Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
sie 13
Analiza, Dyplomacja sportowa, Geopolityka, Gospodarka, Piłka nożna, Polityka międzynarodowa, Publikacje, Węgry

Węgry, dyplomacja futbolowa i inwestycje w futbol zagraniczny

13 sierpnia, 2021
Węgry, dyplomacja futbolowa i inwestycje w futbol zagranicznyPobierz

Artykuł w skrócie:

– Euro 2020 w Budapeszcie miało być dla Viktora Orbana ukoronowaniem drogi, jaką obrał tuż po wygranych wyborach w 2010 roku;

– Od 2011 roku na Węgrzech funkcjonuje specjalny system ulg dla firm wspierających sport;

– Prezes największego węgierskiego banku jest jedną z najważniejszych osób w światowym futbolu;

– Węgierski Związek Piłki Nożnej finansuje zagraniczne kluby, które znajdują się w granicach Węgier sprzed Traktatu z Trianon.

Gdy w 2010 roku partia Fidesz wygrała wybory parlamentarne, można było spodziewać się, że Viktor Orban na poważnie podejdzie do kwestii polityki wykorzystania sportu. Znając jego zaangażowanie i pasję do sportu, w szczególności futbolu, dość łatwo można było przewidzieć kierunek działań w tej materii. Nikt jednak nie mógł przewidzieć skali i rozmachu tego przedsięwzięcia. Viktor Orban realnie prowadzi politykę odbudowy Wielkich Węgier, a „krzywdy” Traktatu z Trianon bardzo mocno odcisnęły piętno na drodze, którą w ramach dyplomacji futbolowej objął Viktor Orban.

EURO 2020 w Budapeszcie przy pełnym stadionie

Gdy okazało się, że jednym z miast-gospodarzy Euro 2020 ma być Budapeszt, domniemywać można było jak wykorzysta ten fakt Viktor Orban. Mecze, mimo cały czas obecnej pandemii koronawirusa COVID-19, były rozgrywane przy pełnych trybunach. Rzecz jasna pozwalała na to sama sytuacja pandemiczna, gdyż w okresie, kiedy rozgrywano mecze Euro 2020 w Budapeszcie, liczba pozytywnych wyników przeprowadzonych testów oscylowała między 0,9 a 1,2%[1]. W Budapeszcie, na stadionie Puskas Arena, rozegrano 4 spotkania:

– 15 czerwca – Węgry-Portugalia (mecz grupy F)

– 19 czerwca – Węgry-Francja (mecz grupy F)

– 23 czerwca – Portugalia-Francja (mecz grupy F)

– 27 czerwca – Holandia-Czechy (1/8 finału)

Mimo wszystko, z perspektywy zarządzania polityką zdrowotną w okresie wciąż panującej pandemii, jest to odważna decyzja, a cel miał być jeden, który postaram się przybliżyć.

Gdy na pozostałych stadionach, na których rozgrywano mecze Euro 2020, zapełnienie trybun było dużo poniżej pełnej skali (najczęściej między 15 a 50% możliwości), tak w Budapeszcie każde z tych spotkań wypełniło arenę w ponad 75% objętości trybun. Mecze Euro 2020 w Budapeszcie były tymi z najwyższą frekwencją poza półfinałami i finałem na londyńskim Wembley. Na forum europejskiej opinii publicznej zgodnie przyznano, że były to widowiska znakomite pod względem odbioru meczów, atmosfery wielkiego święta sportu oraz jakości. I o to właśnie chodziło Viktorowi Orbanowi.

Nie ulega wątpliwości bowiem, że premier Węgier, prywatnie wielki fan futbolu, chciał, by Euro 2020 w Budapeszcie miało najbardziej możliwy „normalny” wizerunek, przypominający czasy sprzed pandemii koronawirusa. Ta normalność miała objawić się właśnie poprzez pełne trybuny, co miało tworzyć poczucie powrotu do normalności oraz ogólnego poczucia, że można organizować wielkie imprezy sportowe z kibicami. I to niewątpliwie udało się osiągnąć premierowi Węgier. Euro 2020 miało być mocnym akcentem Orbana zamykającym dziesięciolecie działań w piłce nożnej. Był to jedynie ułamek jego polityki dyplomacji futbolowej.

Ulgi dla firm

Olbrzymie znaczenie dla funkcjonowania sportu ma jego finansowanie i sponsoring. Według danych Eurostatu, w 2017, 2018, oraz 2019 Węgry były krajem, którego rząd wydał najwięcej na sport i rekreację. W 2017 roku, przy średniej unijnej 0,7% wszystkich rządowych wydatków, Węgrzy sięgnęli pułap 2,5%. W kolejnych latach ta granica się zmniejszyła, lecz nadal Budapeszt jest liderem unijnym w kwestii wydatków na sport[2].

Wynika to między innymi z systemu, który został wprowadzony w 2011 roku. Firmy wspierające rozwój piłki nożnej, piłki ręcznej, koszykówki, piłki wodnej, hokeju na lodzie lub siatkówki (od 2017) otrzymują ulgi podatkowe[3]. Między 2011 a 2017 rokiem kwota około 390 milionów amerykańskich dolarów została ulokowana w tych dyscyplinach[4]. Jednakże, jak w 2015 roku raportowała organizacja Transparency International, ten system ma pewne wady, które generują wysokie ryzyko korupcji: brak przejrzystości w finansowaniu; duże dysproporcje w finansowaniu poszczególnych dyscyplin; stronniczość w wyborze beneficjentów; niejasne procedury decyzyjne[5]. W odpowiedzi na to Viktor Orban stwierdził, iż nie są to publiczne pieniądze, więc system nie podlega takiej dyskusji[6].

Jedna z najważniejszych osób w państwie

Kierunek, który wyznacza premier Węgier, musi mieć pewną realizację. Odpowiada za to prezes Węgierskiego Związku Piłki Nożnej. Lecz na Węgrzech nie jest to osoba związana tylko z samym futbolem. Sandor Csanyi, bo o nim mowa, jest również prezesem największego węgierskiego banku – OTP. Jednocześnie jest także członkiem Komitetu Wykonawczego UEFA (od 2015 roku), wiceprezydentem FIFA (od 2018 roku) oraz wiceprezydentem UEFA (od 2019 roku). Jego bezpośrednie związki z Viktorem Orbanem są więc niezwykle istotne dla funkcjonowania systemu finansowania sportu na Węgrzech. Z drugiej strony, dają premierowi Węgier bezpośredni dostęp do najważniejszych osób w światowym systemie zarządzania futbolem.

Realizacja polityki „Wielkich Węgier” poprzez futbol

Wątpliwości, jakie budzi system węgierskich dotacji w sporcie, mają pewne sensowne umocowanie. Okazuje się bowiem, że większość tych pieniędzy jest inwestowana głównie w rozwój węgierskiego futbolu. Co ciekawe jednak, nie tylko węgierska federacja czy kluby czerpią korzyści z takiego układu. Interesującym wątkiem jest wsparcie dla klubów zagranicznych, jednakże nieprzypadkowych.

Gdy na mocy Traktatu z Trianon odebrano Węgrom 2/3 obszaru na rzecz Rumunii, Czechosłowacji, Królestwa SHS, Austrii oraz Polski, poza granicami Węgier znalazło się 14 milionów obywateli (choć de facto Węgrami było 3 miliony). Ta strata terytorialna i społeczna Węgier na rzecz innych państw oznaczała także, że poza granicami kraju istniały (bądź dopiero miały powstać) kluby, które były tworzone przez mniejszość węgierską w tych państwach. Dzisiaj, po ponad 100 latach od podpisania Traktatu z Trianon, Viktor Orban poprzez swoją politykę szerokich inwestycji w sporcie, wspiera właśnie te kluby, które mają pochodzenie węgierskie. Są to:

Sepsi OSK – Rumunia 

FK Miercurea Ciuc – Rumunia 

TSC Backa Topola – Serbia 

FC DAC 1904 Dunajska Streda – Słowacja 

KFC Komarno – Słowacja 

MSK Rimavska Sobota – Słowacja

FK Mukacs Mukacheve – Ukraina 

NK Osijek – Chorwacja 

NK Nafta 1903 – Słowenia 

Od momentu, gdy w 2010 roku partia Fidesz przejęła władzę na Węgrzech, kwestia mniejszości węgierskich w państwach sąsiednich była istotną dla Budapesztu. W 2010 roku pojawiła się nowa ustawa o węgierskim obywatelstwie[7]. Według niej, potomkowie obywateli Węgier, którzy mieszkali na terytorium kraju przed rozbiorem, czyli przed 1920 rokiem oraz w okresie 1941-1945, kwalifikowali się do uzyskania obywatelstwa węgierskiego i głosowania w wyborach[8]. W tej irredentystycznej polityce jednym z głównych narzędzi dyplomacji miała być właśnie inwestycja w drużyny piłkarskie. Viktor Orban postanowił właśnie wesprzeć te konkretne kluby, które skupiają wokół siebie tę mniejszość. Precyzyjnie zaplanowana i ukierunkowana struktura inwestycyjna w te podmioty sportowe jest sytuacją win-win dla obu stron:

a) inwestujący zyskuje przychylność lokalnej ludności, która wspiera dany klub;

b) kluby zyskują duży zastrzyk finansowy, który pomaga im modernizować infrastrukturę oraz organizować codzienne życie klubu (od administracji, poprzez szkolenie młodzieży na transferach zawodników skończywszy) na wyższym poziomie.

Warto w tym momencie dodać, iż w wyborach parlamentarnych w 2018 roku Fidesz w okręgach zagranicznych otrzymał ponad 96% głosów (ponad 216 tysięcy głosów)[9].

Kluby te są finansowane przez Węgierski Związek Piłki Nożnej. W latach 2013-2018 wymienione kluby otrzymały:

Sepsi OSK – 6,24 mln USD

FK Miercurea Ciuc – 5,96 mln USD

TSC Backa Topola – 14,04 mln USD

FC DAC 1904 Dunajska Streda – 6,55 mln USD

KFC Komarno – 6,05 mln USD

MSK Rimavska Sobota – 4,68 mln USD

FK Mukacs Mukacheve – 8,27 mln USD

NK Osijek – 6,24 mln USD

NK Nafta 1903 – 4,06 mln USD[10]

Viktor Orban nie kryje się nawet ze swoim marzeniem odbudowy dawnych Wielkich Węgier. I choć wydaje się to wręcz niemożliwe w wymiarze geopolitycznym, to w wymiarze społeczno-sportowym jest to jak najbardziej osiągalny cel. Ów cel polega na ewidentnym podniesieniu poziomu sportowego tych klubów. Sukces sportowy, który przy regularnym finansowaniu i odpowiednim zarządzaniu nadejdzie, stanie się tylko i wyłącznie argumentem w ręku Orbana, który od tej pory będzie mógł posługiwać się przykładem obudowy potęgi klubów węgierskich mniejszości. Jest to cel tożsamy z celem wewnętrznym, czyli podniesieniem poziomu klubów węgierskich oraz reprezentacji kraju – prowadzi do tego długa droga, lecz przy tak świadomym przywódcy kraju, może to za kilka lat zaprocentować. Węgrzy, którzy będą podążać tą drogą, póki władzę w państwie sprawuje Fidesz, za kilka lat będą mogli budować pozytywny wizerunek dzięki:

– regularnie dobrze występującej reprezentacji Węgier (czego namiastką był jej występ podczas Euro 2020);

– regularnym udziale węgierskich klubów w europejskich pucharach;

– szkoleniu młodzieży w węgierskich oraz zagranicznych akademiach.

Inwestowanie w te konkretne kluby jest dobrą drogą, jeśli jest się odpowiednio cierpliwym, gdyż jest to typowe działanie z natury soft power. Efekty są dostrzegalne dopiero po wielu latach, więc przed Orbanem wielki test pokory – czy jest w stanie wytrzymać odpowiednio długo na tej drodze.

Jak radzą sobie finansowane kluby?

Sepsi OSK – na najwyższy szczebel ligowy w Rumunii klub awansował w 2017 roku. Od tego czasu notuje regularny wzrost jakości sportowej. W sezonie 2019/2020 Sepsi OSK zakończył sezon na trzecim miejscu. Sezon 2020/2021 ukończył na czwartym miejscu, więc w nadchodzących rozgrywkach jest uznawany za faworyta do ścisłej czołówki.

FK Miercurea Ciuc – klub obecnie znajduje się w drugiej lidze rumuńskiej. Zeszły sezon zakończył na piątym miejscu, tuż za czwórką, która była premiowana awansem do pierwszej ligi. W porównaniu do sezonu 2019/2020, gdzie klub zajął siedemnaste miejsce, ostatnie rozgrywki były sygnałem, że ta drużyna będzie walczyła o awans.

TSC Backa Topola – klub ten w sezonie 2018/2019 awansował na najwyższy szczebel serbskiej ligi. Swój debiutancki sezon zakończył na czwartym miejscu, natomiast ostatnie rozgrywki drużyna ta zakończyła na piątym miejscu. Klub ten niemalże od razu wskoczył do czołówki najlepszych klubów w Serbii i w tym sezonie będzie walczył o miejsce premiowane awansem do eliminacji europejskich pucharów.

FC DAC 1904 Dunajska Streda – obecnie wicemistrz ligi słowackiej. Od sezonu 2013/2014 notuje regularny wzrost. Rok 2017 zakończył na siódmym miejscu w tabeli, a już od następnych rozgrywek – 2018/2019 – nie opuszcza podium. Ostatnie 5 lat to trzykrotnie trzecie miejsce, a dwukrotnie wicemistrzostwo kraju. Klub ten w tym roku będzie walczył o zwycięstwo w rozgrywkach oraz prawo do eliminacji do Ligi Mistrzów UEFA.

KFC Komarno – klub występujący w drugiej lidze słowackiej. Najlepszy ostatni okres to lata 2017-2019, gdzie kończył rozgrywki ligowe na piątym i szóstym miejscu. Ostatni sezon zakończył na ósmej pozycji i na ten moment nic nie zapowiada, by miał zrobić krok naprzód i awansować do słowackiej ekstraklasy. 

MSK Rimavska Sobota – drużyna obecnie znajduje się na trzecim poziomie rozgrywkowym słowackich rozgrywek. Od sezonu 2017/2018 nieskutecznie próbuje awansować na wyższy szczebel, choć dwukrotnie klub ten zajął drugie miejsce (nie jest ono premiowane awansem). Minione rozgrywki drużyna ta zakończyła na czwartym miejscu i zapowiada się, że w bieżącym sezonie spróbuje wywalczyć awans do drugiej ligi.

FK Mukacs Mukacheve – klub ten do tej pory występował na niższych szczeblach rozgrywkowych na Ukrainie. Od 2014 roku grał na poziomie regionalnym obwodu zakarpackiego. Dopiero nadchodzący sezon 2021/2022 będzie debiutanckim na krajowym, trzecim poziomie rozgrywkowym, w tzw. Druhiej Lidze.

NK Osijek – obecnie wicemistrz Chorwacji. Od wielu lat regularnie występujący na najwyższym szczeblu rozgrywkowym. W latach 2013-2016 zajmował ósme miejsce w końcowej tabeli, lecz od sezonu 2016/2017 regularnie kończy sezon w czołowej czwórce. W tym sezonie aspiruje do awansu do europejskich pucharów oraz mistrzostwa Chorwacji.

NK Nafta 1903 – klub, który po zajęciu ostatniego miejsca w 2012 roku w słoweńskiej ekstraklasie, ogłosił bankructwo. Powrócił do rozgrywek dopiero w sezonie 2017/2018 w drugiej lidze słoweńskiej i z miejsca stał się zespołem walczącym o awans. Do tej pory to się nie udało, ale klub ten nie kończył rozgrywek poniżej piątego miejsca. Drużyna ta aspiruje do powrotu do słoweńskiej ekstraklasy.

Choć są to kluby z Rumunii, Słowacji, Ukrainy, Słowenii, Chorwacji, oraz Serbii  to ich dobre występy w krajowych i europejskich rozgrywkach budują pozytywny wizerunek węgierskiego rządu. Zagraniczne zespoły wspierane przez Węgierski Związek Piłki Nożnej, którego prezes jest bardzo blisko związany z Viktorem Orbanem, trzeba traktować jako podmioty o fundamentalnym znaczenie utrzymania spójnej węgierskiej mniejszości społecznej w tych krajach. A pamiętając o prawie do głosowania w wyborach obywateli węgierskich mieszkających właśnie w tych regionach, rysuje się bardzo dobra perspektywa dla Viktora Orbana w kwestii utrzymania wysokiego procentu poparcia wśród Węgrów mieszkających w państwach sąsiadujących z Węgrami.


[1] Coronavirus Pandemic (COVID-19) – the data, Our World in Data, https://ourworldindata.org/coronavirus-data?country=~HUN (data dostępu: 16.07.2021).

[2] Eurostat, 2019, How much do governments spend on recreation and sport?, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/EDN-20190923-1 (data dostępu: 16.07.2021); Eurostat, 2020, How much do governments spend on recreation and sport?, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/edn-20200923-1 (data dostępu: 16.07.2021); Eurostat, 2021, Government expenditure on recreation, culture and religion, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Government_expenditure_on_recreation,_culture_and_religion (data dostępu: 16.07.2021).

[3] Hungarian Spectrum, 2019, „Throwing good money after bad: state football, basketball, and handball academies at home and abroad”, https://hungarianspectrum.org/2019/12/15/throwing-good-money-after-bad-state-football-basketball-and-handball-academies-at-home-and-abroad/ (data dostępu: 16.07.2021).

[4] Plaza Martin, Diana, Hernandez, Euardo Sebastian Alarcon, 2021, „The ‘Greater Hungary’ and the EURO 2021. Sports diplomacy in illiberal state”, Soccer & Society, Volume 22, Issue 4, str. 333.

[5] Transparency International, 2016, „Corruption risks in Hungarian sports financing”, https://transparency.hu/wp-content/uploads/2015/10/Corruption-Risks-in-Hungarian-Sport-Financing-Study.pdf (data dostępu: 16.07.2021).

[6] Hungarian Spectrum, 2017, „Financing of Hungarian sports: court rules it must be transparent”, https://hungarianspectrum.org/2017/11/17/financing-of-hungarian-sports-court-rules-it-must-be-transparent/ (data dostępu: 16.07.2021).

[7] Majtényi, Balázs, Nagy, Alíz and Péter Kállai, 2018, „Only Fidesz“ – Minority Electoral Law in Hungary”, VerfBlog, https://verfassungsblog.de/only-fidesz-electoral-law-in-hungary/ (data dostępu: 16.07.2021).

[8] Szabó, Zsuzsanna, 2018, „Választás 2018: itt a levélben leadott listás szavazatok eredménye”, Napi.hu, https://www.napi.hu/magyar-gazdasag/valasztas-2018-itt-a-levelben-leadott-listas-szavazatok-eredmenye.660577.html (data dostępu: 16.07.2021).

[9] Ibidem.

[10] Oroszi, Babett and Zoltán Sipos, 2018, „Hungarian government spent billions on football academies in Slovenia, Ukraine and Croatia”, Atlaszo, https://english.atlatszo.hu/2018/12/18/hungarian-government-spent-billions-on-football-academies-in-slovenia-ukraine-and-croatia/ (data dostępu: 16.07.2021).

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Mieszko Rajkiewicz Mieszko Rajkiewicz. Doktorant na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalista z zakresu upolitycznienia i globalizacji sportu. Analizuje sprawy dotyczące dyplomacji sportowej, „sportswashingu" oraz znaczenia sportowego „soft power" we współczesnych stosunkach międzynarodowych.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Chiny, Indo-Pacyfik, Nowe technologie, Publikacje

Notatka z wydarzenia ‘’Measurement Problems: China’s GDP Growth Data and Potential Proxides’’: A Big Data China

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy.  W dniu 5…
  • Patrycja Mizera
  • 21 września, 2023
  • Analiza, Europa, Publikacje, Republika Czeska

Forum Polsko-Czeskie 2023: Czeska polityka zagraniczna. Wywiad z Šárką Shoup [cz. 2]

Niniejszy tekst stanowi tłumaczenie transkrypcji rozmowy przeprowadzonej przez Michała Banasiaka. Šárka Shoup - dyrektor Instytutu Polityki i Społeczeństwa. Šárka zajmuje się…
  • Michał Banasiak
  • 19 września, 2023
  • Analiza, Publikacje, Trójmorze

Postanowienia ósmego szczytu Inicjatywy Trójmorza w Bukareszcie

6-7 września 2023 r. w Bukareszcie odbył się szczyt i forum biznesowe Inicjatywy Trójmorza. Wydarzenie z roku na rok przyciąga…
  • Julita Wilczek
  • 14 września, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Mieszko Rajkiewicz Mieszko Rajkiewicz. Doktorant na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalista z zakresu upolitycznienia i globalizacji sportu. Analizuje sprawy dotyczące dyplomacji sportowej, „sportswashingu" oraz znaczenia sportowego „soft power" we współczesnych stosunkach międzynarodowych.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Notatka z wydarzenia ‘’Measurement Problems: China’s GDP Growth Data and Potential Proxides’’: A Big Data China
    przez Patrycja Mizera
    21 września, 2023
  • Forum Polsko-Czeskie 2023: Czeska polityka zagraniczna. Wywiad z Šárką Shoup [cz. 2]
    przez Michał Banasiak
    19 września, 2023
  • Postanowienia ósmego szczytu Inicjatywy Trójmorza w Bukareszcie
    przez Julita Wilczek
    14 września, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Europa Geopolityka Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas