Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
paź 08
Afryka i Bliski Wschód, Analiza, Bezpieczeństwo, Migracje, Publikacje, Syria, Terroryzm, Unia Europejska

Wojna domowa w Syrii – główne wyzwania 2021 r. z perspektywy bezpieczeństwa europejskiego

8 października, 2021
Wojna domowa w Syrii – główne wyzwania 2021 r. z perspektywy bezpieczeństwa europejskiegoPobierz

Tłumaczenie: Karolina Wiercioch

Artykuł w skrócie:

– Wojna w Syrii wywiera bardziej znaczący wpływ na Europę, niż przewidywano w 2011 roku;

– niekontrolowana migracja stworzyła utrudnienia dla międzynarodowej współpracy w Europie w zakresie utrzymania bezpieczeństwa na granicach zewnętrznych i zagraża wewnętrznemu przepływowi osób w strefie Schengen;

– kolejnym wyzwaniem dla Europy jest zagrożenie terroryzmem, które rozwija się m.in. w związku z konfliktem syryjskim. W tym kraju działa co najmniej pięć dużych organizacji terrorystycznych;

– prawo humanitarne wydaje się nie mieć zastosowania w tym ogarniętym wojną kraju, a konwencje genewskie są dawno zapomniane;

– z perspektywy europejskiej istnieje szansa na zneutralizowanie, a przynajmniej zminimalizowanie skutków takich zagrożeń jak niekontrolowana migracja, terroryzm, czy kryzysy humanitarne.

Wstęp

Wewnętrzny konflikt w Azji Zachodniej powoduje niezdecydowanie w kwestii interwencji obcych państw w wojnę domową w Syrii. Napięcia pojawiły się początkowo po Arabskiej Wiośnie w 2011 roku i stanowiły początek sporu pomiędzy Syryjską Republiką Arabską a jej obywatelami. Następnie sytuacja uległa dalszemu pogorszeniu, kiedy w konflikt włączyły się kolejne podmioty poszukujące korzyści wynikających z rozpadu państwa. Oprócz szeregu państw biorących udział w wojnie syryjskiej, w konflikt zaangażowały się również organizacje międzynarodowe i krajowe, a także grupy terrorystyczne. Każdy z aktorów konfliktu posiada własne cele i może je osiągnąć jedynie poprzez przyłączenie się do jednej z koalicji, co automatycznie czyni go wrogiem pozostałych ugrupowań. Ponadto, mimo iż tysiące cywilów poniosło śmierć, o wiele więcej osób musiało uciekać ze swoich domów, miasta są regularnie bombardowane, wojna trwa, a szanse na zawieszenie broni wydają się dość ograniczone.

Po ponad dekadzie nieustannych zmagań i udziale wielu państw europejskich w minimalizowanie szkodliwych skutków konfliktu syryjskiego należy skoncentrować się na bieżących wyzwaniach i trudnościach. Wojna w Syrii ma bardziej znaczący wpływ na Europę, niż przewidywano w 2011 roku, a liczne problemy wymagają niezwłocznego rozwiązania. Niektóre z nich, takie jak migracja, terroryzm, zastosowanie nowych technologii w prowadzeniu wojny czy katastrofa humanitarna, są palącymi problemami od lat, podczas gdy inne, takie jak zaangażowanie kolejnych państw w konflikt, pojawią się w najbliższych miesiącach, jeśli nie zostaną odpowiednio powstrzymane.

Migracja

Migracja, również ta nielegalna, stanowi zasadniczo największe wyzwanie dla bezpieczeństwa europejskiego. Skutkiem konfliktu syryjskiego jest obecność 5,3 mln uchodźców w krajach sąsiadujących i 6,6 mln osób wewnętrznie przesiedlonych[1] (dla których brak jest regulacji w świetle prawa międzynarodowego). Uchodźcy z Syrii liczyli 378 000 osób w 2015 roku, co stanowiło 29% wszystkich osób ubiegających się o azyl w Unii Europejskiej – był to najwyższy odsetek wśród wszystkich narodowości[2]. Ponadto wśród 3 mln osób, które złożyły wniosek o azyl w UE w latach 2015-2017, ponad 800 tys. zostało zidentyfikowanych jako obywatele Syrii[3]. Co więcej, od 2013 r. Syria pozostaje krajem wiodącym pod względem pochodzenia osób ubiegających się o azyl w UE. W 2020 r. liczba Syryjczyków ubiegających się o azyl po raz pierwszy w UE spadła z 74 900 w 2019 r. do 63 500[4]. Należy również podkreślić, iż Syryjczycy odpowiadali za 17% przypadków nielegalnego przekroczenia granic UE w 2019 r. Ludzie ci są świadomi istniejących w Unii Europejskiej ograniczeń i specjalnych programów oferowanych migrantom, ale mimo to próbują przedostać się do Europy nielegalnymi drogami, ryzykując życie i zakłócając politykę migracyjną UE[5].

Niekontrolowana migracja stworzyła przeszkody dla międzynarodowej współpracy w Europie w zakresie utrzymania bezpieczeństwa na granicach zewnętrznych i zagraża wewnętrznemu przepływowi osób w strefie Schengen. Ogromna liczba osób pragnie przybyć do Europy, jednak nadal przebywa w Syrii. Mimo to zamierzają przekroczyć granicę, o ile tylko nie zostaną zatrzymani. Ponadto w Europie istnieją już dziesiątki obozów, choćby w Grecji, we Włoszech i w Hiszpanii, a mieszkający w nich migranci raczej prędzej niż później będą musieli je opuścić. Obozy są przepełnione, liczba ludzi wciąż rośnie i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie miała się ona zmniejszyć. Po trzecie, wiele krajów europejskich przyjęło już tysiące migrantów. Proimigranckie programy tych państw mają swoje ograniczenia, a od 2015 roku brakuje już miejsca dla nowych przybyszów. Co więcej, migranci z Europy Wschodniej – Ukrainy i Białorusi – również opuszczają swoje kraje ze względu na trwające konflikty lub wewnętrzną sytuację polityczną. Poza tym należy podkreślić, że kraje europejskie są na skraju swojej efektywności ekonomicznej. Światowa pandemia wirusa Covid-19 nakłada na Europę kolejne obowiązki związane z weryfikacją każdego migranta w taki sposób, aby nie rozprzestrzeniał on na kontynencie wirusa lub jego nowych mutacji.

Terroryzm

Zagrożenie terroryzmem rozwijającym się w ramach konfliktu syryjskiego stanowi kolejne wyzwanie dla Europy. W tym kraju działa co najmniej pięć dużych organizacji terrorystycznych, m.in. Państwo Islamskie (ISIS) i Front Al-Nusra[6], które starają się zradykalizować ludzi mieszkających w Europie lub wysyłają swoich członków do Unii Europejskiej z zamiarem dokonywania ataków. Podstawowym celem wykorzystywania uchodźców, mimo iż wskaźnik skuteczności nie jest wysoki, jest transport przykrywkowy dżihadystów i przestępców, którzy na terenie Europy mają rozpocząć swoją nielegalną działalność[7].

Ponadto terroryzm to nie tylko zamachy bombowe czy przy użyciu noża, ale także inne działania, takie jak przemyt narkotyków, wymuszenia, rozboje, radykalizacja religijna
w państwie, czy wreszcie dążenie do utworzenia kalifatu w Europie.
Organizacje terrorystyczne dążą do wywierania wpływu na państwa. Terroryzm stanowi kość niezgody między sąsiadującymi krajami, które obwiniają się wzajemnie, gdy jedno z nich nie powstrzymuje migrantów angażujących się w działalność terrorystyczną i przekraczających ich granice zewnętrzne. Tego typu problemy zakłócają współpracę międzynarodową ze względu na utratę dwustronnego zaufania. Członkowie grup terrorystycznych w Syrii będą nadal planować lub inicjować zewnętrzne operacje terrorystyczne, a jednym z ich głównych celów pozostają kraje Europy Zachodniej.

Kryzys humanitarny

Trzecią obecnie występującą przeszkodą, stanowiącą poważne wyzwanie dla Europy, jest kryzys humanitarny. Miliony ludzi są przesiedlane, a wielu innym grozi głód i śmierć. Mimo iż Unia Europejska stale potępia przypadki łamania praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego w Syrii oraz potwierdza wsparcie dla międzynarodowych wysiłków na rzecz odpowiedzialności, nie wystarczy to, aby pomóc Syryjczykom. Co więcej, wydaje się, że na terenie tego ogarniętego wojną kraju prawo humanitarne nie ma zastosowania, a konwencje genewskie zostały dawno zapomniane.

W związku z powyższym Europa ma kolejny problem do rozwiązania. Państwa członkowskie Unii Europejskiej przez lata pielęgnowały równość i szacunek, egzekwując implementację prawa międzynarodowego. Obecnie, podczas kryzysu w Syrii, brakuje tożsamości Europejczyków, którzy postrzegają siebie jako obrońców praw człowieka i równości płci, zwolenników kultywowania wszystkich religii i wspierania środowisk homoseksualnych. Syria została zapomniana, a chociaż Unia Europejska nadal potępia przypadki łamania praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego w Syrii, to nie ma to znaczenia. UE pod koniec czerwca 2020 r. zorganizowała zdalnie czwartą Brukselską Konferencję w sprawie Syrii, skoncentrowaną na politycznym rozwiązaniu kryzysu i odpowiedzi na potrzeby humanitarne, jednakże sytuacja w kraju systematycznie ulega dalszemu pogorszeniu[8]. Ponadto obecnie Europa boryka się z nierozwiązanymi problemami migrantów w Afryce i na Bliskim Wschodzie, które należało rozwiązać lata temu[9].

Rekomendacje

Jak już wspomniano, konflikt rozpoczął się ponad dekadę temu, a żaden z przedstawionych pomysłów i rozwiązań nie był na tyle skuteczny, aby znacząco poprawić status Syrii i zabezpieczyć Europę. Niemniej jednak, niektóre z działań należy wyróżnić, jak choćby misje międzynarodowe prowadzone przez Unię Europejską i członków NATO. Istnieje kilka misji, które jednocześnie chronią Europę i mają wpływ na sytuację w Syrii. Należy uwzględnić następujące operacje[10]:

– Zabezpieczanie Morza Śródziemnego „Sea Guardian” (ang. Securing the Mediterranean Sea 'Sea Guardian’) – misja prowadzona na Morzu Śródziemnym w celu utrzymania bezpieczeństwa, zwalczania terroryzmu, budowania zdolności obronnych w regionie, ochrony swobody żeglugi i infrastruktury krytycznej oraz pomocy w utrzymaniu współpracy w zakresie bezpieczeństwa z innymi podmiotami w regionie.

– Misja Szkoleniowa w Iraku (ang. Training Mission in Iraq; NATO Mission Iraq – NMI) – jest to misja szkoleniowa, której głównym zadaniem jest wzmocnienie potencjału sił irackich i ochrona regionu przed ponowną falą ataków terrorystycznych oraz walka z organizacją terrorystyczną Państwo Islamskie (ISIS). Szkolenie koncentruje się na następujących obszarach: przeciwdziałanie użyciu improwizowanych urządzeń wybuchowych (ang. improvised explosive devices – IED), planowanie cywilne i wojskowe, obsługa techniczna pojazdów opancerzonych oraz medycyna wojskowa. NATO wspiera również budowanie międzynarodowej współpracy z irackimi siłami zbrojnymi. Wprowadzenie takiej misji w Syrii mogłoby okazać się kluczowe dla budowania narodowej armii syryjskiej.

– EUNAVFOR MED 'Irini’ – Unia Europejska podjęła wysiłek w celu wyegzekwowania embarga ONZ na dostawy broni do Libii i Syrii. Tym samym przyczynia się do procesu pokojowego w tym kraju, prowadząc operację wojskową na Morzu Śródziemnym. Operacje prowadzone są przy użyciu środków powietrznych, satelitarnych i morskich we współpracy z państwami członkowskimi Unii Europejskiej.

– Inherent Resolve – Siły zbrojne USA są założycielem i dowódcą międzynarodowej koalicji, a w całej operacji bierze udział blisko 70 państw zaangażowanych w Iraku. Obecnie misja w Syrii jest prowadzona przez Francję pod nazwą Chammal – stanowi ona rozszerzenie mandatu międzynarodowej koalicji Inherent Resolve. Operacja Chammal opiera się na dwóch filarach – wsparciu i szkoleniu. Filar szkoleniowy polega na kształceniu syryjskich żołnierzy w celu przygotowania ich do samoobrony kraju. Jest to również okazja do zapoznania żołnierzy z nowymi technologiami i strategiami bojowymi. Filar wsparcia opiera się na aktywnym udziale francuskich jednostek wojskowych w walce z Państwem Islamskim.

Z perspektywy europejskiej istnieje szansa na  przynajmniej zminimalizowanie skutków takich zagrożeń jak niekontrolowana migracja, terroryzm, czy kryzysy humanitarne. Najdogodniejszym sposobem jest rozpoczęcie działań na miejscu, zanim niebezpieczeństwa te pojawią się w Europie. Z tego powodu misje zagraniczne, cywilne oraz wojskowe, wspierane przez organizacje międzynarodowe, mają kluczowe znaczenie dla wyprzedzenia, złagodzenia i wyeliminowania zagrożeń, zanim dotrą one do Europy. Mandat do misji w Syrii powinien zostać przyznany wszystkim członkom UE i NATO i stanowić przedłużenie powołanej w 2012 roku Misji Nadzoru Organizacji Narodów Zjednoczonych w Syrii (UNSMIS). Tylko wielostronna i jednomyślna współpraca może być podstawą stworzenia warunków do ustabilizowania sytuacji w Syrii. Wszystkie prowadzone misje muszą być wykorzystane do wzmocnienia działań wojskowych i cywilnych organów organizacji międzynarodowych w celu zażegnania konfliktu. Pierwszym krokiem jest przywrócenie misji w Syrii, składającej się z przedstawicieli UE i NATO. Jest ona niezbędna do kontrolowania sytuacji wewnętrznej, niesienia pomocy humanitarnej dla ludności cywilnej, a także kontrolowania migracji i zwalczania zagrożenia terrorystycznego. Na początku obie organizacje mogłyby zaangażować obserwatorów i żołnierzy z innych misji prowadzonych w pobliżu Syrii wskazanych powyżej, oraz na granicy morskiej z Europą.

Podsumowanie

Syria jest polem bitwy, na którym będzie pojawiać się coraz więcej problemów. Lista zagrożeń jest ogromna, dlatego też społeczność międzynarodowa musi sprawnie reagować. Migracja, terroryzm i problem pomocy humanitarnej dla narodu syryjskiego stanowią priorytety w procesie wzmacniania bezpieczeństwa europejskiego. Wszak zagrożenia te znajdują się wciąż poza granicami Europy i jest jeszcze czas na właściwą reakcję. Politycy powinni wykorzystać prawo międzynarodowe oraz zaangażować UE i NATO do prowadzenia działań bliżej Syrii i skoncentrować się na kluczowych częściach syryjskiego terytorium. Jeżeli podmioty europejskie zjednoczone w organizacjach nie zareagują, to Federacja Rosyjska, która jest niezwykle zaangażowana w Syrii, będzie nadal rozbudowywała swoje bazy wojskowe. Obecnie Kreml dysponuje czterema takimi obiektami, jednak już zaczął inwestycje w kolejne[11]. Może to prowadzić do kolejnych prób wywierania presji na NATO i UE na Bliskim Wschodzie. Bezpieczeństwo Europy jest silnie uzależnione od sytuacji w Syrii, a to jest ostatni moment na podjęcie działań. 

Bibliografia:

1. Olech A., Cooperation between NATO and the European Union against hybrid threats with a particular emphasis on terrorism, https://ine.org.pl/en/cooperation-between-nato-and-the-european-union-against-hybrid-threats-with-a-particular-emphasis-on-terrorism, dostęp: 02.08.2021.

2. Olech A., Działalność UNHCR w Afryce i na Bliskim Wschodzie, Przegląd Geopolityczny, 2018, s. 134-152.

3. Rogozińska A., Olech A., The Russian Federation’s Military Bases Abroad, Instytut Nowej Europy, Warszawa 2020, s. 46-51.

4. Charity & Security Network, Syria: Listed Terrorist Groups and Humanitarian Crises, https://charityandsecurity.org/country/syria, dostęp: 31.03.2021.

5. Komisja Europejska, Statistics on migration to Europe, https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/promoting-our-european-way-life/statistics-migration-europe_en, dostęp: 30.07.2021.

6. Eurostat, Asylum statistics, Bruksela 2021, s. 3.    

7. Institute on Statelessness and Inclusion, From Syria to Europe: experiences of Stateless Kurds and Palestinian Refugees from Syria Seeking Protection in Europe, styczeń 2019, s. 11.

8. Funk M., Parkes R., Refugees versus terrorists, European Union Institute for Security Studies, styczeń 2016, s. 3.

9. C. Thépaut, C. Wilder, Expanding Humanitarian Assistance to Syrians: Two Deadlines Approaching, https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/expanding-humanitarian-assistance-syrians-two-deadlines-approaching, dostęp: 02.08.2021.

10. Orchard P., Is the European Union Failing Syrian Refugees?, Australian Institute of International Affairs, https://www.internationalaffairs.org.au/is-the-european-union-failing-syrian-refugees/, dostęp: 01.08.2021.

11. Pew Research Center, Number of Refugees to Europe Surges to Record 1.3 Million in 2015, www.pewresearch.org/Pew Research Center/2016/08/02/number-of-refugees-to-europe-surges-to-record-1-3-million-in-2015/, dostęp: 30.07.2021.


[1] P. Orchard, Is the European Union Failing Syrian Refugees?, Australian Institute of International Affairs, https://www.internationalaffairs.org.au/is-the-european-union-failing-syrian-refugees/, dostęp: 1.04.2021.

[2] Pew Research Center, Number of Refugees to Europe Surges to Record 1.3 Million in 2015, www.pewresearch.org/Pew Research Center/2016/08/02/number-of-refugees-to-europe-surges-to-record-1-3-million-in-2015/,dostęp: 30.03.2021.

[3] Institute on Statelessness and Inclusion, From Syria to Europe: experiences of Stateless Kurds and Palestinian Refugees from Syria Seeking Protection in Europe, styczeń 2019, s. 11.

[4] Eurostat, Asylum statistics, Bruksela 2021, s. 3.

[5] Komisja Europejska, Statistics on migration to Europe, https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/promoting-our-european-way-life/statistics-migration-europe_en, dostęp: 30.03.2021.

[6] Charity & Security Network, Syria: Listed Terrorist Groups and Humanitarian Crises, https://charityandsecurity.org/country/syria, dostęp: 31.03.2021.

[7] M. Funk, R. Parkes, Refugees versus terrorists, European Union Institute for Security Studies, January 2016, s. 3.

[8] Więcej informacji na temat obecnej sytuacji w Syrii i konieczności niesienia pomocy humanitarnej można znaleźć w: C. Thépaut, C. Wilder, Expanding Humanitarian Assistance to Syrians: Two Deadlines Approaching, https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/expanding-humanitarian-assistance-syrians-two-deadlines-approaching, dostęp: 02.04.2021.

[9] A. Olech, Działalność UNHCR w Afryce i na Bliskim Wschodzie, Przegląd Geopolityczny, 2018, s. 134-152.

[10] A. Olech, Cooperation between NATO and the European Union against hybrid threats with a particular emphasis on terrorism, https://ine.org.pl/en/cooperation-between-nato-and-the-european-union-against-hybrid-threats-with-a-particular-emphasis-on-terrorism, dostęp: 02.04.2021.

[11] A. Rogozińska, A. Olech, The Russian Federation’s Military Bases Abroad, Instytut Nowej Europy, Warszawa 2020, s. 46-51.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Dr Aleksander Olech Dr Aleksander Olech. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Doświadczenie badawcze zdobywał m.in. na Université Jean Moulin Lyon 3, Instytucie Stosunków Międzynarodowych w Pradze, Instytucie Wspierania Pokoju i Zarządzania Konfliktami w Wiedniu, NATO Energy Security Centre of Excellence w Wilnie i NATO Centre of Excellence Defence Against Terrorism w Ankarze. Stypendysta OSCE & UNODA Peace and Security, NATO 2030 Global Fellowship oraz Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego. Główne zainteresowania badawcze to terroryzm, międzynarodowa współpraca na rzecz bezpieczeństwa w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Publikacje, Rosja

Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025

Autorzy: Ksawery Stawiński, Adam Jankowski 08.05.25 Umowa Surowcowa Ósmego maja ukraiński parlament ratyfikował tak zwany Mineral Deal. Oficjalna, mniej dźwięczna,…
  • Adam Jankowski
  • 15 czerwca, 2025
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Unia Europejska

PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025

Autorzy: Mikołaj Woźniak, Konrad Falkowski. Wsparcie merytoryczne: Łukasz Kobierski 9.05. Słowacko-chińskie rozmowy w Moskwie Na tle uroczystości związanych z obchodami…
  • Mikołaj Woźniak
  • 15 czerwca, 2025
  • Analiza, Nowe technologie, Publikacje

Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej

W XXI wieku bardziej niż kiedykolwiek rywalizacja państw przeniosła się do sfery technologii. W związku z tym od kilkunastu lat…
  • dr Tomasz Pawłuszko
  • 8 czerwca, 2025
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Dr Aleksander Olech Dr Aleksander Olech. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Doświadczenie badawcze zdobywał m.in. na Université Jean Moulin Lyon 3, Instytucie Stosunków Międzynarodowych w Pradze, Instytucie Wspierania Pokoju i Zarządzania Konfliktami w Wiedniu, NATO Energy Security Centre of Excellence w Wilnie i NATO Centre of Excellence Defence Against Terrorism w Ankarze. Stypendysta OSCE & UNODA Peace and Security, NATO 2030 Global Fellowship oraz Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego. Główne zainteresowania badawcze to terroryzm, międzynarodowa współpraca na rzecz bezpieczeństwa w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025
    przez Adam Jankowski
    15 czerwca, 2025
  • PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025
    przez Mikołaj Woźniak
    15 czerwca, 2025
  • Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej
    przez dr Tomasz Pawłuszko
    8 czerwca, 2025

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2024 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas