Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
sie 18
Analiza, Bezpieczeństwo, Brexit, Geopolityka, Polityka międzynarodowa, Polityka wewnętrzna, Publikacje, Wielka Brytania

Wpływ Brexitu na sytuację w Irlandii Północnej

18 sierpnia, 2021
Wpływ Brexitu na sytuację w Irlandii PółnocnejPobierz

Analiza w skrócie:

– jedną z licznych konsekwencji Brexitu, czyli wyjścia Zjednoczonego Królestwa ze struktur Unii Europejskiej, jest ponowne zaognienie sytuacji w Irlandii Północnej;

– ten należący do Zjednoczonego Królestwa kraj przez dekady targany był konfliktem o charakterze narodowowyzwoleńczym z aspektem religijnym;

– powraca pytanie o ewentualne oderwanie się Irlandii Północnej od Wielkiej Brytanii i zjednoczenie z Republiką Irlandii.

Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej — zgodnie z wolą niewiele ponad połowy tych obywateli, którzy wzięli udział w przeprowadzonym w czerwcu 2016 roku referendum — opuściło Unię Europejską 31 stycznia 2020 roku. W związku z tym konieczne stały się nowe rozwiązania dotyczące m.in. brytyjskich granic czy handlu. Wywołały one zamieszki w Irlandii Północnej 23 lata po podpisaniu porozumienia pokojowego.

Początku konfliktu należy szukać w XII wieku i anglo-normandzkiej inwazji na wyspę.[1] Religia stała się istotnym aspektem sporu za panowania króla Henryka VIII, który, odchodząc w 1534 roku od Kościoła katolickiego, ustanowił niezależny od papieża Kościół anglikański (protestancki); Irlandczycy to z kolei w zdecydowanej większości katolicy. W kolejnych dziesięcioleciach Anglicy, Walijczycy i Szkoci masowo kolonizowali wyspę Irlandię, szczególnie jej północno-wschodnią część, konfiskując Irlandczykom ich ziemie, zaś w połowie XVII wieku Oliver Cromwell doprowadził do osiedlenia się na terytorium Irlandii tysięcy brytyjskich żołnierzy.[2] Brutalność Brytyjczyków, w tym walka z irlandzką kulturą, represje wobec katolików i dokonywane na Irlandczykach masakry, spotkały się z oporem mieszkańców wyspy.

W XX wieku istotną rolę odegrało przegrane powstanie wielkanocne z 1916 roku (wraz z późniejszymi egzekucjami przywódców zrywu) oraz irlandzka wojna o niepodległość z lat 1919-1921, toczone partyzancko przez Irlandzką Armię Republikańską przeciwko siłom Wielkiej Brytanii. Irlandczycy wywalczyli suwerenność na większości terytorium, ale potomkowie osadników (lojaliści) chcieli pozostania 6 leżących w Ulsterze hrabstw, w których stanowili już większość, w Zjednoczonym Królestwie. Partyzanci byli gotowi walczyć o niepodległość całej wyspy, jednak ostatecznie irlandzka reprezentacja (Michael Collins i Arthur Griffith), postawiona pod ścianą przez perspektywę otwartej wojny z Imperium Brytyjskim, zgodziła się na podział ziem irlandzkich — powstała Irlandia Północna oraz składająca się z pozostałych 26 hrabstw Irlandia Południowa (później Wolne Państwo Irlandzkie, dziś oficjalnie Republika Irlandii). Ówczesny kompromis Collinsa nie został zaakceptowany przez sporą część republikanów, stał się przyczyną podziału wśród nich i paradoksalnie doprowadził do krwawych walk w kolejnych latach (wojna domowa z lat 1922-1923, w której trakcie w zamachu zginął Collins) i dziesięcioleciach.

Sytuacja szczególnie pogorszyła się pod koniec lat 60., w dużej mierze z przyczyn ekonomicznych, ale także z powodu dyskryminowania Irlandczyków. Kolejne 30 lat nazywane jest the Troubles, czyli niepokoje. O ile w czasie wojny o niepodległość partyzanci IRA — uzbrojeni dużo skromniej niż żołnierze brytyjscy — atakowali głównie związane z rządem i służbami brytyjskie instytucje na wyspie (np. komisariaty policji), o tyle w II połowie XX wieku odłamy IRA przeprowadzały regularne zamachy terrorystyczne, także poza Irlandią Północną. Brytyjska armia również była brutalna, czego najlepszym przykładem jest słynna „krwawa niedziela” (Bloody Sunday) 30 stycznia 1972 roku, kiedy brytyjscy żołnierze krwawo stłumili pokojowy marsz w Derry, zabijając przy tym 14 nieuzbrojonych osób (13 na miejscu, 14. ofiara zmarła później w wyniku odniesionych ran) i raniąc kolejnych 15;[3] wielokrotnie osoby te uciekały przed żołnierzami lub pomagały rannym.[4] Lojaliści także podkładali bomby — tylko jednego dnia w maju 1974 roku zabiły one 34 osoby.[5] Kiedy w 1976 roku brytyjskie władze odmówiły schwytanym członkom irlandzkich jednostek paramilitarnych statusu jeńców, traktując ich jak pospolitych przestępców, ci w więzieniach rozpoczęli protesty; ich strajki głodowe z początku lat 80. napotkały na nieugięte podejście Margaret Thatcher, które doprowadziło do śmierci 10 więźniów.[6] W sumie the Troubles kosztowały życie ponad 3,5 tys. osób, a ok. 40 tys. osób zostało rannych.[7] Po latach walk ostatecznie 10 kwietnia 1998 roku podpisano porozumienie wielkopiątkowe (Good Friday Agreement), a część IRA się rozbroiła. Choć Irlandia Północna pozostała w Zjednoczonym Królestwie, to porozumienie zakłada między innymi, że w przyszłości o ewentualnym zjednoczeniu z Republiką ma decydować wola większości mieszkańców Irlandii i Irlandii Północnej.[8] Władza została zdecentralizowana, a wszystkie ważne decyzje polityczne podejmowane w Belfaście wymagają poparcia zarówno unionistów, jak i nacjonalistów, dzięki czemu żadna ze stron nie dominuje; premier i wicepremier również muszą reprezentować dwie różne opcje.[9]

Nie sprawiło to jednak, że społeczeństwo Irlandii Północnej przestało być podzielone. Do dziś mniej niż 10% dzieci uczy się w szkołach zintegrowanych.[10] Segregacja katolików i protestantów — również ta dosłowna, fizyczna — pozostała faktem, zgodnie z wolą wielu po obu stronach sporu.[11] Sinn Féin, polityczne zaplecze republikanów od początku XX wieku, pozostaje silną i znaczącą partią zarówno w Irlandii, jak i w Irlandii Północnej. Irlandzcy nacjonaliści sprzeciwiali się wyjściu Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej, a większość biorących udział w referendum mieszkańców Irlandii Północnej zagłosowała za pozostaniem w UE, podobnie jak większość głosujących mieszkańców Szkocji, choć tam sprzeciw wobec opuszczenia struktur unijnych był jeszcze wyraźniejszy. Na irlandzkiej wyspie pobrexitowym problemem stała się przede wszystkim kwestia granicy z Republiką — do tej pory praktycznie otwartą na przepływ ludzi i dóbr w obie strony, zgodnie z prawem unijnym, ale i porozumieniem wielkopiątkowym. Żeby nie naruszać istotnych zapisów porozumienia, do umowy brexitowej dodano tzw. protokół północnoirlandzki, w którym ustalono, że choć Irlandia Północna nie pozostanie częścią jednolitego rynku UE, to unijne zasady dotyczące unii celnej, swobodnego przepływu towarów i osób będą tam obowiązywać, zaś kontrole odbywać się będą na linii wyspa Irlandia–wyspa Wielka Brytania; w ten sposób de facto ustalono nową granicę na Morzu Irlandzkim.[12] Ma to znaczenie nie tylko prawne i gospodarcze, ale też (a może przede wszystkim) symboliczne.

Porozumienie weszło w życie z początkiem 2021 roku i spotkało się ze sprzeciwem unionistów, obawiających się zjednoczenia Irlandii i bycia mniejszością w Republice. W marcu br. unioniści oficjalnie wycofali swoje poparcie dla porozumienia wielkopiątkowego.[13] Grozi to poważnym zachwianiem już i tak kruchego pokoju. Wiosną gangi lojalistów atakowały funkcjonariuszy policji koktajlami Mołotowa i cegłami m.in. w Belfaście, Derry i Carrickfergus; wśród agresorów były podburzane przez dorosłych dzieci w wieku nawet 12 lat.[14] Rannych zostało co najmniej 88 policjantów.[15] Atakowani byli także cywile, a kilka katolickich rodzin zostało zmuszonych przez bojówkarzy do opuszczenia swoich domów.[16] Gniew lojalistów dodatkowo podsyciła podana do publicznej wiadomości w marcu br. decyzja o niestawianiu zarzutów osobom obecnym na pogrzebie byłego szefa wywiadu IRA i więźnia Bobby’ego Storey’a w czerwcu 2020 roku, w czasie obowiązywania restrykcji wprowadzonych w ramach walki z pandemią COVID-19, na którym obecnych było ok. 2 tys. osób, w tym wielu polityków Sinn Féin, łącznie z wicepremier Irlandii Północnej Michelle O’Neill.[17] Pod wpływem zamieszek brytyjski rząd zażądał renegocjacji protokołu północnoirlandzkiego, na co z kolei nie zamierza zgodzić się Bruksela.[18]

Z drugiej strony powróciła kwestia referendum w sprawie zjednoczenia Irlandii, o które od 2016 roku głośno upominają się liderzy nacjonalistów i republikanów — taką możliwość zapewnia Irlandczykom porozumienie wielkopiątkowe. Powszechne głosowanie musiałoby zyskać aprobatę Londynu i odbyć się zarówno w Irlandii Północnej, jak i w Irlandii. Perspektywa tego referendum nigdy nie była tak bliska. Brexit mocno wpłynął na to, że większość mieszkańców Irlandii Północnej chce takiej możliwości, ale też na to, że podobne nastroje panują w Szkocji, gdzie tegoroczne wybory lokalne wygrała opowiadająca się za zerwaniem unii z Anglią Szkocka Partia Narodowa, a ponad połowa obywateli tego kraju chce ponownego referendum niepodległościowego.[19]

Sytuacja w Irlandii Północnej spotyka się z globalnym zainteresowaniem. Swoje wsparcie dla procesu pokojowego wyraził m.in. prezydent tradycyjnie mocno zaangażowanych w sprawy irlandzkie Stanów Zjednoczonych, Joe Biden (który, nota bene, często i chętnie podkreśla swoje irlandzkie korzenie[20]). Wyraźnie zaznaczył on, że decydujące znaczenie ma utrzymanie porozumienia wielkopiątkowego, jednocześnie zaprzeczając, jakoby USA miały oficjalnie opowiedzieć się po którejkolwiek ze stron w sprawie protokołu północnoirlandzkiego.[21] Kwestia ta jednak niewątpliwie pozostanie niezwykle istotną w kontekście relacji Wielkiej Brytanii z USA.

O swoją niepodległość i godne życie Irlandczycy walczyli przez wieki i z pewnością nie zapomnieli o tym w ciągu ostatnich 23 lat. Skoro Brytyjczycy mieli możliwość zadecydowania o wyjściu z UE, to i Irlandczycy powinni dostać szansę zagłosowania w referendum nad swoją obecnością w Zjednoczonym Królestwie (podobnie jak Szkoci w kwestii obecności w Wielkiej Brytanii). To rozwiązanie polityczne, niemilitarne i demokratyczne. Unia Europejska powinna wspierać dążenia do przeprowadzenia referendum, a także zawrzeć (lub potwierdzić) odpowiednie umowy z ewentualnie zjednoczoną Irlandią czy niepodległą Szkocją, szczególnie że społeczeństwa tych krajów są prounijne i w 2016 roku opowiedziały się za pozostaniem Zjednoczonego Królestwa w UE. Zapobieżenie ponownemu wybuchowi konfliktu w Irlandii Północnej jest kluczowe nie tylko dla bezpieczeństwa na Wyspach, ale ma też ogromne znaczenie globalne.


[1] „History of the Northern Ireland Conflict”, Sky History, https://www.history.co.uk/history-of-the-northern-ireland-conflict.

[2] Ibidem.

[3] Martin Melaugh, „‘Bloody Sunday’, Derry 30 January 1972 — Names of the Dead and Injured”, CAIN Web Service, https://cain.ulster.ac.uk/events/bsunday/deadinj.htm.

[4] Ibidem.

[5] IrishCentral Staff, „On This Day: Loyalist bombings in Dublin and Monaghan kill 34 in 1974”, IrishCentral, https://www.irishcentral.com/roots/history/1974-dublin-monaghan-bombings.

[6] Peter Taylor, „Bobby Sands: The Hunger Strike that Changed the Course of N Ireland’s Conflict”, BBC, https://www.bbc.com/news/stories-56937259.

[7] Julian O’Neill, „Stormont’s Executive Office to Pay for Troubles Pension Scheme”, BBC, https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-56718930.

[8] Charles Landow, James McBride, „Moving Past the Troubles: The Future of Northern Ireland Peace”, Council on Foreign Relations, https://www.cfr.org/backgrounder/moving-past-troubles-future-northern-ireland-peace.

[9] Ibidem.

[10] Abby Wallace, „Leaders are Failing the Young People of Northern Ireland”, The Irish Times, https://www.irishtimes.com/opinion/leaders-are-failing-the-young-people-of-northern-ireland-1.4534365.

[11] Steven Grattan, „Northern Ireland Still Divided by Peace Walls 20 Years After Conflict”, The World, https://www.pri.org/stories/2020-01-14/northern-ireland-still-divided-peace-walls-20-years-after-conflict.

[12] Tom Edgington, Chris Morris, „Brexit: What’s the Northern Ireland Protocol?”, BBC, https://www.bbc.com/news/explainers-53724381.

[13] Dan Haverty, „How Brexit Lit the Fuse in Northern Ireland”, Foreign Policy, https://foreignpolicy.com/2021/04/13/brexit-loyalist-unionist-violence-uvf-northern-ireland/.

[14] „‘Criminal Gangs’ Encouraging Children into Violence on Northern Ireland’s Streets, Say Police”, Sky News, https://news.sky.com/story/criminal-gangs-encouraging-children-into-violence-on-northern-irelands-streets-say-police-12267276.

[15] Kate Devlin, „Northern Ireland Riots: 88 Police Officers Injured in ‘Unacceptable’ Violence, Says Brandon Lewis”, The Independent, https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/northern-ireland-riots-violence-police-b1830661.html.

[16] Dan Haverty, „How Brexit Lit the Fuse in Northern Ireland”, Foreign Policy, https://foreignpolicy.com/2021/04/13/brexit-loyalist-unionist-violence-uvf-northern-ireland/.

[17] „Bobby Storey Funeral: PPS Explains Why It Felt There Was No Prospect of Successful Prosecution”, Belfast Telegraph, https://www.belfasttelegraph.co.uk/news/northern-ireland/bobby-storey-funeral-pps-explains-why-it-felt-there-was-no-prospect-of-successful-prosecution-40256251.html.

[18] „Brexit: UK Wants to Redraw Northern Ireland Protocol”, BBC, https://www.bbc.com/news/uk-politics-57911148.

[19] Tim Shipman, Jason Allardyce, „Union in Crisis as Polls Reveal Voters Want Referendum on Scottish Independence and United Ireland”, The Sunday Times, https://www.thetimes.co.uk/article/union-in-crisis-as-poll-reveals-voters-want-referendum-on-scottish-independence-and-united-ireland-wwzpdlg7b.

[20] Matt Viser, „Irish Humor, Irish Temper: How Biden’s Identity Shapes His Political Image”, The Washington Post, https://www.washingtonpost.com/politics/biden-irish-st-patricks/2021/03/17/6b59390c-8740-11eb-8a8b-5cf82c3dffe4_story.html.

[21] Andrea Shalal, Trevor Hunnicutt, „Biden Underscores Need to Maintain Northern Ireland Peace, Will Not Weigh in on UK-EU Row”, Reuters, https://www.reuters.com/article/uk-usa-ireland-idUSKBN2B912N.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Małgorzata Cichy Małgorzata Cichy. Magister Filologii Angielskiej oraz Bezpieczeństwa Narodowego i Międzynarodowego na Uniwersytecie Śląskim. Specjalizuje się w bezpieczeństwie międzynarodowym, jej główne zainteresowania to konflikty zbrojne, zjawisko współczesnego terroryzmu międzynarodowego, Bliski Wschód i zaangażowanie państw zachodnich oraz Rosji w tym regionie, a także relacje transatlantyckie.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Indo-Pacyfik, Publikacje, USA

Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Na początku marca bieżącego roku, po 18 miesiącach…
  • Jakub Knopp
  • 25 maja, 2023
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Wojsko i armia, Wywiad

Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]

Leon Komornicki – generał dywizji Wojska Polskiego w stanie spoczynku, były zastępca szefa Sztabu Generalnego WP. Od 1991 prezes Fundacji…
  • Aleksy Borówka
  • 23 maja, 2023
  • Media, Polityka międzynarodowa, Publikacje, Trójmorze

Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!

Miło nam ogłosić, że tworzymy w INE Program Trójmorze, którego dyrektorem został dr Tomasz Pawłuszko! Jednocześnie mamy przyjemność uruchomić nabór…
  • Zespół INE
  • 20 maja, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Małgorzata Cichy Małgorzata Cichy. Magister Filologii Angielskiej oraz Bezpieczeństwa Narodowego i Międzynarodowego na Uniwersytecie Śląskim. Specjalizuje się w bezpieczeństwie międzynarodowym, jej główne zainteresowania to konflikty zbrojne, zjawisko współczesnego terroryzmu międzynarodowego, Bliski Wschód i zaangażowanie państw zachodnich oraz Rosji w tym regionie, a także relacje transatlantyckie.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku
    przez Jakub Knopp
    25 maja, 2023
  • Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]
    przez Aleksy Borówka
    23 maja, 2023
  • Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!
    przez Zespół INE
    20 maja, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas