Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
lip 18
Analiza, Azja, Bezpieczeństwo, Chiny, NATO, Publikacje

NATO w Azji: nowe wymiary partnerstwa między Sojuszem Północnoatlantyckim a Koreą Południową i Japonią oraz wyzwania związane z Chinami

18 lipca, 2023

 „NATO jest regionalnym sojuszem między Europą a Ameryką Północną, ale wyzwania, przed którymi stoimy, mają charakter globalny, a nasze bezpieczeństwo jest wzajemnie powiązane. To, co dzieje się w regionie euroatlantyckim, ma znaczenie dla regionu Indo-Pacyfiku, a to, co dzieje się w regionie Indo-Pacyfiku, ma znaczenie dla obszaru euroatlantyckiego.” – takimi słowami Sekretarz Generalny NATO Jens Stoltenberg rozpoczął spotkanie Rady Północnoatlantyckiej z państwami partnerskimi 12 lipca bieżącego roku.

W Szczycie NATO w Wilnie poza wszystkimi państwami członkowskimi, udział wzięli także przedstawiciele kilku innych państw. Poza prezydentem Ukrainy i premierem Szwecji, do litewskiej stolicy przyjechali także prezydent Korei Południowej oraz premierzy Japonii, Australii i Nowej Zelandii. Wszystkie te cztery państwa należą do tzw. globalnych partnerów NATO (jest ich łącznie dziewięć[1]). Z powodu nasilającej się rywalizacji amerykańsko-chińskiej oraz uznania przez Sojusz Chin za wyzwanie podczas Szczytu w 2021 członkowie NATO uzgodnili zacieśnianie współpracy z czterema państwami Indo-Pacyfiku. Dodatkowo Korea Południowa i Japonia leżą w bezpośrednim sąsiedztwie nie tylko samych Chin, ale także Korei Północnej i Rosji, których działania stanowią wyzwanie dla NATO.

Dotychczasowa współpraca NATO z Koreą Południową i Japonią

Sojusz Północnoatlantycki wraz z Koreą Południową zainicjowały dialog w 2005 roku, a w 2012 roku zawarły umowę o partnerstwie i współpracy. Południowokoreańskie oddziały zaangażowane były w misje i operacje NATO. W latach 2010-2013 w ramach Międzynarodowych Sił Wsparcia Bezpieczeństwa (ISAF) Korea Południowa kierowała cywilno-wojskowym zespołem, zajmującym się odbudową prowincji Parwan. Zapewniała także wsparcie finansowe dla natowskiego funduszu powierniczego na rzecz Afgańskiej Armii Narodowej. Współpracując z NATO w zwalczaniu zagrożenia piractwem w obszarze Zatoki Adeńskiej, południowokoreańska marynarka wojenna zapewniała eskortę statkom handlowym przepływającym przez wody u wybrzeży Rogu Afryki. Od 2014 roku zaangażowana jest w działania Platformy Interoperacyjności, której celem jest prowadzenie konsultacji na wielu szczeblach między państwami NATO a partnerami spoza Sojuszu[2].

Japonia swoje pierwsze kontakty z NATO nawiązała wcześniej, bowiem już w latach 90. XX wieku wspierała finansowo natowskie misje na Bałkanach. Również finansowo była zaangażowana także w działania ISAF. Co więcej, w 2012 roku zorganizowała konferencję w Tokio poświęconą wsparciu dla Afganistanu. Tak jak i Korea Południowa, Japonia od 2014 roku zaangażowana jest w prace Platformy Interoperacyjności. Również w tym samym roku doszło do zawarcia japońsko-natowskiej umowy o partnerstwie i współpracy. W kolejnych latach grupa szkoleniowa Japońskich Morskich Sił Samoobrony szkoliła się na okrętach NATO u wybrzeży Hiszpanii i na Morzu Bałtyckim[3].

Koreańscy i japońscy badacze oraz eksperci uczestniczą także w natowskim programie „Nauka dla Pokoju i Bezpieczeństwa”. Współpraca ta koncentruje się głównie na działaniach z zakresu przeciwdziałania terroryzmowi, zaawansowanych technologii oraz obrony przed zagrożeniami chemicznymi, biologicznymi, radiologicznymi i nuklearnymi (CBRN). Dodatkowo Koreańczycy oraz Japończycy biorą udział w pracach Centrum Doskonałości NATO w Tallinie, które zajmuje się cyberbezpieczeństwem.

W grudniu 2020 roku Japonia oraz Korea Południowa pierwszy raz w historii wzięły udział w spotkaniu ministrów spraw zagranicznych NATO. Rosyjska pełnoskalowa inwazja na Ukrainę przyczyniła się do podniesienia dialogu politycznego na jeszcze wyższy poziom. W 2022 roku w Madrycie południowokoreański prezydent oraz japoński premier po raz pierwszy aktywnie uczestniczyli w Szczycie NATO.

Zmieniające się stanowisko NATO wobec Chin

Wśród głównych tematów omawianych na szczycie w Wilnie była, co jest dość oczywiste, przede wszystkim rosyjska agresja na Ukrainę i tocząca się wojna. Jednak sporo uwagi poświęcono także kwestii Chin. We wspólnym oświadczeniu przywódcy państw natowskich wprost określili, że ambicje i polityka Pekinu stanowią wyzwanie dla interesów, bezpieczeństwa i wartości NATO. Określono także, że „złośliwe operacje hybrydowe i cybernetyczne ChRL oraz jej konfrontacyjna retoryka i dezinformacja są wymierzone w sojuszników i szkodzą bezpieczeństwu Sojuszu”, a także, że „dąży do obalenia opartego porządku międzynarodowego, w tym w przestrzeni kosmicznej, cybernetycznej i morskiej”. Wspominano również, że Chiny stosują różne środki gospodarcze i ekonomiczne w celu tworzenia nowych zależności i zyskiwania wpływów[4]. Łącznie Chiny zostały wspomniane w oświadczeniu po Szczycie kilkanaście razy. Dla porównania – w komunikacie po zeszłorocznym szczycie NATO w Madrycie Chiny zostały wspomniane tylko raz, jako należące do grupy państw, które „kwestionują nasze (NATO) interesy, bezpieczeństwo i wartości oraz dążą do podważenia opartego na zasadach porządku międzynarodowego”[5].

Niektórzy europejscy członkowie Sojuszu Północnoatlantyckiego nie są jednak tak chętni do przyjęcia ostrzejszego poglądu na temat Chin jako konkurenta i wolą pozostawić otwarte możliwości współpracy.

Stąd też w oświadczeniu pojawiła się wzmianka, że NATO pozostaje otwarte na „konstruktywne zaangażowanie z ChRL, w tym budowanie wzajemnej przejrzystości”. Niemniej jednak podczas Szczytu w Wilnie nie doszło do porozumienia w spawie istotnej inicjatywy pozwalającej na większe zaakcentowanie planów NATO wobec Azji – otwarcia biura łącznikowego Sojuszu w Tokio, co spowodowałoby najpewniej reakcję ze strony Pekinu. Pomysł ten zablokowała Francja. Prezydent Emmanuel Macron powiedział, że „Indo-Pacyfik to nie Północny Atlantyk” i NATO nie powinno sprawiać wrażenia, że w jakiś sposób buduje swoją legitymację i geograficznie ugruntowaną obecność na innych obszarach[6].

Nowe umowy z Koreą Południową i Japonią

Zmieniające się podejście NATO wobec Azji widać także po zawartych w Wilnie porozumieniach.

Na niedawno minionym Szczycie NATO po raz kolejny obecni byli prezydent Korei Południowej Yoon Suk-yeol oraz premier Japonii Fumio Kishida. W imieniu swoich państw zawarli nowe umowy z Sojuszem Północnoatlantyckim, zwane indywidualnymi dostosowanymi programami partnerskimi (Individually Tailored Partnership Programme, ITPP).

Umowa japońsko-natowska została zawarta na lata 2023-2026. Zawiera trzy ogóle cele strategiczne: 1) wzmocnienie dialogu i konsultacji, 2) promocja praktycznej współpracy i wzmacnianie interoperacyjności, 3) wzmocnienie indywidualnej odporności. Będą one realizowane w łącznie 16 różnych obszarach współpracy. Wśród nich znalazły się m.in. cyberobrona, strategiczna komunikacja, nowe technologie, bezpieczeństwo kosmiczne, bezpieczeństwo na morzu, kontrola zbrojeń i nieproliferacja, zmiany klimatu oraz promocja wspólnych wartości, a także udział kobiet na rzecz międzynarodowego pokoju[7].

ITPP zawarte między Koreą Południową a NATO, również zaplanowane jest na lata 2023-2026, obejmuje mniej, bo 11 obszarów współpracy. Podobnie jak w przypadku umowy z Japonią obejmują one cyberobronę, wzmacnianie interoperacyjności, nowe technologie, zmiany klimatu kontrolę zbrojeń i współpracę w zakresie nieproliferacji, strategiczną komunikację oraz promocję wspólnych wartości, a także rolę kobiet. Co więcej, w umowie znalazła się również deklaracja co do powołania organu konsultacyjnego w celu wzmocnienia zdolności antyterrorystycznych między Koreą Południową a NATO[8].

Niewątpliwe nowe umowy pomiędzy NATO a Koreą Południową i Japonią to podniesienie wzajemnych relacji na wyższy poziom. Jednak od razu pojawiły się także głosy krytyczne, głównie w Korei Południowej. Wśród najważniejszych argumentów przebija się ten o potencjalnej szkodliwości zacieśnionej współpracy – w przeciwieństwie do sojuszu wojskowego z USA, współpraca z NATO nie przynosi znaczących korzyści dla bezpieczeństwa, a wręcz może być poważnym kłopotem w relacjach z Rosją i Chinami, bowiem oznacza ona dołączenie do frontu przeciwko tym dwóm państwom.

Co więcej, krytyczne głosy dotyczące zacieśniania współpracy z NATO odnoszą się także do Korei Północnej[9]. Chiny i Rosja jako państwa graniczące z KRLD, mające z nią silne powiązania polityczne i gospodarcze (szczególnie Pekin), a także będące w przeszłości zaangażowane w Rozmowy Sześciostronne, są ważnymi graczami dla stabilność regionu. Do tego oba państwa są stałymi członkami Rady Bezpieczeństwa ONZ. Stąd też znaczące pogorszenie się relacji między Koreą Południową a Chinami i Rosją może potencjalnie negatywnie wpłynąć na sytuację na Półwyspie Koreańskim oraz mieć negatywne skutki dla kwestii denuklearyzacji KRLD.

Niemniej jednak takie podejście wpisuje się w „dyplomację wartości”, która jest wizją prezydenta Yoona odnoszącą się do południowokoreańskiej polityki zagranicznej. Zgodnie z jej założeniami, Korea Południowa powinna zacieśniać relacje z podobnie myślącymi, demokratycznymi państwami, które wyznają podobne wartości takie jak wolność czy przestrzeganie międzynarodowych norm[10]. Jednak nie cieszy się ona szczególnie dużym poparciem w samej Korei. Szczególnie sektor gospodarczy jest wobec niej ostrożny i bliżej mu do wizji poprzednika Yoona – Moon Jae-ina, który starał się balansować między USA a Chinami, zachowując dobre relacje z oboma państwami. Jednym z głównych powodów takiej polityki są silne powiązania gospodarcze między Koreą Południową a Chinami (są one największym partnerem handlowym Korei, a mająca miejsce kilka lat temu quasi wojna handlowa pomiędzy oboma państwami była dość dotkliwa dla wielu koreańskich przedsiębiorstw).

W przypadku Japonii sytuacja wygląda inaczej. Prezentuje ona znacznie bardziej negatywne stanowiska zarówno wobec Chin, jak i Rosji. I NATO jest tego świadome, co można było zauważyć nawet podczas Szczytu w Wilnie. W trakcie konferencji prasowej z prezydentem Korei Południowej Sekretarz Generalny NATO unikał wspominania wprost o Chinach. Tak samo podczas konferencji z premierami Australii i Nowej Zelandii. Dopiero podczas konferencji z japońskim premierem otwarcie mówił o Chinach i zagrożeniach z nimi związanych.

Z kolei z Rosją Japonia od kilkudziesięciu lat ma nieuregulowany spór terytorialny o Wyspy Kurylskie (nazywane w Japonii Terytoriami Północnymi). A to powoduje, że jest bardziej skłonna prowadzić ostrzejszą wobec Moskwy politykę, niż południowokoreańskie władze. Od czasu rosyjskiej pełnoskalowej inwazji na Ukrainę Japonia aktywnie zabiega także o tworzenie nowych porozumień i partnerstw odnoszących się do bezpieczeństwa oraz zacieśnienia relacji z państwami, mającymi podobne interesy w tym zakresie. Japonia zaniepokojona jest polityką Chin, a sam premier Japonii odnosząc się do potencjalnych intencji Pekinu wobec Tajwanu podkreślał, że 

„dzisiejsza Ukraina może być jutro Azją Wschodnią”[11].

Stąd też ITPP z NATO jest ważnym elementem tej strategii i sukcesem w jej realizacji.

Podsumowanie

Można stwierdzić, że Szczyt w Wilnie otwiera nowy etap globalnego zaangażowania Sojuszu Północnoatlantyckiego. Choć ITPP to przede wszystkim deklaracje określające cele i zamierzenia, to pokazują rosnące zainteresowanie NATO regionem Azji. Dla Japonii jest on niewątpliwie ważnym krokiem we wzmacnianiu własnego bezpieczeństwa. Południowokoreańska perspektywa jest nieco inna, z uwagi na odmienne uwarunkowania polityczne i gospodarcze. Choć Japonia także największe obroty handlowe ma z Chinami, to jednak ich udział w ogóle wymiany nie jest tak znaczący jak w przypadku Korei Południowej. Ponadto zawsze mogła prezentować bardziej antychińską retorykę, a spór o Kuryle sprawia, że jednocześnie może być bardziej antyrosyjska niż Korea Południowa. W efekcie, „żaden inny partner nie jest bliżej NATO niż Japonia”, jak powiedział Jens Stoltenberg.

Zawarcie ITPP z NATO to jednak niewątpliwie okazja dla Japonii i Korei Południowej do umocnienia swoich pozycji jako graczy międzynarodowych, aktywnie prowadzących politykę globalną. Co więcej, umowy te mogą się także przyczynić do zacieśniania współpracy w wymiarze gospodarczym, ale także i militarnym. Ten drugi aspekt jest szczególnie ważny dla Korei Południowej. Dostarcza ona obecnie sprzęt wojskowy dla Polski, a w przeszłości także dla Norwegii i Estonii. Planowane są wspólne polsko-koreańskie programy. Pozyskaniem południowokoreańskiego sprzętu wojskowego są zainteresowane także inne państwa, m.in. Rumunia. ITPP może więc ułatwić południowokoreańskiemu przemysłowi zbrojeniowemu zdobycie nowych rynków.

Z kolei dla NATO Japonia i Korea Południowa mogą się stać pomostem do Azji, szczególnie Azji Południowo-Wschodniej.

Oba państwa są dość silnie powiązane z członkami ASEAN, zarówno polityczne, gospodarczo, jak i inwestycyjnie (m.in. Japonia jest największym inwestorem, jeśli chodzi o rozwój infrastruktury w tych państwach). A dzięki temu zarówno Sojuszowi Północnoatlantyckiemu jako całości, jak i jego poszczególnym członkom, zacieśniona współpraca z Tokio i Seulem może w przyszłości pomóc w zyskiwaniu nowych wpływów w państwach azjatyckich, jak również większej kontroli chińskich wpływów w nich, a być może nawet i ich częściowemu wypieraniu.

FOTO: PAP/EPA


[1] Dokładniej do tego grona należą: Afganistan, Australia, Kolumbia, Irak, Japonia, Republika Korei, Mongolia, Nowa Zelandia i Pakistan. Partnerstwo z Afganistanem jednak jest na ten moment zawieszone.

[2] NATO, Relations with the Republic of Korea, https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_50098.htm

[3] NATO, Relations with Japan, https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_50336.htm

[4] NATO, Vilnius Summit Communiqué,  https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_217320.htm

[5] NATO, Madrid Summit, https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_196951.htm

[6] Macron Rejects NATO Office in Japan, https://www.thedefensepost.com/2023/07/13/macron-nato-office-japan/

[7] Individually Tailored Partnership Programme between NATO and Japan for 2023 – 2026, https://www.mofa.go.jp/mofaj/files/100527274.pdf

[8] H. Lee, S. Korea, NATO establish new partnership for cooperation in 11 areas,  https://en.yna.co.kr/view/AEN20230711008400315

[9] J. Lee, Why South Korea’s outreach to NATO could pose problems at home, https://koreapro.org/2023/07/why-south-koreas-outreach-to-nato-could-pose-problems-at-home/

[10] C. Ha, South Korea’s Value Diplomacy: In Search of a Global Pivotal Role, https://rusi.org/explore-our-research/publications/commentary/south-koreas-value-diplomacy-search-global-pivotal-role

[11] ’Ukraine today could be East Asia tomorrow’: Japan PM warns, https://www.france24.com/en/live-news/20220610-ukraine-today-could-be-east-asia-tomorrow-japan-pm-warns

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Natalia Matiaszczyk Natalia Matiaszczyk. Absolwentka stosunków międzynarodowych na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych UŁ. Autorka publikacji poświęconych sporom historycznym i terytorialnym w Azji Wschodniej. Do głównych obszarów jej zainteresowań badawczych należą Europa Środkowa, Półwysep Koreański i Japonia.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Publikacje, Rosja

Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025

Autorzy: Ksawery Stawiński, Adam Jankowski 08.05.25 Umowa Surowcowa Ósmego maja ukraiński parlament ratyfikował tak zwany Mineral Deal. Oficjalna, mniej dźwięczna,…
  • Adam Jankowski
  • 15 czerwca, 2025
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Unia Europejska

PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025

Autorzy: Mikołaj Woźniak, Konrad Falkowski. Wsparcie merytoryczne: Łukasz Kobierski 9.05. Słowacko-chińskie rozmowy w Moskwie Na tle uroczystości związanych z obchodami…
  • Mikołaj Woźniak
  • 15 czerwca, 2025
  • Analiza, Nowe technologie, Publikacje

Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej

W XXI wieku bardziej niż kiedykolwiek rywalizacja państw przeniosła się do sfery technologii. W związku z tym od kilkunastu lat…
  • dr Tomasz Pawłuszko
  • 8 czerwca, 2025
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Natalia Matiaszczyk Natalia Matiaszczyk. Absolwentka stosunków międzynarodowych na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych UŁ. Autorka publikacji poświęconych sporom historycznym i terytorialnym w Azji Wschodniej. Do głównych obszarów jej zainteresowań badawczych należą Europa Środkowa, Półwysep Koreański i Japonia.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025
    przez Adam Jankowski
    15 czerwca, 2025
  • PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025
    przez Mikołaj Woźniak
    15 czerwca, 2025
  • Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej
    przez dr Tomasz Pawłuszko
    8 czerwca, 2025

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2024 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas