Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Publikacje
  • Raporty
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Publikacje
  • Raporty
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
mar 10

Notatka podsumowująca raport Migration Policy Institute pt.“How will International Migration Policy and Sustainable Development Affect Future Climate-Related Migration?”

  • 10 marca, 2021
  • Patrycja Głogowska
  • Bezpieczeństwo, Klimat, Migracje, Polityka międzynarodowa, Publikacje
Notatka podsumowująca raport Migration Policy Institute pt.“How will International Migration Policy and Sustainable Development Affect Future Climate-Related Migration?”Pobierz

Notatka w skrócie:

– Zmiany klimatu będą ważnym czynnikiem napędzającym przyszłe migracje, poprzez efekt bezpośredni (zniszczenie domów, infrastruktury, środków do życia) oraz pośredni (przerwanie dostaw jedzenia i systemów miejskich);

– autor raportu zwraca uwagę na korelację pomiędzy zmianami klimatycznymi, zrównoważonym rozwojem a polityką migracyjną;

– twórca raportu zwraca uwagę, że dzisiejsze decyzje polityczne będą oddziaływać na przyszłe procesy migracyjne.

Wstęp

W grudniu 2020 roku został wydany raport autorstwa Roberta McLemana How will International Migration Policy and Sustainable Development Affect Future Climate-Related Migration?, który analizuje korelację między zmianami klimatu a przyszłymi trendami migracyjnymi.

Zdaniem autora raportu klimat będzie wpływał na przyszłe procesy migracyjne w czterech obszarach: zintensyfikowania przepływu osób na obecnych szlakach migracyjnych, migracja osób będzie odbywać się do miejsc mniej atrakcyjnych od miejsc wysyłających, pojawią się nowe szlaki migracyjne oraz wzrośnie liczba osób, które będą musiały się przesiedlić, jednak ich sytuacja ekonomiczna na to nie zezwoli. 

Autor raportu wskazuje, że obecne działania społeczności międzynarodowej produkującej wysoką emisję gazu cieplarnianego, niewystarczający postęp w kierunku zrównoważonego rozwoju oraz brak współpracy w zakresie polityki migracyjnej doprowadzą do wzrostu zależności między klimatem a migracjami.

Przewidując wpływ zmian klimatycznych na przyszłe wzorce migracyjne, Robert McLeman skupia się na trzech kluczowych aspektach: jaki będzie klimat w przyszłości, jaki będzie kierunek zmian społeczno-ekonomicznych, oraz jak międzynarodowa polityka migracyjna będzie ewoluować w najbliższych dekadach.

Obecny stan skali klimatyczno-migracyjnej

Większość przepływów ludności ma miejsce w obrębie kraju. Wedle danych szacunkowych (eksperci uważają, że są one zaniżone) obecna skala migracji wewnętrznych (w obrębie kraju) wynosi około 760 milionów migrantów, natomiast migracji międzynarodowych – 272 miliony. 

Przeszkodą, utrudniającą precyzyjne określenie skali zjawiska migracji klimatycznych jest brak definicji migranta klimatycznego.

Źródłem informacji odnośnie migracji klimatycznych jest Centrum Monitorowania Przesiedleń (IDMC). Wyniki raportu IDMC ukazują przyczyny migracji osób z rozróżnieniem na regiony od 2008 roku: wschodnia i południowo-wschodnia Azja – powodzie, sztormy; południowa i centralna Azja – ekstremalne sztormy; wschodnia Afryka Subsaharyjska – powodzie, ekstremalne upały; zachodnia i południowa Afryka subsaharyjska – powodzie, susze i ekstremalne upały; Ameryka Łacińska i Karaiby – ekstremalne burze; Bliski Wschód i Północna Afryka – powodzie.

Publikacja ukazuje również trasy największych przepływów, wyróżniając te biegnące: od Ameryki Łacińskiej, Karaibów i Azji Południowej do Ameryki Północnej; z Azji Południowej na Bliski Wschód; z Azji Południowej, Ameryki Łacińskiej, Karaibów, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej do Europy.

Wpływ klimatu na przyszłe wzorce migracyjne

Twórca raportu wskazał w jakich obszarach zmiany klimatu będą oddziaływać na przyszłe wzorce migracyjne:

– większe przepływy wzdłuż ustalonych szlaków migracyjnych (zwłaszcza ze wsi do miasta – migracja wewnętrzna). Taka migracja jest wysoce prawdopodobna nawet przy niewielkim wzroście emisji gazów cieplarnianych.

– zmniejszające się przepływy wzdłuż ustalonych szlaków migracyjnych. Taki scenariusz może się wydarzyć, kiedy miejsca docelowe staną się mniej atrakcyjne niż miejsca wysyłające. 

– rozwój nowych szlaków migracyjnych. Wraz ze zmianami klimatycznymi mogą pojawić się nowe szklaki migracyjne. Prognozy umiejscowienia takich dróg są wysoce spekulacyjne, ze względu na brak pogłębionych badań w tym temacie.  

– rosnąca liczba osób uwięzionych na miejscu. Eksperci zgadzają się co do prawdopodobieństwa zwiększającej się liczby osób, które pozostaną na miejscu, ponieważ brak wsparcia rządowego, brak możliwości ekonomicznych, bądź też silne więzi kulturowe uniemożliwią emigrację. 

Scenariusze

W raporcie, oprócz analizy aktualnej sytuacji zamieszczono scenariusze przyszłych trendów migracyjnych. Autor wyróżnia trzy niepewności, które są kluczowe dla przyszłych procesów migracyjnych. 

Scenariusze klimatyczne

Średnie temperatury wzrosły o około 1 oC od czasów przedindustrialnych. Emisja gazów cieplarnianych, przy powszechnym braku działań, będzie w najbliższym czasie dalej wzrastać. Może to stać się przyczyną zagrożenia suszami i powodziami, mieć wpływ na zintensyfikowanie prędkości wiatru cyklonów tropikalnych i spowodować wzrost poziomu mórz. Aby temu zapobiec, niezbędna jest odpowiedź społeczności międzynarodowej i podjęcie działań zapobiegających wzrostowi stężenia gazów cieplarnianych. Klimatolodzy stworzyli cztery scenariusze, określające zależności pomiędzy klimatem a emisją gazów cieplarnianych: 

Scenariusz najniższego stężenia zakłada, że działania zostaną podjęte natychmiast i do końca tego wieku globalna emisja gazów cieplarnianych zbliży się do zera. Ten scenariusz jest mało prawdopodobny ze względu na obecną bezczynność w sprawie porozumienia paryskiego. 

Drugi scenariusz zakłada, że emisja gazów cieplarnianych ustabilizuje się do 2040 roku, a następnie zacznie spadać.

Trzeci scenariusz zakłada, że emisje gazów będą rosły do 2080 roku, a następnie zaczną spadać. Scenariusz najwyższego stężenia zakłada, że emisja gazów będzie rosła do końca wieku.

Scenariusz najwyższego stężenia zakłada, że emisja gazów będzie rosła do końca wieku.

W przypadku wystąpienia ostatniego scenariusza naukowcy prognozują katastrofalne następstwa dla ekosystemów, zasobów wodnych, systemów żywności i społeczeństw przybrzeżnych. Taki scenariusz będzie wpływał na przyszłe kształtowanie się struktur gospodarczych i struktur zarządzania. 

Scenariusze przyszłego stanu społeczno-ekonomicznego

Eksperci wypracowali możliwe scenariusze rozwoju stanu społeczno-ekonomicznego. Jeden ze scenariuszy opisuje przyszłość, kiedy społeczność międzynarodowa zacznie ograniczać emisję gazów oraz działać na rzecz zrównoważonego rozwoju i wyrównywania szans. Takie działania mogłyby zmniejszyć intensywność migracji. Z kolei scenariusz odwrotnego działania charakteryzuje się brakiem współpracy w ograniczaniu emisji gazów oraz nierównomiernym tempem rozwoju. Taka przyszłość charakteryzuje się zwiększonym saldem migracyjnym w skali globalnej. Inne scenariusze zakładają zmniejszanie emisji gazów, brak działań w kierunku zmniejszania nierówności społecznych oraz zmniejszanie nierówności społecznych przy braku działań w kierunku ograniczania emisji gazów. 

Scenariusze przyszłej międzynarodowej polityki migracyjnej

W raporcie przedstawiono trzy scenariusze, bazując na danych z Global Compact z 2018 roku dotyczących bezpieczeństwa i regularności migracji jako punktu odniesienia. Pierwszy wariant zakłada wdrażanie konkretnych polityk zapobiegających nieprzystosowanemu i mimowolnemu procesowi migracyjnemu. Drugi scenariusz zakłada utrzymanie statusu quo. Polityka migracyjna jest wypadkową celów krótkoterminowych i oscyluje wokół aktualnych trendów politycznych, kraje otwierają granice dla osób wysoko wykwalifikowanych, wykluczając osoby o średnich kwalifikacjach. Trzeci scenariusz zakłada większą działalność państw w zakresie kontroli migracji poprzez kontrole graniczne oprócz pracowników wysoko wykwalifikowanych. W tym przypadku kraje wysoko rozwinięte wywierają presję na kraje nisko rozwinięte w zakresie kontroli migracji oraz pojawiają się technologie jak drony czy czujniki do kontroli międzynarodowych migracji. 

Wnioski

Autor raportu wskazuje, że skutki zmian klimatu w szczególności zaczną być odczuwalne po 2050 roku, a w latach 2050-2100 wzrośnie saldo migracji spowodowanych zmianami klimatycznymi. McLeman zaznacza również, żeodwrócenie tego trendu jest możliwe poprzez zintensyfikowane działania w celu zmniejszenia emisji gazów, podjęcie wysiłków na rzecz celów zrównoważonego rozwoju oraz wdrożenie polityk wyróżnionych przez Global Compact do ograniczania przemieszczania się ludności. Utrzymanie statusu quo nie zmieni zakresu i kierunków migracyjnych, a brak podjęcia jakichkolwiek działań z dużym prawdopodobieństwem spotęguje saldo migracyjne na świecie.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy: 95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

About The Author

Patrycja Głogowska. Od 2018 roku studentka studiów doktoranckich na Uniwersytecie Wrocławskim na Wydziale Nauk Społecznych. W trakcie przygotowywania dysertacji o polityce uchodźczej Libanu. W 2020 roku ukończyła Studium Polityki Zagranicznej w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych, gdzie dwa lata wcześniej odbywała staż. Laureatka stypendium ministra w latach 2017/2018 oraz licznych stypendiów rektora na uniwersytecie. Laureatka programu Top Minds oraz Jurorka w programie The Innovation in politisc awards.

Comments are closed.

Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

Kamil Opara

Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego na kierunkach prawo oraz stosunki międzynarodowe (specjalizacja: bezpieczeństwo i studia strategiczne). Ukończył także School of Law and Economy of China UW, gdzie obecnie pracuje jako zastępca kierownika. Zainteresowania badawcze koncentruje wokół polityki zagranicznej i wewnętrznej, prawa oraz cyberbezpieczeństwa Chin.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Kamil Opara

University of Warsaw graduate (law and international relations; specialization: Security and Strategic Studies); he graduated also from the School of Law and Economy of China in which he currently works as a Deputy Head. His fields of research include Chinese domestic and foreign policy, law and cybersecurity.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co tydzień będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • System amerykańskich vs. chińskich sojuszy i porozumień w regionie Azji i Pacyfiku [MAPY] 18 sierpnia, 2022
  • Anti-Coercion Instrument, czyli autonomia strategiczna UE w praktyce 17 sierpnia, 2022
  • Bałkański kocioł wciąż w stanie wrzenia. Kolejny cel Putina czy zręczne narzędzie nacisku dla realizacji rosyjskich celów strategicznych w Ukrainie? 16 sierpnia, 2022
  • Przegląd UE-Chiny #6: Wzrost znaczenia Tajwanu [Lipiec 2022] 15 sierpnia, 2022
  • Bułgaria: Powrót w objęcia Gazpromu? 12 sierpnia, 2022

Kategorie

Tagi

Afryka Azja Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Białoruś Bliski Wschód Chiny Czechy Donald Trump dyplomacja Edukacja Europa Europa Wschodnia Francja gospodarka Indo-Pacyfik Infografika Joe Biden konflikt Koronawirus kryzys Kryzys humanitarny Kryzys migracyjny NATO ONZ Polityka międzynarodowa polityka zagraniczna Polska Prawa człowieka Półwysep Bałkański Rosja sport terroryzm Trójmorze Turcja Ukraina Unia Europejska USA uzbrojenie wizyty zagraniczne Wołodymyr Zełenski wybory Xi Jinping zbrodnia wojenna zmiany klimatu

© 2019-2020 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas