Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera
  • TRÓJMORZE
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
lis 03
Analiza, Belgia, Bezpieczeństwo, Europa Środkowa, Francja, ISIS, Publikacje, Terroryzm, Unia Europejska

Współczesne zagrożenia terrorystyczne dla bezpieczeństwa Europy Środkowej

3 listopada, 2020

Artykuł w skrócie:

Współczesne zagrożenia terrorystyczne dla bezpieczeństwa Europy ŚrodkowejPobierz

– Współczesny terroryzm w Europie Środkowej będzie przybierał charakter ataków podejmowanych przez osoby, które zamieszkują ten region od kilku lat i miały być już zintegrowane ze społeczeństwem, a przez to nie były objęte obserwacją policji.

– Państwa w Europie Środkowej są tak samo narażone na zagrożenia terrorystyczne jak Republika Francuska, Wielka Brytania czy Ukraina.

– Brak jednej definicji terroryzmu prowadzi do braku międzynarodowego konsensu w kwestii określenia potencjalnych niebezpieczeństw o charakterze terrorystycznym

Wstęp

Mając na uwadze współczesne zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego oraz narodowego, istotne jest określenie zjawiska, z którym przychodzi nam się zmagać. Terroryzm jest formą walki stosowaną od przeszło 2000 lat i charakteryzuje się nagłym działaniem mającym na celu wywołanie destabilizacji atakowanego podmiotu. Jego transformacje oraz rozwój spowodowały, że jest współcześnie jednym z największych zagrożeń dla bezpieczeństwa państw. Ma on niebagatelny wpływ na funkcjonowanie rządów, organizacji i społeczeństw, powodując globalną dezintegrację, której obecnie żaden z powołanych do tego podmiotów nie może zatrzymać lub w pełni kontrolować. Mimo że z terroryzmem w różnej formie i o zmiennym nasileniu zmaga się większość krajów, nie zostało określone, w jaki faktyczny oraz racjonalny sposób powstrzymać i wyeliminować jego ekspansję na inne państwa.

Europa Centralna jest definiowana w różny sposób, w zależności do kontekstu i struktury podejmowanych badań. Oznacza region kulturowy, który tradycyjnie obejmuje kraje między Francją a Rosją. Na podstawie dokonanej analizy źródeł region ten obejmuje współcześnie: Austrię, Czechy, Niemcy, Węgry, Liechtenstein, Polskę, Serbię, Słowację, Słowenię oraz Szwajcarię[1]. Ze względu na transgraniczne zagrożenia, bardzo ważna jest współpraca powyższych państw, celem utrzymania wymaganego poziomu bezpieczeństwa w regionie.

Zamachy terrorystyczne z 11 września 2001 roku odmieniły postrzeganie terroryzmu. Antropolog Scott Atran zwrócił uwagę, że: „prawdopodobnie nigdy w historii ludzkich konfliktów tak mała liczba osób, z tak małymi możliwościami i środkami, nie przestraszyła tak wielu”[2].Zagrożenie terroryzmem wymaga od państw stałej czujności oraz zaangażowania wielu podmiotów. Terroryzm może przybierać różne formy we Francji, w Polsce, w Austrii i na Ukrainie.

Współczesne zagrożenia terrorystyczne

Pojmowanie współczesnego terroryzmu, określanego głównie jako religijny, jest kojarzone przede wszystkim z działaniami podejmowanymi przez radykalne grupy muzułmańskie. Zaskoczenie mieszkańców Europy wynika przede wszystkim z gwałtowności i zdecydowania w przeprowadzanych zamachach, zarówno w USA jak i w Europie. Innowacyjne techniki dokonywania ataków oraz podkładanie bomb, co było dotychczas kojarzone z wojną w Iraku i Afganistanie, obecnie jest zjawiskiem coraz częściej występującym w Europie Zachodniej. Faktem jest również globalny zasięg organizacji terrorystycznych oraz ich zdolność do przeprowadzania symultanicznych ataków[3]. Stopniowo, od zamachów w Londynie w 2005 roku, można zauważyć wzrost liczby ataków o charakterze terrorystycznym na terytorium Europy[4]. Szczególnie krwawe były ataki w latach 2015-2017, gdzie w samej Francji doszło do 7 dużych ataków terrorystycznych[5]. Rozrost terroryzmu miał szczególnie negatywny wpływ na sytuację w Europie, a tym samym w Unii Europejskiej, będąc współcześnie jednym z największych zagrożenień dla bezpieczeństwa międzynarodowego[6].

W zależności od prowadzonej kwerendy (ustaleń międzynarodowych organizacji działających na rzecz bezpieczeństwa, wniosków prokuratury krajowej, badań naukowców, a także w zależności od oświadczeń wydawanych przez organizacje terrorystyczne[7]) uznaje się, że swoją obecność w Europie w XXI wieku (w takich krajach jak m.in. Austria, Belgia, Finlandia, Francja, Grecja, Gruzja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Rosja, Wielka Brytania, Włochy, Szwecja, Ukraina) poprzez ataki terrorystyczne lub działalność o charakterze terrorystycznym, zaznaczyły 4 organizacje oraz jedna grupa nieformalna[8]:

– Al-Kaida (i odłamy tej organizacji)[9].

– Państwo Islamskie[10].

– Boko Haram[11].

– Talibowie[12].

– a także tzw. Samotne Wilki[13] („samozwańczy terroryści”)[14].

Cztery powyższe zdefiniowane grupy były łącznie odpowiedzialne za 74% zabójstw o charakterze terrorystycznym na świecie w 2015 roku[15]. Dokonały one ataków w 92 krajach, z czego aż ponad połowę (55%) na terenach objętych wojną tj.: Afganistan, Indie, Irak, Nigeria i Pakistan. Najwięcej zamachów (jeśli chodzi o liczbę) miało miejsce w Bangladeszu, Egipcie, na Filipinach, Libii oraz Syrii[16].

W 2019 roku dokonano kolejnej klasyfikacji najbardziej zabójczych organizacji terrorystycznych na świecie. Cztery poniższe grupy w 2018 roku były odpowiedzialne za 9 223 zabójstwa, co stanowi 57,8% śmierci w zamachach terrorystycznych na świecie:

– Khorasan Chapter of the Islamic State[17] – odłam Państwa Islamskiego[18].

– Boko Haram.

– Państwo Islamskie (ISIL).

– Talibowie[19].

Według Global Terrorism Index, pod względem wpływu terroryzmu na funkcjonowanie państw w 2018 roku, w regionie Europy Centralnej[20]:

– Austria zajęła 79 miejsce na świecie (89 w 2017 roku),

– Czechy zajęły 90 miejsce na świecie (87 w 2017 roku),

– Niemcy zajęły 39 miejsce na świecie (40 w 2017 roku),

– Węgry zajęły 110 miejsce na świecie (99 w 2017 roku),

– Polska zajęła 102 miejsce na świecie (110 w 2017 roku),

– Serbia zajęła 116 miejsce na świecie (125 w 2017 roku),

– Słowacja zajęła 126 miejsce na świecie (114 w 2017 roku),

– Słowenia zajęła 138 miejsce na świecie (138 w 2017 roku),

– Szwajcaria zajęła 124 miejsce na świecie (112 w 2017 roku).

Należy jednak podkreślić, że ranking nie bierze pod uwagę wszystkich działań o charakterze terrorystycznym (jest to tylko i wyłącznie subiektywna ocena amerykańskich badaczy). Wyżej wymienione oceny mają charakter poglądowy, wskazując, że następuje wzrost zagrożenia pomiędzy 2017 i 2018 rokiem.

Np. w Austrii odnotowano w latach 2016 – 2019 dwa zamachy o charakterze terrorystycznym. 1 oraz 7 marca 2018 roku miały miejsce dwa ataki z użyciem noża w Wiedniu. Pierwszy z nich został popełniony przez mężczyznę pochodzenia afgańskiego, który zranił cztery osoby[21]. W drugim ataku, który miał miejsce przed ambasadą Iranu, terrorysta został zabity. Sprawcą był 26-letni Austriak pochodzenia egipskiego. Władze powiedziały, że sympatyzował z radykalną ideologią islamistyczną.[22]

Również Czechy zmagają się z terroryzmem wewnętrznym (więcej informacji w analizie: https://ine.org.pl/wspolczesne-zagrozenia-terrorystyczne-w-republice-czeskiej/)

Migracja w kontekście zagrożeń terrorystycznych

Od 2002 roku do państw Unii Europejskiej przybywa między 1,5 a 2 miliony nowych migrantów (w 2013 roku – 1,4 miliona, a w 2016 roku – 2 miliony[23]). Oznacza to, że istnieje konieczność zapewnienia warunków bezpieczeństwa nie tylko państwom należącym do wspólnoty, ale i również osobom przybywającym. Łączy się to z potrzebą właściwego i skutecznego zarządzania granicami. Jeśli w otwartej, pozbawionej granic wewnętrznych (strefa Schengen) Unii Europejskiej, która liczy obecnie 26 państw i blisko 550 milionów mieszkańców, nie jest możliwe zweryfikowanie i określenie zadań oraz potrzeb w stosunku do migrantów, to istnieje ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa i integralności międzynarodowej Europy. Działania zapobiegawcze muszą uwzględniać prawa zarówno przybywających, jak i obywateli państw UE[24]. Niezbędne jest zatrzymanie nielegalnej migracji oraz likwidacja międzynarodowych grup przestępczych zaangażowanych w ten proceder. Granice zewnętrzne UE stanowią ostatni bastion w koordynacji i weryfikacji napływającej ludności. Tylko systematyczna i wnikliwa selekcja pozwoli na właściwe przygotowanie obu stron – migrantów i państw członkowskich UE – na długotrwałą kooperację[25].

Warto również pamiętać, że poszczególni terroryści oraz grupy dobrze radzą sobie z asymilacją i życiem w innych społeczeństwach. Kierują się oni do liberalnych państw, takich jak np. Francja[26] czy Wielka Brytania, gdzie nie stanowi dla nich problemu codzienne funkcjonowanie, czynny udział w życiu społecznym oraz wychowywanie potomstwa[27]. Stają się oni częścią większej grupy, otrzymują wsparcie i przenoszą swoje ideologie na obce terytorium. Tworzą oni własne „miasto w mieście”. Wieloletnie prowadzenie takich działań powoduje, że stają się oni centralnym punktem, który zwraca uwagę oraz powoduje, że władza musi zdecydowanie działać. Jedną z metod są np. interwencje policji w dzielnicach (gettach) zdominowanych lub też zamieszkanych przez wyznawców jednej religii[28]. Oprócz legalnej pracy wielu z nich trudni się „praniem pieniędzy”[29], handluje narkotykami, ludźmi czy zajmuje się sutenerstwem i prostytucją[30].

Wiąże się to również ze wytwarzaniem pejoratywnego charakteru uczestniczenia w życiu społecznym w danym państwie, poprzez kreowanie zachowania negatywnego, a w późniejszym czasie terrorystycznego. Piętnowanie wyznawców islamu[31], kojarzenie ich z negatywną grupą społeczną, patologie oraz działalność mediów powodują, że wielu młodych ludzi ulega indoktrynacji, decyduje się na powierzenie życia religijnemu przewodnikowi i często podróżuje do państwa pochodzenia[32]. Stają się oni młodymi dżihadystami ze względu na wytwarzane przez lata w społeczeństwie bariery, z którymi młodzież nie potrafi sobie poradzić. Wzorem staje się dla nich pewny siebie, zdecydowany i przekonany o słuszności jedynej wiary bojownik. Warto wziąć pod uwagę również takie działania w kolejnych analizach procesu radykalizacji.

Zakończenie

Terroryści, którzy będą chcieli zaatakować w przyszłości w Europie Centralnej prawdopodobnie będą pochodzić z ortodoksyjnych islamskich organizacji, będą to rebelianci obecnie przebywający na Bliskim Wschodzie i we wschodniej Ukrainie oraz osoby, które zradykalizują się w ramach swojej ideologii, także np. antymuzułamńskiej[33]. Nie można jednak wykluczyć, że działania terrorystyczne mogą zostać również podjęte przez osoby, które zamieszkują duże miasta, takie jak Berlin czy Wiedeń i nie mają nic wspólnego z prezentowaną dotychczas ideologią. Jak dotąd doświadczenia pokazują znaczną aktywizację terrorystów podejmujących działania samodzielnie, którzy są określani także jako „samotne wilki”, lub w wyniku rozwoju home grown terrorism (zazwyczaj terrorystami stają się osoby wychowane w danym kraju, będące ortodoksyjnymi wyznawcami jakieś ideologii. Następuje ich stanowcza radykalizacja i dokonują zamachów na terytorium państwa, którego obywatelstwo mają od urodzenia lub mieszkają w nim od kilku lat)[34]. Doskonałym przykładem takich działań może być zamach we Francji, gdzie w ataku z dnia 23 marca 2018 roku w miejscowości Carcassonne na południu kraju, terrorysta zabił 4 osoby i 15 poważnie ranił[35]. Posiadał on obywatelstwo Republiki Francuskiej oraz mieszkał tam na stałe[36]. Ten rodzaj terroryzmu jest określany również jako socjologiczne kuriozum, gdzie religia dominuje nad wpojonymi ideologiami państwa[37]. Istotnym jest wziąć również uwagę organizacje nacjonalistyczne i prawicowe[38], które także mogą podejmować działania o charakterze terrorystycznym.

Kwestia współczesnego bezpieczeństwa Europy Centralnej jest uzależniona od wielu czynników zewnętrznych i wewnętrznych, które wzajemnie na siebie oddziałują. Ich mnogość powoduje, że państwa są zobowiązane do ciągłego reagowania i dopasowywania się do dynamicznie zmieniających się uwarunkowań[39]. Jednym z istotnych czynników wewnętrznych będzie sytuacja geopolityczna, a jeszcze innym podejmowanie działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa w kraju. Czynniki zewnętrzne to takie, które determinują do współpracy międzynarodowej i tworzenia sojuszy oraz takie, które bezpośrednio oddziałują na bezpieczeństwo narodowe ze względu na graniczenie z innymi państwami[40]. Zagrożenia terrorystyczne oddziałują bezpośrednio zarówno na czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne[41]. Dlatego też np. Polska i Austria mogą współcześnie odczuwać niepokój w związku z zagrożeniami terrorystycznymi w Republice Francuskiej, trwającym konflikcie pomiędzy Rosją i Ukrainą, prowadzącym do zwiększonej migracji ze wschodu Europy, a także ze względu na migrację z Afryki i Bliskiego Wschodu[42].

Bezpieczeństwo transgraniczne w Unii Europejskiej jest ściśle związane z nieustanną migracją nie tylko z Ukrainy, ale także z państw bałkańskich oraz z Bliskiego Wschodu[43]. W związku z regulacjami, które wprowadzono podczas kryzysu migracyjnego w 2015 roku, oraz ze względu na wyraźny brak porozumienia pomiędzy Niemcami, Austrią, Węgrami i Chorwacją w kwestii rejestracji i przyjmowania migrantów, nie sposób całkowicie kontrolować napływu ludności. Nielegalna migracja, a także wielokrotnie używane fałszywe dokumenty[44] – to wszystko powoduje, iż powstaje swego rodzaju impas, stwarzający niebezpieczną dla społeczeństwa sytuację, w której zamach terrorystyczny staje się realny[45].

Co ważne odkąd zostały ustanowione granice między państwami, narodził się dylemat, przed którym obecnie stoją rządy państw[46]. Z jednej strony ważnym jest zapewnić swobodę przekraczania granic, utrzymać poziom bezpieczeństwa oraz pomagać cudzoziemcom, zachęcając ich do podjęcia pracy w kraju. Z drugiej jednak strony, zmaganie się z problemami nielegalnych migrantów, zwłaszcza w kontekście zagrożeń terrorystycznych, powinien być priorytetem dla rządu w ramach zapewnienia bezpieczeństwa swoim obywatelom. Atak terrorystyczny w Austrii, 2 listopada 2020 roku, potwierdza, że zwalczanie terroryzmu w Europie Środkowej musi stać się dla państw w regionie priorytetem (w szczególności dla Austrii, Czech i Polski). Ponadto, jest to najwyższy czas, aby zająć się problemem radykalizacji wyznawców różnych religii i ideologii, którzy poprzez działania terrorystyczne będą coraz częściej manifestować swoje przekonania.

*Aleksander Olech przebywa obecnie na stażu naukowym w Instytucie Wspierania Pokoju i Zarządzania Konfliktami (Akademia Obrony Narodowej) w Wiedniu.

**Od 03.11.2020 Austria wprowadza lockdown z powodu pandemii koronawirusa. Z tego powodu, terroryści wykorzystali ostanią okazję przed zamknięciem barów, restauracji itp. aby dokonać zamachu.

BIBLIOGRAFIA

Abdel-Fattah R., The stigmatisation of Muslims as 'could-be terrorists’ has produced a toxic social order, „The Guardian”, 9.10.2015.

Alcantara C., 46 years of terrorist attacks in Europe, visualized, „The Washington Post”, 17.07.2017.

Antoń P., Symboliczne zanikanie granic w Europie. Strefa Schengen – konsekwencje zmiany koncepcji granic w Unii Europejskiej, „Konteksty Społeczne”, t. 3, nr 2 (6), Lublin 2015, s. 30–45.

Apap J., Radjenovic A., Dobreva A., EU policies – Delivering for citizens: The migration issue, European Parliament, marzec 2019.

Atran S., Talking to the Enemy: Religion, Brotherhood, and the (Un) Making of Terrorists, Nowy Jork 2011.

Driggers S., Les Banlieues de France: how a failure of integration has led to the spread of extremism, „Georgia Political Review”, 5.12.2018,  http://georgiapoliticalreview.com/les-banlieues-de-france-how-a-failure-of-integration-has-led-to-the-spread-of-extremism/, dostęp: 13.12.2019.

Galhau F. V. de, Money laundering and the financing of terrorism: in the face of heightened risks, our fight is being stepped up, Banque de France, 26.06.2019, https://acpr.banque-france.fr/en/intervention/money-laundering-and-financing-terrorism-face-heightened-risks-our-fight-being-stepped, dostęp: 1.12.2019.

Institute for Economics & Peace, Global Terrorism Index 2015 – Measuring and understanding the impact of terrorism, Sydney 2015.

Institute for Economics & Peace, Global Terrorism Index 2016 – Measuring the impact of terrorism, Sydney 2016.

Institute for Economics & Peace, Global Terrorism Index 2017 – Measuring the impact of terrorism, Sydney 2017.

Institute for Economics & Peace, Global Terrorism Index 2019 – Measuring the impact of terrorism, Sydney 2019.

Macron warning on stigmatising Muslims amid France veil row, BBC News, 17.10.2019, https://www.bbc.com/news/world-europe-50079997, dostęp: 9.12.2019.

Malik K., Assimilation’s Failure, Terrorism’s Rise, „The New York Times”, 6.07.2011.

Rękawek K., Człowiek z małą bombą – o terroryzmie i terrorystach, Wołowiec 2017.

Schram J., Fredericks B., Muslim ghettos in Europe are breeding grounds for terror, „New York Post” 22.03.2016.


[1] Irena Kogan, Delayed Transition: Education and Labor Market Entry in Serbia, pp. 141-165 in: Irena Kogan, Clemens Noelke, Michael Gebel (Eds.): Making the transition. Education and labor market entry in Central and Eastern Europe. 2011. Palo Alto: Stanford University Press.
Transcarpathia: Perephiral Region at the „Centre of Europe” (Google eBook), Region State and Identity in Central and Eastern Europe, Routledge 2013, p. 155.

[2] S. Atran, Talking to the Enemy: Religion, Brotherhood, and the (Un) Making of Terrorists, Nowy Jork 2011, s. 14.

[3] Joseph W. Pfeifer, International Anti-Terrorism Preparedness, FDNY Foundation, New York 2018, p. 22-25.

[4] A. Wejkszner, Ewolucja terroryzmu motywowanego ideologią religijną na przykładzie salafickiego ruchu globalnego dżihadu, Poznań, s. 303-305.

[5] Raidió Teilifís Éireann, Timeline – Terror attacks in Europe, 17.08.2017.

[6] B. Immenkamp, G. Sgueo, S. Voronova, A. Dobreva, The fight against terrorism, EU policies – Delivering for citizens, June 2019, p. 3.

[7] Za: https://jihadology.net.

[8] Institute for economics and peace, Global Terrorism Index 2016 – Measuring and understanding the impact of terrorism, University of Maryland, 2016, p. 13, 38, 42, 43, 44, 52-57. Institute for economics and peace, Global Terrorism Index 2017 – Measuring and understanding the impact of terrorism, University of Maryland, 2017, p. 13, 49, 72-78. Institute for economics and peace, Global Terrorism Index 2018 – Measuring the impact of terrorism, University of Maryland, 2018, p. 3, 4, 39, 40, 45, 46, 61.

[9] A. Stenersen, Thirty Years after its Foundation – Where is al-Qaida going?, Perspectives on terrorism, Volume 11, Issue 6, December 2017, p. 1-12.

[10] M. A. Galang, The Islamic State of Iraq and Syria: Profile and Strategic Assessment, NDCP Policy Brief, 18 April 2015, No. 2, p. 1-4.

[11] A. Walker, What Is Boko Haram, United States Institute of Peace, Special Report 308, June 2012, p. 1-15.

[12] M. K. Sheikh, M. T. J. Greenwood, Taliban talks past, present and prospects for the US, Afghanistan and Pakistan, DIIS Report, Copenhagen 2013, p. 7-22.

[13] To ktoś, kto samodzielnie przygotowuje i dopuszcza się aktów przemocy (terrorystycznych), poza jakąkolwiek strukturą dowodzenia i bez pomocy materialnej jakiejkolwiek grupy. Jednakże może on być motywowany przez ideologię i przekonania jakiejś grupy.

[14] A. Wejkszner, Samotne wilki kalifatu?: Państwo Islamskie i indywidualny terroryzm dżihadystyczny w Europie Zachodniej, Warszawa 2018.

[15] Institute for economics and peace, Global Terrorism Index 2016 – Measuring and understanding the impact of terrorism, University of Maryland, 2016, p. 4.

[16] Institute for economics and peace, Global Terrorism Index 2017 – Measuring and understanding the impact of terrorism, University of Maryland, 2017, p. 4.

[17] Państwo Islamskie Khorasan (IS-K) jest odłamem Państwa Islamskiego w Azji Środkowej, a jej początki miały miejsce w 2015 roku. Państwo Islamskie ogłosiło ekspansję w regionie Khorasan w 2015 roku, który historycznie obejmuje współczesny Iran, Azję Środkową, Afganistan i Pakistan.

[18] Center for Strategic & International Studies, Islamic State Khorasan (IS-K), https://www.csis.org/programs/transnational-threats-project/terrorism-backgrounders/islamic-state-khorasan-k, dostęp: 13.12.2019.

[19] Institute for economics and peace, Global Terrorism Index 2019 – Measuring the impact of terrorism, University of Maryland, 2019, p. 15-17.

[20] Own study based on: Institute for Economics &Peace, Global Terrorism Index 2018 – Measuring the impact of terrorism, Sydney 2018 & Institute for Economics &Peace, Global Terrorism Index 2017 – Measuring the impact of terrorism, Sydney 2017.

[21] D. Simon; Paul P. Murphy, 4 people stabbed in Vienna, CNN, 7 March 2018.

[22] Reuters, Vienna knife attacker had radical Islamist sympathies, Austria says, https://www.reuters.com/article/us-austria-attack/vienna-knife-attacker-had-radical-islamist-sympathies-austria-says-idUSKCN1GP1E4, access: 13.03.2018.

[23] Eurostat, Migration and migrant population statistics, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Migration_and_migrant_population_statistics, dostęp: 22.11.2018.

[24] J. Apap, A. Radjenovic, A, Dobreva, EU policies – Delivering for citizens: The migration issue, European Parliament, marzec 2019, s. 1–11.

[25] A. Szczerba-Zawada, Polityk imigracyjna Unii Europejskiej jako determinant bezpieczeństwa państw członkowskich UE [w:] Bezpieczeństwo narodowe Polski: zagrożenia i determinanty zmian, red. nauk. A. Chabasińska, Z. Czachór, Warszawa 2016, s. 86.

[26] S. Driggers, Les Banlieues de France: how a failure of integration has led to the spread of extremism, http://georgiapoliticalreview.com/les-banlieues-de-france-how-a-failure-of-integration-has-led-to-the-spread-of-extremism/, dostęp: 13.12.2019.

[27] K. Malik, Assimilation’s Failure, Terrorism’s Rise, „The New York Times”, 6.07.2011.

[28] J. Schram, B. Fredericks, Muslim ghettos in Europe are breeding grounds for terror, „New York Post” 22.03.2016.

[29] F. V. de Galhau, Money laundering and the financing of terrorism: in the face of heightened risks, our fight is being stepped up, Banque de France, 26.06.2019, https://acpr.banque-france.fr/en/intervention/money-laundering-and-financing-terrorism-face-heightened-risks-our-fight-being-stepped, dostęp : 1.12.2019.

[30] E. Peltier, Crack Cocaine Makes a Paris Neighborhood ‘Hell’ for Users and Residents, https://www.reuters.com/article/us-austria-attack/vienna-knife-attacker-had-radical-islamist-sympathies-austria-says-idUSKCN1GP1E4, access: 28.12.2019.

[31] Macron warning on stigmatising Muslims amid France veil row, BBC News, 17.10.2019, https://www.bbc.com/news/world-europe-50079997, dostęp: 9.12.2019.

[32] R. Abdel-Fattah, The stigmatisation of Muslims as 'could-be terrorists’ has produced a toxic social order, „The Guardian”, 9.10.2015.

[33] Le Monde, Baisse des actes racistes, antisémites et antimusulmans en 2017, Le Monde 01.02.2018.

[34] International Institute for Counter-Terrorism, The Paris Black Friday 13/11/2015 Attacks – What do we know? What should we do?, Special Report, 15 November 2015, p. 2.

[35] E. Mareschal, C. Piquet, Attaques dans l’Aude : une proche du suspect placée en garde à vue, Le Figaro, 24.03.2018.

[36] Reuters Agences, Attaques dans l’Aude : Radouane Lakdim était fiché S depuis 2014, Le Figaro, 23.03.2018.

[37] A. Speckhard, The Militant Jihad in Europe: Fighting Home Grown Terrorism, Amsterdam 2009, p. 146-151.

[38] The Conversation, Comment l’extrême droite radicale se recompose en France, https://theconversation.com/comment-lextreme-droite-radicale-se-recompose-en-france-94072, dostęp : 20.12.2019.

[39] K. Rękawek, Człowiek z małą bombą – o terroryzmie i terrorystach, Wołowiec 2017, s. 181-185.

[40] P. Żurawski vel Grajewski, Bezpieczeństwo międzynarodowe. Wymiar militarny, Warszawa, 2012, s. 390-405.

[41] Z. Brunarska, M. Lesińska, Migration between the EU, V4 and Eastern Europe: THE present situation and possible future, The perspective of Poland, p.88-108, [w:] Forecasting migration between the EU, V4 and Eastern Europe impact of visa abolition, Red. M. Jaroszewicz, M. Lesińska, OWS Report, Warsaw 2014.

[42] E. Kotyrlo, European migration crisis as an outcome of globalization, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 323, Katowice 2017, s. 77-86.

[43] J. Serdakowski, Perspektywy rozwoju bezpieczeństwa transgranicznego RP, Rozprawy Społeczne, Biała Podlaska 2015, nr 2 (IX), s. 28-33.

[44] N. Thorpe, The Road Before Me Weeps, Yale University Press, London 2019, p. 132.

[45] N. Thorpe, The Road Before Me Weeps, Yale University Press, London 2019, p. 138-141.

[46] A. Maksimczuk, L. Sidorowicz, Ochrona granic i obsługa ruchu granicznego, Warszawa 2007, s. 15-21.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Dr Aleksander Olech Dr Aleksander Olech. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Doświadczenie badawcze zdobywał m.in. na Université Jean Moulin Lyon 3, Instytucie Stosunków Międzynarodowych w Pradze, Instytucie Wspierania Pokoju i Zarządzania Konfliktami w Wiedniu, NATO Energy Security Centre of Excellence w Wilnie i NATO Centre of Excellence Defence Against Terrorism w Ankarze. Stypendysta OSCE & UNODA Peace and Security, NATO 2030 Global Fellowship oraz Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego. Główne zainteresowania badawcze to terroryzm, międzynarodowa współpraca na rzecz bezpieczeństwa w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Analiza, Indo-Pacyfik, Publikacje, USA

Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Na początku marca bieżącego roku, po 18 miesiącach…
  • Jakub Knopp
  • 25 maja, 2023
  • Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Wojsko i armia, Wywiad

Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]

Leon Komornicki – generał dywizji Wojska Polskiego w stanie spoczynku, były zastępca szefa Sztabu Generalnego WP. Od 1991 prezes Fundacji…
  • Aleksy Borówka
  • 23 maja, 2023
  • Media, Polityka międzynarodowa, Publikacje, Trójmorze

Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!

Miło nam ogłosić, że tworzymy w INE Program Trójmorze, którego dyrektorem został dr Tomasz Pawłuszko! Jednocześnie mamy przyjemność uruchomić nabór…
  • Zespół INE
  • 20 maja, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Dr Aleksander Olech Dr Aleksander Olech. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Doświadczenie badawcze zdobywał m.in. na Université Jean Moulin Lyon 3, Instytucie Stosunków Międzynarodowych w Pradze, Instytucie Wspierania Pokoju i Zarządzania Konfliktami w Wiedniu, NATO Energy Security Centre of Excellence w Wilnie i NATO Centre of Excellence Defence Against Terrorism w Ankarze. Stypendysta OSCE & UNODA Peace and Security, NATO 2030 Global Fellowship oraz Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego. Główne zainteresowania badawcze to terroryzm, międzynarodowa współpraca na rzecz bezpieczeństwa w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Strategiczne okrążenie. Ewolucja porozumienia AUKUS i jego znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku
    przez Jakub Knopp
    25 maja, 2023
  • Jakiej armii potrzebuje Polska? O reformie Sił Zbrojnych RP mówi gen. Leon Komornicki [cz. 2]
    przez Aleksy Borówka
    23 maja, 2023
  • Program Trójmorze w INE – rekrutujemy do tworzonego zespołu!
    przez Zespół INE
    20 maja, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas