Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Publikacje
  • Raporty
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Publikacje
  • Raporty
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
maj 11

Wyspy Salomona w światowej potyczce Chin z USA – przykład walki o wpływy na Pacyfiku

  • 11 maja, 2022
  • dr Joanna Siekiera
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, USA

Artykuł w skrócie:

  • XXI w. nazywany jest Wiekiem Pacyfiku. To tu krzyżują się szlaki handlowe – tak morskie, jak i lotnicze – strefy wpływów świata Zachodu i Wschodu, ale przede wszystkim katalogi wartości kultury judeochrześcijańskiej z niedemokratycznymi reżimami reprezentowanym przez Rosję i Chiny.
  • Chiny dokonują powolnej kolonizacji nie tylko Afryki, ale i wysp w subregionach Mikronezji, Polinezji i Melanezji. Chińska polityka książeczki czekowej jest bardzo skuteczna w tych ubogich, znajdujących na skraju ubóstwa, mikrowyspach.
  • USA posiada połączenie logistyczne oraz wsparcie militarne w wielu miejscach na Pacyfiku. Marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych nie ma sobie równych; na morzu to USA stanowią potęgę, której Chiny nie są w stanie dorównać.
  • Pakt bezpieczeństwa z ulokowanymi strategicznie Wyspami Salomona ma dać zatem Chinom przyczółek do stałej bazy wojskowej do głuszenia antychińskich protestów oraz ewentualnych akcji defensywnych na Pacyfiku.

Archipelag na Pacyfiku w centrum światowej polityki

O Wyspach Salomona, wyspiarskim państwie we wschodniej Oceanii, mówiło się w światowych mediach mało. Ta nawiedzana co sezon przez katastrofy naturalne, porośnięta w 80% terytorium uboga gospodarka leżąca na wschód od Papui Nowej Gwinei skupiła zainteresowanie dopiero przy okazji podpisania paktu współpracy z Chińską Republiką Ludową dnia 19 marca. Na ostre reakcje Stanów Zjednoczonych oraz jej największego sojusznika w regionie – Związku Australijskiego – nie trzeba było długo czekać. Czy zatem chodzi o bezpieczeństwo militarne, walkę o wpływy polityczne czy, jak zawsze, o pieniądze?

Wyspy Salomona posiadają długą historię podległości: hiszpańskie odkrycie wysp w XVI w., brytyjskie przejęcie z narzuceniem kultury w XVIII w., niemiecki protektorat w XIX w., ponowne brytyjskie rządy kolonialne aż do uzyskania przez państwo niepodległości w 1978 r. Czy Salomony (ang. Solomons), jak się je potocznie nazywa, wykorzystują sprawnie mechanizmy demokratyczne już jako samodzielny twór na arenie międzynarodowej? Podobnie do innych mikrowysp na Pacyfiku Południowym problem tkwi w negatywnym stosunku do „narzuconego” przez kolonizatorów prawa i porządku państwowego, które to mieszkańcy Oceanii traktują z ogromną rezerwą, a czego wynikiem są nieustanne spory polityczne, stosunkowo częste pucze wojskowe (Fidżi 3-4 razy, Wyspy Salomona podobnie) oraz poszukiwanie pomocy, tak finansowej, jak i politycznej, u większych partnerów z tzw. Pierścienia Pacyfiku (ang. Pacific Rim).

Wreszcie należy mieć na uwadze, iż XXI w. nazywany jest Wiekiem Pacyfiku. To tu krzyżują się szlaki handlowe – tak morskie, jak i lotnicze – strefy wpływów świata Zachodu i Wschodu, ale przede wszystkim katalogi wartości kultury judeochrześcijańskiej z niedemokratycznymi reżimami reprezentowanym przez Rosję i Chiny. I to właśnie Chiny prowadzą polityczną grę, która nazywana jest, jakże intuicyjnie, dyplomacją czekową (ang. checkbook diplomacy). ChRL prowadzi w końcu kampanię dyplomatyczną, także poprzez inicjatywę Pasa i Szlaku, odizolowania Tajwanu, którego niezależność popierana jest przez Zachód, choć z wieloma wyjątkami, które to wszak polegają na wymianie handlowej z Pekinem. Nie inaczej dzieje się na Pacyfiku, który wciąż pozostaje niedocenionym naukowo czy geopolitycznie regionem globu. Członkowie regionu posiadają ogromne terytoria morskie, na dnie których znajdują się wciąż niezbadane zasoby mineralne. Według wielu badaczy Pacyfiku, w tym autorki, to właśnie one zaważą na zmianie relacji międzynarodowych i/lub poprowadzą do wojny światowej o surowce.

Chińskie wpływy w Oceanii

I tak, Chiny dokonują powolnej kolonizacji nie tylko Afryki, ale i wysp w subregionach Mikronezji, Polinezji i Melanezji. Oceania, choć sama wciąż nie otrząsnęła się z tragicznych kulturowo i ekonomicznie czasów kolonialnych, nie potrafi stanąć na własne nogi, ukazując się światu jako zależna od wpływów zagranicznych (nomen omen, nawet nie funduszy celowych, subwencji rozwojowych czy też na podstawowe cele humanitarne). Stąd polityka książeczki czekowej jest tak bardzo skuteczna, gdy w obliczu wcześniejszego twardego wsparcia Tajwanu ze strony ubogich, polegających w 70-80% na rybołówstwie mikropaństewek Oceanii. Taka solidarność z władzami w Tajpej miała miejsce jeszcze do 2019 r., czego dali przykład kluczowi gracze na Pacyfiku: Republika Fidżi, czyli polityczne serce regionu, jak autorka zwykła porównywać to państwo do Brukseli, oraz jej kontrkandydata w noszeniu lauru lidera regionalnego – Papua Nowa Gwinea.

Ceną za „zdradę” solidarności z Tajwanem były oczywiście subwencje z Pekinu. Jednakże kierowane one były i są nadal jedynie do elit politycznych, w tym do obecnego, czterokrotnego (sic!) premiera Wysp Salomona Manasseh’a Sogavare. Jego skorumpowane rządy doprowadziły do wielu zamieszek w stolicy państwa, Honiarze, czy też kilkukrotnego wyprowadzania w kajdankach premiera z budynku parlamentu. W 2006 r. doszło do spalenia chińskiej dzielnicy, co doczekało się stanowczej reakcji Pekinu. Otóż podobnie jak w innych regionach świata, Chińczycy wykupują nieruchomości, zakładają banki, prowadzą intensywną kolonizację swoich specjalistów, którzy następnie sprowadzają swoje rodziny. Taki stan rzeczy, niekorzystny dla Salomończyków, wpłynął na rosnące niezadowolenie z prochińskiej polityki Sogavare oraz opłakany stan gospodarki Wysp Salomona, rosnące bezrobocie, braki miejsc pracy dla lokalnej ludności oraz aroganckiej postawy nowych „kolonizatorów” Wysp. Chinatown spłonęło, banki i sklepy zostały ograbione i doszczętnie zniszczone[1].

Należy w tym miejscu podkreślić, iż Wyspy Salomona nie posiadają własnej regularnej armii, a jedynie służby porządkowej w postaci policji – Royal Solomon Islands Police Force. Także policyjny oddział morski (Police Maritime)[2], odpowiedzialny (przynajmniej w teorii) za sprawy celne i ochronę zewnętrzną, jest szkolony i wyposażany ze środków australijskich. To właśnie Australia była do tej pory głównym zaworem bezpieczeństwa Salomończyków, jako że to właśnie rząd w Canberrze mianował się liderem regionu Pacyfiku Południowego. Warto tu wspomnieć o międzynarodowej misji pod dowództwem Australii – RAMSI (Regional Assistance Mission to Solomon Islands), trwającej w latach 2003-2017. Podczas ostatnich zamieszek przeciwko korupcji rządu oraz uległości względem Chin w 2021 r. rząd w Honiarze zwrócił się właśnie do Australijczyków o pomoc w postaci przysłania własnych sił porządkowych.

Strategiczne miejsca na mapie Oceanu Spokojnego

Jakie zatem Wyspy Salomona mają znaczenie strategiczne dla pokoju i bezpieczeństwa światowego? Zapewne małe. Sprawa wygląda jednak inaczej z perspektywy regionalnej, co może następnie zaważyć na losach globalnych. Patrząc na mapę Oceanu Spokojnego, należy mieć świadomość podległości prawno-politycznej wysp względem wielu różnych partnerów, przede wszystkim USA, Wielkiej Brytanii, Francji. Region ten jest przecież najbardziej nieregularnym, jeśli chodzi o statut prawnomiędzynarodowy jednostek znajdujących się na jego terytorium. W granicach tego regionu znajdują się: państwa suwerenne, państwa stowarzyszone (ang. free assosiated states), terytoria zależne i kraje związkowe[3]. Waszyngton posiada połączenie logistyczne oraz wsparcie militarne w wielu miejscach na Pacyfiku, gdzie powszechnie znane są Hawaje, jednak już mniej Guam, Samoa Amerykańskie, Palau, Wyspy Marshalla, Mariany czy Sfederowane Stany Mikronezji. Marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych nie ma sobie równych, na morzu to USA stanowią potęgę, której Chiny nie są w stanie dorównać.

Wracając jednak do zaplecza logistycznego i baz wojskowych, Chiny nie posiadają żadnego przyczółku do stacjonowania własnych okrętów wojennych na Oceanie Spokojnym (Oceanii, a nie azjatyckiej części Pacyfiku), a właśnie rywalizacja na morzu warunkuje realną przewagę w starcu Chin i USA (oraz ich sojuszników, m.in. Australii i Japonii). Relacja z Wyspami Salomona daje Chinom realną szansę do stałej obecności swoich okrętów na terytorium Pacyfiku oraz możliwości ich użycia, chociażby w przypadku siłowych prób zajęcia Tajwanu czy odpowiedzi zbrojnej na ataki skierowane na własną ludność mieszkającą na Wyspach.

Pekin dążył zatem do podpisania wiążącej umowy bilateralnej z pacyficznym państwem, aby legitymizować swoją realną, militarną obecność w regionie Oceanii. Jako że premier Wysp Salomona od wielu lat chętnie przyjmował środki finansowe z Pekinu, wybór stał się jasny. 19 marca br. podpisano porozumienie, którego treści nie podano do publicznej wiadomości. Jedynie strona chińska pochwaliła się nim w mediach. Bo choć obie strony zaprzeczy, aby chodziło o zgodę na stacjonowanie okrętów wojskowych i wybudowanie infrastruktury dla Chińczyków na terenie Salomonów, informacja ta doprowadziłaby zapewne do ponownych zamieszek na Wyspach, czego ani premier Sogavare, ani chińska strona by nie chcieli.

Międzynarodowe reakcje na pakt bezpieczeństwa Chiny-Wyspy Salomona

Jaki był odbiór społeczny oraz międzynarodowy tego zdarzenia? Salomończycy – póki co – nie zdają sobie sprawy z realnego znaczenia potencjalnego wybudowania chińskiej bazy wojskiej. Wielowiekowa stagnacja, bezrobocie, niski poziom edukacji nie zmusza obywateli do przeciwstawienia się skorumpowanej władzy. Niestety, subwencje kierowane z Australii także nie trafiały do zwykłych ludzi, ale do elit, co dodatkowo nie ukazywało realnej alternatywy dla rozwoju tego ubogiego państwa. USA wraz z Australią (i, o dziwo, wspierającą Chiny Nową Zelandią) jasno sprzeciwiły się planom Chin skierowanym nie tylko w ich interesy własne oraz strefom wpływów państw Zachodu, ale także niebezpieczeństwie wynikającym bezpośrednio dla samych Wysp Salomona oraz Tajwanu. Po prawie 30 latach od zamknięcia placówki dyplomatycznej Waszyngton rozważa ponowne otwarcie ambasady w Honiarze, a Sekretarz Stanu Joe Blinken wysłał swoich zaufanych doradców Kurts Campbella (US Asia National Security) oraz Daniel Kritenbrinka (US Assistant Secretary of State for East Asian and Pacific Affairs) do złożenia wizyty na Wyspach. Taka wizyta z amerykańskiego MSZ ostatni raz miała miejsca w 1985 r.

Zarówno Australia, jak i Stany Zjednoczone zdały sobie sprawy z ich zbyt płytkiego, jeśli chodzi o zasięg, wsparcia Wysp Salomona. Błędem obu państw było wysyłanie dotacji do elit politycznych, a nie zapewnianie funduszy celowych na rozwój cywilizacyjny, który trafiałby do zwykłych Wyspiarzy. Innymi słowy, obie strony, Chiny i Australia wysyłały subwencje, jednak łapówki z Pekinu przekonały ostatecznie skorumpowanego Premiera Sogavare. Łącznie to jednak Związek Australijski jest największym darczyńcą dla Wysp Salomona, głównie poprzez wdrażanie Narodowej Strategii Rozwoju Wysp Salomona (2016-2035). Stąd nie dziwi groźba wstrzymania ze strony Canberry środków do Honiary, o czym poinformowała Marise Payne, australijska Minister Spraw Zagranicznych.

Świat Zachodu obudził się dopiero przy ogłoszeniu planów podpisana paktu Chiny-Wyspy Salomona. Należy jednak pamiętać, że chińska kolonizacja odbywa się po cichu, nie – jak w przypadku rosyjskiego imperializmu – z wielkim hukiem, aby pokazać swoją mocarstwowość na zewnątrz, ale przede wszystkim własnym obywatelom. Chińczycy snują plany na dekady do przodu, wykupując banki, nieruchomości, parcele położone na strategicznych terytoriach, które to – z powodu braku alternatywy – chętnie sięgają po juany chińskie. Gra jednak toczy się nie tylko o strefy wpływów politycznych czy dotacje dla skorumpowanych polityków, stojących na skraju ubóstwa polityków państw trzeciego świata. Stąd tak istotne jest baczne obserwowanie działań Chin także w dalekim regionie Pacyfiku Południowego, gdyż śmiało można mówić tu o starciu cywilizacji.


[1] Wywiad z dr. Dariuszem Zdziechem, założycielem i prezesem ANZORA, Kraków 22.04.2022 r.

[2] https://www.rsipf.gov.sb/?q=search/node/maritime

[3] Więcej na ten temat por. J. Siekiera, International law status of the Pacific states, w: J. Kawa-Marszałek, Aspects of contemporary Asia. Politics, law, media, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2015.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

About The Author

Dr Joanna Siekiera. Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques. Uzyskała certyfikaty Rosyjskiej Szkoły Prawa Humanitarnego, UN CIMIC Training School oraz NATO Stability Policing Centre of Excellence.

Comments are closed.

Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

Kamil Opara

Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego na kierunkach prawo oraz stosunki międzynarodowe (specjalizacja: bezpieczeństwo i studia strategiczne). Ukończył także School of Law and Economy of China UW, gdzie obecnie pracuje jako zastępca kierownika. Zainteresowania badawcze koncentruje wokół polityki zagranicznej i wewnętrznej, prawa oraz cyberbezpieczeństwa Chin.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Kamil Opara

University of Warsaw graduate (law and international relations; specialization: Security and Strategic Studies); he graduated also from the School of Law and Economy of China in which he currently works as a Deputy Head. His fields of research include Chinese domestic and foreign policy, law and cybersecurity.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co tydzień będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Bałkańska beczka prochu 26 maja, 2022
  • Czy powstanie morska „koalicja chętnych”, która odblokuje ukraińskie porty nad Morzem Czarnym? 26 maja, 2022
  • Wygrać z Turcją i odzyskać dawny powab! – polityka zagraniczna Grecji 24 maja, 2022
  • Ukraina czuje ogromne wsparcie Polski [Opis sytuacji i analiza] 24 maja, 2022
  • Militarne zaangażowanie Federacji Rosyjskiej w Afryce. Zawarte porozumienia i umowy 23 maja, 2022

Kategorie

Tagi

Afganistan Afryka Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Białoruś Bliski Wschód Chiny debata Donald Trump dyplomacja Edukacja Europa Europa Wschodnia Francja gospodarka Indo-Pacyfik Infografika Joe Biden konflikt Koronawirus kryzys Kryzys humanitarny Kryzys migracyjny NATO ONZ Polityka międzynarodowa polityka zagraniczna Polska Prawa człowieka Półwysep Bałkański Rosja sport terroryzm Trójmorze Turcja Ukraina Unia Europejska USA uzbrojenie wizyty zagraniczne Wołodymyr Zełenski wybory Xi Jinping zbrodnia wojenna zmiany klimatu

© 2019-2020 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas