Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Raporty
  • Publikacje
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Raporty
  • Publikacje
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
lut 07
Ekonomia, Hiszpania, Innowacje, Katalonia, Polityka zagraniczna, Publikacje, Unia Europejska

Współpraca międzyregionalna na rzecz innowacyjności na przykładzie Katalonii

7 lutego, 2022
Współpraca międzyregionalna na rzecz innowacyjności na przykładzie KataloniiPobierz

Artykuł w skrócie:

– Regiony coraz częściej decydują się na podejmowanie różnego typu współprac ze swoimi zagranicznymi odpowiednikami, w tym działań na rzecz innowacji, realizując przy tym założenia zawarte w swoich dokumentach strategicznych;

– w strategii badań i innowacji na rzecz inteligentnej specjalizacji Katalonii (RIS3CAT) współpracę międzynarodową, w tym międzyregionalną, uznano za jedno z narzędzi, które pozwoli na realizację zawartych w dokumencie celów. Wykorzystanie tego instrumentu wpisuje się w ogólne zasady tworzenia Regionalnych Strategii Innowacji, zaproponowanych przez Komisję Europejską;

– dzięki udziałowi Katalonii w międzyregionalnych sieciach i projektach, region dzieli się doświadczeniami i wypracowuje wspólnie z partnerami praktyki, których wdrożenie staje się efektywniejsze w zakresie dążenia do spełnienia założonych w RIS3CAT celów. Inicjatywy z udziałem Katalonii dotyczą zarówno szeroko rozumianych innowacji, jak i bardziej szczegółowo określonych, np. innowacji w przemyśle chemicznym. Ponadto zakładają współpracę z przedsiębiorstwami, instytucjami otoczenia biznesu czy uczelniami, co przyczynia się do ścisłej integracji tych środowisk na rzecz innowacyjności i wpisuje się w strategię RIS3CAT.

Inicjacja współpracy między regionami może być motywowana różnymi czynnikami. Najpopularniejszy podział wyróżnia motywy ekonomiczne, kulturalne i polityczne[1]. Prowadzenie aktywności zagranicznej dotyczy podmiotów subpaństwowych, zarówno w państwach federalnych, jak i unitarnych. Władze regionalne decydują się na różnego rodzaju działalność poza granicami swojego regionu i państwa, w celu realizacji zróżnicowanych celów, m.in. kulturalnych, politycznych czy społeczno-ekonomicznych[2]. Obecnie obserwuje się wzrost zainteresowania prowadzeniem współpracy regionów ze swoimi zagranicznymi odpowiednikami i rozszerzenie katalogu problematyki, który stanowi przedmiot danej kooperacji. Podejmowanie wszelkich partnerstw czy inicjowanie wspólnych, międzyregionalnych projektów ma swoje źródła w założeniach strategicznych, ustalonych na poziomie danej jednostki administracyjno-terytorialnej. Kooperacja pozwala na skuteczniejsze i efektywniejsze osiąganie wyznaczonych priorytetów i celów szczegółowych. Tak jest również w przypadku inicjatyw, które mają na celu pobudzenie innowacyjności w danym regionie, jako że mają one ścisły związek z Regionalną Strategią Innowacji (RIS).

Regionalna Strategia Innowacji

Koncepcja RISów została przedstawiona przez Komisję Europejską w 1994 roku[3]. Dwa główne założenia, jakie przyświecały tej decyzji to konieczność posiadania przez europejskie regiony własnych strategii dotyczących innowacyjności oraz potrzeba utworzenia podstaw dla rozwoju innowacji w celu pobierania korzyści zarówno przez poszczególne regiony, jak i przez całą Wspólnotę Europejską. Zgodnie z przewodnikiem stworzonym przez Komisję Europejską, pierwsze RISy miały być:

– regionalne – odnoszące się do konkretnego obszaru geograficznego (określonej jednostki administracyjno-terytorialnej);

– oddolne – uwzględniające kooperacje sektora prywatnego, środowiska naukowego oraz władz regionalnych;

– strategiczne i skoordynowane – oparte na kryteriach długoterminowych oraz zakładające wspieranie rozwoju technologii, oraz innowacji, umieszczone w kontekście prowadzonej polityki przemysłowej i regionalnej;

– zintegrowane – uwzględniające integrowanie wysiłków na rzecz zwiększenia produktywności, konkurencyjności i poziomu innowacyjności zarówno sektora publicznego (na poziomie regionalnym, narodowym i europejskim), jak i sektora prywatnego;

– multidyscyplinarne – biorące pod uwagę kryteria nie tylko instytucjonalne i gospodarcze, ale również technologiczne;

– międzynarodowe – oparte na analizie z perspektywy globalnej oraz na współpracy z podmiotami krajowymi i międzynarodowymi.

Wyżej wymienione cechy miały zapewnić efektywność regionalnych strategii innowacji, a także ich adekwatność pod względem rozwoju technologicznego i innowacyjnego.

Najnowsze strategie[4], obowiązujące na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., są oparte na tzw. inteligentnych specjalizacjach, które zostały ustalone przez poszczególne regiony, po uwzględnieniu ich potencjału w zakresie wprowadzania i rozwijania innowacji. Inteligentne specjalizacje wymuszają poniekąd na podmiotach subpaństwowych uruchomienie współpracy z sektorem prywatnym, jak i wzięcie pod uwagę dokonań oraz aktywności funkcjonujących na ich terenie ośrodków badawczych i uczelni wyższych. Ponadto ustanowienie inteligentnych specjalizacji pozwala na ustalenie priorytetów dotyczących dziedzin, na których dany region chce się szczególnie skupić, bazując na posiadanym potencjale gospodarczym. Co istotne, obszary działalności wpisane w inteligentne specjalizacje są poprzedzone wieloma analizami, np. analizą SWOT, co pozwala zaobserwować i zdefiniować mocne oraz słabe strony regionu pod względem wdrażania innowacji[5].

RIS3CAT – Strategia badań i innowacji na rzecz inteligentnej specjalizacji Katalonii

RIS3CAT, czyli katalońska strategia badań i innowacji na rzecz inteligentnej specjalizacji została zaprojektowana w zgodzie z unijną strategią Europa 2020, a jej zawartość spełnia sześć podstawowych założeń:

1. wdrożenie metodologii Komisji Europejskiej, przedstawionej w Przewodniku do RIS3[6],

2. projektowanie strategii, bazując na dowodach i wcześniejszych analizach,

3. przywództwo rządu i koordynacja międzyresortowa,

4. udział interesariuszy i przedsiębiorstw w dziedzinie badań i innowacji,

5. koordynacja z polityką państwa i Unii Europejskiej,

6. współpraca z innymi regionami[7].

Po przeprowadzeniu analizy SWOT w odniesieniu do katalońskiej gospodarki wypracowano 3 główne wektory, których rozwój ma stanowić odpowiedź na różnego rodzaju wyzwania stojące przed regionem w XXI wieku.

Jako pierwszy wektor uznano przemysł tradycyjny, uwzględniając przy tym gałęzie napędzane w XIX wieku, tj. przemysł tekstylny, chemiczny, hutniczy i kolejowy, oraz te z XX w. – elektryczny, motoryzacyjny, farmaceutyczny i rolno-spożywczy. Kolejny wektor zakłada szeroko rozumiany dobrobyt społeczeństwa, zwracając uwagę na jakość pożywienia, ochrony zdrowia, wypoczynku, ale również, ogólnie rzecz ujmując – stylu życia. Zaznaczono, że prowadzenie działalności badawczej i wprowadzanie innowacji w tych obszarach nie tylko przysłuży się rozwojowi gospodarczemu, ale również będzie miało pozytywny wpływ na życie mieszkańców Katalonii. Ostatni, trzeci wektor, dotyczy przekształcenia katalońskiej gospodarki na zieloną gospodarkę, jako że oferuje ona efektywne, przyjazne środowisku rozwiązania niemal we wszystkich jej sektorach[8].

Na podstawie powyższych wektorów wyznaczono 4 strategiczne cele:

1. zwiększenie konkurencyjności poprzez pracę nad efektywnością procesów produkcyjnych, internacjonalizację i reorientację istniejących już sektorów na działania o większej wartości dodanej;

2. wykorzystywanie badań i innowacji do promowania nowych obszarów gospodarczych w celu tworzenia i korzystania z nowych nisz rynkowych;

3. wzmocnienie pozycji Katalonii jako „europejskiego centrum wiedzy” (ang. knowledge hub) i połączenie potencjału technologicznego z istniejącymi już sektorami gospodarki;

4. wprowadzenie globalnych osiągnięć do systemu innowacji Katalonii, co będzie miało pozytywny wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw (zwłaszcza MŚP) oraz ukierunkowanie prowadzonej przez region polityki na promowanie innowacji, internacjonalizacji oraz przedsiębiorczości[9].

Do wyżej wymienionych strategicznych celów opracowano korespondujące z nimi filary działalności:

1. sektory wiodące – z racji braku jednej, dominującej gałęzi przemysłu w Katalonii, zdecydowano się na wybór sektora, w którym region ma przewagę konkurencyjną. Jest ona zauważalna przede wszystkich w przemyśle turystycznym i kulturalnym. Strategia zakłada również pobudzanie innowacji m.in. we wzornictwie przemysłowym czy w przemyśle chemicznym[10];

2. nowo powstające aktywności – poszukiwanie i identyfikowanie możliwości rozwoju w nowych dziedzinach powstałych w ramach zmian technologicznych i implementacji najnowszych innowacji;

3. technologie przekrojowe – w tym przypadku, w zgodzie z celami strategicznymi, zdecydowano skupić działania w szczególności na następujących technologiach przekrojowych: technologie ICT, nanotechnologia, fotonika, zaawansowane technologie materiałowe, biotechnologia czy zaawansowane technologie produkcyjne;

4. środowisko innowacji – stworzenie dzięki polityce prowadzonej przez władze regionalne, środowiska, w którym przedsiębiorstwa – a zwłaszcza MŚP – będą absorbowały dokonania z dziedziny badań, nauki i innowacji w celach komercyjnych[11].

Źródło: RIS3CAT, Research and Innovation Strategy for the Smart Specialisation of Catalonia, http://catalunya2020.gencat.cat/web/.content/00_catalunya2020/Documents/angles/fitxers/07_ris3cat_2014_en.pdf, dostęp: 12.11.2021.

Jednym z narzędzi przeznaczonych do realizacji strategii RIS3CAT jest szeroko rozumiana współpraca międzynarodowa. Zakłada się, że w celu internacjonalizacji i efektywniejszego osiągania postawionych celów, rząd Katalonii będzie uczestniczył m.in. w regionalnych sieciach i międzynarodowych projektach (na podstawie umów z innymi państwami i regionami) dotyczących badań, innowacji czy stosunków gospodarczych[12].

Wybrane przykłady współpracy międzyregionalnej Katalonii na rzecz innowacyjności

Jako przykład współpracy międzyregionalnej na rzecz innowacyjności może posłużyć członkostwo Katalonii w sieci ściśle związanej z realizacją założeń RIS3CAT, czyli w Europejskiej Sieć Współpracy Regionów w Zakresie Badań i Innowacji (ang. European Regions Research and Innovation Network, ERRIN). ERRIN to platforma zrzeszająca 120 organizacji z 20 państw europejskich. Kataloński rząd reprezentuje w niej Agencja Handlu i Inwestycji (ang. Catalonia Trade & Investment Agency, ACCIÓ). Udział w dużej, znanej sieci ułatwia przede wszystkim nawiązywanie kontaktów, zwiększa możliwości realizacji projektów inicjowanych przez członków w celu wprowadzenia perspektywy tychże regionów do europejskiej polityki w zakresie badań i innowacji, oraz na realizację interesów poszczególnych jednostek administracyjno-terytorialnych w wyżej wymienionych dziedzinach, gdyż ich wspólny głos jest bardziej słyszalny[13].

Innym przykładem są projekty w ramach programu Interreg Europa, w których Katalonia pełni rolę partnera. Jednym z nich jest projekt S3Chem (ang. Smart Chemistry Specialisation Strategy). W porównaniu do sieci ERRIN przedmiot zainteresowania partnerów tejże inicjatywy jest ściślej określony, a mianowicie dotyczy przemysłu chemicznego (gałęzi wyszczególnionej w RIS3CAT). Partnerami obok Katalonii jest 6 regionów z państw Unii Europejskiej – Saksonia-Anhalt, Limburgia, Lombardia, Asturia, Walonia i Mazowsze. Głównym celem współpracy jest promowanie innowacji w przemyśle chemicznym. Projekt zakłada prace z Regionalnymi Grupami Interesariuszy oraz późniejsze dzielenie się dobrymi praktykami m.in. w zakresie dofinansowania, innowacji, kontaktów z pozostałymi partnerami. Końcowym produktem jest osobny plan działania, dostosowany do indywidualnych potrzeb regionu, lecz oparty na doświadczeniach innych. Aktywności w ramach S3Chem odbywają się na kilku poziomach. Podmioty subpaństwowe nawiązują kontakty z lokalnymi interesariuszami, aby móc w dalszej kolejności międzyregionalnie pracować nad ulepszeniem instrumentów istniejącej już polityki[14].

Ponadto Katalonia współpracuje ze swoimi odpowiednikami w ramach sieci MANUNET III, inicjatywy zapoczątkowanej przez Kraj Basków, której przyświecała idea stworzenia opartej na regionach Europejskiej Przestrzeni Badawczej, prowadzącej obserwacje w zakresie nowych procesów i elastycznych systemów produkcyjnych. Celem podejmowanej kooperacji jest osiągnięcie zrównoważonego wzrostu gospodarczego poprzez koordynowanie badań i innowacji w dziedzinie zaawansowanej produkcji. Dodatkowo, dzięki współpracy i promowaniu międzyregionalnych badań, pracą nad innowacjami czy pobudzaniem przedsiębiorczości (zwłaszcza MŚP), projekt przyczyni się do wzmocnienia spójności terytorialnej[15].

Co więcej, Katalonia angażuje się również we wsparcie dla innowacyjnych przedsiębiorstw i klastrów z regionu Morza Śródziemnego w ramach projektu MEDVENTURES – Boosting innovators in the Mediterranean(komponent programu The Next Society). Grupą docelową inicjatywy są młodzi absolwenci, przedsiębiorcy, instytucje otoczenia biznesu, jak i sektor prywatny. Projekt ma na celu umożliwienie im rozpropagowanie swoich działań na rzecz innowacyjności i ułatwienie podejmowania partnerstw z innymi instytucjami z regionów tworzących MEDVENTURES. Dzięki zaangażowaniu podmiotów możliwe będzie utworzenie tzw. łańcucha innowacji, co pozwoli na podnoszenie konkurencyjności poszczególnych regionów biorących udział w tymże projekcie, a co w dalszej kolejności przyczyni się również do zwiększenia wpływu „śródziemnomorskich innowatorów” na poziomie międzynarodowym[16].

Podsumowanie

Podmioty subpaństwowe podejmują szereg aktywności zagranicznych z odmiennych powodów, np. ekonomicznych, politycznych czy kulturalnych. Dzięki współpracy z innymi podmiotami – w tym swoimi zagranicznymi odpowiednikami – mogą lepiej realizować swoje cele strategiczne. Tak jest również w przypadku wdrażania Regionalnych Strategii Innowacji.

W RIS3CAT, czyli katalońskiej strategii badań i innowacji na rzecz inteligentnej specjalizacji, w oparciu o analizy gospodarcze wyznaczono 3 wektory – przemysł tradycyjny, dobrobyt społeczeństwa i zielona gospodarka – wokół których mają się skupić działania na rzecz pobudzenia innowacyjności. Obrano również cele dotyczące zwiększenia konkurencyjności, wykorzystywania badań i innowacji w niszach rynkowych, wzmocnienie pozycji Katalonii czy korzystanie z osiągnięć globalnych w obszarze innowacji.

Jednym z narzędzi do realizacji RIS3CAT jest współpraca międzyregionalna. Katalonia współpracuje z regionami m.in. w ramach Europejskiej Sieci Współpracy Regionów w Zakresie Badań i Innowacji. Udział w tego rodzaju platformie umożliwia pozyskiwanie kontaktów, współtworzenie większej liczby projektów i wypracowanie wspólnego, międzyregionalnego stanowiska, które będzie bardziej wyraziste i ma większe szanse na dotarcie do decydentów na szczeblu unijnym. Ponadto Katalonia jest partnerem w projekcie Interreg Europa – S3Chem, który swoją problematyką obejmuje przemysł chemiczny (jeden z wiodących sektorów w RIS3CAT). Wraz z 6 regionami wymienia się doświadczeniami i wypracowuje dobre praktyki w celu pobudzenia innowacyjności w tym obszarze. Dodatkowo, Katalonia skupia się na współpracach dotyczących badań i innowacji, w tym podejmowania międzyregionalnych inicjatyw typu MANUNET III, aby zapewnić zrównoważony rozwój czy wzmagać przedsiębiorczość. Kataloński rząd angażuje się również w projekty z pobliskimi regionami, np. w MEDVENTURES – Boosting innovators in the Mediterranean. Dzięki tym działaniom, włącza się w tworzenie „łańcucha innowacji”, umożliwiając ich transfer i upowszechnienie.

Podane w tekście wybrane przykłady pokazują zarówno różnorodność podejmowanych współprac, jak i to, że służą one do spełnienia założeń strategicznych ustalanych na poziomie regionalnym.

Bibliografia

ACCIÓ – Portfolio of EU Projects, http://catalonia.com/.content/documents/2020/Portfolio-EU-projects-ACCIO.pdf, dostęp: 14.11.2021.

Cornago N., On the Normalization of Sub-State Diplomacy, “The Hague Journal of Diplomacy” 2010, nr 5.

European Regions Research and Innovation Network, https://errin.eu, dostęp: 13.11.2021.

Guide to Research and Innovation Strategies for Smart Specialisations (RIS3), European Commision, https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/presenta/smart_specialisation/smart_ris3_2012.pdf, dostęp: 11.11.2021.

Keating M., Regions and International Affairs: Motives, Opportunities and Strategies, w: F. Aldecoa, M. Keating (red.), Paradiplomacy in Action: The Foreign Relations of Subnational Governments, Routledge Taylor & Francis Group, London – New York 1999.

Mahdjoubi D., Regional Innovation Strategies in The European Community, https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.573.1440&rep=rep1&type=pdf, dostęp: 8.11.2021.

MANUNET – History of MANUNET, https://www.manunet.net/eranet/about-manunet/history-of-manunet.html, dostęp: 14.11.2021.

MedVentures – Stimulating innovators and entrepreneurs in the Mediterranean, https://anima.coop/en/references/medventures-stimulating-innovators-and-entrepreneurs-in-the-mediterranean/, dostęp: 15.11.2021.

RIS3CAT – Research and Innovation Strategy for the Smart Specialisation of Catalonia, http://catalunya2020.gencat.cat/web/.content/00_catalunya2020/Documents/angles/fitxers/07_ris3cat_2014_en.pdf, dostęp: 11.11.2021.

RIS3CAT – Summary, http://catalunya2020.gencat.cat/web/.content/00_catalunya2020/Documents/angles/fitxers/triptic_RIS3CAT_en.pdf, dostęp: 19.11.2021.

Smart Chemistry Specialisation Strategy – Project Summary, https://www.interregeurope.eu/s3chem/, dostęp: 13.11.2021.

Strategie innowacji krajowych/regionalnych na rzecz inteligentnej specjalizacją (RIS3), Komisja Europejska, https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/informat/2014/smart_specialisation_pl.pdf, dostęp: 11.11.2021.


[1] M. Keating, Regions and International Affairs: Motives, Opportunities and Strategies, w: F. Aldecoa, M. Keating (red.), Paradiplomacy in Action: The Foreign Relations of Subnational Governments, Routledge Taylor & Francis Group, London – New York 1999

[2] N. Cornago, On the Normalization of Sub-State Diplomacy, “The Hague Journal of Diplomacy” 2010, nr 5.

[3] Pierwotna nazwa strategii to Regionalny Plan Technologii; D. Mahdjoubi, Regional Innovation Strategies in The European Community, https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.573.1440&rep=rep1&type=pdf, dostęp: 8.11.2021.

[4] Strategie Innowacji Krajowych/Regionalnych na Rzecz Inteligentnej Specjalizacji (RIS3)

[5] Komisja Europejska, Strategie innowacji krajowych/regionalnych na rzecz inteligentnej specjalizacją (RIS3), https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/informat/2014/smart_specialisation_pl.pdf, dostęp: 11.11.2021

[6] Guide to Research and Innovation Strategies for Smart Specialisations (RIS3), European Commision, https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/presenta/smart_specialisation/smart_ris3_2012.pdf, dostęp: 11.11.2021.

[7] RIS3CAT – Research and Innovation Strategy for the Smart Specialisation of Catalonia, http://catalunya2020.gencat.cat/web/.content/00_catalunya2020/Documents/angles/fitxers/07_ris3cat_2014_en.pdf, dostęp: 11.11.2021.

[8] Ibidem.

[9] Ibidem.

[10] RIS3CAT – Summary, http://catalunya2020.gencat.cat/web/.content/00_catalunya2020/Documents/angles/fitxers/triptic_RIS3CAT_en.pdf, dostęp: 19.11.2021.

[11] RIS3CAT – Research and Innovation Strategy…, op.cit.

[12] Ibidem.

[13] European Regions Research and Innovation Network, https://errin.eu, dostęp: 13.11.2021.

[14]Smart Chemistry Specialisation Strategy – Project Summary, https://www.interregeurope.eu/s3chem/, dostęp: 13.11.2021.

[15] MANUNET – History of MANUNET, https://www.manunet.net/eranet/about-manunet/history-of-manunet.html, dostęp: 14.11.2021; ACCIÓ – Portfolio of EU Projects, http://catalonia.com/.content/documents/2020/Portfolio-EU-projects-ACCIO.pdf, dostęp: 14.11.2021.

[16] MedVentures – Stimulating innovators and entrepreneurs in the Mediterranean,  https://anima.coop/en/references/medventures-stimulating-innovators-and-entrepreneurs-in-the-mediterranean/, dostęp: 15.11.2021.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

Źródło zdjęcia głównego: Flickr.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

Related Posts

See All Publications
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Wywiad

Niekończąca się pandemia, wiszący konflikt o Tajwan i rywalizacja z USA. Czy Chiny mają czas na Europę? [dr Michał Bogusz]

Poniższy wywiad jest fragmentem publikacji Instytutu Nowej Europy – Rok obaw i nadziei. Co czeka Europę w 2023? [Raport] Szansa czy zagrożenie? To dylemat…
  • Michał Banasiak
  • 20 marca, 2023
  • Bezpieczeństwo, NATO, Publikacje, Ukraina

Od specjalnej operacji wojskowej do wojny totalnej z NATO. Jak stworzyć nową żelazną kurtynę i uniknąć katastrofy

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy. Włodzimierz Lenin stwierdził, że w historii ludzkości zdarzają…
  • Jakub Knopp
  • 16 marca, 2023
  • Azja, Bezpieczeństwo, Energetyka, Publikacje

Kryzys energetyczny w państwach Azji Centralnej

Artykuł w skrócie: Sektory energetyczne państw Azji Centralnej opierają się głównie na infrastrukturze z czasów Związku Radzieckiego.Kryzys energetyczny w Azji…
  • Krystian Pachucki-Włosek
  • 14 marca, 2023
See All Publications

Comments are closed.

Agata Rydzewska. Doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych w dyscyplinie nauki o polityce i administracji. Absolwentka studiów na kierunkach Stosunki Międzynarodowe na Uniwersytecie Warszawskim oraz Politologia na Uniwersytecie Gdańskim. Interesuje się problematyką paradyplomacji regionów, paradygmatem feministycznej polityki zagranicznej oraz ustrojami politycznymi państw europejskich. Oprócz pracy naukowej, pracuje w administracji samorządowej, gdzie zajmuje się kwestiami związanymi z rozwojem regionalnym i funduszami europejskimi.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co tydzień będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Niekończąca się pandemia, wiszący konflikt o Tajwan i rywalizacja z USA. Czy Chiny mają czas na Europę? [dr Michał Bogusz]
    przez Michał Banasiak
    20 marca, 2023
  • Od specjalnej operacji wojskowej do wojny totalnej z NATO. Jak stworzyć nową żelazną kurtynę i uniknąć katastrofy
    przez Jakub Knopp
    16 marca, 2023
  • Kryzys energetyczny w państwach Azji Centralnej
    przez Krystian Pachucki-Włosek
    14 marca, 2023
  • 20 lat rządów i… koniec? Co w 2023 roku czeka Turcję Erdoğana?
    przez Michał Banasiak
    13 marca, 2023
  • Syria. Państwo w ruinie
    przez Grzegorz Kordylas
    9 marca, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • Home
  • Ukraine
  • Publications
  • Reports
  • Programmes
  • People
  • Contact

Funded by the National Liberty Institute – Center for Civil Society
Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030

© 2019-2022 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas