Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Raporty
  • Publikacje
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Raporty
  • Publikacje
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
mar 28
Europa, Joe Biden, Polska, Publikacje, USA

Wnioski z wizyty Joe Bidena w Europie

28 marca, 2022

Tło wizyty

Zakończyła się trzecia europejska podróż Joe Bidena w funkcji prezydenta Stanów Zjednoczonych (24-26 marca 2022). W pierwszym jej dniu Biden wziął udział w nadzwyczajnym szczycie liderów państw NATO, spotkaniu liderów państw G7 oraz w szczycie Rady Europejskiej. Dzień później rozmawiał z Przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen, by następnie udać się do Rzeszowa, a kilka godzin później do Warszawy. Półtoradniowy pobyt w Polsce obfitował w spotkania z oficjelami polskimi i ukraińskimi, a jego kulminacyjnym momentem było podniosłe przemówienie wygłoszone na dziedzińcu Zamku Królewskiego.

Joe Biden rozpoczął swoją wizytę dokładnie miesiąc po rozpoczęciu przez Rosję wojny przeciwko Ukrainie (24 lutego). Na przestrzeni tych czterech tygodni Stany Zjednoczone wraz z kilkudziesięcioma sojusznikami – zgodnie z zapowiedziami sprzed inwazji – nałożyły daleko idące sankcje gospodarcze i finansowe na Rosję, kontynuowały swoje wsparcie dla Ukrainy poprzez dostawę uzbrojenia oraz przekazywanie danych wywiadowczych, a także wzmacnianie obecności wojskowej w Europie, przede wszystkim na wschodniej flance. Rozpoczęto również przeznaczanie poważnych środków finansowych na rzecz pomocy humanitarnej.

Koordynacja działań odbywa się na poziomie NATO, Unii Europejskiej oraz G7, choć do wybranych sankcji dołączyło też kilka innych państw (Tajwan, Korea Południowa, Australia, Nowa Zelandia, Szwajcaria). Jest to kontynuacja ofensywy dyplomatycznej oraz procesu uzgadniania stanowisk między państwami Zachodu z okresu poprzedzającego wojnę rosyjską. W związku z faktem, że Rosja obecnie nie jest skłonna do istotnych ustępstw i deeskalacji, to dalsze działania ze strony państw Zachodu we wszystkich obszarach są konieczne. Podróż Joe Bidena miała za zadanie osobiste przedyskutowanie sytuacji oraz odpowiedzi na nią, osobiste zapoznanie się z sytuacją humanitarną oraz zapewnienie sojuszników o poważnym podejściu USA do zobowiązania obrony kolektywnej w ramach NATO.

Prezydent przyleciał w towarzystwie Blinkena oraz Austina, a także doradcy ds. bezpieczeństwa narodowego Jake’a Sullivana, co dodatkowo podkreśla wagę wizyty i zakres omawianych tematów

Szczyt Rady Północnoatlantyckiej

Dzień przed szczytem liderów państw NATO sekretarz generalny Sojuszu Jens Stoltenberg wygłosił przemówienie, w którym zapowiedział rozmieszczenie kolejnych czterech grup bojowych w Rumunii, Bułgarii, na Węgrzech oraz na Słowacji. Oznacza to podwojenie liczby grup bojowych na wschodniej flance NATO. Decyzja została ogłoszona oficjalnie dzień później w oświadczeniu szefów państw i rządów sojuszu, i stanowi kontynuację poprzednich działań – uruchomienia planów obronnych, aktywowanie po raz pierwszy w historii sił szybkiego reagowania, znacznego zwiększenia liczby żołnierzy na wschodniej flance czy też przekazania większej liczby sił amerykańskich pod dowództwo NATO. Liderzy zgodzili się także, że potrzebne jest dostosowanie się do nowej sytuacji strategicznej oraz opracowanie planu długoterminowego odstraszania. W związku z powyższym na najbliższym szczycie NATO w czerwcu 2022 r. w Madrycie planowane jest przyjęcie nowej strategii (ang. Strategic Concept). Zapowiedziano wzmocnienie gotowości do radzenia sobie z zagrożeniem chemicznym, biologicznym, radiologicznym oraz nuklearnym. Ponadto wezwano Chińską Republikę Ludową (ChRL) do trzymania się zasad wyrażonych w Karcie Narodów Zjednoczonych oraz powstrzymania się od wspierania Rosji w jakikolwiek sposób, łącznie z działaniami, które mogłyby pomóc Moskwie ominąć sankcje. Podtrzymano przywiązanie do polityki otwartych drzwi (ang. Open Door Policy) oraz przewidziano czas na wystąpienie Wołodymyra Zelenskiego.

Pozostałe spotkania w Brukseli

Podczas szczytu liderów państw G7 strony podtrzymały wolę dalszego obciążania Rosji kosztami ekonomicznymi za inwazję zarówno poprzez pełne egzekwowanie obecnych sankcji, jak i nakładanie kolejnych w razie potrzeby. Zgodzono się na koordynację działań w tym obszarze z uwzględnieniem restrykcji dotyczących obrotu złotem z Bankiem Centralnym Rosji. Tak podczas szczytu G7, jak i Rady Europejskiej poruszono również szereg innych tematów, takich jak dalsza pomoc humanitarna dla Ukraińców, wsparcie państw przyjmujących uchodźców, zmniejszenie zależności państw Unii Europejskiej od rosyjskich źródeł energii z uwzględnieniem dążeń do zielonej transformacji energetycznej, cyberbezpieczeństwo czy też zapobieżenie oraz walkę z globalnym kryzysem żywnościowym w następstwie wojny, oraz sankcji. Zgodzono się co do konieczności wsparcia procesu demokratycznego zwłaszcza na Ukrainie i w Mołdawii.

Po spotkaniu Joe Bidena z Ursulą von der Leyen 25 marca wydano bardzo obszerny komunikat, w którym bardziej szczegółowo opisano diagnozy oraz planowane działania w poszczególnych obszarach. Stany Zjednoczone zdecydowały się nałożyć sankcje na 328 deputowanych do rosyjskiej Dumy, wybranych członków rosyjskiej elity (w tym prezesa Sberbanku, największego banku rosyjskiego) oraz szereg firm z rosyjskiego sektora zbrojeniowego. Waszyngton zobowiązał się do przyjęcia 100 tys. uchodźców z Ukrainy oraz zapowiedział powołanie inicjatywy o nazwie European Democratic Resilience Initiative, mającej za zadanie wsparcie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego tak w Ukrainie, jak w całym regionie.

W ramach redukcji zależności państw UE od rosyjskich surowców Stany Zjednoczone zobowiązały się do sprzedaży min. 15 mld m3 gazu LNG już w 2022 r. Waszyngton oraz Bruksela ogłosiły rozpoczęcie prac nad prywatnością wymiany danych na obszarze euroatlantyckim w następstwie zastrzeżeń wniesionych w 2020 r. przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości[8].

Konkluzje Wizyta Joe Bidena w Europie stanowi bardzo ważne dopełnienie konkretnych, zakrojonych na szeroką skalę działań sojuszniczych w odpowiedzi na rosyjską agresję wobec Ukrainy

Pobyt w Polsce

Jeszcze przed przyjazdem Joe Bidena Polskę odwiedzili amerykański sekretarz obrony Lloyd Austin, sekretarz stanu Antony Blinken oraz wiceprezydentka Kamala Harris. Prezydent natomiast przyleciał w towarzystwie wspomnianych Blinkena oraz Austina, a także doradcy ds. bezpieczeństwa narodowego Jake’a Sullivana, co dodatkowo podkreśla wagę wizyty i zakres omawianych tematów.

W piątek 24 marca w Rzeszowie Biden zobaczył się z żołnierzami 82. Dywizji Powietrznodesantowej, a następnie, wraz z prezydentem RP Andrzejem Dudą, wziął udział w rozmowach z przedstawicielami organizacji pozarządowych niosących pomoc uchodźcom. Lloyd Austin rozmawiał tymczasem z Mariuszem Błaszczakiem. Kolejnego dnia w Warszawie doszło do bezpośrednich rozmów między prezydentami, w trakcie których Duda zaapelował do Bidena o przyspieszenie dostaw zamówionego przez Polskę sprzętu (głównie czołgów Abrams, systemów HIMARS oraz samolotów F-35). Ponadto ważnymi tematami poruszonymi przez przywódców były: współpraca gospodarcza i energetyczna (z naciskiem na energię jądrową), pomoc Ukrainie oraz Ukraińcom, sankcje przeciwko Rosji, wartości demokratyczne oraz zobowiązania sojusznicze.

Na Stadionie Narodowym Biden wraz z premierem Mateuszem Morawieckim oraz prezydentem miasta Warszawa Rafałem Trzaskowskim spotkali się z uchodźcami. Oprócz tego, prezydent USA uczestniczył krótko w rozmowach między A. Blinkenem i Lloydem Austinem a ich ukraińskimi odpowiednikami Dmytro Kułebą oraz Ołeksijem Reznikowem, którzy na tę okazję przybyli specjalnie z Kijowa.

Momentem kulminacyjnym pobytu Joe Bidena w Polsce było podniosłe przemówienie wygłoszone na Zamku Królewskim w Warszawie, oficjalnie nazwanym przez Biały Dom „uwagami dotyczącymi zjednoczonych wysiłków wolnego świata na rzecz wsparcia narodu ukraińskiego”. W najważniejszych bodajże słowach wystąpienia Biden zaapelował o to, aby wolny świat „pozostał zjednoczony dziś, jutro oraz pojutrze, a także w ciągu kolejnych lat i dekad.” Oznacza to, że prezydent słusznie uważa starcie demokracji i państwa prawa z autorytaryzmem i prawem silniejszego za długotrwałe wyzwanie. Padła także bardzo zdecydowana deklaracja o przywiązaniu do zobowiązań sojuszniczych („nawet nie myśl[cie] o naruszeniu terenu NATO o jedną choćby piędź”).

Konkluzje

Wizyta Joe Bidena w Europie stanowi bardzo ważne dopełnienie konkretnych, zakrojonych na szeroką skalę działań sojuszniczych w odpowiedzi na rosyjską agresję wobec Ukrainy. Zwłaszcza podczas spotkań w Brukseli podjęto dalsze, bardzo konkretne kroki na rzecz wzmocnienia obozu zachodniego w obliczu wspólnego zagrożenia. Kontynuowane są działania oraz koordynacja stanowisk w uprzednio wytyczonych obszarach. Nie należy spodziewać się w najbliższym czasie wyjścia poza ustalone tory i rozciągnięcia aktywności na bezpośrednie zaangażowanie militarne NATO na Ukrainie, dostawy samolotów czy misję pokojową.

Jak można się było spodziewać, pobyt prezydenta USA w Polsce nie przyniósł znaczących decyzji i wiekopomnych deklaracji, a przynajmniej takowe nie zostały do tej pory ogłoszone. Można się natomiast spodziewać, że osobiste rozmowy pomogły stronom ustalić stanowiska w wybranych obszarach, co zaowocuje konkretnymi decyzjami w najbliższej przyszłości. Na to wskazuje również charakter Joe Bidena oraz jego administracji preferujących ewolucyjną zmianę zamiast gwałtownych decyzji i zwrotów akcji. Samej wagi wizyty nie sposób przecenić w wymiarze symbolicznym. Polska otrzymała kolejne, bardzo mocne zapewnienie o jedności sojuszniczej (art. V traktatu waszyngtońskiego), a pobyt Bidena był głównym tematem w mediach amerykańskich. Polska stała się krajem frontowym i jest bardzo pozytywnie postrzegana na Zachodzie, w tym w USA. Sytuacja ta poprawia pozycję negocjacyjną Warszawy w rozmowach na tematy sporne w relacjach polsko-amerykańskich (wolność mediów, rządy prawa, mniejszości seksualne). Obecnie zepchnięte są one na dalszy plan, jednak należy się spodziewać, że administracja Bidena będzie chciała kontynuować dialog również w tych obszarach.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

Źródło zdjęcia głównego: Twitter | @POTUS.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

Related Posts

See All Publications
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Wywiad

Niekończąca się pandemia, wiszący konflikt o Tajwan i rywalizacja z USA. Czy Chiny mają czas na Europę? [dr Michał Bogusz]

Poniższy wywiad jest fragmentem publikacji Instytutu Nowej Europy – Rok obaw i nadziei. Co czeka Europę w 2023? [Raport] Szansa czy zagrożenie? To dylemat…
  • Michał Banasiak
  • 20 marca, 2023
  • Bezpieczeństwo, NATO, Publikacje, Ukraina

Od specjalnej operacji wojskowej do wojny totalnej z NATO. Jak stworzyć nową żelazną kurtynę i uniknąć katastrofy

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Włodzimierz Lenin stwierdził, że w historii ludzkości zdarzają…
  • Jakub Knopp
  • 16 marca, 2023
  • Azja, Bezpieczeństwo, Energetyka, Publikacje

Kryzys energetyczny w państwach Azji Centralnej

Artykuł w skrócie: Sektory energetyczne państw Azji Centralnej opierają się głównie na infrastrukturze z czasów Związku Radzieckiego.Kryzys energetyczny w Azji…
  • Krystian Pachucki-Włosek
  • 14 marca, 2023
See All Publications

Comments are closed.

Jakub Graca. Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskich w Krakowie; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Działał w kilku organizacjach studenckich, odbył praktykę w ambasadzie RP w Ottawie, pracował w kilku międzynarodowych firmach. Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co tydzień będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Niekończąca się pandemia, wiszący konflikt o Tajwan i rywalizacja z USA. Czy Chiny mają czas na Europę? [dr Michał Bogusz]
    przez Michał Banasiak
    20 marca, 2023
  • Od specjalnej operacji wojskowej do wojny totalnej z NATO. Jak stworzyć nową żelazną kurtynę i uniknąć katastrofy
    przez Jakub Knopp
    16 marca, 2023
  • Kryzys energetyczny w państwach Azji Centralnej
    przez Krystian Pachucki-Włosek
    14 marca, 2023
  • 20 lat rządów i… koniec? Co w 2023 roku czeka Turcję Erdoğana?
    przez Michał Banasiak
    13 marca, 2023
  • Syria. Państwo w ruinie
    przez Grzegorz Kordylas
    9 marca, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • Home
  • Ukraine
  • Publications
  • Reports
  • Programmes
  • People
  • Contact

Funded by the National Liberty Institute – Center for Civil Society
Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030

© 2019-2022 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas