Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • O nas
  • Publikacje
      • Publikacje

        Najważniejsze kategorie materiałów publikowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczej i analitycznej.

      • ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

      • Analizy
        Analizy międzynarodowe oraz komentarze bieżące przygotowywane przez naszych ekspertów i analityków
      • Raporty
        Kompleksowe opracowania tematyczne z zakresu stosunków międzynarodowych oraz zagadnień społeczno-politycznych
      • Wideo
        Nagrania z debat eksperckich oraz odcinki tematycznych wideopodcastów tworzonych przez naszych ekspertów
      • Mapy
        Selekcja map obrazujących międzynarodowe systemy sojuszy oraz wizyty zagraniczne kluczowych polityków
  • Programy
      • Programy

        Główne obszary działalności badawczej i publikacyjnej Instytutu z osobnymi zespołami ekspertów, funkcjonującymi pod kierunkiem dyrektora danego programu.

      • STRONA PROJEKTU TRÓJMORZE (ENG)

      • Europa
        Analizy i komentarze poświęcone integracji europejskiej oraz miejscu Europy na politycznej i gospodarczej mapie świata
      • Bezpieczeństwo
        Opracowania z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego poszczególnych państw, ze szczególnym uwzględnieniem roli NATO
      • Indo-Pacyfik
        Przegląd sytuacji polityczno- gospodarczej w regionie, stanu rywalizacji USA-Chiny oraz polityki
      • Trójmorze
        Analizy i opracowania dotyczące Inicjatywy Trójmorza z uwzględnieniem perspektyw tworzących ją państw
  • Ludzie
      • Ludzie

        Instytut Nowej Europy tworzy zespół zaangażowanych osób z zarządem na czele, a także eksperci i wolontariusze. Działania INE wspiera Rada Programowa, która stanowi zaplecze merytoryczne.

      • Zespół i eksperci
        Członkowie zespołu INE odpowiadają za bieżące funkcjonowanie Instytutu, piszą własne analizy, jak również pomagają ekspertom w tworzeniu ich opracowań.
      • Wolontariusze
        Wolontariusze INE stanowią ważną część naszego zespołu. Dzięki ich energii, pomysłowości i zaangażowaniu możliwe jest realizowanie wielu ważnych dla Instytutu projektów.
  • Kontakt – Kariera
  • Polish-Czech Forum
  • English
lip 25
Analiza, Bezpieczeństwo, Gruzja, NATO, Publikacje

Szczyt NATO w Wilnie z perspektywy Gruzji

25 lipca, 2023

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy.

Tekst przygotowany w ramach Akademii INE, cyklu publikacji tworzonych przez młodych analityków i praktykantów Instytutu Nowej Europy.

Szczyt Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego, który miał miejsce w dniach 11-12 lipca br. w Wilnie, jeszcze przed inauguracją określony został jako historyczny. Podczas jego trwania pojawiły się istotne deklaracje oraz zapadło wiele kluczowych decyzji dla samego Sojuszu. Tematyka szczytu została zdominowana przez kwestie dotyczące rozszerzenia NATO o Szwecję i Ukrainę, a także nowe plany obronne. Dzień przed jego inauguracją, Turcja zapowiedziała, że zajmie się ratyfikacją protokołu akcesyjnego Szwecji, a podczas samego szczytu podjęto decyzję o przybliżeniu Ukrainy do NATO, w tym poprzez usunięcie wymogu realizacji Planu na Rzecz Członkostwa. Przyjęto również „najbardziej kompleksowe plany obronne od zakończenia zimnej wojny” oraz zainaugurowano działalność Rady NATO – Ukraina. Ponadto omówione zostały kwestie aktualnych wyzwań w zakresie bezpieczeństwa międzynarodowego w różnych regionach świata. Odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej na szczeblu szefów państw i rządów z udziałem Szwecji, partnerów z państw Indo-Pacyfiku oraz przedstawicieli Unii Europejskiej. Na szczycie obecni byli również ministrowie spraw zagranicznych Gruzji i Mołdawii oraz wiceminister spraw zagranicznych Bośni i Hercegowiny. Udział przedstawicieli tych państw miał istotne znaczenie w kontekście umacniania globalnej pozycji Paktu Północnoatlantyckiego i jest też zgodny z tzw. polityką otwartych drzwi NATO.

Tegoroczne wydarzenie w kontekście Gruzji i jej przyszłego członkostwa w NATO nie przyniosło żadnych przełomowych rezultatów. O ile w minionych latach Sojusz pozytywnie oceniał gruzińskie postępy we wprowadzaniu reform, tak w tym roku nie wyrażono tej aprobaty, lecz wskazano na konieczność osiągnięcia postępów w dokonywaniu zmian, także tych kluczowych dla demokracji. Wobec tego, zauważalny jest regres w stosunkach Sojuszu z tym państwem, które ma bogatą historię współpracy z NATO. Będąc na drodze do członkostwa, Gruzja podejmowała realne wysiłki w celu zbliżenia się m.in. poprzez realizację wymaganych reform, lecz w ostatnich kilku latach widoczny jest spadek tempa ich dokonywania. Warto zaznaczyć, że wyniki szczytu w tym kontekście są odmiennie interpretowane przez władze oraz jej krytyków.

Współpraca NATO i Gruzji

Historia współpracy NATO-Gruzja sięga początku lat 90-tych ubiegłego wieku. W 1992 roku, Gruzja stała się członkiem Rady Współpracy Paktu Północnoatlantyckiego, będącej forum współpracy NATO z byłymi przeciwnikami Sojuszu z Układu Warszawskiego. Została ona w 1997 roku zastąpiona przez Radę Partnerstwa Euroatlantyckiego, którego Gruzja również stała się członkiem. W 1994 roku, przystąpiła do Partnerstwa dla Pokoju, a w 1996 roku opracowała pierwszy Indywidualny Program Partnerstwa i przedstawiła go Sojuszowi. W 2002 roku, podczas Szczytu NATO w Pradze, Gruzja oficjalnie zadeklarowała chęć wstąpieniu do struktur euroatlantyckich, a w 2006 roku po nieformalnym spotkaniu ministrów spraw zagranicznych państw członkowskich Sojuszu w Nowym Jorku postanowiono o zintensyfikowaniu dialogu pomiędzy stronami. Podczas Szczytu w Bukareszcie w 2008 roku zdecydowano, że Gruzja zostanie członkiem NATO. W tym samym roku, po wojnie rosyjsko-gruzińskiej powołano Komisję NATO-Gruzja. Warto także wskazać, że Gruzja otworzyła swoją misję dyplomatyczną przy NATO już w 1998 roku, natomiast w 2010 roku zainaugurowano działalność biura łącznikowego NATO w Tbilisi. Państwo uczestniczyło również w wielu operacjach prowadzonych przez NATO, co tylko potwierdzało jego zaangażowanie w proces integracji. Gruzja brała udział m.in. w ramach Misji KFOR w Kosowie w latach 1999-2008, w operacji Active Endeavour na Morzu Śródziemnym, czy też miała do 2014 roku swój kontyngent wojskowy w ramach Misji ISAF w Afganistanie. Obecnie uczestniczy w operacji Sea Guardian. Ponad trzydziestoletnia współpraca gruzińsko-natowska to szereg różnego rodzaju spotkań i wydarzeń, a także wspólnych ćwiczeń wojskowych, które odbywały się na terenie Gruzji.

Obecność Gruzji na Szczycie w Wilnie

W wileńskim Szczycie NATO uczestniczyła gruzińska delegacja pod przewodnictwem Ministra Spraw Zagranicznych Ilii Darchiaszwilego. Obecność Gruzji, ale także innych państw pokazuje, że NATO jest wciąż zaangażowane we wspieranie państw niebędących członkami Sojuszu.

Organizowane szczyty to także możliwość odbywania na ich marginesie różnego rodzaju rozmów z partnerami z innych państw. Minister Ilia Darchiaszwili odbył dwustronne spotkania ze swoimi odpowiednikami z Litwy, Grecji, Finlandii, Estonii i Wielkiej Brytanii. Doszło również do pierwszego spotkania w formacie Gruzji i państw skandynawskich. Podczas wszystkich tych rozmów omawiano kwestię starań Gruzji o członkostwo w NATO oraz w UE. Jednocześnie, gruziński minister dziękował swoim partnerom za wsparcie Gruzji, a zwłaszcza jej suwerenności i integralności terytorialnej.

Z kolei ustępujący Minister Spraw Zagranicznych Holandii Wopke Hoekstra zapowiedział, że jego kraj przekaże 8 mln euro na rozwój zdolności wojskowych Gruzji, Mołdawii oraz Bośni i Hercegowiny. Fundusze te zostaną przeznaczone w ramach Inicjatywy na rzecz budowania potencjału obronnego i związanego z bezpieczeństwem, czyli programu NATO, który wspiera partnerów i pomaga w budowie stabilności państw zwracających się o pomoc do Sojuszu. Środki te zostaną wykorzystane na zapewnienie tym państwom systemów antydronowych, cyberobronnych oraz umożliwiających bezpieczne przechowywanie broni. Minister Wopke Hoekstra podkreślił, że w tych niestabilnych czasach kluczowe jest to, by sojusznicy NATO wzmacniali współpracę z partnerami z Europy Wschodniej w zakresie bezpieczeństwa, gdyż tylko wspólnie mogą zagwarantować solidne i wiarygodne odstraszanie przed rosyjską agresją. Był to niewątpliwie sygnał dla Gruzji, że wciąż może liczyć na wsparcie partnerów będących członkami Sojuszu Północnoatlantyckiego.

Gruzińska perspektywa członkostwa w NATO po Szczycie w Wilnie

W oficjalnym komunikacie ze Szczytu w Wilnie, wydanym przez szefów państw i rządów NATO uczestniczących w posiedzeniu Rady Północnoatlantyckiej, zawarty został osobny fragment, odnoszący się do Gruzji. Sojusznicy w pierwszej kolejności podkreślili swoje poparcie dla jej integralności terytorialnej i suwerenności w uznanych międzynarodowo granicach. Stanowisko to jest konsekwentnie podtrzymywane i powtarzane. Wynika ono z tego, że Gruzini od początku swojej niepodległości mierzą się z problemem dwóch separatystycznych regionów na swoim terytorium, tj. Abchazją i Osetią Południową. Są to samozwańcze republiki wspierane na wielu płaszczyznach przez Moskwę, zwłaszcza po wojnie rosyjsko-gruzińskiej z 2008 roku. Wówczas, tuż po jej zakończeniu, Rosja uznała niepodległość tych parapaństw oraz zaczęła bardzo ściśle z nimi współpracować. Dla Tbilisi, próba integracji tych regionów staje się coraz większym wyzwaniem, tym bardziej, że na ich obszarze (czyli de iure w granicach Gruzji) są rozmieszczone rosyjskie bazy wojskowe. Wobec tego, sojusznicy w komunikacie ze szczytu wystosowali apel do Rosji, by wycofała swoje siły z separatystycznych regionów. Wezwali oni również do wycofania uznania ich niepodległości i zakończenia związanych z tym różnego rodzaju działań, których celem jest m.in. oddzielanie terenów od Gruzji oraz ich ciągła militaryzacja. Jednocześnie, zwrócono się o zaprzestanie łamania praw człowieka, w tym także arbitralnych zatrzymań i nękań gruzińskich obywateli. W komunikacie również podkreślono i doceniono zaangażowanie państwa w operacjach prowadzonych przez NATO. Warto przy tym odnotować, że Gruzja w ramach operacji ISAF w Afganistanie w pewnym momencie posiadała największy kontyngent wojskowy spośród państw spoza NATO.

W oficjalnym komunikacie szefów państw i rządów NATO po tegorocznym szczycie, zawarte zostały także zobowiązania Sojuszu do pogłębiania dialogu politycznego i współpracy z Gruzją oraz zapewnienia o tym, że zostanie ona „członkiem Sojuszu z Planem Działań na rzecz Członkostwa jako integralną częścią tego procesu”.

Warto wskazać, że w przypadku Ukrainy zrezygnowano z tego warunku. Jednocześnie stwierdzono, że „Gruzja musi poczynić postępy w zakresie reform, w tym kluczowych reform demokratycznych oraz jak najlepiej wykorzystać ANP”, czyli Roczny Program Narodowy w celu realizowania swoich euroatlantyckich aspiracji.

Aktualna perspektywa Gruzji w NATO jest jednak w praktyce bardzo niepewna i skomplikowana. W ostatnich kilku latach zauważalny jest regres demokracji oraz spadek tempa reform, które miały ją przybliżyć do Zachodu. W drugiej połowie maja br., Specjalny Przedstawiciel Sekretarza Generalnego NATO ds. Kaukazu i Azji Środkowej, Javier Colomina, odbył wizytę w Gruzji. Wyraził on zaniepokojenie poziomem wdrażania reform, a także istotą niektórych z nich, ale równocześnie podkreślił, iż Gruzja jest bardzo cenionym partnerem NATO. Podczas spotkania z Prezydent Salome Zurabiszwili, wskazał jednak na konieczność podwojenia wysiłków na rzecz reform i standardów demokratycznych.

Jednocześnie, można zaobserwować korektę kursu polityki zagranicznej Tbilisi i zwrot jej ku Rosji, mimo że władze podkreślają, iż chęć wstąpienia w struktury natowskie oraz unijne są jednym z celów strategicznych. Wskazuje się jednak na to, że Gruzja znów zaczyna powoli znajdować się w rosyjskiej strefie wpływów. Jest to wynik polityki gruzińskiego rządu względem swojego sąsiada. Dodatkowo w ostatnim czasie zauważalne jest ożywienie stosunków z Moskwą.

Należy zaznaczyć, że znaczna część sformułowań użytych w komunikacie z tegorocznego szczytu była już powtarzana przez Sojusz w poprzednich latach. Zauważalne są także pewne zmiany, które z perspektywy Gruzji nie należy uznawać za pozytywne.

W komunikacie ze Szczytu NATO w Walii w 2014 roku wskazano, że NATO uznaje znaczące wysiłki Gruzji na rzecz wzmocnienia demokracji i z zadowoleniem przyjmuje jej demokratyczny rozwój oraz zachęca do dalszych reform. Jednocześnie podkreślono, że od momentu uzgodnienia, że stanie się członkiem NATO, państwo to poczyniło znaczące postępy i przybliżyło się do Sojuszu. Z kolei w komunikacie ze Szczytu NATO w Warszawie w 2016 roku Sojusznicy wskazali, że z zadowoleniem przyjmują znaczny postęp tego państwa od 2008 roku, a relacje NATO-Gruzja „zawierają praktycznie wszystkie narzędzia niezbędne do przygotowania się do ewentualnego członkostwa”. Natomiast w deklaracji ze Szczytu NATO w Brukseli w 2018 roku powtórzono te sformułowania z poprzedniego szczytu, a także pojawiło się uznanie dla znacznego postępu reform istotnych z punktu widzenia przygotowania się Gruzji do członkostwa i wzmacniających jej zdolności w zakresie obrony i interoperacyjności z Sojuszem, które muszą też być kontynuowane. Generalnie komunikaty te zawierały pozytywny przekaz, dający nadzieję państwu na faktyczne członkostwo. NATO stanowczo podkreślało zadowolenie z racji przeprowadzanych reform, które wówczas były dostrzegane i doceniane.

Treść komunikatu z tegorocznego szczytu jest znacznie bardziej stonowana i między marginesami wskazująca na oddalenie się Gruzji od Sojuszu. W szczególności, iż wskazano, że Gruzja musi poczynić postępy w zakresie reform, zwłaszcza tych demokratycznych. To ważny sygnał dla Tbilisi, by zrewidować swoją politykę wewnętrzną, jak i zagraniczną.

Gruzińskie władze muszą ponownie nadać tempa wymaganym reformom demokratycznym, a politykę zagraniczną przeorientować ponownie na kierunek prozachodni, jeżeli ich zamiary względem NATO są szczere.

Opinie i nastroje Gruzinów co do wyników szczytu w kontekście ich państwa są bardzo podzielone. Rządzący starają się studzić emocje wskazując, że NATO nie jest gotowe na przyjęcie nowych członków i że nie ma dużych różnic w propozycjach wysuwanych wobec Gruzji i Ukrainy, a jednocześnie za wynik szczytu obwiniają Zachód, stwierdzając brak jego zaangażowania. Przewodniczący rządzącej partii Gruzińskie Marzenie, Irakli Kobakhidze powiedział, że język komunikatu ze Szczytu NATO spełnia oczekiwania. Z kolei krytycy rządu uważają, że to polityka rządu doprowadziła do tego, że wyniki szczytu dla Gruzji są niesatysfakcjonujące, a także że podczas jego trwania była praktycznie niezauważona. Były Prezydent Gruzji Micheil Saakaszwili, który po rewolucji róż w Gruzji w 2003 roku zaczął reformować państwo oraz przyspieszył proces integracji ze strukturami euroatlantyckimi, stwierdził w oświadczeniu, iż Gruzja w Wilnie została oddzielona od Ukrainy, ale że mogła dostać to co Ukraina, czyli przyspieszoną procedurę przystąpienia do Sojuszu. Tak się jednak nie stało, zaś należy zaznaczyć, że kwestie członkostwa Ukrainy i Gruzji w NATO były rozpatrywane wspólnie, gdyż to właśnie te państwa równocześnie otrzymały obietnicę przyszłego członkostwa podczas szczytu w 2008 roku. Były prezydent podkreślił także, że Gruzja prócz tego, że nic nie dostała to jeszcze potrzebuje postępu w reformach „co w języku dyplomatycznym oznacza, że sytuacja jest trudna”. Oświadczenie to było krytyką wymierzoną w politykę obecnego rządu, wobec której stoi w opozycji. Dodał również, że „jeżeli sami Gruzini nie zmienią sytuacji, to istnienie kraju jest zagrożone”.

Podsumowanie

Szczyt NATO w Wilnie świadczy o regresie w stosunkach NATO-Gruzja. Jego rezultaty mogą być odczytywane jako porażka Tbilisi w procesie zbliżania się z Sojuszem i są ważnym sygnałem nie tylko dla Gruzji, ale także dla innych państw aspirujących do stania się jego częścią, ponieważ NATO realnie przywiązuje wagę do wypełniania przez nie wymagań warunkujących ich przyszłe członkostwo. To także dowód na to, że mimo bogatej historii współpracy z Sojuszem, państwa muszą wciąż wykazywać faktyczną wolę i chęć zbliżania się z Sojuszem oraz podejmować cały czas działania mające temu służyć. Konieczna jest wiarygodność nie tylko w kwestii kooperacji wojskowej z sojuszem, ale także dotycząca fundamentów funkcjonowania państwa aspirującego. Gruzińska perspektywa na członkostwo w NATO oddaliła się, mimo iż jeszcze kilka lat temu Sojusz pozytywnie oceniał szanse tego państwa na zostanie Sojusznikiem. Władze Gruzji, które zeszły z kursu euroatlantyckiego, muszą realnie przeorientować swoją politykę wewnętrzną i zewnętrzną, jeżeli ich deklarowanym celem rzeczywiście jest członkostwo w Sojuszu Północnoatlantyckim. Należy pamiętać, że z czasem może być coraz trudniej odbudować relacje z Zachodem.

Foto: PAP/EPA

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail
Kamil Skotarek Kamil Skotarek z wykształcenia prawnik i dziennikarz. Doktorant Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w dyscyplinie nauki o polityce i administracji. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. problematykę współczesnych systemów politycznych i stosunków międzynarodowych, teorię państwa, politykę państw europejskich, konflikty zbrojne, funkcjonowanie państw nieuznawanych i szeroko rozumianą problematykę wyborczą.

PODOBNE MATERIAŁY

Zobacz wszystkie Publikacje
  • Publikacje, Rosja

Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025

Autorzy: Ksawery Stawiński, Adam Jankowski 08.05.25 Umowa Surowcowa Ósmego maja ukraiński parlament ratyfikował tak zwany Mineral Deal. Oficjalna, mniej dźwięczna,…
  • Adam Jankowski
  • 15 czerwca, 2025
  • Chiny, Indo-Pacyfik, Publikacje, Unia Europejska

PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025

Autorzy: Mikołaj Woźniak, Konrad Falkowski. Wsparcie merytoryczne: Łukasz Kobierski 9.05. Słowacko-chińskie rozmowy w Moskwie Na tle uroczystości związanych z obchodami…
  • Mikołaj Woźniak
  • 15 czerwca, 2025
  • Analiza, Nowe technologie, Publikacje

Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej

W XXI wieku bardziej niż kiedykolwiek rywalizacja państw przeniosła się do sfery technologii. W związku z tym od kilkunastu lat…
  • dr Tomasz Pawłuszko
  • 8 czerwca, 2025
Zobacz wszystkie Publikacje

Comments are closed.

Kamil Skotarek Kamil Skotarek z wykształcenia prawnik i dziennikarz. Doktorant Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w dyscyplinie nauki o polityce i administracji. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. problematykę współczesnych systemów politycznych i stosunków międzynarodowych, teorię państwa, politykę państw europejskich, konflikty zbrojne, funkcjonowanie państw nieuznawanych i szeroko rozumianą problematykę wyborczą.
Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Aleksy Borówka

Doktorant na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów w kadencji 2020. Autor kilkunastu prac naukowych, poświęconych naukom o bezpieczeństwie, naukom o polityce i administracji oraz stosunkom międzynarodowym. Laureat I, II oraz III Międzynarodowej Olimpiady Geopolitycznej.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Aleksy Borówka

PhD candidate at the Faculty of Social Sciences in the University of Wroclaw, the President of the Polish National Associations of PhD Candidates in 2020. The author of dozen of scientific papers, concerning security studies, political science, administration, international relations. Laureate of the I, II and III International Geopolitical Olympiad.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co dwa tygodnie będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
  • Oko na Rosję: Przegląd wydarzeń – maj 2025
    przez Adam Jankowski
    15 czerwca, 2025
  • PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY MAJ 2025
    przez Mikołaj Woźniak
    15 czerwca, 2025
  • Suwerenność technologiczna – nowe wyzwanie dla geopolityki europejskiej
    przez dr Tomasz Pawłuszko
    8 czerwca, 2025

Kategorie

NAJPOPULARNIEJSZE TAGI:

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Chiny Geopolityka NATO Polityka międzynarodowa Polska Rosja Ukraina Unia Europejska USA

  • About
  • Publications
  • Europe
  • Security
  • O nas
  • Publikacje
  • Europa
  • Bezpieczeństwo
  • Indo-Pacific
  • Three Seas Think Tanks Hub
  • People
  • Contact – Careers
  • Indo-Pacyfik
  • Trójmorze
  • Ludzie
  • Kontakt – Kariera

Financed with funds from the National Freedom Institute - Center for Civil Society Development under the Governmental Civil Society Organisations Development Programme for 2018-2030.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.



© 2019-2024 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas