Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
lis 10
Algieria, Analiza, Bezpieczeństwo, Energetyka, Gaz, Maroko, Polityka międzynarodowa, Publikacje, Unia Europejska

Wpływ kryzysu w relacjach algiersko-marokańskich na dostawy gazu do Unii Europejskiej

10 listopada, 2021
Wpływ kryzysu w relacjach algiersko-marokańskich na dostawy gazu do Unii EuropejskiejPobierz

Artykuł w skrócie:

– Po zerwaniu stosunków dyplomatycznych z Marokiem, Algieria nie przedłużyła umowy na eksploatację gazociągu Maghreb-Europe biegnącego przez marokańskie terytorium;

– rezygnacja z dostaw przez ww. gazociąg może doprowadzić do wzrostu kosztów gazu i energii elektrycznej w Hiszpanii, pogłębiając trwającą od początku roku trudną sytuację energetyczną tego kraju;

– w interesie Unii Europejskiej jest poprawa relacji algiersko-marokańskich i możliwie jak najszybsze przywrócenie funkcjonowania ww. gazociągu. Mediatorem mogłaby być Portugalia.

Przyczyny i przebieg sporu

Obecny kryzys w relacjach między obydwoma państwami został zapoczątkowany uznaniem w grudniu ubiegłego roku przez ustępującego prezydenta USA Donalda Trumpa zwierzchnictwa Maroka nad terytorium Sahary Zachodniej, czemu od lat sprzeciwia się Algieria. W zamian Maroko zgodziło się na normalizację stosunków z Izraelem w ramach promowanych przez Biały Dom tzw. porozumień abrahamowych. Mają one służyć stworzeniu koalicji państw arabskich i Izraela w celu ograniczenia wpływów Turcji i Iranu na Bliskim Wschodzie i w Północnej Afryce. Przed Marokiem podpisały je Bahrajn, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Sudan. Współpraca z Izraelem, ze względu na kwestię palestyńską, budzi jednak sprzeciw opinii publicznej w państwach muzułmańskich. Między innymi dlatego decyzja Maroka została skrytykowana przez algierskie władze. Następnie 12 sierpnia br. podczas wizyty w Rabacie szef MSZ Izraela Jair Lapid podał do publicznej wiadomości tematy swoich rozmów z marokańskim odpowiednikiem. Wśród nich znalazły się wspólne zaniepokojenie współpracą algiersko-irańską oraz działaniami Algierii mające uniemożliwiać Izraelowi zostanie członkiem-obserwatorem Unii Afrykańskiej. MSZ Algierii zarzucił Maroku inspirowanie wypowiedzi Lapida. Wypomniał też jego władzom popieranie separatystów dążących do niepodległości algierskiej prowincji Kabilia. Twierdzi, że są oni odpowiedzialni za wywołanie plagi pożarów, która w sierpniu nawiedziła Algierię, a służby marokański i izraelskie miały im w tym pomagać. Następnie 24 sierpnia br. Algieria zerwała stosunki dyplomatyczne z Marokiem, a 22 września zamknęła swoją przestrzeń powietrzną dla cywilnych i wojskowych samolotów z tego kraju. Algieria nie przedłużyła umowy na eksploatację gazociągu Maghreb-Europa, biegnącego przez terytorium Maroka i Gibraltaru do hiszpańskiej Cordoby, która wygasła 31 października. W ten sposób Maroko od 1 listopada nie uzyskuje dochodów z tytułu tranzytu algierskiego gazu.

Historia trudnych relacji między Algierią i Marokiem

Stosunki Algierii z Marokiem pozostają napięte od prawie 60 lat. Co prawda Maroko wspierało Algierię w walce o uzyskanie niepodległości w latach 1954-1962, jednak już po roku od osiągnięcia tego celu, w 1963 r. doszło między nimi do tzw. piaskowej wojny. Przyczyną jej wybuchu były zgłaszane przez Maroko roszczenia do regionów Tindouf i Bechar, na terenie których odkryto złoża żelaza. Istotne znaczenie miały też różnice ideologiczne między marokańską monarchią a wojskowymi socjalistycznymi władzami Algierii. Od czasu opuszczenia Sahary Zachodniej przez Hiszpanię, algierski rząd popiera dążenia Frontu Polisario do wyzwolenia tego terenu spod władzy Maroka. Stawką w tym konflikcie jest dostęp do złóż ropy naftowej znajdujących się na spornym terytorium. Podczas algierskiej wojny domowej w latach 1991-2002 władze tego kraju zarzucały stronie marokańskiej wspieranie islamistycznej opozycji, co doprowadziło do zamknięcia w 1994 r. granicy lądowej między państwami. W ciągu ostatnich dwudziestu lat obustronne próby porozumienia stale przeplatały się z incydentami i wzajemnymi oskarżeniami. W tym czasie największe odprężenie w relacjach między obydwoma państwami nastąpiło w latach 2004-2006. Doszło wówczas do wzajemnego zniesienia wymogów wizowych dla obywateli Algierii i Maroka.

Znaczenie algiersko-marokańskiego sporu dla UE

Kryzys w relacjach algiersko-marokańskich może doprowadzić do wzrostu cen energii elektrycznej na półwyspie iberyjskim. Obecnie ponad 50% gazu dostarczanego do Hiszpanii pochodzi z Algierii[1], która eksportuje ten surowiec poprzez dwa gazociągi. Pierwszy z nich to wspomniany Maghreb-Europa. Drugi, o nazwie Medgaz, łączy dnem Morza Śródziemnego algierskie Beni Saf z hiszpańską Almerią. Dotychczas każdy z nich był w stanie dostarczyć 8000 m³ surowca rocznie[2]. Co prawda w 2019 r. algierski minister ds. energi Mustafa Guitouni stwierdził, że dzięki przedłużeniu kanału biegnącego między miejscowościami Al Aricha i Ben Safi, już od 2020 r. miało być możliwe zwiększenie wolumenu gazu transportowanego przez Medgaz do 16 000 m[3], jednak dotychczas ta zapowiedź nie została wcielona w życie. W celu sprostania tym wymogom władze Algierii rozpoczęły rozmowy z Nigrem w sprawie tranzytu tamtejszego gazu przez jej terytorium, ale realizacja tego przedsięwzięcia najprawdopodobniej będzie możliwa w dopiero w dalszej perspektywie czasu. Istnieje zatem ryzyko, że przynajmniej w początkowym okresie, Algieria nie będzie w stanie dostarczyć Hiszpanii dotychczasowego wolumenu gazu.

Zmniejszenie dostępnego wolumenu gazu zmusi Hiszpanię do zwiększenia dostaw z innych kierunków, co doprowadzi do wzrostu cen gazu. W konsekwencji dojdzie do kolejnych podwyżek cen energii elektrycznej, co z kolei pobudzi inflację, pogłębiając problemy makroekonomiczne kraju. Od początku 2021 r. ceny prądu w Hiszpanii wzrosły z 42 euro do 215 euro za Megawatogodzinę (MwH)[4]. Pozostałe towary i usługi są tam obecnie o 3% wyższe niż na początku roku[5]. Kryzys w Hiszpanii wynika w dużej mierze ze wzrostu gazu na światowych wywołanego przez fakt, iż tegorocznej zimy temperatury powietrza były niższe niż w ciągu ostatnich lat, co spowodowało wzrost konsumpcji tego surowca. Jego zapasy na terenie UE uległy wyczerpaniu i państwa europejskie były zmuszone do zwiększenia jego importu m.in. poprzez zakup LNG z Azji. Drugą przyczyną wzrostu cen energii elektrycznej jest wcielanie w życie postanowień polityki klimatycznej UE, w wyniku której wzrosły ceny emisji dwutlenku węgla. 14 września br. hiszpański rząd ogłosił plan na rzecz wyhamowania wzrostu kosztów energii elektrycznej dla gospodarstw domowych oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP) do 4,4% do końca roku. Jego założenia to przede wszystkim tymczasowa (do końca roku) redukcja podatków wpływających na ostateczną wysokość rachunków: VAT z 21% do 10%, tzw. specjalnego podatku od produkcji energii elektrycznej (płaconego przez podmioty zanieczyszczające środowisko) z 5,1% do 0,5% i likwidacja „standardowego” podatku od produkcji energii elektrycznej. Dodatkowo na ten cel ma zostać przeznaczone 2,6 mld euro tegorocznych zysków spółek energetycznych i 900 mln wpływów z aukcji na uprawnienia do emisji CO₂. Powołany ma zostać także Narodowy Fundusz na rzecz Zrównoważonego Systemu Energii Elektrycznej mający służyć rozdzielaniu kosztów produkcji energii z OZE pomiędzy producentów energii z innych źródeł. Jednak wobec pojawienia się ryzyka niedostatecznych dostaw gazu ze strony Algierii, niniejsze działania mogą okazać się niewystarczające.

Wnioski i perspektywy

W interesie Hiszpanii jest doprowadzenie do poprawy relacji między Algierią i Marokiem. Nie jest ona jednak wiarygodna w roli mediatora dla strony marokańskiej, ze względu na napięcia występujące w relacjach między tymi państwami. Hiszpania z dystansem odniosła się do uznania przez Trumpa marokańskiego zwierzchnictwa nad Saharą Zachodnią. Nie mogła poprzeć tej inicjatywy, bo stanowiłaby ona precedens, który dałby uzasadnienie dla marokańskich roszczeń wobec Ceuty i Melilly – miast położonych nad brzegiem Morza Śródziemnego, będących hiszpańskimi enklawami w Afryce, otoczonymi przez terytorium Maroka. Pogorszyłoby to też relacje hiszpańsko-algierskie.  Następnie w marcu br. marokański wywiad ujawnił, że Hiszpania przyjęła na leczenie lidera Frontu Polisario Brahima Ghaliego. W odpowiedzi Maroko zaoferowało azyl Carlesowi Puigdemontowi, który w ramach podziękowania poparł roszczenia tego państwa wobec Ceuty i Melilly. Jednak pomimo tych incydentów Hiszpania pozostaje głównym partnerem handlowym Maroka i w interesie obydwu państw jest zażegnać wynikające z nich nieporozumienia.   

Poprawa relacji algiersko-marokańskich i doprowadzenie do możliwie zmiany decyzji władz Algierii w sprawie gazociągu Maghreb-Europe jest też w interesie UE. Zgodnie z założeniami Nowego Zielonego Ładu wszystkie państwa członkowskie mają dążyć do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla do 2050 r. Realizacja wspomnianego programu zmusza je do rezygnacji z węgla i być może też energii atomowej (w tej drugiej kwestii zdania są podzielone) na rzecz bardziej ekologicznych źródeł pozyskiwania energii. Wśród nich, oprócz odnawialnych źródeł energii, wiodącą rolę ma odgrywać gaz. Obecnie jego głównym dostawcą do UE jest rosyjski koncern Gazprom, dlatego utrzymywanie i rozwój połączeń gazowych z innymi państwami jest szczególnie istotny. Wszelkie możliwości dywersyfikacji dostaw gazu wpływać będą bowiem na szerokopojęte bezpieczeństwo państw członkowskich UE, nie tylko w zakresie energetyki. Z powyższych względów poprawa relacji algiersko-marokańskich jest też w interesie Polski.

Roli mediatora nie mogą jednak podjąć instytucje unijne, ponieważ ze względu na znaczącą rolę Francji w strukturach UE, Algieria może mieć powody do podważania ich wiarygodności i obiektywizmu. Algieria w przeszłości była francuską kolonią, uzyskała niepodległość w wyniku krwawej wojny z Francją w latach 1954-1962. Kwestie rozliczenia wspólnej przeszłości do dziś stanowią przedmiot sporu między obydwoma państwami.

Rolę mediatora w relacjach algiersko-marokańskich, jak i marokańsko-hiszpańskich mogłaby pełnić Portugalia. Kraj ten, za pośrednictwem Hiszpanii, jest odbiorcą surowca z gazociągu Maghreb-Europa, choć jest on w znacznie mniejszym stopniu zależny od dostaw z tego źródła. Jednocześnie Portugalia utrzymuje poprawne stosunki z Algierią i Marokiem oraz dobrosąsiedzkie relacje z Hiszpanią. Rządy Antonio Costy i Pedro Sáncheza są sobie bliskie ideologicznie i intensywnie współpracują ze sobą na arenie europejskiej. Wyzwaniem będzie jednak pogodzenie tej roli z rozpoczynającą się w tym kraju kampanią wyborczą  oraz przekonanie rządu Algierii do zgody na mediacje. Dotychczas odrzucił on tego rodzaju oferty złożone przez Arabię Saudyjską i Kuwejt. Trudno też przewidzieć jak do tej kwestii odniósłby się rząd Maroka. Wiadomo jednak, że im lepsze będą relacje między tymi państwami, tym mniej problemów będą mieć Hiszpania i UE.


[1]https://precio.com/tarifas-gas/articulos/de-donde-viene-el-gas-natural-de-espana/ – Isabel Martinez, ¿De dónde viene el gas natural de España?, hiszpański portal ekonomiczny precio.com, 22.06.2021 

[2] https://www.niusdiario.es/internacional/africa/argelia-suspende-gas-marruecos-exportara-espana-directamente_18_3194895062.html#:~:text=Recordemos%20que%20entre%20el%2040%25%20y%20el%2050%25,unos%2013.000%20millones%20de%20metros%20c%C3%BAbicos%20al%20a%C3%B1o. – Antonio Navarro Amuedo, Argelia corta el grifo del gas a Marruecos y exportará directamente a España, hiszpański portal Nius Diario, 30.08.2021

[3]https://www.icex.es/icex/es/navegacion-principal/todos-nuestros-servicios/informacion-de-mercados/paises/navegacion-principal/noticias/NEW2019811156.html?idPais=DZ – komunikat w sprawie przewidywanego zwiększenia wolumenu przesyłu gazu przez gazociąg Medgaz, strona hiszpańskiego ministerstwa przemysłu, handlu i turystyki, styczeń 2019

[4]https://www.rtve.es/noticias/20211014/precio-luz-sube-215-euros-mwh/2188800.shtml – El precio de la luz vuelve a escalar hoy hasta 215,63 euros/MWH, portal hiszpańskiego publicznego radia i telewizji (Radiotelevisión Espańola, RTVE), 14.10.2021

[5]IPC de España 2021 | datosmacro.com (expansion.com) – hiszpański portal z danymi makroekonomicznymi – datosmacro.com

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie NIW-finansowanie.png

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Maciej Pawłowski Maciej Pawłowski. Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. Przedstawiciel Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w Algierii. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Maghrebu. Kończy pisać doktorat na temat wpływu Kościoła Katolickiego na życie migrantów z Sudanu Pd. mieszkających w Egipcie.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Indo-Pacyfik, Publikacje, USA

Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Na początku marca bieżącego roku, po 18 miesiącach…
  • Jakub Knopp
  • 25 maja, 2023
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Wojsko i armia, Wywiad

Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]

Leon Komornicki – generał dywizji Wojska Polskiego w stanie spoczynku, były zastępca szefa Sztabu Generalnego WP. Od 1991 prezes Fundacji…
  • Aleksy Borówka
  • 23 maja, 2023
  • Media, Polityka międzynarodowa, Publikacje, Trójmorze

Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!

Miło nam ogłosić, że tworzymy w INE Program Trójmorze, którego dyrektorem został dr Tomasz Pawłuszko! Jednocześnie mamy przyjemność uruchomić nabór…
  • Zespół INE
  • 20 maja, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Maciej Pawłowski Maciej Pawłowski. Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. Przedstawiciel Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w Algierii. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Maghrebu. Kończy pisać doktorat na temat wpływu Kościoła Katolickiego na życie migrantów z Sudanu Pd. mieszkających w Egipcie.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku
    przez Jakub Knopp
    25 maja, 2023
  • Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]
    przez Aleksy Borówka
    23 maja, 2023
  • Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!
    przez Zespół INE
    20 maja, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas