interests in Ukraine, Reuters, https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chinas-business-economic-interests-ukraine-2022-02-23/, dostęp: 06.03.2022. Warto dodać, że Chiny przestawiły się na Ukrainę jako dostawcę zboża m.in. wskutek rosnącej rywalizacji z USA i niechęcią sprowadzania tego surowca ze Stanów.

[11] Trading Economics, China’s Exports by Country, https://tradingeconomics.com/china/exports-by-country dostęp: 04.03.2022.

[12] Por. N. Tenzer, Europe can’t ignore Chinese encroachment in Ukraine, EUobserver,  https://euobserver.com/opinion/153301, dostęp: 06.03.2022, KSG Argo, Refutation of information, http://www.ksgagro.com/en/2013/09/23/refutation-of-information/, Mingjiang Li, China’s Economic Statecraft. Co-optation, Cooperation and Coercion, 2017, Chapter 11. Zob. też: Prezes KSG Agro: rolnicy z Ukrainy czekają na otwarcie rynku chińskiego, PortalSpożywczy.pl, https://www.portalspozywczy.pl/technologie/wiadomosci/prezes-ksg-agro-rolnicy-z-ukrainy-czekaja-na-otwarcie-rynku-chinskiego,193935.html, dostęp: 04.03.2022.

[13] A. Hurska, China’s Growing Interest in Ukraine: A Window of Opportunity or a Point of Concern?, Eurasia Daily Monitor, Vol. 16, Issue 120, https://jamestown.org/program/chinas-growing-interest-in-ukraine-a-window-of-opportunity-or-a-point-of-concern/, dostęp: 06.03.2022.

[14] Ukrainian Court Seizes Aerospace Company Motor Sich From Chinese Investors, Radio Free Europe/Radio Liberty, https://www.rferl.org/a/ukraine-seizes-motor-sich/31161801.html, dostęp: 06.03.2022.

[15] R. Jennings, War Puts Billions of Dollars in Ukraine-China Trade at Risk, VOA, https://www.voanews.com/a/war-puts-billions-of-dollars-in-ukraine-china-trade-at-risk-/6459878.html, dostęp: 06.03.2022.

[16] World Nuclear Association, Nuclear Power in Ukraine, https://world-nuclear.org/information-library/country-profiles/countries-t-z/ukraine.aspx, dostęp: 03.03.2022, China looks to export markets, NS Energy, https://www.nsenergybusiness.com/features/featurechina-looks-to-export-markets-4729183/, dostęp: 04.03.2022.

[17] Na marginesie była to pierwsza akwizycja tego typu dokonana przez Longyuan w Europie w ramach światowej ekspansji inwestycyjnej. Zob. Interview, Xinhua, op. cit.; oraz China Longyuan Power Group Corporation Limited, 2019 Annual Report, https://www1.hkexnews.hk/listedco/listconews/sehk/2020/0417/2020041701042.pdf, dostęp: 05.03.2022, M. Halabala, M&A Deals in Ukraine’s Renewable Energy Sector, Ukrainian Journal of Bussines Law, May-June 2020, https://www.asterslaw.com/press_center/publications/ma_deals_in_ukraines_renewable_energy_sector/, dostęp: 05.03.2022.

[18] Zongyuan Zoe Liu, op. cit.

[19] Chinese COFCO to implement an investment project in Mariupol Sea Port, Ukraine Invest, https://ukraineinvest.gov.ua/news/chinese-investment-cofco/, dostęp: 05.03.2022. W innym źródle pada nawet kwota 75 mln $. Zob. Zongyuan Zoe Liu, op. cit.

[20] Zob. Ukraine’s Chernomorsk dredging done by Chinese in less than 11 months, Turkey Sea News, https://www.seanews.com.tr/ukraines-chernomorsk-dredging-done-by-chinese-in-less-than-11-months/183094/, dostęp: 05.03.2022 oraz Chinese company completes dredging project in Ukrainian Chernomorsk sea port, Shovoy, http://www.shovoy.com/chinese-company-completes-dredging-project-in-ukrainian-chernomorsk-sea-port/, dostęp: 06.03.2022.

[21] E. Wishnick, op. cit., Y. Poita, Is Ukraine Really Pivoting Towards China?, CHOICE, https://chinaobservers.eu/is-ukraine-really-pivoting-towards-china/, dostęp: 06.03.2022.

[22] D. Goriunov, B. Prokhorov, H. Sakhno, Chinese economic footprint in Ukraine, Centre for Economic Strategy, https://ces.org.ua/en/chinese-money-in-ukraine-en/, dostęp: 05.03.2022.

[23] Ibidem.

[24] A. Myroniuk, A. Query, Dangerous debt: China lends money to Ukraine with strings attached, Kyiv Post, https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/dangerous-debt-china-lends-money-to-ukraine-with-strings-attached.html, dostęp: 04.03.2022.

[25] Zongyuan Zoe Liu, op. cit.

[26] Więcej na ten temat zob. M. Bogusz, J. Jakóbowski, W. Rodkiewicz, Oś Pekin-Moskwa. Fundamenty asymetrycznego sojuszu. Raport OSW, 2021.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

Related Posts

See All Publications
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Wywiad

Niekończąca się pandemia, wiszący konflikt o Tajwan i rywalizacja z USA. Czy Chiny mają czas na Europę? [dr Michał Bogusz]

Poniższy wywiad jest fragmentem publikacji Instytutu Nowej Europy – Rok obaw i nadziei. Co czeka Europę w 2023? [Raport] Szansa czy zagrożenie? To dylemat…
  • Michał Banasiak
  • 20 marca, 2023
  • Bezpieczeństwo, NATO, Publikacje, Ukraina

Od specjalnej operacji wojskowej do wojny totalnej z NATO. Jak stworzyć nową żelazną kurtynę i uniknąć katastrofy

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Włodzimierz Lenin stwierdził, że w historii ludzkości zdarzają…
  • Jakub Knopp
  • 16 marca, 2023
  • Azja, Bezpieczeństwo, Energetyka, Publikacje

Kryzys energetyczny w państwach Azji Centralnej

Artykuł w skrócie: Sektory energetyczne państw Azji Centralnej opierają się głównie na infrastrukturze z czasów Związku Radzieckiego.Kryzys energetyczny w Azji…
  • Krystian Pachucki-Włosek
  • 14 marca, 2023
See All Publications

Comments are closed.

Kamil Opara. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego na kierunkach prawo oraz stosunki międzynarodowe (specjalizacja: bezpieczeństwo i studia strategiczne). Podczas studiów uczestniczył w wymianie Erasmus na University of Kent. Ukończył także School of Law and Economy of China UW, gdzie obecnie pracuje jako zastępca kierownika. Pasjonata Chin, który swoje zainteresowania badawcze koncentruje wokół polityki zagranicznej i wewnętrznej, prawa oraz cyberbezpieczeństwa Państwa Środka, bezpieczeństwa regionalnego Azji Południowo-Wschodniej, biznesowych negocjacji i komunikacji.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co tydzień będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Niekończąca się pandemia, wiszący konflikt o Tajwan i rywalizacja z USA. Czy Chiny mają czas na Europę? [dr Michał Bogusz]
    przez Michał Banasiak
    20 marca, 2023
  • Od specjalnej operacji wojskowej do wojny totalnej z NATO. Jak stworzyć nową żelazną kurtynę i uniknąć katastrofy
    przez Jakub Knopp
    16 marca, 2023
  • Kryzys energetyczny w państwach Azji Centralnej
    przez Krystian Pachucki-Włosek
    14 marca, 2023
  • 20 lat rządów i… koniec? Co w 2023 roku czeka Turcję Erdoğana?
    przez Michał Banasiak
    13 marca, 2023
  • Syria. Państwo w ruinie
    przez Grzegorz Kordylas
    9 marca, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • Home
  • Ukraine
  • Publications
  • Reports
  • Programmes
  • People
  • Contact

Funded by the National Liberty Institute – Center for Civil Society
Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030

© 2019-2022 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas