Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
    • Analizy
    • Wideo
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
    • Raporty
    • Mapy
    • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE
  • Programy
    • Europa
    • Indo-Pacyfik
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
    • Bezpieczeństwo
    • Trójmorze
    • STRONA PROJEKTU
      TRÓJMORZE (ENG)
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
cze 15
Analiza, Bezpieczeństwo, Publikacje, Rosja, Ukraina, Wojsko i armia

Naddniestrze jako drugi etap wojny rosyjsko-ukraińskiej

15 czerwca, 2022

Analiza w skrócie:

  • Mołdawska Republika Naddniestrza została ukonstytuowana w wyniku oderwania się od Mołdawii w 1990 roku. Suwerenność tej quasi-Republiki uznały wyłącznie separatystyczne quasi-państwa Gruzji – Abchazja i Osetia Południowa.
  • W Naddniestrzu nadal stacjonują wojska rozjemcze Federacji Rosyjskiej, a Kreml utrzymuje tam także dodatkowy garnizon, który nie został uwzględniony w międzynarodowych umowach. Składa się z około 1 800 żołnierzy.
  • Rosyjski atak na Ukrainę, podobnie jak wcześniejsze uznanie udzielone separatystycznym quasi-Republikom w Donbasie, postawiło władze Naddniestrza w trudnej sytuacji. Doprowadziło bowiem do dychotomii pomiędzy symboliczną prorosyjskością samozwańczego państwa a wymiernymi interesami lokalnych oligarchów, dla których zasadnicze znaczenie mają relacje z rządem Mołdawii, Ukrainy i Unii Europejskiej.
  • Rosyjskie media podały informację, zgodnie z którą rosyjski generała Rustama Minnekajewa, zastępca dowódcy Centralnego Okręgu Wojskowego, 22 kwietnia 2022 roku ogłosił cel drugiego etapu rosyjskiej inwazji na Ukrainę, którym będzie zdobycie południowej części państwa poprzez stworzenie korytarza lądowego do granicy z Naddniestrzem.

Aspekt historyczny

2 września 1990 roku Naddniestrze proklamowało autonomię, powołując do życia quasi organizm państwowy pod nazwą Naddniestrzańska Republika Mołdawska (Pridnestrovskaia Moldavskaia Respublica), ustanawiając stolicą Tyraspol. Niepodległość quasi-Republiki nie została potwierdzona na arenie międzynarodowej, suwerenność państwa uznały jedynie marionetkowe Abchazja i Osetia Południowa. Środowisko międzynarodowe traktuje Naddniestrze jako integralną część Republiki Mołdawii.

Naddniestrzańska Republika Mołdawska, twór powstały de facto z inicjatywy rosyjskiej, od początków swego istnienia pozostawała w silnej zależności militarnej, gospodarczej i finansowej od Kremla. Podczas wojny domowej w Mołdawii w latach 1992-1993 14. Armia rosyjska stacjonująca w Naddniestrzu stała się stroną konfliktu, przyczyniając się do zwycięstwa rebeliantów. Pomimo obowiązującego od 1999 roku traktatu w Stambule wojska Federacji Rosyjskiej pozostają na terenie Naddniestrza, wykorzystując ten teren jako bazę dla sprzętu wojskowego.

Pomimo rosyjskiej deklaracji o likwidacji rosyjskiego garnizonu, do której miało dojść do 2003 roku, w czerwcu 2006 roku minister obrony Federacji Rosyjskiej Siergiej Iwanow wycofał się z tych zapowiedzi, argumentując decyzję brakiem stabilności w regionie. Ostatecznie wojska rosyjskie w Naddniestrzu zostały zredukowane do liczby około 1 800 żołnierzy.

17 września 2006 roku z inspiracji władz rosyjskich w quasi-Republice zorganizowano referendum niepodległościowe. Frekwencja wyborcza wyniosła 78,6%, z czego 97,2% głosujących opowiedziało się za autonomią Naddniestrza, przy 1,9% głosów sprzeciwu. Stany Zjednoczone, Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie oraz Unia Europejska nie uznały wyników referendum. Po dokonanej przez Federację Rosyjską aneksji Krymu i decyzji Republiki Krymu z 18 marca 2014 roku o przyłączeniu do Federacji Rosyjskiej, z podobną prośbą do parlamentu rosyjskiego zwróciły się władze Naddniestrza.

W połowie 2015 roku rządy Mołdawii i Ukrainy zdecydowały o uszczelnieniu granic z Naddniestrzem, co miało na celu m.in. powstrzymanie przemytu, który stanowił jedno z podstawowych źródeł dochodu elit nieuznawanej Republiki. Powołując się na przepisy konwencji wiedeńskiej Mołdawia i Ukraina wstrzymały ruch samochodów z naddniestrzańskimi tablicami rejestracyjnymi,natomiast Ukraina zapowiedziała budowę muru na granicy z quasi-Republiką, co miało stanowić zabezpieczenie kraju przed rosyjską agresją z tego kierunku.

W 2016 roku władza w Naddniestrzu znalazła się w posiadaniu grupy oligarchów związanych z firmą Scheriff. W tym czasie Naddniestrze zaczęło czerpać profity z wymiany handlowej z Unią Europejską, wynikające z zapisów „Umowy o pogłębionej i kompleksowej strefie wolnego handlu” (DCFTA). Zgodnie z danymi z 2022 roku 37% eksportu z quasi-Republiki kierowana jest do Unii Europejskiej, około 28% do Republiki Mołdawii, a 20% do Ukrainy. Eksport do Federacji Rosyjskiej i Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej stanowi zaledwie 7%. Powyższe wytyczne stanowią przesłankę do sformułowania twierdzenia, zgodnie z którym utrzymanie kontaktów z rządami Mołdawii, Ukrainy i Unii Europejskiej stanowi podstawę dla kontynuacji tego korzystnego dla oligarchów naddniestrzańskich modelu współpracy. Należy zauważyć, że współpraca Federacji Rosyjskiej z Naddniestrzem w ostatnich latach nie układała się najlepiej, co stanowiło konsekwencję m.in. skandali finansowych z udziałem elit rządzących, wykorzystujących pomoc Federacji Rosyjskiej, w tym profity uzyskiwane ze sprzedaży gazu, dla powiększania prywatnego majątku. W opinii władz quasi-Republiki strategiczne znaczenie Naddniestrza straciło na wartości dla polityki Federacji Rosyjskiej po dokonanej aneksji Krymu.

Aspekt militarny

W armii Naddniestrzańskiej Republiki Mołdawskiej służy zaledwie 3 250 żołnierzy. Rosyjski komponent wojskowych w Naddniestrzu składa się z trzech oddziałów: sił pokojowych liczących około 750 żołnierzy, oddziałów Operacyjnych Grup Rosyjskich Wojsk, następcy 14. Armii rosyjskiej liczących około 750 żołnierzy oraz tzw. Sił Zbrojnych Naddniestrzańskiej Republiki Mołdawskiej, liczących około 2 000 żołnierzy. Zgodnie z ocenami ekspertów, pod względem operacyjnym te trzy jednostki stanowią jedną całość liczącą 3 000-3 500 żołnierzy, nie dysponują jednak lotnictwem. 

Od 2014 roku Mołdawia uniemożliwia Federacji Rosyjskiej regularną rotację wojsk, wobec czego armia rosyjska rekrutuje żołnierzy przede wszystkim z ludności miejscowej. Według oficjalnych danych 70-80% żołnierzy oddziałów rosyjskich to osoby urodzone w Naddniestrzu. Ich wyposażenie w stosunkowo przestarzały sprzęt powoduje, że zdolności bojowe rosyjskich siły zbrojnych w nieuznawanej quasi-Republice oceniane są dość nisko. Należy tu jednak nadmienić, że nie obserwatorzy i analitycy nie dysponują pełnymi danymi w kwestii charakteru i stopnia wyszkolenia rosyjskich oddziałów stacjonujących w Naddniestrzu (ewentualna kwestia obecności oddziałów sił specjalnych).

Wypowiedzi przedstawicieli najwyższych warstw wojskowych Federacji Rosyjskiej wywołują zaniepokojenie o dalsze losy quasi-państwa. Zajęcie południa Ukrainy przez Kreml może oznaczać otwarcie drogi do Naddniestrza. Zgodnie z informacjami podanymi przez wywiad ukraiński władze separatystycznej Republiki ogłosiły przeprowadzenie ćwiczeń wojskowych. W ramach przygotowań resort obrony samozwańczej Republiki Naddniestrzańskiej wysłał do lokalnych władz rozporządzenie, zgodnie z którym mieszkańcy Naddniestrza mieliby uczestniczyć w 90-dniowym szkoleniu wojskowym. Ćwiczenia nie mają charakteru obligatoryjnego, mają w nich uczestniczyć mężczyźni do 55. roku życia, którym zapewnia się żołd, zakwaterowanie i wyżywienie.

Działania te wywołują zaniepokojenie, szczególnie w kontekście słów dowódcy Centralnego Okręgu Wojskowego Rosji, generała Rustama Minnekajewa, który to zidentyfikował jeden z celów obecnie prowadzonych działań wojennych jako uzyskanie kontroli nad południem Ukrainy, co ułatwi dostęp do Naddniestrza, gdzie rzekomo prześladuje się osoby mówiące po rosyjsku. W odpowiedzi Biuro Reintegracji w Kiszyniowie wydało oficjalny komunikat:

W kontekście słów niektórych rosyjskich wojskowych na temat rzekomego łamania praw ludności rosyjskojęzycznej w regionie Naddniestrza na terenie Republiki Mołdawii, Biuro Reintegracji ogłasza, że takie oświadczenia są nieakceptowalne, bezpodstawne, a także prowadzą do zwiększenia napięcia i nieufności w społeczeństwie

Według analityków brytyjskich Federacja Rosyjska poprzez potencjalną inwazję na Naddniestrze dążyć będzie do realizacji 3 celów:

  • odcięcia część sił ukraińskich na południowo-zachodniej flance wobec toczącej się w Ukrainie wojny;
  • powstrzymania proeuropejskiej orientacji rządu mołdawskiego;
  • wywarcia nacisku na państwa Europy Zachodniej, sugerując, że poparcie okazane Ukrainie może doprowadzić do eskalacji wojny w regionie.

Naddniestrze wobec wojny ukraińsko-rosyjskiej

Po ataku Federacji Rosyjskiej na Ukrainę 24 lutego 2022 roku prezydent quasi-Republiki Wadim Krasnosielski wystosował oświadczenie, zgodnie z którym władze kontrolują rozwój wydarzeń na swoim terenie, a ocena zaistniałej sytuacji nie stanowi podstawy do wprowadzenia stanu wyjątkowego. Co więcej, quasi-rząd zwrócił się z ofertą pomocy dla uchodźców z Ukrainy.

Władze Naddniestrza oraz lokalne media w obliczu eskalacji konfliktu rosyjsko-ukraińskiego zajęły postawę zachowawczą. Temat ten nie zdominował przestrzeni publicznej, a w publikowanych materiałach zwracano uwagę na prowokacyjne zachowanie w zaistniałej sytuacji państw Zachodu. Zachowując pozory obiektywizmu i zrozumienia dla postaw Ukraińców prezentowano przykład Naddniestrza jako sprawdzonego wzoru możliwego rozwiązania konfliktu oraz kooperacji obu pozostających w stanie wojny państw przy zaangażowaniu wspólnoty międzynarodowej, z wykorzystaniem formatu 5+2, którego stronami są Mołdawia, Naddniestrze, Ukraina, Rosja, OBWE, Unia Europejska i USA.

Władze w Tyraspolu kontynuują dialog z rządem Mołdawii oraz OBWE, czego przykładem są rozmowy prowadzone przez ministra spraw zagranicznych Naddniestrza, Witalija Ignatiewa, z wicepremierem Mołdawii ds. reintegracji, Olegiem Serebrianem przy zaangażowaniu Klausa Neukircha, szefa misji OBWE w Kiszyniowie, m.in. odbyli oni rozmowę telefoniczną w dniu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Oficjalną wizytę w Tyraspolu złożył Artur Dmochowski, Specjalny Wysłannik Przewodniczącego OBWE.

Niemniej od 24 lutego w Naddniestrzu odnotowano kilka incydentów, w tym ataki na siedzibę lokalnej agencji bezpieczeństwa w Tyraspolu oraz na ośrodek radiowo-telewizyjny we wsi Maiac. Incydent o najpoważniejszym znaczeniu miał miejsce 27 kwietnia, kiedy dokonano ostrzału magazynu z rosyjską amunicją we wsi Cobasna na północy Naddniestrza. Znajdujący się tam arsenał szacowany jest jako największy w Europie Wschodniej. Rosyjski wywiad prowadzi zintensyfikowane działania dezinformacyjne, m.in. rozpowszechniając ostrzeżenia przed rzekomym atakiem rakietowym, powołując się na źródła wywiadu ukraińskiego.

2 maja w jednej z naddniestrzańskich gazet opublikowano artykuł, w którym opisano „akty terrorystyczne”, do których miało dojść na obszarze Naddniestrza, oraz zamieszczono apel, sugerując, że jego nadawcą jest miejscowa ludność, do prezydenta Władimira Putina zawierający prośbę o pomoc i interwencję. Wywiad wojskowy Ukrainy stwierdził, że seria wybuchów w Tyraspolu została zainscenizowana przez rosyjskie służby bezpieczeństwa.

Wnioski

Na podstawie powyższych przesłanek można domniemywać, że władze Naddniestrza będą starały się pozostać na uboczu wojny rosyjsko-ukraiński. Aktywne włączenie quasi-Republiki w działania zbrojne mogłoby doprowadzić do niewydolności funkcjonowania modelu polityczno-ekonomicznego, którego głównymi beneficjentami są oligarchowie i elita władz quasi-państwa. Niemniej, Federacja Rosyjska w każdej chwili może wykorzystać stacjonujące w Naddniestrzu oddziały zbrojne, aby doprowadzić do przesilenia politycznego i aneksji tego terenu. Zastosowane w tym celu mogą zostać prowokacje rosyjskie, czego potwierdzenie stanowią incydenty, do których dochodzi na terenie Naddniestrza, zintensyfikowane po 24 lutego 2022 roku. Przypuszczenia te potwierdzają również wypowiedzi najwyższych przedstawicieli władz wojskowych Federacji Rosyjskiej, zgodnie z którymi celem drugiej fazy wojny w Ukrainie będzie zdobycie całkowitej kontroli nad Donbasem i południową Ukrainą, co będzie równoznaczne z otwarciem drogi do Naddniestrza. Wykorzystanie przez Federację Rosyjską oddziałów wojskowych stacjonujących na terenie quasi-Republiki ocenić należy jako prawdopodobne, co może mieć wymierne konsekwencje w sytuacji walk o Odessę. Znamienny jest chociażby fakt, że w dniu rozpoczęcia rosyjskiej inwazji na Ukrainę rosyjskie oddziały uczestniczyły w manewrach, jednak informacje o rzekomym ataku prowadzonym z Naddniestrza, jak dotąd, należy uznać za fake news.

Bibliografia:

CSCE Conflict Prevention Center. The Transnistrian conflict in Moldova: Origins and main issues, Vienna 1994.

J. Solak, Mołdawia: republika na trzy pęknięta. Historyczno-społeczny, militarny i geopolityczny wymiar „zamrożonego konfliktu” o Naddniestrze, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014.

Istanbul Summit Communiqué issued by the Heads of State and Government participating in the meeting of the North Atlantic Council, Istanbul 28 June 2004, article 32; https://www.nato.int/docu/pr/2004/p04-096e.htm, dostęp: 22.05.2022 r.

Keith Harrington, Rosja chce wciągnąć Naddniestrze do wojny z Ukrainą. Po co jej te 1800 żołnierzy tam stacjonujących?; https://oko.press/rosja-chce-wciagnac-naddniestrze-do-wojny-z-ukraina/, dostęp: 22.05.2022 r.

Michael Schwirtz , Transnistria Votes on Independence; https://www.nytimes.com/2006/09/18/world/europe/18RUSSIASUMM.html, dostęp: 22.05.2022 r.

Naddniestrze też chce do Rosji. Separatyści apelują do Moskwy o zmianę prawa; https://tvn24.pl/swiat/naddniestrze-tez-chce-do-rosji-separatysci-apeluja-do-moskwy-o-zmiane-prawa-ra408915-3354176, dostęp: 22.05.2022 r.

Andrzej Poczobut, Ukraińsko-mołdawska blokada Naddniestrza; https://wyborcza.pl/7,75399,18667003,ukrainsko-moldawska-blokada-naddniestrza.html, dostęp: 22.05.2022 r.

Convention on road traffic done at Vienna on 8 november 1968; https://treaties.un.org/Pages/ViewDetailsIII.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=XI-B-19&chapter=11&Temp=mtdsg3& lang=en, dostęp: 2.06.2022 r.

Cars With Transnistrian License Plates Will Not Be Allowed in Ukraine; https://www.ukrgate.com/eng/?p=20101, dostęp: 22.05.2022 r.

Kamil Całus, Naddniestrze: cała władza dla Sheriffa; https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2016-12-14/naddniestrze-cala-wladza-dla-sheriffa, dostęp: 22.05.2022 r.

EU-Ukraine Deep and Comprehensive Free Trade Area; https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/en/content/eu-ukraine-deep-and-comprehensive-free-trade-area, dostęp: 22.05.2022 r.

Michał Torz, Naddniestrze. Co tam się dzieje?; https://warsawinstitute.org/pl/naddniestrze-co-tam-sie-dzieje/, dostęp: 22.05.2022 r.

P. Oleksy, Naddniestrze wobec rosyjskiego ataku na Ukrainę; https://ies.lublin.pl/komentarze/naddniestrze-wobec-rosyjskiego-ataku-na-ukraine/, dostęp: 22.05.2022 r.

Artur Radwan, Rusza nabór do dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej. Tyle może zarobić ochotnik; https://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/8420644,dobrowolna-zasadnicza-sluzba-wojskowa-ochotnicy-armia.html, dostęp: 22.05.2022 r.

Russian commander suggests plan is for permanent occupation of south Ukraine; https://www.theguardian.com/world/2022/apr/22/ukraine-south-occupation-russian-military-chief-rustam-minnekayev, dostęp: 22.05.2022 r.

Adam Kielar, Mołdawia. Rząd odrzuca oskarżenia Rosji dotyczące Naddniestrza; https://polskatimes.pl/moldawia-rzad-odrzuca-oskarzenia-rosji-dotyczace-naddniestrza/ar/c1-16304675, dostep: 22.05.2022 r.

Russia ‘is already paving the way for a takeover of Moldova; https://www.thetimes.co.uk/article/russia-is-already-paving-the-way-for-a-takeover-of-moldova-hl9zg3v7b, dostęp: 22.05.2022 r.

5 + 2 format, the parties to which are Moldova, Transnistria, Ukraine, Russia, the OSCE, the European Union and the USA; https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/d-md/dv/d-md_2011_11_10_13/d-md_2011_11_10_13en.pdf, dostęp: 22.05.2022 r.

Władze Naddniestrza zgodziły się na spotkanie z przedstawicielami OBWE; https://forsal.pl/swiat/aktualnosci/artykuly/8410834,wladze-naddniestrza-zgodzily-sie-na-spotkanie-z-przedstawicielami-obwe.html, dostęp: 22.05.2022 r.

Putin wie, że atakując Mołdawię, wiele ryzykuje. Czy to go powstrzyma?; https://www.money.pl/gospodarka/putin-wie-ze-atakujac-moldawie-wiele-ryzykuje-czy-to-go-powstrzyma-6764857861131072a.html, dostęp: 22.05.2022 r.

Anna Lewicka, „The Times”: Rosja podjęła decyzję. Ten kraj będzie kolejnym celem; https://wiadomosci.dziennik.pl/swiat/artykuly/8411222,rosja-atak-cel-moldawia-the-times.html, dostęp: 22.05.2022 r.

Naddniestrze: Atak terrorystyczny na jednostkę wojskową w pobliżu Tyraspolu; https://www.rp.pl/konflikty-zbrojne/art36149481-naddniestrze-atak-terrorystyczny-na-jednostke-wojskowa-w-poblizu-tyraspolu, dostęp: 22.05.2022 r.

Russia 'is already paving the way for a takeover of Moldova’; https://www.thetimes.co.uk/article/russia-is-already-paving-the-way-for-a-takeover-of-moldova-hl9zg3v7b, dostęp: 22.05.2022 r.

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

Źródło zdjęcia głównego: @KremlinRussia_E | Twitter

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Dr Agnieszka Rogozinska Dr Agnieszka Rogozińska. Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Sekretarz redakcji czasopism „Polityka i Bezpieczeństwo” oraz „Niepodległość: czasopismo poświęcone najnowszej historii Polski”. Stażystka Biblioteki Polskiej w Paryżu, Instytutu Polskiego i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie, Uniwersytetu Lumsa w Rzymie i Uniwersytetu w Cordobie. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach dla bezpieczeństwa.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
Pixabay
  • Analiza, Chiny, Publikacje, Rosja, Węgry

Dlaczego Viktor Orbán stawia na Rosję? Prorosyjską postawę Węgier komentuje Eugeniusz Romer

W dniu 17 października 2023 roku Viktor Orbán spotkał się z Władimirem Putinem w Pekinie podczas organizowanego przez Chiny Forum…
  • Eugeniusz Romer
  • 21 listopada, 2023
Karwowski Krzysztof Węgry
  • Analiza, Chiny, Polska, Publikacje, Węgry, Wybory

Czy wciąż bratanki? Polskie wybory parlamentarne w optyce Węgier z Chinami w tle

Analiza w skrócie: ▪ Proeuropejska społeczność akademicka Węgier postrzega wyniki wyborów w Polsce jako pozytywny sygnał, powrót Polski na liberalny…
  • Krzysztof Karwowski
  • 9 listopada, 2023
Photo by ArtificialOG
  • Analiza, Nowe technologie, Publikacje, Unia Europejska

Europejski akt w sprawie czipów – notatka

Unia Europejska podejmuje próbę stworzenia stricte unijnego ekosystemu wytwarzania półprzewodników w Europie. Ma on na celu zapewnienie ciągłości dostaw i…
  • Ksawery Stawiński
  • 7 listopada, 2023
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Dr Agnieszka Rogozinska Dr Agnieszka Rogozińska. Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Sekretarz redakcji czasopism „Polityka i Bezpieczeństwo” oraz „Niepodległość: czasopismo poświęcone najnowszej historii Polski”. Stażystka Biblioteki Polskiej w Paryżu, Instytutu Polskiego i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie, Uniwersytetu Lumsa w Rzymie i Uniwersytetu w Cordobie. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach dla bezpieczeństwa.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Dlaczego Viktor Orbán stawia na Rosję? Prorosyjską postawę Węgier komentuje Eugeniusz Romer
    przez Eugeniusz Romer
    21 listopada, 2023
  • Czy wciąż bratanki? Polskie wybory parlamentarne w optyce Węgier z Chinami w tle
    przez Krzysztof Karwowski
    9 listopada, 2023
  • Europejski akt w sprawie czipów – notatka
    przez Ksawery Stawiński
    7 listopada, 2023

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Europa Geopolityka Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2023 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas