Email · kontakt@ine.org.pl
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Publikacje
  • Raporty
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
Instytut Nowej Europy Instytut Nowej Europy
  • Home
  • Ukraina
  • Publikacje
  • Raporty
  • Programy
    • Europa
    • Bezpieczeństwo
    • Indo-Pacyfik
  • Ludzie
  • Kontakt
  • Newsletter
  • English
gru 17

Notatka podsumowująca raport Congressional Research Service (CRS) ,,Turkey: Background and U.S. Relations”

  • 17 grudnia, 2020
  • Emil Plewa
  • Armenia, Azerbejdżan, Bezpieczeństwo, Publikacje, Turcja, USA
Notatka podsumowująca raport Congressional Research Service (CRS) ,,Turkey: Background and U.S. Relations”Pobierz

*Notatka, jak i sam raport, powstały przed sankcjami nałożonymi 14.12.2020 na Turcję przez administrację Donalda Trumpa

Notatka w skrócie:

– Congressional Research Service (CRS) to amerykański instytut badawczy działający w ramach Biblioteki Kongresu Stanów Zjednoczonych. Instytut sporządza raporty i analizy dla członków parlamentu, aby dostarczyć przedstawicielom narodu możliwie najrzetelniejszych informacji przed podjęciem decyzji w ramach prac legislacyjnych.

– Autorytarna forma rządów Recepa Tayyipa Erdoğana oraz współpraca z Rosją na polu militarnym negatywnie wpływają na stosunki na linii USA-Turcja.

– Erdoğan musi mierzyć się z licznymi problemami wewnętrznymi, począwszy od niestabilnej gospodarki i upadających finansów kraju, po utrzymanie koalicji w parlamencie.

Wstęp

Congressional Research Service (CRS) to instytut badawczy działający w ramach Biblioteki Kongresu Stanów Zjednoczonych. Ponad 600 pracowników CRS (prawnicy, ekonomiści, bibliotekarze oraz naukowcy społeczni, przyrodnicy i fizycy) sporządzają merytoryczne analizy i raporty na potrzeby Kongresu USA. CRS oferuje poufną pomoc wszystkim kongresmenom i komitetom, które o to wnioskują, kierując się przy tym zasadą bezstronności. CRS nie wydaje Kongresowi żadnych rekomendacji legislacyjnych ani innych zaleceń politycznych. Obowiązkiem instytucji jest zapewnienie, aby członkowie Izby Reprezentantów i Senatu mieli dostęp do możliwie najlepszych informacji i analiz, na których mogą opierać swoje decyzje polityczne.

9 listopada 2020 roku CRS opublikował raport Turkey: Background and U.S. Relations, poświęcony relacjom na linii USA-Turcja. Publikacja traktuje o pogorszeniu stosunków na skutek autorytarnych działań prezydenta kraju Recepa Tayyipa Erdoğana oraz o strategicznym znaczeniu Turcji na Bliskim Wschodzie i w ramach struktur Sojuszu Północnoatlantyckiego. W raporcie, oprócz analiz, zamieszczono także szereg statystyk i danych liczbowych. W publikacji znalazła się także analiza sytuacji wewnętrznej kraju oraz przegląd polityki zagranicznej w stosunku do Rosji, Chin, Unii Europejskiej, Armenii, Cypru i Grecji oraz państw Bliskiego Wschodu. Całości dopełnia dodatek poświęcony poszczególnym tureckim politykom i kalendaria wydarzeń.

Strategiczne znaczenie Turcji

Raport zwraca uwagę na szczególne położenie geopolityczne Turcji na Bliskim Wschodzie, która równocześnie pozostaje jednym z niewielu krajów o stabilnej sytuacji wewnętrznej w tym regionie. Strategiczne położenie Turcji doceniano już w czasach zimnej wojny, to tam do dziś znajdują się amerykańskie bazy wojskowe, które przez lata spędzały sen z powiek ZSRR. Autorzy zwracają także uwagę na współpracę wojskową między Turcją a Rosją. Turecka armia zakupiła od Rosji system obrony przeciwlotniczej S-400. W odpowiedzi na powyższą transakcję Kongres USA zablokował niektóre umowy na sprzedaż broni do Turcji. Analitycy określają współpracę turecko-rosyjską jako epizodyczną. Ankara równocześnie sprzeciwia się rosyjskim interesom w Syrii, Libii i Górskim Karabachu.

Pomimo epizodów współpracy z Rosją w ostatnich latach, Turcja silnie polega na współpracy gospodarczej i militarnej z zachodem. Nadmienić należy, że Turcja pozostaje członkiem NATO oraz do niedawna aspirowała do akcesji do UE. W zakresie energetyki pozostaje jednak w znacznej mierze uzależniona od Rosji i Iranu. Turcja odgrywa ważną rolę w lokalnych konfliktach na Bliskim Wschodzie. Nie sposób również nie zauważyć narastającego napięcia między Turcją a sunnickimi krajami arabskimi (Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabia Saudyjska, Egipt). Jednym z niedawnych efektów narastającego napięcia oraz zaniepokojenia polityką zagraniczną Erdoğana było podpisane dnia 15 września 2020 roku w Waszyngtonie porozumienie pokojowe, między Izraelem, Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi (ZEA) oraz Bahrajnem. ZEA i Bahrajn są pierwszymi państwami w Zatoce Perskiej, które nawiązały oficjalne stosunki z Izraelem. Porozumienie jest zwieńczeniem wcześniejszych nieoficjalnych relacji między tymi krajami.

Problemy wewnętrzne

Rządzący od 2003 roku, najpierw jako premier, a następnie prezydent, Recep Tayyip Erdoğan stopniowo umacniał swoją władzę, poprzez stopniowe zwiększanie kontroli nad krajowym aparatem bezpieczeństwa i kluczowymi instytucjami. Zwieńczeniem procesu autorytaryzacji ustroju Turcji była zmiana konstytucji, wprowadzająca ustrój prezydencki w 2018 roku.

Niemniej jednak na scenie politycznej prezydent musi się liczyć ze swoim koalicjantem, nacjonalistyczną i fundamentalistyczną Partią Narodowego Działania, która powstała w ramach sprzeciwu wobec kurdyjskich dążeń niepodległościowych. Zdaniem autorów raportu, ostatnie, dosyć ostre, działania polityczne Turcji wobec Kurdów i innych mniejszości oraz kurs polityki względem innych państw wschodniego wybrzeża Morza Śródziemnego są podyktowane chęcią podtrzymania wewnątrzkrajowej politycznej koalicji. Zdaniem twórców raportu, największym zagrożeniem dla rządów Erdoğana jest wysoka polaryzacja społeczeństwa oraz wzrastająca krytyka w kraju i za granicą. Jego rządy oceniane są jednak obecnie jako stabilne.

Istotnym problemem dla Erdoğana pozostaje gospodarka. Jeszcze przed pandemią zwracano uwagę na jej strukturalne słabości, a wraz z kryzysem spowodowanym koronawirusem nastąpił gwałtowny spadek wartości tureckiej waluty, której wartość od początku pandemii spadła o 30%. Turecka gospodarka, pomimo wysokiego przyrostu PKB w pierwszych latach rządów Erdoğana, nie utrzymała trendu, a analitycy wskazują na charakteryzujące ją względne zacofanie technologiczne i braki infrastrukturalne. Autorytaryzm Erdoğana nie ominął gospodarki: w 2018 roku wraz z zmianą sytemu politycznego na prezydencki, prezydent otrzymał uprawnienia do wyznaczania stóp procentowych w banku centralnym i powołał swojego zięcia, Berata Albayraka, na prezesa banku centralnego. Zdaniem ekonomistów ryzyko drastycznego podniesienia stóp procentowych w Turcji jest nieuniknione, celem zachowania płynności finansowej. Turcja poszukuje wsparcia z zewnątrz, jednak w czasie kryzysu inwestycje z zagranicy są raczej mało prawdopodobne. Chociaż Erdoğan oficjalnie zaprzecza, to niewykluczone jest, że Turcja będzie zmuszona zwrócić się o pakiet pomocy finansowej do Międzynarodowego Funduszu Walutowego co byłoby ciosem wizerunkowym dla prezydenta, który przez całe rządy przedstawiał jako swój sukces stopniowe uniezależnianie kraju od pomocy MFW.

Prawa człowieka

Autorzy omawianego raportu zauważają, że druga dekada XXI wieku w Turcji to wzrost przypadków łamania praw człowieka i znaczny regres w tym zakresie. Nie sprawdziła się demilitaryzacja instytucji publicznych, czyli porzucenie modelu, w którym publiczne urzędy o typowo cywilnych charakterze piastowali wojskowi. W wielu regionach w miejsce wojskowych urzędników, władze przejęły radykalne ugrupowania islamskie. Do głównych przypadków łamania praw człowieka zalicza się: kontrolę mediów, cenzurę (w tym portali społecznościowych, takich jak YouTube, Facebook), zastraszanie, oszustwa i manipulacje wyborcze, pozbawienie wolności na czas nieokreślony i brutalne praktyki przesłuchań (w tym przypadki tortur), oraz niejasność prawa karnego, niedającego podejrzanemu gwarancji uczciwego procesu.

Rola Turcji w sporze o Górski Karach

Ponadto w kwestii niedawnego konfliktu między Armenią, a Azerbejdżanem twórcy raportu wskazali czynniki ze względu na które Turcja pozostaje żywo zainteresowana sporem o Górski Karabach. Przede wszystkim istotną rolę ogrywają tu więzy religijne, etniczne i językowe z Azerbejdżanem, szczególnie istotne dla koalicjantów Erdoğana, wyznających doktrynę Panturkizmu, czyli pogląd głoszący o jedności etnicznej wszystkich ludów tureckich oraz o konieczności ich integracji. Drugim czynnikiem, który wpłynął na wybór po której stronie konfliktu opowiedziała się Turcja są wciąż nierozliczone zaszłości historyczne z Armenią. Tureckie władze konsekwentnie odmawiają uznania rzezi Ormian z I wojny światowej za ludobójstwo.

Choć oficjalnie Turcja nie wzięła czynnego udziału w konflikcie to jednak twórcom raportu nie uszedł uwadze fakt, że w lipcu 2020 roku armie turecka i azerska przeprowadziły wspólne ćwiczenia na terytorium Azerbejdżanu. Turcja mogła wtedy pozostawić w Azerbejdżanie spore ilości broni i sprzętu wojskowego, które mogły posłużyć do ataku na Górski Karabach we wrześniu 2020 roku. Według danych zebranych przez analityków na potrzeby raportu, Turcja miała także rekrutować i opłacać Syryjczyków walczących po stronie Azerbejdżanu. Jednakże autorzy omawianego opracowania nie podają szczegółów odnośnie tureckiego zaangażowania przy rekrutacji Syryjczyków ze względu na niepewność źródeł i równolegle toczoną wojnę informacyjną w czasie konfliktu o Górski Karabach, która nie pozwoliła autorom zweryfikować wszystkich danych i usunąć sprzecznych informacji[1].

Podsumowanie

W podsumowaniu autorzy zwracają uwagę na czynniki, które mogą wpłynąć na przyszłość relacji na linii USA-Turcja. Do najważniejszych kwestii zapalnych pozostaje turecko-rosyjska współpraca militarna, krajowy autorytaryzm i łamanie praw człowieka oraz budowa tureckiej strefy wpływów, zwłaszcza w kontekście Cypru. Niemniej jednak, zdaniem autorów, Erdoğan wydaje się być w dalszym ciągu zainteresowany współpracą ze Stanami Zjednoczonymi (czy szerzej zachodem), a USA nie mają szczególnego interesu, aby podjąć inne działania przeciwko Turcji niż te, które dotychczas zostały podjęte tj. zablokowanie przez Kongres umów na sprzedaż sprzętu militarnego.

**Link do raportu: https://crsreports.congress.gov/product/pdf/R/R41368

[1] Więcej o zaangażowaniu Turcji w wojnie o Górski Karabach można przeczytać tutaj : https://thearabweekly.com/more-pro-turkish-syrian-mercenaries-die-azeri-armenian-fighting?fbclid=IwAR1Rb2VUhwfW-ukEDlXTjRjbtZ0PdfY_9HAJTL7P9C3ShPIfg3M-cqkB7vA

JEŻELI DOCENIASZ NASZĄ PRACĘ, DOŁĄCZ DO GRONA NASZYCH DARCZYŃCÓW!

Z otrzymanych funduszy sfinansujemy powstanie kolejnych publikacji.

Możliwość wsparcia to bezpośrednia wpłata na konto Instytutu Nowej Europy:

95 2530 0008 2090 1053 7214 0001 tytułem: „darowizna na cele statutowe”.

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

About The Author

Emil Plewa. Student prawa, administracji oraz filozofii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dyrektor ds. Rozwoju Naukowego Europejskiego Stowarzyszenia Studentów Prawa ELSA Poznań. Aktywny członek Samorządu studenckiego i działacz społeczny m. in. w Ogólnopolskiej Federacji Młodych. Zainteresowania koncentruje wokół integracji europejskiej, w szczególności jej prawnych aspektów, a także wokół krajów Beneluksu oraz obszaru postradzieckiego.

Comments are closed.

Program Europa tworzą:

Marcin Chruściel

Dyrektor programu. Absolwent studiów doktoranckich z zakresu nauk o polityce na Uniwersytecie Wrocławskim, magister stosunków międzynarodowych i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prezes Zarządu Instytutu Nowej Europy.

dr Artur Bartoszewicz

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w dziedzinie polityki publicznej, w tym m. in. strategii państwa i gospodarki.

Michał Banasiak

Specjalizuje się w relacjach sportu i polityki. Autor analiz, komentarzy i wywiadów z zakresu dyplomacji sportowej i polityki międzynarodowej. Były dziennikarz Polsat News i wysłannik redakcji zagranicznej Telewizji Polskiej.

Maciej Pawłowski

Ekspert ds. migracji, gospodarki i polityki państw basenu Morza Śródziemnego. W latach 2018-2020 Analityk PISM ds. Południowej Europy. Autor publikacji w polskiej i zagranicznej prasie na temat Hiszpanii, Włoch, Grecji, Egiptu i państw Magrebu. Od września 2020 r. mieszka w północnej Afryce (Egipt, Algieria).

Jędrzej Błaszczak

Absolwent studiów prawniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na Inicjatywie Trójmorza i polityce w Bułgarii. Doświadczenie zdobywał w European Foundation of Human Rights w Wilnie, Center for the Study of Democracy w Sofii i polskich placówkach dyplomatycznych w Teheranie i Tbilisi.

Program Bezpieczeństwo tworzą:

dr Aleksander Olech

Dyrektor programu. Wykładowca na Baltic Defence College, absolwent Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz Akademii Sztuki Wojennej. Jego główne zainteresowania badawcze to terroryzm, bezpieczeństwo w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rola NATO i UE w środowisku zagrożeń hybrydowych.

dr Agnieszka Rogozińska

Członek Rady Programowej Instytutu Nowej Europy. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce. Zainteresowania badawcze koncentruje na problematyce bezpieczeństwa euroatlantyckiego, instytucjonalnym wymiarze bezpieczeństwa i współczesnych zagrożeniach.

Karolina Siekierka

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku stosunki międzynarodowe, specjalizacji Bezpieczeństwo i Studia Strategiczne. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną i wewnętrzną Francji, prawa człowieka oraz konflikty zbrojne.

Stanisław Waszczykowski

Podoficer rezerwy, student studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Międzynarodowe i Dyplomacja na Akademii Sztuki Wojennej, były praktykant w BBN. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. operacje pokojowe ONZ oraz bezpieczeństwo Ukrainy.

Leon Pińczak

Student studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku stosunki międzynarodowe. Dziennikarz polskojęzycznej redakcji Biełsatu. Zawodowo zajmuje się obszarem postsowieckim, rosyjską polityką wewnętrzną i doktrynami FR. Biegle włada językiem rosyjskim.

Program Indo-Pacyfik tworzą:

Łukasz Kobierski

Dyrektor programu. Współzałożyciel INE oraz prezes zarządu w latach 2019-2021. Stypendysta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie, ekspert od stosunków międzynarodowych. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wiceprezes Zarządu INE.

dr Joanna Siekiera

Prawnik międzynarodowy, doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Była stypendystką rządu Nowej Zelandii na Uniwersytecie Victorii w Wellington, niemieckiego Institute of Cultural Diplomacy, a także francuskiego Institut de relations internationales et stratégiques.

Paweł Paszak

Absolwent stosunków międzynarodowych (spec. Wschodnioazjatycka) na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta University of Kent (W. Brytania) i Hainan University (ChRL). Doktorant UW i Akademii Sztuki Wojennej. Jego zainteresowania badawcze obejmują politykę zagraniczną ChRL oraz strategiczną rywalizację Chiny-USA.

Jakub Graca

Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim; studiował także filologię orientalną (specjalność: arabistyka). Analityk Centrum Inicjatyw Międzynarodowych (Warszawa) oraz Instytutu Nowej Europy. Zainteresowania badawcze: Stany Zjednoczone (z naciskiem na politykę zagraniczną), relacje transatlantyckie.

Patryk Szczotka

Absolwent filologii dalekowschodniej ze specjalnością chińską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz student kierunku double degree China and International Relations na Aalborg University oraz University of International Relations (国际关系学院) w Pekinie. Jego zainteresowania naukowe to relacje polityczne i gospodarcze UE-ChRL oraz dyplomacja.

Kamil Opara

Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego na kierunkach prawo oraz stosunki międzynarodowe (specjalizacja: bezpieczeństwo i studia strategiczne). Ukończył także School of Law and Economy of China UW, gdzie obecnie pracuje jako zastępca kierownika. Zainteresowania badawcze koncentruje wokół polityki zagranicznej i wewnętrznej, prawa oraz cyberbezpieczeństwa Chin.

The programme's team:

Marcin Chruściel

Programme director. Graduate of PhD studies in Political Science at the University of Wroclaw and Master studies in International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. President of the Management Board at the Institute of New Europe.

PhD Artur Bartoszewicz

Chairman of the Institute's Programme Board. Doctor of Economic Sciences at the SGH Warsaw School of Economics. Expert in the field of public policy, including state and economic strategies. Expert at the National Centre for Research and Development and the Digital Poland Projects Centre.

Michał Banasiak

He specializes in relationship of sports and politics. Author of analysis, comments and interviews in the field of sports diplomacy and international politics. Former Polsat News and Polish Television’s foreign desk journalist.

Maciej Pawłowski

Expert on migration, economics and politics of Mediterranean countries. In the period of 2018-2020 PISM Analyst on Southern Europe. Author of various articles in Polish and foreign press about Spain, Italy, Greece, Egypt and Maghreb countries. Since September 2020 lives in North Africa (Egypt, Algeria).

Jędrzej Błaszczak

Graduate of Law at the University of Silesia. His research interests focus on the Three Seas Initiative and politics in Bulgaria. He acquired experience at the European Foundation of Human Rights in Vilnius, the Center for the Study of Democracy in Sofia, and in Polish embassies in Tehran and Tbilisi.

PhD Aleksander Olech

Programme director. Visiting lecturer at the Baltic Defence College, graduate of the European Academy of Diplomacy and War Studies University. His main research interests include terrorism, international cooperation for security in Eastern Europe and the role of NATO and the EU with regard to hybrid threats.

PhD Agnieszka Rogozińska

Member of the Institute's Programme Board. Doctor of Social Sciences in the discipline of Political Science. Editorial secretary of the academic journals "Politics & Security" and "Independence: journal devoted to Poland's recent history". Her research interests focus on security issues.

Karolina Siekierka

Graduate of International Relations specializing in Security and Strategic Studies at University of Warsaw. Erasmus student at the Université Panthéon-Sorbonne (Paris 1) and the Institut d’Etudes Politique de Paris (Sciences Po Paris). Her research areas include human rights, climate change and armed conflicts.

Stanisław Waszczykowski

Reserve non-commissioned officer. Master's degree student in International Security and Diplomacy at the War Studies University in Warsaw, former trainee at the National Security Bureau. His research interests include issues related to UN peacekeeping operations and the security of Ukraine.

Leon Pińczak

A second-degree student at the University of Warsaw, majoring in international relations. A journalist of the Polish language edition of Belsat. Interested in the post-Soviet area, with a particular focus on Russian internal politics and Russian doctrines - foreign, defense and information-cybernetic.

Łukasz Kobierski

Programme director. Deputy President of the Management Board. Scholarship holder at the Daniel Morgan Graduate School of National Security in Washington and an expert in the field of international relations. Graduate of the University of Warsaw and the Nicolaus Copernicus University in Toruń

PhD Joanna Siekiera

International lawyer, Doctor of social sciences, postdoctor at the Faculty of Law, University of Bergen, Norway. She was a scholarship holder of the New Zealand government at the Victoria University of Wellington, Institute of Cultural Diplomacy in Germany, Institut de relations internationales et stratégiques in France.

Paweł Paszak

Graduate of International Relations (specialisation in East Asian Studies) from the University of Warsaw and scholarship holder at the University of Kent (UK) and Hainan University (China). PhD candidate at the University of Warsaw and the War Studies University. His research areas include the foreign policy of China and the strategic rivalry between China and the US in the Indo-Pacific.

Jakub Graca

Master of International Relations at the Jagiellonian University in Krakow. He also studied Arabic therein. An analyst at the Center for International Initiatives (Warsaw) and the Institute of New Europe. Research interests: United States (mainly foreign policy), transatlantic relations.

Patryk Szczotka

A graduate of Far Eastern Philology with a specialization in China Studies at the University of Wroclaw and a student of a double degree “China and International Relations” at Aalborg University and University of International Relations (国际关系学院) in Beijing. His research interests include EU-China political and economic relations, as well as diplomacy.

Kamil Opara

University of Warsaw graduate (law and international relations; specialization: Security and Strategic Studies); he graduated also from the School of Law and Economy of China in which he currently works as a Deputy Head. His fields of research include Chinese domestic and foreign policy, law and cybersecurity.

Three Seas Think Tanks Hub is a platform of cooperation among different think tanks based in 3SI member countries. Their common goal is to strengthen public debate and understanding of the Three Seas region seen from the political, economic and security perspective. The project aims at exchanging ideas, research and publications on the region’s potential and challenges.

Members

The Baltic Security Foundation (Latvia)

The BSF promotes the security and defense of the Baltic Sea region. It gathers security experts from the region and beyond, provides a platform for discussion and research, promotes solutions that lead to stronger regional security in the military and other areas.

The Institute for Politics and Society (Czech Republic)

The Institute analyses important economic, political, and social areas that affect today’s society. The mission of the Institute is to cultivate the Czech political and public sphere through professional and open discussion.

Nézöpont Institute (Hungary)

The Institute aims at improving Hungarian public life and public discourse by providing real data, facts and opinions based on those. Its primary focus points are Hungarian youth, media policy and Central European cooperation.

The Vienna Institute for International Economic Studies (Austria)

The wiiw is one of the principal centres for research on Central, East and Southeast Europe with 50 years of experience. Over the years, the Institute has broadened its expertise, increasing its regional coverage – to European integration, the countries of Wider Europe and selected issues of the global economy.

The International Institute for Peace (Austria)

The Institute strives to address the most topical issues of the day and promote dialogue, public engagement, and a common understanding to ensure a holistic approach to conflict resolution and a durable peace. The IIP functions as a platform to promote peace and non-violent conflict resolution across the world.

The Institute for Regional and International Studies (Bulgaria)

The IRIS initiates, develops and implements civic strategies for democratic politics at the national, regional and international level. The Institute promotes the values of democracy, civil society, freedom and respect for law and assists the process of deepening Bulgarian integration in NATO and the EU.

The European Institute of Romania

EIR is a public institution whose mission is to provide expertise in the field of European Affairs to the public administration, the business community, the social partners and the civil society. EIR’s activity is focused on four key domains: research, training, communication, translation of the EHRC case-law.

The Institute of New Europe (Poland)

The Institute is an advisory and analytical non-governmental organisation active in the fields of international politics, international security and economics. The Institute supports policy-makers by providing them with expert opinions, as well as creating a platform for academics, publicists, and commentators to exchange ideas.

YouTube

Zachęcamy do subskrypcji!

Co tydzień będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące najnowszych publikacji INE i dodatkowych materiałów.

Najnowsze publikacje

  • System amerykańskich vs. chińskich sojuszy i porozumień w regionie Azji i Pacyfiku [MAPY] 18 sierpnia, 2022
  • Anti-Coercion Instrument, czyli autonomia strategiczna UE w praktyce 17 sierpnia, 2022
  • Bałkański kocioł wciąż w stanie wrzenia. Kolejny cel Putina czy zręczne narzędzie nacisku dla realizacji rosyjskich celów strategicznych w Ukrainie? 16 sierpnia, 2022
  • Przegląd UE-Chiny #6: Wzrost znaczenia Tajwanu [Lipiec 2022] 15 sierpnia, 2022
  • Bułgaria: Powrót w objęcia Gazpromu? 12 sierpnia, 2022

Kategorie

Tagi

Afryka Azja Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo międzynarodowe Białoruś Bliski Wschód Chiny Czechy Donald Trump dyplomacja Edukacja Europa Europa Wschodnia Francja gospodarka Indo-Pacyfik Infografika Joe Biden konflikt Koronawirus kryzys Kryzys humanitarny Kryzys migracyjny NATO ONZ Polityka międzynarodowa polityka zagraniczna Polska Prawa człowieka Półwysep Bałkański Rosja sport terroryzm Trójmorze Turcja Ukraina Unia Europejska USA uzbrojenie wizyty zagraniczne Wołodymyr Zełenski wybory Xi Jinping zbrodnia wojenna zmiany klimatu

© 2019-2020 Fundacja Instytut Nowej Europy · Wszystkie prawa zastrzeżone · Wesprzyj nas