Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
gru 22
Publikacje, Wizja Nowej Europy, Wywiad

UNIA EUROPEJSKA – Dominika Ćosić | Wizja Nowej Europy

22 grudnia, 2019

Gorąca dyskusja nad  tym  czy  integracja powinna być intensywniejsza, przeciągający się brexit i  trudne rozmowy o  unijnej przyszłości Bałkanów sprawiają, że  bardzo trudno przewidzieć stopień współpracy, kształt i skład Unii za  dwie dekady. Przetasowania na  szczytach europejskiej polityki od  kilkunastu lat zza  kulis obserwuje i  przybliża korespondentka polskich mediów w  Brukseli, obecnie dziennikarka Telewizji Polskiej, Dominika Ćosić.


Michał Banasiak: Zacznijmy od  tematu z  jednej strony bieżącego, a  z  drugiej kluczowego dla  przyszłości Unii: co z tym brexitem?

Dominika Ćosić: Wszyscy w  Brukseli podkreślają, że  strona unijna jest przygotowana na  każdy możliwy scenariusz: brexit z umową, brexit bez umowy i brak brexitu. Po  październikowym szczycie Rady Europejskiej i  kolejnym przesunięciu daty wyjścia Wielkiej Brytanii z  Unii, znów wszystko jest w  rękach brytyjskich polityków. To  co  zrobią zależy od  tego, co  postanowi nowy rząd. Po  cichu wiele osób liczyło, że  jednak do brexitu nie dojdzie. Że w przyspieszonych wyborach władzę uzyskają labourzyści i – być może przy poparciu części torysów – będą mieli wystarczająco dużo mandatów, żeby rozpisać nowe referendum. A w tymże referendum Brytyjczycy zagłosują za  pozostaniem w  Unii. Ale, jak już wiemy, taki scenariusz się nie ziścił. Zresztą nawet samo przeprowadzenie drugiego głosowania nie gwarantowałoby  innego wyniku niż za pierwszym razem.

Brytyjscy deputowani, z  Jeremym Corbynem i  północnoirlandzkimi unionistami na  czele, przez wiele miesięcy mówili, że  do  wynegocjowanej przez  premier May umowy trzeba wprowadzić poprawki. Tymczasem Bruksela stała ta stanowisku, że umowa jest nienegocjowalna…

…dla niektórych wciąż zbyt małą…

Wydaje mi się, że wszyscy doszli do ściany. Po ostatnich ustępstwach mówi się, że  na  kolejne już  absolutnie nie  ma  miejsca – o  ile nie  zajdą jakieś nadzwyczajne okoliczności. Przecież każdą wprowadzaną zmianę muszą się zgodzić wszystkie kraje. Decyzję o  samym brexicie też musi ratyfikować wszystkie 27 krajów.

Wyobrażasz sobie Unię bez Wielkiej Brytanii?

Trudno uzmysłowić sobie taką sytuację, bo zamieszanie wokół jej wyjścia doszło do takiego stopnia surrealizmu, że  na  dobrą sprawę rozważamy je  w  kategoriach abstrakcyjnych. Całe to wychodzenie, niewychodzenie, przekładanie, itd., sprawiło, że  brexit stracił swoją grozę. Tuż po  referendum był szok, niedowierzanie. Później – przerażenie, niepewność co  dalej. I  nagle, po  3,5 roku od  referendum, okazuje się, że  jesteśmy właściwie w  tym  samym miejscu. Dlatego wiele osób – z  politykami, dyplomatami i  dziennikarzami włącznie – bardzo lekko podchodzi do rozważań o Unii “po brexicie”. Mówimy o tym jak o jakiejś abstrakcyjnej sytuacji. Ale kiedy wrócimy do sedna problemu to rodzi się bardzo wiele pytań, na które nikt nie zna odpowiedzi. Jakie będą relacje handlowe między Wielką Brytanią a  Unią? Jak faktycznie będzie wyglądać granica? To niby jest powiedziane, ale pozostaje różnica między wyobrażeniem a rzeczywistością.

Wielka Brytania pozostałaby na  kursie na  niezależność, stała konkurentem Unii i  zbliżyła ze Stanami Zjednoczonymi czy postawiłaby na bliską współpracę gospodarczą z UE?

Jeżeli do  władzy dojdą tam pragmatycznie myślący politycy, postawią na  rozwój obu kierunków. Z  jednej strony oczywiście silne więzi transatlantyckie i  współpraca z  USA, ale  z  drugiej są  bardzo mocne powiązania gospodarcze między Wielką Brytanią i  Unią Europejską, których nawet brexit nie  przerwie z  dnia na  dzień. Może będzie podpisana nowa umowa o  współpracy? Niekoniecznie z  Unią jako całością, a poszczególnymi krajami.

Spodziewasz się fali kolejnych “exitów” czy  jednak przeciągający się brexit i  jego  oczekiwane reperkusje uzmysłowiły potencjalnym naśladowcom Brytyjczyków, że  wyjście z  Unii to  nie  taka prosta sprawa?

Początkowo część unijnych polityków chciała zrobić z  brexitu pokazówkę i  uświadomić innym, że  nie  tak łatwo się usamodzielnić, a  jeśli nawet już  się uda, to zyski nie przewyższają strat. Jeśli Wielka Brytania straci na  opuszczeniu Unii, to ci, którzy chcieliby dzisiaj iść w jej ślady wyhamują. W zasadzie już to robią, bo np. Marine Le Pen jeszcze kilka lat temu twierdziła, że chce wyprowadzić Francję z Unii, a teraz zmieniła ton i mówi o reformowaniu Unii od  środka. Inna sprawa, że  Unia bez  Wielkiej Brytanii mogłaby się okazać Unią skazaną na  geopolityczną dominację francuską i  niemiecką. Co  z  kolei otworzyłoby drogę do  przyspieszenia procesów wewnątrzintegracyjnych, które często to  Londyn udaremniał.

Podczas gdy Wielka Brytania szykuje się do wyjścia, przed drzwiami do Unii drepczą państwa bałkańskie. I  będą musiały jeszcze podreptać, bo  Francuzi zablokowali rozpoczęcie rozmów akcesyjnych z Albanią i Macedonią Północną.

I  dyplomaci, i  dziennikarze są  oburzeni francuskim wetem – dawno nie  było takiej zgodności. To  decyzja nieracjonalna, egoistyczna i  szkodliwa. Przecież nie  głosowano nad  natychmiastowym przystąpieniem tych krajów do  Unii, a  jedynie nad  rozpoczęciem negocjacji. Mogłyby one trwać 5, 10, 20 lat, a  może nigdy nie zakończyłyby się powodzeniem. Ale chodziło o danie tym państwom perspektywy i docenienie pracy jaką wykonują w kierunku zbliżenia z Brukselą.

Zwłaszcza Macedonia Północna.

Macedończycy przeprowadzili liczne reformy gospodarcze, ale  co  najważniejsze, dokonali czegoś na  Bałkanach niezwykle drażliwego i  wrażliwego: zmienili nazwę państwa. To nie jest tylko suchy zapis: mówimy o  kwestii związanej z  poczuciem tożsamości i  dumy narodowej. To  był trudny krok, który podzielił społeczeństwo. Do tego mieliśmy ustępstwo ze strony Grecji, bo przecież to Grecy domagali się zmiany nazwy i chociaż do takiej doszło to  będący kością niezgody człon “Macedonia” pozostał. W  macedońsko-greckie rozmowy włożono wiele wysiłku, osiągnięto kompromis i  okazuje się, że w kontekście Unii niczego to nie zmienia. Macedonia Północna zyskała jedynie otwarcie drzwi do NATO.

Doszukujesz się we  francuskim wecie innych powodów niż wykorzystanie unijnego forum na użytek polityki wewnętrznej?

Nie. Emmanuel Macron zagrał wyłącznie na  siebie. We Francji wizja rozszerzenia Unii wywołuje negatywne konotacje. Przed 2004 rokiem Francuzów straszono polskim hydraulikiem – to  ze  strachu przed  rozszerzeniem Francja, wspólnie z  Holandią, odrzuciła konstytucję europejską. Macron do  tej pory nie  poradził sobie z  “żółtymi kamizelkami, z  reformą wymiaru sprawiedliwości czy z protestami dotyczącymi kwestii światopoglądowych. Tak więc teraz postanowił – kosztem Unii – nie  dawać Francuzom kolejnych pretekstów do krytykowania jego polityki.

Wszyscy zdają sobie sprawę, że na razie mowa jedynie o  rozpoczęciu negocjacji. A  czy  jest faktyczna wola poszerzenia Unii?

I  tak i  nie. Juncker i  kilku innych ważnych polityków unijnych twierdzili, że  przed  2025 nie  dojdzie do żadnego rozszerzenia. Ale niektóre kraje zabiegają o  otwarcie się na  Bałkany. Przede wszystkim Węgry, Chorwacja i  Słowenia, którym zależy na  stabilizacji w  regionie. Coraz aktywniejsza na  Bałkanach jest też Polska. Za rozszerzeniem zawsze optowała Wielka Brytania. Patrzący racjonalnie Niemcy również. Ale jest grupa państw reagująca alergicznie. Poza  Francją, to  np. wspomniana Holandia. W  krajach Beneluksu słyszy się głosy, że już przyjęcie Bułgarii i Rumunii było błędem, bo nie ma tam dojrzałych demokracji. Zdaniem przeciwników rozszerzenia, pogłębiłoby ono  podziału Unii na Zachodnią i Wschodnią.

A  jak oceniasz przygotowanie krajów bałkańskich do wejścia do Unii?

Dziś żadne państwo nie  jest gotowe. Ani Macedonia Północna, ani Albania, Serbia, Czarnogóra, Bośnia i  Hercegowina czy  Kosowo. Ale  podkreślam: rozpoczęcie rozmów powinno nastąpić, bo  przygotowanie to  jedno, a  geopolityka to  drugie. Natura nie  znosi próżni i  jeśli Unia nie  zainteresuje się Bałkanami, to  odda pole superaktywnym w  tym  regionie Rosji i  Turcji. Bałkany zawsze były dla tych krajów naturalnym obszarem walki o wpływy. Serbię na  przykład tylko  w  ciągu ostatnich tygodni odwiedzili prezydenci Putin i Erdoğan.

Gdyby jednak Unia nie  odwróciła się do  tych krajów plecami, to  w  jakich obszarach czeka je  najwięcej pracy?

Walka z  wszechobecną korupcją. Walka o  tyle trudna, że  korupcja powszechna jest na  szczytach władzy. Do  tego kwestie mniejszości narodowych i  wzajemne stosunki między tymi państwami – tu  mam na  myśli zwłaszcza Kosowo. I  oczywiście bezpieczeństwo granic zewnętrznych. Jeśli Unia ma  jakieś poważne obawy związane z  otwarciem się na  Bałkany, to  w  pierwszym rzędzie znajduje się kwestia imigrantów, którzy dość swobodnie napływając do  państw bałkańskich, mogliby później przemieszczać się w głąb Unii.

Groźbę wpuszczenia na  Bałkany i  do  Unii setek tysięcy, jeśli nie  milionów imigrantów, jakiś czas temu umieścił w swoim arsenale prezydent Erdoğan. Zdaje się, że  Turcja też  będzie dla  Brukseli dużym wyzwaniem w kolejnych latach.

Unia ma z Turcją duży problem i ograniczone możliwości poradzenia sobie z  nim. Po  pierwsze to  rzeczywiście realna groźba “odkręcenia kurka” z  uchodźcami i  powtórka tego, co  mieliśmy w  2015 i  2016 roku. Po drugie, Turcja jest w NATO: zbyt mocne naciskanie na  Ankarę może spowodować, że  ta  zagrozi wyjściem z Paktu Północnoatlantyckiego. A takiego gracza lepiej mieć w strukturach NATO. Mimo zapędów dyktatorskich Erdoğana, Turcja jest krajem w miarę stabilnym. Brzmi to  cynicznie, ale  rządy żelaznej ręki dają stabilizację, której nie ma w krajach, w których doszło do obalenia dyktatorów: Kaddafiego w Libii czy Husajna w Iraku. I  kwestia numer trzy: diaspora turecka w  Niemczech. Kilkumilionowa, coraz bardziej świadoma grupa. Zbyt gwałtowna reakcja wobec Turcji może zakończyć się protestami na  ulicach niemieckich miast. Przedsmak tego mieliśmy, gdy Angela Merkel domagała się ukarania niemieckiego komika, w który w telewizji ZDF żartował z prezydenta Erdoğana. Turcy są świadomi swojej siły, więc Erdoğan pozostanie przy polityce straszenia, bo jest ona skuteczna.

A  wyobrażasz sobie powrót do  rozmów akcesyjnych z Turcją?Po pierwsze, czy Bruksela widzi dzisiaj Turcję jako członka Unii i czy sama Turcja widzi się w Unii?

Na wszystkie pytania odpowiedź brzmi: nie. Spóźniliśmy się. Jeździłam do  Turcji 10 lat temu i  od  tego czasu obserwowałam jak zmienia się nastawienie do  Unii, ale  też  do  NATO. Zmieniało się na  coraz bardziej nieprzychylne, wrogie. Turków zaczęła irytować rola permanentnej narzeczonej Unii. Mijały lata, a  postępów w  rozmowach nie  było. I  być nie  mogło, bo  nikt nie  zgodzi się na  przyjęcie 80-milionowego, muzułmańskiego kraju. Obie strony zdają sobie z tego sprawę.

W  perspektywie 15 lat, Unia stanie się bardziej jednorodna czy jednak dające się już dzisiaj wyróżnić podziały wezmą górę?

To będzie Unia, w której podziały będą silniejsze. Próby przyspieszenia integracji i narzucenia systemu wartości mogą skutkować wzrostem liczby przeciwników Unii. Widać to zresztą po kolejnych wyborach do Parlamentu Europejskiego i poparciu dla ruchów eurosceptycznych. Podkreślam: nie  antynunijnych, a  eurosceptycznych. Bo nie  chodzi o  sprzeciw wobec idei Unii, a  wobec kierunku rozwoju tej idei. Pojawiające się przy każdym kryzysie nawoływanie unijnych liderów: “jeszcze więcej integracji”, tylko  pogłębia podziały. Dziwię się, że  ci politycy nie  zauważą, że  ludzie reagują odwrotnie niż  oni by  chcieli. Jeżeli liderzy nie  odrobią lekcji, to  czekają nas  coraz częstsze i  coraz mocniejsze konfrontacje “elit” z “ulicą”.

Co powinni napisać sobie na ściądze na ten egzamin?

Więcej słuchać i  analizować, a  mniej się obrażać. Mam na  myśli wyniki wyborów w  poszczególnych krajach, które okazują się nie  być po  myśli unijnych polityków. Zamiast mówić o  tym, że  populiści uwiedli ludzi i  że  wyborcy zostali zmanipulowani należy zastanowić się co  przekonało obywateli danego kraju do  zagłosowania akurat w  taki sposób. Brakuje tego. Mam czasem wrażenie, część polityków żyje na jakiejś szklanej górze i nie ma kontaktu z obywatelami. Druga sprawa to zrozumienie specyfiki poszczególnych krajów. Nie  da  się postawić znaku równości między np. Polską i  Szwecją, bo  te  kraje mają różne doświadczenia, różną historię. A  przecież to  wszystko wpływa na  naszą mentalność i  obecną sytuację społeczną i  polityczną. To  jest kluczowe do  uświadomienia sobie, że  Unia nigdy nie  będzie monolitem.


Powyższy wywiad jest fragmentem publikacji Instytut Nowej Europy – Wizja Nowej Europy do pobrania tutaj.

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Michał Banasiak Michał Banasiak. Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej. michal.banasiak@ine.org.pl https://twitter.com/BanasiakMich

Comments are closed.

Michał Banasiak Michał Banasiak. Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej. michal.banasiak@ine.org.pl https://twitter.com/BanasiakMich
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Gamefіkacja wojny po ukraіńsku. System e-punktów „Bonus” od środka
    przez Veronika Barankevych
    12 lipca, 2025
  • Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – czerwiec 2025
    przez Ksawery Stawiński
    12 lipca, 2025
  • Turcja pod rządami Erdoğana: neoosmanizm czy neokemalizm?
    przez Filip Grzebuła
    12 lipca, 2025

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2024 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas