Notatka w skrócie:
– Przyjęta w 2021 roku Biała Księga Służby Wywiadu Zagranicznego Ukrainy przedstawia katalog zewnętrznych zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa i jego obywateli. Jednym z nich są zagrożenia terrorystyczne, które mogą oddziaływać na Ukrainę i jej obywateli w sposób bezpośredni i pośredni;
– według Białej Księgi SWZ bezpośrednio największym zagrożeniem terrorystycznym dla kraju jest rosyjskie sponsorowanie terroryzmu, czyli wspieranie separatystów z Doniecka i Ługańska;
– określone w dokumencie pośrednie zagrożenia terrorystyczne dotyczą możliwości ataków na instytucje państwowe lub obywateli ukraińskich poza granicami państwa, w regionach najbardziej podatnych na kryzysy.
Wstęp
23 lutego bieżącego roku Służba Wywiadu Zagranicznego Ukrainy opublikowała Białą Księgę[1], której celem jest przedstawienie oceny głównych zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego oraz regionalnego i międzynarodowego, mającego wpływ na Ukrainę, zdefiniowanych przez ukraiński wywiad. Ponadto dokument ma na celu przedstawienie społeczeństwu pracy wywiadu w „dzisiejszych uwarunkowaniach”.
Zasadniczo dokument składa się z czterech rozdziałów, w których określane są kwestie dotyczące: sytuacji geopolitycznej i jej wypływu na Ukrainę, oceny zewnętrznych zagrożeń dla bezpieczeństwa kraju oraz informacji o Służbie Wywiadu Zagranicznego i współpracy międzynarodowej.
Ocena zewnętrznych zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego Ukrainy wskazuje między innymi problem terroryzmu, który oddziałuje zarówno pośrednio, jak i bezpośrednio na Kijów.
Bezpośrednie zagrożenia terrorystyczne
Zagrożenia terrorystyczne wskazano jako największe wyzwanie dla bezpieczeństwa państwa i jego obywateli, jednak nie w rozumieniu działalności międzynarodowych grup przestępczych lub organizacji ekstremistycznych. Zagrażające Ukrainie wspomniane zagrożenia terrorystyczne składają się z agresywnych działań Federacji Rosyjskiej, które kwalifikują się do sponsorowania terroryzmu.
Wspieranie grup separatystycznych przez Rosję na wschodzie Ukrainy – zarówno finansowo, jak i poprzez dostawy sprzętu wojskowego oraz doradców wojskowych – jest określane jako akt terroryzmu. Skutkiem tych działań jest śmierć lub ranienie wielu tysięcy obywateli Ukrainy oraz ich masowe przesiedlenia. Co więcej, w dokumencie podkreślono kwestię oddziaływania „rosyjskiego terroryzmu” na obywateli innych państw, którzy również ucierpieli z powodu zestrzelenia malezyjskiego samolotu MH-17 lub próby otrucia, bezpośrednio odnosząc się do sprawy Skripala i Nawalnego.
Pośrednie zagrożenia terrorystyczne
Zagrożenia terrorystyczne, które w sposób pośredni mogą oddziaływać na Ukrainę, zostały skategoryzowane w trzech aspektach:
– określono, że wysoki poziom zagrożenia terrorystycznego w państwach „kryzysowych” na Bliskim Wschodzie, w Azji Środkowej i Południowej, czy Afryce, stanowi niebezpieczeństwo dla ukraińskich instytucji i obywateli przebywających na ich terytorium;
– kolejne realne zagrożenie stanowi problem uprowadzenia cudzoziemców, w tym obywateli Ukrainy, przez grupy terrorystyczne i przestępcze, podczas ich pobytu na terenie m.in. Afganistanu, Algierii, czy Bangladeszu;
– ostatni aspekt dotyczy morskich bandytyzmu i piractwa, które stanowią zagrożenie dla życia i zdrowia obywateli Ukrainy, będących członkami załóg statków cywilnych. Wskazano najbardziej niebezpieczne regiony dla żeglugi, tj. Róg Afryki i Zatokę Gwinejską, w których aktywnie działają grupy piratów.
Wnioski:
– Biała Księga prezentuje szeroki pogląd na kwestie zagrożenia terrorystycznego, skupiając się jednak przede wszystkim na realnym niebezpieczeństwie ze strony Federacji Rosyjskiej. Działania Rosji są wprost opisane jako sponsorowanie terroryzmu, co w rzeczywistości było przedstawiane od początku 2014 roku. Pierwotnie ukraińskie przeciwdziałanie rosyjskiej agresji stanowiło Operację Antyterrorystyczną (w latach 2014-2018) – z tego wynika, że rosyjska agresja nie jest postrzegana przez Kijów jedynie pod względem zagrożenia militarnego, a stanowi wielowymiarowe wyzwanie (w tym te o naturze terrorystycznej);
– podkreślono, że rosyjski terroryzm stanowi szerszy problem, niż wyłącznie zagrożenie dla Ukrainy. Przedstawiono przykłady aktów terrorystycznych (m.in. zestrzelenie samolotu, otrucia), które mają podkreślić niebezpieczeństwo i sposoby, do których Federacja Rosyjska jest skłonna się posunąć;
– pozostałe zagrożenia terrorystyczne bazują na ogólnych globalnych trendach. Wskazane państwa lub regiony świata, szczególnie niebezpieczne pod względem występowania zamachów terrorystycznych, porwań lub piractwa odwzorowują dane dostępne m.in. w Global Terrorism Index.
[1] “The White Paper” of the Foreign Intelligence Service of Ukraine 2021, Foreign Intelligence Service of Ukraine, https://szru.gov.ua/en/white-book/the-white-paper-of-the-foreign-intelligence-service-of-ukraine, dostęp: 10.10.2021.
JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!
Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.
Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:
95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.
Źródło zdjęcia głównego: Foreign Intelligence Service of Ukraine
Comments are closed.